Je hoort wel eens vaker dat fabrikanten wat aan de voorzichtige kant blijven bij het opgeven van acceleratiecijfers van hun modellen, want je wilt dat een ongeoefende klant ook de opgaves kan halen zonder als een robot onder perfecte omstandigheden alles goed te moeten doen. BMW geeft een 0-100 tijd van 4,4 seconden op voor de M5, maar de 0-96 is al op 3,7 seconden gemeten.
Ten eerste: ja, 0-96 is niet hetzelfde als 0-100, maar dat komt omdat Amerikanen maar niet van hun mijlensysteem af willen stappen en dus altijd de 0-60 mph tijd klokken. Car and Driver deed wat acceleratietestjes en kwam tot bovenstaand resultaat. Vertaald naar 0-100 zou dit nog steeds krap onder of op de 4 seconden moeten uitkomen. De kwart mijl ging in 12 seconden glad.
Een voorwaarde hiervoor is wel dat de auto zijn vermogen een beetje goed kwijt kan, want op niet-zo-stroef asfalt is het met 560 pk en 680 Nm op je achterwielen kwaad kersen eten, vraag maar aan Wouter.
Ik ben benieuwd wanneer de nieuwe M5 eens op de rollenbank gezet wordt, want het zou best nog wel eens zo kunnen zijn dat het aantal pk’s dat de auto levert was hoger ligt dan is opgegeven. Wat mij betreft is dit geen ramp: je krijgt liever iets extra’s dan dat je voorgelogen wordt toch? Voor wat tellerfilmpjes van de M5 verwijzen we jullie naar de Fransozen van Option auto:
Met dank aan Rob voor de tip!
Zou BMW een ferrarietje doen en een ‘iets’ beter exemplaar uitsturen Of een Nissantje en lagere cijfers opgeven?
@Hupke: ik denk niet dat ferrari dat alleen doen, maar ook bmw mercedes audi lamborghini en bentley etc, als jij 5 testauto’s hebt staan en je weet dat eentje 10pk meer heeft dan is opgegeven dan stuur je die toch? je stuurt altijd het beste was je hebt.
even een weetje:
de reventon heeft exact dezelfde motor als de LP640, ze testen elke lp640 motor op pk’s in de fabriek. sommige komen op 644 sommige op 651 (maar allemaal minimaal 640) en ze namen 20 650+ pk motoren voor de reventon.
Mooi filmpje van Option Auto, zo zie je wel hoe hard het gaat. vind het geluid ook erg vet.
@E34M5Touring: ik dacht ook dat ik het geluid vet vond, totdat ik zag dat het grootste gedeelte niet het onboard geluid is. Met de microfoon in de uitlaat klinkt toch net wat anders dan de realiteit.
@kraakensmaak: Eens, maar ik rijd zoveel mogelijk met mijn raam open (zeker in tunnels Etc.) dus dan komt het toch een beetje overeen.
@E34M5Touring: naja als je naar dit geluid wil luisteren dan kun je beter thuis naar de vaatwasser gaan zitten luisteren, loop je ook geen longontsteking op ;-)
OT: Blijf het maar een vreemd geluid vinden, het lijkt tussen een boxer motor en een oude ford transit met een turbo te zitten.
@kraakensmaak: ik vraag mij af hoe dat precies zit, we weten dat BMW zo’n systeem in de nieuwe M5 heeft geplaatst, maar is dat ding dan zo geluid dicht dat je die motor niet hoort binnen? van buiten hoor je hem namelijk van ver aan komen…Ook vraag ik me af hoe het precies zit, of het een optie is of dat hij er standaard in zit en of je het ook uit kan schakelen via de computer??
@drivingpleasure: Je kan het via het Idrive systeem uitschakelen was in een vorige post op Autoblog vermeld. weet alleen niet precies welke post.
@ErikkNL: ahhh oke top dus het is gewoon een toevoeging die helemaal niet aan hoeft te staan. Vroeg me dit al af, voor aantal mensen is het namelijk een hele leuke toevoeging maar ik zelf zou hem lekker uit zetten dan.
@drivingpleasure: Voor serene rust in de cabine! ;-)
Ik ben benieuwd wat de nieuwe Wiesmann MF5 gaat doen met dit blok. 3,7 seconde op 96 is serieus snel voor een luxe sedan.
@flutterby: gaat niet in en MF5 komen. Gezien er mij bij Wiesmann is vertelt dat de 3 4 en 5 bij de modellen duiden op de inhoud van de motor.
