Audi schopt Mercedes aan de kant, mikt nu op BMW

Auteur: , 121 Reacties

Een wilde strijd om de laatste premium verkopen van het jaar. Want men koopt altijd meer dure auto's. BMW, Audi en Mercedes verbreken allemaal records maar er kan er maar eentje de grootste zijn.

Net achter de leider van het peloton strijden Audi en Mercedes om een tweede plek. Het is ellebogen-werk want op verkoopaantallen die de 1,2 miljoen naderen gaat het om een verschil van 50.000 auto’s. Audi heeft met 1.193.110 verkopen dit jaar net een streepje voor. Willen ze ooit nog de grootste worden dan is dat hard nodig ook. Mercedes heeft 1.136.525 auto’s verkocht in 2011 tot en met november. Tenzij Mercedes een gewillige sjeik of overheid weet te vinden een gestreden strijd voor dit jaar.

Op kop, met een flinke marge, BMW met 1.250.000 verkopen dit jaar (t/m november). Inclusief MINI en Rolls Royce verkocht de BMW Group tot nu toe zelfs ruim 1,5 miljoen auto’s.

Natuurlijk is ook groei belangrijk, wil een merk echt de grootste blijven of worden. Alleen bij Mercedes valt deze groei wat tegen. Zij verkochten dit jaar 6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Audi is de snelste stijger met 18% groei. BMW blijft iets achter met 13% meer verkopen van januari tot en met november 2011.

Ondanks de groei van de hele ‘premium markt’ alleen een feestje bij BMW en Audi. Bij BMW omdat ze gewoon heersen, Audi omdat ze zo explosief zijn. Mercedes is sacherijnig omdat zij met deze cijfers natuurlijk nooit de grootste worden. BMW wil dat blijven, Audi wil in 2015 de troon afpakken en Mercedes mikt op world dominiation in 2020. We zijn benieuwd. Als het meer C63 AMG Black Series betekent: ga zo door. Op goedkope volume modellen zitten we alleen niet te wachten (d0h). (via: autonews.com)



121 reacties

dat gaat audi toch nooit winnen
@supercarwaar: hoezo? Audi moet gewoon wachten tot ze bij BMW afkomen met hun efficient dynamic 3 cilinder FWD PSA dieseltjes. Of tot ze nog een paar 6 inlijn heilige huisjes vervangen door gedownsizede twin/triturbo’s OF OF OF nog wat M-modellen met X-drive ipv RWD proberen te slijten…

Bij BMW zijn ze op de dool en hebben ze nul visie. Ze kunnen enkel hun eigen geschiedenis verloochenen. RWD, turboloos, sportiviteit, allemaal de deur uit. FWD/AWD, twin- en zelfs triturbo, efficient dynamic start stop milieumeuk onder de kap, zelfs op hun Ms!!! Eén uitzondering wel: de nieuwe M5, die klinkt werkelijk fántástisch! Daar kunnen ze bij Audi hélemáál niet aan tippen. Zelfs niet met een TT-RS met Sportabgasanlage (!)

Mag je nu nog het meest verkopen, dat blijft toch niet duren! Audi komt er aan :)
@nomar: En daar gaan ze veeeeeel van verkopen, van die 3 cilinder diesels!! Zoveel, dat Audi het een jaar later ook invoert…
@nomar: Welk geluid van de BMW M5? Dat geluid uit de speakers? Ik overweeg om Audi fan te worden hoor…
@nomar: Ik vind audi een top merk, ben erg blij met de nieuwe a6, ziet er bijna in elke kleur prachtig uit. Maar ik vind het wel jammer dat de a4 en a8 en a5 en a6 op elkaar lijken.

