Goed idee? Verstappen wil weer gaan racen

Auteur: , 75 Reacties

Jos the Boss nadert de 40 en heeft zich de afgelopen jaren met name ingezet om de carrière van zoon Max te bevorderen (dat ging af en toe gepaard met een tikkie hier en daar, maar vooruit, enthousiasme kan hem niet ontzegd worden). Toch is voor hem het punt aangebroken waarop hij serieus denkt over een rentree in de professionele racerij.

En dan moeten we niet denken aan de Formule1, dat schip is al gevaren (hoewel hij er niet de oudste coureur zou zijn). Maar er zijn nog zat raceklasses, zoals de DTM, waar de Limburger best zijn ei kwijt zou kunnen.

In zijn column voor de Telegraag schrijft hij dat het na zijn demonstratie van afgelopen zomer in de Tyrrell F1-bolide op Circuit Park Zandvoort toch opnieuw is gaan kriebelen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan kennelijk.

Na zijn F1-carriere was Verstappen actief in onder andere de A1 Grand Prix en de Le Mans Series. Zijn grootste succes was de overwinning in 2008 op Le Mans in de LMP2 klasse met een Porsche RS Spyder (met twee anderen). Als hij de handschoenen weer aan doet, hoe ver zou hij komen? Of moet hij gewoon lekker blijven rentenieren in België?



75 reacties

telegraag :lol:
ik zag hem vorige week zaterdag nog in een Z4tje stappen voor de GT3 race, in zandvoort :). best leuk om hem te zien XD
@KD-Producties: als jos verstappen in een z4 gt3 geracet heeft op zandvoort, hebben ze dat wel heeeeel goed geheim gehouden…. denk dat het iemand anders was
@KoenvanD: ik neem aan dat KD Jos in een privé Z4 zag stappen, en dat dat tijdens de GT3 race was…
@KoenvanD: @Basnov: het is wat jullie denken maar ik zag hem op een quad van het ‘BMW RACE TEAM Z4’ rijden, en ook nog in ‘racepak’ staan naast een z4… jullie mogen het niet geloven maar ik kan het goed zien.
Laat die brokkenpiloot maar lekker rentenieren in België.
Als hij denkt dat hij het nog kan, moet hij vooral zn gang gaan.. 40 is ook nog te jong om zoiets te laten liggen als je het graag wilt, maar aan de andere kant zou het sonde zijn als het een faal actie word en dat hij bekend gaat staan om ”die laatste man in DTM” ach.. zijn keus :lol:
ik zou het erg gaaf vinden.
wel grappig als je dit naar de tips stuurt en je vergeet je naam eronder te zetten XD
Dat zou mooi zijn. Ondanks alle kritiek, zijn opvliegende karakter en een discutabele manager toch een van de beste coureurs van onze bodem.Ik zou hem graag terug zien, in ieder geval beter dan dat vervelende millionairszoontje (Albers). Van Jos verwacht ik veel.
@midasracer: Nou, als we toch mogen kiezen, dan liever jong – en vrouwelijk – NL talent in de vorm van Beitske Visser:

http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/07/meisje-van-16-racet-iedereen-zoek-dsc
Ik zou het niet eens erg vinden als hij terug in de F1 komt. Ik vond het altijd wel leuk om hem te zien racen. Maar ja, het is waarschijnlijk beter als hij zich op DTM of LMS richt
Ik zeg Doen!!!
Zou er handel zijn in zandbakken? :evil:
@norge: neh, dat spul kan je niet invriezen..
@dennisr:

Die grap kennelijk wel. ;)
Niet mijn favoriet die Verstappen. Toch zou ik hem graag weer eens in Le Mans zien in een topauto. Baasje kan wel rijden.
krijg altijd plaatsvervangende schaamte van die kwibus ..
Whahaha prutser…
@ 911GT2

Want jij hebt een ellenlange waslijst met overwinningen in de autosport in de kast liggen?
@Entwicklung88:
Vast niet, maar ook geen waslijst aan faalacties.
@DeShompies: Wie niet waagt die niet wint! Ouwe toetsenbord-held…
@DeShompies:
De eerste heeft hij alvast binnen met zijn (of haar) reactie.
Jos Verstappen, khoor wel eens dat ie samen met Schumi reed(beneton) en dat hij steeds in de grindbak parkeerde en dat het altijd aan de auto lag, maar met dezelfde wagen werd Schumi kampioen, al met al, niet doen dus!
@The360box:
Informatieverspreiding over meerdere generaties gaat wel vaker fout. Dat kan ik je niet kwalijk nemen. Jos was een rijder in de klasse : “alles of niets” en daar wordt hij meestal het meest voor bewonderd. Soms reed hij de sterren van de hemel en soms was het materiaal niet berekend op zijn “rijstijl”. Maar waar ook ter wereld hij ook in reed en in welke klasse dan ook , hij wist je toch telkens op de punt van je stoel te zetten met zijn vaak zeer knappe inhaalakties in bijna altijd minderwaardig materiaal.


