BMW 3 Serie (F30): Eerste foto’s [Gallery] + video

Auteur: , 190 Reacties

Eerder vandaag hadden we alle specificaties al voor jullie van de nieuwe BMW 3 Serie en momenteel wordt in München deze 3 Serie (F30) live onthuld. De eerste foto's zie je hier!

Zelf meekijken naar de onthulling kan je HIER doen!

De belangrijkste punten even op een rijtje:

In eerste instantie 4 verschillende motoren:
320d EfficientDynamics: 163 pk, 380 Nm, 0-100: 8,0 sec, 109 gram Co2/km
320d: 184 pk, 380 Nm, 0-100: 7,5 sec, 119 gram Co2/km
328i: 245 pk, 350 Nm, 0-100: 5,9 sec, 149 gram Co2/km
335i: 306 pk, 400 Nm, 0-100: 5,5 sec, 186 gram Co2/km

En al deze motoren kunnen gekoppeld worden aan een 8-trapsautomaat. De nieuwe 3 Serie zal leverbaar worden in 3 uitrustingsniveau’s: Sport Line, Modern Line en Luxury Line. Ook komen er opties beschikbaar zoals: Full colour Head Up Display, ConnectedDrive, Active Cruise Control met Stop & Go functie, Lane Change en Lane Departure Warning met Collision Warning en Surround View. Ook RTTI (Real Time Trafic Information) is een nieuwe gadget op de 3 Serie.

De verkoop start op 11 februari 2012 en in de loop van 2012 zullen meer motorvarianten leverbaar worden. Zoals eind 2012 een full hybrid. (persfoto’s via: autofans.be)

UPDATE: Video kan je op Autojunk bekijken. En nog een tweede video van de nieuwe 3 Serie.

En nog wat screenshots van de onthulling:
BMW 3 Serie onthulling

BMW 3 Serie onthulling

BMW 3 Serie onthulling

BMW 3 Serie onthulling



190 reacties

Wow die koplampen zijn echt super mooi! Ik had verwacht dat hij meer 5-serie zou zijn, maar dat valt heel erg mee.
@Alpinaa: Voorkant isduidelijk verschillend, de achterlichten lijken toch iets te veel op die van de 5 serie op het eerste gezicht imo ;)
@Alpinaa: voorkant op zich lastig om te laten mislukken. Verder nu niet heel schokkend. Lijkt erg veel op de oude die redelijk saai al was.
@Alpinaa: inderdaad lijkt absoluut niet op de 5 serie. Was bang dat ze een beetje de weg van audi achterna zouden gaan maar er is duidelijk onderscheid te maken tussen alle series…
Waardige opvolger voor de E90!
@Nino: Zeker waar ben wel benieuwd vanaf waar je over een 6 in lijn motor kan beschikken.(Hoop vanaf de 325i)
Qua uiterlijk vind ik de auto zeer geslaagd, hopelijk ook qua (motor)geluid.
Al met al een zeer geslaagde auto :)
@Arnold-JR: Ik denk eerlijk gezegd dat er geen 325i meer komt nu de 328i is aangekondigd met een vierpitter. De 330i en de 335i zullen dan de enige 2 6 in lijn motoren worden.. Maarja ik hoop dat ik fout zit want ben een groot fan van de 6 in lijn motoren!
Die voorkant is perfectie itself.. Lekker dromen vannacht dus.
@kaasboerin: Klopt ik vind hem zelfs veel weghebben van de E30! Had het in het topic over de ActiveHybrid al geposted, maar deze neus heeft een mooie doorlopende lijn van koplamp tot koplamp, waardoor de ‘nieren’ worden geaccentueerd. Beetje wat de E30, E34 maar ook de Alfa 159 hebben.

http://4cars4wheels.files.wordpress.com/2009/12/bmw3series-e30-sedan-medium-764_2.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/BMW_3_Serie_F30_lek/BMW_3_Serie_F30_lek_02.jpg
@jzaero: Ga heel gauw je mond spoelen!!! Hoe durf je?
@GOD: Waarom zou ik? BMW doelt met haar nieuwe design taal duidelijk naar het verleden (kijk naar hun BMW i8 Concept). Ze willen de ‘booskijkende’ lijnen van weleer terug laten komen. Bij deze 3 serie zie je een duidelijke lijn die de koplampen, of het front in het algemeen eigenlijk, wat gemener laat kijken. Zo ook vroeger bij de E30 en E34.
@jzaero: ik probeer mijn best te doen, maar het lukt niet echt…
@audir8v10: ze maken die koplampen kleiner omdat BMW die laser lichten over niet al te lange tijd gaat introduceren. Die laser lampen zien namelijk erg klein (zover ik weet) dus laten ze je zo al een beetje wennen aan het design…
@kaasboerin: pff des te langer dat ik kijk, des te meer dat ik wil! Dat interieur met die rode stiksels en accenten… En dan 335i met Eibach Pro systems plus… Zullen we onze E90’s inruilen? Kunnen we er samen 1 kopen met beetje bijleggen. Rijden we om de week ok?
@audir8v10: DEAL!
Mooi!
@n0zem: ik kan niet wachten op de m3!
@n0zem:

ja hoor .. dat kan jij wel ..
@n0zem: je zou wel moeten
De eerste twee officiële foto’s, waar de 3’r in het rood poseert. http://www.autofans.be/content/officieel-bmw-3-reeks-f30-2012
@PieterA: thnx! Heb ze even in het artikel gezet!
prachtige wagen weer.
zeer mooi! in het zilver en het rood is ie echt fantastisch!

