Audi maakt ons warm voor de ‘nieuwe’ R8

Auteur: , 85 Reacties

Vijf jaar, zo lang gaat de Audi R8 inmiddels alweer mee. Vanaf juni 2007 werd Audi's eerste echte moderne supercar aan klanten uitgeleverd, en dus wordt het wel eens tijd voor een facelift.

Niet dat de R8 nou zo ouderwets oogt, maar Audi past voortdurend kleine correcties toe op al zijn modellen, die dan in de rest van het gamma overgenomen worden. Derhalve mag de R8 ook wel weer eens. Om maar niet te spreken van de ‘vermogenskloof’: de R8 V8 had altijd 420 pk, bij de introductie van de R8 V8 Spyder zijn hier nog 10 pk bij gerommeld.

Maar de RS5 en sinds kort ook de RS4 Avant hebben er al 450, uit dezelfde 4,2 liter V8. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat de R8 facelift hetzelfde aantal pk’s krijgt. Waarschijlijk zullen de 525 pk’s van de V10 dan meteen lichtjes opgevoerd worden (gesproken wordt over 550 pk). Lekker atmosferisch dus nog steeds.

Om ons alvast op te warmen voor de komst van de gebotoxde R8 heeft Audi een filmpje gemonteerd, waarin alle huidige modellen, maar ook de R8 e-tron, die in het gefacelifte model ook als productieversie verkocht zal worden (eind 2012 is de planning).

Dat we bij de facelift ook al kennis mogen maken met de extra-lichte R8 ‘NF’ lijkt me onwaarschijnlijk. Hiervoor (als het al doorgaat) zal waarschijnlijk gewacht moeten worden op de nieuwe generatie R8.



