BMW 3 Serie is officieel EN hybride! [updated]

Auteur: , 102 Reacties

Hè hè, de nieuwe BMW 3 Serie is officieel! En, wat vinden we ervan? Maken of kraken?

De nieuwe Drie is flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Met 9,3 centimeter extra lengte (waarvan slechts anderhalve centimeter bestemd is voor de beenruimte van de achterin zittende passagiers) gaat echter geen gewichtstoename gepaard. Sterker nog: er is -afhankelijk van de gekozen motor- tot 40 kilo bespaard op de voorganger. De wielbasis is 5 centimeter gegroeid en ook de spoorbreedte is ruimer, voor is dat 3,7 centimeter meer geworden, achter zelfs 4,7 centimeter. Overigens meldt BMW trots dat er ook 8 millimeter extra hoofdruimte beschikbaar is. Daar zal Wouters kapsel blij mee zijn.

Er is voortaan de keuze uit meerdere instellingen, te weten Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+. Dit wordt onder de noemer “Driving Experience Control” gemonteerd. BMW claimt dat je in Eco Pro modus tot 20% benzine kunt besparen. Wat zuinigheid betreft: er is ook een achttraps automaat met Start/Stop leverbaar op alle motorvarianten.

Andere noviteiten zijn het optionele Head Up Display, ConnectedDrive, Active Cruise Control met Stop & Go functie, Lane Change en Lane Departure Warning met Collision Warning en Surround View. Ook RTTI (Real Time Trafic Information) is een nieuwe gadget op de 3 Serie.

De nieuwe Dreier sedan gaat vanaf 11 februari 2012 in de verkoop in drie uitvoeringen, te weten Sport Line, Modern Line en Luxury Line. De verkoop start met de 328i (245 pk) en 335i (306 pk) benzine motoren en met de 320d (184 pk) en 320d EfficientDynamics (163 pk), maar die reeks wordt in het voorjaar van 2012 uiteraard al uitgebreid met andere motorvarianten. In het najaar van 2012 volgt ook een full-hybrid versie van de 3 Serie.

Tot die tijd moeten we het doen met deze draadtekeningen van de nieuwe 3 Serie:
BMW 3 Serie (F30) - Tekeningen

BMW 3 Serie (F30) - Tekeningen

Video! Bekijk het op Autojunk! En nog een tweede video van de nieuwe 3 Serie.



102 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ziet er echt meer coupé achtig uit. Dit wordt wederom een bestseller. Ik ben de E90 alweer vergeten.
@bempi:
+1
Vind het ook fijn dat de lengte niet echt fel is toegenomen (4,62m), de A4 vind ik met 4,7m toch wat te lang (zeker voor de beperkte binnenruimte).
@bempi: inderdaad. Ik vind het een hele mooie auto geworden hij ziet er echt top uit!
Nice! en de prijzen? Krijgen we die ook vanmiddag te horen?
ik moet nog eerst ff de voorkant zien voordat ik kan oordelen
1 plaatje is iets te weinig om te beoordelen, maar de achterkant ziet er in ieder geval goed uit!!
Ziet er netjes uit toch?
Dikke bak, vind ‘m eerlijk gezegd ook dikker dan de huidige 5.
Verder 320d 184pk(?!) waar is de tijd gebleven dat een 320 een karige bak was.
@jack_abarth:
Is nooit zo geweest, in 1998 had de (eerste) 320d 136pk. Een ware revolutie in dieselland, eindelijk een 2-liter diesel die onder de 10s op 100 zat…
@jack_abarth: en de huidige E90 facelict heeft ook 184Pk…
Dit wordt een verkooptoppertje! Voorkant met de doorlopende koplampunits in de grill wordt volgens mij ook wel gaaf. Nog ff geduld daarop!
ben nog niet helemaal overtuigd, vond de e90 achterlichten van na de facelift super. hier moet ik denk ik nog even aan wennen denk ik..
Ik dacht even toen ik de achterlichten zag dat de A6 een facelift had gehad…
Mooie achterkant, achterlichten lijken een beetje op die van de X6. Ja.. vind het een lekkere dikke achterkant! Nu wachten op de rest van de plaatjes!
Goed bezig BMW! hier kun je tenminste het verschil zien tusse groot en klein.. wat bij audi niet het geval is.
@MAB: Het is gewoon een kleine 5. Maar dat maakt hem niet minder mooi want de 5 is ook mooi! :D Zegmaar een ‘betaalbare 5-serie’.
http://www.facebook.com/BMWGroup