Sinds zijn vertrek zijn alleen die enkele japanners nog de echte smaakmakers in de F1. Karakters (lees : mensen) als Verstappen bestaan daar niet meer…..


Overtaking is an art!
@kungfupanda: vergeet Eddie Irvine niet, en ook Lewis Hamilton niet, ook die hebben die “just do it” instelling.
@mashell:
Jammer alleen dat die Lewis iemand is zonder karakter. Zo’n robot die nooit een jeugd lijkt te hebben gehad omdat hij vanaf het begin moest presteren. Hoop dat Max in de toekomst net zo’n sprekend karakter als Jos gaat krijgen.

Mika Salo vond ik ook wel een geduchte concurent van Jos in de Tyrell-tijd.
@kungfupanda: Helemaal mee eens! Ik heb altijd begrepen dat Jos het laatste durft te remmen van iedereen van alle tijden. Daar is hij beroemd om. Niemand deed en doet hem dat na. Ja dat vergt het uiterste van het materiaal. Weet je nog in de Arrows? Toen ontplofte zijn remschijf hierdoor en klom hij over Hakkinnen. Gevolg: hij maakt veel stuk.. ja.. geef die jongen dan ook Red Bull materiaal a la nu.

En helaas het hele negatieve gedoe rondom Jos is een gevolg van de mens zelf. Kijk maar eens op je eigen werk. Doe jij iets uitmuntend goed? Geen reactie. Doe je iets slecht? 3 schreeuwende bazen om je desk. We onthouden helaas alleen negatief gedrag. Erg sneu eigenlijk.

Ik ben jaren fan geweest van Jos, hij heeft mij ook wel teleurgesteld, maar over het algemeen is hij voor mij nog steeds een koning die ik hoog heb zitten. Dus Jos mocht je meelezen.. doe maar.. ik moedig je aan. DTM please.. ;)
@Freewarefreak:
Het is typisch Nederlands om de nederlandse sporters de grond in te boren als men een fout begaat. Dat is zo bij voetbal , schaatsen , zwemmen. Altijd maar dat negatieve gedoen. We lijken niet de veerkracht te hebben om ons Jos (of wie dan ook) te blijven ondersteunen. Ook als men fouten begaat.

Hoe anders gaat dat in de wat meer temperamentvollere landen als Spanje waar ze nog steeds Tiago Monteiro blijven ondersteunen , zelfs als het wat minder gaat en hij in WTCC uitkomt. Sponsors als Repsol blijven hun sponsoren terwijl Phillips en Shell hun handen aftrekken van nederlandse sporters omdat het nederlands volk een klootjesvolk is wat niet tegen enige vorm van tegenslag kan.

Maar je hebt gelijk , het maakt mij ook niet uit waar Verstappen rijd , ik blijf hem ook volgen. :)
@kungfupanda: andre coureurs kunnen geen mooie spannende inhaalacties doen?
Kijk jij nog wel f1?
Alonso vs vettel in monza, alonso vs webber in spa (met 2 door eau rouge), laatste race, hamilton vs webber,…
Loop nie zo te zagen hoe goed het vroeger wel was met jouw held achter het stuur.
@vale46:
Waar zeg ik dat Jos de enige was die kon inhalen?
Waar zeg ik dat het vroeger beter was?

Niet anderen de woorden in de mond leggen a.u.b.
@kungfupanda: “sinds zijn vertrek zijn enkel Japaners nog die echte smaakmakers zijn” Dus daaruit haal in dat je het vroeger beter vond.
Onterecht volgens mij, en mocht je een beetje open staan voor de nieuwe generatie F1, zou je er nog steeds van kunnen genieten.

Jos was niet de enige die kon inhalen, dat heb je niet gezegd en heb ik ook nergens geïnsinueerd. Dus waar dat vandaan komt weet ik niet?