85 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Allemaal leuk en aardig maar het is nog steeds niet een volbloed supercar naar mijn mening..
@priusredbenzine: Als ik vragen mag; waarom niet?
@joske2: hij heet Prius, hij vind alleen een LFA een supercar.
@meneersander: Hij heet priusREDBENZINE, dat betekent meteen iets heel anders dan prius. Het zou trouwens wel goed zijn als alle “gewone” auto’s allemaal heel zuinig zouden worden, zodat de echte sportieve auto’s nog gewoon benzinegestookt kunnen blijven.
@mdemooistelettervanhetalfabet: ben ik met je eens, maar VW zegt dat hun auto’s 1 op 33 rijden, maar halen in de praktijk vaak maar net 1 op 20.
@meneersander: mijn vrouw heeft een polo blue motion en 1 op 33 is goed te halen als je niet boven de 110 komt.
@joske2: Ik ben het ermee.eens en wel om de volgende reden: bij een supercar hoort een verhaal, een beleving, een heritage… Dit alles heeft Audi niet en de ‘echte supercars’ wel.
@Svenska_Aeroplan_AB: Hm, vind ik toch een gewaagde bewering. Aan de ene kant, omdat Audi wel degelijk een behoorlijk verhaal en erfgoed heeft. Aan de andere kant, omdat Koenigsegg nagenoeg geen historie heeft, zouden dat geen echte supercars zijn. Het mooie van supercars is, is dat ze niet aan strikte voorwaarden hoeven voldoen. In dit geval gaat het meer om een diep-gewortelde afkeer jegens Audi, volgens mij…
@gerard1710: klopt, al is dan de benaming supercar misschien niet helemaal de juiste. Ik zou nooit een Pagani kiezen boven een Ferrari inderdaad.
@gerard1710: Geen afkeur voor Audi: de A7 is een icoon als je het mij vraagt.
@priusredbenzine: Vind ik ook, alleen ik kan niet precies onder woorden brengen waarom.
@rikus: uhm ooit in een Audi R8 gezeten? Is een perfecte supercar voor zo’n prijs!
@Fidenza: heb er een gehad…en nee, is zéker geen supercar.
@priusredbenzine: Inderdaad, dat heb ik dus ook met de R8. Waarom? ik weet het niet maar het is het gewoon net niet op de een of andere manier…
@drivingpleasure: Zou het zijn omdat het een Audi is?
@priusredbenzine: Supercars zijn in het algemeen niet leuk. De enige ‘supercar’ die ik zou willen hebben om dagelijks een beetje mee te kunnen rijden is een 911 (991). Dan ben ik tenminste niet zo bang voor al die drempels/supercar-toeristen en zit ik lekker comfortabel. En hij verbruikt net even iets minder dan een vuurspuwende 8 of 10 cilinder.
@priusredbenzine: Rijd eens een blokje in de R8 GT, vrind.
@Tommy2: @joske2: @meneersander: @gerard1710: @Fidenza: @syliaca: @umadbrah: Wat een reacties. Oké prima ik zal het even uitleggen. Ten eerste vind ik de auto opzich best mooi alleen doet het me niet denken aan een super exotische auto. Een Ferrari bestel je in het rood of geel. Een R8 in die kleuren bestellen is hetzelfde als een felgroene VW kopen. Vergelijking is misschien niet duidelijk maar het past gewoon niet. Ik wil het gewoon niet bestempelen als super car. Bovendien is het een vier wiel aangedreven auto en dat heeft nou ook niet de voorkeur (achterwiel aandrijving is en blijft leuker, acceleratie interesseert met weinig van 0-100..). Om daar bovenop nog te reageren dat het interieur niet zo ”exclusief” voelt. Ik wil beige/bruine bekleding in mijn supercar maar bij Audi staat dat niet.. het is misschien allemaal smaak en mijn mening maar zo ervaar ik het wel en mij zul je niet over krijgen. Deze week kan ik mijn Maserati gaan halen en ik ben zeer tevreden met deze keus. Dit wordt mijn tweede en het is me tot nu toe zeer goed bevallen. Ik kan namelijk dagelijks in de quattroporte rijden niet dagelijks in een R8 terwijl ik mijn auto wel een beetje als supercar aanvoel (V8 Ferrarriiii). Dat prius slaat inderdaad op RED DE BENZINE. Genoeg gelul voor vandaag ik heb wel wat beters te doen.
@priusredbenzine: Ik was het met je eens hoor ;).
Ben benieuwd. Zullen wat veel nieuwe looks zien of allen wat ander bumpertjes en lampjes?
@jay448: wat verwacht je van audi?
@jay448: extra ledjes denk ik.
@Megakix: ja meer zal het wel niet zijn.
Zal wel veel op zijn familieleden gaan lijken, maar dat is geen akelig vooruitzicht vind ik persoonlijk!
Goh! Ben benieuwd hoe die er uit ziet! /Sarcasm off
@G-Ammo: Ja……dat ben je echt wel!!!
Hopelijk vervangen ze die rotte sequentiële bank ook door een moderne DSG, dat is toch een van de grootste kritiekpunten van de huidige R8 (zie ook de rijtesten van Wouter)
Als je R-Tronic bedoelt, ja, die schijnt er uit te gaan, ten faveure van een S-Tronic
@sir_smokalot: finally….wat was dat een verschrikking, die huidige bak…
Als de R8 V8 450 PK krijgt kan ik straks niet meer de R8 bij houden met mn toekomstige audi RS6 sedan C5 met 450 PK :P Zal mij benieuwen wat Audi van de nieuwe R8 gaat maken, hoop niet dat er te veel met de lijnen wordt gespeeld. Hoop meer dat er aanpassingen komen op het technische gedeelte en niet aan de carrosserie.
@Sportspotter13: owja en als ze die lelijke zwarte balk achterop bij de V10 versie er maar afhalen :P
@Sportspotter13: zolang jij nog in je ford rijdt, hoef je niets te vrezen!
@MARS: hahah :P als een R8 mij inhaalt er ik rij in de Ford dan heeft et geen zin om om er achter aan te gaan blazen denk ik :P
@Sportspotter13: mwa..met een RS met 350Pk kom je een heel eind mee met die V8.
Dat ze die sideblades erafbreken en er iets fatsoenlijks van maken.
Bovendien mogen ze ook een andere uitlaat monteren, want het geluid van deze auto vind ik toch maar matig
Wauw ….kan niet wachten…..Was dat geloofwaardig?
@norge: Ja, want we weten wat je stiekem écht wilt: je VAGenpark uitbreiden…
@norge: absoluut!
Nee, het miste uitroeptekens
Waarschijnlijk verandert er niks. VAG.
@syliaca: inderdaad, het worden andere lichten en wss een lichte interieur upgrade (dat laatste was ook wel nodig). voorderest zal het niets nieuws zijn.
@lambo4all: Meer zal er inderdaad niet veranderen.
@lambo4all: Meestal zo bij een facelift/update hea.
Koplampen vanaf de zijkant gezien vind ik een beetje op die van de A8 lijken.
via iPhone app
Audi R8 V10 met Akrapovic uitlaat,PPI luchtfilters en gechipte software = 600 pk, niks mis mee wat mij betreft.
via iPhone app
Oh ja V10 revt tot 8700 rpm, ook niets mis mee wat mij betreft.
De V10 zou wat mij betreft meer dan 580 pk moeten hebben, de vorige RS6 had er 580 dus dan zou de R8 wel 600 moeten hebben, alhoewel het blok dan wel meer te verduren krijgt… Nou ja, als hij maar snel is!
@autobart:

