Hoef je die nek ook niet meer te bewegen.
Stel, je wil inhalen op de snelweg. Je kijkt in je linkerspiegel om te kijken of er niemand naast je rijdt, daarna kijk je over je schouders om te zien of er niks in je dode hoek zit. Je twijfelt, dus kijkt iets langer dan je zou moeten, maar daarna besef je dat er niks is en je veilig naar links kan gaan. Op dat moment draai je je hoofd naar voren om weer op de weg te kunnen letten, waar je ziet dat de drukke snelweg inmiddels tot stilstand is gekomen. Dit heb je niet op tijd kunnen zien, dus ram je je peperdure Aston Martin in de kofferbak van een of andere hatchback.
Dit is uiteraard een fictief verhaal – deze scribent heeft geen Aston Martin – maar zou in de toekomst wel eens onmogelijk kunnen worden. Aston Martin werkt namelijk aan een camerasysteem waarbij camera’s in je buitenspiegel en op je dak worden gecombineerd tot videobeelden die je in je achteruitkijkspiegel kunt zien. Zo heb je een beter overzicht en elimineer je de dode hoeken, aldus Aston Martin.
Dit klinkt misschien als de buitenspiegelcamera’s waarmee bijvoorbeeld de Audi e-tron werkt, maar het is wel wezenlijk iets anders. Dit is namelijk niet in plaats van de spiegels die ‘normale’ auto’s ook hebben, maar juist ter aanvulling van. De achteruitkijkspiegel kan namelijk de drie beelden van de camera’s tegelijk tonen, of ook gewoon een achteruitkijkspiegel zijn. Op die manier kan je, als de camera’s bijvoorbeeld vies worden, alsnog veilig zicht hebben, zo stelt Aston Martin.
Aston Martin zegt deze techniek in toekomstige automodellen toe te willen passen, maar zegt niet wanneer het gaat doen. De fabrikant heeft wel een prototypesysteem in een DBS Superleggera gebouwd. Aston Martin wil deze auto laten zien op de Consumer Electronics Show, volgende week in Las Vegas.
Het is overigens niet voor het eerst dat een Aston Martin met ‘vreemde’ binnenspiegels wordt geleverd. De DBS GT Zagato is namelijk niet echt ontworpen met het idee dat het een achterruit moet hebben, dus zit er een camera achterop. Deze stuurt beelden door naar de binnen’spiegel’, waardoor deze eigenlijk een soort binnenbeeldscherm wordt. Of, zoals systeemmaker Gentex het noemt, de Full Display Mirror.
powerblue zegt
Heel leuk allemaal. Toch pleit ik ervoor te leren dat je je buitenspiegels op de juiste manier afstel. Dan hoef je niet over je schouder te kijken. Ik begrijp oprecht niet dat je bij rijles leert dat je een stukje van je auto moet zien in je buitenspiegels. Als je spiegels goed staan overlappen de drie spiegels elkaar nèt en is er geen dode hoek.
posthumus zegt
@powerblue: omdat je ook een referentiekader moet hebben om afstand in te schatten
marc94 zegt
@powerblue: je hebt toch altijd een dode hoek naast je achterdeur waar je spiegel tussen jou auto en dir andere door kijkt?
Turbo S zegt
@powerblue: als je op de buitenspiegels achteruit rijdt moet je echt wel een deel van de auto zien omdat je anders totaal geen referentie hebt waar je rijdt.
powerblue zegt
@mercedesbenze350cdi: zelfs op m’n leasepeugeot verandert de stand van de spiegels als ik ‘m in de achteruit zet. Maar inderdaad bij achteruit rijden kun je de spiegels beter een stukje naar binnen stellen. Mijn stelling geldt dan ook voor vooruit rijden.
katoenboer zegt
@powerblue: wat lul jij nou?
geelbarrel zegt
@powerblue: tsja… kijken, richting aangeven en dan pas van baan wisselen. Hoeveel amoebes doen dat anders. Enige spiegel waar de eesten in kijken is hun phone cam voor insta. Kijk continu rond in je spuegels en je neemt ook snelheid(sverschillen) waar. En anders door naar zkh voor sterilisatie en daarna rijbewijs door shredder.
dirkiii zegt
@geelbarrel: en als mensen zichzelf ook nog even afleren om precies in de dode hoek zone te blijven rijden.