vanaf 16.00 live de onthulling
Correct me if I’m wrong, maar de nieuwe 3 serie is dus LICHTER geworden, maar de nieuwe 5 serie (F10) ZWAARDER???
Lijkt erop dat de mensen van F30post.com in de juiste richting zaten.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/01/zo-gaat-de-nieuwe-bmw-3-serie-f30-eruit-zien
@VantageR: De globale lijnen en vlakken zijn via spyshots wel te ontrafelen. Daarnaast hebben ze nog een gesprek met een insider die hun wat richtlijnen geeft met betrekking op details zoals lichtunits etc.
Daarom zitten ze er bij bimmerpost vaak heel dichtbij.
En in dit geval is de hele auto al ontbloot te zien geweest omdat iemand ergens stiekem zijn camera mee naar binnen heeft genomen: http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/14/bmw-3-serie-f30-zonder-camouflage
Ziet er lekker uit, geen gekke dingen.
Behalve die koplampen dan, maar het is duidelijk dat BMW er mee aan het experimenteren is. De 1-serie waren 2 ongelijke angel-eyes, deze heeft gewone(denk ik), maar ze lopen door tot tegen de nieren.

Een klein minpuntje: de hoge kont.
Het is redelijk goed gemaskeerd, ook met de (optionele?) parkeersensoren, maar hij heeft echt een te hoge kont.
Dat gaat vloeken op de toekomstige M3 vrees ik.
@vale46: Ongelijk als in 1 groter dan de andere? Dat heeft de huidige dreier ook, eigenlijk elke BMW.. Bij de 1er zijn ze gewoon een beetje té ver uitgeschoten.
@kaasboerin: Vroeger waren ze alle4 toch even groot?
een beetje formaatverschil dat is nog mooi, maar ik bedoel dat de 1-serie echt té is. Dat te ongelijk niet mooi is.
@vale46: Als het goed is heeft deze vierkant achtige angel eye’s.
@GOD: Aan de onderkant recht inderdaad.
@GOD: Vierkant zou ik het niet noemen, het ziet er rond uit en het is precies beetje achter de carrosserie verborgen. Wat natuurlijk maar een illusie is, in werkelijkheid zijn ze vierkantig
@vale46: vierkant achtig of vierkantig komt op het zelfde neer toch :)
Mooie cleane, haast Scandinavische look! En daar hou ik van… Ik vind ook mooi dat het weer een ingetogen auto lijkt te zijn, a la 5-serie. Dat stokje nemen ze mooi over van Audi, wat altijd de subtielste WAS van de Duitse Drie… En dat is toch wat de zakelijke rijder belangrijk vind!
goed bakkie.. gewoon maken :) de prijzen zullen wat minder leuk zijn.. maar dan heb je ook wat :mrgreen:
Mooi! Mooier dan de 5 imho!

Maar een E90 van de laatste serie ziet er ook nog steeds goed uit. Niet echt verouderd. Gewoon, anders.
@baasbas: eensch…je rijdt (nog niet) echt in een oud model zegmaar…
Mooie achterkant! maar ik denk dat de voorkant mij tege gaat vallen…
@iedereen hierboven: De foto die eerst bovenaan stond (en nu onderaan) is een photoshop van automobielmanagement.nl en dus niet the real deal. De eerste echte beelden zullen pas na 16:00 beschikbaar komen!!!
@robbie:

Shit. Dus je wilt me zeggen dat de nieuwe 3 serie toch een sufferdje wordt. Nog erger dan een E90 :( Wrm god Wrm !!!
@bempi: Vind je de E90 zo afschuwelijk?
@kaasboerin:

Nee hij was perfect in het totale geheel, maar de achterlichten waren echt een drama. Optisch gezien wilde ze het verbloemen, maar daar faalde ze in.
Gelukkig hebben ze dat snel hersteld met de facelift versie, maar in ruil daarvoor mocht de kap het weer ontgelden met een misplaatste bulp.
@bempi: Sja, vond het zelf ook niet bepaald mooi, foutje moet kunnen toch? De LCI heeft het gefixt.. Ik heb het zelf ‘opgelost’ door BlackLine achterlichten te monteren. Het ging vooral om dat witte hoekje van het achterlicht dat het minder mooi maakte, vooral op een zwarte bolide. Het licht zelf (niet de kap), de 3 strepen met een pauze in het midden, zien er daarintegen wel supergaaf uit, sterker nog, ze lijken in het donker zelfs op die van de Camaro 2010..
@kaasboerin: Ik vind de pre LCI versie achterlichten juist weer mooier. de E90 op zich vind ik geen zak aan maar dat gedrongen kontje in combinatie met de pre LCI units gaf een soort van pitbull kontje effect.
@GOD: Ik moet toegeven dat ook ik de LCI mooier vind dan de pre-LCI. Wilde alleen zeggen dat de meest voor-de-hand liggende oplossing BlackLine achterlichten zijn mocht je een E90 eigenaar zijn en ook (zoals vele anderen) niet tevreden zijn met de achterlichten. De achterkant is bij de LCI net even wat strakker gemaakt maar het is vooral de voorkant van de LCI wat ik een stuk mooier vind, de E92/93 nieren (zonder wenkbrouwen, met ronde hoeken) in combinatie met de 2 lijnen over de motorkap liet oa de Sedan van voren veel sportiever ogen, waardoor het nét een coupé lijkt. Ook de LCI achterlichten zijn uiteraard mooier, ook als ze aan staan. Toch ben ik ontzettend trots op m’n eigen bolide, en voor de meerprijs van een (2e hands) LCI vind ik het nu nog niet waard..
bwm kennende hebben ze van de 3 serie weer wat moois gemaakt, je ziet ze niet voor niets zo vaak op de weg. ;)
Lijkt qua achterkant hier eigenlijk een beetje op een Saab…
Ze moeten wel, ze hebben 2 jaar de tijd voordat Audi met de nieuwe A4 komt en 3 jaar tot Mercedes met een nieuwe C-klasse komt. Aangezien bijna 50% van totale BMW verkopen van de 1 en 3-serie komen moeten ze nu scoren.
Ik moet toch eerst een echte foto zien voordat ik echt kan oordelen over de 3, maar ik ben nu al bang dat ik de voorkant niet zal gaan waarderen.. Afwachten dus.
Oooh ik dacht al deze achterkant lijkt veel bruter, dan de bedekte versie die ik zag rijden in de buurt van Munchen..:(
Ziet er weer lekkel strak uit zo te zien. Kleine 5 serie met een agressieve neus.

