Audi koopt Auto Union Type D twin-supercharger

Auteur: , 53 Reacties

Het is feest bij de AUDI AG Tradition afdeling. Ze zijn er namelijk in geslaagd om een zéér zeldzame en bijzondere Auto Union Type D op de kop te tikken. Deze auto kost vele miljoenen euro's en het verhaal erachter laat zich lezen als een spannende thriller. Dit is met recht een zeer bijzondere auto te noemen.

Voordat de Tweede Wereldoorlog losbrak eind jaren ’30 waren Mercedes en Auto Union op diverse circuits in Europa bezig om elkaar te bestrijden met hun Silverpijlen. Zo had Mercedes-Benz bijvoorbeeld de W125 en Auto Union deed het met de Type A tot en met Type D. Toen de oorlog uitbrak kwam er een einde aan de strijd en toen de Tweede Wereldoorlog was afgelopen namen de Russen alle overgebleven raceauto’s van Auto Union in beslag.

In de jaren na de oorlog ging de Amerikaanse verzamelaar Paul Karassik in Rusland en Oekraïne (destijds Sovjet Unie) op zoek naar deze auto’s. Uiteindelijk wist hij de restanten van 2 auto’s te lokaliseren en die smokkelde hij naar Engeland.

Met hulp van Audi kreeg de Engelse restaurateur Crosthwaite & Gardiner de opdracht om deze restanten weer op te bouwen tot volwaardige auto’s. De bodies waren sowieso niet meer aanwezig en dus werden die opnieuw gebouwd door Rod Jolley Coachbuilding.

De twee auto’s die Karassik in Engeland liet restaureren/opbouwen waren een Type D single-supercharger (1938) en een Type D twin-supercharger (1939). In 1993 was de auto uit 1938 gereed en een jaar later was nummer 2 ook gereed. De auto uit 1938 werd in 1998 al door Audi gekocht en is te bewonderen in hun museum. De andere auto bleef in de collectie van Karassik.

Hij verkocht deze auto in 2000 aan Abraham “Abba” Kogan een in China geboren Braziliaan die meer van dit spul verzamelt. De afgelopen jaren probeerde hij meerdere malen om deze auto te verkopen, maar dat wilde niet echt lukken. Nu is hij er dus in geslaagd om de auto te verkopen aan Audi.

Audi heeft nu dus de twee “Karassik auto’s” in hun collectie en daarnaast nog een derde exemplaar (een Type C/D) dat gevonden werd in een automuseum in Riga. Het belangrijkste verschil tussen de Type D uit 1938 en 1939 is dat de eerste 1 supercharger heeft (420 pk) en de ander heeft 2 superchargers en 485 pk. De topsnelheid van de auto uit 1939 ligt op maar liefst 330 km/u!
Extra supercharger zorgt voor 485 pk ipv 420 pk en een topsnelheid van 330 km/u



53 reacties

Tiens, het derde audi-artikel in korte tijd… Sponsoring? En dat ondanks de grote Mercedes-reclame! :O
@Scorso:
nee, Audi is gewoon zo saai dat ze de buitenwereld continu bestoken met persberichten en ‘leuke’ reclame, anders kijkt niemand er naar om.
330 km/h ??

met banden van een slechtere kwaliteit dan van een hagelnieuwe Chinese cheap-ass invalide karretje ..

die voor oorlogse tijden wantrouw ik een beetje ..
heb altijd sterk het idee dat A.Hitler ook verantwoordelijk is voor het ijkwezen ..
@lincoln:
Yep en de oude Hans Stück die deed dat gewoon.
Racen met die dingen.
@desjonnies:

is ik je nu ga geloven dan moet ik automatisch aannemen dat snelheids-indicatie op huidige banden regelrechte “angst-handel” is ..



