Audi R8 ontvangt facelift, inclusief nieuw topmodel!

Auteur: , 54 Reacties

Met de eerste beelden van een R8 e-tron op de 'Ring werd al voorzichtig duidelijk hoe de faceliftversie eruit zag. Nu is de update officieel en hebben we de hele lading info van deze R8, die ook als Plus-model komt.

De 4,44 meter lange R8 heeft voor modeljaar 2013 een reeks wijzigingen gekregen. Vooraan treffen we een nieuwe bumper aan, met in het midden plaats voor een gewijzigde singleframe-grille en op de hoeken een set nieuwe koplampen. Deze zijn nu volledig (!) uitgevoerd als LED. De diodes voor het groot- en dimlicht zijn boven en onder de dagrijverlichting geplaatst, die tevens dienst doet als richtingaanwijzer. Achteraan zijn de lichtunits eveneens 100% LED, met een knipperlicht dat steeds naar de buitenkant ‘loopt’ om verkeersgebruikers af te leiden te accentueren welke kant je opgaat. De achterbumper beschikt bij de 2013-editie ook over een nieuwe diffuser + uitlaatpijpen.

Audi R8 V8
De basis-V8 waar het allemaal mee begon. Deze handgebouwde 4.2-liter achtcilinder levert een ongewijzigde 430 pk en 430 Nm aan koppel, maar het belangrijkste zit in wat er áchter het blok hangt: daar kan een handgeschakelde zesbak geopteerd worden, of een S Tronic-bak met zeven verzetten en een dubbele koppeling waarmee de achterhaalde R Tronic met zijn iets te lange schakeltijden voorgoed exit is. Met de S tronic-transmissie sprint de R8 in coupévorm in 4,3 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid bedraagt 300 km/u (met handschakeling 4,6 seconden en 302 km/u)

Audi R8 V10
De V10 dan. Met dit blok in het midden van de R8 heb je bij 8.000 tpm 525 pk en een maximum koppel van 530 Nm tot je beschikking. Ook deze cijfers blijven dus ongewijzigd. Combineer dit blok met de S Tronic-bak en sprintjes naar de honderd duren voortaan slechts 3,6 seconden terwijl de Vmax op 314 km/u uitkomt. (Met handschakeling 3,9 seconden en 316 km/u.)

Audi R8 V10 Plus
Voilà. Een nieuw topmodel to rule them all. Deze uitvoering beschikt over 550 pk en een maximum koppel van 540 Newtonmeter. Van 0-100 gaat in 3,5 tellen en met genoeg kilometers Autobahn voor je neus sprint je naar een top van 317 km/u.

De updates voor de V8- en V10-versie zijn uiteraard weer als Spydervariant te verkrijgen, alleen de Plus-uitvoering komt enkel als coupé. Oh, met die S Tronic-bak – die voor 22 gram minder CO2 per km zorgt – wordt het trouwens leuk sprinten aangezien launch control er standaard op zit. In het interieur wijzigde Audi verder de schakelflippers en werden de naalden in het instrumentenpaneel anders vormgegeven. Vrij minimaal inderdaad.

Eind dit jaar staan de geüpdatet R8’jes bij de dealer, voor nu nog onbekende prijzen.

UPDATE: Videobeelden van de versgesneden R8-familie op Autojunk. De tiencilinder horen brullen kan HIER en de faceliftversie in Spyder-vorm staat daar.



54 reacties

Vind de oude r8 eigenlijk mooier… :/
@darkpluisje:

Mafkees!
@bartsmit: idd de oude is lelijk en de nieuwe toch wel.
@bartsmit: tja vind de oude koplampen gewoon mooier, met deze dagverlichting lijken ze te smal imho
Die versnellingsbak was inderdaad ruk.
Gave auto. Alleen zo jammer dat er vier nullen op staan.
Als je dan toch zoveel geld stuk gooit, koop dan een Lambo.
@zdev: ik hou je niet tegen
@zdev: mensen die zo’n auto kopen kijken niet naar geld,en hebben waarschijnlijk al een lambo of een porsche.
@pikes83: @pikes83: logische redenering heb je daar.
Beetje jammer dat de prestaties er niet op vooruit gaan. Iemand met een oude R8 kan dus z’n auto laten verbouwen tot het nieuwe model en je buur ziet het nieteens!
Gemiste kans Audi. Vind ik de overgang van oude naar nieuwe Beetle meer geslaagd!!!
@ericc: die kever is een compleet nieuw model, bij de r8 is het een facelift….
Ohja, schijt aan de buren
@RudyV: Ik weet niet hoe je buurvrouw eruit ziet, maar de mijn is wel de moeite!!!
De 4.2 fsi had in het huidige model toch al 430 pk?
@niekgeerts: No shit, Sherlock. “Deze handgebouwde blablabla levert een ongewijzigde blablabla bla”
Letterlijk overal dezelfde neus nu zowat echt belachelijk.
@amgpowerrr: welkom in de wereld van audi
@amgpowerrr:
Who cares; die neus zie je toch niet als je aan ’t rijden bent. En als je echt zo’n hekel hebt aan de VAG-eenheidsworst, dan parkeer je ‘m gewoon achteruit op je oprit. Kun je lekker tegen de achterkant aankijken, die is toch mooier.
Geslaagde facelift, al had het origineel wat meer ‘bite’.
Blijft toch de enige Audi die ik echt mooi vind…
He weer leuke “zoek de verschillen”-afbeeldingen…

