Winterbanden: we hebben wederom een tekort?

Auteur: , 128 Reacties

Het begint langzaamaan koud te worden in ons land. Maanden geleden kwamen echter de eerste waarschuwingen van bandenfabrikanten al binnen; door een toegenomen vraag naar winterrubbers moeten de producenten alle zeilen bijzetten om aan de vraag te voldoen.

Toen het nog hartje zomer was wilden we ons er nog niet mee bezig houden, maar nu de meteorologische herfst is ingegaan, wordt het toch eens tijd om het fenomeen ‘winterbanden’ onder de loep te nemen. Wat is de reden geweest van al die vroege berichten? De vorige twee winters waren koud en lang, inclusief sneeuw, ijzel en andere ongemakken. Toen het noodweer toesloeg waren weinig mensen voorbereid, met als gevolg een run op winterbanden. Hierdoor ontstond schaarste, en dat wil de consument dit jaar kennelijk koste wat het kost vermijden. Al vroeg werd het winterschoeisel gehamsterd, wat aanleiding was voor eerdergenoemde persberichten (in hartje zomer) over winterbanden.

Wat ook mee kan helpen is dat het besef dat je onder winterse omstandigheden met winterbanden toch echt beter af bent, langzaamaan in de hoofden van de Nederlander binnensijpelt. Maar dat is en blijft altijd voer voor discussie. Aan de andere kant: in sommige ons omringende landen zijn ze tegenwoordig verplicht, dus als je in de winter bijvoorbeeld de grens met Duitsland wilt oversteken heb je geen keus.

Maar hoe veel mensen gebruiken daadwerkelijk winterbanden?

Verzekeraar Allsecur onderzocht dit en kwam tot de volgende conclusies:

• Een derde (33%) van de Nederlanders rijdt momenteel met winterbanden.
• 8% heeft nog geen winterbanden, maar is wel van plan deze aan te schaffen.
• Als je kijkt naar de verdeling dan rijdt 18-34 jaar: twee op de vijf met winterbanden (40%). 35-54 jaar: eenderde (33%), 55 jaar en ouder: 29%.
• Hoe meer kilometers men jaarlijks rijdt, hoe groter de kans dat men met winterbanden rijdt: Jaarlijks 20.000 km 54%.
• Automobilisten voelen zich veiliger op de weg dan automobilisten zonder winterbanden. 65% van de automobilisten met winterbanden voelt zich zeer veilig ongeacht de weersomstandigheden en 46% bij wintersweer (versus 40% en 24%)
• Voor automobilisten zonder winterbanden zijn ‘weinig kilometers’ (42%) en de prijs (41%) de grootste obstakels om winterbanden aan te schaffen.
• Meest voorkomende maatregelen bij winterse omstandigheden: snelheid aanpassen (82%), extra afstand houden (81%) en rustiger en geleidelijker sturen, accelereren en remmen (71%). De aanschaf van winterbanden is maar bij een derde van de Nederlanders een populaire maatregel.
• Meer mannen dan vrouwen rijden met winterbanden (37% versus 29%).

Conclusie: jongeren monteren de meeste winterbanden, maar passen hun rijstijl evenmin aan. Rij je veel kilometers, dan heb je ook vaker winterbanden, maar dit zal grotendeels aan leasecontracten liggen. Verder zijn er meer vrouwtjes die denken ook zonder winterbanden wel totale controle te hebben.

Naast deze punten wist Allsecur ook te achterhalen dat maar liefst 97% van de mensen die nu winterbanden hebben deze ook in de toekomst aanschaffen. En last but not least: Liefst een derde van de 55-plussers gaat de weg niet op bij winters weer. Iets dat wij alleen maar kunnen toejuichen natuurlijk.

