Het grote BMW 3 Serie vergelijkingstopic

Auteur: , 143 Reacties

Ga jij voor de E90 of voor de F30? Tijd om de vorige generatie 3 serie eens naast de nieuwe te zetten!

Afgelopen vrijdag werd de nieuwe Dreier gelanceerd. Een auto waar lang naar is uitgekeken, dat bleek ook wel uit de enorme hoeveelheid reacties onder onze artikelen. Maar er waren ook geluiden van mensen die het niet veel meer dan een flinke facelift vonden. Hoogste tijd dus om de vorige en huidige generatie eens naast elkaar te zetten.

BMW 3 Serie E90 vs F30 achterkant
BMW 3 Serie F30 vs E90 schuin van voren
BMW 3 Serie E90 vs F30 schuin van achteren
BMW 3 Serie F30 vs E90 zijkant

BMW 3 Serie (F30) - Tekeningen
BMW 3 Serie (F30) - Tekeningen
BMW 3 Serie (F30) - Tekeningen

BMW E90 3 Serie tekening


Zo dan, zeg het maar! Wat vinden jullie van de verschillen tussen de oude en de nieuwe Dreier? Radicaal of onzichtbaar? Vooruitstrevend of laffe hap? Roept u maar!



143 reacties

Geef mij toch maar de nieuwe!!
@maseratigt: Geef mij ook maar de nieuwe! Hij ziet er erg vers uit moet ik zeggen… Facelift nou nee ik zie duidelijk andere lijnen etc. etc. Men moet ook niet vergeten dat je een model niet totaal kan veranderen, er moet herkenning met de voorgaande modellen blijven voor de consument, marketing technisch. Dan kan je het zoals BMW doen: de auto er echt anders uit laten zien, en onderscheid maken tussen de verschillende series, of zoals audi: dezelfde auto introduceren met een paar kleine aanpassingen en de series die 1 pot nat lijken.
Facelift, wel een stevige.
@norge: bekijk de afmetingen eens goed. De F30 is in alle opzichten (flink) gegroeid. In jouw ogen ‘lijkt’ het misschien een facelift, maar het is toch echt een auto die voor 95% nieuw is.
@robbie: Lastig te zeggen op basis van een foto, als de camera 10 cm hoger of dichterbij staat is het al een heel andere auto.Zie zelf dat de achterdeur langer is geworden(chassis opgerekt?) ,en dat alle panelen opnieuw gevormd zijn.Daklijn lijkt mij het zelfde .Dus het zou een grondige makeover kunnen zijn .Maar de auto is er wel mooier op geworden .
Vind zelf de koplampen te laag staan maar de vorm is niks mis mee.
@norge: de wielbasis is bijna 5 cm langer geworden. De look van het dak is misschien hetzelfde, maar het is toch echt compleet anders. Géén enkel stuk plaatwerk of glas is hetzelfde.
@robbie: inderdaad! helemaal gelijk, hij lijkt ook wat breder geworden als je het mij vraagt. Het is gewoon een forse verandering, en volgens mij wordt een nieuwe serie ook meer gebaseerd op het onderstel etc. bij een facelift blijft dit gewoon hetzelfde…De lampen is inderdaad een beetje wennen maar ik vind ze mooi. Denk ook dat ze dit hebben gedaan omdat ze de laserlampen over niet al te lang gaan introduceren en men dus zo als een beetje kan gaan wennen aan de smallere lampen…
@robbie: Wat ik in het vorige topic al zei:

Ontwerpen is meer dan een aantal lijntjes tekenen en deze omzetten in een tastbaar object. Packaging en technologische ontwikkelingen moeten allemaal samenkomen in een fraai ontwerp. Of het ontwerp fraai is mag de lezer hier helemaal zelf bepalen, maar een nieuwe auto kan dus ook op vele andere manieren opgevat worden. Een auto waar al van tevoren over nagedacht is dat er een Hybride zal komen, waardoor packaging totaal anders moet is voor mij al een reden om hem ‘nieuw’ te noemen. Het interieur is daarnaast ook veel frisser geworden, meer een luxe auto nu. Terugkomend op het verlengde chassis, dit betekent ook dat de complete body dus voor het oog nog steeds in proportie moet zijn. Hierdoor ‘lijkt’ de auto hetzelfde, maar is hij overal dus paar mm gegroeid. Het neusje vind ik persoonlijk erg geslaagd en voldoende onderscheidend van zijn voorganger. Strakker zelfs. Zijkant en achterkant lijkt nog wel op de oude, maar inderdaad, de lengte is alleen maar ten goede gekomen voor de achterbank en dus ook de hybridemeuk die erin komt.
De nieuwe BMW 3-serie is behoorlijk gegroeid, maar wat ik mij nu afvraag komt deze 3 qua afmnetingen dan niet in de buurt van de 5-serie.
@agera: die is uiteraard ook gegroeid ;)
@agera: maar leuk weetje: een E28 Vijf is kleiner dan deze Dreier.
@CasperH: De 3 is inderdaad in principe gewoon de 5 van weleer geworden. De F10 zal ook wel in de buurt komen van een 7 serie van 20 jaar geleden ;)
@norge: verschil tussen de E90 (2005) en de F30 (2012) is exact 40 studiemodellen; kortom, een behoorlijke facelift, ofwel een nieuwe auto. De interne codes verraden de hoeveelheid aanpassingen….(tip).
@Megakix: dat is niet helemaal correct geredeneerd volgens mij..

De interne codes die BMW hanteert worden namelijk over het gehele modellen gamma gebruikt!

Dus geen 40 wijzigingen aan het ontwerp van de 3serie, maar 40 ‘ontwerpen’ tussen de oude en de nieuwe 3. Zo heet de nieuwe 5serie sedan bijvoorbeeld F10.
@Megakix: De E staat voor Entwicklung en wordt voor het begin van de ontwikkeling aan het model toegekend. Is dus niet 40 veranderingen aan de drie, maar 40 modellen die ontwikkeld werden tussen de start van ontwikkeling van het oude model, en de start van ontwikkeling van het nieuwe model. De meeste natuurlijk prototypes en ander speelgoed.