Jij insinueert wel dat Jos een van de enige was die spannende inhaalacties kon brengen, dat er met hem ‘leven in de brouwerij’ was.
& mocht je meer naar de F1 kijken zou je beter weten!
F1 veranderd steeds sneller en sneller, elk seizoen is totaal nieuw tegenwoordig, ander regels, andere topteams,…
@vale46:
Insuineren staat voor mij gelijk aan dingen lezen die er niet staan. Om het nog maar eens te herhalen is dit wat ik zeg: (en niet de quote dij jij maakt)

“Sinds zijn vertrek zijn alleen die enkele japanners nog de echte smaakmakers in de F1”

Punt 1: Er staat dus nergens dat het vroeger beter was.
Punt 2: Sterker nog , ik zeg hiermee dat het er nog steeds is in de vorm van die overgebleven Japanners.
Punt 3: Zoals je dus leest zeg ik dat het in MINDERE mate nog aanwezig is omdat door het vertrek van Jos 1 smaakmaker verdwenen is.

Maar nu je er toch over begint : Ja , het was vroeger beter in de F1. Dank dat je dat alvast voor mij deed aanhalen.
@vale46:
Op die verandering van regels elk jaar wil ik nog wel inhaken. In mijn ogen is dat een pure poging uit wanhoop om het “spannender” te maken. Zo zijn die gimmicks als boostfunctie en bedienbare achtervleugel ook door de Fia en Ecclestone destijds gepresenteerd.

“Om inhaalacties te bevorderen”. Dit omdat de coureurs (lees : jouw nieuwe generatie) moeite hebben om fatsoenlijk in te halen.

Autosport heeft die gimmicks helemaal niet nodig. Bij voetbal is er ook geen knop die er voor zorgt dat de doelpalen voor een paar seconden wat verder uit elkaar gaan staan toch? En bij tennis heb je ook geen grotere racket achter de hand mocht je het niet kunnen winnen toch?

De huidige F1 is smakeloos.
@kungfupanda: Dat ze niet deftig meer kunnen inhalen is te danken aan de obsessie voor downforce. Dus een eigenschap van de auto’s en niet meer van de coureurs.
Daarbij, met 2 door eau rouge heb ik nog niet eerder zien doen!

Die gimmicks waar je het over hebt zijn inderdaad hulpstukjes om het spannender te maken, je bent dom om dat te ontkennen. Maar wat is er nou het leukst, een coureur die zijn kas zit op te vreten achter een trage auto (Alonso vs Petrov Abu Dhabi) Of dat hij er toch voorbij kan en zo toch op de plaats kan rijden die evenredig is met zijn snelheid?
Er zitten nog wat kinderziektes in, afhankelijk van wel circuit, maar de bedoeling is goed, en algemeen genomen werkt het ook zoals het bedoeld is.

Autosport met voetbal of tennis vergelijken slaagt nergens op! Dus ik vertik het om te reageren.

Als ik alleen maar op pure feiten mag reageren dan kan ik beter mijn account opzeggen bij AB!
@vale46:
Met 2 door eau rouge was vroeger orde van de dag , dat weet je.

Het moeilijke inhalen afschuiven op de obsessie voor downforce is te makkelijk. Je geeft ze een boostfunctie om ze harder te laten gaan en hoe harder men gaat hoe meer downforce men genereerd. Dus dat kan het niet zijn.

Vergelijking tussen Alonso en Petrov loopt ook spaak door te zeggen dat er 1 van de 2 trager rijd. Dan moet het juist des te makkelijker zijn om in te halen. Wanneer dit niet mogelijk is , is er ook geen sprake van een langzamere wagen. Of het ligt uiteindelijk dus wel aan capaciteiten van de coureur dat er niet ingehaald kan (of wil) worden.

Het is eigenlijk van de zotte om te zeggen dat het leuker is om te zien dat ze inhalen MET boostfunctie dan ZONDER boostfunctie. Laat het nog even in jezelf inwerken zou ik zeggen want het slaat echt nergens op. Het gaat niet meer om de grootte van de ballen maar om de hoeveelheid boost-momenten die ze in kunnen zetten. En vaak is deze boostfunctie maar op 1 plek op het circuit met succes in te zetten dus wat je ziet is dat ze maar op 1 plek proberen in te halen en dat het voor de rest van het rondje treintje rijden is. Absurd!

