Audi stopt géén handbak in de nieuwe S4/S5 [update]

Auteur: , 85 Reacties

De tijden zijn zwaar voor liefhebbers van powersedans en een eigen koppelingspedaal. Stukje bij beetje lijken de MT's uit het landschap te verdwijnen, ten faveure van DSG-bakken of automaten. Het volgende rijtje slachtoffers? De gefacelifte Audi S4 en S5. In Europa dan, want in de VS mag je nog wel gewoon zelf je rechterhand trainen.

En geef de fabrikanten eens ongelijk: als je kijkt naar de verkoopcijfers van alles met meer dan 300 pk, in combinatie met een MT, dan kom je op een erg laag percentage uit denk ik. Alternatieve transmissies zijn zuiniger (want meer verzetten en goed getimede schakelmomenten), je haalt er rappere acceleratietijden mee, en als je zelf het heft in handen wilt nemen, dan kan dat altijd nog door middel van schakelflippers achter je stuur. Natuurlijk kosten deze transmissies wel wat meer, maar op het toch al forse aankoopbedrag van een powersedan valt dit reuze mee. En bovendien: de sportieve handbak is een mythe.

En dus kieperden Lamborghini en Ferrari hem al overboord, en gaat het gerucht over bepaalde high-end Porsche 911’jes. Datzelfde Porsche biedt dan nog wel een nieuwe 7MT in de 911 (991), en ook BMW lijkt de strijd tegen de DSG nog niet opgegeven te hebben, getuige deze foto van de nieuwe M5. Of dat erg verstandig is met constant bijna 700 Nm op je achterwielen is de vraag, maar hey, wie zijn wij om ons dat af te vragen.

Maar terug naar Audi: wij hebben geen 100% zekerheid, aangezien ons contactpersoon even telefonisch niet bereikbaar is, maar Audi-enthousiastensite Fourtitude meldt bovenstaand verhaal. Zij hebben contact gehad met Audi en komen met de volgende quote:

They (Europe) lose the manual. We keep the manual!

100% confirmed, although I don’t know what other markets also get to keep it.

I don’t want to fear for my life when I leave the office. The manual transmission enthusiasts are… umm… passionate individuals.

Save the Manuals!

Is het de omgekeerde wereld? Amerikanen staan toch nog steeds bekend als haters van MT’s. Aan de andere kant: pk-minnende Amerikanen zijn wellicht niet zo representatief voor de rest van de bevolking. En eerlijk zeggen: hoe erg is het als er inderdaad geen MT komt in Europa? Zonder kan je eigenlijk ook alles doen wat je wilt..

UPDATE 09-11: We hebben even contact met Audi gehad, en zij wisten inderdaad te bevestigen dat de S4/5 voorlopig zonder MT geleverd gaan worden. Van de totale S4-verkopen heeft zo’n 20% een MT, en de S4-verkopen omvatten slechts 0,2% van de totale A4-verkopen. Bij hele krachtige modellen is het bovendien de vraag of reguliere handbakken de krachten aan kunnen. Aan de andere kant, bijna-concerngenoot Porsche heeft net een nieuwe 7MT ontwikkeld die wel tegen een stootje kan…

Hoe dit uit zal pakken voor modellen als de R8 en de TT-RS moeten we nog even afwachten, maar de kans zit er natuurlijk in dat hier ook de S-tronic flink gepusht gaat worden.