Hoe zit het met jou: heb jij de winterbanden al besteld? Of hou je koste wat het kost gewoon het zomerrubber onder de auto? Of ben je het wel van plan, maar er nog niet aan toegekomen? In dat geval zou ik een beetje haast maken, want elke bandenboer schreeuwt moord en brand over dreigende tekorten…



128 reacties

Ik heb ze al klaar liggen voor alle drie de auto’s, 12 paar banden inclusief bijbehorende velgen liggen klaar. Zonder winterbanden is geen doen, helemaal niet met achterwielaandrijving. Een stuk veiligheid en je zomer banden slijten op dat moment niet dus veel duurder is het ook niet.
@kraakensmaak: 12 Paar? Ik neem aan 6 paar?
@blacksquad: ik denk 3 paar klaarliggen, die andere 3 zitten er (vermoedelijk) nog onder
@dennisr: Een paar is toch 2?
@e36italia: Tja, bij een auto zou het 4 moeten zijn?
ach bah! morgen ook weer de hele dag bandjes vervangen :lol: (nee geen kwikfitter) maar volgens mij waren er vorig jaar niet eens te weinig, achter houden om meer te vragen is ook een optie :P

Wij houden geloof ik de zomerbanden er om, kost nogal wat om weer een setje aan te schaffen :P en hier in Nederland is het ten eerste niet verplicht, en of het echt nodig is moet nog blijken..
@dennisr: pauper,


Komende tijd weer 16(!) banden wisselen…
@Benjamin1: pauper ? valt gerust mee hoor :lol: maar als het niet nodig is doe je het natuurlijk niet.. geld weg gooien heeft ook geen zin
@Benjamin1: jij bent zo cool.
@Benjamin1: U bent een truckert?
@dennisr: winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw maar ook voor regen. En door de compound is de grip beter op een koudere ondergrond, onder 10 graden. Aangezien de afgelopen jaren het weer best slecht is is het opzich wel een aanrader om winterbanden er onder te prakken;) anders als het gaat sneeuwen is heel Nederland weer ontwricht omdat we niet kunnen rijden onder dit soort omstandigheden
Winterbanden liggen al klaar, Het is een stuk fijner wegrijden, en je kunt mensen uitlachen die vast zitten met hun zomerbanden.
@bigcars: Behalve als je erachter staat op de baan die lichtjes omhoog loopt…

Vorig jaar een BMW 1 reeks gezien die in Brussel naar beneden schoof…
@stanny: Ha en ik heb vorig jaar heerlijk op m’n zomerbandjes geslalom’t door Brussel tussen alle gesplite vrachtwagens elke 100m tijdens die zwarte vrijdagnacht …

Je rijgedrag aanpassen en niet in stomme treintjes rijden scheelt net zoveel als winterbanden zelf …
@dawwg: Ik zelf tuf ook gewoon verder op mijn all-season banden.. Heb momenteel gewoon niet het geld voor over. Daarnaast is het met goed anticiperen en rustig rijden goed te doen. Het enige probleem is ijs.. en tja.. dan werken winterbanden ook niet…
@bigcars: Ik heb ze ook klaar liggen en gaan waarschijnlijk deze week eronder, aangezien het nog droog weer blijft.
.
Normaal heb ik Toyo Proxes zomerbanden eronder liggen en heb afgelopen twee winters gereden met deze banden. Zolang je geen gekke dingen doet gaat het prima, zelfs dikke sneeuw. Maar anders ga je echt overal heen behalve waar je moet wezen.
.
Dit jaar heb ik voor de zekerheid winterbanden met stalen velgen overgekocht en zal zeker en vast helpen.
Ik heb ook vorige week mijn winterbanden besteld, samen met een mooie set wintervelgen :-)

