Audi e-bike op Wörthersee 2012

Auteur: , 43 Reacties

Naast een veelvoud van Q3'tjes laat Audi op het Wörthersee-festijn Audi ook iets zien dat wel echt nieuw is. Een fiets! Dat krijg je ervan als autofabrikanten zich op tweewielers gaan richten.

De Audi e-bike is grotendeels van carbonfiber gemaakt en heeft een frame dat 1,6 kg weegt. De 26-inch wielen doen 600 gram per stuken en onderin de fiets is een elektromotor van 2,3 kW (3,1 pk) verwerkt. Die krijgt zijn stroom van een lithium-ion batterij en binnen 2,5 uur laad je de unit op via een regulier stopcontact.

Bij elkaar weegt het geheel 21 kg en fietsers hebben de keuze om hem in de stand ‘Pure’ (zelf trappen) of ‘Pedelec’ (geriatrische trapondersteuning) te zetten. Bij de laatstgenoemde optie moet een topsnelheid van 80 km/u mogelijk zijn en houdt de accu het 50 á 70 km vol. In eGrip-modus hoef je echter helemaal niet te trappen en wordt het dus een escooter, met een Vmax van 50 km/u.

Een opvallende feature is echter de ‘Wheelie’ modus. Hierbij kun je gecontroleerd het voorwiel in de lucht laten zweven en balanceert de fiets zichzelf door te accelereren of te remmen. Zelfs deze knaap kan hierdoor strakke wheelies pullen. Dit is toch wel de meest ultieme poser-functie die we ooit op een fiets zijn tegengekomen. Verder is het een concept, dus is er maximale smartphone-intergratie via WLAN.

Enfin, de Audi e-bike Wörthersee wordt deze maand op het gelijknamige feest geïntroduceerd. Of Audi hem ooit gaat verkopen? De kans lijkt ons groot, zij het in een afgezwakte vorm. Immers, Audi is niet de enige autofabrikant met een e-fietsenplan.

Een video van de e-bike en wat je er mee kunt doen vind je op autojunk.



43 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Hah de wheelie modus,hoe komen ze er op
Ze hadden beter een richting-aangeef-modus gemaakt.
Wedden dat vrouwen er plezier aan hebben om op dat zadel Parijs-Roubaix te rijden…
@gerard1710: Waarom zouden ze daar plezier aan hebben?
@alcantara: Weet je wat Parijs-Roubaix is?
@gerard1710:
Weet jij wat een vrouw is?
@Hubert: Ik heb wel een idee..
Zwaar, lomp, lelijk, Audi… Nee doe mij maar een Jeep.
@The360box: Dan was het dus zwaar, lomp, lelijk met een Jeep-logootje geweest. Inderdaad, veel logischer.
Dik, ik wil ‘m :)
Lijkt me een erg vervelend zadel. En spatborden zijn ook niet voor niets uitgevonden op een fiets Audi! Daarbij lijkt het me wel cool als je toch zo’n hap stroom aan boord hebt om meteen de verlichting in de fiets te integreren. gemiste kansjes.
@laminaatplaat:

Bedenk me net dat dit natuurlijk Duitse premium is. Dus er zal wel een mooie optielijst zijn voor die ‘extra’ dingen.
@laminaatplaat: In de rest van europa gebruik je een fiets niet zoals wij/ of nauwelijks dan. Maar allen bij goed weer en overdag. (Logisch voor de rest heb je de auto)
@laminaatplaat: Trouwens verlichting zit er gewoon op. Balk in het stuur en in het zadel!
the-budel-guy
had er dan RS velgen op gezet.
21kg??? Zijn ze helemaal lijp geworden? Een beetje carbon racefiets zit zo onder de 7 kg. Een beetje prof fiets heeft extra gewichten toegevoegd om boven de legale UCI limiet van 6.8 kg te komen. En dan komt Audi met veel carbon tot 21 kg??? troep. En trouwens: die hippe carbon wielen van de renders zin vervagen door plastic 6-spokes die zwaar en lelijk zijn, en in de jaren 90 al uit de mode waren. Teleurstelling alom.
@MDA: ja maar die racefiets heeft geen elektromotor, accu, de rest van de aandrijving en voor en achter vering of moet ik langs specsavers?
@fernie: Nee klopt. Maar de lichtste MTB’s met full suspension komen ook niet veel hoger dan 10 kg. Dus hoe Audi op 21 uitkomt? 11 kg aan accus en electromotoren? Das toch redelijk fors lijkt me.
@MDA: Waar baseer jij dat op? Iemand op mountanbike.nl had een Cannondale Carbon en die was iets lichter dan 9kg dacht ik, en het was een fully..
@MDA: 600 gram voor een wiel klinkt nou niet als idioot zwaar moet ik zeggen. En als je hier met redelijk gemak 70 km/h op fiets naar je werk lijkt het me niet zo heel erg om wat wendbaarheid in te leveren. Er staat ook nergens dat het een racefiets is. Het is gewoon een elektrische fiets.
@jolig: Ja, 600 gram voor een wiel is inderdaad een prima gewicht. Zeker voor een achterwiel (zwaarder, want aandrijving). Maar die plastic 6-spokes die ze daar in de foto’s (niet de renders) laten zijn zijn zeker geen 600 gram per wiel… trouwens: als het frame daadwerkelijk 1600 gram is, en de wielen daadwerkelijk 600 gram, dan is het des te vreemder dat je uiteindelijk op 21 kg uitkomt…
@MDA: Ik zie eigenlijk alleen maar koolstofvezel, helemaal geen plastic. Die 1,6 kg zal wel zonder alles wat ook maar iets met aandrijving te maken heeft zijn. Ook de ophanging voor de motor en accu zal wel niet meegeteld zijn.
HEBBEN hoop dat het daadwerkelijk tot productie gaat komen. Zet mij maar op de wachtlijst. Maar meer dan 10 ga ik niet betalen
Oke ik weet dat Audi BMW graag van de nummer 1 positie wil stoten. Maar nu gaan ze wel erg ver in het kopiëren van BMW. Eerst kopen ze Ducati om zich op het motor vlak te begeven waar BMW al jaren zit (hoop dan ook dat Ducati Ducati blijft en er geen vieze ringen op komen te staan) nu gaan ze ook uit het niets fietsen bouwen? wat BMW ook al jaren doet? Wel erg leuk dat ze erg een vernieuwende fiets van maken met elektromotor en wheelie etc.
Overigens vind ik hem ook niet echt mooier, maar hij is niet zoals de meeste Audi’s saai, dat zeker niet.
Volgens mij moet je hier niet bij je skatematties aan komen kakken…
zeg nou eerlijk van zo’n fietst droomde iedereen vroeger toch?! vind het model alleen niet mooi en vraag me af hoe je dit dan moet doen met een gele plaat achterop? want als normale ‘fiets’ zal die wel niet verkocht worden, en met een blauwe plaat lijkt me ook sterk
Erg handig als je bedenkt dat de kans op een uitgevallen motor bij een Audi vrij groot is. Kun je op de fiets verder.

Nu nog even wachten op dezelfde fiets maar dan met een VW badge voor achterin de Passat. Zullen niet aan te slepen zijn.
Waar blijft jullie rolstoel Audi?
Mooi, kan ik al die petjes eruit wheelie’en.
Zou er hier wel een goeie ketting op zitten .. ?
In tegenstelling tot hun 1.2TSI en 1.4TSI motoren ! :p
Zeker wel vet maar laat die wheelie modus eraf. Dat moet je gwn zelf leren anders geeft het toch geen kick?
ik wil er 2 ! (inclusief wheelie modus ! )
En weer een Stumpjumper FSR kloon, Kijk naar de achterbrug, dat is gewoon 100% gejat van Specialized!
OT: Ik blijf toch bij mijn 29er, ondanks dat de achterrem stuk is, en de voorvork niet erg veel meer is..
ze kunnen beter in de fietsen gaan. Die durven ze teminste gedurft vorm tegeven
Lekker zadel… Verder wel een dikke fiets!
Is dit het proefmodel van de nieuwe Ducati?
80 op een fiets! Kerel!
Coole fiets, mountainbike
Ok ok, ze bouwen best leuke auto’s , maar fietsen…… Er zit echt geen zadel op dat ding, foutje, bedankt namens mijn ballen ook…. Word nog lachen als ze straks Ducati’s gaan bouwen…….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).