85 reacties

Kunnen ze het niet andersom doen en die Amerikanen die automaten geven (die ze toch al gewend zijn) en ons gewoon onze handbakken!
Het lijkt me niet dat je echt iets mist. Je kan toch nog gewoon lekker flappy-pedal-gearbox-flipperen? Ook met zo’n auto sta je wel eens in de file. En ik word persoonlijk doodziek van het gekoppel. Alleen heb ik dan ook geen dikke audi. Desalwelteplus, als ik het geld er voor had, dan kocht ik mijn s5 ook gewoon met automaat.
@henkbobsjon:
Zeker nog nooit in een V8 met handbak gereden. Is meesterlijk als je het kan!
Is idd ook erg kwalijk dat de 4.2l V8 verdwenen is uit de s5…
@henkbobsjon: Ik sluit me bij je aan. Uit ervaring kan ik vertellen dat de flippers achter het stuur zelfs nooit gebruik, hoe leuk een auto dan ook is. Vooral in het gewone verkeer vind ik een automaat ideaal, geen gedoe met al het gekoppel, gewoon voet omlaag zo houden tot op de gewenste snelheid, daarna de cruise er op.
Enige vervelende vind ik wel dat je de voet de hele tijd op de rem moet houden. Of in neutraal zetten, maar dan moet je weer zo veel handelingen verrichten als je weg wilt rijden..
@sir_smokalot: Bij een handbak zijn het nog meer handelingen: Remmen, koppeling in, versnelling in 1 zetten, rem al dan niet los, koppeling inhouden, pffff… Laat staan als je hem bij het wachten ook nog eens in de vrij zet.
Oneens. Bij het laatste stukje uitrollen richting verkeerslicht kan je m al in zijn vrij zetten. Daarna is het simpelweg je linkervoet een klein stukje naar rechts brengen om t koppelingspedaal weer in te trappen. Dit voelt wat natuurljker aan dan met je rechtervoet de hele tijd op zo’n grote pannekoek te blijven staan.
@sir_smokalot: Dat trucje pas ik bij handgeschakelde auto’s ook toe, net voor stilstand de auto in de vrij zetten. Meteen een stukje lief doen voor de plantjes, start-stop houdt de motor uit tot ik de koppeling weer in trap. Ik moet zeggen dat ik het bij een automaat niet echt onnatuurlijk aan vind voelen om de voet op de rem te houden, stukje automatisme vermoed ik.
@sir_smokalot:

Gewoon een Mercedes automaat kopen. De e200cdi’s waar ik voor mijn bijbaan als taxichauffeur altijd mee rijd hebben gewoon een hold functie. Kwestie van bij het stoplicht hard het rempedaal intrappen en er komt “hold” in je boordcomputer te staan. Wil je wegrijden gewoon gas geven en hij gaat van hold af. Ideaal, ben pas 21 maar wil nooit meer zonder automaat. Mijn eigen auto is ook automaat.

Ben het overigens eens met je opmerking dat rem vasthouden vervelend is bij het stoplicht, maar daar heeft Mercedes dus een oplossing voor. Wel is het ook zo dat je bij mijn E39 zonder de knop van de pook in te drukken kan wisselen tussen D en N.
@sir_smokalot:

hoeveelheid handelingen valt wel mee eigenlijk.
tenminste, de automaat hier kun je gewoon rechtstreeks van n in d duwen (zonder de knop in te drukken).
dus dat is gewoon een duwtje naar voren geven om in zijn neutraal te zetten en weer een stap terug zetten om weer in drive te komen.

maar ik weet niet of dat normaal is (dacht het wel eigenlijk).
de knop gebruik je hier alleen om in en uit p te komen. om in R te komen en om in zijn 1 te komen.
2, d en n zijn gewoon ‘induwbaar’
Lijkt me dat je daar nog steeds de rem voor moet intrappen. Althans dat moest bij alle automaten die ik tot nu toe heb gereden wel.
@sir_smokalot:

Bij Mercedes hoef je alleen de rem in te trappen om van P naar R, N of D te gaan, met de conventionele automaatpook in de middentunnel. Daarnaast heb je dus de al door mij genoemde HOLD functie. Staat de auto eenmaal in R, N of D kun je de pook gewoon verzetten zonder het rempedaal in te trappen. Dit kan ook terug naar P. Daarom vind ik een Mercedes automaat het meest ideaal in de stad en met file (waar een automaat het meeste voordeel biedt)
@RoT___: Ik gebruik zelf mijn schakelflippers wel dagelijks, ideaal om af te remmen op de motor ipv te remmen. Voor dagelijks gebruik is een (goede/soepele) automaat inderdaad ideaal, helemaal als je elke dag in kilometers file staat. Ga je echt beuken op het circuit dan is een handbak het leukst.
@kraakensmaak: Daar zou je ze inderdaad voor kunnen gebruiken. Toch zal ik het als privé chauffeur zijnde niet snel toepassen, zodra ik zie dat ik af moet remmen laat ik hem zo veel mogelijk uitrollen. Comfort van de passagiers staat immers voorop!
Ik vindt het trouwens een stuk kwalijker dat er geen 8 cilinders in de S5 liggen.
@henkbobsjon: Verschil moet er wezen hè, ondanks dat er in de vorige S4 ook een V8 lag en in de S6 toendertijd een 5.2 V10 en er nog geen sprak was van een A5 als A7. Dus moeten ze het veld een beetje verbreden want anders, wat je toch al doet, rijdt je in de zelfde bak.
Automaat, 4WD, onderstuur, lekker veilig en toch de looks.
Ideale leasebak voor de ict’er, ik zeg doen!
Ach ja ,echt sportief waren ze toch al niet.
Automaat is gay, en zou het nou echt zo zuinig zijn, tenslotte schakel je en kan je net zo zuinig schakelen als een automaat.
@The360box:

ik vind je hand om zo’n pook en roeren nogal gay.
Heb je tig jaar ervaring met zowel MT als AT auto’s gezien die minachting ?
@willemseles: Nee, de meeste boe-roepers naar automaten zijn de mensen die er nog nooit mee gereden hebben.
@RoT___: Misschien omdat ze daar een (goede) reden voor hebben. Niemand zal ontkennen dat automaat makkelijker is, je hoeft minder te doen, in de file is het veel comfortabeler, en met DSG ben je vaak sneller. Maar als je een auto niet alleen puur als vervoersmiddel ziet om van A naar B te komen, dan is zelf schakelen gewoon veel leuker.
@The360box: automaat is NIET gay, automaat is gewoon lekker relaxed.
Ik rij zelf met een mt, ik vind het soms wel leuk om sportief een hand op de pook te laten liggen en af en toe te schakelen.
Maar soms, vooral in een chille mood, wil ik echt gewoon een automaat. Gas geven en gaan met de banaan. Ook stadverkeer word plots een stuk aangenamer met at. Ik moet wel zeggen dat je best met een mt leert rijden, het geeft toch nog altijd dat ingebeelde gevoel van meer een te zijn.
Waarom? Waarom krijgen meer en meer sportieve auto obligate automatische versnellingsbakken. die 0.1 sec die je mss wint op de 0-100 merk je toch niet. maar de schakelbeleving wel.
@Pulizano: Schakelbeleving? Het geknars en geratel uit de bak en de stank van de koppeling als ze niet tegen de combinatie van motor en enthousiaste bestuurder opgewassen zijn?
@oxymoron: idd , een MT is niet geschikt voor iederen
@oxymoron: Plus de tanden in het dashboard door het onhandig omgaan met de koppeling.
@Pulizano: die 0.1 sec is niet de reden dat de consteucteurs ze gebruiken, dat is een gevolg.
Een grote motor met een mt geeft altijd meer kans op schade.
Je tanden per ongeluk eens laten knarsen bij een 1.5tdi kan niet zo veel kwaad, maar met een 4.0 motor vliegen de tandwielen je bijna om de oren als je sportief aan het rijden bent.
& Iedereen misschakelt zich wel eens.
Als het in de VS nog gewoon geleverd wordt, waarom zou het er hier niet uit kunnen?
@Gideon: Ik snap niks van je zin. Dat is toch ook de strekking van het artikel? In de VS wordt een MT nog gewoon geleverd en hier doen ze die inderdaad er uit. Wat is je punt? ;)
@Freewarefreak:
Dat als ze de MT blijven maken het niks extras kost als ze hem hier ook blijven verkopen
Lijkt me dat je door niet meer te hoeven schakelen, je meer aandacht kunt besteden aan het daadwerkelijke rijden… Ben 4 jaar geleden overgestapt naar een automaat, en voor mij komt er nooit meer een handbak, veel relaxter…
automaten zijn voor vrouwen en mensen met lichamelijke beparkingen.
ik verkies een handbak zo-wie-zo boven een automaat, behalve een pin-automaat. maar dat volgens mij iets anders.
@mazdarx8: Hé, een hokjesdenker! Ooit ook maar één meter gereden in een auto met automaat?
@mazdarx8: DSG’s en DCT’s zijn echt fijn. Een ouderwetse automaat met koppelomvormer kan ik mij iets bij voorstellen. Dat vind ik ook niet fijn. Maar de andere twee hebben gewoon koppelingsplaten en geen slip.