ik hoop dat ze nog met een 330d en 335d afkomen!

en de nieuwe M3 zal echt lekker agressief zijn
de voorkant klopt helemaal , de achterkant is ok maar niet wow
Ben trouwens heel erg benieuwd naar de volgende m3.
Hele mooie auto, koplampen zijn pure porno
ik kan niet wachten maar kan hem ook niet betalen,dat is nou weer jammer.
@pikes83:
dat wordt dan toch lang wachten ben ik bang.
Doe mij die zilveren 335i maar!
Ik vind hem super! Zit nu live te kijken! kippenvel!
@Freewarefreak: Kippenvel?
@YouRockMyWorld: Echt wel! Ik zat die livestream te kijken. En dan in het Duits natuurlijk! Je voelt dan echt die trots van BMW, het harde werken, de energie, alles komt samen in dat moment, de reactie van het publiek, de blije gezichten van “die forstand”, etc, heerlijk!

En ik ben heus geen BMW fanboy, ik hou gewoon van die suspence, een onthulling is altijd een happening! :) Check mijn comment bij de Jaguar XF Phase II:

http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/21/autoblog-video-onthulling-van-de-nieuwe-jaguar-xf#comment-2677752

Heerlijk toch! :)
Jaaa het is ze weer erg goed gelukt bij BMW :) Die koplampen zijn echt stoer en lekker mysterieus en de achterkant heeft de mooie strakke look van de e92.
Maar ik ga nu wachten tot de 330d station uitkomt met M-pakket als optie!
Is echt weer geslaagd, goed gedaan!!! Huidige is trouwens ook nog altijd zeer mooi.
Acterlichten zijn volgens mij van de 5-serie gejat.
@theblackstig: 1e zeikreactie? Check! …
@Nino: Haha, +1
Lijkt te veel op de 5 en 7 serie. Jammer.
@mrbones:
2e zeikreactie? Check! …
@mazdarx8: Ik mag toch mijn mening geven als ik dat wil. We leven in een democratie…
@mrbones: eigen meningen ? ho ho, graag even meegaan met de rest.. ;)
in de voorkant en koplampen zijn ronder en meer lijnen. heeft wel wat koreaans imho.
Zal wel aan mij liggen maar ik vind het er nou al oud uit zien .Technisch zal het wel allemaal dik in orden zijn ,maar ik zie ,wel verschil maar geen vooruitgang in het design
@norge:

Klopt, ligt inderdaad aan jou ….


ps. is het norge, noreg of N.O.R.G.E …. :-)
@rechercheur: Je vergeet grandiosa Theov ,zucht wat een gezeur ,rechercheur.
Maar ik heb het liefst norge.
Die koplampen zijn gaaf.. Maar die achter lichten kloppen niet.. Teveel een 5-er. Ik vind de oude E92 nog steeds een van de mooiste BMW 3 series die er is..
@Johnnnyboy15nl: Never change a winning team eh?!
@Johnnnyboy15nl: E92 is de coupé. Dit is een sedan, de E92 heeft ook andere achterlichten dan de “oude” 3 serie sedan. Niet te vergelijken dus. De E92 kan je pas vergelijken met de F30 coupe (of hoe deze ook heten mag)…
Best wel een mooie auto geworden, ik weet alleen nog niet of ik ‘m ook daadwerkelijk mooier vind dan de huidige 3.
De zijkant is bijna hetzelfde als de huidige 3 en ook de achterkant is niet heel anders…
@fluvioglacialeafzetting: Het is eerder den ingrijpende facelift geworden dan een nieuw ontwerp. De voorkant vind ik geslaagd omdat het meest vernieuwend is van alles tot nu toe. Je moet het vooral van het interieur hebben want die is echt met grote sprongen op vooruit gegaan. 8)
@fluvioglacialeafzetting: Zijkant – idd .. achterkant – nee
Ik weet het nog niet. Lijkt op het eerste gezicht een E90 facelift.
Voorkant is helemaal super. Achterkant lijkt inderdaad heel erg op de 5. Op zich positief want vind de huidige 5 echt fantastisch mooi.
Iets klopt er niet…? Van voren gewaagd, BMW heeft hier duidelijk iets geprobeerd maar of ik het nou mooi vindt mwhaa. Achterkant gewoon BMW niet veel verandering, von de autoblog photoshop foto beter geslaagd! alles bijelkaar een nette BMW met een iets wat koreaanse blik
ben ik de enige die de nieuwe generaties(1-3-5) echte misbaksels vind?
b.v :de vorige m5 ziet er toch veel beter uit dan de nieuwe.
@trolle: nou de vorige 5 serie was echt een lelijke lompe bak, vindt de nieuwe 1 serie niet mooi en vond de vorige 6 serie een veel gewaagder (en in mijn ogen mooier) ontwerp, vindt de nieuwe 5 serie wel geslaagd. van deze weet ik niet zo goed wat ik moet vinden. slaap er wel een nachtje over.
@trolle: eens, deze 3 is polder design, niks strak of weer stap voorwaarts maar alleen maar compromissen die een soort facelift van een ook niet gelukt eerder model is. De vorige 5 was enige mooie t.o.v. de andere Bangle/Hooydonk meuk. Laat die nou net door iemand anders zijn ontworpen.
Nou ik ben redelijk enthousiast, maar nu ik wat langer naar de foto’s zit te kijken bekruipt mij een gevoel dat ik naar een gewone ordinaire facelift zit te kijken van de e90 :?
Zeer agressief ogende koplampen.. Staat m super goed!
Ik ben vooral benieuwd naar de 4-serie (F40). Hopelijk is dat stukken minder inspiratieloos. :| Front is wel lekker en historisch verantwoord bij de F30! :P
OMG die efficient dynamics… in 8 seconden rond naar de 100 en een CO2 uitstoot van slechts 109 gr/km… Respect, BMW.
@Jochempie:
Dat doet de huidige 320d ED ook al hoor. Heerlijk, zo´n spaardiesel met zo veel vermogen en trekkracht. Ik rij ´m sinds begin dit jaar en zit gemiddeld (na 30k km.) op 4,5 / 100l. En inderdaad in 8 seconden van 0 naar 100.
@harriehandrem: aanschouw hier de nieuwe BMW-adepten!

