Autoblog advies: compacte auto met veel cilinders, voor weinig

Auteur: , 102 Reacties
VR6

Vandaag gaan we op zoek naar een compacte auto met soepele motor.

De viercilinder lijnmotor is in Europa de meest voorkomende motor. Terecht. Want deze biedt eigenlijk alleen maar voordelen. Dankzij vier arbeidslagen (inlaat, compressie, arbeid, uitlaat) kan elke cilinder telkens een slag voor zijn rekening nemen. Ergo: een soepele motor. Vergelijk de loop maar eens met een driepitter (Aygo, 418i Coupe) of tweecilinder (500 TwinAir, Honda zitmaaier). De vierpitter is lekker compact, dus kan overal in geplaatst worden. Vinden de ontwerpers prettig.

Echter, voeg één of twee cilinders toe en de motor wordt nog soepeler. Dit draagt bij aan een rustigere, comfortabelere en luxueuzere rijbeleving. Zo denkt Sam er in elk geval ook over. Hij stuurde ons een digitale brief met daarin de vraag of wij hem van wat advies konden voorzien. Wat zoekt Sam eigenlijk?

Hij zoekt een auto als vervanger voor zijn Peugeot 205. Dit moet een representatieve en fijn rijdende voiture zijn. Geen racemonster, wel een prettige metgezel. Nog een voorwaarde is méér dan vier cilinders, vanwege de loop. De auto moet niet al te groot zijn, liefst rond het formaat Golf-Jetta. Het gewicht ook het liefst zo laag mogelijk, evenals de verzekering. De auto  moet origineel zijn en betrouwbaar bovendien. Kortom: een beste uitdaging.

Zoals je gewend bent, de tabel met wensen en eisen:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 205 1.6 XT, Peugeot 205 1.4 Géneration
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:Om en nabij de €2.000
Jaarkilometrage:15.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Een leuke compacte extra auto die voor de dagelijkse rit van/naar het werk moet dienen, en die de rit zelf wat leuker maakt met een smeuïge vijf/zescilinder motor.
Gezinssamenstelling:1 volwassene
Voorkeursmerken /modellen:Mazda MX3 V6, Golf/Bora/Jetta/Vento met VR6/V6/V5, Rover 45 2.0 V6, klassieker, …

Japans (Mazda, Toyota, …) heeft lichte voorkeur vanwege veelal degelijke kwaliteit.
No-go modellen / merken:Booskijkers, subwoofers en andere Halfords/Heuts items.

Allereerst is het vrij simpel: het is bijna niet mogelijk. Je zult ergens concessies moeten doen. Een zescilinder versie is nu eenmaal zwaarder, duurder in de verzekering en verbruikt flink meer. Daarbij is het voor €2.000 – € 2.500 best tricky om een goed exemplaar te vinden. Ook zijn er gewoonweg vrij weinig compacte auto’s met een motor met meer dan 4 cilinders.

Niet doen: VW Golf III VR6 of VW Golf IV V6 4-Motion
Je zou aanvankelijk denken dat dit een goede optie is. Het formaat is prima en ze zijn goed verkocht. De motor is ook zeker interessant. Het probleem is eigenlijk het budget. Dat zou je minimaal moeten verdubbelen om een goed exemplaar te vinden. Er is geen één exemplaar onder de drie mille die ik zou durven aanraden. Allemaal aftands, afgeragd en,- of praktisch afgeschreven. Een goede Golf III VR6 kost al gauw 5 mille. Voor de Golf IV 4-Motion geldt hetzelfde. De Jetta VR6 en Golf III VR6 Variant in originele staat zijn ook buitengewoon prijzig: 6-7 mille ben je zo kwijt.

Tokkiegolf

Fiat Bravo HGT
Dit was de Hot Hatch van Fiat in de jaren ’90. In tegenstelling tot de meeste GTI’s had deze geen viercilinder motor, maar een heuse vijfpitter. Dit betekent dat het geluid van deze hitsige Italiaan bijzonder veel lijkt op dat van de Volvo’s van Blik Op De Weg. Veel staan er niet te koop, overigens. Check wel even wanneer de distributieriem vervangen is. Voor deze exercitie moet het blok moet er namelijk uitgehaald worden, wat nogal in de papieren kan lopen. Qua rijden is de HGT comfortabeler dan je zou verwachten. Voor het budget is een Stilo Abarth ook mogelijk, maar een Bravo HGT rijdt fijner en ziet er leuker uit. Ook zien de Stilo’s in het budget er nogal afgeleefd uit.