Zoals Kraakensmaak zegt, door met winterbanden te rijden, gaan je zomerbanden langer mee. En velgensetje is al even duur als 2x per jaar banden laten overzetten…
@stanny: Er zit toch een krik in je kofferbak?
Ik had het pech dat ze vorig jaar er gewoon weg niet waren, dus heb ik ze afgelopen februari besteld. Heb vrijdag a.s. een afspraak met de bandenboer. Ik dacht, dit laat ik me niet 2 keer overkomen :-)
Winter banden zijn onzin, wat heeft Nederland nou aan winter banden, laat Nederlanders kiezen voor regen banden, want het regent vaker in ons kikkerlandje dan dat het sneeuwt. Je zal straks zien dat het verplicht word op winter banden te hebben. Mensen weer op kosten jagen!
@Johnnnyboy15nl: winterbanden bevatten meer rubber dan zomerbanden. Zomerrubber bevat meer synthetische ingrediënten (plastic zo u wenst) welke onder koude omstandigheden hard worden en zodoende minder grip verschaffen.
@Johnnnyboy15nl: Het zou ook verplicht moeten worden .De auto’s zijn zo zwaar geworden de laatste 20 jaar en de banden zo breed dat winterbanden een must zijn .Maar ik hoop voor je dat je de winter zonder schade doorkomt.
@norge: Je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, dat is wat telt.
@Johnnnyboy15nl: Daar heb je gelijk in, gewoon niet te hard gaan rijden bij hevige sneeuwval en opletten op je langere remweg enz.
@Johnnnyboy15nl:
Er is wel degelijk veel verschil te merken.
Maar als je dat niet merkt rijd je of als een bejaarde of je heb geen voertuig gevoel.
De winterbanden en je rijstijl aanpassen maakt het verschil is een combinatie van beide
De banden die ik wil waren een paar weken geleden al niet leverbaar, ook niet in ’t buitenland. Afijn, heb ze nog niet op stel en sprong nodig, dus wacht de verdere ontwikkelingen voorlopig even af.
@amghans: spijkerbanden mag hier volgens mij ook niet ;)
@dennisr: Even over een spijkermat rijden, dan zijn je bandjes lek, kun je ook niet meer hard rijden, en je staat snel stil! 2 problemen opgelost!
‘jongeren monteren de meeste winterbanden, maar passen hun rijstijl evenmin aan’ Daar gaat het vaak fout. Afgelopen winter heb ik vaak genoeg mensen voorbij zien knallen met 100-110 terwijl je max. 80 kon rijden vanwege de gladheid.

Sommigen snappen niet dat winterbanden de auto inderdaad veiliger maken, maar dat je jezelf ook aan moet passen aan de weersomstandigheden.
@Supra1981: klopt ja, heb het vorige winter regelmatig gezien
@mrbones: dan zag u mij. Ik erger me dood aan mensen die 50 rijden op een snelweg als 130 ook kan. Wanneer je ver vooruit kijkt er verse sneeuw ligt en 8 mm profiel op de winterbanden ben ik er niet zo bang voor.
@fransefinesse: idd, als er een vlokje sneeuw valt trappen ze gelijk de rem in, aanstellers :)
@fransefinesse:

Op die manier vind ik dat je idi**t bezig bent.
Je zou maar grip verliezen omdat je net op n stukje komt wat niet vers is.
Bij die snelheden en weersomstandigheden ben je al te laat om te reageren.
Sja ik moet wel.. Vooral met een BMW E90.. Maar ze komen er wel :)
@kaasboerin: same here.

Achterwielaandrijving in de sneeuw is wel heel tricky met zomerbanden. Sterker zelfs, je komt niet eens van je plaats af.
@Initial_D: Inderdaad, daar komt bij dat de BMW met zijn neus ‘duikend’ omlaag loopt, en natuurlijk weinig gewicht op de achterwielen.. Ook maar gelijk even 2 grote tuintegels in de kofferbak plaatsen. :)
Mijn vader rijdt al 15 jaar lang met winterbanden, en ze hebben hun nut wel bewezen. Deze zomer hebben we nog een setje nauwelijks gebruikte winterbanden op de kop kunnen tikken via marktplaats. Zoveel hoeft het dus niet te kosten, bovendien is het zelf wisselen erg makkelijk. Ze zijn voor onze X5 bedoeld, en ondanks de vierwielaandrijving heb ik mijn vader toch geadviseerd om er winterbanden onder te leggen. Als een auto van 2 ton gat glijden is er geen houden aan…
@Alpinaa: ook auto’s van 1 ton die gaan glijden is geen houden aan.
overigens werken winterbanden niet op ijsbanen he.
@blo3to3t: Haha, maar zelfs daar hebben ze meer grip als een gewone band. :)
@Alpinaa: maak je zelf dat maar wijs. De feiten (lees testen) tonen aan dat winterbanden uitsluitend op sneeuw meer grip bieden, op ijs maakt het niet uit en op nat en droog zijn ze zelfs in het nadeel. Die andere rubbersamenstelling wordt volledig teniet gedaan door het profiel van de winterband dat helemaal voor sneeuw gemaakt is.
@mashell: Winterbanden maken wel degelijk verschil op ijs. Bovendien begint de zachtere rubbersamenstelling al te werken bij temperaturen onder de 7 graden. Dus ook bij regen zijn ze in het voordeel vanwege de betere waterafvoer. Je hoeft de cijfertjes er maar op na te kijken, dus jouw antwoord slaat nergens op. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s
@mashell: Daarom werden Winterbanden voorheen ook Sneeuwbanden genoemd.
ik voorzie geen problemen met de inkoop :lol:
Ik heb eergisteren toevallig gewisseld.
Ik vroeg nog aan die bandenboer of ze die voorraad zo beperkt houden om te prijs hoog te houden of dat ze het gewoon niet bij kunnen houden. En hij wist mij te melden dat door de tsunami in 2004 een aantal grote rubberplantages kapot zijn gegaan en dat die bomen pas na 8 jaar weer voor het eerst rubber geven ofzo en dat het dus komt door een tekort aan grondstoffen. Klonk op zich best plausibel.
@p1eter: waren autobanden niet van synthetisch rubber gemaakt. Dus niks plantage maar oliepomp in Saudi Arabië?
@p1eter: Haha rubber komt van bomen af, heb je net wiet gerookt?
@pieter, waar zou het zomerrubber dan vandaan komen?? Tsunami kan best een reden hebben maar dan zouden we MEGA problemen wereldwijd moeten hebben (gehad) met de reguliere banden
@zanveld: plastic!
Ja en dan zeker op 15 inch stalen velgen rijden….
Een recap.