Maar stel , (met hoofdletters : STEL) , dat er enige vrom van waarheid in jouw betoog zit en dit alles echt het gevolg is van de hoeveelheid downforce. Vroeger was deze downforce er niet en waren er ook meer inhaalakties. (lees, meer echte mannen)

Oftewel : vroeger was het beter toch?
Geef mij maar Lauda, Stewart, Mansell ipv die lapzwansen als Alonso die afhankelijk zijn van hun boostknopje.

Elke vorm van sport is met elkaar te vergelijken. Dit omdat de redenen van het uitoefenen van de sport altijd hetzelfde zijn. Wanneer deze vergelijking voor jou niet opgaat moet je je wellicht afvragen of autosport voor jou wel echt een sport is.
@kungfupanda: Toen was ik nog niet geboren, mijn werkelijke F1-kennis is eigenlijk vanaf de dood van Senna/de opkomst van Schumacher. Jos kwam daar voor, weet ik.

Qua downforce heb je het niet helemaal begrepen. Idd hoe meer snelheid hoe meer weerstand en hoe meer donwforce. ALS je door ‘zuivere’ lucht rijdt. Als je achter iemand rijd, dan heb je een zuigend slipstream effect, net zoals vroeger, maar doordat de achterligger door turbulente lucht moet kan hij nooit evenveel downforce creeren als zijn voorligger. Vooral in bochten of remzones kan het voor problemen zorgen voor de achterligger.
Je moet nu dus véél sneller zijn dan je voorligger, wil je kunnen inhalen.
Ik hoop dat je mee bent?

Alonso vs Petrov; Jij denkt: het is zielig dat als je sneller bent je er niet op eigen kracht voorbij raakt. klopt deels(theorie downforce). Ook is het een rotcircuit om in te halen, maar dat is nogal subjectief.
Als een coureur die duidelijk sneller is een halve race achter een auto aan moet zitten, ook al haalt hij het uiterste uit die wagen, dan is dat doodzonde! Tuurlijk ook Petrov die goed reed en geen fouten maakte.

Waarom is Alonso minder dan Lauda,etc? (of is dit weer iets zeggen dat er niet staat? -_-) Hij kan er niet aan doen dat hij niet in dat tijdperk geboren is.

Denksport is sport, een quad is een f1 auto, een kort is een paleis. Als jij dat zo bekijkt dan win je.

Daarbij als je dan toch gaat vergelijken: er zijn zoveel sporten waar er ‘hulpstukken’ gebruikt worden. Bv: speciale zwempakken, keeperhandschoenen, spiertapes, etc
@vale46:

Je relaas over de zuivere en vieze lucht klopt. Echter dat was er 10 a 20 jaar geleden ook. En nu de FIA enkele jaren lang de maximum te genereren downforce aan banden aan het leggen is (met succes) , hoe kan het dan zijn dat we in het huidige tijdperk minder inhaalakties zien dan pak en beet 20 jaar geleden? Toen was het de Sky Is The Limit op het gebied van aerodynamische ontwikkeling. Kijk voor het gemak het filmpje van Jerez wat geplaatst is in een wat nieuwer topic hier op AB.

Waarom Alonso minder is als Lauda ga ik je echt niet hier neertypen want dan zit ik dadelijk tegen de limiet van het aantal tekens in een bericht. Maar er zijn genoeg boeken verschenen van beiden coureurs en het internet staat vol met verhalen die je kunt lezen. Maar in het kort wil ik het wel samenvatten. Een Alonso (en 95 procent van het veld) zal altijd rijden binnen de grenzen die hij zelf acht wat binnen de natuurwetten zou kunnen. Een Lauda echter heeft de ballen en de moed om deze natuurwetten in twijfel te trekken en de grenzen eigenhandig te verruimen. Er zijn er maar weinig die deze stap durven (en kunnen) nemen. Stewart zocht deze grenzen ook op , en heeft meermaals de uitspraak gedaan : liever een keer te laat remmen en buiten de baan raken dan voor de rest van je leven in diezelfde bocht altijd te vroeg remmen. Dit fenomeen zag Stewart schijnbaar ook in Jos ten tijden Jos bij het Stewart Team deed rijden.

En hoe zeer ik de heer Schumacher ook haat. (echt haat!) moet ik toegeven dat ik vind dat hij de laatste was die regelmatig ballen toonde door de grenzen te verruimen. Net als Senna , Mansell, Prost en consorten. En veel verder nog de heren als Fangio die het zelfs in die tijd klaar speelden om met brandende wagens over de finish te komen.