Wie zien ze? Volgens mij is er iets met de uitlaten veranderd, verder?
Oke, met die nieuwe uitlaatpijpjes op de v8 en de v10 kan je nauwelijks meer zien of iemand een v8 of v10 heeft?
@subaru4ever: v10 heeft een heel zwart stuk op de achterkant en bredere side intakes.
Kunnen die pijpen nog groter? Ziet er niet uit joh,.
is de V10 ruim een ton duurder van de V8? omgwtfbbq!
en waar zijn de ovale uitlaten van de V10???
@TDI-goeroe:
Wegbezuinigd?
Dat kon er voor een ton extra niet meer vanaf.
Zo zo Audi doe maar wild, een R8 autostyle edition af fabriek leveren.
Het moet niet gekker worden.
Gelukkig weer een beetje in lijn met de rest van het Audi gamma. Vond die R8 altijd zo herkenbaar helemaal niet des Audi.
Zijn alle naadjes tussen de panelen weggeshopt of zit tie strakker inelkaar als de oude ?
Aii.. Moet er nog even aan wennen! Vind de ‘pré-facelift’ dan nog altijd mooier!
@joostm91: idd
Die Plus is wel een enorme toevoeging…..
Ben er nog steeds niet weg van, maar ik vind ‘m beter dan de vorige versie. Als ik voor de keus zou staan zou deze het sowieso winnen van de Gallardo.
V10 logo’s er af halen en die twee gaten achterin de bumper een paar slagen kleiner zou het nog beter maken. En niet teveel carbon frutsels, afgezien van de side-pods.

Hmz, ik ben gematigd positief over een nieuw model Audi. Dat had ik niet verwacht toen ik vanochtend ontwaakte.
beauty!
Snap niet waarom ze de huidige motoren behouden. Deze hadden ze kunnen vervangen door de geblazen 4 liter met meer vermogen ipv. de V8! Ook de motor van de vorige RS6 hadden ze in kunnen gebruiken ipv. de V10.
Nieuwe koplampen en achterlichten? En dat noemen ze een facelift?! Komt meer in de buurt van een ooglidcorrectie…
@motoragent: … en een nieuwe achterbumper = kraaienpootjes gladgetrokken
@motoragent: botox hadden ze niet meer…
Nou nou, die koplampen van de A3 / A5 had ik er ook op kunnen photoshoppen. *gaap
Wat zijn die uitlaten lelijk…
Voor de rest is die er wel mooier op geworden
’t Wordt toch eens tijd dat Audi de koplamp-ontwerper ontslaat. De beste man/vrouw wordt een beetje lui de laatste paar jaar.
O wacht, dat geldt eigenlijk voor het hele Audi-ontwerpteam… :)
Wordt er niet beter op zo. Lelijke LED-voor- en achterlichten (ze waren al niet moeders mooiste) en het verschil tussen de V8 en de V10 is nu van buiten ook zoek. Waar zijn de 2 lamellen van de luchtinlaten vóór bij de V10 gebleven? En die gelijkgetrokken uitlaten werken ook niet mee… Op velgen letten dan maar, al zal dat ook niet altijd helpen.
Wordt er echt niet beter op…

Vooral de achterlichten. Die van de huidige vond ik erg fraai.
Maar nu? echt, welke dodo dacht: “kom, laten we de kia grille eens in de achterlichten verwerken”
Die uitlaten!! Hondslelijk! Voor de rest een redelijk geslaagde facelift, al vind ik wel dat Audi met iets nieuws mag komen, ledjes zie je nu ook al op de standaard leasebak.
Yup.. De audi r8 is ookal naar de kloten.. Bedankt audi voor de mooie uitlaten en klote koplampen
Nog meer ledjes, wanneer houdt t toch eens op??
@niex: als ze kapot zijn
@niex: het houdt niet op wordt alleen maar meer en straks ook nog oled
en het is gewoon kunst!
Hier nog meer foto’s
http://www.audi.nl/nl/brand/nl/modellen/r8/r8-coupe/multimedia-experience.html

Ik vond de vorige leuker, deze is te ”nep”, ik vind hem een beetje onwaarschijnlijk overkomen… Maar misschien dat dat wel gaver is als je hem op de weg tegenkomt.
Jammer dat die contrast plaat aan de zijkant niet verdwenen is, dat is toch wel een design dwaling.
@mashell: als je genoeg geld neer legt kan die gewoon in dezelfde kleur als je auto hoor, kon altijd al bij audi
hm nieuwe lampen thats it, zijn overigens wel mooi maar beter dan de vorige weet ik nog niet
Vind die blauwe lak uit het filmpje toch wel een lekker kleurtje.
ik zie dat ze van hun slogan “voorsprong door techniek” de deur hebben uitgedaan en daarvoor in de plaats “communicatie” hebben. geen voorsprong meer dus
Ik vind e nieuwe lampen niet echt wauw, eigenlijk heel de facelift is niet wauw.
Dus de lichten zijn smaller. Joehoe! Ik heb een verschil gevonden. :)
Wat een prachtige auto! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).