Like taking candy from a baby...
Het was dit weekend weer een Audi-feestje op de zes uur van Spa Francorchamps, de laatste Endurance-race voor de 24 uur van Le Mans (op 16 juni). Op zich is dat geen verrassing, want van echte concurrentie is geen sprake. Peugeot doet dit jaar niet mee, en Toyota moest ook afhaken vanwege een crash in een eerdere training. Derhalve moesten de Audi’s met hun mega-budget het opnemen tegen wat oude Lola’s en wat dies meer zij. En dat lijkt toch een beetje op een wedstrijd Real Madrid tegen de Harkemase Boys, met alle respect.
Wat interessanter was, was dat de 6u van Spa de vuurdoop was voor de Audi R18 e-Tron, Audi’s hybride diesel. Het was dus belangrijk om te zien of alles heel zou blijven, en het geeft de toeschouwer een idee van de race pace van de e-Trons in vergelijking met de (niet-hybride) R18 Ultra‘s.
In de kwalificatie waren ze in ieder geval rap genoeg, de e-Trons (startnummer 1 en 2) kwalificeerden als 1e en als 3e. De R18 Ultra’s (startnummer 3 en 4) vertrokken van de 2e en 4e plek. Na 6 uur en 160 rondjes kwamen ze in precies omgekeerde volgorde binnen. Het resultaat:
1 Dumas/Duval/Gené (Audi R18 ultra), 160 laps in 6h 00.22m708s
2 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) + 46.801s
3 Bonanomi/Jarvis (Audi R18 ultra) – 1 lap
4 Capello/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) – 1 lap
‘Missie geslaagd’, zou je zeggen. Alles bleef heel en het hele podium was voor Audi. Ik vrees echter met grote vrees dat Le Mans dodelijk sááááái gaat worden. De enige eventuele concurrent, Toyota, maakt er zijn racedebuut, een enorme handicap tegenover de gepokte en gemazelde Audi-equipe.
Achter de LMP1’s won de 911 GT3 RSR de GTE Pro-klasse, in 144 ronden. Dit betekent een verschil van 16 rondjes, waarmee de winnende LMP1 op het 7 km lange circuit van Spa 112 kilometer meer heeft afgelegd dan de winnende GTE. Dat scheelt nog aardig.
60 reacties
Tsja, hadden ze een paar meer auto’s moeten bouwen, en deze niet plat moeten föhnen op Paul Ricard …
Zou mooi zijn als Kia of Hyundai de handschoen zou oppakken, maar dat strookt niet met het imago van koekblikjes fabrikant, dus daarom niet zinvol. Peugeot durft ondetussen niet meer, BMW is druk met DTM, ….. misschien leuk als er iets ‘serieus’ Amerikaans mee gaat doen in deze klasse?
Er zijn geruchten dat Corvette in 2014 mee gaat doen in de LMP1. Dan gaat Cadillac meedoen in de GT-klasses.
Laat maar komen, zou ik zeggen!
De neus die Toyota er op Paul Ricard vanaf heeft geföhnd …? ;-)
Money buys titels? Als er geen concurrentie is, is het niet meer dan normaal. Peugeot had helaas de ballen niet om door te gaan.
Lopend op de fiets en heen terug..
Nu ga je me toch niet vertellen dat je als pertrol head alleen maar geïnteresseerd kan zijn in de LMP1 klasse.
Dus het boeit me verder weinig.
De GT klassen zijn veel leuker.
Vanmiddag DTM kijken, kan wel eens heel leuk worden.
De kwalificatie gisteren was al heel spannend.
BMW versassend op pole… maar winnen lijkt me iets te veel van het goede. Maar is ook geen schande.
Maar ja je weet maar nooit en misschien word het wel weer een ouderwets BMW vs. Mercedes. Ik hoop het zou vet zijn.
hahaha ja of niet wat een bal gehakt.
Naaide mien kats op vorige race.
Gelukkig start ie achteraan dat scheelt al een hoop.
RTL7 13:50-15:30 Ik kijk het op ARD 13:45-15:30. Kan die Kalf niet uitstaan. Naai me zo hard op als die ADHD kneus zijn bek los trekt en dom begint te lullen.
Afschieten die gast.
Ja het was echt een geweldig spannende race.
Waar ik op gehoopt had is ook uitgekomen.
Ouderwets BMW vs. Mercedes zoals 20 jaar geleden.
Mooie prestatie van BMW ook. 1e en 3e.
Maar ja het is wel duidelijk dat Mercedes de betere auto heeft op dit moment, al scheelt het niet zo heel veel.
Beloofd een heel leuk seizoen te worden.
Nu hopen dat Opel er nog bij komt dan word het nog een stuk leuker.
Als er berichten over Lamborghini zijn, dan zit menigeen reaguurder weer te zeuren dat het allemaal beter was toen Audi er nog niks mee te maken had. Maar ondertussen domineert audi wel met overmacht de races. Dus het lijkt me dat Audi voortaan synoniem mag zijn voor dominerende race prestaties.
En als mensen hier niet over zeuren, dan is het wel over het feit dat het allemaal niet eerlijk is, omdat Audi alleen maar wint omdat ze veel budget hebben. Maar hoe denken deze zeurpieten dat Audi aan dit geld komt? Niet door slechte auto’s te maken volgens mij? Dat hebben ze verdiend door prima auto’s te maken die de consument graag wilt kopen. Alles bij elkaar is de winst van Audi tijdens races dus te danken aan een hele keten van goede prestaties, zowel op het circuit als op de openbare weg.
En door het grote voorwiel zie je niet eens de apex..
Respect om daar goed mee te kunnen rijden :)
Kunnen ze die horror crashes later vanuit alle hoeken in slo-mo terugzien ;)
Inderdaad, zuurpruimen hier ook allemaal !!
Jammer, kan me nog herinneren dat we de laatste paar uur op het puntje van de stoel zaten om bij te houden welke auto wat precies deed. Hopelijk heeft Toyota een goed leerjaar en komen er nog wat andere merken bij.
Kan me herinneren dat bij WTCC(weet niet of dit bij LMS ook zo is) de diesel motoren grotere inhoud mochten hebben plus een turbo. Doe ditzelfde met een benzinemotor en de diesel is een stuk minder competatief.
Ik gun Toyota wel de overwinning, al is het maar om de underdog te laten winnen…maar ik heb er niet veel vertrouwen in, het is tenslotte een debuut.
Overigens vind ik die TS030 wel veel dikker dan de Audi’s. Maar goed, dat waren de Aston Martins ook…die klonken echt, pff.. maar.. te langzaam!
Moehhahahahaha p.r.u.t.s.e.r.s.