Je vergelijk met keeperhandschoenen en zwempakken loopt spaak. (of je snapt mijn eerdere bedoeling niet)

Wat ik probeer neer te zetten is dat de ontwikkeling van nieuwe zwempakken of keeperhandschoenen bedoeld is om je eigen sportieve prestatie te verbeteren. Echter is die boostfunctie bedoeld om het kijkplezier in de sport te verbeteren. Want iedereen in het veld heeft beschikking tot die boostfunctie zodat niemand zich persoonlijk mee kan verbeteren. Het is een kunstmatige poging van de FIA om een beetje leven in de brouwerij te houden. Betaald men honderden miljoenen aan research en loon van coureurs , is uiteindelijk dat boostknopje van een “paar euro” de beslissende factor binnen de F1.

Dat de F1 maar eens een voorbeeld neemt aan klasses als de F3, GP2 en Indy Cars. Zij doen het allemaal zonder die kunstmatige gimmicks en tonen toch veel spannendere wedstrijden.

Of laat die verwende F1 coureurs betalen naargelang de prestaties. (ala nascar) Dan moeten ze weer eens echt rijden voor de centen ipv dat ze al voor het seizoen begint de centen al binnen hebben. Geen prestaties is dan gewoon geen centen. Zeker weten dat je daarmee meer bereikt dan die kunstmatige gimmicks.
@kungfupanda: De aerodynamica van 20 jaar gelden is prehistorisch in vergelijking met nu, elk vinnetje geeft turbulentie, en er staan er een hele hoop op. Vroeger was het gewoon front& rear spoiler met een diffusor & ground-effect. Geen rare frutsels als monkey seats, vinnen op de airduckts,etc.
Ik weet niet of je er iets van kent, maar geloof me, de lucht nu is veel meer ‘vervuild’ dan vroeger. En aangezien de auto’s zo gecompliceerd zijn qua aerodynamica kan de kleinste verstoring nu al grote gevolgen hebben.

Voor de duidelijkheid natuur wetten kan je niet overtreden, dat is beeldspraak. Je kan ze wel tarten = op de limiet rijden.
Voor de rest is je verhaal puur subjectief, ik zie nog regelmatig coureurs die bij een duel een wiel juist niet/juist wel blokkeren. Die rijden dus op de limiet.
Ik zie nog regelmatig auto’s lichtjes dwars uit een bocht komen = op de limiet.

Wat is er fout met kijkplezier verbeteren?
Je zegt het zelf, “Want iedereen in het veld heeft beschikking tot die boostfunctie zodat niemand zich persoonlijk mee kan verbeteren.”
In principe kan je dus in ronde X ingehaald worden, maar als je even snel bent kan je theoretisch in ronde X+1 hem terug inhalen. Het publiek is tevreden want meer (kunstmatige) inhaalacties, en er word niemand bevoordeeld.

Ik ben er niet voor als ze er gewoon voorbij vliegen, dan is er iets mis! Dan is het ook niet spannend meer want hij vliegt er toch voorbij als ie binnen de seconde zit.
Maar de FIA heeft dit jaar veel geleerd van het systeem en zal zijn lessen trekken voor volgend jaar.

Er zijn andere sporten, Indy, F3,etc die dat niet hebben. Mooi, goed. Maar F1 was voor een leek zo saai om naar te kijken dat ze dit nodig hadden.
Is de sport er zo veel slechter van geworden als je nog steeds regelamtig bandenrook ziet, als je nog steeds wagens dwars ziet gaan en foutjes ziet maken?
Naar mijn mening niet.

Ik wil wel toegeven dat de sport vroeger ‘puurder’ was, maar of dat noodzakelijk beter is?
@vale46:
Het is niet goed om een quote van mij te gebruiken voor een geheel ander onderwerp. Het was een reactie van mij op jouw idee dat de ontwikkeling van de boostknop gelijk zou staan aan de ontwikkeling van de keeperhandschoen en het zwempak. Nu zet jij mijn quote in het verkeerde licht , in het licht van kijkplezier vergroten. En daar was die quote niet op gericht.


Ik zie echter nu wel in je betoog een tegenspraak. Want in je 3e alinea zeg je dat het makkelijke inhalen met de boostknop het kijkplezier vergroot terwijl je een alinea later zegt dat je wil dat ze er niet voorbij vliegen. Wil je nu wel of niet die boostknop er in hebben? Het lijkt bijna of je wil zeggen dat de boostknop per persoon aangewezen zou moeten gaan worden maar dan wordt de F1 een nog groter clownscircus dan het al is.