Bravo

Rover 45 2.0 V6 Sterling
Jazeker, gewoon een chique Brit op de oprijlaan. Waarom niet? De fabriek in Longbridge mag dan een spookhuis zijn, de Rovers die eruit rolden waren heel zo slecht nog niet. De Rover 45 deelt behoorlijk veel techniek met de Honda Civic uit de jaren ’90, maar ziet er veel beter uit. De top motorisering was de 2.0 KV6, een zespitter met 150 pk. Daarmee is het overigens niet een sportieve auto. Comfortabel toeren is de Forty-Five op het lijf geschreven. De Sterling uitvoering is lekker compleet: veel leer en hout, mooie wielen en altijd airco. Wel zo prettig. In jouw budget heb je zowaar een beetje keuze. Het zijn zeer incourante auto’s, dus hier kun je echt je voordeel mee doen. Tip: ga voor de automaat. De handbak kan nog wel eens kuren hebben en de automaat past uitstekend bij het karakter van de auto. Verbruik is wel erg stevig.

Rover

Ford Cougar 2.5 V6 24v
Typisch zo’n auto die we en masse zijn vergeten. Onterecht, naar onze bescheiden mening. De Cougar heeft een zeer prettig weggedrag: stabiel, strak en toch comfortabel. De transmissie schakelt uit de kunst: een automaat is overbodig. De 2.5 V6 is niet heel bijzonder, maar doet zijn werk uitstekend. Onderhuids is het gewoon een Mondeo, dus qua onderhoud gaat het je niet de kop kosten. De V6 uitvoeringen waren standaard al compleet uitgerust. Qua uiterlijk nog altijd een gave verschijning. Geldt niet voor het interieur, dat oogt gedateerd. Een enorm pluspunt is het aanbod. Er staan voldoende redelijke nette exemplaren in het budget. Naar het schijnt de favoriete auto van @MauritsH. Prima basis overigens om een Ferrari van te maken.

Ford

Seat Toledo V5 Signo
De beste keuze uit dit lijstje. Dit was Seats topmodel eind jaren ’90. Het model ziet er nog steeds vers uit, met dank aan Georgetto Giugiaro. De techiek komt overeen met dat van een Golf; het dashboard komt uit een Audi A3. De V5 werd alleen in luxe uitvoeringen verkocht, alhoewel we tegenwoordig airco, radio en lichtmetalen velgen normaal vinden. In het budget zijn er voldoende te vinden, en nog belangrijker: in een zeer redelijke staat. De Toledo kent niet de achterban die de VW Golf wel heeft, ondanks dat het technisch identieke auto’s zijn. Daar kun je enorm op besparen. Ondanks dat Seat ‘het Spaanse Alfa Romeo’ moest worden, is de Toledo niet echt sportief. Andere optie is de technisch identieke Volkswagen Bora 2.3 V5. Echter, de exemplaren in het budget zijn minder mooi dan bij de Seat.

Toledo

Lexus IS200
De beste BMW 3-serie komt uit Kanegasaki, Japan. De IS200 is aanzienlijk sportiever dan de Beier, opmerkelijk genoeg. De handbak is een feest, met lekker korte slagen en overbrengingen. De motor loopt schitterend en de balans in het chassis is echt heel erg goed. Kortom: een echte rijdersauto. Ze zijn te vinden voor 2 mille, maar voor een paar 100 extra zijn er aardige exemplaren te vinden. Qua betrouwbaarheid staat deze op eenzame hoogte. Echt een topaanbieding. Het is wel een D-segment auto, zij het compacte. Echt ruim is de IS200 dan ook niet. Check hier het aankoopadvies.

