Als je in de range-toppers van Audi wilt rijden, dan moet je natuurlijk wel bereid zijn hier minstens een bedrag van zes cijfers voor neer te tellen. Audi Nederland snapt dat, en zet de S'jes met 4 liter twinturbo V8 in de markt vanaf 100.520 euro.
En voor dat geld krijg je vanzelfsprekend een S6 sedan zonder opties. De S6 Avant staat voor 103.280 euro in de lijst. Goed voor 420 pk, 550 Nm, en een 0-100 sprint die binnen de 5 seconden is af te leggen (4,8/4,9 seconden). De S7 Sportback dan, die verwisselt voor 109.900 euro van eigenaar, en heeft dezelfde specs als de S6.
Heb je nog 40.000 euro extra liggen, dan is de S8 een optie. Deze gaat voor 150.100 euro over de toonbank. Dankzij een beetje extra beademing pompt de limousine er maar liefst 520 pk en 650 Nm uit, uiteraard ondersteund door Audi’s Quattro-systeem. Nul tot 100 gaat in 4,2 seconden, en het gewicht ligt met 1.975 kg nét onder de twee ton. De prijs daarentegen kan je waarschijnlijk wel over de 2 ton krijgen met de optielijst in de hand.
Let wel, deze prijzen zijn gebaseerd op een BTW-tarief van 19%. Zodra men in Den Haag, waar liever gekozen wordt voor lastenverzwaring dan voor bezuinigingen (met de automobilist als easy target), ons het 21%-tarief door de strot heeft geduwd worden deze nieuwprijzen verder opgekrikt. Gelukkig drukken innovaties als cilinderuitschakeling (op alle modellen) de prijs, ter compensatie.
Ter vergelijking hier de meest recente ‘oude’ prijzen van de voorlopers:
Audi S6 (met 435 pk 5.2 V10) € 133.280 (scheelt toch een dikke Audi A3)
Audi S7 n.v.t.
Audi S8 (met 450 pk 5.2 V10) € 153.485
39 reacties
Of Total loss rijden. En de prijzen zijn ook een prikkie, maar daar hebben ze op ingespeeld met de tijd.
Ahja :D Binnenkort zijn we dan niet meer het enige land met een standaard BTW tarief van 21% in europa? -> Welkom !
Ik gok dat ze een elitaire prijstelling hanteren voor deze auto’s. Het soort mensen wat hierin rijdt wil natuurlijk wel kunnen opscheppen over de aanschafprijs ;).