Een maat van mij rijdt in een Subaru WRX STI. En kan echt goed autorijden. Sleutelt en test bij een rally-team, etc. En die had een keer een VW DSG mee gehad. Hij zei tegen mij “wat een openbaring.. echt kek met dat flipperen.. en comfortabel.. en SNELLLL.. Dat wil ik zelf ook wel hebben.” Ik vind dat toch wel iets zeggen.

En als je een echte S-Tronic hebt dan zet je hem op Manual en dan is ie ook echt manual. Flipperen zul je. Doe je dat niet.. dan fietst ie de rev-limiter in.. dus net zo’n beleving als een handbak hoor. De VW DSG doet dat niet.. die blijft zich bemoeien.. maar de Audi S-tronic is echt oke.
@mazdarx8:

Precies.
Prima nieuws!!
En zoals Gijs van Lennep al zei; “schakelen is voor tobbers”
Omdat
– Je in onze kontrijen sowieso regelmatig in de file staat en dan is een automaat hemels
– Een automaat sneller is dan een handbak
– Een automaat zuiniger is dan een handbak. Een automaat schakelt immers altijd ‘perfect’ hetgeen een mens niet doet.
– Een automaat minder slijtgevoelig is. De bestuurder kan immers geen fouten maken
– Een automaat veel beter om kan gaan met veel koppel. Kijk eens naar de zware 3 liter diesels bij BMW, Mercedes, etc daar kun je al jaren geen handbak meer krijgen, dat zijn allemaal standaard automaten.

Er is niks met een automaat en met flippers is de beleving er ook echt niet minder om, mensen moeten zich gewoon niet zo aanstellen.

Of je koopt maar iets als een Noble, Lotus oid, dat soort (meer track-gerichte wagens) zijn haast uitsluitend handbak.
@tombiesheuvel: minder verbruik zou ik niet zo zeker zijn, als je geconcentreerd eco rijdt , verbruik je met een MT minder
@KaCh1ng: en een automaat is duurder in onderhoud+aankoop
@tombiesheuvel: Volgens mij haal jij een automaat en dsg of ander flipper ding met elkaar door de war. Een automaat is geen directe overbrenging maar een koppeling vervanger gemaakt met twee tandwielen die door een soort vloeistof draaien en daardoor hun kracht op elkaar overbrengen. hierbij vind kracht verlies plaats (maar een paar %) en het is gewoonweg minder efficiënt. kijk naar de topsnelheid van een handgeschakelde auto en de automaat versie ervan, de automaat is altijd tussen de 3 en 10 km langzamer. Een Dsg is voor zover ik begrijp een gerobotiseerde dubbele koppeling die voor jouw schakelt of schakelt wanneer jij dat wil, maar doet het koppelwerk voor je. Dus automaten zijn niet efficiënter, het koppel principe, handmatig of gerobotiseerd blijft efficiënter.
Gaan we weer.