Lexus

Mazda MX-3 1.8 V6
Een van de kleinere zescilinders ooit gebouwd. De MX-3 kreeg nationale faam door de fantastische reclame van de zes op en neer bewegende kabouters. Over het algemeen staan ze te boek als zeer betrouwbaar, maar check dit van te voren. Veel MX-3 eigenaren voelden zich verwant met Paul Walker en hebben de auto daar op afgestemd: spoilers, bodikits, grote wielen en stickers moeten wel je ding zijn. De Mazda is om te rijden wel het leukst van dit lijstje. Bij hard het gas los laten komt zelfs de kont iets om. Mede daarom ook volgens jullie een van de fijnere betaalbare funauto’s. Voor hetzelfde geld kun je ook zoeken naar een Mazda 323F 2.0 V6. Deze rijdt iets volwassener. Ook deze auto is een troetelkindje van de tuningscene geweest: een origineel exemplaar vinden is lastig.

MX3

YOLO: Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v
Dit blijft een waanzinnig fraaie auto. Ondanks dat het een auto in het D-segment is, zijn veel C-segment auto’s ruimer. Daar moet de 156 het niet van hebben, ondanks dat je er prima in zit. De 156 biedt alles: een fraaie koets, aangenaam interieur en een appetijtelijke motor. Volgens de Alfa Romeo fans zijn dit zéér betrouwbare auto’s. Dat klopt ten dele. Het is bijzondere techniek dat gewoon onderhoudsgevoelig is. Je bent meer kwijt aan beurtjes dan bij bovenstaande auto’s. Vandaar YOLO. Het vebruik is ook stevig. Beter dan 1 op 9 is echt een uitdaging. Voor 2 mille zijn best wat opties. Ga voor de versie van na de eerste update. Deze herken je aan de meegespoten bumperstrips en het alu inleg op de middenconsole. Vermijd de Q-system automaat, maar niet het aankoopadvies.

Weer een Alfa

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



102 reacties

159! Euh.. 147 dus.
Wel een beetje uitkijken in deze prijscategorie.
2.000 – 2.50000 ;)
E30, geen twijfel.
@toniominestrone: zijn bijna niet te vinden in dat budget
Fiat Coupe
Opel Astra Coupé
Mazda RX 8
@riri: Een RX8 voor 2k? Hoe dan?
@Corrado16v: In Duitsland worden ze bijna weggegeven.
@bohica: Afgelopen jaar een nette 325i gekocht voor 1950€, alleen nieuwe schijven en radiator vervangen en rij al een jaar met een big smile rond.
@bohica: oh zeker wel zelfs 6 cilinders!
Ik wilde zeggen 147 GTA, maar toen zag ik het budget………
@imre741: Precies, daar kun je weinig mee… Ik zou voor 2000 euro enkel lage running costs als eis stellen..
@willeme, zo’n V5 10klepper is een dramablok, je moet eigenlijk gewoon de 20 klepper 5 pitter hebben. Met 170pk ook nog eens een stukje rapper. Alleen kwam deze pas na de facelift en is dus al snel boven budget. Eigenlijk moet je gewoon flink doorsparen en dan voor een VR6 gaan. Let alleen wel op de roest…..
@dutchdriftking: De 20v is ook nog wel te vinden binnen dat budget.
@dutchdriftking: Zelfs van de 170pk versie zijn enkele exemplaren voorbij gekomen. Dat probleem ook gefixt!
@willeme: kijk, al is een Golf 4 V5 170pk highline ook heel fijn. Zeker icm leder en facelift dashboard. Dat ziet er van binnen echt stukken beter uit dan de Toledo. Dat mag dan het A3 dashboard zijn, de goedkope inleg en lelijke klokken zijn absoluut een stuk minder dan de A3 en Golf 4.
@dutchdriftking: Ik was nog niet klaar. Een echt mooi exemplaar is eigenlijk niet te vinden voor dit geld. Sowieso ben ik van mening dat je met dit budget gewoon een Starlet moet kopen daar je geen geld hebt voor onderhoud.
@dutchdriftking: De 20-klepper heeft wel een goed blok maar de inlaat met variabele lengte gaat wel vaak stuk. Veel mensen laten de inlaat ook gewoon in performance positie vastzetten (aldus de VW monteur destijds, meer dan 10 jaar geleden) en bespaar je jezelf een hoop kosten. Helaas wel ten koste van koppel in de lagere toeren en het mooie geluid dat je anders krijgt in torque positie (onder de 4.500 toeren). Belangrijk om te weten wanneer je een auto koopt met deze motor, kans is groot dat de inlaat is vastgezet.
@bassx: tja, dan moet je dus gewoon ff fixen.
Tijdje geleden stond “mijn” oude VR6 te koop: 13-LJ-DJ. Een prachtig originele highline 5-drs in Purpurviolet (geen spelfout) in 2007 verkocht aan een monteur in Leeuwarden. Had er heel goed goed op gepast? tip!!
@wheelerdealer: volgens mijn finnik appje is de apk verlopen en t kenteken ongeldig, hoop voor de auto dat ie niet in de prak is gereden, zou zonde zijn
@pimpampet: wellicht maar ik hoop het niet, kan ook geschorst zijn.. Wachtend op betere tijden :-)
Die Rover 45 V6 nooit geweten dat’ie ooit is gebouwd, heb er gelijk een zwak voor, een MINI-business man’s express
Ford Mondeo ST200, maar misschien valt die net wat buiten het budget.
BMW E36 323(t)i coupe of desnoods compact. Motoren zijn niet kapot te krijgen. Het lijstje wat hierboven genoemd staat zijn over het algemeen erg onbetrouwbare auto’s met dat budget.
@straatzakelijk: De 323ti (E36) is ook overwogen, maar net als de VR6 is er geen fatsoenlijk exemplaar in et budget te vinden. Liever een goed onderhouden Rover dan een gare BMW.