Leuk overzichtje: http://www.bmwarchiv.de/e-code/
@Esprit_de_Flandre: en de F ? :lol: … begrijp de uitleg van jouw ‘E’ dus totaal niet binnen mijn korte betoog.
@ukbob: ik deed het ‘uit de losse pols’, jij hebt het opgezocht..en verteld mij feitelijk niets nieuws ?! Codes gebruiken ze over het hele modellengamma..”ja, duh!”. De 5-serie heeft dus een ontwikkeling gehad van E60 naar F10 = 50 ontwerpfases / studiemodellen.
@Megakix: “De 5-serie heeft dus een ontwikkeling gehad van E60 naar F10 = 50 ontwerpfases / studiemodellen.”

Maar nee, jongen, neeje! De 5 (vijf) heeft 1 (één) ontwikkelingsproces gekend met daarin meerdere (meerdere) ontwerpfases/studiemodellen, maar het staat niet vast dat dat er 50 (vijftig) zijn.

Die vijftig E/F-nummers die daartussen zitten hebben helemaal niets met de 5 te maken. Dat zijn gewoon andere modellen, zoals veel prototypes (maar geen prototypes voor de nieuwe 5) maar ook productiemodellen, zoals de 7 (F01).
@Esprit_de_Flandre: kerel…je lult als een dronken tor ! Je schrijft (voorzover ik een Belg kan volgen) gelijk eender aan mijn relaas, maar doet mij verstaan het uit een ándere koker te halen ? Of, om mijn woorden in Okkietaal uit te drukken:

E46 naar E90 = 44 vormen van ontwerp op tekentafel tot kleimodel.

E90 naar F10 = 50 etc.
E60 naar F10 = 50 etc.

enz..enzzzz…enzzzz…

Doe jij JOUW verhaal nu eens in Okkie-Nederlands:

………………………
@Megakix: Wat hebben die 50, of liever 48, ontwerpen TUSSEN E60 en F10 te maken met de nieuwe 5?
@Megakix: En de F is omdat ze met de E niet boven de 100 wilden blijkbaar. Snap ook niet waarom, maar het is zo…
@Esprit_de_Flandre: Een grote concurrent snapt dat wel.
@Esprit_de_Flandre: ik wel, want een E(ntwicklung) is een destijds verzonnen benaming voor E. Immers, anders ga je toch simpelweg dóór in de telling ? Zoals dit bij medicijnen (om verdere verwarring te voorkomen) óók hebt !
@Megakix: nog nooit zo’n dom verhaal gehoord als of die “50 vormen van ontwerp op tekentafel tot kleimodel”. Biggest B.U.L.L.S.H.I.T. evah!

Denk je werkelijk dat ze bij BMW elke tekening & kleimodel gaan tellen? LOL!

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Z4 die gaat van E85 naar E89. Zouden ze voor een Z4 slechts 4 “vormen van ontwerp op tekentafel tot kleimodel” nodig hebben terwijl ze voor een 3 of 5 Serie maar liefst 50 ontwerpen nodig hebben? Denk het niet he.

En kijk ook eens naar de volgende series:
E34 -> E39
E21 -> E30 -> E36 -> E46 -> E90

Feit is dat er gewoon geen (zichtbare) logica in zit.
@robbie @Megakix: Dat bedoel ik dus. Echter zit er wel een zekere logica in, elk model – serie of prototype – die ontwikkelt wordt, krijgt gewoon het volgende nummer in de rij. Zo kwam na de E85 Z4 roadster – ik neem even deze, want ik heb geen zin in een lijst van 50 modellen ;) – de E86 Z4 coupé, E87 1-serie, E88 1-serie cabrio, en dan E89, idd de nieuwe Z4 roadster.

Feit is wel, en dat toont het korte rijtje tussen de beide Z4’s, dat sommige projecten lang voor lanceringsdatum gestart worden. Het ontwikkelingsproject van de E90-3’er is dus na dat van de E89-Z4 gestart, maar de E90 kwam wel in 2005 op de markt en de E89 pas in 2009.

Ook is BMW kwistiger met hun nummers geworden. Bij de E36 bvb was ELK model van de 3 gewoon een E36, maar dan E36/2, E36/2S, E36/3, enz… Bij de E90 werd dat E91, E92, E93, …
@robbie: huiswerk…ik heb jou daar al vaker op betrapt. Het gaat met de nummering op designfases (kleimodel, al dan niet)…Of anders gezegd:

Beste Robbie, waar staan de codes nu eigelijk voor ?

En dan ga ik gniffelend luisteren hoe jij met veel ommezwaai van woorden herhaal wat @Esprit en @Megakix feitelijk bedoelen.
@robbie: oh, en even op jouw Z4 inhakend; ja dus, 4 specifieke modelleringen / ontwerpen / designweggetjes…zo moeilijk is dat toch niet ?
@Megakix: de ontwikkeling van de 2e generatie kon dus in slechts 4 stappen terwijl voor de 3 Serie maar liefst 50 stappen nodig zijn? Geloof je het zelf?

Als er 2 auto’s zijn die je compleet niet met elkaar kan vergelijken zijn het wel de 1e en 2e generatie Z4.

Of doel je er soms op dat de tussenliggende nummers gebruikt zijn voor andere ontwerpen (andere modellen) en dat je door de “grote” hoeveelheid nummers die er tussen zit dus enigszins kan inschatten wanneer besloten is om de ontwikkeling van dat model te starten en hoeveel modellen daar tussen zaten.
@Megakix: dus als ik jouw “theorie” goed begrijp dan heeft/gaat BMW maar liefst 50(!) kleimodellen & ontwerpen bedenken om van de nieuwe F30 een M3 Sedan (F80) te maken?

De nieuwe M3 Sedan (gebaseerd op de F30) krijgt namelijk als code: F80.