De hele bandenbranche investeert weet ik hoeveel geld in de promotie van winterbanden. Honderden journalisten worden ingevlogen om op persevenementen te ondervinden hoe goed winterbanden wel niet zijn. Consumenten worden uitgenodigd voor testdagen op slipbanen. Lobby voor het verplichten van die dingen.

Maar als ik ze dan wil kopen, dan is de vraag ineens hoger dan het aanbod? I smell bullshit.
@nielsvanderweiden: ja, het is echt enkel een marketingstunt. Eerst kogelen ze ons dood met verhalen over hoe hard we banden nodig hebben. En nu we eindelijk allemaal banden onder onze auto hebben, willen ze dat we WINTERbanden aanschaffen. Waar halen ze het vandaan…
Heb ze er reeds onder. 245 breed op een auto van 1400kg = max aquaplaning. beter zo.
@Laue:

245 is wel erg breed voor winterbanden? Heb net zelf een setje uit Duitsland gehaald voor een hele goede prijs. is 225 breed voor een auto van 1720 kg.
@Vreddy_B:

Correctie. zomerband = 245 breed met MAX aquaplaning. voor de winter heb ik er 215 onder liggen.
Bij mij zijn ze op allebei de auto’s al gemonteerd ,maar hier is de eerste nachtvorst ook al geweest.
@norge: bij jouw is sneeuw normaal. Bij ons is sneeuw tja nog steeds bijzonder.
afspraak staat op 9 nov. de oude passen niet wegens aanschaf andere auto.
Aangezien wij regelmatig naar Duitsland gaan in de winter zijn onze auto’s al wel voorzien van winterbanden.
Met achterwiel aandrijving en een gewicht van ruim 1820kg (Mercedes W126 500SEL) geen risico nemen lijkt me. ;)

En wat de kosten betreft, valt het reuze mee.
De zomerbandjes slijten tenslotte ook niet de komende maanden.
@bertorelli:

Die wagen hoort in de winter sowieso niet op de weg…
ze liggen op de zolder, is nu nog te mooi weer ervoor, rijdt ’s ochtends bijna nooit dus, komen er ook winterwielen voor de treinen dat deze ook winterklaar zijn?
Heb ze klaarliggen in het magazijn op de zaak, samen met nog 11 collega’s.
Mijn Alfa gaat binnenkort de stalling in. Die komt s’winters niet eens buiten. :)
En voor de winter rijd ik rond in een speciaal daarvoor gekochte pekelvreter (ook een Alfa uiteraard) met zomerbandjes.
Ik heb genoeg voertuigbeheersing om onder zware winterse omstandigheden goed te kunnen rijden, en als m’n auto alsnog schade oploopt door mij of anderen dan boeit me dat niet. :)
Sowieso als je minder als 20-30km per dag rijd dan zijn winterbanden de relatief hoge aanschaf niet waard. Kun je beter een set fatsoenlijke A-merk zomerbanden kopen en dan tijdens extreem winterweer gewoon thuis te blijven.
@Specht: Jij beweert dus dat je minimaal 16 km van je werk moet wonen? Wat een onzin, wat een onzin… Je kunt in je eigen straat nog verongelukken met zomerbanden! Je doet net of 16 km niks is…
weersvoorspelling 3 dagen vooruit zijn redelijk betrouwbaar en dus tijd zat om ze eronder te laten schroeven, ze liggen klaar. :D Vredestein Wintrac Extreme
Je komt in NL een heel eind met aanpassen van rijstijl en zolang er geen sneeuw ligt heb ik de ervaring dat je sowieso prima zonder kan (mits je goede banden hebt, want de ene “zomer”-band is significant beter in slechtere omstandigheden dan de ander). Echter voor die paar keer dat er afgelopen twee jaar wel serieus sneeuw ligt is mijn ervaring ook dat je met 210 pk en 235/25/R19 banden toch wel tegen grenzen aan loopt. Vorig jaar midden in de nacht ergens in December bijna gestrand op de A4 – nog nooit zoveel gestrande auto’s gezien… – en toen besloten dat het toch beetje belachelijk is om geen winterbanden te nemen (want lease = “gratis”). Dus dit jaar voor het eerst de winter in op winterbanden per half november, ben benieuwd. Geen goedkoop grapje overigens om in deze maat winterbanden te bestellen…
Ik was deze lente zelfs te lui om ze eraf te halen! Maar hier in Zwitserland rijdt iedereen ermee.

En het verschil is er gewoon echt. Ik kan iedereen aanraden om die dingen er in de winter gewoon onder te hangen. Dat niet doen en met -1 en misschien een laagje sneeuw de weg op gaan is nog gevaarlijker dan te hard rijden in de zomer (en geflitst worden)!!!
@gregorius: word pas gevaarlijk als het weer dooit toch ? dus als het constant -1 blijft kan het.. :lol:
Winterbanden bestaan niet! Het zijn SNEEUW banden. Om goed mee in de sneeuw te rijden. Dus!
@panda: en wanneer valt de sneeuw ? huh :o verrek, in de winter.. dat zeg ik, winterbanden
@dennisr: en wat als er nou in een winter geen of weinig sneeuw valt? Ja dan zijn zomerbanden toch beter. De definitie winterband is commercieel, dat verkoopt beter. Het heten officieel Snowtires. Oftewel sneeuwbanden.
@panda: Ja hoor, natuurlijk. En zomerbanden bestaan ook niet, het zijn banden om goed mee in de zon te rijden.
@panda: dat klopt. In de jaarlijkse winterbanden test van Autobild draait altijd een zomerband mee. Op nat en droog wegdek maakt die gehakt van de winterband. Sneeuw is de enige discipline waar de winterband beter scoort (maar dan ook flink beter).
Ik heb pas sinds februari mijn rijbewijs dus vorige winter niet met de auto kunne rijden, maar ik ga het niet eens proberen banden in mijn maat zijn 2 keer zo duur als een goedkoop autotje, dan maar een goedkoop autotje, als daar een krasje op komt is het ook geen ramp
@Sjonny: En zo is het ;).
@Sjonny: Niemand maakt zich druk om jouw auto ,maar er zijn nog meer weggebruikers,te weten ;fietser kinderen mooie meiden enz….
@norge: En waar ligt de sneeuw meestal: op de snelweg en b-wegen, waar stukken minder kinderen en leuke dames rondlopen.
@dawwg: valt de sneeuw bij jou in de buurt zo plaatselijk ? hier ligt het egt overal, zelfs voor de deur.. jaja, daar komen ook mooie meiden ;)
@dawwg: het aantal B wegen is in Nederland op 1 hand te tellen. Rijkswaterstaat slaagt er heel aardig in om de snelweg schoon te houden en de provincies doen het met de N wegen nog veel beter. Op sneeuw rijd je toch echt alleen vooral in de stad of in de buitengebieden.
@dawwg: Als er ergens het sneeuw het snelst van de weg is is het wel op de snelweg, daar beginnen ze direct te schuiven en te strooien. De kans dat je hier in de sneeuw rijdt is dus het kleinst. Juist op de binnenwegen en in wijken, waar dus wel kinderen fietsen, is de kans dat de sneeuw niet weg is geveegd het grootst
@norge: idd, al zou je alleen al investeren in het behouden van de mooie dames..
@Sjonny:
Ik hoop dat je een goeie baan heb als je iemand gehandicapt rijdt omdat je te scrap ben om te investeren in goed materiaal.
Kan je lekker heel je leven dokken.
@bohica: is het jouw schuld dan als je door de sneeuw per ongeluk iemand aan rijd ? denk het niet, winter banden zijn hier immers ook niet verplicht..
@dennisr: Dan zeggen ze gewoon dat je maar voorzichtiger had moeten zijn. Jouw schuld dus…
precies, en als je een opel hebt moet je hem al helemaal binnehoude met de pekel
Ik rijd nu op zomerbanden maar eik is het al onverantwoord, het is elke ochtend weer kantjeboord dat ik veilig op de bestemming aankom.