aan de andere kant Hans zoop meer champagne voor de race dan erna ..
maw .. ik twijfel niet meer ..
@lincoln: 330 ja, ik stond er ook al van te kijken.
Wow die top is niet om mee te spotten…
De enige mooie auto’s die Audi in haar bezit heeft. Laten ze maar iets stijlvols ontwerpen ipv die omgekatte VW’s.
@rufctr01:

idd .. 1persoons deathrace meuk zal de verkopen wel opschroeven bij het noodlijdende Audi ..
@rufctr01: Oja ?
http://www.sbhonline.com/St-Barts-bb/fbbuploads/1308563177-audi-23.jpg
@dawwg:
Dat er een kenteken uit Ingolstad op staat maakt het nog geen Audi. Wel een mooi exemplaar.
@jrk68: Als we Auto Union onder Audi scharen, dan is het echt een Audi; de Auto Union 1000 SP cabrio
@dawwg:
Dat geld dan ook voor Horch en DKW.
Dus aan het eind van het liedje is dit een Volkswagen.
@jrk68:
Dat heb je dus helemaal goed :

DKW Horch Wanderer en Audi zijn de vier ringen van wat oorspronkelijk Auto Union was.
(ik moet oppassen, straks denkt iemand nog dat ik dit van Wiki heb)
Horch was trouwens nog duurder dan Mercedes, een Duitse Packard was dat.
@desjonnies:
Nee oldtimers zoals wij weten dat nog.
Dat ding is ook als DKW 1000 bekend.
Als je dan bedenkt dat DKW Dampf Kracht Wagen betekend dan is de evolutie stil blijven staan. Dampen doen die Audi’s nog steeds
@jrk68: Ja, Audi was er vroeg bij met rebranding :) De hard-top versie van de SP1000 is trouwens net een space-auto uit The Jetsons …
@dawwg:
Nee, ’t is een gekrompen versie van de eerste serie Ford Thunderbird.
Mijn vader zei altijd: “nooit teveel betalen voor een tweedehandse zonder onderhoudsboekje met stempels”…
@StijnB:

ambtenaar ??
@lincoln:
Even better, boekhouder :p
@StijnB: Sinds wanneer kan je als boekhouder geen ambtenaar zijn ? Hebben overheidsinstanties geen boekhouding te voeren ?

Ontopic: gave aankoop, een indrukwekkend, mooi en snel stuk geschiedenis.
@SvenvW:

alleen bij de afdeling inkomsten ..

bij uitgaven doen ze daar niet aan ..
@lincoln: LOL hahahaha +1
1938 en dan ca. 425pk hebben, hoezo voorsprong door techniek…
@jack_abarth: het moet zijn: voorsprong door powerrrrr
@bbroek: In 1937 hebben ze ook nog een Type C met een V16 en 520pk gemaakt die 400km/u deed. Zie ook: http://www.supercars.net/cars/916.html

Daarin hard rijden lijkt echter gevaarlijker dan Russische roulette ;)
@jack_abarth: Mercedes had in 1937 al 736 pk in de W125 Rekord dus zo’n gigantische voorsprong was het niet echt.
@HDM:
In zeges wel…
@HDM:

en zaten ze op Bonneville al over de 500 km/h grens ..
@HDM: mijn post was ook meer bedoeld dat we nog geen klap verder zijn ;)
@jack_abarth: volgens mij was deze slogan van NSU…
@jack_abarth: Valt allemaal wel mee. De Alfa Romeo Tipo 162 had ook al 590PK.
Schitterend om te zien hoe de luchtinlaat vloeiend is verwerkt in de body…kunst op wielen.
Te gek verhaal! Wel jammer dat de bodies niet origineel zijn.
@CL65:

autovisie had er eens een indrukwekkende reportage over de restauratie met schitterende foto,s ..
zal best nog wel wat van op het net zweven ..
Tja ,als je een paar schroefjes vind met Auto Union stempel kan je er vast wel nog een “originele” racer mee opbouwen .En wat moet VW met deze replica’s? Ohja ,een heritage opbouwen die er niet is…
@norge:

alle Horch-meuk inmiddels in perfecte conditie in Amerika ..
@norge:

Leg eens uit wat Audi je misdaan heeft, want het lukt je blijkbaar geen dag om je nutteloze commentaar voor je te houden.
@pietjepuk: Even ter informatie ( je bent nieuw toch?)
1 van de huisregels;
Houd reacties on-topic. Discussies over auto’s kunnen voor verhitte reacties zorgen, maar dat betekent niet dat men generaliserend, kwetsend, op-de-man, grof of stupide hoeft te reageren.
En een fijne dag verder …
Die ringen misstaan de auto echt.
@norge:

Lijkt me anders een volledig terechte vraag, waarom jij het nodig vindt om alles wat maar met Audi te maken heeft telkens tot op het bot af te zeiken. In diezelfde huisregels waar jij nu zo graag naar verwijst, staat immers ook te lezen; “probeer dat dan te onderbouwen met valide en heldere argumenten”. En juist die argumenten mis ik in de meeste gevallen bij jou. De vraag waarom je Audi altijd af ligt te zeiken is daarom volkomen legitiem. Maar zoals nu ook weer blijkt trek je er met een grote ontwijkende boog omheen, en kom je met een nutteloos kul verhaaltje aankakken.
@pietjepuk: Pietje, die Norge stond niet vooraan de rij toen God de hersencellen uitdeelde. Kan hij niets aan doen.
Het, bijna zonder uitzondering lage niveau van zijn opmerkingen is ronduit triest. Verwacht geen intelligente, constructieve discussie. Laat hem maar…

Je ziet/leest het zowieso veel hier. Een soort “Auto-tokkies” zeg maar.
We cannot dumb ourselves down enough to their level to make them understand…

Mensen die structureel een bepaald automerk bashen zijn gewoon strontjaloers. Waarom Audi vaak pispaaltje is: simpel, de meeste willen graag maar kunnen het niet betalen. Of ze kunnen de aanschaf van een 2e handsje betalen maar naderhand de onderhoudskosten niet.
@pietjepuk: graag wil ik een voorbeeld aanhalen van een reactie hier op Autoblog die goed onderbouwd, niet generaliserend, grof of stupide is. Ik citeer: “ach de bentley boys waren ook tuig met geld” als reactie op het nieuws dat een hardwerkende artiest, producer en eigenaar van een platenlabel zich een Bentley veroorloofd heeft. Deze reactie, afkomstig van Norge, is scherp, maar voldoet volledig aan de regels….
@norge: Daar heb je wel een punt. Een oud roestig onderstel in Engeland van een carrosserie voorzien maakt het nog geen echte. Het hele verhaal heeft meer met handel van doen dan met historie. Misschien dat Audi de boel gekocht heeft om te voorkomen dat de zoveelste Hongaar met een Franse naam, woonachtig in Zuid Africa geboren uit Belgische en Peruaanse ouders er in Finland ( in het artikel staan ook veel niet ter zake doende landen) mee aan de haal gaat.
Mooie wagen maar ik heb meer met de silberpfeilen.
Echt wel brute zelfmoord machines. Het zou nietmeer waar zijn nu met overal een healt&safety sticker erop.
@Hupke: dit is een Silberpfeil vriendelijke vriend!

Blijkbaar verkeer jij in de veronderstelling dat alleen een Mercedes een Silbepfeil kan zijn, dat is dus NIET correct. Alle Duitse auto’s uit die tijd waren Silberpfeilen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Arrows
@robbie:

Nu heb ik toch weer eens nieuws bijgeleerd.
@Hupke: dan heb ik mijn taak voor vandaag weer volbracht ;)
Prachtige machine! Gewoon een mooi en gaaf merk met nog steeds prachtige auto’s hoor. Rs lijn is prachtig a5 a6 a7 a8 allemaal super mooi
Ik heb eens gelezen dat de restanten verstopt zijn in een caravan om ze van oost naar west Duitsland te krijgen!
@strating: ik dacht altijd dat hij de resten in zijn onderbroek had verstopt.
I sdit de wagen die ook op Chasing Cars as op Discovery? De auto werd toen te koop aangeboden maar op het laatste moment teruggetrokken uit de veiling omdat men niet 100% zeker was dat de historiek waterdicht was
@neal: volgens mij wel.
Erg gaaf die tijd! Heb persoonlijk wel meer met de Monoposto’s dan Silberpfeilen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).