Duitsers verzinnen universele lader elektrische auto’s

Auteur: , 28 Reacties

Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen zijn met z'n allen rond dezelfde tafel gaan zitten en hebben uren over elektrische auto's gepraat. Resultaat we hebben er weer een universele standaard bij! Met dank aan de Duitsers kunnen in de toekomst de meeste elektrische auto's aan dezelfde lader.

Het zat er natuurlijk dik aan te komen, allemaal je eigen stekker bedenken kan niet uit. Knap is dat de nieuwe standaard alle bestaande laadmethodes ondersteunt. Of je nu met gelijk- of wisselstroom, snel of langzaam wil laden. Straks dus niet met verloopstekkertjes en transformatoren op weg, maar gewoon in je Tesla Model S heel de wereld rond. De Amerikanen zijn ook bij de besprekingen betrokken. (via: Groen7.nl)



28 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
@bottled: ga terug naar youtube en ga daar spammen als je niks te melden hebt.
@bottled: blijvend werkloos!
Tsja, die Günthers weten wel hoe ze dingen moeten aanpakken. Maar die hele techniek is toch nog in ontwikkeling? Is het dan niet een beetje vroeg om dingen te standaardiseren?
@Den:
Nee, want hier wordt altijd het hardst geroepen dat de infrastructuur niet klaar is, dat de stekkers niet passen, dat het ‘tanken’ te lang duurt.
Dus zeer verstandig om in deze fase al direct enkele basiszaken af te spreken.
(Kon de GSM industrie met al hun laders nog wat van leren)
Kost niets en wellicht heb je er straks veel voordeel van.
@Hubert: goed punt
@Den: Met zulke dingen moet je er vroeg bij zijn.

De universele telefoonlader is nu ook nog steeds niet helemaal ingeburgerd. Dit heeft ook dik 10 jaar (voornamelijk bureaucratische) tijd gekost omdat die arrogante-kud-bedrijven niet mee willen werken. En de kansloze consument heeft ondertussen wel 25 verschillende adapters thuis rondslingeren
@desoper:

Ach ja mijn lijstje valt nog wel mee met adapters en opladers. Mobiele telefoonoplader + fototoestel accuoplader + video camera accuoplader + externe hardeschijf oplader + Ipod oplader + Laptop oplader + Batterij oplader.
Trouwens wel slim van de duitsers, aangezien ze het toch al voor elkaar hebben om in sommige landen 50% van de auto’s te bezitten (kuch nederland), waarom dan dit niet gelijk makkelijker maken. Volgens mij is het nog best nuttig.
Günther: +1000

Alleen jammer dat het een Zweed is en géén Duitser.
@robbie: Haha, wilde ik net gaan zeggen inderdaad.. :lol:
OT: Sja dit lijkt mij het beste, zou immers nergens opslaan als je 30 verschillende opladers per tankstation zou moeten plaatsen, daar is niemand bij gebaat.
Ik denk dat ik eens een bedrijfje ga starten. Aanbregen en aansluiten van laadpalen bij bedrijven en thuis e.d. Regel ik alles van de paal tot het aanpassen van P-vakken en verzwaring van de electra aansluiting. Gezien ik al in de wegenbouw zit moet dit appeltje eitje zijn. Denken jullie dat daar markt voor zal zijn?
@Kvgorp: Ik zal 1 van de investeerders zijn! :)
Deze stekker zat 2 jaar geleden al in mijn afstudeerproject, naar mijn idee heeft het dan ook een laag nieuws-gehalte. Niet alleen de duitsers hebbben er hun plasje over gedaan, vanaf het begin zijn er wereldwijd bedrijven betrokken geweest. Goeie stap om de boel het zelfde te maken voordat een en ander groots uitgerold wordt!
discrimineren de Duitser’s nu de japanners..??
@bigcar: In jouw ogen misschien wel ja.
maar de duitsers hoeven de japanners niet uit te nodigen voor overleg, die kopieren het toch wel.
@bigcar: Die waren al bezig, de Duitsers zijn juist zo dom geweest niet gelijk mee te doen…
” It’s important to note that there are other plug designs and standards in the works as well, most notably the IEC 62196-2 Type 1 (which is favored by Japanese automakers and is the same as the SAE J1772 proposal in the U.S.). In other words, there could be one standard plug in Japan and the States, and another one in Europe. Sounds familiar, no?

Not surprisingly, the SAE has issued something of a response to this new development from Germany, highlighting that its plug and receptacle are ready to go and available now.”
waar zijn de fransozen?
@autogedrocht: Die weten alles beter en komen waarschijnlijk met een fantastisch idee waar iedereen over een paar jaar een hekel aan heeft en waardoor hun auto’s niets meer waard zijn.

Maar dan ben je wel ‘uniek’. ;)
vandaag ook les gehad over EV’s.. allemaal best interessant.. die techniek.. maar het resultaat spreekt me nog lang niet aan.. maar OT: lijkt me wel handig.. toch ?
@dennisr: Het gaat om de emotie en plezier, praktisch is het natuurlijk wel, maar het heeft gewoon niets met autorijden te maken vind ik… :twisted:
@kaasboerin: emotie en plezier.. nou plezier sowieso niet.. en emotie.. tja welke.. het is wel om te janken..
@dennisr: Ik bedoelde eigenlijk rijden gaat om emotie en plezier, tenminste, bij mij dan. En dat heb je met een leuke benzinemotor (ook wel met een turbodiesel natuurlijk) :)
@kaasboerin: achzo, jaa daar heb je wel gelijk in.. rijden is vooral plezier :D heb het zelfs leuk in de auto als ik ga inhalen. best zielig.. maja heb hem nog maar net :mrgreen:
patentenhandel is noooooooit fris ..
Update !De eerste foto van het universele Duitse laadpunt is ook binnen.
http://www.feestbeest.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/6/1669_1.jpg Echt herkenbaar Duits. ;)
De volgende stap: Universele accu afmetingen. En een snel accu wissel systeem. Zodat we bij een tankstation in 10 minuten de lege voor een volle accu omwisselen kunnen. Dan is het beperkte actieradius probleem opgelost. Kunnen we geruisloos naar Zuid Frankrijk en verder.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).