Audi neemt twee hybrideracers mee naar Le Mans

Auteur: , 37 Reacties

Audi zet in totaal vier racewagens in bij de 24 Uur van Le Mans, waarvan er twee zijn uitgerust met hybridetechniek. Welja, krijgen de Maya's toch gelijk.

Veel rumoer in de LMP1-klasse dit jaar. Terwijl Peugeot de racepijp aan Maarten heeft gegeven doet Toyota een gooi naar de titel met een tweetal hybrideracers. Audi’s antwoord? Die gaan gewoon door met hun dieseltechniek waarmee ze vorig jaar de overwinning toucheerde. Maarrrr… slechts 50% van de bolides die Audi inzet krijgen de alléén nog herrieschoppende dieselblokjes aan boord. De andere twee Audi’s -startnummer 1 & 2- worden voorzien van hybridetechniek.

De details van de motor set-up maakt Audi eind februari bekend, dus voor nu blijft het giswerk. Wel is de hybride-R18 vorig jaar al gesnapt in Amerika. Te zien was dat het uitzicht rondom is verbeterd en ook schijnt er een nieuwe monocoque gebruikt te zijn. Hieronder een vergelijkfoto van Quattroworld.

Audi neemt twee hybrideracers mee naar Le Mans

Audi laat al wel weten met welke rijders ze dit jaar het Franse asfalt zullen betreden. Per auto zijn dat André Lotterer, Allan McNish, Timo Bernhard en Oliver Jarvis. Later zullen de overige namen bekend worden gemaakt. De auto in actie zien? Tijdens de 6 uur durende FIA World Endurance Championshiprace op Spa Francorchamps (5 mei) worden de mueslimakkers voor het eerst ingezet.



37 reacties

Hatsiekadee, winnen ze LM 2012 ook weer …..
Nice ze zulle wel weer winne mooi
Weer een audi winst
Bmw moet gewoon meedoen
Gaaf zeg, ik vind dit al een stuk mooier dan f1! Het zou mooi zijn als ze winnen, maar ik hoop wel dat toyota het gevecht aan kan gaan met audi.
@Thijsj: Ik heb wel vertrouwen in Oreca/Toyota maar eerste jaar voor de winst gaan denk ik niet. Eerder kijken hoe het met de betrouwbaarheid gaat gekoppeld aan snelheid.
Qua motor Benzine hybride net zoals Oreca/Toyota. Smart move van audi om nu zonder echte tegenstand voor vergelijkende test te gaaan voor 2014 regels. Diesel versus Benzine en kijken welke sneller gaat.
@Barnato: inderdaad erg slim van audi! Maar oreca/toyota is niet nieuw, dus ik denk wel dat ze weten waar ze aan beginnen. Laat me in ieder geval hopen op een spannende strijd!
Nog even en ze hebben de hybride ook uitgevonden.
hopelijk wordt het een diesel hybride
@Jantje_555: Ik ruik sarcasme, hoop ik…
@vale46: ik moet eerlijk zeggen dat ik het stilte van de audi diesels heel erg indrukwekkend vond. gewoon puur uit ontzag voor de techniek die erin gaat
2 voor Joest en 2 voor North America dit keer? Mister Kristensen zal ook wel weer van de partij zijn. Ik ben erg benieuwd dit jaar hoe het zal zijn zonder Peugeot. Jammer dat de racerij aan de groene techniek moet, de meest puur mogelijke vorm blijft mooier imo.
@cheetacars: Hier is het weinig groen hoor. Die electro motor zit er niet in omdat er dan minder CO2’s de lucht in gaan. Het zorgt er gewoon voor dat 1 à 2 pitstops geschrapt kunnen worden. Verder kan er harder de bocht worden geaccelereerd. Dit alles zou toch weer een paar rondjes extra opleveren aan de eind van de rit.
Diesel + Hybrid = Winning!
beestig coole machines :D
Dat ze maar niet te veel Ferrari’s tegenkomen
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ik ben stiekem voor toyota maar denk niet dat ze dit jaar gaan winnen,ze zijn er ook al weer een tijdje uit maar je weet het nooit natuurlijk.
@robbie
nee het is diesel + elektromotor = hybride ;)
@ytrewq: en dus winning/owning
Heerlijk! Den deze kijkt het met ongeduld tegemoet.
Als het een diesel + hybride is dan is een vergelijk des te beter met de gewone diesels. Voor Audi wordt het meer een comepetitie onderling van 2 technieken. Ben benieuwd naar het resultaat en voor mijn part mogen ze winnen ook. Een merk met het (sportieve) hart op de juiste plaats.
Herrieschoppende dieselblokjes?? Die dingen klinken als een stofzuiger…
De Corvettes en de Panoz van vroeger, dat waren pas herrieschoppers!
Ik vond die diesels wel wat hebben, zo hoorde je in de donkerte tenminste wanneer er een Audi voorbij reed :D. Bovendien vind ik diesels ook beter passen bij Audi i.p.v. hybride… ;).
Heb gister de nieuwe Audi R18 Hybrid al in actie mogen meemaken, was op het Yas Marina circuit in Abu Dhabi en daar was Audi flink aan het testen met de hybrid. Wat een geweldig geluid maakt dat ding!! Monteurs mochten verder niet zeggen welke coureurs er reden, werd allemaal heel geheimzinnig over gedaan dus zullen we een paar nieuwe toprijders bijkomen.
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!
Audi gaat het vast en zeker weer winnen. toyota is nog een nieuw broekie. die moet alles nog leren, zie je heel vaak bij nieuwe teams.
Maar het zal me niet zoveel schelen, doe mij maar formule 1!

En trouwens, die Le Mans-auto’s worden lelijker en lelijker! getverrrrr
@kliko: Heb je net de nieuwe F1 van Ferrari gezien? Is ook niet moeders mooiste..
@Careltje: formule 1 auto’s vind ik mooier smoelen hoor. maar da’s natuurlijk een kwestie van smaak…
@kliko:

Toyota is totaal niet nieuw in endurance racing.
Ze hebben alleen nog nooit gewonnen.
@carmasterr: ik kan me niet herinneren dat Toyota meedeed aan le mans. maar goed, zo goed zit ik ook niet in het wereldje…
@kliko:

Daarbij reden ze al Group C vanaf begin jaren ´80, onder de namen van tuners als Tom´s en Dome. In ´87 gingen ze met de 87C onder de eigen naam verder,
Mooi gevecht, twee grote merken die er zo veel geld insteken.

Le Mans > Formule 1.
voelen ze al de hete adem van Porsche in hun nek!? ;)
@Porsche_Fan:

Sorry? Porsche?
Sinds wanneer dat?
De geclaimde verbeteringen in het uitzicht rondom kan ik zo op het eerste gezicht niet ontdekken. Geen extra glasoppervlak zo te zien. Spatborden nog steeds achterlijk hoog. Als dat maar goed gaat.
Bereiden de Duitsers zich al voor de derde wereld oorlog? Het vierde rijk.

Grootheidswaan daar in Les Mans door Audi.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).