Jaja, u leest het goed ja: adepten van BMW. Van B-M-W. Nogges: van BEEEE…EM…WEEEE = zogezegd dé referentie que sportiviteir, dé benchmark qua rijplezier! (kuch, beide zogezegd welteverstaan)

EN wat jullie bewonderen is de CO2 uitstoot en een 0 naar 100 van 8 (ACHT) seconden… voor een BMW???

Zotter wordt het volgens mij niet meer, tenzij natuurlijk met 3 cilinder PSA turbodieseltjes en FWD…

Ow snap, wait, euhm, :(
@nomar: *qua natuurlijk
@nomar: en *sportiviteit natuurlijk ook. Verschoning, maar mijn ogen werken niet meer na het aanschouwen van een dergelijk gedrocht

@ Autoblog: editknop zou trouwens handig zijn!!!
Mooi! Moet nog een beetje wennen aan de koplampen, maar over het algemeen opgelucht (na de zeer tegenvallende 1-serie)!
Het ziet eruit als het resultaat van een incestueuze relatie tussen tante F10 en neefje E90. Komt overigens heel vaak voor in sommige autofamilies, incest, op zich niks nieuws dus.

Maar concluderend kunnen we wel zeggen dat de BMW familie wat vers bloed nodig heeft…
@kempenaer: Ja inderdaad. Toen de 7 serie uitkwam was het WOW, 5 mooi en bij de 3 heb je zoiets van mwoa. Kun je zien hoe snel een design verouderd.
@mrbones:

Sjuust.
@kempenaer:

daar heb je mensen van het caliber Chris Bangle voor nodig ..

dat gaat geen tweede keer lukken ben ik bang ..
het is niet de mooiste 3-serie, maar wel een mooie :)
Ladies and gentlemen, we have a gallery!
@robbie: W00t! Een full-color HUD met turn-by-turn navigatie! 8)
Ik vind de dropping line op het dashboard heel fraai. Fijn dat de widescreen infotainment systeem ook beschikbaar is voor de 3-serie.
@robbie: Lekker snel, kijk daarom kom ik naar AB toe, top!!
Wederom die gekunstelde achterlichten met dat obligate trapje, maar nu sluiten de koplampunits ook bij dat vergezochte aan. Voor de rest overall wel een nette BMW lijn in deze wagen, maar audi is wat design betreft beter bezig. Althans met de nieuwe A6 Avant, de A5, de A7 en de A8.
kijk das een mooie bmw ze kunnen het toch wel, na die 1 serie..
En dan zeggen ze dat alle Audi’s op elkaar lijken…
Ziet er wel zeer goed uit!
@rs_1989:
deze 3-serie heeft wel meer een eigen gezicht dan de meeste audi’s, z’n koplampen duidelijk anders.
erg mooie auto, hebben ze weer goed voor mekaar bij BMW :D
Beetje slrodige voorbumper, potentiële kopers zouden dus beter wachten op M-pakket.

Op die eerste dashboard/interieur foto staat de versnellingspook er wel heel scheef in, oogt wat slordig. Voor de rest net dashboard en zie ik daar een klapschermpje voor idrive/nav/etc opduiken uit het dashboard?
@kempenaer:
ik vind die voorbumper wel mee vallen hoor.
bovendien zijn er twee verschillende bumpers, kijk maar naar de eerste foto en die eerste witte.
@mazdarx8:

Inderdaad, zijn verschillend. Maar goed, ik blijf ze wat rommelig vinden. Meestal is de M-bumper strakker ontworpen.
ik ben blij dat het niet simpelweg een gekrompen 5-serie is,
maar toch zijn eigen snoet heeft.
Ook zit er een soort Berlijnse muur tussen voorpassagier en bestuurder gebouwd, vraag me af wat daar het nut van is…
@kempenaer: Zodat je jezelf als een bijzondere high executive exclusieve directeur gaat voelen? :)
@kaasboerin:

Zou kunnen, maar die zitten meestal achterin en niet in een 3-serie.
Jammer dat ze het moment niet aangegrepen hebben om er wat geheel nieuws van te maken. Alleen aan de koplampen en achterlichten is direct te zien dat het een nieuwe 3-serie is.
Het interieur ziet er echter wel zeer gelikt uit.
Hey! Klopt dat? Alle motoren met de 8 traps automaat? Ook de 320d ED??? Zo ja: leasetopper :)
De huidige doet het al zo goed als ED.. met automaat gaat die zeker dik scoren
@baasbas: die automaat is niet standaard he… Wel goed lezen!
@robbie: Oké, zo bedoelde ik het niet. Er had “leverbaar” bij gemoeten. Nu is er geen automaat op de ED leverbaar. Vandaar. Ik denk dat het de populariteit een enorme boost kan geven… ED’s worden veel geleased en een automaat is een gewilde optie
Ziet er best goed uit…. Ben nog niet volledig overtuigd, daarvoor moet ik hem eerst eens in het echt zien.
WOOOOOOOOOOOW
Neus vind ik ‘redelijk geslaagd’, maar de verhouding met de hogere achterkant wordt het een soort van ‘boze kat met kont omhoog en kop omlaag’….De lampunits zijn perfect overigens, maar had de neus meer ‘robuust laten worden’.

