Aston Martin V8 Vantage Le Mans (40)

Auteur: , 25 Reacties

Sommige beperkte oplagen worden niet alleen gebouwd om de verkoop op te krikken, maar ook als referentie naar een gebeurtenis uit het verleden. Overwinningen op Le Mans zijn een perfecte gelegenheid, en niet alleen voor Bentley. Aston Martin heeft ook veel op Le Mans gereden, wat in 1959 zelfs leidde tot een overwinning. Precies 40 jaar later werd dit gevierd met de V8 Vantage Le Mans.

Het was ten tijde van de introductie van deze zwanenzang uit de Virage/Vantage reeks 40 jaar geleden dat de DBR1 alle andere auto’s op Le Mans achter zich liet, wat dan ook de reden is dat het productieaantal van deze speciale versie tot 40 exemplaren is beperkt. Als knipoog naar de raceauto heeft deze versie een koelrooster met dezelfde vorm als die op de DBR1. Ten opzichte van de “standaard” V8 Vantage heeft de Le Mans een nòg grotere voorspoiler en een dichte radiator, welke overigens in vergelijkbare vorm op Vantages van een eerdere generatie te vinden was. Aston Martin blijft een traditioneel merk vol referenties naar het verleden. Op de motorkap zijn twee enorme uitsparingen gemaakt. Alleen ter herkenning overigens, want aan de motor is niets veranderd. Dit was nog steeds de 5.3 liter V8 met twee compressors uit de V600, met 600 pk dus, hoewel enkele exemplaren met 550 pk zijn uitgerust. Sommige exemplaren, waaronder deze, hebben dubbele uitlaten meegekregen. De auto kostte in 1999 ongeveer £250.000, wat neerkwam op bijna 900.000 gulden. Een aantal jaren geleden is er eentje ingevoerd naar Nederland, maar deze laat zich niet erg vaak zien.

Aston Martin V8 Vantage Le Mans - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage Le Mans - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage Le Mans - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage Le Mans - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage Le Mans - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage Le Mans - Foto Jim Appelmelk



25 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Mooi auto, maar voor 900.000 gulden zou ik hem toch te ingetogen en on-speciaal vinden
Toch wel een ruig ding, had eigenlijk in GTA Vice City moeten zitten…
Als ik zo’n Aston zie heb ik altijd het idee dat ik naar een Nissan Skyline R34 zit te kijken…
Toen ik hem als kleine foto op mijn mobiel zag dacht ik eerst dat het een Jap was.
Supergave kar :D maareh, zijn dat nou verwarmbare koplampen ofzo met die oranje draadjes erin?!
@pier: Ik denk stroom voor de batterij. Als er niet veel mee wordt gereden
@pier: excuus ik dacht dat je het draadje in de kofferbak bedoelde
Mooie auto! Alleen de ‘gaten’ naast de lampen maken het geheel minder mooi.. En iets mooiere velgen zou het geheel helemaal afmaken!
Vond het wel een auto voor James bond. Aantal raketten uit die uitlaten en gaan met die banaan.
lijkt wel een skyline als je je ogen een beetje dichtknijpt…
Vette spot man!! Eerste plug-in van Aston Martin, vet!
OT: twijfel altijd tussen mooi of niet mooi. Bruut iig en erg krachtig voor die tijd! Deze uitvoering met deze kleur bevalt me wel, maar voor zoveel centen??? No, pass…
“Er zijn altijd wel idioten te vinden die onze auto’s zullen kopen ”
– Enzo Ferrari – over zijn personenwagens.
@desjonnies: zorg dat t duur is met n goede naam. Al loop je voor lul… (burberry, Louis V…) It ‘ll sell…
@desjonnies: volgens mij is dat al jaren de filosofie bij aston martin.
Echt een zwak voor dit model. Heb ooit is een eigenaar gesproken van een normale. Hij zei dat vooral het koppel ongelofelijk was. Gave spot! En erg zeldzaam.
Prachtige auto!
Zal ik eens vloeken in de kerk? Deze Aston Martin mag dan wel een echte handgebouwde traditionele zijn toch lijkt deze veel te veel op een verbouwde Opel Manta.
ja dacht ik ook aan!
achterkant lijkt op zo’n homo corvette
Niet zo vreemd dat je het NL exemplaar niet vaak ziet.. sinds vorig jaar is de APK verlopen…overigens wel een erg strakke bak!
Zoals Rowan Atkinson hem beschreef: ‘De snelste vrachtwagen ter wereld!’

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).