De RS6 maakte gebruik van Turbo’s( Weliswaar voor het beter vermogensopbouw, want je gaat niet tot 8.000 toeren doorhalen in je Avant:P ) Maar ik snap je punt wel alleen het probleem is zijn itaiaanse broer. ;)
@zakar36: Ja, maar ik denk niet dat iemand voor dit bedrag daarover zeurt, als de gallardo en de R8 V10 beide evenveel pk’s hebben, je doet het toch om het gevoel wat je bij de auto hebt. Of zie ik dat verkeerd?
@autobart: het zal sowieso niet om het bedrag gaan, maar meer dat de gallardo ‘hoger’ moet staan dan de r8. R8 mag zogenaamd de gallardo niet inhalen, denk ik.
teveel peekaas ..
te zwaar ..
en uitsluitend met een automaatje ..

lopen weer eens 40 jaar achter ..

mooi ding .. dat wel ..
Hopen dat ze een bruter uiterlijk maken!
mltb via Android app
Ik snap de paar mensen boven; het is wéldegelijk een supercar, maar er staat inderdaad wel gewoon ‘Audi’ op. Dat maakt het inderdaad geen Ferrari of Lamborghini, wat super/hyper-car only brands zijn.. Dat bijna dezelfde 4.2 FSI V8 ook in een A8 leverbaar is heeft er ook mee te maken.
andere koplampen zeker dat is de facelift bij audi tegenwoordig
ik heb zo een gevoel dat die er op achteruit gaat..
Aan iedereen die het geen supercar vindt; als je dit ook van Porsche vindt dan ben ik het met jullie eens. Als je een Porsche wel een supercar vindt dan is dit er ook 1. Deze auto is op de markt gebracht op mensen weg te halen die 911 reden. De V10 als concurrent voor de Turbo, en de V8 als carrera alternatief. Een Lambo, Aston, Maserati, Ferrari, en zelfs een lotus zijn alleen als naam iets exclusiever/exotischer. Een LFA / GT-R / NS-X zijn namelijk ook supercars die het verschil met de exoten tot nul gereduceerd hebben. Deze exotische merken kunnen nu moeilijk/niet meer de vaak veel hogere prijzen verantwoorden naar hun klanten en aanhang en proberen er dan maar een beetje denigrerend over te praten.
Beetje hetzelfde als hier op het forum gebeurt het is nog wat onwennig om een Audi een supercar te noemen maar het er wel degeljk 1. Net als BMW ook ooit supercars bouwde als de M1 .. Dat was veel meer supercar dan een M5 of M6 van nu maar de presaties waren wel minder… Dus het zit tussen de oren maar de gewenning komt eraan…
@tvr1974:

wat is de definitie van “supercar” dan ??
@lincoln: Auto goedgekeurd door superman,dat weet toch elke liefhebber?
@norge:

Jij bent geen liefhebber, jij rijdt een Hyundai ….
@tvr1974: design maakt nog steeds géén supercar…dat doen PK’s in samenhang met een fenomenale versnellingsbak, een ultiem lage CW-waarde en een wegligging waarbij je als lijm vastplakt. Een Ferrari 458 is dus een supercar. Een Aston Martin nooit (té traag). Een R8 (nog) niet.
@Megakix:
Ja want met een DBS kan je gewoon niet meer aankomen tegenwoordig..
@DMan: ik wel hoor ! Ik hou niet zo van supercars, maar meer van luxe en stijl.
Kom maar op ! Wat zullen ze anders gaan maken van een een van de mooiste auto die er is..
ik denk dat er electro-meuk in komt ..
en dat je de introductie op Le Mans kan verwachten ..

als Audi weer eens iedereen een poepie laat ruiken ..
Hmm, als er nu snel een opvolger voor de Gallardo komt, dan kan de R8 de 570pk versie van de V10 introduceren! Maare, geef deze auto wel een eigen smoel! Familie gezicht kan ik begrijpen maar je kan ook te ver gaan!
@lincoln: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supercar_(sportwagen)

Is een Porsche Cayman, Cayenne of Panamera een Supercar? Zo ja waarom ? Zo nee waarom niet?
Andersom is een Mercedes SLS AMG,of een G63-AMG een supercar? Zo ja waarom om zo nee waarom niet?

Oorspronkelijk waren supercars vrijwel altijd in kleine oplages gemaakte (vaak met de hand) unieke auto’s. Nu komen ze vrijwel allemaal van de lopende band.. of in ieder geval een groot deel ervan. Dat is wat ik bedoel het begrip supercar is aan het vervagen en al helemaal omdat voorheen de niet zijn supercar merken nu overtroffen worden door “japanse” huis tuin en keukenbouwers.