Volgens jouw “theorie” zou dat betekenen dat het ontwikkelen/ontwerpen van die M3 nog meer tijd/moeite zou kosten als het ontwerpen van de nieuwe 3 Serie op zich.

Heb je daar ook een verklaring voor?
Qua design lijkt dit meer een uitgebreide facelift dan een nieuw model, maar onderhuids is is natuurlijk flink vernieuwd. Geef mij dan toch maar de nieuwe!
Volgens mij is geen enkel onderdeel hetzelfde dus een nieuw model. Wel behouden, maar waarom iets helemaal veranderen dat al goed is?
Ik vind het design van deze 2 generaties 3-serie te druk. Zeker de nieuwste achterzijde. Niet des BMW’s. Verder vind ik de motorkap te bol (en profil) waardoor de motorkap ook te ver naar achteren doorgetrokken lijkt. De portieren vind ik ook maar niks want die holte aan de onderzijde is echt overbodig. De ‘oude’ straalt meer rust uit.
Maar een echt mooie 3-serie koop je met een E46 coupé.
@Original_Arnoud: Zo is het maar net. Eind jaren 80 hadden ze wel wat.
@Original_Arnoud: ben het met je eens…er is meer drukte in het nieuwe model; en er is al genoeg drukte overal. De achterzijde is overigens wel mooier, maar zowel de neus, zijaanzicht en interieur is minder mooi.
@Original_Arnoud:

@ laatste zin, eens hoewel de e92 ook niet misselijk was.
Vind de coupe varianten van de 3 series altijd 5x mooier
Normaal vind ik dit soort vergelijkingen niet relevant, maar vergelijk eens de kont van de nieuwe 3 met de recente 5… Dat is in mijn ogen weinig creativiteit.
Dit is gewoon een nieuw model. Een schitterende auto is dit geworden!
Audi is het merk van de faceliftjes, dit is een compleet andere auto met wel de typerende BMW kenmerken.
Mja waarom moeten ze er extreem veel aan veranderen?
De vorige 3 was al een aardige auto, deze vind ik ook niet mis, alhoewel ik hem wel eerst eens in het echt wil zien.
Wel een iets mooiere daklijn op de nieuwe. En het front is ook een verbetering. Achterlichten lijken wel iets te veel op die van de 5. Moeilijk om een verschil te zien daar.
Het interieur werd niet vergeleken. Dat is ook een mooie vooruitgang.
Geef mij maar de E92 3-serie ;).
Hier kont van 5 en 3 naast elkaar:
http://i52.tinypic.com/jilyj6.png
@Cubix: Was ook al naar de foto’s aan het zoeken ;-)
De vergelijking is inderdaad rap gemaakt, want ze hebben veel gemeen…
@Dimglor: De achterkant lijkt inderdaad wel op elkaar. Maar ik zie toch duidelijk andere lijnen lopen bij de 3 serie en de achterlichten zijn anders. Ik zie het verschil wel duidelijk en gelijk als ik naar de foto’s kijken, maar voor een leek kan ik begrijpen dat hij het op elkaar lijkt…
@drivingpleasure: Je ziet inderdaad een verschil, maar je kan niet ontkennen dat ze veel gelijkenissen hebben ;-)
Net zoals bij Audi… Daar zie je ook een verschil, maar ze hebben gewoon veel gemeen ;-)
@Cubix: Ik dacht dat het mee viel, maar zoals ik ze nu naast elkaar zie…
@Cubix: het enige minpunt aan de nieuwe 3 imo
@Cubix: de 5 oogt veel rustiger…dus mooier.
@Cubix: de kofferbak lijkt wat hoger te zitten dan bij de 5 serie. Omdat de auto minder breed is, lijkt het dus wat meer opgepropt (kleinere lampen, dichterbij het kenteken, etc.) en niet zo relaxt hoe de 5 serie zich vertoond.
Kan natuurlijk ook aan de plaats liggen waar de beide foto’s zijn gemaakt, de kleur, ..
@Cubix: Hé kijk, twee Audi’s…
@Cubix: copy paste :)
Ik heb niks tegen BMW, maar ik blijf ze hondslelijk vinden…
@Jokkebrok: de vorige 3 en 5 serie dan…
@Jokkebrok: je doet je naam eer aan
@Cubix: dat bedoel ik nu: geen verschil met de 5
@love4sportcars: Dan zeggen de Bmw fanboys dat Audi’s op elkaar trekken ;-)
Het is natuurlijk zo, maar Bmw begint ook een beetje die weg op te gaan….
(als zoveel andere automerken…)
@Dimglor:

Valt me op dat elk auto merk dit doet. Behalve de heren uit Stuttgart doen hier nog niet aan mee.
.
Maar het heeft Audi ook geen windeieren gelegd dus ja volkomen logisch dat ook BMW dit doet.
@love4sportcars: Nouja dit soort domme praat slaat nergens op. De achterkanten lijken op elkaar maar je ziet duidelijk andere lijnen lopen en andere achterlichten. De achterkanten lijken op elkaar maar de rest van de auto is totaal verschillend van elkaar, je kan ze makkelijk van elkaar onderscheiden (ik de achterkant trouwens ook maar voor jullie leken is het blijkbaar erg moeilijk). Bij audi daarentegen lijken alle series op elkaar met wat kleine verschilletjes en komt er een nieuwe serie is het daadwerkelijk gewoon een facelift. Bij BMW gaan de modellen iets meer op elkaar lijken maar met duidelijk onderscheid tussen de series, wat bij audi vaak mist…
@drivingpleasure: :lol: En je meent het nog ook waarschijnlijk…

Alles wat Audi al jaren verweten wordt, gebeurt hier nu ook. Maar nee, bij BMW is er dan toch plots ‘duidelijk onderscheid tussen de series’…

