Top 10: de zuinigste belastingvrije auto’s op benzine

Auteur: , 27 Reacties

Nederland wordt overspoeld door kleine auto'tjes die allemaal zo weinig uitstoten dat ze zijn vrijgesteld van wegenbelasting. De meeste hiervan zijn dieseltjes, maar wat als je niet over wilt stappen naar 'the dark side' en de brandstof van Satan pertinent afzweert? Dan is er ook nog wel het een en ander te kiezen.

Het lijstje werd samengesteld door groen7, de experts op dit gebied, die allemaal een erelidmaatschap van de club van 90 hebben. Lijstaanvoerder is de Opel Ampera, die dankzij zijn range extender een zeer laag gemiddeld verbruik haalt. De overige 9 modellen die het lijstje compleet maken? Bekijk het op muesli7! *

Als je zou moeten kiezen, welke van de auto’s uit de lijst zou jij dan als daily driver willen hebben?

*Disclaimer: het verbruik van de Fisker Karma is nog aan speculatie onderhevig. Genoemde waarden zijn niet definitief.



27 reacties

Fisker Karma natuurlijk en anders de Opel.
Dan zou ik kiezen tussen de Lexus en de auris…wordt dan alsnog de Lexus.
@speedlimit: ja, die Lexux CT 200h vind ik toch wel een mooie auto ! (op het Groen7-nivo)…
Hoe kan de fisker karma daarin terug komen dan?!
@towi1989: Dankzij een uitstoot van 83 gram CO2 per km! Dat is minder dan een Prius. Er ligt een 20 kwh accu in de middenconsole waarmee je zo’n 50-60 km op stroom kunt rijden, en daarna springt de 4-cylinder (2.0 turbo, 260 pk) bij als range-extender. Die is niet erg zuinig, maar voor de meeste ritten hoeft-ie niet eens wat te doen.

In Duitsland wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan de Europese certificering van de Karma. Daarbij wordt ook de CO2-uitstoot van de Karma vastgelegd (de 83 gram is een fabrieksopgave). Ik ben benieuwd wat er uitrolt, maar ondanks de onlangs wat tegenvallende Amerikaanse EPA-meting, die op 117 gram uitkwam, zou dat best wel eens kunnen meevallen. Ter vergelijking: de Chevy Volt haalde in de EPA-test 84 gram en komt in de Europese test (als Opel Ampera) tot 40 gram. De Europese test legt schijnbaar meer nadruk op elektrisch rijden, wat mij logisch lijkt want de meeste ritten die wij Europeanen maken zijn korter dan dan 50 km.
@mattraket: Ik snap geen hout van dat concept met range-extender. Wat heb je dan aan een 2.0 turbo met 260 pk, als je elektromotor vervolgens maar 100 pk ofzo levert?
@Truttenschudder: De elektromotoren – één op elk achterwiel – leveren geen 100 pk maar 402 pk!! Dus ondanks de 2500 kg die deze auto weegt is-ie behoorlijk vlot, vooral in de tussenacceleratie (want bij een elektromotor is het hoge koppel onmiddellijk geheel beschikbaar). De range-extender (2.0 Ecotec) is bedoeld om te kunnen blijven doorrijden als een rit langer is dan 50 à 60 km en de accu leeg is. Dan gaat-ie de accu bijladen. Daar is 260 pk voor nodig. Die 2.0 Ecotec kan overigens ook door de bestuurder handmatig worden aangezet, met een hendel aan het stuur, voor extra power naar de elektromotoren, bijvoorbeeld bij een stoplichtsprint ;-)
@mattraket: Oh oké, thanks man. Wel een tof concept op deze manier. Maar heeft die Range Extender echt 260 PK nodig?
liever een diesel…

maar als ik zo op die lijst kijk dan word ik echt wel geshockeerd: de kleinste wagen (toyota iq) staat op nr. 10 :shock: klopt geen bal van … :( … ik denk namelijk dat hij in werkelijkheid veel zuiniger is dan wat daar staat….

gare hippies, konden ze niet zelf die wagen in praktijk testen en aan de hand van die (werkelijke) uitslagen een lijst samenstellen. of was daar geen budget voor, of hebben ze die budget aan wiet besteed??? wat doen ze daar überhaupt op die site????
@bigcar: Ik hen weleens gehoord dat die iQ op de snelweg 1:10 rijdt. Niet echt zuinig als dat waar is.
@oli4k: maar die wagen hoor ook niet op die buitenweg te rijden, daar is die moter te klein voor (hij moet dan echt hoog in de toeren zitten om die snelheid te kunnen halen en vast te houden). dus 1:10 is wel een beetje overdreven. ik denk meer aan 1:16
@oli4k:

Weet je zeker dat t over n iQ ging?
Die Fisker Karma moet zich eerst nog bewijzen, een beetje voorbarig. Ik vraag me af in hoeverre deze opgaven reeel zijn.
@raphael: is ’t ook niet. als die hippies bij die site een jointje minder per dag zouden gebruiken, dan zouden ze dat ook in zien…
@raphael: zie mijn reactie hierboven
@mattraket: http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/19/fisker-karma-goedgekeurd-in-vs-verbruik-valt-tegen

Says enough
@BartZ: als je reageert op mijn stukje, lees het dan in elk geval goed (oftewel gewoon tot het eind)
De Karma had toch een slecht verbruik? Doe mij de 500 twinair maar, denk dat je daar nog best wat lol mee kunt beleven. Wel leuk trouwens dat dat “muesli7” wel bij elke auto naar jullie doorverwijst ;)
@fant: is ook onderdeel van autoblog.
Aston Martin Cygnet.
Er blijft voor mij niet veel over als je 2 mtr bent. 5 van de 10, nou ja eigenlijk valt de Prius meteen af. 4 van de 9. De Karma zou ik dan kiezen.
Update: voor wat betreft de Karma een disclaimer toegevoegd
via iPhone app
Als ik hem zelf moet betalen de Fiat 500 anders de Fisker Karma.
De goedkoopste, de Kia Picanto, want dan hou je het meeste geld over voor een auto.
De Ampera natuurlijk, hij is trouwens wel wat krap vanbinnen, kon er even in zitten bij de onthulling van de Ampera voor de journalisten in het Louwman museum.
Ik kies op dit gebied veilig, aangezien ik nu min of meer moet kiezen..

Ik kies de karma.. die zijn toch niet te krijgen hier :lol:

maar serieus, zou sowieso de karma worden.. is wel de mooiste van de 10.. maar beetje rare keuzen, als je prijs verschil erbij haalt.. volgende keer een lijstje waar het prijs verschil niet te groot is ? en misschien zelfs een lijstje met zuinigste auto’s buiten hybride om ? Misschien word Groen7 dan nog wat interessanter :)
Sowieso de fisker karma die is gewoon het mooiste! Wat maakt het uit hoe zuinig hij is! Geld moet rollen is goed voor de economie

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).