Ome Sergio in de bocht, en niet voor de eerste keer. En weer gaat het over Alfa: voor wat betreft dit merk wil Marchionne de focus op de Verenigde staten leggen, in plaats van Europa, omdat (vrij vertaald) 'de reputatie in Europa toch al naar de kloten is, dus kunnen we ons maar beter op de VS richten'.
Marchionne is van plan aan het eind van dit jaar een Alfa-baas voor Noord-Amerika aan te stellen. Deze krijgt ruim de tijd, want volgens de laatste berichten is de Amerikaanse terugkeer uitgesteld tot 2014. Het Fiat-concern mag aardig de hand in eigen boezem mag steken voor wat betreft het laten versloffen van het merk, en normaalgesproken schijt je niet waar je eet. Marchionne heeft hier maling aan, want hij heeft de reputatie scherp uit de hoek te komen. Ook als het om zijn eigen auto’s gaat.
In feite geeft hij aan de geloofwaardigheid van het merk eerst in de VS te herstellen, om zich daarna weer Europa in te ellebogen. En in principe is dit geen slecht idee, op de uniforme Amerikaanse markt is genoeg af te zetten, en bovendien is er met Chrysler al een goede dekking en dealernetwerk in het land. De nieuwe Alfa-man die de kar moet trekken moet ook uit de eigen gelderen komen.
“We are going to target the U.S. market first and work our way back into Europe,” he said in an interview in Turin, Italy. “We have run market tests on the desirability of the Alfa brand in the U.S. and — notwithstanding our long absence from the market — it’s still one of the best brands in the world, and I think we need to go back and grab it.”
Bovenstaande uitspraken doet de Enzo-eigenaar tegenover Automotive News, dat overigens zelf een zeer kritisch commentaar bij voegt. Het is geen quote, maar een interpretatie, en een behoorlijk felle ook, voor een bron die doorgaans tamelijk rustig en mitigerend is in zijn toon.
He says it will be easier to re-establish Alfa’s credibility in the U.S. than in Europe. The sporty Italian brand’s image has been eroded in Europe by years of mediocre quality, outdated engines and aging vehicles that parent Fiat S.p.A. waited too long to redesign.
Die zit. Ik vraag me trouwens af waarom het niet mogelijk zou zijn om beide markten tegelijkertijd goed te bedienen? Het concern is er groot genoeg voor toch?
60 reacties
en dat komt idd door de afwezigheid van 60 jaar van het merk ..
Waren ze maar 60 jaar weggebleven dan was er iets van hun reputatie over gebleven. De halfslachtige pogingen in de jaren 80 en 90 heeft het merk geen goed gedaan.
een merk is nooit sportief ..
een ding ook niet ..
en auto,s al helemaal niet ..
marketing marketing ..
En uit de jaren dat AR zijn reputatie opbouwde was marketing niet eens een bestaand woord. Iets te ongenuanceerd wat mij betreft, verder niets mis mee.
ik heb een nerd hobby ..
en dat is oude auto reclames verzamelen ..
en ik kan je vertellen dat auto marketing sinds 1901 nog geen spat veranderd is ..
http://www.mychurchgrowth.com/blog/wp-content/uploads/2011/05/1909-Bailey-electric-car-ad.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5053/5529772349_76d77e8074.jpg
schitterend voorbeeld .. you rule ..
AR reed in de jaren 50 races omdat men dat leuk vond/het hoorde erbij, niet omdat het merk gepromoot moest worden (á la Audi/VAG in 24h LeMans). Was een leuke bijkomstigheid.
de races in Frankrijk en met name Amerika werden steevast heel breed uitgemeten in kranten ..
journalisten kwamen op uitnodiging van fabrikanten ..
en betaalden voor publiciteit ..
er waren toen al zat klanten en ook veel meer fabrikanten/merken ..
“premium” bestond toen zelf al ..
ik heb me ECHT goed ingelezen in deze meuk ..
dus heb mijn mening al een beetje gevormd ..
lees het artikeltje anders even ..
de JTD,s zijn (inmiddels geen 1.9 meer) zijn vrijwel perfecte motoren ..
diesel als brandstof is alleen duurder dan benzine in Amerika ..
zijn ze alsnog veel zuiniger en voordeliger ..
Outdated als in gietijzeren blokken met distributieriemen ipv alu blokken met kettingen zoals in high-spec audi’s en bmw’s …en Alfa’s van voor de grote fiat f*ck-up.
Know you facts, de 159 had met de JTS motoren een alu blok met distributie ketting. En net als andere merken (bijv Opel) aardige problemen met deze ketting. Problemen die men met de vorige ALU blokken met riem niet had. Dus een ketting kinkt leuk, maar in de praktijk net zo problematisch.
En nu terug naar het artikel, de US is een grote afzetmarkt, waar best ruimte is voor een dergelijk merk. Ik hoop wel dat de Giulia niet teveel US invloeden krijgt, ander is het merkt in Europa ten dode opgeschreven. De 159 was ook al iets te Duits en we eten hoe het daar mee afgelopen is.
Maak snel een fatsoenlijke 159 vervanger die er vreselijk lekker uitziet en de fijne motoren van de Giullietta (en misschien beetje meer nog) heeft, dan beloven wij – de autofielen – deze met bosjes te kopen!!
Dus pakken ze het anders aan. 6 maand lang niets anders dan Fiat-berichten. Fiat, Fiat, Fiat, elke dag in de aandacht. Media concludeert: Fiat heeft grote plannen. Het gaat goed met Fiat.
