Audi 100 C3, youngtimer in beeld

Auteur: , 54 Reacties

Vijfcilinders, strakke lijnen maar ook extreme efficiëntie. Een van de laagste luchtweerstandscoëfficiënten op de markt en toch een hele grote auto. De Audi 100 is een vernuftig beestje en staat aan de grond van het merk haar "Vorsprung durch Technik".

Het leven van de Audi 100 begint vroeg in de jaren ’80. Audi neemt een enorme sprong ten opzichte van de vorige 100 (C2), een hoekig, roestig ding. De luxe-versie van de 100 gaat door het leven als 200, twee identieke auto’s die enkel in uitrusting verschillen. Ingenieurs hebben zich uitgeleefd op de nieuwe ‘C3’ generatie wat onder andere resulteert in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 en (bij benadering) het laagste brandstofverbruik in zijn klasse. Een en ander hangt natuurlijk af van motorisering, versnellingsbak en carrosserievorm. Het bezorgt Audi, 2 jaar na de introductie, in 1983 de titel “European Car of the Year”.

De Audi 100 C3 is minder hoekig dan hij in eerste oogopslag lijkt en is vooral heel groot. Als sedan en vooral een jaar later geïntroduceerde Avant. De Avant is enkel in inhoud beperkt door zijn zeer schuin aflopende achterklep. Nog steeds is er 660-1800 liter bagageruimte over.

In het grote platte vooronder vinden we één viercilinder, verder alleen maar vijfpitters. Vijfcilinders hebben een inhoud van 1.9, 2 (ook diesel), 2.2 en later ook 2.3 liter. De viercilinder met carburateur, overgenomen uit de vorige generatie (C2), is in het begin nog aan een 4-versnellingen handbak of 3-traps automaat gekoppeld. De rest van de Audi’s is met toenemend ‘dikke’ motoren en een 5V handbak of 4-traps automaat uitgerust. Vanaf 1984 is de Audi ook leverbaar met quattro vierwielaandrijving.

De behoefte naar ‘meer, sneller, beter’ is natuurlijk immer groeiend. Hoewel Audi van de 100 officieel nog geen snelle ‘S’ en ‘RS’ modellen maakt komen er al snel quattro, turbo’s. De combinatie lage luchtweerstand, laag gewicht en pittigie motoren wil wel. Het bezorgt de Audi 200 Turbo (quattro) in 1984 met een topsnelheid van 230km/u de titel ‘snelste productie sedan’. De 2,2 liter 5 cilinder turbo heeft daar 182 pk en 252 Nm voor nodig. Sprinten van 0 naar 100 km/u kan in 8,1 seconden. Met aandrijving nop alle wielen weegt de 200 nog steeds maar 1400 kg en het verbruik ligt nog steeds op 1:10.

Audi 100 C3 Quattro POWER

Vanaf het begin zijn de Audi’s 100 en 200 (C3) al deels verzinkt. Medio 1985 besluit Audi alle auto’s volledig in een in een zinkbad onder te dompelen. Roest was al geen groot probleem, vanaf dat bouwjaar roesten ze nog minder.

Eind jaren 80 krijgt de C3 zijn laatste pep. Van de 200 komt er dat jaar een 20-klepper 2,2 liter vijfcilinder turbo met intercooler beschikbaar. Hetzelfde blok zit dat jaar in de (ur)Quattro. Ook in de Audi 200 krijg je met dit recept 220 pk en 309 Nm. De topsnelheid schiet omhoog naar 238 km/u voor de Avant en 242 km/u voor de Sedan. De 0-100 km/u sprint klaart de Avant in 6,7 seconden. De Sedan doet hem 0,1 seconden sneller. Cijfers die zich net niet met de BMW M5 E34 konden meten maar waarmee je tegenwoordig nog met de snellen mee kan rijden.

Vanaf medio jaren ’80 introduceert Audi ook in rap tempo snellere diesels. Vooral de in 1990 geïntroduceerde 120 pk 2,5 liter TDI is een juweeltje dat nog vele jaren, zelfs in de Volvo 850 en V70-1 gebruikt zal worden. Belastingregels maken het in Nederland nog steeds een minder aantrekkelijke youngtimer. Daarentegen weegt ook de diesel maar 1300 kg.

