Augmented reality in auto’s gaat een vlucht nemen

Auteur: , 11 Reacties

De vraag is alleen: wanneer?

Augmented reality – in het Nederlands simpelweg ‘toegevoegde realiteit’ – is het toevoegen van data aan reële beelden. Iets dat uitermate geschikt is voor in de auto, aangezien je constant door een potentieel projectiescherm (aka: de voorruit) tuurt. Een product dat hiermee veelvuldig in het nieuws is geweest, is het Project Glass van Google. Een bril-achtige die je constant handige info voorspiegelt, alleen heeft het een vrij hoog heuptas-gehalte: eigenlijk wil je er niet mee gezien worden.

Kijken we naar de auto-industrie, dan zien we dat er door autofabrikanten al lange tijd naar gekeken wordt. Onder andere BMW, Volvo, Toyota, Mercedes en GM experimenteren er mee, maar hebben het nog niet in een productiemodel weten te verwerken. Het blijft tot nu toe bij head-up displays (HUD) en voertuigdata die op de voorruit wordt geprojecteerd. Audi heeft het wel eens toegepast in de combinatie app + kalander.

Er zijn twee ontwikkelingen waarom augmented reality een vlucht zal nemen in auto’s.

  • We willen steeds meer info consumeren terwijl we achter het stuur zitten: mail/Whatsapp/Twitter/Flitsmeister/Autoblog. Fabrikanten accepteren dit gegeven ook en kijken nu naar manieren om dat zo veilig mogelijk te maken.
  • Auto’s worden meer connected en er is meer info die nuttig zou kunnen zijn in de auto. Denk aan Google Maps-in-het-echt, realtime verkeersinfo, beelden van verkeerscamera, waarschuwingen van andere auto’s dat het glad is, maar ook toeristische info over zaken waar je langs rijdt etc.

In dit BBC-artikel komt een professor aan bod die een systeem ontwikkelde dat een navigatiekaart laat zien over de breedte van een voorruit, en zich schikt aan de wegen buiten de auto. Hoewel je je ogen hiermee niet meer van de weg hoeft te halen bij het checken van navigatie-aanwijzingen, gaf het sommige gebruikers toch een hoog gamegevoel. Iets té veel augmented reality wellicht. Een andere toepassing is het ‘doorzichtig’ maken van de achterbank of portieren, wat vooral handig is tijdens parkeerwerk. Een groep Japanners paste het toe, zoals te zien in de demovideo op Autojunk.nl.

De voorruit van de toekomst gaat digitaal, maar uiteraard wel stapsgewijs. In de komende jaren zullen sommige autofabrikanten het steeds verder integreren, dus of u even wilt leren multi-tasken.



11 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
leuke vinding ..

je hebt er alleen geen tyfus aan als je kan autorijden ..
In het donker zou het best wel eens handig kunnen zijn, soms zijn kleine zijstraatjes maar lastig te zien en vooral oudere mensen gaan dan al kilometers van tevoren stapvoets rijden.
“We willen steeds meer info consumeren terwijl we achter het stuur zitten: mail/Whatsapp/Twitter/Flitsmeister/Autoblog.”

Noem me ouderwets, maar wat is er mis met gewoon op het verkeer letten terwijl we achter het stuur zitten?
@Vincegail: omdat autorijden fucking saai geworden is in NL.
Die grappen met persoondetectie en infraroodcamera’s die Mercedes bijvoorbeeld al in de S klasse heeft zijn natuurlijk ook bij uitstek geschikt om op een AR voorruit te projecteren. In elk geval nuttiger dan op een klein schermpje ergens in het dashboard.
Live google maps heeft wel wat potentie. Zelfgekozen layers van bijvoorbeeld restaurants, hotels, etc., of navigatiepijlen op de weg, zie t wel zitten.
Alleen wat dat met verkeersveiligheid vraag ik me wel af. Aan de ene kant biedt het nog meer afleiding, maar aan de andere kant worden je ogen richting het verkeer gehouden i.p.v. op een schermpje in de middenconsole
Misschien gaan ze ooit beseffen dat mensen ook wel eens willen rijden en daarvan genieten in een auto…
Ik zou denk helemaal gek worden, als ik al die informatie in m’n voorruit zie.
Nou, het is inmiddels 21 December 2012 en we bestaan nog, dus ik zou zeggen: DOEN !! Doe er gelijk wat vleugels bij, een paar mooie dames, internet in élke auto en een paar intelligente deuren :)
Ik denk dat er met het projecteren op de voorruit toch wel één groot probleem is: dat is erg afhankelijk van waar je zit. Stel dat je navigatiepijlen op de de baan zelf zou tekenen en je leunt wat naar voor, dan ‘verschuiven’ die pijlen een paar meter. Zal dus ofwel ingesteld moeten worden als je het begint te gebruiken (want groot verschil in “oogpositie” tussen kleine en grote mensen), of je plaatst een camera in de wagen met oogdetectie.
Voor de medepassagiers zal het helemaal op niets trekken :).
Nachtzicht op de voorruit zeg ik!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).