Interieur is op de stoelen en de navi prima verbeterd. De stoelen lijken op een nappajas, die je niet wilt hebben. De navi vind ik heel goedkoop ogend uit het dashboard komen..pathetic.

Kortom, eerst erin zitten, snuiven, voelen, beleven, aaien…en dan een definitief oordeel vellen :lol:
Mijn eerste reactie: uitgebreide facelift.

De nieuwe 3 spreekt mij niet meteen aan, vind het vorige model misschien nog wel mooier.
Ladies and gentleman, we’ve got them: bekerhouders mét klepje.
@r3fl3x: man = men, maar dat spreekt voor zich.

Ziet er serieus goed uit allemaal. Eigenlijk zoals de 5 zou moeten zijn (qua formaat).
Motorkap iets te bol waardoor de voorkant wat te vlak is. Voor de rest ziet het er goed uit.
Vooral die donkerblauwe, modern line geloof ik met chrome line omlijsting is een prachtige auto! Persoonlijk vind ik alles kloppen aan deze auto, kan niet wachten op de coupe.
wel een geweldig interieur! :D
Een kleine 5-reeks. Wat heel goed is, want de 5 is een prachtige auto. Zo ook deze 3-reeks.
Als bmw fan had ik nét iets meer vernieuwing verwacht aan de achterkant. Voorkant is mooi, maar toch ben ik nog niet helemaal zeker erover. Nog even wachten tot ik hem in het echt kan zien!
Ooow, noemen ze dit ook al een nieuw model dan? Ooow, OK dan. Euhm… Nope, het lijkt nog steeds op geen ruk.

Van van voor lijkt ie net op een boos konijn. Of een Chinees konijn door de spleetkoplampen op een veel te brede voorkant. Deze lijn wordt gewoon te veel versterkt door de horizontaal doorlopende en te platgedrukte koplamen. Veel te agressieve look, willen maar niet kunnen.

Verder nauwelijks een verschil met de vorige 3, dus ja een succes kan je het niet noemen. Interieur is ook weer niets aangezien de aanwezige ruimte nauwelijks efficient wordt benut. Stoelen zijn gewoon lelijk een pseudosjiek bekleed. Pookje is ook weer een zielig iel ding. Het grote navigatiescherm zit gewoon verkeerd op die plek, de middenconsole is nu veel te druk vanboven en naar ondere toe is het de grote leegte… Voor de rest nauwelijks vernieuwing…

Ach ja, boeit niet maw.
@nomar: Wauw, jij bent zeker ingehuurd door de concurrentie met je boycot berichten overal. :)
@kaasboerin: nope, ik gedraag mij gewoon zoals een BMW fanboy in topics van de concurrenten. Meer niet :)
@nomar: Kinderachtig weer hoor, ben dan ook benieuwd wat jij rijdt maat ;)..
@kaasboerin: klopt, het niveau van de BMW fanboy topic dus. Zeker geen BMW, maar ik als er een topic over hetgeen ik rijd verschijnt, staat het meteen vol met niveaureacties van BMW fanboys, vandaar, een beetje tegengas geven.
@nomar: Tuurlijk jongen… :)
Ook specifíek alleen BMW fanboys toch? Ik ruik hier een combinatie van jaloezie, afgunst en een scheutje haat. Ps. Ben zelf ook liefhebber van BMW, maar ik post zeker geen reacties als dat jij nu doet. Veel succes nog met je boycot-campagne! ;)
wauw mooie BMW ! vooral die koplampen
Pas irl te beoordelen….
Subliem gewoon, Fantastisch! Doe mij maar de Sport Line.
Ben er helemaal weg van, net zoals van de nieuwe 1-Serie. Goed bezig daar bij BMW!

Ben benieuwd naar de M3 :D
Mmja;
het stuurt vast helemaal goed zoals je van BMW kan verwachten, maar het design.. ja lijkt heel veel op de vorige; wat bij Audi onwijs af wordt gekraakt dat hij niet vernieuwend is qua design maar hier is het kennelijk helemaal geweldig, vreemd. (ja, ze gaan ook Audi achterna, waar ik niks mis mee vind maar toch)
vind die stoffen stoelen vrij oubollig en het interieur vind ik ook nog steeds vrijwel niks. dat doen de concurrenten toch beter.

zoals ik al zei: bmw stuurt geweldig, en de motoren zijn vast heel efficient maar voor het interieur etc moet je het niet doen.
Weinig evolutie tov vorige. Niet erg wat mij betreft. Het interieur ziet er wel goedkoper uit dan bij de huidige, ik hoop dat het aan de foto’s ligt
http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=592598
Hier nog veel meer hoge resolutie foto’s
Op foto 8 geeft het headup display 106km/h aan terwijl de teller 118km/h aangeeft. Photoshop fail of 30 jaar ouderwetse tellerbak?
@GOD:

Ja hoor, goed gezien. One way or the other, beetje slordig is het wel.
hallo ..

we hebben het hier toch gewoon over een ouwe lullen sedan ..
had net zo goed Deawoo op kunnen staan ..

of heb ik andere plaatjes gekregen van autoblog ..
@lincoln:

Ja, goedkoper worden ze niet en het geld zit over het algemeen nu eenmaal bij de oudere burger…
@kempenaer:

en in de lease markt ..

komt goed uit ..
daar heb je al ouwe lullen van 18 jaar ..
@lincoln: Ik zie U in vrijwel iedere topic de desbetreffende auto(s) afzeiken, ik zou zeggen zoek lekker een klassieker-forum op? :)
@kaasboerin:

om dan niet geconfronteerd te worden met ouwe lullen bakken !!

zo .. ik dacht dat ik een lage dunk van de nieuwe 3 had ..
@lincoln: Denk dat ze ons andere plaatjes geven ja. :P
Ik vind ‘m eigenlijk niet zo indrukwekkend…
Omdat het een BMW is zullen de meesten ‘m wel mooi vinden ? ;) :s
@FieRo: Mee eens
Nette auto. Niks bijzonders maar dat willen de kopers in dit segment ook niet. Geen blunders als Primera achterlichten zoals op de vorige of overmaatse neusgaten als op de 5 en 7 serie. Styling is subtiel maar een flitsende kleur als dit rood maakt dit goed. In lease zwart is dit van buiten natuurlijk wel weer saaier dan een Passat.
Exterieur: geslaagd! Vooral in donkerblauw of zwart erg mooi.
Interieur: fail! Ik vind persoonlijk het dashboard en de middenconsole van de E90 mooier.
@Emile_Benz: nou het interieur heeft wat typsiche BMW foutjes (te veel losse onderdelen) en een heel lelijke asbak en dashboard kastje. In zwart ziet het kunststof er erg goedkoop uit maar dat slaapverwekkende saaie E90 interieru overklast het wel gemakkelijk.
@Emile_Benz: jaa indd, dat interieur vind ik echt een epic fail man, niet normaal, die zetels zijn afgrijselijk, naar mijn mening
…maar dat kan ook komen omdat ik dat gewend ben… ;)
Mooi! Ik zie vooral minder plastic (naja, het is in ieder geval mooier afgewerkt)
om het kort te houden:
Teleurstelling, BMW prutst maar wat aan op vlak van design om deze toch maar wat verschillender te maken dan z’n voorganger en verpest daarmee de strakke, sportieve look die een drie serie moet hebben. Zowel interieur als exterieur, maar vooral interieur. Ik bedoel; een drie serie moet om rijplezier gaan, nog meer dan alle andere BMW modellen. De bestuurder moet niet afgeleid geraken door allerlei frutsels en lijntjes in het dashboard, als je dat wil dan koop je maar een hyundai ofzo. Het is GEEN luxewagen, maar een sportieve kleine sedan voor mensen die kwaliteit willen. Het is eigenlijk al misgelopen toen mensen drie series kochten ipv 5 series als gezinswagen.
In mijn ogen waren drie series nooit de gezinswagens maar de sportieve, dynamische modellen waar BMW om draaide, voor de sportieve jonge mensen die geen sportwagens konden betalen( en ze eigenlijk ook niet konden gebruiken omdat ze toch nog mensen moesten vervoeren van tijd tot tijd en een deftige koffer wilden) maar toch iets leuk en hoogstaand wilden om te rijden. En als het er nog eens goed uitzag dan was het helemaal goed. Maar nu zijn het gewoon mini 5 reeksjes geworden, die er dan ook nog eens slechter uitzien…
Nee, als ik een compacte, snelle en degelijke gezinswagen wil dan koop ik wel een Audi A4 avant. Die is nog eens ruimer en strakker ook. Ziet er zelfs sportiever uit dan deze drie. En dat zegt veel, wanneer een Audi er sportiever uitziet dan een BMW…
Volgens mij hebben ze ook totaal geen inspiratie meer.
Dat was al duidelijk bij de 5 reeks die er toch wat te gewoontjes uitzag, ook al is hij mooi, daarna de 6 serie met die achterlichten die op niets slaan en een beetje willekeurig lijken te zijn ontstaan en na het 1 misbaksel (die nog nooit van het woord proporties heeft gehoord, lijkt me) is er nu dit. Ik zei het al eerder en ik zeg het nogmaals; BMW is het volledig kwijt op design-gebied. Chris Bangle ontslaan was de slechtste beslissing die ze ooit maakten. Ik wed dat hij nu zit te grinniken van: “Haha, sukkels , dat komt er van als je alleen maar saaie Duitsers in dienst hebt.”