Audi 100 TDI rijdt 1,8 l/100km

Tijdens de levenscyclus van de C3 heeft zich één keer een groot probleem voorgedaan. In Amerika zouden de auto’s ongewenst accelereren. Dit zou 6 doden en 700 gewonden tot gevolg hebben gehad. Veel van deze gevallen bleken later te komen door onjuist gebruik van de pedalen. Hoewel er met de auto’s weinig mis leek heeft het wel zijn impact op de verkopen gehad. Uiteindelijk zijn er toch nog ruim 1 miljoen Audi’s 100 en 200 (C3) geproduceerd. Van de 100 sedan 852.243, 100 Avant 122.852, 200 sedan 97.195 en 200 Avant 6.153.

Nu een goede Audi 100 en al helemaal 200 vinden is moeilijk. De vroege exemplaren zijn wegenbelastingvrij maar wat zwakker, roest kan na 25+ jaar zijn tol eisen. De 200 20V Turbo Quattro is een juweeltje maar extreem zeldzaam. Bij diesels is het oppassen dat ze niet te ver doorgetrapt zijn, bij iedere roetmeting met koude motor kan je hem weer stuk trappen. Zet voor een leuk begin een startkapitaal 2500-3000 euro weg. Sleutelprojecten kan je ook al voor een paar honderd euro oppikken. Goeie 20V Turbo’s klimmen (in Duitsland) zo naar de €5000,-.

In 1991 volgt de Audi 100 C4 de C3 op. Hoewel Audi deze neerzet als nieuwe generatie gebruikt deze C4 nog steeds het onderstel van de C3. Dit zal later zelfs de eerste Audi A6 worden. Hierover later meer.



54 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Prachtig.. in mijn jonge jaren.. kan mij er de introductie nog van herinneren.. vond het een super mooie auto toen.. nu eigenlijk nog steeds..
@Freewarefreak: Kan het me ook nog goed herinneren. Mijn opa had al een paar jaar een Audi 80. Leuk, maar niet bijzonder. Maar toen de 100/200, en dan vooral de Avant, kwam, was ik verliefd. De vader van een vriend had een 100 Avant CC en vond het altijd gaaf om mee te mogen rijden. Ik was toen een jaar of 12 denk ik. Sindsdien is Audi altijd mijn merk geweest. Heel gaaf dit stuk over dit, in mijn ogen, icoon!
@circlestorm69: Jouw verhaal zou mijn verhaal kunnen zijn. Ik kom uit een VW-nest en in ’84 kocht mijn pa een Audi 80 omdat we (3 puberkinderen) niet meer op de achterbank van een golf I pasten. Vanaf dat moment had ik al stille hoop dat de 80 op termijn voor een 100 zou worden ingeruild, maar het mocht niet baten. Daarom heb ik zelf anderhalf jaar terug eindelijk zelf maar die droom waargemaakt en een ’84 Avant met 5 cilindermotor gekocht.

Het is een heel avontuur, rijden in een auto waar je op de meest onverwachte momenten soms gekke dingen beleeft, maar het is nog steeds een te gekke bak. En nèt ff anders dan een Volvo of Mercedes uit die jaren.
“De ongelukken in amerika werden veroorzaakt door onjuist gebruik van de pedalen” *proest*
Only in America
Ook een leuk weetje, de 100 heette in de VS Audi 5000.
Waarom weet ik ook niet.
@carmasterr: 5000 is immer 50x beter dan 100 ;)
@carmasterr: De reden daarvoor was dat Amerikanen altijd van hogere cijfers houden. Hoe meer nullen hoe beter. De Amerikaanse 5000 ziet er trouwens veel beter uit dan de EU-versie.
@e550:

Daar heb je wel een punt.
Audi 5000 klinkt ook een stuk beter in american english.
er staat hier zo’n ding, niet de station, bij mij in de straat, zal er morgen eens een foto van maken. prachtig gerestaureert
@Soulmaster: met een d
@p993: je hebd helemaal geleik
integralechubasco
is toch wat met de amerikaanse marktcultuur, gaat daar iets goed in de verkoop, komen ze met bullshitverhalenover hangende gas of rempedalen…
Meer van dit maakt autoblog bezoeken waard!
“staat aan de grond van…”
Mooie contaminatie :)
aan ten grondslag liggen of staat aan de basis/oorsprong
Ik ben trotse eigenaar van een Audi 100 2.0i uit ’86! Net belastingvrij en nog in goede staat. Het is een basismodel met als luxe, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling. Maar het fijnste is gewoon de 5 cilinder motor, met zijn heerlijke roffel. Voor mij een leuke youngtimer weer wat anders dan een MB.
Vond toen en nog steeds beide versies (sedan en avant) “Zitronen”, maar desalniettemin eerste produktiesedan die V-max van 230 km/h overschreed (niet zeker van M5 eerste serie).