:roll:
@Modus: heb een vermoeden dat daar geen band tegen zal helpen..
Net een setje winterbanden van mijn vorige auto verkocht en dit weekend gaat het nieuwe setje winterbanden op mijn nieuwe auto.
@norge
er zijn niet veel mensen die zich drukmaken om mijn auto nee, behalve ik, kinderen en fietsers kom ik bijna nooit tegen op mij rijbaan
Wat nou winterbanden? Gewoon Mud-terrain 35 inch banden en 4×4, altijd grip :D
afgelopen zaterdag toevallig de wintersloffen eronder laten gooien de bandenboer had het er ook al over dat bepaalde maten banden schaars beginnen te worden
de mensen die zeggen dat winterbanden onzin zijn hebben
A:kruiwagenwieltjes onder hun auto zitten
of B: helemaal geen auto
“65% van de automobilisten met winterbanden voelt zich zeer veilig ongeacht de weersomstandigheden en 46% bij wintersweer (versus 40% en 24%)”

Dus mogen Wij met de Winterbanden wel wat sneller rijden natuurlijk…
the-budel-guy
dit jaar zit er weer vers winter rubber onder de auto’s bij ons.

de boodschappen wagen omdat hier in het dorp amper tot niet gestrooid wordt.

en de avant omdat die veel in Duitsland rijd.


bay the way 4 wiel aandrijving automaat en winterbanden en je komt de winter probleemloos door.
Tsja, goeie zomerbanden of slechte winterbanden? Het is niet altijd veiliger…
Ik rij zelf op het beste ‘zomer’-rubber die ik kan krijgen voor mijn auto, moet dit dan slechter zijn dan een setje goedkope winterbanden? (Er zijn toch zat mensen die alleen maar goedkope bandjes kopen)
the-budel-guy
@faalhaas: ben ik nu wel heel benieuwd welke banden merk jij rijd
@faalhaas:

Goeie zomerbanden of slechte winterbanden? Wat dacht je van goeie zomerbanden en goeie winterbanden ;-) hoef je die vergelijking ook niet te maken.
Morgenochtend gaan de matzwarte velgen met winterrubber er weer onder.
Rijdt veel in duitsland, dan is 4×4 met winterbanden ideaal!
De afspraak staat voor eind november, immers je wilt geen dag te lang op winterbanden rijden, dat is een te groot risico. Het is dat het in Duitsland verplicht is en ik daar nou eenmaal werk (en sommige Duitse gemeenten ook amper nog strooien) maar anders zou ik het helemaal niet doen. Je auto rijdt er belabberd mee, eerder aquaplaning, minder grip op nat en droog en die langere remweg is elke keer weer verraderlijk. Op het moment dat ik wegrijd bij het bandencentrum verlang ik al weer naar begin maart dat de gewone banden er weer onder mogen.
@mashell: Je hebt een dieper profiel en bredere insnijdingen. Dus betere waterafvoer. Bovendien zijn ze vaak smaller, dus meer druk per wiel. Hoe krijg je dan in hemelsnaam sneller aquaplaning?
@BaRa: mijn winterbanden zijn gewoon dezelfde gangbare 215/50R17 maat als de zomerbanden. Maar het profiel van de winterbanden is er opgericht om sneeuw vast te grijpen (sneeuw op sneeuw is grip, denk aan sneeuwbal rollen), niet om water af te voeren. Daar is het profiel van zomerbanden veel beter in.
@mashell: Ben benieuwd; heb erg goede droog en nat weer ervaring met de ContiContactSport3 in 235/35/R19, maar met serieus sneeuw haken ze toch wel echt af. Dit jaar voor het eerst op winterbanden (ContiWinterContact 810Sport) in zelfde maat en ben razend benieuwd naar de prestaties en dan vooral de vergelijking met nat weer. Dat ze op sneeuw (veel) beter zijn geloof ik wel, maar vraag me af in hoeverre de marketing praat klopt bij betere prestaties op nat en droog (bij <7C)….
@mashell: Ik heb minder last van aquaplaning met m’n winterbanden.
alle 5 de auto’s winterbanden klaar liggen in de garage… zelfs nieuwe bandjes voor me quad bestled :)
ik heb ze er vanmiddag onderlaten zetten.. 215 wanli rubber eronder uit (nog van de vorige eigenaar) en dat glee al alle kanten op met een beetje vocht.. nu rijd ie 20x beter met zijn ghettosteellies 185mm nokian onuitspreekbaar winterrubber.

Als het echt erg word heb ik nog een stel kettingen overgehouden uit mijn tijd in italie :D
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/18852_1271832806892_1562041621_30703476_4182571_n.jpg
15~20cm is geen probleem hoor!
Winterbanden in Nederland zijn bedoeld voor de kneuzen.
Echte mannen doen het zonder!!!
@amateur: kom maar terug als je rijervaring hebt…
Mensen die winterbanden hebben hebben geen vertrouwe in hun zelf of de auto..
@bayerischemotorenwerke:
Als bmw liefhebber moet je weten dat met achterwielaandrijving winterbanden wel fijn zijn.
En het hoeft niet eens voor jezelf te zijn maar om beter op anderen te kunnen anticiperen die denken geen winterbanden nodig te hebben.
@bayerischemotorenwerke: ooit al eens aan gedacht dat mensen winterbanden rijden omdat ze ook op de plaats van bestemming willen komen op de gewenste tijd als het extreem bagger weer is? Ik heb op 3 meter van mijn eigen oprit vast gestaan met Continental Sportcontact en sneeuw.. zelfs met duwen door twee man was die diesel nauwelijks de straat uit te krijgen… geen dwarsprofiel = geen grip
gewoon mc pilot cup eronder:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/M3_CSL_E46_with_Michelin_Pilot_Sport_Cup.jpg
@CSL: tja al je geld uitgegeven aan semi-slicks en nu kun je geen winterbanden betalen en geen nieuw glaasje? HAHAHA, stoer man.
@w0o0dy:

Maak er maar 2 van…zo op die foto lijkt de knipper ook n barst te hebben ;)
En voor zondagen als ik op Audi’s ga jagen heb ik nog een speciaal setje,
http://www.lars-olsen.net/WP/wp-content/uploads/Tires-after1-s.jpg
@norge: Als die audi’s jou rustig voorbij draven bedoel je. Heerlijk die stalen punten op het asphalt met een wiel zonder band.
@Jimmy: Ik wist niet dat Audi’s draafden ,whoeha gidiayoo.
@norge: :-D
Yap 2 weken geleden al 255/40 19 nergens te krijgen, betaal je de hoofdprijs … Als het maar goed uitzeit zelfs in de winter ;-))
Alle gasten die iet geen winterbanden hebben rijden of bijna geen km, houden het verkeer op of hebben geen geld ervoor ! Try it and then talk :-P
Ik heb zelf altijd de hele winter op ‘zomer’banden gereden. Voor mijn werk reed ik in auto’s met winterbanden. Zodra ik na het werk naar huis reed was het verschil zo goed merkbaar! Ik laat nu voor het eerst winterbanden op m’n auto leggen.
Wat heb je nou aan winterbanden ? Ik rij rond de wintermaanden gewoon met zomerbanden. En in de zomermaanden juist met winterbanden.
Het is een kwestie van ervaring.
Na mijn rijbewijs ben ik met een antislipcursus gaan volgen bij het circuit van zandvoort. Nou ik ben een echte autoheld geworden op de weg !
Ik ben geen autoheld, geen professioneel coureur, geen rallyrijder en ook geen macho. Ik ben gewoon een IT-loonslaaf die elke dag 125 km rijdt over b-weggetjes, snelwegen, n-wegen en meer van zulks. Mijn Alfaatje had vorig jaar gewoon de hele winter zomerbanden. Dat was mijn eigen schuld, ik was te laat met bestellen. Met aanpassen aan de omstandigheden kwam ik om mn dunlops idd een heel eind, behalve op die dag voor kerst, toen limburg insneeuwde en ik zelfs op de A2 alle kanten opglibberde. Ook parkeren was nogal een toer, omdat ik niet of nauwelijks meer wegkwam na een werkbezoek. Welke parkeerplek ik ook tegenkwam, het was of een sneeuwbank of een ijsplaat.