Ik weet nog toen die eerste modellen van Bangle uitkwamen en ik met verbazing keek naar de vele lijnen die zo veel kromden maar toch harmonieus bleven en de auto’s zo futuristisch maakten. Nu zijn ze al verouderd voor ze uit zijn. Jammer.
@quattropower: “Alleen maar saaie Duitsers” volgens mij is hoofddesigner Adrian van Hooydonk van BMW toch echt een Nederlander
@agera: Maar op een punt moet ik je gelijk geven, Chris Bangle werd in 1992 aangesteld bij BMW. De X5 wat hij heeft ontworpen is gewoon een meesterwerk en nog steeds is de eerste generatie van de BMW X5(E53) naar mijn mening de mooiste SUV ooit!
@quattropower: Ik zou zeggen wacht op de Coupé, en neem 0 interieur opties, mechanische airco en geen navigatie ftw? :)
@quattropower: Heb je überhaupt een rijbewijs? Als je rijdt kijk je niet naar ‘frutsels en lijntjes’ .. Dan kijk je naar de weg en ongeacht hoe een interieur eruit ziet kan je nog altijd rijplezier hebben. De strakke lijn voorop vind ik juist een heel mooi pluspunt en dan kan jij dit vinden, maar dat bepaalt nog niet of de rest het met je eens bent. Jouw argument raakt noch kant noch wal, want je koopt liever een A4, maar eerst zeg je dat rijplezier belangrijk is..? Tenzij je bedoelde dat rijplezier voor potentiële 3 serie klanten belangrijk is en jij liever een A4 hebt, maar ben jij dan een potentiële 3 serie koper? Zo ja, Mark my words, rijplezier komt niet van uiterlijk, maar veel meer van het dynamiek in rijden. Ik vind de E60 5 serie binnenin ook niet subliem qua uiterlijk, maar ik heb er veel plezier in omdat het een strak sturende auto is, voor de looks hoef je het inderdaad niet meteen te doen, maar het blijft nog steeds een goed sturende sportieve auto. De nieuwe 3 serie daarentegen vind ik juist wel mooi.
@jzaero: Lees het deel van mijn comment over die A4 vanaf “Nee, als ik een compacte, snelle en degelijke gezinswagen wil…” nog eens.
@quattropower: Maar op een punt moet ik je gelijk geven, Chris Bangle werd in 1992 aangesteld bij BMW. De X5 wat hij heeft ontworpen is gewoon een meesterwerk en nog steeds is de eerste generatie van de BMW X5(E53) naar mijn mening de mooiste SUV ooit!
@quattropower: typische uitleg van een Audi-fan. Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is. Mijn mening is dat Audi met hun A6-A8 cloon de weg kwijt is.
Prachtige wagen en daarmee uit!!!
@ericc: Inderdaad, slap fanboy gezeur.. Alles aan BMW is fout, lelijk en slaat nergens op.. De weg kwijt etc etc etc. Mja goed, als wij zeggen dat ze de Audi A4 gewoon op het kopieer apparaat hebben gelegd en 50% groter hebben afgedrukt, het vervolgens hebben gepresenteerd als de ‘nieuwe’ A6 (&A8), dan mag dat allemaal niet en zijn we allemaal blind als we het verschil niet zien. Niet te vergeten natuurlijk dat een A4 sportiever ‘is’ dan een 3 (Ha-Ha)
@quattropower: ik vind het juist een goed punt dat er zoveel meningsverschillen over het design zijn, dat betekend dat ze anders durven zijn en zo onder de aandacht komen.
en ik snap ook niet hoe jij een a4 sportiever vind ogen dan deze 3-serie, maar dat is mijn mening.
Ik snap de verhouding motorkap en voorruit niet.
Van de zijkant gezien is de motorkap zo lang dat het lijkt alsof het de onderkant van de voorruit naar achteren duwt waardoor de voorruit meer rechtop staat…Korter motorkap en schuiner voorruit zou beter staat vind ik.
Verder vind ik het interieur minder dan huidige. Het lijkt alsof het om een kleiner model gaat.
Sorry ik vind dit model nu 3x niks. Jammer.
mja faceliftje meer niet lijkt het. binnenkant is wel ee vooruitgang, sportief ook
Prachtige en een waardige opvolger. Een typische BMW met echte pure 3-serie DNA naar mijn mening geslaagd.
Hij heeft gelukkig niet die domme 1 serie neus.
Hij lijkt wel erg op de 5-serie maar ik vind m wel mooi. De Luxury-line is de mooiste. De Modern-line gaan ze lelijk de mist in door rare zilverkleurige plastic details te accentueren. Zoals Volvo dat ook graag doet. Godzijdank vonden ze het niet nodig om de spiegelkapjes in zilverkleur uit te voeren.
Lijkt wel alsof hij met z’n neus onder een vangrail is terecht gekomen. Ik vind het front helemaal niet mooi.
Voorkant is zeker een vooruitgang. De zijkant en de achterkant lijken erg op die van de 5 serie. Voor de BMW fanboys die zich altijd beklagen over de gelijkenissen van de Audi A4 en de A8. BMW heeft nu de 3 serie en de 5 serie waar je vanaf de achterkant zeker 2 keer moet kijken. Verder zeker een geslaagde auto!
Qua materiaal gebruik staat Bmw onderaan in het premium lijstje. Daar doen Audi en Mercedes het een stuk beter!
Kijk maar naar de A6 en B-klasse (Laatste nieuwe modellen)
@Xenonverlichting: Ohh ik ervaar het juist anders. Mijn oom rijdt een audi S6 met een zwart leren interieur. Maar het materiaal rond het dashboard kastje heeft al vaker los gelaten. En ook kraakt het interieur enorm, ja mijn oom is er mee naar de dealer geweest maar daar konden ze niks vinden. Onze 8 jaar oude X5 is naar mijn mening beter gebouwd dan de 4 jaar oude audi van mijn oom.
Qua uiterlijk niet meer dan een goede facelift. ’t Zal wel ok rijden.
En nog een video van de nieuwe 3 Serie:
http://www.autojunk.nl/2011/10/bmw-3-serie-f30-in-3-verschillende-smaken

In deze video zijn komen de 3 verschillende uitvoeringen uitgebreid aan de orde.
@robbie: In de video is het nog beter te zien, de koplampen lijken mij te laag geplaatst.En het interieur is een beetje raar ,het lijkt wel of ze een overgang van de dash naar de middenconsole vergeten zijn.
Integenstelling tot wat de meeste hier zeggen vind ik de voorkant erg lelijk. Lijkt wel een afgezakte kikker
Op een aantal punten wel beter dan de 5 serie, maar ook op punten niet. Verder lijkt de auto in mijn ogen teveel op de pre-facelift e90 (that’s good, de face-lift was een stap achteruit) en de Z4 (beetje te lange/ te lage neus doordat de punt zover doorloopt en zo sterk afloopt).