Ik ben juist niet blij met de nieuwe m5, ik heb hem als passagier mee mogen maken, en als ik dat vergelijk met mijn rijervaring in een e60/61 dan vind ik dat gewoon minder. Maar als ik dan naar het uiterlijk en nieuwe opties kijk van de 5, 6 én 7 serie. Prachtig. Werkelijk prachtige auto’s. Een hekelpunt vind ik dat BMW haar financiering ten opzichte van Mercedes wat slecht aanpakt. Maar een auto koop je niet om de prijs maar om het gevoel. Daarom koop ik een BMW (plezier) en een Audi (werk/gezin)
@nomar: Ik zou het zelfde denken ,alleen denk ik dat de marketing jongens van bmw niet op hun achterhoofd zijn gevallen.
@nomar: BMW blijft geschiedenis houden, ze blijven ook RWD maken en daar op focussen. Alleen is de markt verandert, de consument heeft de macht en daar moet je op inspelen. De markt wordt tegenwoordig opgedeeld in zeer kleine segmenten, en waar vraag is kan een product komen. Als je deze markten niet bereikt zal de concurrent ze gaan bereiken, dus je kan het maar beter zelf eerst doen. Jammer? Ik vind deels van wel een deels van niet, er komt minder verschil tussen modellen en als je het mij vraagt teveel modellen. Geef mij maar een lekker benzine slurpende V10!
@nomar: en Jan alleman die geeft daar om? Dacht het niet. Jij en ik als autoliefhebber misschien, maar de rest geeft vooral om: zuiniger, sneller, stiller en vooral goedkoper. Tel uit je marktaandeel. Dat ze hun visie hebben verlaten (zoals jij zegt) is een ander iets. Ze hadden jaren geleden allang 4 cilinders. Ook 4 cilinder turbos. En ook 6 cilinders in hun M modellen. En ook 8 cilinders. We gaan weliswaar stapje terug van de V10 naar V8, maar aan de andere kant, zo erg is dat niet eens. Ze hadden deze motoren lang geleden al. En die 3 cil diesel? Die is RWD.
@jzaero: Inderdaad. Net zoals het hier bij de Audifanboys altijd gaat over quattro-dit-quattro-dat, terwijl 80% van Audi rijdend Nederland in een FWD, dwarsgeplaatste motor, muesli-schraper Audi leasebakje rijdt.
Premium bestaat niet.
@norge: dat bewijst maar weer eens dat het bestaat ;)
@norge: Alsjeblieft, kun je één keer niet het woord ”premium” in je reactie plaatsen :D
@masterstig: Als het in het artikel staat, mag het ook in de reacties staan hé. Das mooi on-topic…
@Esprit_de_Flandre: Was ook maar een grapje hè.
@norge: Onzin, premium bestaat wel degelijk.
@norge: Idiom van premium: unusually high price;
in short supply; in demand. De ‘premium’ auto’s zijn inderdaad duurder en er is vraag naar maar dat is er ook naar Dacia’s. Het enige ‘premium’ aan de ABM is de prijs en de extra luxe.
@Benz65: Dat klopt, je kan op een objectieve manier bekeken misschien oordelen dat bijvoorbeeld een Ford Mondeo net zo goed is als een BMW 3 serie. Het rijdt, het kan dezelfde opties bieden, maar zodra je stapjes verder gaat, dan wordt het pas duidelijk waar de prijs naar toe gaat. Ok de badge is duur, dat klopt, maar de details van die auto’s zijn ook top. Motorisering komt ook vaak niet onder de topmotorisering van ‘volumemerken’ uit. Waar bijvoorbeeld een willekeurige fabrikant 150-170pk max biedt, is dat het minimum voor dure merken. Dit is de souplesse die auto’s van premiummerken naar moeten streven. In een 140pk 316i voel je je misschien niet premium genoeg en betaal je ook teveel in de basis, maar als je stapt naar sterkere motoriseringen heb je opeens al een hele andere rijervaring. Stuurgevoel, comfort, ambiance, het neigt allemaal naar deels subjectief, maar wel dingen die ik bijvoorbeeld belangrijk vind. Ik koop een Apple product omdat het simpel is, design vind ik mooi en bovendien harmonie tussen hardware en software is nog steeds de USP van Apple. De productietechnieken zijn bovendien ook complexer, maar daar ga ik niet verder op in. Het zijn die details en gevoel bij het product die je over de streep trekt en waarvoor je betaalt. Je richt je immers op een hogere klasse, dus ergens wordt die ook wel geboden. Ik geef wel toe dat badge en merk soms ook wel uitgemolken wordt, maar lang niet zo ver als je altijd denkt.
@jzaero: Hear, hear! Absoluut, probeerde alleen duidelijk te maken dat je aan de hand van de prijs kan beoordelen of een auto premium is of niet. De meeste premiums gaan niet weg voor een vriendenprijsje.
@Benz65: klopt, was ook meer voor @norge ;)
@jzaero: Gelukkig, had zelf geen zin om dat allemaal te typen, maar zo is ‘t.. Na aankoop van mijn E90 was ik ten eerste natuurlijk zeer onder de indruk van het rijgedrag en design.. Ook kwam ik elke dag weer achter diverse (kleine en grote) details waar zeer goed over nagedacht is, wat ik zeker niet terug kan vinden in auto’s in ‘goedkopere’ klasses..
@jzaero: just alles wordt uitgemolken; een cd’tje kost 10 cent. die zanger zegt blablabla en dat cd(tje kost 20 €. dat is toch met alle zo.
BMW Betalen Meer dan Waard
@kaasboerin: No problem :)