En over al die vinnetjes die nu meer vuile lucht produceren , waarvan nu dus die boostknop het gevolg van blijkt te zijn uit jou relaas , doe dan gewoon weer die vinnetjes uitreglementeren zoals ze in het verleden ook al hebben gedaan! Als die vinnetjes volgens jou de boosdoeners zijn van het moeilijkere passeren van wagens moet je juist dat probleem aanpakken , en niet gaan compenseren met een dom uitziende gimmick zoals die boostknop.


Verder zou ik graag eerst een wat onderzoekgerichte onderbouwing zien of de aerodynamica van 20 jaar geleden inderdaad prehistorisch is. Zoals jezelf zegt zijn natuurwetten niet te vrebreken. (volgens de opstellers daarvan) Echter heeft de FIA zeer doelbewust ervoor gekozen om de breedte van de achtervleugels bijna te halveren om downforce te verminderen. En als er een onderdeel bij uitstek op die wagens het merendeel van de downforce genereerd is het die achtervleugel. (natuurwet , minder vleugeloppervlak in de breedte bij gelijkblijvende dieptemaat staat gelijk aan minder potentiele opbrengst van downforce) Dan kan men lekker moeilijk doen met interessant uitziende en klinkende vinnetjes , maar de grote leveranciers van het pakket “downforce” blijven diezelfde “prehistorische” voorvleugel , achtervleugel en diffuser. De rest aan die wagen is procentueel gezien peanuts.


En natuurwetten zijn weldegelijk te verbreken wanneer er een fout is gemaakt in het opstellen van die vermeende natuurwet. Sla de kranten van een maand of 2 geleden nog maar eens open. (iets met snelheid van licht en zo….)


Het glibberen en glijden wat jij noemt kan toedragen aan kijkplezier maar is niet hetgene wat ik aangaf met het verschil tussen hedendaagse coureurs en enkele generaties geleden.
(en ja driften deden ze vroeger ook beter ;) )
@kungfupanda: Die ‘misplaatste’ quote kan wel zo zijn, maat hetgeen dat ik zei over inhalen & volgende ronde opnieuw halen is wel waar.

Die tegenstrijdigheid was misschien niet zo duidelijk. Ik bedoel dat ze er nog voor moeten vechten, dat ze 2 a 3 rondjes moeten proberen, en er dan pas voorbij raken. Dat is zowel spannend voor de rijder als voor de kijker.

de vinnetjes zijn enkele jaren geleden (2008?) inderdaad voor een groot stuk verbannen. Maar nog steeds zijn er ruimtes waar ze veelvuldig voorkomen.
Denk maar aan de brake-duckts(voor & achter), de monkey seat, bijna de gehele voorspoiler, maar ook ‘onzichtbare’ aan de spliter onder de kont van de rijders.
Maar je hebt een punt dat er al een pak minder vinnetjes zijn.

De versmalling van de achtervleugel heeft als gevolg minder downforce, akkoord echter gaan ze dan met de hoeken spelen, maar idealer is een brede achtervleugel met een kleinere hoek. Echter is de achtervleugel niet de grootste bron van downforce zoals de meeste mensen denken.
Meer dan 50% van de downforce word door de vloer ontwikkeld (vloer inclusief diffuser)
Grootste bewijs was de dubbele diffuser, 1 kleine wijziging aan dat onderdeel en je word oppermachtig.
Dat is ook de reden waarom teams niet graag hebben dat hun auto opgelift word in bvb Monaco. Het is een zeer belangrijk onzichtbaar onderdeel waar onder de ingenieurs heel veel om te doen is.

f=m*a, die wet blijft heus wel gelden want die ondervind je elke dag!

Wat die test betreft die je aan aanhaalde, toen ze een deeltje sneller dan het licht ontdekt hadden -wat volgens Einstein zijn theorie niet kan- weet ik het fijne niet van.
Ik weet enkel dat het deeltje dat ze ontdekt hebben zo banaal weinig sneller is, dat het aan de formules of de zwaartekracht niks gaat veranderen hoor.

En zelfs al gaan ze sneller dan een natuurwet, dan blijft de situatie voor elke auto nog hetzelfde, dus ‘natuurwetten overtreden’ houd geen steek. Als 1 auto dat kan, kan iedereen dat.

