Audi: R10 superdiesel en TT ‘Superleggera’ in de pijplijn

Auteur: , 21 Reacties

Sinterklaas staat weer voor de deur, dus u weet wat dat betekent: speculatietijd! Audi's ontwikkelingsbaas Wolfgang Dürheimer heeft wat uitspraken gedaan over modellen die er eventueel, potentieel, mogelijk, heel misschien aan zitten te komen.

De ex-Bugatti/Bentley-baas had eerder deze week een tête à tête met de belangrijkste Engelse dode bomen. Hier kwam een tweetal modellen uit naar voren, waar de directie zich binnenkort over zal buigen:

Audi ‘R10’ TDI
Met alle dieselsuccessen in de racerij ontbreekt het eigenlijk nog aan een supercar voor op de weg die de vettige olie lust. De R8 is er alleen met een benzine-V8 of V10, en een oliestook-variant hiervan kwam niet verder dan het R8 V12 TDI-Concept.

Maar wellicht gloort er hoop aan de horizon: een R8 diesel zit weer in Audi’s kaartenbak. Dit model zou nauw verwant zijn met de Le Mans-racers, en derhalve hybride zijn. Verwacht als motorisering de nog (met Bentley) te ontwikkelen V8-superTDI.

Audi TT van 1.000 kg
In 2014 ziet een nieuwe generatie Audi TT het levenslicht, en hiervan moet ook een extreem lichtgewicht-variant komen. Gewichtsbesparing is heet, en daarom denkt VAG over een lichtgewicht Golf GTI, een anorexia-Continental GT, en mogelijk dus ook iets dergelijks in Audi TT-vorm. Noem het een soort van Superleggera/GT3-variant, met rolkooi en alle overigen toeters en bellen, maar nog wel met Quattro.

Persoonlijk zou ik de genoemde 1.000 kg met een korrel zout nemen (net zoals bijvoorbeeld de 800 kg voor de volgende MX-5), maar 1.100 of 1.200 kg zou ook niet verkeerd zijn. De laatste kilo’s zijn altijd het duurst, en je wilt je Audi’s niet boven, zeg, Ferrari’s uitprijzen natuurlijk.

Bovenstaande is natuurlijk lekker speculatief, en wie weet gooit de crisis wel roet in het eten, maar een deel van die 50 miljard pegels gaat natuurlijk wel naar Audi. Om welke van deze twee types Audi sta jij het meest te springen? Laten we het anders stellen: als je een van de twee moest afschieten, welke werd het dan?



21 reacties

De cijfers beginnen op te raken!?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Geef mij de TT maar, een supercar met tractor motor lust ik niet.
@toroloco: hou je zo vast aan je idee dat diesel slecht is dat je dit echt zou doen? Heb je uberhaubt ooit in een serieuze diesel gereden of praat je gewoon topgear na? Je hebt bij normaal gebruik veel meer aan koppel als aan pk en met dit soort cijfers is de diesel makkelijk een match aan de benzine met waarschijnlijk een beter verbruikcijfer
Pleur die TT maar in het ravijn, doe mij de TDI R10 maar.
@mylvan: en die ook het ravijn in!
Ik zie de R8 niet echt met een dieselmotor. Teveel gewicht en te weinig toeren. Waarschijnlijk een 8-traps transmissie nodig om een beetje toerenrange te houden. En dan na 150.000km met roetzwarte pluimen dr uit. Nehh, zie ik niet gebeuren. Een mooie lichte TT-RS zie ik dan eerder gebeuren. Misschien met een R8 setup voor de Quattro, waardoor hij iets meer overstuurt is.
Goed nieuws, laat ze alle twee maar komen maar toch voorkeur voor de R10 (ook al is het geen V12 :() TT superleggera, mja, dan eerder een nieuwe quattro coupe/R4 aangezien er al een TT RS plus is…
Als ze nu eens een TT V12 en een R8 Superleggera maakten, dan was het een stuk interessanter..
Dus de R8 was al de saaiste sportwagen en wordt dat nu nog meer?
Maar liefst 20 foto’s! Wat is er zo bijzonder???
@rufctr01: Je kan nooit genoeg foto’s van de R8 plaatsen ;)
NEEEE!!!! Een diesel!!!! Ik hoor hem al aankomen met z’n tracktormotor……..
Die R8 TDI heeft wel lang in de pijplijn der ontwikkeling gezeten seg. Dit was toch de eerste rijdende prototypevariant?
Wie ben ik om de research/marketing afdeling van Audi te bekritiseren maar om nou te zeggen dat ik in een R8 diesel wil springen omdat ze Le Mans hebben gewonnen met een diesel…nee!
Een supercar op diesel? BLASFEMIE!!
Opzich niks mis mee toch, ik weet het hoort niet, Diesels kunnen best snel zijn zie 24h van Le Mans
Ik wil een echte BMW M3 F80 in diesel.
Waarom moeten ze op die Duitse kutauto weer een Italiaanse naam plakken? Dat ze het dan bij ‘SuperLeicht’ houden ipv Superleggera. Audihomo’s!
Gezien er al veel lichts bestaat zou ik kiezen voor de zelf ontbrandende hybride supercar. Het zou een 1st zijn en als ik een lichtweight wil dan ga ik voor de extremere Caterhams and whatnot – GT3 als het budget toelaat. De TT moet altijd een beetje praktisch blijven want het is FWD, dus zal het nooit directe concurrentie zijn van een Cayman R zeg maar. De R8 Diesel Hybride aan de andere kant is net een praktisch interresante alternatieve sportwagen. V8 is waarschijnlijk het beste compromis – terwijl de V12 natuurlijk voor het meeste spectacel zou zorgen maar niet noodzakelijk algemeen sneller zijn.

Beide modellen mag natuurlijk.

De A2 3L woog 800kg dacht ik en dat was een 5deurs. Dus die 1000kg moet wel lukken voor een 3deurs coupeetje. De TT weegt nu iets van 1350kg. Full ASF met composiet, interieur plunderen (tapijten, achterzeteltjes,…), dunne ramen en isolatie, bescheiden FWD (of RWD – vast niet) motor (1.6T – 1.4TSI),… Ze moeten wel zorgen dat de TT niet verder groeit en in basisvorm al onder de 1200kg duikt. Met goeie aerodynamica kan je ook besparen op motor-massa – waardoor dubbele winst krijgt in acceleratie (inertie en luchtweerstand).

Ook mee rekening houden dat een elektrische hybride aandrijving Haldex/quattro zal vervangen – misschien al op de volgende TT – wat de wagens misschien (door het koppel) een meer RWD character zal geven. Maar de TT kan het zich nog steeds niet veroorloven om echte hardcore (onpraktische) sportwagen te zijn. Ik zie het beetje als een CRX. Zou me niet verbazen als die slechts 1000kg op de schaal zet en je kan er dagelijks mee leven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).