Dit soort domme praat slaat idd nergens op. Ik vraag me af waarom de BMW-fanboys dat dan al jaren spuien…
@Esprit_de_Flandre: Ik meen dit ja. De achterkant van de 3 en de 5 serie lijken op elkaar zoals ik al zie. Ik zie wel duidelijk het verschil omdat ik de 5 serie erg mooi vind en dus weet hoe deze eruit ziet. De rest van de auto’s lijken niet op elkaar vergelijk de voorkant nou zelf is als je dat op elkaar vindt lijken dan weet ik het ook niet meer? Bij Audi daarentegen is het veel moeilijker om het verschil tussen een a4 a5 etc te zien. Dus houdt aub op met dat fanboy gepraat want ik ben fan van Duitse merken. En Ja BMW is op het moment het beste Duitse merk…
@drivingpleasure:

het beste in wat dan ??
@lincoln: Beste qua design, innovatie etc. BMW is niet voor niets de benchmark waarom denk je dat Audi voornamelijk volgt?
@drivingpleasure:

met design kan je onmogelijk “beste” zijn ..
benchmark is marketing gelul ..

dus noem dan maar eens wat innovaties van de laatste 10 jaar ..
@lincoln: het verschil is dat Audi niet leidt maar meer volgt en naar de concurrentie kijkt. Audi laat bijvoorbeeld met de modellen eerst andere merken, bijna altijd BMW, voorop gaan. BMW brengt een nieuw model uit, wordt dit een succes op de markt brengt Audi een zelfde soort model uit. Dit wordt de laatste jaren wat minder omdat er nu al zoveel modellen zijn. Maar dit is een leuk voorbeeldje. Wil Audi BMW echt voorbij gaan zouden ze meer moeten gaan leiden en minder moeten gaan volgen…
@drivingpleasure: oja en over dat je zegt dat benchmark onzin is zegt mij genoeg…zie hier beneden van commentaar.
@drivingpleasure: Nee, idd, voorkant lijkt niet te sterk op elkaar. Maar we hadden het hier over de achterkant. En daarin zitten volgens jou duidelijke verschillen. Bij Audi zijn er ook genoeg verschillen, alleen willen veel mensen dat niet zien.

Dat A4 en A5 zo goed op elkaar lijken is ook maar logisch, want A5 is coupe-cabrio-4deursding van de A4. De aankomende 4 zal zal ook genoeg trekken van de 3 hebben.

Ik wil jou zeker niet verwijten een BMW-fanboy te zijn, maar je reactie deed me het wel denken…
@Esprit_de_Flandre: Ik zeg ook dat de achterkant op elkaar lijkt. Maar dat er een aantal lijnen zijn die van elkaar afwijken en die ik duidelijk zie, mede omdat ik de nieuwe 5 serie erg mooi vind dus weet hoe deze eruit ziet. Neemt nog niet weg dat de achterkant op elkaar lijkt. Waar ik op doel is dat de rest van de auto niet op elkaar lijkt dus dat er nog duidelijk onderscheid valt te maken(en voor mij ook op de achterkant, maar dat ben ik). En ja benchmark is een marketingterm/standaard maarja ik ben dan ook marketeer…En benchmark houdt in de maatstaf meestal de top of the class, het geen waar mee vergeleken wordt. En aangezien er steeds wordt vergeleken met BMW lijkt BMW mij toch echt de benchmark op het moment…
@drivingpleasure: En “benchmark”? Tja, claimen ze dat niet een beetje allemaal. Ieder merk zou in elk geval willen dat ze het zijn.

En in feite is een “benchmark” gewoon het model waar je als concurrent klanten wil van afpakken. De Daewoo Matiz was de benchmark van de Fiat Panda.

Dus: All Hail Matiz…?
@Esprit_de_Flandre: een benchmark claim je niet, je bent het..
@drivingpleasure:

nou .. noem dan maar 3 innovaties van de laatste 10 jaar ..

dat zweverige marketing riedeltje ken ik nu onderhand wel ..
@drivingpleasure: Je snapt het niet. Alles kan een benchmark zijn. Je kunt het idd niet claimen, hoewel ze dat wel allemaal doen, maar dat is marketing-BS.

Je wordt pas een benchmark als Iemand Anders je dat maakt. De benchmark van Herman Van Rompuy is bvb een Natte Dweil. Nooit gedacht dat die ooit een benchmark zou worden hé? :P
@Esprit_de_Flandre: En daarom is BMW dus juist de benchmark, heb je heel goed gezegd. Anderen moeten jou dit maken, en aangezien bijna alles vergeleken wordt met een BMW mogen wij BMW als benchmark zien, zo niet kunnen ze de hele studie Commerciële economie/Marketing schappen want dat is op dit soort dingen gebaseerd. Ik ga er ook niet verder op in jij weet duidelijk niet veel over dit soort dingen.
@drivingpleasure: Jij kan me niet overtuigen, en dus weet ik er niet veel van? :P

Ik ga toch nog even door. Niet om je te jennen hoor. Maar omdat ik echt van mening verschil. Ten eerste wordt niet alles door IEDEREEN met BMW vergeleken. Sommige mensen doen dat, en nemen dan idd BMW als Benchmark. Anderen doen dat niet.
Ten tweede, en dit is het belangrijkste punt: Benchmarks zijn maar gewoon wat je wil bereiken. Niet iedere fabrikant wil een BMW-niveau halen, integendeel. De benchmark voor de Hyundai i30 is de Golf, Focus, Astra, … Dat zijn de klanten die ze willen overnemen, en dus proberen ze een auto te maken die minstens zo goed is als, en liefst nog beter dan, die rivalen. Wat BMW dan doet, dat kan de Hyundai-i30-ingenieurs niets schelen.