Met dat glijden wou ik aangeven dat de coureurs nog steeds op & soms zelfs lichtjes over de limiet rijden, net als vroeger.
@vale46:
En F1 kijk ik inderdaad amper nog. Toen ik andere vormen van autosport leerde kennen zag ik dat F1 nogal flink overrated was.
@kungfupanda: Ieder zijn smaak..
Jos was inderdaad zo nu en dan onbesuisd. Maar hij reed wel bijna de LMP 1 auto’s naar huis in ‘slechts’ een LMP 2 auto. Jos schopt dus best wel kont sinds hij ‘volwassen’ is geworden.
@Original_Arnoud: In de F1 had ie ook vaak de hoogste topsnelheid … omdat ie altijd een seconde later remde dan de rest aan het eind van het rechte stuk ;)
Ik begrijp al die kritiek niet op Jos Verstappen.
Bij Beneton werd hij voor de leeuwen gegooid in een vreemde auto die geheel volgens de wensen van meneer Schumacher was opgebouwd.
Verder reed hij met waardeloos materiaal en om toch snel te proberen zijn, reed hij op de grens of er vaak overheen en eindigde in de grindbak.
Is dat de schuld van Jos of schuld van het materiaal, ik zeg het laatste.
Jos Heeft top prestaties geleverd met de beperkte middelen die hij had.
Als de grote Nederlandse multinationals het geld op tafel gelegd hadden die nodig was om in een top team te rijden was hij zeker een keer wereld kampioen geworden, daar bij ik absoluut zeker van.
@HZW: Mee eens. Jos is één van de meest onderschatte coureurs aller tijden. wat die gast af en toe liet zien (vooral bij gladde omstandigheden) daar kunnen menig andere coureurs in top teams een puntje aan zuigen.
@GOD: Mee eens, in de regen meestal fantastisch, en het zijn er niet veel die dat kunnen/durven, klasse apart. Toch zal het op die leeftijd en in deze economische tijden moeilijk zijn een goede sponsor te vinden … Zou zelf eerder m’n geld op Beitske zetten (nofi).
@GOD: en HZW: Eens! Amen!
Het is echt ongelooflijk hoe kortzichtig velen van jullie zijn.

Of is het afgunst. ???
Prima hoor, als hij ergens bij een goed team in een veelbekeken raceklasse zijn kunsten weer mag vertonen.
Ik denk dat die Japanner koop-een-jassie van nu,vergelijkbaar met de Jos Verstappen van toen is. De enige die we durfde in te halen om het beste uit zijn slechtere materiaal te halen. Jos heeft racebloed en laat zich niet afleiden daarvan. Zie zijn zoon, daar gaan we zeker van horen (bij een team van Redbull ?).
Ik vind dat ie het moet doen als ie het budget kan verzamelen om weer te beginnen in een klasse. altijd leuk om meer nederlanders in de motorsport te zien. zijn er te weinig van op professioneel niveau :(
Ik had altijd de hoop dat Jos INDY car ging rijden na zij F1 tijd.
Ondanks dat ik het een onsympathieke man vind heb ik in het verleden wel altijd van hem kunnen genieten en ben ook blij dat hij weer wil racen.
Rijden kan die Verstappen zonder meer, zoekt de grens op, en gaat er dan ook wel eens (met enige regelmaat) overheen. Misschien niet de meest sociaal-vaardige coureur, hoewel dat de laatste tijd ook aardig goed gekomen is. Met name die Rothengather is een eigenaardige knakker met een arrogante houding.

Flauwe grapjes over zandbakken … tsja, als dat alles is wat je in huis hebt, dan kun je beter je snavel houden.

En die Verstappen heeft in ieder geval verstand van auto’s, daarom heeft ‘ie o.a. een Audi R8, Audi RS6, etc. gereden. Geen idee wat hij momenteel in de garage heeft staan, maar kan me niet voorstellen dat het tegenwoordig een Hyundai zou zijn (om maar eens wat te noemen) …

:-)
” Misschien niet de meest sociaal-vaardige coureur” Tja dan zegt zijn verzameling Audi’s wel genoeg :twisted:Hyundai? Ach missschien had hij dan de grenzen wat beter aan voelen komen. hahahah (deuh)
@rechercheur: z’n Duits was beter dan zijn Nederlands!
Ik ben nooit fan van Jos geweest, rijden in de regen kan hij wel.
Ik denk dat er genoeg andere raceklassen zijn waar hij leuk tegen oude concurrenten kan strijden.