Ik had liever een mix gezien van het strakke van de nieuwe 5 serie, deze motorkap (dus zonder die lelijke vouwen van de nieuwe 5) en de pre-facelift e90 (en meer e36/e46 invloed).
Zal best een fijne auto zijn, erg efficiënt, vlot/snel etc…. maar mooi kan ik de auto niet vinden. Dan is de nieuwe 5 serie beter gelukt (alleen jammer van de motorkap).
@w0o0dy: +1 op het gedeelte van de Z4. Maar ik vind hem wel prachtig ;)
@kaasboerin: dat mag… ik pas kennelijk niet bij bmw qua design (en weet zeker dat ik niet pas bij de meeste fanatieke bmw fans). Steeds weer zie ik teveel wat ik niet mooi vindt… tja. Heb wel een z3, z4 en 3 serie (e46 en E30) gereden en altijd weer is er behoorlijk veel wat goed voelt, maar ook altijd wat klinisch en ja… die styling hè.
@w0o0dy: Haha, iedereen z’n ding hé, maar zo te zien heb jij wel redelijke BMW-kennis en praat je er op een volwassen manier over, restecp daarvoor. :) Toch vat ik het als een compliment op dat jij deze bolide op de pre-LCI e90 vind lijken, vind zelf van niet, maar goed.. :D
@kaasboerin: als je verder terug gaat zou je kunnen vaststellen dat veel BMW-fans mijn reacties op “over the top-bmw rules the world”-geblaat uitleggen als BMW-haat… Kritisch zijn daar hebben velen van hen moeite mee..dunno why.
Prijzen in Duitsland zijn voor de 335i vrijwel gelijk (+ € 450,-), voor de 320d EDE zo’n € 1.000,- duurder ….
Hij is netjes!! Alleen achterlichten iets minder mooi, iets te hoekig. Vond die van de E92 Coupé mooier.
Dat interieur ook, erg geil en strak.
Das een magere M-stuurwiel!
@W115: idd dat M stuur ziet er niet heel mooi uit, en de M voorbumper ook niet echt heel mooi.
vind ik…
Zo mooi als dat ik de 5-serie vindt zo lelijk vindt ik deze 3
Zeer mooie auto t.o.v. zijn voorganger!
Alles klopt, alleen spijtig dat de kont zo hoog is, daar stoor ik mij een beetje aan.
De koplampen vind ik zeer geslaagd, dat mogen ze meer toepassen!
Lijkt me nu al duidelijk, volgende leasebak zal zijn;
BMW 320d Touring EfficientDynamics met modernline-pakket, Dakota leder en Navi pro.

:-)
@rechercheur:

Heb je al gekeken of je er al n TCO op los kunt laten…of heb je t over je volgende poster boven je bed?
groter nieuws dan de eerste maanlanding en de val van de berlijnse muur!!!! :)

OT: Mooie wagen en de mensen met een huidige 3 rijden niet direct in een compleet verouderde wagen… Het lijkt erop dat de familiebanden wat sterker aangehaald worden bij bmw, maar daar is op zich niets mis mee, Een bestuurder van een 5 of 7 zal heus wel weten met wat hij rijdt en voor ons ‘plebs’ is het leuk te ‘raden’ wat er in onze achteruitkijkspiegel opdoemt! :)