Een benchmark is dus Nooit DE benchmark…
@drivingpleasure: Oja, en je laatste comment neigt mij weer naar vermoedens van fanboyisme :P

Sorry hoor, kan er ook niets aan doen. Een beetje zelfrelativering en BMW-relativering zou geen kwaad kunnen. BMW is uiteindelijk ook maar een hoopje producten hoor…
@Esprit_de_Flandre: BMW is de benchmark voor de meeste modellen, vind jij misschien niet leuk kan zo zijn. Dit komt natuurlijk doordat BMW marktleider is. Audi komt er aan en kan dit wel eens over gaan nemen. Maar BMW worden de meeste vergelijkingen mee getrokken er wordt gekeken naar wat zij doen en daarop wordt vaak op ingespeeld. Ik reageer niet meer na dit bericht vind het wel mooi, als jij niks wil leren moet je het zelf weten. Ik zal zeggen sla is wat marketing boeken open, want bijna alles in de verkoop is gebaseerd op marketing, sterker nog het kan niet zonder marketing. Leerse zal ik zeggen..
@drivingpleasure: Wees gerust, ik heb al genoeg marketingboeken opengeslagen in mijn leven. En ja, ze “kunnen … de hele studie Commerciële economie/Marketing schrappen”, want benchmarking hoort een kwalitatief proces te zijn. Als je het wil gebruiken om de kwaliteit van je marketingproces te verbeteren, tot daar aan toe, maar als die hele richting erop gebaseerd is zoals jij zegt, dan is het nog erger gesteld dan ik dacht met de marketeers van tegenwoordig…

Niets persoonlijks tegen jou hoor, ook al ben je een marketeer :P
Mag ik vragen voor welk bedrijf?
Neem een e90, laat een olifant van voor op de motorkap zitten en je krijgt dit als resultaat… :)
F30 Kijkt bozer en de E90 is lekkerder =D
@atakan: Viel mij ook op :P De e90 is net een vriendelijke lach, maar die f30.. Nice!
Enorm verschil zit ‘m ook in het interieur.

Ben benieuwd naar de ‘touring’ versie van de nieuwe drie-serie, 320d EDE met 163pk op de achterwielen en 20% bijtelling, …. heerlijk!

Of voor de benzine-rijders, de 320i Automaat, ook met 20% bijtelling. Op dat vlak loopt BMW echt een hele forse stap voor op de rest ….
@rechercheur: samen met Alfa overigens.
@Megakix:

Ik zou de Giulietta nu niet bepaald willen vergelijken met een BMW 3-serie ….
@rechercheur: nauwelijks…maar ‘we’ hadden het toch even over de 20% bijtelling icm een leuke motor ? Ké dan ! :lol:
BMW is goed op weg ik vind deze nieuwe 3-serie echt een verbetering tov van de “oude” 3-serie terwijl ik die ook mooi vond.
@agera: de voorkant oogt een beetje… zo:
http://images1.fanpop.com/images/quiz/25203_1215018232613_402_300.jpg

het is een soort… hoe zeg je het… soort ‘vermoeide’ neus… ik vind het gewoon apart, gemengde gevoelens: je krijgt wel een 3serie met evenveel luxe/stijl als een 5 serie, voor minder geld…
@bigcar: Je weet ik ben een grote BMW liefhebber, maar ik vind deze nieuwe 3-serie echt mooi. Voorkant lekker strak een lekker kontje sportief en zakelijk daarnaast groot en absoluut een mooi alternatief voor een 5-serie. Ik word echt blij met deze auto.
Verder vind ik het in het interieur de meeste vooruitgang te merken. In een woord schitterend alles is veel meer naar de bestuurder toe gericht en overzichtelijker.

De BMW 3-serie staat bij mij zonder twijfel bovenaan in vergelijking met de A4 of de C-Klasse
In de een mag je zelf rijden en in de ander krijg je een chauffeur?
Wat een saaiheid! Kijk naar de 5 en deze, die hebben gewoon van plaats gewisseld. De 5 ziet er nu uit als een 3 tje en andersom. De 7 blijft uiterlijk wel veruit de mooiste. Maar zowel audi als bmw hebben momenteel qua uiterlijk niets in te brengen tegen Mercedes.
@raphael: het blijft een kwestie van smaak, maar dit begrijp ik niet. Het design van Mercedes tegenwoordig is niet om aan te zien. Alleen de C, CL zijn wel ok. Ze hebben zelfs twee prachtige modellen weten te verpesten met het nieuwe design: de SL en CLS. SLS staat op eenzame hoogte uiteraard. Die is mindblowing! Maar het blijft een kwestie van smaak.

ON:
Nieuwe drie duidelijk een verbetering, vooral het frontje.
Zonde dat de kont zo op de 5 lijkt, dit is echter wel een schitterende derrière zo.
@raphael: onjuist als je de verkoopcijfers bekijkt…de S-klasse is schitterend, maar de nieuwe 7-serie weer mooier gelijnd. De c-klasse is prima, maar de 3-serie is meesterlijk. De CL-klasse is simpelweg koning in alles (beter dan de 6-serie). De SLS is utopiadreams ;-)….maar de rest is bagger tot en met.
@Megakix: Mercedes heeft een record kwartaal achter de rug waarbij de C klasse velen malen beter verkocht dan de 3 serie of A4. Als je over de hele linie kijkt verkoopt BMW inderdaad meer auto’s. Daarbij moet je echter wel zien dat 49% van hun verkopen van de 1- en 3 serie komt. Veel minder premium dus. Mercedes doet het wat dat betreft dus premiumer door fors meer E/S/CLS/SL/CL/SLK s te verkopen dan dat BMW doet met de 5/7/Z4.
@raphael: helemaal mis, vergelijk de S met de 7-serie, de E met de 5-serie, de ML met de X-serie….en kom dan even terug op je verhaal. Op alle fronten wordt Merc overklast in verkoopaantallen door Audi / BMW. Je hebt alléén gelijk, waar je het ‘totale gamma’ aan auto +/+ € 120.000,- hebt, kortom in de sectoren SL, CLS, CL en SLS. Maar dat komt voort uit het feit dat Mercedes simpelweg de meeste soort modellen heeft.
@Megakix:

Over welke periode gezien? Jaar/maand/eeuw? Want je stelling is gewoon niet helemaal waar.