Zijn positie in de F1 is al bezet door Schumi.
Top!
http://www.youtube.com/watch?v=n5lBqUScEeI

Bij 1:30 is wel een gaaf stukje van Jos Verstappen :D
Schumi maakt zich zelf ook belachelijk in de F1.
Meer dan veld vulling is hij niet.
Was ooit eens een artikel of een voorprogramma op tv waarin verteld werd dat Jos op Le Mans zelfs beter had gereden dan de tijd die door de mannen van Porsche voorspeld was. Had de gezichten van die software-mannen wel willen zien met hun racesimulatie die slechter was dan de tijden van Jos. :)


Weet iemand waar dat artikel staat?
Hehe, in diezelfde Le Mans schijnt een van de Porsch engineers Jos gevraagd te hebben om het in de regen rustig aan te doen. Jos over de radio “I AM driving slow!” en een minuutje later rijdt ie de snelste ronde van het veld!
@Alex_79:
Dat is waar ook! Ken me zo iets ook nog herinneren.
Jammer dat Jos nooit de kans heeft gehad om in de fabrieks Spyders van Penske in amerika te rijden. Die reden de LMP1’s zoek. Met Jos zeker als kampioen! :)
Zou echt super zijn om Jos weer te zien racen, ik heb altijd van elke race genoten en op het puntje van m’n stoel gezeten (al zat dat niet lekker haha). Jos is een bijzondere en heel erg goede coureur die in mijn ogen te weinig waardering heeft gekregen. Hij is echt een topper in mijn ogen en had met een goede auto erg ver kunnen komen, daar ben ik van overtuigd. Jos zet m op en laat ons weer genieten van je exceptionele racetalent.
Ook Jos mag een hobby. Maar op TV hoeft het om mij niet. Laat hem lekker Saxo cup of zo gaan rijden.
Als ik hem was zou ik blijven rentenieren en genieten van de familie. We moeten trouwens niet vergeten dat ie wel een enorm talent had en er slechts weinig Nederlanders zover gekomen zijn als hij.
Zou mooi zijn als Jos nog een paar jaartjes DTM zou gaan doen. Dan gegarandeerd dat CPZ weer helemaal vol zit, en RTL het weer interessant vindt om de rechten te kopen en ’t live uit te zenden. Moet te doen zijn met wat sponsorgeld vanuit Audi, TW Steel, Perridon of weet ik wie ….

Zou voor de DTM ook wel goed zijn als er een wat agressiever sturende coureur tussen zit, maakt het gewoon stukken leuker.
jos de oss
@lemans: Toetsenbord stuk? Je vergeet de B.. BOSS!
Misschien moet hij zèlf een raceklasse opzetten:

Formule Jos:
Ligt het niet aan jezelf,
Dan wel aan het materiaal,
Soms ben ik gretig,
meestal te brutaal
Parkeer ‘m in de grindbak
Lel’m in de muur
Hopend op de eindstreep
..maar meestal in de prak!
Hij kon het vroeger al niet dus …
Jos had destijds bij Willie Weber moeten blijven.
Die half dove geldwolf van een Rothengatter heeft Jos z’n carriere zeker geen goed gedaan.

Enfin, Jos blijft voor mij The Boss, beste coureur die NL ooit gehad heeft. Maar ook eentje waarbij het nou nooit eens een keertje mee zat. Eeuwig zonde.
@clubbtraxx: hoezo nooit mee zat? Jos heeft een 3e plaats in de F1 gehaald terwijl hij als 4e over de finish kwam. Hij zat in de F1 al heel snel bij een topteam. Hij heeft de meest spectaculaire ongelukken zonder een schrammetje overleefd. De man had meer geluk dan talent!
@mashell:
Jos zat bij Benetton wat een topteam was ja.
Maar je vergeet er bij te zeggen dat hij inviel voor een ander. ipv. oefenen en testen en langzaam opbouwen bij een achterhoede team, moest Jos zonder enige F1 ervaring gelijk bij Benetton vol aan de bak in een auto die gebouwd was naar Schumachers wensen. In die paar keer dat ie inviel heeft ie toch nog op het podium gestaan en een aantal leuke dingen laten zien. En ja ook crashes, en ook een aantal door andermans schuld maar goed dat is racen.
Vergelijk het nu eens met Fisichella. Toen hij bij Ferrari mocht invallen voor Massa reed die gast met al zijn ervaring in een auto van een top team als veld opvulling. Die gast reed toen de hele tijd achter aan.
En zo zijn er nog meer voorbeelden.
Een beetje respect voor die man, dat heeft ie wel verdient.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).