@spidermann: M5 topte 242 in de M535i en 248 in de E28 M5 meen ik.
@E34M5Touring: hmm.. denk dat die door hun ingewikkelde productie/handgemaakt/blabla niet in de ‘serieproductieklasse’ zijn meegenomen?
verruck, ff teruggezocht. E28 is natuurlijk nieuwer… de E12 M535i topte op papier bij 228km/u.
@Alwood: Ik dacht dat de 218pk variant een hogere top had. Zal wel aan mij liggen.
@E34M5Touring: de m535 was gewoon een 535i die hadden 185 of 218pk itt de 286 in de m5. De e28 m5 haalde op paier iets van 248, maar wa sin werkelijkehid sneller (Op papier was de m635csi snelelr als de m5, maar die had dezelfde motor en aandrijflijn, en hij was zwaarder) Maar wegens marketingredenen (de m635csi was behoorlijk duurder) Hebben ze toen volgens mij gezegd dat de m5 maar 248 ging. Van de e28 m5 zin ook veel minder verkocht dan van de m635csi.

de e28 m5 kwam in 85. dus: “Het bezorgt de Audi 200 Turbo (quattro) in 1984 met een topsnelheid van 230km/u de titel ‘snelste productie sedan’” daar hebbben ze niet zo lang van kunnen genieten.
@undifined1: Hmm ik dacht echt dat de M535i (218pk) een hogere top had. Excuse moi.
@E34M5Touring: nee, volgens mij begrijp je het verkeerd, er was een 535i met kat met 184 pk en een 535i zonder kat met 218 pk. Van beid euitvoeringen bestaat ook een m535. die is hetzelfde maar dan met spoiler pakket en sportstoelen.

Ik denk dat de 535i zelfs een hogere top heeft dan de m535i vanwege het ontbreken van het stroomlijnverminderende spoilerpakket.
AAAAAAAAAAAAAA NOSTALGIE !!!)
Ja topbak erg mooi. Ik hebnlang naar een turbo gezocht, maar ze zijn lastig te vinden in mooie staat. Jammer dat Audi toen niet heeft gekozen om de motoren achter de vooras te hangen maar ervoor. Dit heeft Audi nog jaren onderstuurde autos opgeleverd, tot op heden bijna.
Maar ja, deze audi, samen met de audi 80 die iets later kwam zorgde voor aansluiting bij mb en bmw
@lotuselan: Inderdaad. Met Quattro lang niet zo erg (gas erop –> overstuur), maar als FWD oplossing minder geslaagd; een lager zwaartepunt heb je weinig aan als je rechtdoor gaat in een bocht …
geweldige auto’s vooral die avant, het is een waardige opvolger voor onze 87er passat 1.8 injectie. ik ga mezelf meteen maar even orienteren
@toeter11:
Kijk eens hier: http://www.typ44.nl
oriënteren sorry
deze aldi lijkt wel op een citroen bx, lelijk hok
@smartye36: Wat heb jij geslikt?
Nostalgie!! Mijn ouders hadden er eentje, de eerste auto die ik me kan ‘herinneren’!
Destijds extreem luxe, ik had achterin elektrische ramen om mee te spelen :)

Ontwerp van dit model blijft prachtig! Jammer dat er geen foto’s van het interieur bij zijn…
Je ziet trouwens nog steeds veel Audi’s 100 in de Baltische staten. Op één of ander manier is de Audi 100 en de Volkswagen Passat Avant (88-93) daar erg populair.
@e550: Klopt, en meestaal is het Audi 100 (C4);
@e550: Daar zijn ze dus heel want in Nederland en Duutsland zie je ze amper nog.
Dit vond ik destijds een mooie auto! Toen was Audi nog niet arrogant en zeker niet saai. Je ziet ze nu weinig op de weg.
Oh Oh wat waren ze er toen trots op.
De eerste keer de Fransen verslagen met de Cw waarde, ze hadden er zelfs een heel gecompliceerd raam-mechanisme voor gemonteerd om maar onder de Cx’en uit te komen qua Cw waarde.
Dingen waren echt goed gebouwd, iets waar Citroën destijds maar van kon dromen.
Maar de Cx reed 10x beter, deze Audi’s waren qua onderstuur veel gevoeliger en in rechte lijn vond ik ze ook nooit echt lekkuuuh rijden. Omdat de motor bij de Audi in de lengterichting was geplaatst en die van de Cx dwars stond.
Die 200’s waren snelle donderstenen, maar daar was het echt oppassen met de wegligging.