@coppy: Wat jij te duur vind hoeft een ander gelukkig niet te duur te vinden. Mensen verklaren mij vaak genoeg voor gek als ik met een Macbook Pro loop, maar ik heb mijn argumenten waarom ik dit product wel het geld waard vind. Zo ook bij de BMW’s. De 5 serie is misschien niet de meest verstandige keuze in zijn klasse, want je betaalt toch al gauw 800-1000 euro per maand, maar het is wel een keuze die je met je hart maakt. Mijn oom zegt ook, een kleine auto voldoet prima, maar toch wilt hij per se een Mercedes E-Class omdat dat een gevoel van comfort, veiligheid en luxe meegeeft.
spannend hoor .. massa fabrieks meuk ..
@lincoln: Mensen zijn kuddedieren, maken graag “veilige” keuzes zonder logisch na te denken.
@integraturbo:

ehm .. veilige keuzes maken IS logisch nadenken .. en net andersom ..
@lincoln: Wòòòòòw! Filosofie!

Niet eens trouwens. Veilige keuzes zijn niet altijd logisch, en zijn dat zelfs meestal niet…
@Esprit_de_Flandre:

production figures van de 3 dikke Duiters vertellen een heel ander verhaal ..

wooooooow .. exacte wetenschap ..
@lincoln: Wòòòòw. Pseudo-wetenschap!

Kiezen voor een ‘Premium’ is geen veilige keuze. Het is ook geen logische keuze…
@Esprit_de_Flandre: óóóóóhh! :)
“Inclusief MINI en Rolls Royce verkocht de BMW Group tot nu toe zelfs ruim 1,5 miljoen auto’s” als je dat vertelt, vertel ook hoeveel VAG in totaal verkoopt ;) VAG > BMW
@KaCh1ng: VAG = nie premium, MINI en Rolls wel.
@Alwood: ik vind volkswagen wel premium :)
@KaCh1ng: Volkswagen is volume. Voor het Volk. Richt zich beduidend niet op de hogere klasses (op de Touareg en Phaeton na). Zij moeten het vooral hebben van hun goedkopere auto’s.
@Alwood: Premium… ook een woord om gek van te worden.
Sm0keGun via Android app
@integraturbo: volkswagen ook …
@Alwood:

Mini wel premium? Laat me niet lachen :)
@zakar36: Premium = Extra geld voor een product laten betalen. Wie doet dat in de compacte klasse beter dan Mini?
@mout: BAM!
@Esprit_de_Flandre: BAMBAM
@mout: fiat 500. Is immers een panda van 8,5k
@Esprit_de_Flandre: Niet, 500 is meestal het dubbele van een Panda. En dat voor DEZELFDE auto. Zie ik BMW niet doen.
@Benjamin1: Is niet dezelfde auto, is gedeelde techniek. En BMW’s Mini heeft toch ook een PSA-motor? En als ik me goed herinner was BMW in bespreking met Toyota om de volgende Mini op hetzelfde platform als de iQ te zetten…
@KaCh1ng: vag valt niet onder premium….
@krari: Mini ook niet
@KaCh1ng: dat is toch niet zo veel?
Ben zeer benieuwd hoe deze strijd zich gaat ontvouwen, hopenlijk komt het de kwaliteit en originaliteit van de auto’s alleen maar ten goede! Is en wordt alleen maar leuker voor mensen met een beetje geld! Keuze genoeg!
@mbfanatic: Tienduizenden doden aan beide kanten, mercedes werknemers eindigen in een concentratiekamp en de Fransen overheersen GM.
Niet bekend met de slag om DongFeng?

Ga zo door Dacia! Op een dag zijn jullie beter dan je landgenoot Audi
De term “premium” wordt door iedereen behalve de fabrikanten gebruikt. Trouwens vies zal het niet zijn want anders hadden we nooit LExus, infiniti, en die vulgaire DS reeks gehad.
@gearhead: Vies niet, commercieel bedrog des te meer. Maar daar stikt het van in ieder niet-100%-communistisch land…
@gearhead: Citroën en Lexus gebruiken het juist wel vaak in hun persberichten. Premium. Komt wel ook doordat ze zich moeten onderscheiden van hun volumezusters.
Hoe kan iets primium zijn als iedereen het heeft. Niks exclusiviteit
@mortsel2640: Premium is niet gelijk aan exclusief. Exclusief is ook niet gelijk aan premium…
@Esprit_de_Flandre: bij Saab wel! Zeker nu… ;)
Geen eerlijke strijd want Mercedes heeft geen instapwagentjes zoals een A3 of 1-serie die als zoete broodjes verkopen. Wellicht gaat de nieuwe A-klasse daar verandering in brengen want de huidige wil simpelweg niemand.
@alcantara: Voor Audi ook niet want de nieuwe A6 is volgens mij sinds kort op de markt terwijl de 5 serie(f10/11) toch al paar maandjes meedraaien. We zullen het zien in de toekomst. :D
@alcantara: Ze hadden toch al een A en B-klasse? Ze waren gewoon niet al te succesvol…
sacherijnig?
Wat betekent dat?
@Rik3: ik denk dat ze hier gewoon chagrijnig mee bedoelen maar pin me hier niet op vast.
@Rik3: nedurlans is ook moeluk
Mercedes staat op plaats 3 omdat, BMW en Audi de A1,A3 en 1er in het modelengamma hebben! Dit zijn toch de auto’s die het meest verkocht worden(denk aan de golf).
@Xenonverlichting: Dit snap ik niet, de Golf is toch juist van VW?
@Xenonverlichting: En een A of B-klasse dan?
@sdk16420: Succesloos…

Tot nu toe. Afwachten wat de nieuwe doen…
Maar wat valt er volgens de telling onder VAG? Lamborghini, Bentley? 49,9% van Porsche? Bugatti? (ok, die laatste is lame)
@RobertJ: Er wordt toch geen VAG-telling gemaakt, maar een Audi-telling? Ik vermoed dat het zuiver over Audi gaat…
integralechubasco
Ik ben meer geinteresseerd in wie de beste auto maakt. Dan ben je wel in de aap gelogeerd met die omgekatte volkswagens…
@integralechubasco: Definieer beste auto; qualitijd, rijplezier, uitstraling, statusgehalte etc?
integralechubasco
@alcantara: De beste auto’s worden gemaakt door fabrikanten waarvan je de auto’s over 40 jaar nog regelmatig in het straatbeeld ziet…

W123 need I say more?
@integralechubasco: “Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst”

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar Mercedes heeft toch ook al z’n problemen gehad met recentere modellen. Het is, jammer genoeg, niet omdat een bepaald model zeer betrouwbaar was, dat de opvolger dat ook is.

