‘Aston Martin zoekt een nieuw baasje’

Auteur: , 71 Reacties

Vijf jaar geleden verwisselde Aston Martin van eigenaar: Ford deed het voor 480 miljoen GBP van de hand aan een groep investeerders onder leiding van David Richards (Prodrive). Naar verluidt wil de eigenaar er na 5 jaar van af, en wordt er gezocht naar potentiële kopers.

Het grootste deel van de Aston Martin-aandelen (64%) is in handen van de Investment Dar Co., uit Koeweit. Bloombergs Businessweek meldt op basis van anonieme bronnen dat de investeerjurken, die financieel in zwaar weer zitten, nu met het prestigieuze Britse merk aan het leuren zijn.

Als mogelijke kopers worden Mahindra & Mahindra (eigenaar van SsangYong en eerder in de race voor JLR, dat uiteindelijk naar landgenoot Tata ging) en Toyota genoemd. Laatstgenoemde zou het bedrijf twee maanden geleden door een auditor onder de loep hebben laten nemen.

Een mogelijke koper krijgt er wel een hele zwik aan ‘nieuwe’ modellen bij, zoals de hierboven getoonde DB9, Vanquish en V12 Vantage Roadster.

Welk merk zou Aston Martin moeten kopen volgens jou? Voor welk concern zou het prestigieuze merk met een jaarafzet van zo’n 4.200 auto’s de parel op de kroon zijn? Of doen de grote autojongens er beter aan hun vingers hier niet aan te branden?



71 reacties

Victor Muller? Neeh…..Aston Martin moet niet de afgrond in geholpen worden.
BMW…geen eigen supercars, dus dan zou dit een eerste aanzet naar dat nivo kunnen worden. Tevens geld zat bij BMW. Tevens past de filosofie wel bij hen. Niet dat BMW dat doet overigens… ^^
@Megakix: Tevens, wist je dat tevens BMW ook tevens Rolls Royce had. Tevens zou dit mooi aansluiten dus
@nickds: zoek eens de definitie van tevens op
@berlinetta: tevens eveneens, ook, tegelijk. Het ging ermee meer om dat megakix het zoveel gebruikte xje
@nickds: *er mij
@nickds: bengel, zijn jouw pappa en mamma óók zo hard voor jou ? ;)
@Megakix: tevens is het ‘nivo’ van jouw spelling uitermate bedroevend
@b0ss: bel me morgen even…gaan we samen even uitzoeken wie taalkundig de minste van ons beiden is: 06-2321 8541 (doen hae!)
@Megakix: Je realiseert je toch nu wel dat je je eigen nummer op het internet hebt gezet?
@kooienb: Nee joh, ging vast per ongeluk..
@kooienb: ..en dat jij mij dan nu gaat uitleggen wát daarvan het probleem zou zijn ?
Die financieel weer zitten? of moet het zijn, ‘die in financieel zwaar weer zitten’ of ‘ die het financieel weer zien zitten’
Dat eerste :)
@sir_smokalot: *dat-> die ;)
VAG niet.. Die makken er prefab stukjes van.
Toyota niet.. die maken er hybdrides van.
BMW niet.. die gaan de verkeerde kant op en maken ietwat saaie auto’s

Amerikanen? no way..
Koreanen? plastic stoppen ze maar in die kiatjes

Mercedes? die stoppen ze helemaal vol met gadgets..

Niet echt makkelijk deze vraag: Wie moet AM overnemen?
@lamborgfan:
Nee hoor dat is niet moeilijk, Ratan Tata lijkt mij heel geschikt. Kijk maar wat hij met Jaguar en Land Rover doet….
@lamborgfan: dan blijft alleen Audi over. Een edel merk dat een ander edel merk overneemt. Klinkt niet onlogisch.
@fijnkonijn: Audi=VAG
@Lucb: Oh ja. Oepsie overheen gelezen ;-)
Toyota lijkt me wel een leuke eigenaar. Geld genoeg daar overigens dus die kunnen zich wel een ‘folieke’ permitteren.
Misschien koopt Ford het terug nu ze prima door de crisis gefietst zijn??
@Svenska_Aeroplan_AB: om vervolgens te zorgen voor de ondergang van Aston-Martin bij de eerstvolgende crisis over een decennium?
@Svenska_Aeroplan_AB: ja daarom sluit Ford nu ook fabrieken.
@Svenska_Aeroplan_AB: Ford heeft hun eigen aston martin al. Kijk maar naar de nieuwe Mondeo ;)
@nickds: Dan moeten ze het zeker terugkopen. Kunnen ze de Mondeo rebadgen naar Aston en de prijs verdubbelen…
graag mercedes, want hun 7 traps automaten en V12 motoren maken ongetwijfeld de astons van deze wereld helemaal geweldig.