Daarna 6 maand Chrysler/Lancia-berichten. Herstructureringen, nieuwe modellen, nieuwe bazen, nieuwe samenwerkingen… Chrysler heeft grote plannen. Het gaat goed met Chrysler.
Nu is het de beurt aan Alfa. Over de komende 6 maand horen we niets anders dan nieuwe modellen en intrede op de US-markt. Alfa heeft grote plannen. Het komt goed met Alfa.
De wereld is veranderd.
Alfa Romeo helaas niet ten goede
’t zijn FIAT’s met een designer jurkje.
BMW heeft 25 jaar geleden de plaats van Alfa ingenomen.
Alleen niet in mijn hart.
Nee hoor, alle alfisten rijden of met een 8c of 4c, die fiat klonen maken ze helemaal niet (meer).
Of wacht, was het net andersom?
Laat ik dat nou net niet doen.
Laat me realist zijn.
De Alfa die ik rijd is een fijne wagen, prima Diesel, maar de lichtvoetigheid die juist Alfa Alfa maakt is er niet.
Alfa’s horen rij-ijzers te zijn en scheur ijzers.
Heeft niets met vroegâh te maken, maar met DNA
Een budget Maser/Ferrari zou Alfa dus prima in kunnen vullen. Toch falen ze hier al jarenlang in.
De 159 is een prima auto, alleen een tikkeltje te zwaar tijdens de introductie en nooit meer van dat imago afgekomen (en een falend motoraanbod in ’t latere leven).
Een grote marketing faal…
Mensen vergeten en wennen snel.
Als 2 generaties alfa’s ok zijn dan gaat het woordje net zo makkelijk rond als wanneer er 2 generaties kut alfa’s zijn gebouwd.
De laatste tijd is er toch weinig mis met alfa’s dus nu nog een lading nieuwe alfa’s die ook ok zijn en dan komt het balletje weer aan het rollen.
Het enige k*t aan alfas is dat er geen meer gemaakt worden. Hetgeen je typt duidt enkel dat jij niet weet waar je het over hebt.
Alfa maakt al jaren geen roestbakken meer als de Alfa sud van 30 jaar geleden, maar roest wordt Alfa nog altijd nagedragen. Men vergeet dus niet snel. Alfa kan nog zo’n goede auto in de markt zetten, altijd wordt het door de pers afgebroken waar het maar kan. Ik kan mij dan voorstellen dat Alfa zich dan op een nieuwe markt gaat richten waar het eeuwige vooroordeel niet heerst. Misschien wordt dat vooroordeel wel gevoed door de concurentie zoals het walchelijke kleinburgelijke merk Volkswagen in zijn reclames Italiaanse autos als onbetrouwbaar afspiegeld. Dat grafmerk probeert niets anders dan door oneerlijke methodes de grootste te willen worden.
Mogen jullie raden welke het is:
http://www.alfaclub.eu/images/albums/214/c078a038882d83c6ddc015abc700302f.jpg
Geeeeuww.
http://www.autobild.de/artikel/dauer-problem-bei-mazda-989083.html
http://www.wer-weiss-was.de/theme107/article5555156.html
http://www.motor-talk.de/bilder/rost-am-schweller-g10359371/vw-golf-v-i203106333.html
Het is degene die je hebt laten reparen door een beunhaas nadat je hem hebt gepl
Maar deze vallen totaal niet in dezelfde prijsklasse als de Alfa in kwestie op de foto. :)
Jammer dat je de link met de mercedessen niet gexzien hebt dan. Goedkoop spul zeker?
Dat is de term “roest” maar amper waard wat je op de foto laat zien. Dit tref je bij ieder merk aan. Ook de duitsers en jappaners en ontstaan al na een paar maanden. De lichtbruinigheid toond dat het maar wat vliegroest is.
Wees blij dat Fiat er zo eerlijk over is door het zo gauw aan ons te tonen. De duitsers verbloemen het onder een dikke laag verfblaasjes. Ga maar eens onder zo’n bodem door met een schroevendraaier en je treft hetzelfde aan als op de foto. ;)
Hoewel alles ogenschijnlijk lijkt te gaan om bling bling en imago, wordt er kennelijk wel gekeken naar de kwaliteiten van een product of merk.
Toyota en Honda zijn al decennia gevestigde grootheden. Lexus, Infinity en Acura worden in een adem genoemd met Mercedes, BMW en Audi.
Hyundai en KIA mogen zich intussen op een lijn scharen met de Japanners, terwijl VW maar geen voet aan de grond kan krijgen in de VS (hoe zou dat toch komen?…). Amerika heeft aan een paar jaartjes genoeg gehad om de kwaliteiten van die merken te (h-)erkennen.
Alfa doet het in Europa al een paar jaar vrij goed waar het gaat om betrouwbaarheid en klanttevredenheid.
Kwaliteit en betrouwbaarheid, gecombineerd met het merkimago van Alfa, kunnen het merk in korte tijd populair maken.
Ik gun Alfa alle succes !
De “Alfa’s” die in de VS gelanceerd zullen worden, zullen echt niet van Italiaanse handen zijn, daar worden de fabrieken van Chrysler voor ingezet natuurlijk. Nou dan weet je gelijk wat het gaat worden met Alfa.
Ben benieuwd op welke auto’s uit de Chrysler stal de Alfa badge geplakt gaat worden.
Dat het een man is, is duidelijk, want hij kan maar 1 ding tegelijk. Maar niemand kan ontkennen dat hij bepaalde zaken wel voor elkaar krijgt. Ik ben allang al blij als Alfa het voor elkaar krijgt om furore te maken in de US, iets wat VW maar niet lukt.
Met Alfa gaat het helemaal goedkomen!