Op andere sites/fora krijg je een sterretje of telkens meer naarmate jouw kennis van het onderwerp.Kan dat hier niet ingevoerd worden ? Word zo moe van die 16, 17, 18,19-jarigen met 10+ jaar rijervaring.Uitzonderingen daargelaten.
@willemseles: Het kaf van het koren scheiden lijkt me met een sterrenrating geen goed plan, daar driekwart van de bezoekers hoog van de toren blaast worden er maar weinig sterren uitgedeeld worden. Echter kan ik je geen ongelijk geven over het moe worden van een hoop mensen hier. Ik vraag me af hoe veel mensen überhaupt een rijbewijs hebben, laat staan dat zij ooit met een automaat hebben gereden.
@willemseles: ik ben een 18jarige, ik rij nog maar een jaar met de auto.
Ik heb zowel al met een at als mt gereden. Is mijn mening dan plots minderwaardig door mijn leeftijd?
Je mag niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Er zijn hier heus nog wel leergierige studenten die zich serieus houden en iets willen bijleren.
Ik begrijp echter wat je bedoelt, er zijn soms heel kinderachtige reacties op ab, maar hier valt het nu toch redelijk mee, of niet?
@vale46: ik had het stukje’uitzonderingen daar gelaten ‘ niet gelezen.
Vat het dus niet persoonlijk op.
Ronde wielen zijn ook voor vrouwen, echte mannen rijden op vierkanten.
In Canada wel, buddy
@sir_smokalot:

I´m not you buddy, friend!
Heb ook het idee dat mensen hier teveel copy-pasten van de uitspraken uit autoprogramma’s, soms is een handbak inderdaad fijner op het circuit.

In het dagelijks leven is een gewoon automaat sneller, efficiënter en makkelijker. En dan helemaal de nieuwe S-tronic bakken van audi!

Bekijk voor de gein dit filmpje maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=XPoH9JhShYU

A6 3.0 tdi 313pk 5.3s AUTOMAAT tot 100 vs porsche carrera S handbak, met ongeveer 0.5-1 s verschil in 0-100 tijd. 3x raden wie er wint?
@drouvenjw: Amen!
@Freewarefreak: alsof de automaat alles bepaalt. Niet vergeten dat die audi een biturbodiesel is en dus massa meer koppel heeft en alles al vroeg in de toeren meekrijgt. en vierwielaandrijving zorgt ook voor de nodige acceleratie.
@drouvenjw: Ik vind GRIP wel altijd hele goede rijtesten afleveren, vooral deze presentator is om je te bescheuren… Ik lig elke keer weer dubbel om zijn uitdrukkingen.
@gerard1710: Bedoel je het negatief? Mag hoor.. maar ik ben niet zo goed in het herkennen van sarcasme.. beetje sheldon zeg maar.. ;) ..want ik vind de autotesten in het Duits eigenlijk mooier als in het Nederlands. Ik weet niet.. hun hebben uitdrukkingen.. dat valt niet te vertalen. “gib gas und der motor is immer ständig” ..heerlijk! :)
@Freewarefreak: Zeker niet negatief. Ik heb net de film Manta Manta gezien, allemaal prachtige B-Manta’s en Duitse humor: heerlijk…
@drouvenjw: Wat een blunder! :lol: Die A6 heeft gewoon een ZF tiptronic bak man. Niks S tronic, gewoon een geniale 8-traps automaat die tenminste fatsoenlijk koppel kan verwerken!
@Tommy2:
Ik wilde het net typen. De S-Tronic kan maar 550Nm verdragen, daarom heeft Audi voor de zelfde bak gekozen als BMW bij zijn 535d. Ookal denk ik dat BMW inmiddels met de nieuwe BMW M5 ook wel DSG/DCT heeft liggen voor dit koppelgewld.
Audi is al bezig met de nieuwe R8 met S-tronic, dus zullen ze binnen afzienbare tijd ook voor deze sterke dieselmotoren wel een bak met dubbele koppeling hebben liggen.
@Tommy2: Als het zo is klein blundertje vind ik. Het gaat ook niet om de S-tronic op te hemelen. De insteek van zijn filmpje is om te laten zien dat automaten ook sportief zijn. We moeten van het idee af dat een handbak sportief is en een automaat suf. Dat zit tussen onze oren.
Tja het is een logische zet. Wie wilt er nog schakelen met zulke auto’s die zo snel gaan en de DSG-achtige bakken razendsnel schakelen? Bijna niemand koopt zulke auto’s met een handbak dus dan is de keuze snel gemaakt. Bovendien kun je tegenwoordig met een(beetje goeie) automaat met flippers echt wel totale controle hebben en schakelen wanneer jij wilt. :D