als het toch van Azie moet komen, dan liever de betrouwbare japanners met hun gestijlde schaamharen ipv rare SsangYong mensen.
@bigcar: mercedes is de beste kandidaat, veel geld en kennis. En het huidige beleid zou bij mercedes is ook erg goed.
Toyota en AM zijn al vriendjes door die verbouwde iQ, misschien wel een goede partij.
Bmw lijkt mij een goede eigenaar.
De Mondeofabrieken misschien?
Ach er zal slechts een deel van de aandelen verkocht worden (max 64%). Daarnaast bezit Ford ook nog steeds 15% van de aandelen (als het goed is).

David Richards (Prodrive)
John Sinders (Aston Martin verzamelaar)
Adeem Investment
Investment Dar (64%)
Ford Motor Company (15%)
niet sssangyong maar Toyota is goed. In BMW en Mercedes zie ook wel toekomst met aston.
BYD
Daimler, BMW of Honda
Alles best als VAG er maar met hun klauwen van af blijven. Die maken namelijk meer kapot dan lief is voor Aston Martin
@W115 BMW zou Aston Martin en Saab moeten inlijven…
Mercedes en anders Ford. De nieuwe eigenaar heeft in ieder geval wel balls om in deze tijden een groot risico te kopen.
Heel simpel TATA!
Wat een merk als Aston Martin nodig heeft is een flinke investering. Qua uiterlijk kunnen de auto’s naar mijn mening goed concurreren met merken als Maserati, Porsche en Ferrari. Het grote probleem is echter de techniek. Als ze qua prestaties en betrouwbaarheid zich kunnen meten met de bovengenoemde merken zouden er waarschijnlijk een stuk meer verkocht worden, want er zijn weinig mensen die een Aston Martin niet mooi vinden. Als we zien wat TATA met Jaguar en Land Rover heeft gedaan is dit misschien een goede optie. Een bedrijf met veel cash en dus ruimte om te investeren.
lada
Wat dachten jullie van apple. Die willen al tijden een auto maken. En hebben 100.000.000.000 dollar op de bank. Met een geweldig goed marketing team.
@nickelb:

Nee laat ze zelf maar wat doen als ze zo graag willen. AM moet niet verneukt worden
@nickelb: dan kan je straks alleen nog maar am’s in wit kopen!
@lambo4all: staat ze wel goed
Doe maar Lexus (Toyota) of Infiniti (Nissan). Zodat er meer Lexussen en Infiniti’s komen.

Die 3 (Aston/Lexus/Infiniti) kunnen werkelijk waar prachtbakken maken!
Geely, past mooi bij hun Volvo en de verkopen in China maken de kosten weer goed.
@norge: en kunnen ze samen een platform ontwikkelen voor, ik zeg maar iets, een nieuwe P1800?
Niemand zou aston Martin mogen kopen !!
@thomaz520: dat is nou het hele probleem… Er wordt niks verkocht
@Svenska_Aeroplan_AB:

Ik zie er tegenwoordig net veel rondrijden meer dan jaguars eigenlijk.
@thomaz520: AM wordt toch al tientallen jaren lang als de bekende hete kool van de een naar de ander geschoven? Merk heeft nog nooit zelf winst gemaakt en is dus commercieel een slecht risico.
Toyota dan maar.
Zolang het maar niet de Chinezen zijn…
Gewoon terug naar Ford!
Als het moet dan lijken me BMW en Daimler de beste opties.
BMW omdat het bedrijf geen sportwagenfabrikant in haar merkenporfolio heeft. Daarnaast heeft het Rolls-Royce na de overname ook geen schade toegebracht.
Daimler omdat het momenteel slechts motoren levert aan Pagani. Een specifiek sportwagenmerk zou geen verkeerde toevoeging zijn aan het geheel. Daarnaast is een dergelijke combi niet ondenkbaar omdat Aston Martin en Mercedes-Benz in het verleden ook al met elkaar “flirtten”.
BMW lijkt mij ook een goede partij. Het is een stabiel bedrijf dat met Rolls Royce en Mini heeft aangetoond dat ze een merk kunnen overnemen en succesvol kunnen laten blijven cq. maken.
@moveyourmind: Ik ben het helemaal met je eens!
Denk niet dat Tata AM in huis gaat halen. Vooral omdat Jaguar het best goed doet nu. Waarom zou je een in-house concurrentiestrijd beginnen. BMW denk ik ook niet. Die gaan geen risicovolle zaken uithalen denk ik. Mercedes zou kunnen al acht ik die kans klein. Misschien Volvo/Gheely. In de Ford tijd werd al genoeg leentjebuur gespeeld bij Volvo (satnav, sleutel etc).
VAG heeft al Bentley, Lamborghini en Bugatti.
BMW heeft Rolls-Royce.
Mercedes-Benz moet dus Aston Martin inlijven,
temeer omdat AMG motoren qua sound perfect passen bij Aston!
Toyota zou top zijn. Dan krijg je hetzelfde effect als Audi bij Lamborghini.
@midasracer: Toyota is en blijft een auto voor losers, al lijven ze VAG in!
@flippert:

Toyota lijft VAG in? Is toyota VAG aan het opkopen, tell me more want da’s toch echt wel nieuws dan.

Ik zou overigens eerder zeggen dat toyota auto’s zijn voor mensen die niet geïnteresseerd zijn door auto’s. AL hebben ze ook wel een paar goede (maar toegegeven foute) wagens zoals de supra.
@flippert: Jij spoort niet. Toyota heeft de kwaliteit van auto’s voor de gewone man op een eenzaam hoog niveau gebracht. Daar kunnen Ford en VAG heden ten dage nog steeds niet aan tippen. Ik verbaas me elke keer weer hoe mooi alles in elkaar zit geschroefd. Voor mij een groot voorbeeld als ik zelf met mijn kitcar aan het rommelen ben.
Als het Toyota word, heeft Louwman ook weer eens iets om in die vitrine neer te zetten.
Laat Mercedes ze maar kopen, krijgen ze eindelijk een paar knappe modellen in hun portfolio. De nieuwe A klasse is al een vooruitgang, de rest zijn en blijven taxi
Ik ben nog vrij!
Ik weet niet wat een goede koper zou zijn voor Aston.


VAG sowieso niet, die zijn al te groot.
Jappaners hebben al bewezen dat ze auto’s kunnen bouwen en dat ze er best wel in slagen van dat goed te doen maar ze zijn ook echte zakenmannen. Als toyota aston-martin koopt dan is dat enkel en alleen omdat ze er geld uit willen halen.

Wat ik denk dat de leukste Astons zou opleveren is iemand die het koopt als prestige project, de kers op de taart.

Kortom een indiër die nog met een brits complex zit of een bende Chinezen die willen laten zien dat ze er zijn.

Enkel als money no object is en het britse/auto gedeelte centraal staat (en niet het geld) zal Aston terug Astons creeëren waar ik warm van ga worden.

Een Aston die werkt en geld op brengt zal sowieso veel te saai zijn want dan willen/hebben m’n geburen er ook eentje (zoals nu het geval is).
Niemand die voorsteld om het onafhankelijk te doen. Eindeloos klagen over de megalomane merken portfolio van VAG maar dan kunnen we voor Aston niets anders bedenken dan dezelfde strategie – zich laten managen door Duitsers/Amerikanen/Indiërs/Chinezen/… etcetera – het thema is vooral geografische oppervlakte en bevolkingsmassa. Misschien komt dat omdat geld word gecreëert als communale nationale schuld. Terwijl de Britten zo trots waren op de bescheiden omvang van hun grootse thuisland – word wat nog over is van productie gemanaged vanuit voormalige kolonies/vijanden.

Mijn keuze: verzamel de monitaire massa in een investeerders voertuig met McLaren als de technische leiding vh bedrijf – die de knowhow hebben en wiens eigen producten verscheiden genoeg zijn van Astons. Met de technologische kant in handen vd bekwame/obsessieve ingenieurs van McLaren, kan je investeerders overal gaan halen maar de voorkeur gaat uit naar vrije markt personen met een interesse in het behoud van British Heritage, in mode/kunst/marketing, en auto’s uiteraard.

Ik denk dat de technologie op een punt staat (CAD design-3D printers-iStream-composieten) dat economy of scale niet langer heerst in de jungle, meer zelfs het maakt je net heel gevoelig in tijden van crisis. Het is niet technologisch/economisch nodig om als kleine autobouwer deel uit te maken van een grote autobouwer – als je het slim aanpakt. En die onafhankelijkheid zal hopelijk in de uitwerking van producten te zien zijn en de interesse van klanten genereren.