September 2011 sales, (data Bloomberg):

BMW 128,446
Mercedes 120,982
Audi 120,200

Met andere woorden, nee BMW en Audi verslaan Mercedes niet ‘op alle fronten’, pertinent niet waar. Daarnaast heeft BMW de voorsprong vooral door het succes van de X3 momenteel. Helemaal knap van Mercedes gezien BMW zowel de 1, 5 en 7 serie later hebben vernieuwd dan Mercedes.

Je begrijpt denk ik niet goed wat ik bedoel. Wat ik probeer te zeggen is dat Mercedes een groter percentage van z’n omzet haalt uit premium auto’s dan BMW dat het moet hebben van kleinere modellen. Zoals gezegd is 49% van BMWs verkoop van de 1 en 3 serie. Dus maar 51% van premium modellen. Bij Mercedes ligt dit veel hoger. Absoluut verkoopt Mercedes niet meer maar procentueel verkopen ze meer premium.
@raphael: Overigens wil ik helemaal geen discussie over wie/wat beter is want ik ben een groot fan van de 7 en de nieuwe Z4. Wat alleen opvalt is dat Mercedes aan een comeback bezig is.
@raphael: ik begrijp je volledig (zie mijn relaas) waar het gaat om verkoop op hoogste niveau. Maar je bent een ‘boefje’ door een verkoopcijfer van een ‘dode maand’ te nemen…meestal kijken we naar bijv. één-jaarscijfers ?!

Btw, ik hoop overigens dat Merc goed draait, want ze leveren immens goed spul.
@raphael:

Mercedes is met een comeback bezig ? Ja misschien in je dromen. De E klasse zie je amper op de weg. Hooguit in taxi vorm of als cabriootje. De C klasse is een ideale lease auto. Vanzelfsprekend dat dat redelijker verkoopt.
Nee alleen de S klasse steekt er met kop en schouders boven uit. De nieuwe SLK, SL, ML en andere modellen zie je amper terug op het straatbeeld.
Ik snap je voorkeur en emotie wel, maar probeer realistisch te blijven. De E60 & F10 hebben samen tot nu toe meer verkocht dan de E klasse W211 & W212.
En dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Mensen willen auto rijden en niet gezien worden.
@Megakix: Het blijkt dat je nog minder gelijk hebt dan ik dacht. Ik heb even in de jaarverslagen van 2010 van BMW Groep, Audi en Daimler gekeken. Over 2010 het volgende aan verkopen:

BMW 1 serie: 196,004
MB A/B klasse: 222,400
Audi A1/A3: 232,223

BMW 3 serie: 399,009
MB C klasse: 341,900
Audi A4: 302,060

BMW 5 serie: 238,454
MB E klasse: 330,800
Audi A6/A7: 208,058

BMW 7 serie: 65,814
MB S/CL/SL : 80,400
Audi A8: 17,039

BMW SUVs: 294,486
MB SUVs : 202,800
Audi SUVs: 190,339

Dus hoe jij er in godsnaam bijkomt dat BMW en Audi Mercedes op elk front verslaan wat verkopen betreft klopt gewoon niet. BMW is vooral sterk in de 3 serie en SUVs. Mercedes in het hogere segment van E en S klasse. Dat zijn de feiten. Audi is weer heel sterk in het kleinste segment. Ze hebben allemaal sterke en zwakke kanten.
@raphael: je bent heel lastig te volgen, omdat je ‘hopt’ van data naar data. Het is een feit dat de verkoopaantallen van BMW hoger liggen dan die van Merc in 2011. Audi valt (inderdaad!) wat uit de toon…maar dat is over 2010.

Dan lees je nog eens mijn relaas: de S-klasse wordt stukken minder verkocht dan de 7-serie. En wat doe jij ? Eerst het jaarverslag van 2010 (?) en vervolgens bij de S-klasse, de CL en SL erbij optellen…. Vergelijk nu eens tussen sec de S-klasse en de 7-serie. Dát was mijn opmerking.

Vervolgens de E-klasse (die in 2011 !!) stukken slechter wordt verkocht dan de 5-serie. Dus, graag nieuwe cijfers ter onderbouwing van mijn gelijk ;-).

Tenslotte laat je de 1-serie zien over 2010, aan de vooravond van de nieuwe versie. Tevens heeft Merc in jouw overzicht een samenvoeging van A+B. Tel bij de 1-serie de Mini op en het is zowaar weer anders.
@Megakix: Mwah valt wel mee, ik heb gewoon de cijfers over het vorige jaar genomen. Leek mij wel zo eerlijk. Eerst noem je de maand September niet goed, nu is 2010 ook niet goed. Je kan altijd zeggen, ja maar ja maar. Mercedes staat aan de vooravond van een nieuwe S-klasse en een nieuwe B-klasse dus ja. Het is nooit helemaal eerlijk.

En de CL en SL verkopen niet zoveel hoor, ik vind het opmerkelijk dat de S-klasse uberhaupt meer verkoopt dan een 7-serie die net vernieuwd is. Dat geeft de voorsprong van de S-klasse maar weer eens aan. Want ook zonder CL en SL verkocht hij meer dan de 7. En dan moet volgend jaar nog een nieuwe versie komen!

Ja A/B klasse horen nou eenmaal bij elkaar, BMW heeft niet echt een B klasse zoals Mercedes heeft, maar het valt wel gewoon in hetzelfde segment, dus absoluut eerlijk. En nee Mini tel ik niet mee, we hebben het over BMWs ander moet ik Daimler’s Smart ook meetellen. Heel wat anders.

Wat ik met de cijfers wil aanduiden is dat deze stelling gewoon flauwekul is:

“Op alle fronten wordt Merc overklast in verkoopaantallen door Audi / BMW”

Ik heb de meest recente maand erbij gepakt, dat vond je niet goed. Ik heb het meest recente volledige jaar erbij gepakt, dat vind je nu ook weer niet goed. Hoe je het ook draait en twist, je stelling is onzin. Je moet ook je ongelijk kunnen toegeven.
@raphael: als je iets verteld, doe het dan op een open wijze. Dat wil zeggen, pak cijfers van het recente jaar, van januari tot en met september 2011. Dus niet een ‘piekmaand’, geen ‘ouwedozenstory’.

