Audi wil een diesel supercar bouwen met 700+ pk

Auteur: , 82 Reacties

Op het moment dat Jaguar hun plannen voor een supercar in de ijskast zet, beginnen ze bij Audi juist serieus na te denken over een nieuwe supercar. Uiteraard wel eentje met een zeer potente dieselmotor. De successen op Le Mans moeten immers uitgebuit worden.

Franciscus Van Meel (de baas van quattro GmbH) verklapt in een interview dat er inderdaad wordt nagedacht over een model boven de Audi R8. Deze supercar zal de strijd aan moeten gaan met auto’s als de McLaren P1, Porsche 918 en de Ferrari F70.

Audi speelde ooit al met het idee om een 6-liter V12 TDI motor (500 pk en 1000 Nm) achterin de R8 te hangen, maar dat ging uiteindelijk niet door.

Er wordt gesproken over een vermogen van minimaal 700 pk/1.000 Nm en een sprintje van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden. Wat vinden jullie van het idee van een supercar met dieselmotor? Is dat beter of slechter dan een hybride aandrijflijn zoals Ferrari, Porsche en McLaren in de planning hebben. Of is het nog erger? (via: autoexpress.co.uk)




82 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik zie liever een diesel dan een hybride. Leuk concept!
Een petrolhead lust geen diesel!
@toroloco:

Ik drink liever ook geen Benzine, maar misschien houd jij er andere gewoontes op na..
@toroloco: Brabanders drinken ook Bavaria terwijl er al weet ik hoe lang Heineken en Grolsch bestaat. Dus dan zal zo’n B-merk supercar ook wel verkocht worden…
@Christiaanvdd: het gros van de brabanders drinkt jupiler, en zien heineken als een pilsener en geen echte bier en vinde grolsch voor tukkers.
@Christiaanvdd: het gros van de brabanders drinkt jupiler en vind heineken maar een pilsener en geen echt bier. Verder vinden ze grolsch voor tukkers.
@pattmall: dat klopt idd
Ik vind het een leuk ideetje beter als die hybdride zooi vind ik persoonlijk daarbij zal het ook iets zuiniger zijn als een benzine.
@brennie-1994: Wel eens gehoord van de
Porsche hybride 918 Spyder?

Ik verkies de 918 zeker weten boven een R8 diesel. Eigenlijk boven elke R8… ;-)
ik kan hybride met grote benzinemotoren nog beter appreciëren dan diesel, voor de emotie en klank. Maar potente diesels (bmw 640d, audi 3.0tdi, range tdv8) rijden ook wel heerlijk. Verdubbel die cijfers en je hebt waarschijnlijk een machtig koppelmonster!
@breakingpoint: en toeren draaien, het beste middel om te voelen als je met een racer op baan bent, of een locomotief.

En een dieselmotor met gelijkaardige prestaties als een benzine weegt toch veel meer? Als ze werkelijk de porsche 918 of mclaren P1 kunnen beconcurreren met een diesel, beloof ik audi nooit meer uit te lachen! :P
@breakingpoint: staat genoteerd
@breakingpoint: het rendement van een diesel is veel hoger, 40% ten opzicht van 25%. Ik denk dat het wel mogelijk is het zwaardere blok te compenseren met power van 2 turbo’s.
gewoon die v12 tdi erin knallen en lekker kietelen.
dan trek je alle straatstenen eruit en blaas je een dikke vieze zwarte roetwalm eruit :D
@arnocs: lol maak jij dan een versnellingsbak voor die gekietelde v12, in de standaard Q7 zit nu al 1000 Nm koppel. Dat is nu al een versnellingsbak moordenaar.
Audi heeft destijds zelf het R8-project stopgezet, omdat iedere beleving van snelheid en acceleratie ontbrak. Schakelen diende al te gebeuren bij 1200 toeren (zegmaar…) en dus was er geen ‘feest’ mee te vieren.
Kortom, leuke herkansing, houdt ze van de straat, maar zal niet tot de gewenste statusstap leiden.
doen! een supercar die ook als tracktor kan dienen… Vetjes toch?
Vind het wel gewaagt om een diesel te willen laten concureren met het beste wat er op dit moment aan komt/rond rijd. Ben erg benieuwd ben wel diesel fan, vind het heerlijk rijden maar niet echt sportief.. dan ga ik toch voor een lekkere toerenjanker. Het is in iedergeval wel lef als ze het doen.
Laat maar komen die trekschuit
ik vind het idee van 700 pk raar.

uit diesels kun je ontzettend veel koppel halen, maar paardenkracht is een ander verhaal: als je nu al kijkt naar de V8 4.2 TDI van audi komt daar al 800 nm koppel uit, met slechts 340 pk.
of bij bmw met hun trio-turbo motor: 3.0 6 in lijn 381pk, 740 nm koppel. wederom te zien dat er een overdaad aan koppel beschikbaar is, maar pk’s hó maar.