Daarnaast wordt het beeld ook weer vertekent door dat hele ‘Premium’-gedoe. Porsche bvb gaat er prat op dat van alle auto’s die ze ooit gebouwd hebben in hun hele geschiedenis er 90% ervan (of zoiets, weet niet meer juist, maar iig veel) nog steeds rondrijdt! Waarmee ze willen aangeven dat ze betrouwbare auto’s bouwen. Grotere bullshit bestaat er niet. Elke Porsche die niet voor de volle 100% total-loss of weggeroest is, wordt gerenoveerd. Een Suzuki Alto van 20 jaar oud met wat een perfecte motor maar wat blikschade wordt echter in de crusher gegooid. Toch zal die normaal onderhouden 20j Alto veel beter zijn dan een normaal onderhouden 20j Porsche…

Een ècht goeie auto herken je aan z’n bestuurder. Een oude auto met een oude nummerplaat in handen van een oude bestuurder is een goeie auto…
@integralechubasco: Ook dat. En wie de meeste omzet heeft gemaakt. Je kan wel een miljoen auto’s verkopen maar als elke auto je 1000 euro verlies geeft ben je nog niks verder..
@integralechubasco:

Suzuki heeft by far de beste reputatie ..
Fiat zit ook aardig in de lift ..
dus ik denk dat je op het verkeerde topic zit ..
integralechubasco
@lincoln:
w123
@integralechubasco:

heb een 55 jaar ouwe Caddy .. stond 13 jaar stil .. starten lopen ..
nooit revisie gehad ..
is ie daarmee “beter” dan een Alto ??

nope .. maar wel een stukkie duurder .. priemiejum dus ..

Afghanen zijn gek op die dingen voor de export ..
need i say more ??
integralechubasco
@lincoln: diezelfde afgaan doet liever een w123 met 2.000.000 geimporteerd en toe aan zijn zoveelste leven via Marokko of Turkije. Reserveonderdelen heb je niet nodig met de Benz, je brengt ze gewoon even naar de plaatselijke smid. Doe mij die W123 maar in plaats van die Marusha…
@integralechubasco:

o.k. .. je zal wel meer handel met ze doen dan ik dat doe ..
integralechubasco
@lincoln: Suzuki moet die VW nekhijgers nog even kwijt zien te raken en Suzuki zit weer compleet op het goede spoor idd.
Jantje Smit verkoopt er ook veel in zijn marktsegment, maar of hij nou goed is?

Liever kwaliteit dan kwantiteit.
@rshscuderia: goed punt…
@ Alwood: sacherijnig = chagrijnig…
@Svenska_Aeroplan_AB: sacha chagrijnig = …. :)
Ja, de Golf is van VW, maar is wel de best vekochte auto van het merk.
“Op kop, met een flinke marge, BMW met 1.250.000 verkopen dit jaar (t/m november). Inclusief MINI en Rolls Royce verkocht de BMW Group tot nu toe zelfs ruim 1,5 miljoen auto’s.”

Tsja, zo heeft de VAG er nog meer verkocht.
Ik vind Wikipedia erg leuk, lees even mee:

“Een premium is iets wat men gratis krijgt bij de aanschaf van een product.

Het gaat om een klein cadeau waarmee wordt geprobeerd om consumentengedrag te beïnvloeden en de bekendheid van een merk of bedrijf te vergroten.

Voorbeelden zijn de flippo’s en het spaarvarken Knorbert.”
@Cantago:

tis idd voor volk dat denkt dat gratis gratis is ..
@Cantago: Bij een BMW/Audi/Mercedes krijgt men gratis een nekverwarmerke…
@Esprit_de_Flandre:

Oei, nog een toevoegingske-ter-vermijding-van-dissing-der-Premio-Boys vergeten: :mrgreen:
Die idiote focus om de grootste te zijn slaat nergens op. Winstgevendheid is voor het bedrijf veel belangrijker.
@raphael: Winst is alleen belangrijk voor aandeelhouders. Kwantiteit is voor de publieke opinie en potentiële aandeelhouders…
Ach al die statistieken geleuter. Maak gewoon leuke auto’s, is veel belangrijker.
PREMIUM= Kwaliteit, een hoogwaardig product afleveren (Je stelt je klant niet te leur, je laat hem eerder denken iets beter gekocht te hebben dan gedacht)
Kijk naar de oudere modellen van Mercedes, overal in het straat beeld zie je ze rijden. Veel meer zelfs dan de concurentie.
Dit is ook altijd het topic waarbij de meest intelligente reacties naar boven komen. Mini is niet premium, zeggen ze dat? Nee, dat doen ze niet, ze geven alleen aan hoe hoog de BMW group verkoopcijfers zijn en gaan daarna verder over alleen BMW. Ook de reacties over VAG en/of volkswagen zijn onnodig. Het gaat hier over Audi, BMW en Mercedes.

OT: ik denk dat Audi niet de grootste zal worden door het uiterlijk van de auto’s. Steeds meer mensen hebben er kritiek op. Ook denk ik dat Mercedes volgend jaar flink zal terug komen. Mercedes zal immers de nieuwe A-klasse introduceren en heeft pas de nieuwe B en ML geïntroduceerd. Audi heeft zijn belangrijkste modellen reeds een facelift gegeven.
@ewoudhoed: wrm? mensen houden van iets kenbaar! alle audis lijken op elkaar :) iemand die een VW had , zou sneller ook een audi kopen :D
@ewoudhoed: Er komt ook steeds meer kritiek op het uiterlijk van BMW’s. Daarnaast is dat van weinig belang, want op een autoblog heb je altijd veel meningen, vaak ongezouten. Verkoopcijfers zijn uiteindelijk doorslaggevend. Daaraan zie je ook de mening van mensen die niet op AB zitten.

Ik denk dat Audi wel eens de grootste zou kunnen worden. De juiste modellen, juiste motoren, juiste motoren, en dan wat tegenslag voor BMW en ze zijn de eerste. Omgekeerd kan natuurlijk ook. Als Audi een paar missers maakt terwijl BMW een juiste snaar raakt, loopt BMW nog verder uit. De toekomst zal het uitwijzen. En Mercedes zal idd waarschijnlijk een inhaalbeweging maken met de nieuwe A en B…
“..Nee, dat doen ze niet, ze geven alleen aan hoe hoog de BMW group verkoopcijfers zijn en gaan daarna verder over alleen BMW..”

Plausibel. Maar waarom wordt dat er aan de haren bij gesleept? Dat doen ze met VAG toch ook niet.

“..Op twee, met een kleine marge, Audi met 1.193.110 verkopen dit jaar (t/m november). Inclusief Seat en Volkswagen en Skoda en Bentley en Bugatti verkocht de Volkswagen Group tot nu toe zelfs ruim 10 miljoen auto’s..”

Net zo onzinnig.

OT: Als Audi zo door gaat gaan ze BMW nog wel een keer voorbij. Ze vullen ieder gaatje, ieder niche.. er is voor elke Saoedi een Aoedi.
Als we zo gaan beginnen,
Lexus is voor mij ook een premium merk. Neem daar toyota bij en VAG kan opkrasse. Toyota is kwaliteit en kwantiteit :D
Dat zal ook wel de reden zijn waarom zowel audi als bmw hun kerstvakantie inkorten tot slechts 1 week. Mercedes-werknemers in Duitsland krijgen gewoon 2 weken.

Het kan verkeren, in 2009 kregen de werknemers nog 3 weken verkansie..
@sir_smokalot: klopt, de hele trukendoos gaat open zo aan het eind van het jaar! Niet alleen internationaal, ook per land. Zullen weer heel wat auto’s geregistreerd worden zonder verkocht te zijn, puur voor de.lijstjes…
“Op goedkope volume modellen zitten we alleen niet te wachten (d0h).”