@ tombiesheuvel : Ben het bijna met je eens! Alleen de wat oudere auto’s zal ik never nooit met automaat kopen want die zijn wel traag en onderhoudsgevoeliger. :P
Kan er niet rauwig om zijn. Echte sportauto’s hebben en blijven een handbak houden. De echt snelle jongens (Dus categorie sportauto ++ waar het op schakeltijden aankomt)en genoemde powersedans zijn beter af met een DSG of aanverwante. Comfortabeler voor de passagier(s) (als je uit je ooghoeken je passagier ziet bewegen in de stoel op moment van schakelen doe je ’t niet goed) en daar koop je zo’n auto ook voor. Lijkt me.
@rotarypowah: Klopt. Je ziet in de F1 ook nog steeds met het pookje schakelen.
Maar waarom dan in Amerika wel?
Of all places?
Kan te maken hebben met een actie van Car & Driver. Zie laatste zinnetje in de quote in het artikel. Google daar maar eens op.
Er is een hele makkelijke verklaring en dat is: Geld.

Hier in Europa wordt er niet meer betaald voor een handbak, maar wel voor een automaat. Dus dump de handbak, houd de automaat en je hebt standaard een net iets hogere marge. In Amerika wordt extra betaald voor een handbak dus zij mogen hem wel hebben. Als je gewoon wat extra’s betaald, Audi even belt en zelf de goedkeuring regelt met de rdw krijg je heus wel je handbakkie hoor.
Het is ook meer van WIJ echte liefhebbers willen zelf schakelen, maar de zakenlui die er 50000km per jaar mee maken willen alleen zelf schakelen op het ritje van de dealer naar de Golf club…
Er zit in die 313 pk V6 bi-TDI gewoon een 8-traps Tiptronic automaat in en “GEEN” DSG/S-Tronic.
Als ze de handbak nog steeds aanbieden voor de Amerikaanse markt, laat dan aan de Europeanen ook de keuze.
MBT handbak vs automaat, ik ben er zelf nog niet uit. Ik heb nu een automaat en voor druk stadsverkeer is dat wel erg lekker. Echter vorige week na een jaar alleen maar automaat weer eens in de handgeschakelde auto van m’n vader gereden en dat was ook erg plezierig, je bent wat meer betrokken bij de auto.
De oplossing is twee auto’s, denk ik :P
Schrale vertoning uit Duitsland weer. Eerst de RS5 die helemaal niet met handbak leverbaar is, dan de M5 die hier geen handbak krijgt en nu ook de S-modellen zonder handbak.

Over tien jaar weet niemand meer wat een handbak uberhaupt is!
Conventionele automaat met planetair tandwielstelsel en koppelomvormer? Nee dank je. Een automaatbak met dubbele koppeling? Yes please! Zou mijn S5 niet zonder bestellen. *verder droomt*
Als ik me niet vergis is een DSG in beginsel een manuele bak, maar dan eentje zonder koppeling. Net zoals R-Tronic, de nieuwe Aventador-bak en SMG eigenlijk handbakken zijn, maar dan met enkele koppeling ipv 2.
Een flinke motor schreeuwt gewoon om een soepele transmissie…dus automaat. En de ontwikkeling hierin heeft, zoals @Sir al schrijft, hierin grootse sprongen vooruit gemaakt. Kortom, niks zielig, gewoon eraan geloven…en het ‘nieuwe genieten’ omarmen (* zweeft verder op zen-bergtop *)
‘De tijden zijn zwaar voor liefhebbers van powersedans en een eigen koppelingspedaal.’
Ja, want het zijn geen powersedans.