Je hebt me nog geen cijfers gegeven over genoemde periode tussen de S-klasse en de 7-serie ? Overigens is het in Nederland méér dan 2x zoveel 7-series.

Je hebt gelijk als je ‘Smart’ erbij zou nemen, maar zelfs dan is 1-serie + Mini > A+B+Smart…over jaar 2011.

Anders gesteld; ik wil je wel geloven, maar je pakt ongeloofwaardige perioden erbij om ‘je punt’ te maken. Mijn opmerking over de méérverkopen van Audi & BMW stammen uit april/mei 2011 (wereldwijd) en augustus 2011 (Nederland). Wellicht heeft Merc dus een behoorlijke inhaalslag gemaakt over de maanden mei 2011 tot op heden (wereldwijd), hetgeen ik ze uiteraard ten volle gun.
@Megakix: Met alle respect maar ook jij hebt er niet bij vermeld dat je het over april/mei of augustus had. Je dropte die onzinnige stelling zonder enig referentiekader. Pot verwijt de ketel.

Daarnaast gebruik ik 2010 omdat elk bedrijf daarin de autoverkopen per model specificeren. In kwartaal of halfjaarcijfers doen ze dat niet allemaal. Overigens ben ik ook benieuwd naar de cijfers van dit jaar.
@raphael & @Megakix: De verkopen van 1 jaar (zeker per model) met elkaar vergelijken slaat als een lul op een drumstel.

De cycli waarin de 3/A4/C worden geïntroduceerd (nieuw model of facelift) lopen NOOIT gelijk aan elkaar. Elk jaar is er wel 1 van die 3 die zit met een nieuw model (of facelift) en een ander merk dat met een model zit dat op zijn laatste benen loopt. Denk hier maar eens over na:

De levensduur van een model = 6/7 jaar met halverwege 3/3,5 jaar een facelift (is een wetmatigheid). En er zijn 3 merken die elk om en om een nieuw model of facelift introduceren.

Als er een nieuwe 3 Serie komt is de C-Klasse net gefacelift en zitten we te wachten op de A4 facelift. Als er een nieuwe C-Klasse is komt de 3 Serie komt daarna met een facelift en daarna komt een nieuwe A4 etc etc…

Als je verkopen met elkaar wil vergelijken kan je dus beter naar een periode van 6/7 jaar kijken. Dan heb je enigszins een idee wie “beter” is. Naar 1 jaar kijken heeft geen enkel nut.
@robbie:

Of je vergelijkt het nieuwe model en het oude model tegenover andere merken. Dan heb je een totaal plaatje. Want de verkopen gaan gepaard met oude en nieuwe modellen. Anders blijf je aan de gang en heb je geen objectief punt. Zie een vergelijking als de totale verkoop resultaten van de E60 / F10 tot nu toe en de W211 / W212 tot nu toe.
@robbie: yep…en daarom worden wij allemaal zo nerveus in nederland als er een ‘minder verkoopjaar’ inzit ? Nou dan ! Ik vond de discussie met Raphael nog beter dan een volkomen logische, méér dan bekende en totaal nutteloze opmerking van jou hierbij….
Sommige irritante BMW fanboys moeten nu eindelijk is toegeven dat niet alleen de Audi modellen op elkaar gaan lijken, al heb ik er zelf geen moeite mee.
Eerder deze week vond ik de nieuwe 3 eigenlijk tegenvallen vooral in het rood.
Nu ik hem in de donkere kleur zie doet het me zeker wat. Enkele chroom-accenten en een
flinke maat lichtmetaal erop en ze mogen hem op mijn oprit parkeren.
Dus die donkerblauwe is de nieuwe?
Ik vind de E90 toch iets “botter” in de goede zin van het woord. De manier waarop destijds de E90’s convexe en concave plaatwerkdelen verschilden van die van de E46 maakten meer indruk op me dan nu met intro van de F30. Niet dat ik de F30 een facelift vind, helemaal niet zelfs. De F30 is wat chiquer geworden en dus minder bot en dat past beter bij een Fünfer dan bij de Dreier. Is ook de designstrategie die is ingezet bij de Z4’en. Zie graag snel een exterieur tuningkit voorbij komen hier!!
In mijn tijd als minister reden we Tatra’s.
geef mij maar de E
de nieuw F’s(allemaal dus) trekken op niets imo
Die laaghangende koplampen verpesten de hele voorkant van die nieuwe. De voorkant van de huidige is 1000x mooier.
Het interieur is een echt ongelofelijke klap vooruit gegaan. Het interieur van de uitgaande 3 was altijd maar ‘zozo’ maar dat nieuwe, DAMN! Wat een prachtbak is het geworden!
Die nieuwe 3 heeft echt zo’n blik van “bitch please”.

Vind ik wel leuk.

Geen interieurfoto’s trouwens?
Van de zijkant lijken ze het zelfde, maar voor de rest is de f30 veel mooier! Dat had de 3 ook wel nodig want de e90 was zonder M pakket niet moeders mooiste…
Het is altijd beleid geweest van BMW om in twee generaties te evolueren. Kijk maar naar de E21 en E30, E36 en E46 en nu dus de E90 en F30. Wil je een radicaal ander model zien dan zul je nog een generatie moeten wachten.
Maar even serieus. Ik heb nu een E91 330d en ik ben blij dat deze veel op de oude lijkt. Al heb ik de touring natuurijk nog niet gezien. Maar ik rij in elk geval geen ouwe pauperbak nu de nieuwe uit is.
@mijnnaamishaas: ze lijken idd veel op elkaar! Maar de zeer irritante Audi fanboys zullen nooit toe gaan geven dat bij Audi alle modellen op elkaar lijken. Zeker van voren is er bij Audi geen onderscheidt meer te maken.
Gaan de Bimmer-boys de Audi-tour op? Lekker is de nieuwe 3 wel, maar dat wisten we al want de nieuwe 5 is ook heel lekker.
Jammer dat hij zo veel op de 5 lijkt. Die 2 kon je altijd snel van elkaar onderscheiden, maar dat zal nu wat lastiger worden. Jammer.
Persoonlijk heb ik er niet zoveel op tegen dat de 3er en 5er veel op elkaar lijken. Wat goed is moet je niet veranderen! Toch kan ik me bezwaren wel voorstellen. Over de F30-E90 vergelijk: voorkant: F30, achterkant: E90. Overall: size matters, als ik het geld voor een F30 op mijn bankrekening had staan, kocht ik toch een 1-2 jaar oude BMW 740d F01
Bedankt voor dit artikel! :) Vind ‘m heel mooi!