Dit jaar heeft mn werkgever me verplicht winterbanden eronder te schroeven, aangezien ik begin december een paar weken in Duitsland werk. Dat is vorige week gebeurd. Wilde het net als Mashell zo laat mogelijk, maar dat was niet mogelijk, alles vol in november. Geen andere velgen, gewoon andere banden erom heen. SottoZero 215/45/r17 van Pirelli.

Verschillen die ik heb gemerkt: stiller (want gloednieuw, zal dus nog wel anders worden), net zoveel grip in de regen als met mn zomerbanden, minder grip op droog helaas, dus wat gelijkmatiger rijden nu het weer wat warmer is, minder gestuiter op drempels omdat de wang van de band wat hoger is. We zullen wel zien wat er over twee maanden gaat gebeuren.
Ik heb ze klaar liggen maar nog niet onder de auto omdat ik wacht nog even tot de dagtemperatuur wat lager ligt.
Ik zit zelf in de groep: 35-54 jaar: eenderde (33%)
Winterbanden zijn eigenlijk net zo goed als de bestuurder van de auto waaronder ze liggen.
Wat heeft die winterbandenlobby goed gewerkt, he? Winterbanden is net als de laatste iphone, hebben, hebben, hebben. En dan trots op kantoor tegen de koffiejuffrouw vertellen dat je zulke kekke winterbandjes onder je Astraatje hebt. WOW! Want met winterbandjes tel je mee op de weg. Liefst met zwart-metalen velgen want dat ziet iedereen hoe goed je bent. Brrrr. Ow ja, je moet ze al bij 4mm vervangen, anders zijn ze gevaarlijk. Nee, laat de bandenfabrikanten maar schuiven ;)
Ondertussen creëren de bandenfabrikanten een leveringsvacuum, zodat alleen bandjes met de hoogste marge worden verkocht. En het werkt! Zelfs Autoblog doet er aan mee…
@rahpor: Handig om te weten: ik rij al jaren met winterbanden, maak er geen poespas over, hoor alleen zoveel getater en zelfs ruzie er over: ‘Rij jij niet op winterbanden? Sjonge, wat onverantwoord’. Ondertussen rijden de potentiële moordenaars gewoon 130 op ‘verse’ sneeuw, want ja, zij hebben winterbanden, één hersencel en denken dat ze beter zijn dan voorzichtige rijders.

Het wordt steeds meer een commercieel circus waar consumenten gewoon geld uit de zak wordt geklopt.
Liggen al weer klaar. Te wachten op een afspraak. Heerlijke Vredesteinbanden. Laat de sneeuw maar komen, kan ik op de linkerbaan weer iedereen volgas voorbij.
Ik heb de afgelopen 2 winters(voor de vorige winter wel nieuwe banden erop laten zetten) met zomerbanden gewoon gereden.Ik denk wel dat winter banden je iets meer grip zullen geven in de sneeuw maar op een weg wat voornamelijk ijs en ingereden sneeuw is zal het denk ik weinig uitmaken omdat het met de gladhheid van de weg te maken heeft. kortom als je op een spiegel glade weg rijdt maakt het denk ik niet uit of je met winter banden rijdt of zommer banden. taak is gewoon om rustig te rijden en meer afstand te houden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).