Nb voor mij is een supercar een auto met bijbehorende prestaties ongeacht het merk. Is bij supersport motoren namelijk al jaren het geval.
@tvr1974:

u schrijft wollig ..

maar ja .. je zal er wel heeeeel veel van weten ..
wat het artikel even vergeet te vermelden is dat er delen van het alu spaceframe vervangen zullen gaan worden door carbon. Dus meer vermogen minder gewicht = betere prestaties. laat maar komen!
@hasjwandje: bullshit! Dat zal wellicht bij de 2e generatie gebeuren, maar sowieso NIET bij de facelift.

Bij een facelift is het veel te duur & ingrijpend om dat soort zaken aan te passen.
@hasjwandje:

Zou me heel vreemd lijken, composieten lenen zich er niet zo toe om gebruikt te worden in spaceframe’s die zijn veel handiger om te gebruiken in monocoque’s. Daarbij is het zoals Robbie al aangeeft een vrij ingrijpende verandering voor een facelift.
Het zal hier wel beperkt blijven tot wat spelen met de ophanging, kietelen van de motors en wat cosmetica.
Denk ook dat de r8 facelift op de familieleden gaat lijken. Dat gaat ’t ‘m niet doe voor mij
Audi is net als Apple. Bij elk nieuw product veranderen ze vrijwel niks maar toch blijven mensen het kopen.
@599: als je net als Apple met heel veel kleine stapjes de marktleider kunt blijven is daar toch niks mis mee? Darwin wist al dat evolutie langzaam gaat. En wanneer hebben we de laatste revolutie in techniek gezien?
Ik heb dit filmpje al gezien, maar vond het te vaag om het op te sturen naar jullie…
Never change a winning team. Hopelijk blijft het design en concept onveranderd. In tegenstelling tot andere “supercars” die enkel in de garage van verzamelaars staan of in het weekend eens buitenkomen voor de show zien we alleen Porsches en R8 regelmatig rondrijden. Het succes van de R8 in de sportwereld betekent al genoeg voor Audi om de wagen enkel nog beter te maken door gewichtbesparing, motortuning enz. Misschien met enkele koetswerkaanpassingen en lichtblokken om het nog aantrekkelijker te maken.
Foto’s van brandende testmodellen? ;-)
Alternatief voor het flashfilmpje? Ergens? iOS en flash werkt niet echt!
Als ze die rare plastic plaat aan de zijkant eraf halen telt dat al als een facelift en enorme verbetering in 1 keer.
Je ziet ze zo vaak rijden maar toch vind ik nog altijd dat ze totaal onlogisch zijn.
Het ontwerp is saai, net als de badge en de prestaties zijn niet slecht maar ook niet geweldig.
Het is dan ook eerder een daily-drive of een speelgoedje dat je bij je A8 krijgt dan een echt weekend speeltje.
Maar als je ze als daily drive gaat beschouwen dan zijn ze nog niet te verklaren want er zijn veel betere en praktischere alternatieven.
Maar wat maakt het audi nu uit wat het is, ze verkopen goed en dat is wat telt.
Gatver, dit topic stink weer naar azijn zeg… Oooow ja, het gaat over Audi en het is Autoblog. Juist juist, foutje van mij. Ik was even vergeten mijn BMW-fanboy-reactie-azijnpis-filter aan te zetten…

Maar euhm blijft BMW trouwens met hun antwoord op de R8???

Iemand ? Juist dat gaat niet, want hun efficient dynamics staan nog niet op punt: hij stoot nog te veel CO2 uit zonder start-stop, triturbo’s en zonder DIESEL xD. Ook waar. Man wat ben ik vandaag toch traag van begrip…

Lijkt wel de omgekeerde wereld. BMW komt volop met turbo’s en Audi gaat gewoon lekker atmosferisch door. Dus nu kunnen jullie Audi niet meer afzeiken op dat punt, en beginnen jullie maar weer over de LEDjes en de “saaie” familietronies. Heule sterke argumenten!!! Ik zeg nog 3 (drie!) maanden, en voor BMWers zijn TURBO’s ineens HEILIG, en alles zonder TURBO’s is zielig… Het kan verkeren zei iemand ooit eens…

Echt hilarisch dat “nivo” hier!

Ow how I love the smell of vinegar in the morning. Ken maar een ding betekene: Audi’s goed bezig :p:p:p. KPI voor Audi: meet het azijnniveau op Autoblog.nl; hoe hoger, hoe beter we bezig zijn :D
zie de voorkant van een A8 precies :( die lampen…
tijd voor een TDI :P bv de 3.0 biturbo met 313, beetje opfokken tot 340pk ofzo. :D
Dat werd tijd. Ik begon die wagen een beetje gewoontjes er beginnen uitzien!
Eeehm, de 4.2FSI uit de RS4 en RS5 zijn niet dezelfde als van de R8. RS5/4 hebben een 4/5e Lambo V10 blok (check Wouters’ review ! :))

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).