ben benieuwd hoe audi volkswagen het voor elkaar wilt krijgen..
@bigcar: is niet onmogelijk,
Kijk maar in vs tuning wereld of diesel.
Of duik in de vrachtwagen brands.
Audi heeft te maken met imago, milieu regelds, verbruik en vraag (economie).
Audi R8 tdi was cool maar vraag erna te laag (nog)
@bigcar: de diesel le mans wagens van audi zitten al aan 600pk
@bigcar: die 381 pk uit 3.0 liter slagvolume is niet slecht hoor, is toch 127 pk per liter. Dat is bij veel merken nog steeds flink bij turbogeblazen benzinemotoren, laat staan een dieselmotor. Daar staat tegenover dat je wel gelijk hebt dat bij diesels het vermogen achterblijft bij het koppel.
@bigcar: vermogen is evenredig met koppel maal toerental. Diesels hebben meer koppel maar kunnen minder toeren draaien. Je kunt ook zeggen dat benzines heel weinig koppel hebben en dat ze dus veel meer toeren moeten draaien om hetzelfde vermogen te halen.

Het betekent dus niets als je zegt dat diesels te weinig pk’s halen ten opzicht van hun koppel. Gewoon een andere versnellingsbak eraan koppelen en je gaat even snel. Uiteindelijk gaat t om de pk’s want dit is het vermogen.
@jmeverts: Nee joh, vermogen is de hoeveel energie die door de motor wordt afgegeven. Koppel is de hoeveelheid kracht. Het gaat natuurlijk om de afgegeven kracht!
Gaat Audi na Le Mans nu ook truckracen dan…?
Kom je daar met je (Audi R9) TDI aangereden, hoort iedereen dat er een Passat langs komt. Niet erg indrukwekkend als het aan mij ligt.
@bsxc2: Hebben Passat’s tegenwoordig ook al V8 of V12 diesels dan?
@Tommy2: Je weet wat ik bedoel.
@bsxc2: de porsche cayenne v8 diesel Zeker niet gehoord??? Man man wat klinkt die goed…
@bsxc2: wel een w8 maar dat is geen diesel.
-edit: nutteloos-
@zeeuw: haha, een Dodge Charger diesel? you made me laugh
@breakingpoint: hoop toch dat je ‘m snapt…
alles hang af van hoe zwaar hij is & hoe hij klinkt.
denk niet dat hier een markt voor is ook.
Doe maar niet Audi, een supercar moet emotie hebben.
@jerry:
Dan kunnen ze de R8 ook net zogoed schrappen….
Audi en Emotie? Dat gaat niet samen….
@jrk68: hoor ze dan.. emoties.. en wat bedoel je daarmee? dat je lekker kan liggen janken in je auto omdat hij zo mooi voelt en stuurt? emoties zijn voor mietjes! Ik wil rauwe actie..
@solmatje:
Als je “rauwe actie” wil dan heb je het verkeerde merk uitgekozen.
Of je moet met je Audi naar de hoeren gaan….
@solmatje: rauwe actie en audi?! Net zoiets als AMG en saai geluid.
@berlinetta: duidelijk nog nooit in een r8 gereden jullie
@solmatje: als emotie geschrapt word zou niemand een Ferrari rijden.
@jrk68: Ik vind de R8 niet mooi, te klinisch zeg maar. Hoe anderen over denken vind ik prima. Genoeg fans van de R8.
@jerry:
Ik vind een R8 een typisch voorbeeld van “Ik kan wel maar ik wil niet”….
@jerry: past wel binnen de stijl van audi, emotieloze supercar?!
@jerry: Het is niet voor niks dat ze de R8 in irobot liet voorkomen, Audi’s en robots hebben geen emotie.
Hij is nog niet uit en mensen denken al dat et een standaard emotieloos 1.6 tdi gebakje wordt. Eerst maar eens zien wat ze ervan maken.. Liever dit dan een elektrisch of hybride schijtbak..
Diesel is de brandstof van de duivel.
Gewoon de scania V8 met 730pk en klaar is hij, ze hebben daar toch een aandeel in.
Aventador met Porsche diesel en een paar, euh sorry vier ringen erop en de badge engineers zijn klaar bij VAG.
@norge: Gallardo.. Geen Aventador
@solmatje: Nee Aventador…
@solmatje:
Het gaat hier om een model boven de R8….
Audi Aventador/R10 ofzo dus….
Dat had jij als fanboy toch moeten weten….
@jrk68: Oja klopt, beter nog.. Geen Gallardo of aventador
Waarom niet? Snel zal het zeker zijn, en ze kunnen het zo luid en geil laten klinken als ze willen.
Vet! Ik ben benieuwd.
Gewoon doen, zonde om die techniek te laten liggen
Zeker niet laten gaan! Die beesten moeten gwn gemaakt worden!
Wat is er mis met een diesel? PK’s genoeg, Koppel in OVERVLOED, en tja als mensen beginnen te mekkeren over het geluid valt bij mij de broek al uit want een “iconische”(braak) m5 heeft tegenwoordig al speakers ter compensatie.. doe mij het stampende geluid van een diesel maar. Tschuss Ferrari.
@Laue:
Voor een saaie leasebak is er niks mis met een diesel.
Maar komop, een supercar moet gewoon een geluid hebben waar je kippenvel van krijgt….
@jrk68: Dus als ze er speakers instoppen voor dik geluid is een diesel wel geoorloofd hoor ik je nu zeggen? bij een m5 doen ze het ook.
@Laue:
Denk is ff na man…. Ik ben een petrolhead, geen AUDIofiel….
@Laue: Ferrari? Audi kan MB en BMW bij de DTM niet eens bijhouden. Ze huppelden er als puppy’s achteraan. En dan moet deze auto? De F70 verslaan?

