Officieel: Volvo V60 plug-in Hybrid 2012 in de verkoop

Auteur: , 25 Reacties

Het komt niet als een donderslag bij heldere hemel, maar toch: Volvo heeft bekend gemaakt de hybride V60 in de tweede helft van 2012 in de verkoop te gooien. Samen met de hybride 3 Serie, en wat er eventueel nog meer komen gaat, zal de Volvo vanaf eind 2012 in het grotere segment de hybride-rijder met behoefte aan wat meer pk's op zijn wenken moeten bedienen.

Anders dan bij de Volvo C30 Electric, die druppelsgewijs wordt uitgeleverd, gaat Volvo met de V60 meteen volle bak er in. De auto wordt in samenwerking met energiebedrijf Vattenfall in massa geproduceerd en zal dan ook gelijktijdig op de respectievelijke markten gelanceerd worden. Naast thuismarkt Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van Volvo’s plug-in. De releasedatum ligt nog een stukje voor ons, dus de definitieve prijs moet nog vastgesteld worden, maar Volvo Nederland laat ons weten dat we op een prijs moeten rekenen die ergens onderin de 60.000 euro ligt. Zeg maar gelijk aan wat een D5 AWD doet.

Nieuwe foto’s zijn er nog niet, aangezien de rijdende wagens momenteel nog steeds pre-productiemodellen zijn, er kunnen zich nog (kleine) wijzigingen voor doen. Wel is er een nieuwe crashtest-video uitgebracht, die laat zien dat de kwetsbare elektrische componenten aardig veilig liggen. Achterin althans.

V60 crashtest

De V60 Plug-in Hybrid levert gecombineerd 285 pk (215+70) en 640 Nm (440+200), bij een gemiddeld verbruik van 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 49 gr/km. Dankzij ons voor schone auto’s gunstige belastingstelsel profiteert de auto bij zijn introductie maximaal van belastingvoordelen, hetgeen de relatief lage mikprijs verklaart. Onze rijtest in het pre-porductiemodel is HIER te vinden.



25 reacties

Blijf dit en de sedan toch wel een mooie wagen vinden, zeker icm het R pakket. Echt heel vaak rijden ze dan weer niet rond.

Prijs is behoorlijk aan de hoge kant, maar goed nieuwe techniek kost centen..
De lijnen van de auto zijn inderdaad best mooi, maar ik kan maar niet wennen aan die rare bolle koplampen. Elke keer als ik een V60 in de spiegels heb moet ik toch een beetje lachen.
Ik vind de prijs wel mee vallen als je bedenkt dat een Ampera 44k kost…
Wat design betreft heb ik een hekel aan stationwagens met hun ultiem lompe achterkant, maar deze vind ik zowaar mooi!

De binnenkant is weer echt Zweeds design, lekker B&O. Topper.
Gaat gegarandeerd een verkoophit worden!

In vergelijking met de enige mrb en mpb vrije auto volgend jaar, de Opel Ampera, is deze Volvo V60 superieur op bijna alle vlakken.
Dan moet hij wel voor 1 juli 2012 beschikbaar komen. Daarna gaan de regeltjes behoorlijk gewijzigd worden. Of valt hij zelfs met de nieuwe regels in de zuinige categorie?
yep
In België vrijgesteld van BIV, 100% aftrekbaar voor bedrijven en (voorlopig nog) 15% fiscale premie voor particulieren.
Hoe zit dit allemaal in Nederland eigenlijk?
hoezo is het eigenlijk voordelig om zo´n auto te rijden, als de aanschaf prijs zo hoog is..
@dennisr: Denk dat de wagen vooral voor zakelijke rijders interessant is. Wegens groot belastingsvoordeel.
En het kan een statement zijn + is het wel netjes om met zoveel vermogen 1.9 l/100 km te rijden.
@dennisr:
Voor mij als zakelijke rijder met een brandstofcomponent in zijn contract is het heel gunstig. Ik hoef relatief weinig te betalen voor de afgekochte brandstof, er is geen bijtelling en de aanschafwaarde wordt gecompenseerd door beide voorgaande voordelen. En populaire modellen zijn (meen ik – pin me er niet op vast) goedkoper bij de leasemaatschappij.
@dunhozzie: is geen bijtelling trouwens niet ongunstig voor de werkgever ? (weet niet precies hoe het werkt :P )
maar als leasebak zal dit idd wel voordelig zijn.
Rijdt zelf een V60, mag hopen dat ze de navigatie updaten, en de auto meer verfijnen…. Hij valt mij tegen puur door allerlei kleine verfijningen die je mist en een aantal gevaarlijke ergonomische missers!
@mbfanatic: Ik heb er niet in gezeten. Wat moet ik me voorstellen bij gevaarlijke ergonimische missers?
@baasbas: Je moet perse een knop indrukken om de cruise control te aktiveren, navigatie en radio niet te wisselen met 1 knop op het stuur ook niet. Navigatie stuurt je 15% om, duurt 10 min om een adres in te geven, had voorheen een C klasse met Comand, spijt van mn switch
Ik blijf het ontwerp teleurstellend vinden. Maar goed, met een paar dikke velgen kun je elke auto er goed uit laten zien. Omgekeerd is ook waar.

Interessant aanbod. Niet vanwege het geld, maar omdat het ongetwijfeld erg lekker rijdt en je de stad weer wat minder smerig achter je laat.
Je rijdt een zwaar gemotoriseerde auto op een goedkope brandstof en betaalt geen wegenbelasting, dus zeker ook voor privé rijders een interessante auto.
Ik ben van plan deze auto te gaan kopen maar wil hem heel graag met het r-design pakket.

Wat verwachten jullie, komt er voor de muesli versie een r-design optie?
@a3aan: Ik denk het wel. Bijna alle licht gemotoriseerde versies van andere modellen zijn ook verkrijgbaar met het R-Design pakket.
@zeeuw: bedankt voor je reply!

De totale aanschafprijs is toch best pittig. Als ik een d5 awd met r-desgin configureer op de volvo site kom ik al uit op zo’n 57.000
Ik vermoed dat dit vooral in nederland echt een leasetopper gaat worden. Geen enkele andere auto kan tippen aan het belastingvoordeel icm het vermogen.
In de 2e helft van 2012 pas op de markt? Dat betekent geen bevoren bijtellingspercentage en dus vanaf de eerste CO2 bijstelling met 2 of meer gram (januari 2013?) al 14% bijtelling betalen en wie weet hoe snel nog veel meer.
Dit wordt zowel prive als zakelijk een verkooptopper. Ik hoop dat er meer fabrikanten dit voorbeeld zullen volgen!
De kofferbak is zo klein geworden dat je er als gezin geen reet meer aan hebt.
@bartsmit: Hoe kan dat dan? De V60 is een compleet nieuw model en heeft, in deze klasse, een normale kofferinhoud…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).