Hij is veel breder geworden en doet me denken aan een kleine 5 serie. Toch ook niet teveel, want de lampen aan de voorzijde zijn natuurlijk wel écht anders. Achterkant kent ook zeker wat verschillen. Ik vind dat bmw hier goed over na heeft gedacht, want audi a4 en audi a6 blijven meer op elkaar lijken dan de bmw 3- en 5 serie. Sorry fanboys.
Een F30 versus F10 topic is inderdaad meer gepast hier denk ik..
Het begon met Gay Audi, en toen een beetje Mercedes en nu ook BMW die allemaal hun types 1 pot nat maken.
@The360box: Gays, natte potten…

is er iets wat je ons wilt mededelen?
@bozewolf: Natte Potten, wat lul je nou weer?
@The360box:

jammer genoeg weinig frivoliteit bij de 3 dikke Duitsers ..
op wat uitzonderingen na dan ..

was het maar wat meer gay ..
@lincoln: Neem je een DS3, die is toch heel kek.
De F30! Doe maar een handgeschakelde 328i Luxury Line.
ik wacht op de 335d met M-pakket, beproefd en ijzersterk BMW-concept
Geen radicale verandering, maar wel wel een hele verbetering. De vorige 3 was voor de facelift niet echt de mooiste auto. Wat vooral het gevolg was van de achterlichten, die er goedkoop uit zagen. Maar deze lichten verbeterde enorm na de facelift. Dus zag de gefacelifte 3-Reeks er goed uit. Het nieuwe model gelijkt op de facelift maar is meer up to date en heeft ook de strakkere lijnen die de BMW’s van vandaag zo kenmerken. Bovendien heeft hij veel weg van de huidige 5-Reeks, wat maakt dat dit een zeer mooie auto is.
doe mij de E90 maar :D toch wat mooier aan de buitenkant :)
Toch veel op de 5-serie vind ik hem lijken, weliswaar mooi, maar hetzelfde geldt voor Audi die daarentegen wel kritiek krijgt omdat een model op de grotere/kleinere broer lijkt. Voor mij is het bij BMW hetzelfde, 5-serie kleinere 7-serie, 3-serie kleinere 5-serie en nog kleinere 7-serie. Niets mis mee en juist mooi is het.
Ik vind dat ze de lijn die al bestond echt heel mooie hebben verfraaid en verscherpt. Dat alleen al door de koplampen wat lager te hangen wat een uitstraling geeft dat mij doet denken aan de BMW’s uit de jaren 90. De typische boze look. I like it! Kontje lijkt veel op die van 5-serie maar ik vind het zeker wat hebben. De voorkant vind ik dus ook wat hebben, echter moet ik er wel even aan wennen!
de nieuwe heeft geen booskijker meer nodig .
BMW – much to do about nothing.
Wordt nog warm noch koud.
Leuke wagen voor de vertegenwoordiger.
Oh ja die Mmmen zijn wel leuk, M5 is koning.
Voor de rest zal het geweldig rijden.
In de file op de A16.
En dan maar bluffen hoe hard’íe gaat.
@desjonnies: Ga een keer op de Ring kijken, rijden heel veel BMW’s. Ook leuk om te doen ook. Heeft niets met bluffen te maken, wel met plezier maken. Kan echt met een auto hoor.
Ik vind het een nette auto geworden.Een waardige concurrent voor de c klasse.
Kwa uiterlijk blijf het voorlopig bij de ouwe.
@CasperH: Oja, jullie mogen dit wel meer doen, zo’n vergelijkingen tussen nieuw en oud model. Vind ik altijd interessant…
Het lijkt meer een hele ingrijpende facelift, de auto is nog steeds te klein, 4,62m. tegenover bijna 5m. voor een 5-serie. Om ruimte te scheppen voor de eventuele 2-serie, hadden zij bij BMW nu een grote stap vooruit moeten zetten. Maar misschien wil BMW nog ruimte hebben voor een 4-serie.

Voor de rest is het meer van hetzelfde, de nieuwe 3-serie is dus een evolutie van de huidige. Het is niet mijn smaak, maar het zal wel weer goed verkopen. Een combinatie tussen een 1-serie en een kleine 5-serie zou je het ook kunnen noemen.
De koplampen van de E90 spreken mij meer aan dan die van de F30.
De knipper lichten in de buitenspiegels vind ik niet bij BMW passen.
Tevens doet de afgebogen neus en hoge achterwerk me denken aan een Corvette LT-1 ( a.k.a. Knight rider ). Zeker als je hem in het zwart neemt.
Een pluspunt is de extra beenruimte dat was voorheen met de E90 wel heel erg minimaal.
De motor varianten zijn ook zeer aantrekkelijk. De E90 330i met 258pk accelereerde in 6.3 sec. De F30 328i met 245pk in 5.9 sec.
De F30 treedt in de sporen van de E30.
Moet echt wennen aan de aflopende motorkap. Voetgangersveiligheid is belangrijk, maar was dit niet anders op te lossen? De motorkap loopt ook bol tot onder voorruit.

Verder leuk vergelijk. Al moet je beide auto’s eigenlijk IRL tegelijk zien om alle glooiingen ed. waar te kunnen nemen. Ik wacht op de F30 LCI, dan wordt het tijd om de huidige E90 in te ruilen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).