Iets meer inhoudelijk: krachtige auto’s veranderen wel héél erg van karakter. De automaat betekent dat je geen schade meer kan maken met verkeerd schakelen. Kon een paar jaar geleden nog wel. Maar de lijst om die dingen foolproof te maken wordt wel erg lang. Snelheidsbegrenzer, ABS, ESP, anti-dommelfunctie, adaptieve CC, 4WD, enz… Er wordt nog gewerkt aan een functie die verkeersovertredingen onmogelijk maakt.
Ik moet geen automaat. Automaten zijn waardeloze apparaten voor luie mensen en voor mensen die niet kunnen rijden. Ook erg gay, een automaat. En leuk voor bejaarden.

Lekker zelf schakelen en koppelen, een stuk prettiger dan zo’n suffe stoffige auomaat.
@kempenaer: welcome to the 21th century…
Een dsg(dubbel koppeling automaat) is ver van stug!
Heerlijk soepel, ge merkt haast het schakelen niet, zo soepel zijn die dingen tegenwoordig!
@vale46:

Weet ik. Heb een tijd geleden een stuk met een golf gti met dsg gereden. Uitstekende bak, maar toch heb ik veel liever een handgeschakelde. Koppelen, ontkoppelen en schakelen doe ik liever zelf.
@kempenaer: Dan is dat je persoonlijke smaak, waar ik niks op tegen heb.
Maar de huidige automaten zijn niet stug, zoals jij beweerde.
Als je bang bent om motorschade te veroorzaken door met een handgeschakelde versnellingsbak te rijden, dan had je eigenlijk geen rijbewijs moeten hebben. Voor dit soort wezens is de automaat wel een goed alternatief.
Als je bang bent om motorschade te veroorzaken door met een handgeschakelde versnellingsbak te rijden, dan had je eigenlijk geen rijbewijs moeten hebben. Voor dit soort wezens is de automaat wel een goed alternatief.
Ik heb een tijd automaat gereden en ik moet zeggen dat het heerlijk rijdt in normaal verkeer.. en helemaal een uitkomst in de files…

Echter als je lekker sportief wilt rijden gaat er niks boven het spel met een handbak.. Over rijden met flippers geen ervaring maar ik zou handbak in een stuk ‘speelgoed’ prefereren. Voor de saaie woon/werk km’s een automaat.
Ieder zijn voorkeur, ieder wil op een andere manier auto rijden en daar op zijn eigen manier mee bezig zijn en het verschilt per persoon welke bak daar het beste bij past. Dus die hele discussie over MT vs AT is volgens voor een groot deel subjectief dus agree to disagree zou ik zeggen.

Wat mij vooral zou storen als ik in de markt was voor een auto van 100+k dat ik zelf niet meer de keuze heb wat voor bak ik er in wil hebben. Je kan honderduizend opties aanvinken (mits je er meestal dik voor betaald), maar een keuze die zoveel invloed kan hebben op het karakter van de auto wordt voor je weg gestreept…
En terecht. Wat heb je nou aan een schakelbak in zulke uitvoeringen.
De meeste raggen hun schakelbak toch naar de fillistijnen, omdat ze denken dat ze een autoheld zijn.
Persoonlijk meer liefhebber van hard-core handgeschakelde bakken! Ieder zijn eigen wens.. Maar persoonlijk heb ik liever wat meer te doen, tijdens het rijden. Daaruit ook dat ik alleen maar “pis-automaten” heb gereden ;) En dus ook het sportieve gevoel heb verkregen in een handbak ;) Weliswaar met 6 versnellingen, zodat ik “niet mijn schakelbak naar de filistijnen rijdt, omdat ik denk dat ik een autoheld ben”.
ik heb liever een MT in een sportbak, een zware sportsalon zou ik dan weer een AT met flippers nemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).