Nou weetje, dat doet ie misschien ook wel. Al is het maar omdat hij pas over een paar jaar uit komt en de F70 al verouderd is.
@berlinetta: wat een slecht voorbeeld die DTM.. Is elk jaar anders.. En zo’n bak is, los van het uiterlijk, helemaal niet te vergelijken met een 3 serie, c of A4
@berlinetta: whahaa moet jij nodig zeggen met je ferrari die in de formule 1 word vernederd door een energy blikje genaamd red bull ik verlies liever van bmw of mercedes dan een van een blikje fris en dan heeft ferrari nog het grootste budget en toch bakken zij er niks van
@madridsta: Interpunctie
@Laue: Wat is er mis met diesel? Wat dacht je van alles?

Wat is er mis met benzine, dat men een toevlucht tot diesel moet gaan zoeken?
Zeldzame beelden van de testmule voor deze dikke diesel.

http://www.youtube.com/watch?v=TH5pfmIHj7k
Haha…bij Oudi is iemand gek geworden! Concurreren met Ferrari, Porsche en McLaren. Dan mogen ze eerst de R8 wel eens gaan veranderen, tenzij ze onder aan de ladder van dit soort auto’s willen gaan zitten. Lelijkere supercars bestaan er niet.
Gewoon doen, waarom? Omdat het kan :) Effe de concurrentie lekker te kijk zetten.
@nomar:
Ik heb het vermoeden dat ze in Weissach, Maranello en Woking nu over de grond rollen van het lachen….
Een Aventador TDI….proest..hoe verzinnen ze het….
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrt, ik zeg: doen!!!
:D
Beloven ja… Hoelang zijn ze hierover nu al aan het palaveren. Gewoon doen jongens! Toch geld genoeg om een folieke te permitteren!
Zou het kunnen dat ik m al gezien heb?
Een paar weken reed ik een uur voor Neckarsulm op terugweg uit de Alpen toen er een nieuwe, nog gecamoufleerde, RS6 met daarachter een R8 V10 ons voorbijreden. Heb er ook foto’s van. Ze namen vrijwel meteen een afslag en wij reden ze weer voorbij.

Ruim een half uur later kwamen ze weer voorbij maar nu met twee R8-en en een nieuwe S8. Helaas geen foto want ik zat op dat moment te bellen.
Wel een vette Audi combo natuurlijk zo 5 achter elkaar.

De twee R8-en waren heel donker van kleur, inclusief de ramen maar niet met het bekende zwarte folie. Verder hadden ze de spoiler met de naar beneden gebogen uiteinden van de R8 GT en twee uitlaten zoals ook op de V12 TDI gebruikt zijn, dus het zou kunnen. Eerst dacht ik dat het twee GT’s waren, maar waarom zouden ze die in die kleurstelling laten rijden en die zijn allemaal verkocht dus wat doen die hier tussen?

Benieuwd hoe het er straks allemaal uit gaat zien en of ik een primeur had.
Zonder bewijs dat wel. Haha.
sponsored by alle VW golfs en polo’s bluemotion de leasing sletjes die als zoete broodjes in onze strotten geramd worden…
Ik werk veel met diesel motoren in trucks en landbouw.
Vind het een mooie en goede techniek maar niet voor een auto. Kan er het nut ook niet echt van inzien. Misschien iets voor een Mercedes G maar anders niet.
Diesel + saai en zielloos. Maar goed, Audi moet eigenlijk wel, ze moeten iets in het assortiment hebben wat hun Le Mans diesels vertegenwoordigt natuurlijk.
http://youtu.be/91Wim8vMHZ8

Diesel kan wel goed klinken. :)
@1lunatic: porsche cayenne diesel v8 die klinkt ook heel erg v8 heerlijk
@schellekens006:

Klopt inderdaad.
De Audi 3.0 TDI V6 met een aangepaste uitlaat klinken ook erg goed voor een diesel.
W16 TDI zet hem maar in Veyron Audi En probeer gelijk weer wat records te breken. 2000nm of whatever.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).