Komt er trouwens ook een 316/318d? Ik vermoed dat voor de meeste kopers hier (vlaanderen) zo’n kleine 140 pk wel volstaat…
doe mij maar een sport-line in’t zwart met beige/zwart interieur en hout inleg.
Super mooi maar de achterkant is bijna precies hetzelfde
Bij BMW zijn ze de weg volkomen kwijt! Wat is dit? Was hier zoveel ophef over? Noemen ze dit de nieuwe 3 serie? Het is niks anders dan een facelift. Mooie neus, gewone achterkant en verder nauwelijks verschil! Dit is pure oplichting!
De 1 is hetzelfde, dus net zo afschuwelijk als zn voorganger. De 5 is saai! De 6 is leuk maar hoort klopt in zn totaal niet en hoort wow te zijn! En nu is dit de 3, wat een grap!
Heb veel gereden, van VW tot Bentley. Was dol op mn 5-serie, er rijdt weinig zo goed als een BMW. Maar het designteam moet zsm ontslagen worden! Wat een emotieloze modellen!
Audi komt met de nieuwe a3 en mercedes met hun a-concept. Moet daar de 1 serie naast staan? De nieuwe kan het nieteens naast de huidige a3 staan! BMW wordt net zo saai als mercedes! Pfff! Mensen kijk ff objectief, we hebben het over BMW niet over daewoo of nissan! Moeten wij als BMW-fans en autoliefhebbers hier genoegen mee nemen? Mij zijn ze kwijt als klant! Heb het er helemaal mee gehad!
Nieuwe auto wordt een S5 cabrio of een evoque 4drs!
@blackpitt:
Als jij geen verschillen ziet met de E90 dan mag je of jezelf geen bmw liefhebber noemen.
Of je moet eens langs de showroom
Zeg wat jullie willen, maar dit gaat Verkopen (inderdaad, met de hoofdletter V).
Perfomante motoren, superlage CO2 uitstoot (kijk eens even naar die 328i!!!!!).
Het design is gewoonweg prachtig. De koplampen zijn heel elegant/sportief.
Wat betreft infotainment/navi/veiligheid hebben ze “alles” wat de concurrentie heeft (ok, ok hier en daar zal er zeker wel verschil zijn).
Godmiljaardenondejuje… Hier kan ik niet tegen!!!
Verkoop namelijk een ander merk.
Toch ben ik niet te beroerd om te zeggen : petje af!
Is dit nu nieuw, of een facelift? En profil ziet hij er juist hetzelfde uit. Een paar plooien verlegd, maar dat is het. Zou hier dezelfde truc als met de ‘nieuwe’ Passat toegepast zijn?
@Esprit_de_Flandre: is een compleet nieuw model (behalve een paar motoren en wat stukjes techniek). De wielbasis is bijvoorbeeld met 5 cm toegenomen, auto is verder ook breder, langer en hoger geworden. Dus geen “Passat facelift”.
@robbie: Dan vrees ik dat BMW stilaan van Audi-praktijken zal beschuldigd worden…
BMW is het enige merk uit Duitsland dat zijn modellen een chique sportief zakelijk uiterlijk mee kan geven.

Hoe kan het toch dat de andere merken uit dat land eerder fantasieloos en saai worden.

En weer een geslaagde BMW!
@noir8: En dat alles is natuurlijk verre van een feit, en niets meer dan jouw persoonlijke mening.

Ik vind BMW styling juist 3 x niks meer tegenwoordig.
Om op de hele discussie van van de week terug te komen.. de niet afgedekte bekerhouders.. ik denk dat je daar een keuze in kunt maken. Op sommige foto’s van het interieur zie je ze open.. en op sommige zie je er een klepje op. Wel gaaf die chromen BMW Thermobeker. Kost je een tientje.
In Luxury Line-trim een wat mij betreft geslaagde sedan. Wat mij een beetje stoort is dat het stuk tussen de koplamplen en nieren weliswaar optisch is doorgetrokken met een stuk extra plastic, maar dat extra stuk verder geen enkele functionaliteit biedt. Daar had net zo goed plaatwerk kunnen zitten. Not so nice. Niet-functionele zaken vind ik altijd storend (net zo als de zinloze ‘vouwen’ in de carrosserie die tegenwoordig her en der opduiken, en verder enkel dienen om vuil te vangen).
Verder zijn de stoelen, en vooral het M-sportstuurwiel ronduit lelijk. M-pakket is sowieso een teleurstelling, brr.
Aan goede zaken blijft echter ruim voldoende over, zoals het prachtige informatiepanel dat een beetje doet denken aan een iMac met z’n doorgetrokken glasplaat, de heerlijke instrumenten met het subtiele Black Panel, de heerlijke bips, etc etc.
Het resultaat van een korte zaterdamiddag-fotosoepsessie over wat ik bedoel met het front:
@lacasitos: veel beter
@lacasitos: Goh, valt me nu pas op hoeveel dat front lijkt op dat van de huidige E92………….. :?
alleen de voorkant is echt veranderd. Achterkant noem ik een facelift.

de voorkant vind ik er echt niet mooier op geworden. BLEH
hele hele hele mooie auto…
WOOOW!!! Zo mooi!!!
Ik kan niet wachten tot de M3!!!
Veel reacties zeg !!!
Nu de verdict: BMW is zeer behoudend geweest. Het model oogt niet sportief en de koplampen en L-Shaped achterlichten maken de F30 sullig / achterhaald. Ze hadden het wat scherper moeten afwerken.
Het lijnen spel is alleen veranderd van horizontaal naar diagonaal ( zij aanzicht ).
Het concept en idee achter de F30 is dat het een model moet worden dat je met de tijd gaat begrijpen waarom het zo is ontworpen. Tegen die tijd heeft BMW al een facelift versie + schetsen van een nieuw model.
De knipperlichten in de buitenspiegels is niet BMW. Tevens doet de afgebogen neus en hoge achterwerk me denken aan een Corvette LT-1. Zeker als je hem in het zwart neemt.
Een pluspunt is de extra beenruimte dat was voorheen met de E90 wel heel erg minimaal. De motor varianten zijn wel zeer aantrekkelijk. De E90 330i met 258pk accelereerde in 6.3 sec. De F30 328i met 245pk in 5.9 sec.
Al met al treedt de 6de generatie F30 in de voetsporen van E30. Wel een 3 serie maar niet de meest geliefde.
De manier waarop de koplampen aansluiten op de radiotornieren is gewoon knullig. Verder ziet het er gewoon uit als een doordeweekse 3-serie, zoals je ze vandaag al ziet rijden. Het zal ongetwijfeld verkopen, maar nog steeds niet aan mij. Jammer, want BMW heeft toch enkele pareltjes geproduceerd. De vorige Z4, om maar wat te noemen (niet de huidige, die heeft te dicht bij het vuur gestaan en is gesmolten). Of zelfs de nieuwe 5-serie estate/break, die weliswaar saai maar ook behoorlijk strak is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).