Een ander niet zo bekend verhaal is dat deze erg licht werden in hun stuur op hoge snelheid en dat er destijds in Duitsland geklaagd werd dat ze gingen “vliegen”.

Citroëns antwoord was de Cx Serie II, waarbij gewoon veel was afgekeken van de bouwkwaliteit van deze Audi.
En het is de Audi die de lat heeft gelegd qua afwerking en kwaliteit voor de volgende generaties, samen met de Quattro.
Heerlijke auto’s! Ik heb zelf een origineel NL geleverde Audi 100 CC 2.3E sedan uit 1987. Ik heb deze in februari dit jaar gekocht van de eerste eigenaar. Inmiddels zijn technisch en optisch de puntjes op de ‘i’ gezet. Het geluid van de vijfcilinder is heel verslavend en deze auto is ongekend comfortabel. Ik ben er erg blij mee.
http://i56.photobucket.com/albums/g190/denne046/Audi%20100/cb119422.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g190/denne046/Audi%20100/e053de6a.jpg
@smarter:
Liggen er in deze ook nog twee kussentjes als extraatje achterin voor de passagiers?
Ooit een Turbo gereden (voor iemand) en da’was heel erg chique.
Mooi exemplaar trouwens, in een kleur die hem goed staat.
@smarter: Die ziet er exact hetzelfde uit als de oude van mn vader, al was dat een diesel.

Met 5 ton op de teller heeft hij hem nog in kunnen ruilen!

In de zomer stonk ie alleen aardig (door mijn toedoen, wagenziek als ik het verkeerde ontbijt op had)
Auto doet me direct denken aan de Bond film the living daylights, hoewel die auto daar maar een kleine rol heeft.
Vrij tijdloze auto, die door zijn aerodynamische lijnen veel jonger oogt. En zeker als Avant een zeldzame verschijning.
Ik vind hem niet mooi maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen.
@jordy14:

Leeftijd heeft niets met smaak te maken…
@carmasterr: een beetje wel. Meestal vinden oudere mensen oudere autos mooi en houden van wat oudere muziek en zo
@jordy14:
Ochja, ik ben 21 en ik heb een 22 jaar oude Audi 100 voor de deur staan atm… en ik vind hem nog mooi ook.
Vind de audi 80 leuker! Met die rare ronde kont.Even off toppic:Waaron “like en “dislike duimpjes op AB?
@nostravinniedus: Vroeger was de 80 idd een degelijke bak, bij Flodder hebben bijvoorbeeld die “rijke” buren er 1.
jaren taxi gereden als student in een 850 TDI en later S70 en S80 TDI. Heerlijk geluid en ondanks de kracht en gebruik ijzersterke blokken. Wel vaak tikkende vacuumpomp (ofzo?) maar dat maakte niks uit.
Mijn vader had er vroeger zo eentje. Herinner me nog als klein ventje hier in mee te rijden :)
Lachen, da’s mijn daily driver. Audi 100 quattro van 1985, dus exact dezelfde als op die skischans, maar dan in het wit. Nouja, roestig wit.

Prima auto. Houd er wel rekening mee dat de allereerste bouwjaren (vooral de quattro’s) problemen hebben met de onderdelenvoorziening en met roest. Exemplaren van 1986 en 1987 zijn het meest begeerlijk, ook vanwege de belastingregels.

Verder hebben ze vroeg of laat allemaal hydrauliekproblemen. Vrijwel altijd gaat de pomp lekken. De oorzaak is niet de pomp, maar de slang van de pomp naar het drukreservoir. Zoek maar eens op gummen.org naar het Audi 100 quattro-draadje, staat allemaal beschreven.

Dus!

:-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).