@fransefinesse: De MF5 is al aangekondigd met dit blok… http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/02/wiesmann-mf5-is-ook-van-de-partij
@flutterby: excuus. Heb vorig jaar daar een heel mooi verhaal te horen gekregen over dat die cijfers stonden voor de motorinhoud. Nou zo zie je dat er in een jaar een hoop kan gebeuren. Ook binnen de filosofie van een bedrijf.
@ hupke
nee dat gaay hij niet! nie overdrijve heah
@besaram:
als ik er nu ook iets van verstond waren we aan het communiceren.
Na het filmpje te hebben gekeken is het toch wel belachelijk dat er boven 200 nog de esp af en toe moet ingrijpen. Misschien was 4wd wel handig geweest…
@flutterby: idd viel mij ook op. In het filmpje gaat op circa 2:05 zelfs het ESP lampje knipperen in de 6de versnelling…… of het is spekglad of een gevalletje ‘uber-agressive’ electronica.
@Stormbird: Of de wegligging is zo slecht dat het esc hem op de weg moet houden.
Denk dat fabrikanten hun 0-100 metingen opgeven zonder gebruik te maken van launch control.
Hmmm heerlijk die bescheidenheid!
@kaasboerin: Hele tijd terug, toen de M5 nog lang niet gepresenteerd was, maar wel al veel over werd gespeculeerd, werd er ook al gezegd dat de M5 onder de 4 seconden kan komen. Niemand wilde mij toen geloven omdat achterwiel aandrijving zogenaamd niet vergelijkbaar is qua acceleratietijden met een vierwielaandrijver. Niets is minder waar, een goed versnellingsbak kan al veel verschil uit maken en de mogelijke extra peekaa’s zijn mooi meegenomen. Natuurlijk is de launch belangrijk, maar ik twijfel er niet aan dat BMW daar ook aan heeft gedacht. Launch control werkt prima.
@jzaero: Vind het echt ‘ballen hebben’ als een fabrikant haar eigen auto lagere specificaties opgeeft dan werkelijk waar is, vooral met een bolide als deze. Ik dacht juist altijd dat de cijfertjes met de perfecte omstandigheden werden gemeten en opgegeven. Ik ga binnekort ‘ns kijken of dit ook het geval is met de Panamera (incl. launch control).. Ben benieuwd.
@kaasboerin: de oude M5 wilde er ook nog weleens onder komen. Bij BMW zijn ze daar wel vaker op betrapt, wat alleen maar leuk is ;)
Moest’k er eentje hebben, zou meteen de Vmax laten weghalen.
Haalt ie in 5e, terwijl er nog een 6e en een 7e is..
Dit schept alleen nog maar hogere verwachtingen van de nieuwe M6.
De nieuwe M5 is echt de shit! Deze wagen is voor de echte rijders die ook echt kunnen rijden! Het lijkt me wel slim als BMW in de toekomst een AWD gaat hanteren aangezien de acceleratie en de snelheden zo ontzettend hoog komen te liggen. Dan kunnen mensen die minder kunnen rijden en wat banger zijn ook zo’n dikke wagen rijden…Maar de echt fanboys vinden dit natuurlijk niks, kan ik ook ook begrijpen, het is namelijk wel heeeel dik zo’n ontzettende snelle wagen met al het vermogen op de achterwielen!
@drivingpleasure: Doe maar niet, daarvoor kan je bij Audi terecht, ik wil liever stapje zijwaarts doen ;) Dat is serieus de reden waarom ik een achterwiel aandrijver wil kopen, met name een BMW. Binnenkort hoop ik :)!
@jzaero: inderdaad dat klopt, een BMW heb ik zelf ook betere rijervaring mee dan met een audi, qua gevoel op de weg alleen al. BMW moet ook op de achterwielen blijven voor de echte fans en voor de mensen die dit plezier willen beleven onder het rijden. Daarentegen wordt de productlijn steeds wat meer uitgebreid bij BMW omdat anders de concurrentie te veel klanten weg pakt. BMW kan dus denken laten wij ook een AWD M5 uitgeven om zo nog een segment te bereiken…
@drivingpleasure: Tjah, het is natuurlijk lang niet zo puur als achterwielaandrijving, maar ik kan het mij voorstellen.. Ze hebben al AWD M modellen, maar toch vind ik een RWD leuker om te rijden. Ah fijn, we hebben zelf ooit getwijfeld voor een 330xi, maar het voelde toch stiekem aan als heiligschennis haha, diep van binnen ;)
@jzaero: haha kan ik me voorstellen, hoewel BMW tot 2009 marktleider was in het verkopen van AWD modellen. Dit mogen we natuurlijk niet vergeten, Audi claimt altijd dat ze het beste zijn en al zo lang maar dit is dus eigenlijk niet zo. Een BMW hoort natuurlijk gewoon op de achterwielen, kijk naar de nieuwe M5 daar kan je pas echt plezier in beleven, dat lukt nooit bij een Audi bijvoorbeeld. Ik denk dat we in de toekomst meer AWD M modellen kunnen gaan verwachten.
