Audi geeft gas: investeert 13 mld euro tot 2016

Auteur: , 56 Reacties

Dat Audi ambitieus is hoeven wij jullie niet te vertellen. Niet voor niets introduceerden ze de laatstse jaren 1.305.816 nieuwe modellen (more to come), en bovendien azen ze fanatiek op de premium-kroon, nu nog in handen van BMW, en eigenlijk de Heilige Graal, indien je Duits bent en bovenmodale auto's maakt. Maar zonder kapitaalinjectie geen vooruitgang, en dus wordt er de komende jaren een aardig sommetje in het merk gepompt.

In 4 jaar tijd gaat er 13.000.000.000 euro (of 353.735.000.000.000 Vietnamese Dong) geïnvesteerd worden. Dit geld wordt niet allemaal in nieuwe modellen gestopt, maar voornamelijk in het verbreden van de basis. Dat wil zeggen: de aankoop van extra grond in Ingolstadt en Neckarsulm voor het uitbreiden van de productiefaciliteiten.

En grond is vrij duur in Beieren, laat staan geavanceerde nieuwe productieruimtes met apparatuur, dus zeg maar doei tegen een flink deel van deze 13 miljard (in totaal is 8 mld voor deze twee vestigingen gereserveerd), hoewel land zijn waarde wel houdt, en dit dus gewoon op de balans komt te staan.

Gelukkig kan je met het restant van het geld ongetwijfeld ook nog wel wat doen. Audi gaat 1.200 extra gespecialiseerde (en dus dure) werknemers inhuren, want in de toekomst zal de vraag naar mensen met specifieke vaardigheden alleen nog maar toenemen.

Audi R8 e-tron

Tot slot krijgen we nog een kleine vooruitblik op 2012: niet alleen zal dan de eerste productie-A8 Hybrid te zien zijn, maar we krijgen ook de nieuwe A3 voorgeschoteld. Klapstuk is echter een kleine serieproductie van de R8 e-tron, die we eind 2012 mogen verwachten. Maar dat wisten we al lang natuurlijk.



56 reacties

Ilaat die etron maar komen
Goeie zaak! Sommigen merken moeten gewoon door blijven ontwikkelen. Voor de toekomst van dat merk! Audi investeert hiermee flink in zichzelf en ook nog eens een deel aan nieuwe modellen.
Komt Audi serieus nu pas met een hybride op de markt?
@drivingpleasure: Neehoor, begin jaren 90 al. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_hybrid_vehicles
@Tommy2: Jaja w/e. Eigenlijk is de Q5 hybrid de eerste die wij allemaal kunnen kopen.
@umadbrah: Van de A4 1.9 Duo zijn destijds niet veel verkocht nee. Hij was te vroeg, men was nog niet klaar voor elektromotoren als hulp. :P
@Tommy2: Ik zal er nooit klaar voor zijn.. God sta me bij.
@Tommy2: haha ja oke, ik bedoelde eigenlijk meer de A8…
@Tommy2: in dat geval was BMW er al in 1969 met een elektronische auto’s…
@drivingpleasure: Maar als ze het doen doen ze het goed.
zo .. da,s goed nieuws voor de bouwvakkers ..
@lincoln: Moest ik lachen of wat moest ik doen? Misschien moet je een handleiding geven van jou, zodat we je leren begrijpen.
@autobart: -1, je moet gwn niks, als je het snapt en ermee eens bent, dan geef je een +1’tje aan @lincoln: want hij heeft hier wel gelijk in. ;)
@autobart:

je moet idd helemaal nix ..
maar een artikel volledig lezen en realiseren dat fabrieken niet aan bomen groeien zou onze communicatie wel versoepelen ..
Research en development kan toch ook op de balans, als goodwill en/of evt als intellectuele eigendomsrecht.
Nja anyway, is dat die investering waarbij ze elk model een andere smoel gingen geven terwijl ze net alles bijna het zelfde hadden?
@mikesta89: Nee, dat heeft toch geen concrete waarde.
@mikesta89: Uiteraard.
@mikesta89: klopt. Alleen word hier geen waarde aan gehecht en veelal in mindering gebracht op het EV bij waardering van de balans an sich.
Goed bezig,
Dit merk valt niet meer om.
@philipzuidijk: Ahahahaha.
Hoe meer auto’s je bouwt, des te minder premium je bent.
@Benz65: Niet mee eens, dan zou Heineken en Marlboro volgens jou ook niet Premium zijn..
@kaasboerin: Weet het niet zeker, maar ik ga er van uit dat er meer mensen voor het goedkope merk gaan, dan voor een fles Heineken of een pakje Malboro
@Benz65: Je zegt het zelf al, dit is dus ook zo bij de Premium merken zoals Audi, BMW en MB.
@Benz65: Volgens mij bedoel je exclusief in plaats van premium.
@drouvenjw: Het probleem is om premium te definiëren, iedereen heeft er wel een uitleg bij. Eigenlijk is het een marketingterm die op exclusiviteit duidt, maar er worden tegenwoordig zoveel premium verkocht dat ze eigenlijk niet aan deze term voldoen.
@Benz65:

de verkoop foldertjes zijn er heel duidelijk in hoor ..
@Benz65: Ach ja, ik snap je punt wel.. Het heeft meerdere betekenissen; exclusiviteit, midden-hoog prijs-segment, luxieus, met als doelgroep consumenten die meer dan modaal verdienen. Er is geen duidelijke maatstaf voor zover ik het weet.
Goh, 1200 hooggeschoolde engineers… Ik ken er nog wel een paar!
@Svenska_Aeroplan_AB:

toch vriendelijk van Audi dat ze dronken Polen “extra speciaal” noemen ..
@kaasboerin

hahaha, denk jij van wel dan? oke; over 100 jaar, we weten het niet. doet weinig onder voor bmw (op stuurgevoel na). dus ik weet niet wat dan het probleem kan zijn.
Dus…8 mrd voor grond + toebehoren….1200 werknemers die ieder jaar 1 mrd opslokken (over 4/5 jaren)…blijft er over voor ontwikkeling..een schamele 3 mrd. Lijkt me een ‘wassenneus’ bericht.
Ben aan het wachten op de reactie van BMW, dit kunnen ze toch niet zomaar laten gebeuren zonder dat ze er iets aan doen??
@amg77: Wat zou BMW hieraan moeten doen? En hoe? En waarom?
@kaasboerin: ehh, Audi aast op de premium kroon door flinke investeringen en uitbreidingen. Je zou verwachten dat BMW ook een zet zou doen. Mijn vraag is wat zal dat dan zijn, ook uitbreiding?
@amg77:

als je dan toch aan het “wachten” ben zou je ook effe huiswerk kunnen doen ..
als je het niet te druk met wachten hebt natuurlijk ..
@lincoln: waar slaat dat nou weer op man, ik stel een normale vraag. Dat jij nou zo begint, volgens mij ben jij hier degene die huiswerk moet gaan maken. Wat doe jij hier, schrijf je maar in bij fietsblog als je niet tegen een normale vraag kan. En wat een muggenzitter ben jij zeg, je weet toch wel wat ik bedoel met wachten. -,- wat sta jij laag zeg in de maatschappij.
@amg77:

niet janken .. huiswerk doen ..
@lincoln: u mad bro?? bad day? stop saying shit.
—no-comment—
@lincoln: :lol:
@amg77:

het is geen tennis.
Ik wist dat bouwgrond duur was, maar zo duur?
Gaat Audi ook een testcircuit voor topsnelheid bouwen zoals Volkswagen?(waat ze de Veyron testen)
In dat geval, laat maar komen :)

Audi is aan een grote opmars bezig, hier nog maar eens een bevestiging!
@vale46: Idd, 8 miljard aan grond + fabriken en alle andere zooi is snel verdiend. Dan is die fabriek + gereedschap zeker van goud.
Zo! Daar moeten aardig wat Golfjes voor verkocht worden om dat weer terug te verdienen bij VAG.
@norge: Denk dat Audi anders aardig wat centjes in de la brengt bij VAG; de marge op een gemiddelde Audi is vermoedelijk stukken hoger dan op een gemiddelde Skoda/Seat/VW.
Mogen ze weleens wat naar de ontwerpafdeling sturen.

Ziet er leuk uit allemaal maar wat een eentonige zooi is het helaas geworden.
Groot worden in in de meeste gevallen makkelijker dan groot blijven. Zullen zien…
@integraturbo: ** is in
Wat hebben mensen toch met bmw en het stuurgevoel van een bmw??
sorry ik heb ook bmw gereden maar sorry bmwliefhebbers audi stuurt gewoon beter.
ik rij nu jaren audi en nu een a6 nou kan geen bmw tegen op.
trouwens audi gaat een nieuwe weg inslaan kwa modellen en ik moet zeggen het ziet er zeer goed uit.

i love audi !!!
@audigek40: Hmm, je klinkt erg geloofwaardig, vooral door die naam van je.. ;)
jaja
Mijn broer is zelfstandige en heeft eerst 8 jaar en vele kilometers rondgetoerd met een A6 om daarna een volvo te kopen vanwege de prijs. Toch niet erg tevreden en heeft nu nieuwe A6 besteld. Eens je met Audi gereden hebt keert de oude liefde toch terug.
13 miljard investeren in productiemiddelen zoals grond, fabrieken, bouwstraten en engineers klinkt als heel veel, maar dat verdient VAG in 10 jaar terug. Komt gewoon, zoals gezegd, allemaal netjes op de balans te staan als vaste activa. Niks aan de hand.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).