Met de e-tron FE07 heeft Audi voor het eerst de aandrijflijn volledig zelfstandig ontwikkeld.
Gisteren presenteerde DS Techeetah hun ‘nieuwe’ Formule E-auto voor 2021, vandaag is het de beurt aan Audi. Zij presenteren de auto die het DS Techeetah lastig moet gaan maken het komende seizoen.
Nieuwe aandrijflijn
Bij titelverdediger DS Techeetah blijven de wijzigingen in eerste instantie beperkt tot nieuwe software en een nieuwe livery. Pas bij de vijfde race zal de nieuwe aandrijflijn debuteren. Over Audi valt er meer te vertellen. Zij gaan namelijk wél van start met een nieuwe aandrijflijn. Dat is ook wel nodig willen ze kans maken, want afgelopen seizoen kwam het team niet verder dan een zesde plaats.
Primeur
De Formule E als geheel beleefd komend jaar een primeur: dat wordt namelijk het eerste seizoen van deze raceklasse als officieel FIA World Championship. Daarmee wordt de inzet toch weer een stukje hoger. Voor Audi is er ook een primeur: de e-tron FE07 beschikt namelijk voor het eerst over een aandrijflijn die ze volledig op eigen houtje hebben ontwikkeld.
Schone lei
Dit jaar reed Audi nog met een doorontwikkeling van de aandrijflijn die samen met Schaeffler was ontwikkeld. Voor de e-tron FE07, zoals de nieuwe auto heet, is Audi daarentegen met een schone lei begonnen. De nieuwe unit weegt minder dan 35 kg en heeft een efficiëntie van meer dan 95%. Hoe het er onderhuids aan toe gaat is gevisualiseerd in de onderstaande video:
Livery
Op technisch vlak is er dus veel veranderd. Dat geldt niet voor het uiterlijk dat nog hetzelfde is gebleven. Wel is de Audi e-tron FE07 gehuld in een nieuwe livery. De grootste verandering is dat hele neus nu volledig wit is. De Audi e-tron FE07 zal aanstaande zaterdag al voor het eerste in actie komen. Dan vinden namelijk de eerste tests plaats op Valencia. Qua rijders gaat Audi verder met Lucas di Grassi en René Rast. De eerste raceactie is op 16 januari, als het seizoen officieel van start gaat in Santiago.
aambei zegt
Een witte neus, dat moet de gemiddelde snelle Audi-rijder wel aanspreken
wildbeest zegt
@aambei: hahaha comment van t jaar
mp014 zegt
Sjiek hoor! Ik zou het toch wel vet vinden als Verstappen en CO de overstap naar de Formule E zouden maken…… wishfull thinking?
babayaga zegt
Oei! de nieuwe Formule-E van .. whatever…. nope! No fucks given.
VAG moet in de F1 meedoen als ze mee willen tellen; dit is loos straat skelteren.
g60gti zegt
@babayaga: gezelligste op feestjes?
babayaga zegt
Was het nou GTI of GTE… even kijken… yep, da’s raar, GTI, staat er toch echt…
g60gti zegt
@babayaga: en dan alsnog verkeerd staat namelijk in kleine letters maar bedankt voor je bijdrage
babayaga zegt
Om m’n frustratie toe te lichten: VAG is een van de concerns die, als ze de F1 in zouden willen, dat ook, ondanks huidige regelgeving, zouden kunnen. Dat zou toonaangevend zijn, dit formule-e straat karten is een soort cop-out “doen-alsof” audi nog enige sportieve ambitie heeft, terwijl er in de Formule-E B coureurs met weinig toonaangevende technologie op kindercircuits rijden.
Er staat op de Nordschleife zo’n mooie grote “Audi Sport” billboard waarvan de inhoud steeds leger begint te worden. Het afgelopen decennium dezelfde V8 in andere vormpjes lepelen en doen alsof het innovatie is, terwijl tesla rondjes om je heen rent op het gebied dat ze pretenderen belangrijk te vinden.
Ik draag VAG geen haat toe, zelf rij ik in een sportieve audi (type even niet relevant), maar zou ik nu weer eentje willen dan is mijn keuze in die categorie bij audi diesel, diesel en diesel, met daarop een ‘S’ labeltje en nep uitlaten, waarvan we dan allemaal moeten doen alsof het spannend is. Dit terwijl het design steeds schreeuweriger en drukker wordt, bij audi geen sleepers meer, alleen maar plastic – die luchthappers van de R8 gezien? belachelijk!. Tis hoe een kleuter een auto ontwerpt.
Het is een trieste teloorgang van een merk dat vroeger echt ambitie had..
srbb zegt
Tot grote spijt van de steak-etende, Jeremy Clarkson-quotende zelfverklaarde true petrolheads: F1 maakt zichzelf overbodig door nodeloos gecompliceerde hybride V6-en die GEEN ENKELE toegevoegde waarde leveren voor een fabrikant. Zie maar hoeveel problemen Mercedes heeft om eentje te laten werken in hun Project One. Daarentegen is Formula E wel een race-klasse waarbij ontwikkelingen in de techniek een leerschool zijn voor modellen die we terug zien op straat.
Mijn eigen mening is dat de slogan ‘Vorchsprung durch Technik’ altijd al een holle kreet was bij Audi, hun Quattro had de motor voor de vooras liggen, was de enige vierwielaangedreven rally-wagen die het onderspit moest delven tegen een tweewielaangedreven & Le Mans hebben ze met sjoemeldiesels (grapje) zonder tegenstand gewonnen. Deze ontwikkeling in F-E is de meest sportliche in de afgelopen 50 jaar!@
g60gti zegt
@babayaga: kijk hier kan ik meer mee en begrijp je punt en ben het ook met je eens. Behalve dat je een v8 niet kan vergelijken met een tesla maar de mensheid gaat dat soort auto’s toch vergelijken en misschien audi zelf ook wel.. maar duidelijk punt het enige unieke bij audi is de 5 cilinder nu die wel gaaf is
HB zegt
Het wordt tijd dat ze wat meer aansprekende circuits gaan bezoeken. Als ik prins b was zou ik er werk van maken F-E naar Zandvoort te halen….dit is de toekomst.
mashell zegt
@heinb: en levert geen gezeur op over emissies of geluidsdragen.
paulvtec zegt
Geen gezeur? Op het moment dat de Formule E daar zou rijden is er altijd wel iemand die wat te klagen heeft. Mensen met een tandartsfobie schreeuwen moord en brand omdat het geluid doet denken aan een boor. Emissies zijn er altijd wel, de 10 ramptoeristen die er komen kijken laten ook gewoon scheten.
willemveenstra zegt
-edit: nutteloze bijdrage-