Gulli zegt
@geelbarrel: hoe vaak me dat al heeft gered. Je ziet in je spiegels een auto naderen en na een tijdje ben je hem kwijt. Voordat je van rijstrook wisselt toch nog maar even kijken waar hij is want je weet dat hij nog ergens moet rijden, en dan zit hij ineens aan de andere kant schuin achter je. Gewoon blijven nadenken tijdens het rijden idd!
dromedaris zegt
@powerblue: je behoudt ALTIJD een dode hoek, hoe goed je spiegels ook zijn afgesteld. Wat jij zegt qua afstelling is mij ook zo geleerd, maar jouw redenering vd dode hoek klopt niet.
Dutchdriftking zegt
@powerblue: je dode hoek zit náást de auto. Niet er achter.
SimonMc zegt
@powerblue: Sla vooral straten naar rechts in, puur op je spiegels. Ik wil op dat moment geen fietser zijn. Ik kijk ALTIJD over m’n rechterschouder, door de zijruiten, als ik rechts een straat insla of van een rond punt afrij. Ziehier een illustratie: http://www.mijnrijschool.com/images/dode-hoek.png
SimonMc zegt
@powerblue: @autoblog redactie: Ik begrijp ergens wel dat jullie alleen maar een systeem willen waar je plusjes aan reacties kunt geven, en geen minnetjes, omdat er anders “trolls” zijn die alles minnen en er mensen zwaar onder nul gaan. Maar hierdoor krijgen zulke reacties wel +4 terwijl ze -100 moeten hebben.
Doe dan op z’n minst een systeem waar je de hoeveelheid positieve en hoeveelheid negatieve beoordelingen kunt zien, of laat 0 het absolute minimum zijn.
En als het kan aub, met een kersje erbovenop – een edit-functie, waar er dan wel een vermelding bijstaat als je je reactie achteraf hebt aangepast, zodat er geen discussies zijn achteraf. Mag dit mijn wens zijn voor 2020?
SimonMc zegt
@simonmc: Zeg nu zelf, dit ziet er toch lekker uit?
https://imgshare.io/images/2020/01/02/Reacties.png
sntial zegt
@SimonMc: haha nice ??
laptom zegt
@powerblue: Ik heb gewoon een cursus afstellen gehad bij mijn eerste rijles voor auto, aanhanger en motor. Jij niet? Overigens blijf je een dodehoek houden ook al is deze uiterst minimaal en zou opzij kijken genoeg moeten zijn. Dus over de schouder is dan niet nodig.
volvo480gtt zegt
@powerblue: ik heb m’n spiegels zo ingesteld dat ik wanneer ik met m’n ogen kijk net niet een randje van de auto zie en wanneer ik m’n hoofd draai net een randje van een deurtgreep oid. Zo heb ik referentiekader wanneer ik het nodig heb
markos78 zegt
@powerblue: dat lag dan aan je rijinstructeur. Die van mij vertelde me dat je het achteropkomende verkeer moet kunnen zien in je spiegels, en niet een deel van je eigen auto (wat ik zelf dus dacht).
powerblue zegt
*afstelt
pindakoning zegt
Leuk voor de corpulente Aston bezitters
olavmol zegt
Zou het gebaseerd zijn op het camerasysteem dat in de VLN wordt gebruikt?
Vanaf 11:20
https://youtu.be/dlN7QNnYr_4
jpoers zegt
En dat prachtige lampje in de meeste moderne auto’s is niet al een goede oplossing?
galverink zegt
Gentex levert dit al sinds 2016 voor de Cadillac CT6. Dat ze nu drie camera’s integreren is een logische volgende stap, niet zo verrassend.
911targa zegt
Daar kan Tes-ma wat van leren!
pomoek zegt
Ik vind de oplossing van Kia (ja echt) een stukje briljanter: https://thisisdrive.com/wp-content/uploads/2019/05/20190425_131432-1-1068×801.jpg
pomoek zegt
@pomoek: als je richting aangeeft verandert een deel van je display in een scherm wat je dode hoek laat zien. Wel even handig als ik dat erbij zeg.
jpoers zegt
@pomoek: https://thisisdrive.com/the-2019-kia-k900-has-so-many-cameras-it-could-be-the-nsa/ ze hebben de link van t artikel veranderd. Wel heel gaaf zoals Kia dat doet. Echt de hoeveelheid aan camera’s zitten ook al op de optima van de huidige generatie. Alleen springen ze niet in beeld bij richting aangeven. Bij inparkeren is het fantastisch omdat je je wielen heel goed in de gaten kan houden. En die 360 is ook ideaal voor het recht staan in parkeervakken.
grandmasterb zegt
Helpt weinig bij de trajectcontrole A12, er zit misschien dan volgens de spiegels niets achter je, maar als je naar links of rechts wil zit er meestal een auto pal naast je met dezelfde snelheid te rijden. Ronduit verschrikkelijk!!!