Ik wil er wel een hebben.
onder die foto op http://www.automobielmanagement.nl staat Let op: dit is de huidige BMW 3-serie. Beeldmateriaal van de opvolger volgt later op de dag.
@sirmustang: hiermee bedoel ik niet dat ik denk dat dat de huidige is..
Jongens dit wordt aftellen geblazen tot 17:15/17:30 :P

Naar mijn mening de belangrijkste wagen van de middenklasse. Wordt vanouds weer een echte BMW, zoals we kunnen zien van de foto die boven getoond word. BMW moet niks veranderen aan het rijdynamiek, want BMW stuurt messcherp en heeft uitzonderlijke rijkwaliteiten waar menig autofabrikant iets van kan leren.

Wacht vol spanning af op meerdere foto´s laat maar komen :P
@agera: met foto bedoel ik natuurlijk de tekening van de voor en achterkant.
@agera: +10, ik denk zelf dat de grootste verandering hem in de voorkant gaat zitten.
De 328i gaat echt een verkooptoppertje worden. 245 pk, en zuinig!
Lekker hoor, maar toch nog eventjes wachten met te vroeg juichen voordat ik de voorkant heb gezien
Achterlichten van de nieuwe 911?
@kraakensmaak: ja… bijna…
@kraakensmaak: Écht een leek der leken antwoord..
@kraakensmaak:
ja, en koplampen van een Aston Martin dbs
Beetje eenheidsworst wordt het allemaal. Dat achteraanzicht kan met heel weinig fantasie ook zo van een audi of mercedes of willekeurig welke japanse sedan zijn.
@jolig: Zit weinig verschil in met de huidige e90.. Ga nou niet zeggen dat ze van andere merken ideeen stelen..
@kaasboerin: Nee, dat zal ik ook niet zeggen. Ik wil alleen zeggen dat alles op elkaar lijkt. Vandaar ook ‘eenheidsworst’.
@kaasboerin: Lekker laten gaan.. Als we zijn post moeten geloven zouden de A4/C-klasse/Lexus IS/Toyota Avensis allemaal erg veel op elkaar lijken.
@Nino: Leg eens een tekening van de audi a4/6/8 en mercedes e en bmw 5 en deze nieuwe 3 naast elkaar. Dan lijken al die achterlichten toch wel verdacht veel op elkaar. Met een brede balk daarboven en een achterkant die naar de bumper toe licht uitloopt ipv recht is.
@jolig:

Jij vergelijkt puur horizontale achterlichten met elkaar, terwijl ze afwijkend zijn. Ik weet niet wat voor tekening jij voor je ogen ziet, maar deze 3 serie heeft bij lange na niet zulke lelijke achterlichten als die van een Mercedes E klasse sedan / coupé. Datzelfde geldt voor de Audi A8 & A6.
BMW heeft het lijnen spel beter in verhouding waar de achterlichten tot zn recht komen. Bij de rest lijkt het meer op oversized reflectoren net Dombo met te grote oren.
@kaasboerin: nou, sorry maar ik zie een klein vleugje C-klasse in de achterkant. Overigens niks mis mee heur, en de lijnen zijn verder helemaal goed.
@kaasboerin:

Nou je moet wel eerlijk zijn. Mercedes kwam met knipperlichtjes in de zijspiegels. Op de gelekte foto’s is bekend dat deze BMW 3 serie ook die kant op gaat ?
@bempi: Ach, BMW kwam weer met het start stop systeem, de complete automarkt heeft dat van ze ‘gejat’. Zo ‘jat’ ieder automerk wel wat van de ander, toch?
@Nino: Maar wie is de schuld daarvan. Jatten kun je het niet noemen. Het is meer een stijl waar iedereen zich aan houdt. Het komt misschien door de wetgeving? Als iemand iets kan vinden dat werkt binnen de regels, dan is het heel duur om een eigen manier te ontwikkelen.
@jolig: ‘jatten’ stond ook ‘tussen haakjes’.
@Nino: nee, was ook niet daarom bedoeld. Ik vraag het me echt af waarom veel auto’s zo erg op elkaar lijken tegenwoordig.
@Nino:

Ja datzelfde geldt voor de I-Drive van BMW. Elk merk zal altijd wel iets hebben. Niks is perfect.
Ziet er voorlopig goed uit, mooi profiel, mooie achterkant, ik hoop dat de voorkant ook goed is, heb ik beetje twijfesl over.
Mercedes steekt er ’n beetje sneu bij af, met al die strakke bimmers. En Audi is natuurlijk sowieso ruk met die voorwielaandrijving.
Een EcoPro modus betekent vooral het tegendeel. Rijdt voor geen meter, staat dus altijd uit. Maar werd natuurlijk wel gebruikt tijdens de testcyclus. Dat betekent dat je eens te meer 20% extra verbruikt ten opzichte van wat de fabrikant claimt.
@mout: +1, maar dat doet elk merk natuurlijk, top toch.
@kaasboerin: Neuh, de meeste fabrikanten bieden geen aparte Eco-modus.
Onmenselijk zuinig rijden tijdens de testcyclus doen ze wel allemaal.
BMW doet het nu allebei. Dus verwacht ik bij de 3-serie een nog groter verschil tussen opgave en praktijk dan bij die andere merken.
Zelfde gewicht of iets lichter?

Goed bezig, Beieren! Waarom kon dit niet met die nieuwe 5-serie?
die achterkant zou zo van een koreaans merk kunnen zijn.
@mrbones: Want? argumenten? Vergelijkingsmateriaal? Waarom koreaans en niet japans? …
@mrbones: Je bedoeld visa versa denk ik, ik corrigeer je maar, doe ik allemaal graag voor je, aardig hé?
the-budel-guy via Android app
alles wat bij de 5serie lelijk is komt bij deze 3 TOT zn recht. nu wil Ik wel de voorkant zien.
@the-budel-guy: Ik denk juist andersom, alles wat bij de 5-serie mooi is komt bij de nieuwe 3-serie ook tot zijn recht. De ontwerpers zullen tenslotte veel inspiratie hebben opgedaan van de nieuwe 5 wat een mooie wagen is.
Nog 4 minuten spannen…NOT.
Ok misschien wel een klein beetje vanwege de countdown teller.
Bolle motorkap zeg… Doet een beetje Z4 achtig.
Jezus laat me die auto nou zien idc about dat gepraat:p
LOL al die buitenlanders willen ze niet voor de microfoon hebben :lol:
Jammer dat AB zo’n beetje het meest interessante nieuws vergeet te melden, namelijk dat de nieuwe 3-serie als 320i Automaat (benzine!) een versie met 20% fiscale bijtelling betreft ….
@rechercheur: Laat het me weten wat je plannen zijn.. En.. Pics natuurlijk.. Maar zal nog wel een tijdje duren natuurlijk. :lol:
2 mensen die ter gelijk praten in verschillende talen is wat ik nu moet doorstaan. Mag toch wel hopen dat het de moeite waard is.
Nou; wat een officieel bericht; als die afmetingen en wazige fotos het nou moeten maken als intro?
De Facebook server rookt een beetje. Live kijken kan ook via deze link:
http://www.media-server.com/m/p/y8g4ysoo/lan/en
Ik zie echt geen verschil met de oude 3 serie, of met de oude 5 serie ook niet echt. Kan iemand me helpen, ik word echt niks wijzer van de tekeningetjes en een soep.
Ben geen bmw fan, maar deze is erg mooi!
Prachtige auto!!
@Nino: +100, Zeer mooi, de voorkant oogt echt oppermachtig. Super weer!
Ik vin hem echt prachtig, voorkant oogt erg sportief :D
Wat een superbak! Vooral die donkerblauwe meet chrome line, super mooie auto :)
Lekker agressief voorkantje, dit gaat weer een lease toppertje worden ;)
Video! Bekijk het op Autojunk!
owww… jeetje ik moet even wennen aan de nieuwe koplampen, aan die achterkant moet ik niet wennen want die is van een 5-serie!
En nog een tweede video van de nieuwe 3 Serie.
Hele dikke wagen zeg…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).