Aan de andere kant lijkt het ook niet belangerijk om een hele waaier aan merken te bezitten – als we kijken naar de Amerikanen/VAG tegenover BMW/MB. BMW had even die ambitie, heeft ze in schaamte opgeborgen met Rolls/Mini als een relikwie ervan. Smart is nog niet winstgevend geweest dacht ik en Maybach is hardstikke dood. VAG doet het op zijn Amerikaans maar eigenlijk is het een beetje valsspelen want het zijn onderhuids vooral dezelfde autos dus op een manier is het een overbodige complexciteit van uw productie process en uw bedrijfs structuur. Je kan dan evengoed uw technolgische basis verkopen aan design huizen/auto bouwers en zo een veel strakker-flexibeler bedrijf hebben (in de stijl van vroeger met een chassis bouwer en een aparte carroserie bouwer). Dat in omvang kleiner zal zijn maar in effecientie en relatieve winstmarge groter. Specialisatie is de motor van vakmanschap en innovatie (of toch één van de cilinders).
Opnieuw – het iStream concept maakt dit een logische manier van auto’s produceren: 1. fabrieken die alle merken op één lijn kunnen bouwen – 2. iemand die de aandrijving levert – 3. iemand die het koetswerk levert. Zo kan je al die dramas van overcapaciteit en scheef getrokken internationale competitie minimaliseren.
Misschien zou Rover/Saab nog bestaan als ze heel gemakkelijk hun koetswerk op een aangekochte aandrijving konden schroeven – zonder dat ze heel hun fabriek moeten re-toolen. But I digress…

Een deel vd aantrekking in autos – en vooral de dure – is ook de competitie. De wedstrijd in de taal van auto’s. Pagani is bvb veel cooler dan Bugatti omdat het een onafhankelijk bedrijfje is. De Veyron moet de snelste zijn anders was het afgang, voor Pagani hoeft dat niet eens. De Veyron is een verliespost – Pagani is een winstgevend bedrijfje. Als alles in handen is van het handvol aan multinationals dan word het verhaal van die merken plots ook minder interessant. Pagani krijgt zijn aandrijving van AMG-Mercedes – het staat zelfs op de motor. Op de Bugatti staat er echter geen VW of VAG – want dat eigenaar-schap is net een negatieve associatie. Terwijl, mocht Bugatti een onafhankelijke bouwer zijn – die onafhankelijk ervoor koos om met VAG producten te werken – dan was die associatie een positieve boodschap. Zoals er wel “powered by Audi” op Donkervoorts staat – nog een onafhankelijk bedrijfje. Maar als onafhankelijke mocht Bugatti wel beginnen stoelen en regenjassen en whatnot maken om het verlies aan de Veyron goed te maken.

Ik stel voor: een technologische unie tussen McLaren/Aston/Lotus in een investerings voertuig bedoeld om de uniekheid en onafhankelijkheid van de Britse Motor Industrie te behouden. McLaren word de aandrijvings specialist belast met het innoveren op vlak van max. high performance – Lotus de chassis specialist belast op het vlak van innoveren op vlak van voordelige lichtweight technologie en fijn afgestelde wegligging – Aston de mode specialist belast met het innoveren van op vlak interieur aankleding, van stijl creëeren met hernieuwbare (UK-gesourceste) materialen. Stel je voor: een wagen met een Lotus chassis/McLaren performance/Aston stijl/aankleding – en het kan in de vorm van een Aston GT, een McLaren supercar, of een Lotus sportscar zijn. Ze kunnen zelfs de British roadster terug naar de GB halen als ze willen, onder de Lotus naam. Het verhaal van zo’n Britse unie alleen al is miljoenen aan publiciteit waard.
@Pieter-Jan Catteeuw: Dus je stelt voor 1 noodlijdend bedrijf, 1 in de verkoop staand bedrijf en een bedrijf wat 1 model maakt en daar haar brood mee moet verdienen samen te voegen. Dat wordt een lastig verhaal lijkt me. De enige oplossing die ik dan zie (als je een British Alliance wil) is bij TATA onder de vleugel te kruipen. Daar zit geld en de wil om wat van een merk te maken. Bovendien denk ik dat McLaren weinig zin heeft in zo’n samenwerking. Die zullen nog niet op het overname pad zijn op dit moment.
uhm moeilijke keuze. het liefst zie ik het wel dat AM op zen eigen benen staat.Ik denk dat MB het niet gaat doen omdat ze anders te veel gaan concureren met hun amg modelen. ik dnek daarom dat bmw hier de beste papieren voor heeft maar MB is ene goede 2e keus

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).