Haha, laat dat net zijn waarmee BMW en Audi groeien en groot worden. En laat daar net de handicap van Mercedes liggen, tot nu toe, met de oude A en B. Afwachten wat de nieuwe A+B gaan doen, maar ze zien er alvast een stuk sexyer uit. Als Mercedes een inhaalbeweging maakt, dan wordt het dankzij deze…
Waarom zou het gat tussen Audi en Merc klein zijn, en tussen Audi en BMW een ‘flinke marge’?
Beide gaten zijn ongeveer 57000 stuks. Het gat naar BMW is 305 kleiner dan naar Merc.
Het gaat bij Merc en BMW om de getallen t/m november. Van Audi staat het er niet bij. Zal toch ook wel november zijn?
@mout: Een aandachtige lezer. Kudos…
Hoe durven de kinderts hier te janken en ’t beter denken te weten dan 3,5 miljoen auto-kopers (in 1 jaar).. Cijfers liegen niet. Als je geen natte dromen meer kan krijgen door ’t woordje ‘premium’ dat in je iele koppie rondzweeft vervang je ‘premium’ toch gewoon door ’t woordje ‘goed’ of.. ‘succesvol’. Als ’t daadwerkelijk meuk was waren deze fabrikanten na 5 jaar al exit. Next.
@kaasboerin:

of 3.5 miljoen in een dozijn ..
Waarom zo moeilijk iedereen, wat maakt het uit of BMW de beste is of merc of audi.. Het gaat erom wat JIJ de beste en mooiste vind;)

Ik ben nou eenmaal BMW fan en BMW rijder ik blijf ook bij BMW;)

Merc en Audi hebben ook vette wagens! Maar als je fan bent van een merk blijf je ook bij dat merk. It’s all about the logo!

@isobmw: Ik ben toch van een andere strekking. Fcuk logo’s, fcuk merknamen. Goed is goed, zeer goed is fantastisch. En als dat dan in Slowaaks fabriekske gemaakt wordt, naar een communistisch ontwerp van 30 jaar geleden, met een krakkemikkig verwesterde merknaam, het zij zo…

Ik kies voor duurzaamheid en betrouwbaarheid, en ik ga daar redelijk ver in. In die zin, ik heb een brommerke voor woon-werk (is toch niet ver), en het is al drie jaar geleden dat ik daar nog een onderhoud aan gedaan heb. Hell, in die drie jaar is ie nog nooit gekuist geweest. Het ding rijdt nog steeds. Ik heb dus een goed brommerke. Fcuk chroom en retro-vespa-detailtjes, geef mij maar een stevige oerdegelijke desnoods lelijke machine, die altijd werkt, dan die bescheten bling-bling…
@Esprit_de_Flandre: +1, op ’t ‘fcuk chroom en bling’ na.. Ik hou van zowel kwaliteit als design.. :)
@kaasboerin: Mja, ik zou, gezien mij voorgeschiedenis, eigenlijk ook van design moeten houden. Ik neig echter nogal naar ‘lelijk’ design. In die zin, geef mij een ‘product’, dat er ook uit ziet als een ‘product’. Basic, no-nonsense, functioneel, stevig. Ik ben bvb voorstander van zwarte plastic bumpers op een auto. Een paaltje? No problemo, rij het maar omver. Zo’n zwarte bumper, daar zie je toch niets op. Deukje? Alsof dat de aerodynamica zo hard gaat beïnvloeden. Kapot achterruitje? Duct-tape. Koplampen die los zitten? Even een plaatje aanlassen om de speling op te vangen. Lekkende radiator? Water bijgieten tot het gat vanzelf dichtgekalkt is. Slot kapot? Niet meer sluiten, zit toch niets van waarde in. Handrem kapot? 2 blokjes brandhout. Starter doet moeilijk? IJzeren staaf, tevens bruikbaar als wapen in het hedendaagse verkeer…

Een goeie auto, of liever een goed product, daar heb je na aankoop niemand anders meer voor nodig. Het grootste deel gaat niet kapot, en datgeen dat wel kapot gaat, lost zichzelf op, of kan je makkelijk zelf oplossen…
@Esprit_de_Flandre:

Duurzaamheid betrouwbaarheid dat is tuurlijk het belangrijkste
Maar wrm fcuk logo fcuk merk!
Dat ‘logo’ ‘merk’ maken die dingen betrouwbaar en duurzaam vriend;)
@Esprit_de_Flandre: Kijk, wij begrijpen elkaar. Pak je de ‘pannenstatistik’ van onze oosterburen ernaast, dan blijkt Dacia zo gek nog niet.
Vroegâh vielen de merken van dit artikel (of toch zeker Merc, BMW en Volvo) op door een miljoen of meer km aan te kunnen. In een tijd dat sommige fabrikanten auto’s leverden met tellers die terecht niet verder dan tot 100.000. Kijk, dát gaf premium meerwaarde.
Nu rijden alle merken achteloos 250.000, en is premium een kwestie van smallere naden en lange, dure optielijsten.
the-budel-guy via Android app
Voor de mensen die willen weten welk merk de beste maakt. Blijf zoeken. Die bestaat niet. Iedereen heeft andere wensen voor iemand die sterk voor comfort kiest gaat voor een benzzzz en iemand die graag driftend in de file staat en voor sportief gaat koopt een BMW. En iemand die niet graag patserig of opvallend wil zijn koopt een Audi. En voor mensen die goede kwaliteit wil voor weinig geld koopt een vw of skoda
Audi trekt alle leeftijden aan waaronder ook veel jonger publiek.
het blijft geweldig hoe ze aan de andere kant van de oceaan zulke gewaagde commercial’s maken ;)

http://www.youtube.com/watch?v=2G__Gnw1nMg
@bigcar: inderdaad erg goede vergelijkende reclame. Je kan je vragen erbij stellen van de Audi’s rijden niet, de andere merken BMW, Lincoln en Mercedes blijven erg steady rijden zonder dat er iemand aan het stuur zit, zelfs als ze uit de auto zijn en rijden veilig weg, veel complimenten voor de concurrent als je het mij vraagt. Ook komt de BMW goed in beeld in zie je toch wel dat hij erg mooi is. Toch heeft het een goede invloed zo’n reclame omdat men een positieve houding ten opzichte van het merk Audi krijgen zo wat uiteindelijk kan uitmonden en merkvoorkeur.
@Esprit_de_Flandre:

wooooooow pseudo filosofie ..

u kent de kracht niet van sociale druk en de zogenaamde “comfort zone” ..
de marketing/reclame-boeren bewijzen 3.5 miljoen keer het tegendeel ..
een zilvergrijze alstublieft ..

uit gewoooooowt ..
@lincoln: Ik begrijp wat je bedoelt hoor.

Druk van de massa, marketing, zilvergrijs, …
De zogenaamde ‘veilige’ keuze…

Wat ik bedoel is dat die ‘veilige’ keuze, niet logisch is, en ook niet veilig…
Wie er ook de eerste wordt, het is opmerkelijk dat het juist 3 duitse merken zijn op de eerste 3 plaatsen. Jaguar,Land Rover,Lexus,Infinit,Cady’s,… al jaren niet bij de eerste 3! Mooi werk van die Duitsers, en dan te bedenken dat ze in Europa nog de financiele plak zwaaien ook!
Persoonlijk denk ik dat mensen een audi kiezen voor de uiterlijk. Ik vind het een dodelijk saaie merk. Een rwd rijdt heel anders. Ik kies gewoon de Benz. Dat rijdt gewoon zo heerlijk.
Nogal subjectief verhaaltje zo, eerst wordt gesteld dat de 50.000 verschil tussen Mercedes en Audi ellebogen werk is. de 56.000 verschil tussen Audi en BMW is een flinke marge??
Als de percentuele groei volgend jaar gelijkt blijft is het verschil Audi/BMW volgend jaar nog maar 4630 (ten gunste van BMW). Het aantal van BMW is wel erg mooi rond trouwens tov Mercedes en Audi…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).