Bijkomend voordeel van die downsized turbomotoren :D
Voor een BMW M5 vindt ik 4 seconden heel traag.
@marokkaanseheld: Ja toch? Zo’n luxe comfortabele fünfer van 2000 kilo, 4 seconden… 1,2,3,4.. Damn wat duurde dat lang zeg.. Ahahaha :lol:
@kaasboerin: Haha, ben blij dat je het met me eens bent.
Heb het niet zo met boerinnen, maar jij bent een uitzondering. Hihi. :D
@marokkaanseheld: Traag? Ben je niet helemaal goed ofzo? het is geen supercar ofzo dat hij in 3 sec op de 100 moet zitten, het is een luxe snelle wagen met veel comfort. Zeer snel 4 seconden, het was hopelijk niet serieus bedoelt?
@drivingpleasure: Was zeker serieus bedoelt.
Maar dat krijg je eenmaal als je een “pleasure” krijgt tijdens het rijden..
@kaasboerin: Zo moet je niet seconden tellen he, zo: éénentwintig, tweeëntwintig,. drieëntwintig, vierentwintig, etc. ;)
@Tommy2: of gewoon: 0 .. 1 .. 2 .. 3 .. 4, bij bijvoorbeeld de twee secondenregel vergeten mensen ook vaak de eerste 0 naar 1 mee te rekenen, daar gaat ook tijd overheen ;)
Op 210 km/h Esp? Wooot… rear wheel drive! :D
Ja ja, gemeten met de “franse slag” slag zeker?
Klopt als een bus:
http://www.vimulator.com/#/v4/sim/stock-23
Speel maar n’s wat…geinig om te doen.
400 meter in 11.943 met snelheid 200km/h
0 – 100 km/h in 3,92 sec
0 – 160 km/h in < 8 sec
@Megakix: Haha leuke simulator!
Ik rijd as we speak 671km/h :D
Ik neem aan dat hier de 250km/h begrenzer afgehaald is? Ik zou in dat geval die optie ook aanvinken als ik een M5 kocht…
@baasbas: LOL
@baasbas: tering…da’s wel heul snel ! ;-)
@baasbas: 11.000rpm, toerenbegrenzer ook eraf!
@Megakix: Blijkbaar gaat die sneller in zn 6 dan in zn 7… apart.. :P
Mijn god wat een bruut ding! 260+ in 6 en dan nog een hele versnelling overhebben. droom droom droom droom droom ;)
Hmmmm, ik heb er mijn twijfels bij.
leuk , een RS3 doet het op 3.8s http://www.topgearmagazine.nl/uitgelicht/artikel/audi-rs3-vs-bmw-1m-test-uitgelicht/
De S8 doet het in 4,2 en de M5 oorspronkelijk in 4,4. Ik ga ervan uit dat dit de officiele cijfers zijn die zijn opgegeven en dat de Audi S8 alsnog sneller is dan de BMW M5!
Mmm; nu wordt vast de S8 erbij gehaald; maar als je een beetje goed kijkt zie je dat de kilometerteller pas bij 0:981 (in ieder geval 0.9s) begint te tellen. De 100 werd bereikt volgens AB bij 5.1s.
Wat precies klopt want 5.1 – 0.981s is 4.2 of 4.1 seconden ja,
Dank u.
Volgens mij wil BMW weer vliegtuigmotoren bouwen en dit is de testcase…
misschien kunnen ze hem op de rollenbank bij Autoweek zetten hebben ze een keer een fatsoenlijke auto inplaats van een laguna van 100 jaar oud
in 13 sec. naar 200(wat al tifus snel is!) kan ook wel sneller!!! dit is zeker een van mijn favoririete auto’s!!!
excuses voor mijn spelling!!!
Oh ja, het vetste autoprogramma aller tijden (GRIP uit Duitsland) heeft hem ook even getest:
http://www.youtube.com/watch?v=9XM0iG0lAcI&feature=feedu
Niet alleen GRIP. Er zwerft ook een video rond van een hongaar die hem even goed martelt. Ook de moeite waard.
Het geluid is niet echt mooi en de carrosserie vrijwel gelijk aan een instap-5-serie. Wel natuurlijk erg snel, maar ik zou liever iets exclusiefs willen hebben en een fraaier geluid.