Zeker in dit budget is staat veel belangrijker dan het betrouwbaarheidsimago.
@willeme: Laat dan gewoon die cilindereis vallen, denk ik… Dat komt toch wel weer als er een iets grotere inkomstenstroom is…
@Jochempie: De cilindereis werd meerdere keren aangehaald. Daarbij zijn er prima vijf of zespitters te vinden, alleen niet in compacte auto’s. Zeker omdat de kosten hoger liggen is een V6 niet eens zo veel duurder.
@willeme: De keuze is inderdaad zo beperkt, dat was meer waar ik tegenaan liep… Met een groter budget heb je meer keuze…
@willeme: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1072150204-bmw-e36-323ti-2-5l-1999-zwart.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=89902

Zie er toch enkele staan die na een beetje afdingen binnen dit budget vallen en in redelijke staat verkeren. (althans wat je kunt verwachten met dit budget). Uit ervaring weet ik dat je lachend 300k op de teller zet met deze auto’s (mits weinig tot geen roest) dus ik denk dat je met een redelijke onderhoudshistorie niet moet schrikken van kilometerstanden van boven de 250k. Maar goed ieder zijn voorkeuren uiteraard. Ik zou persoonlijk nog even door sparen alvorens überhaupt een auto kopen.
@straatzakelijk: je hebt dus allemaal gehad, of de vriend van de buurman de nicht en zus daar weer van en op die neef z’n verjaardag heb je iets vaag gehoord?
@deboes: Ik heb ze zeker niet allemaal gehad. Mijn buurman ken ik amper dus de familie van zijn vriend al helemaal niet. Wil eigenlijk meer als standpunt aannemen dat je met dit budget beter geen versleten Italiaan moet kopen of een Golf VR6 die al drie Need for Speed Underground 2 fans heeft overleeft. Of heb jij een andere mening?
De lexus, in mijn ogen tijdloos strak getekend! Je ziet ze te weinig
Staat hoog op mijn lijstje, maar binnen dit budget zie je ze enkel met hoge tellerstanden.
@awesome: maar dat kan een lexus best hebben toch? Volgens mij blijven ze van binnen en buiten vrij netjes in al die tijd met een beetje goede zorg
@hokeej: alleen jammer van die achterlichten die ik niet meer aankan zien
@kle500: ieder goed ontwerp heeft een kritiekpuntje;), achja het heeft de tuningscene een hoop omzet gegeven en als je het witte op de lexus vervangt met bordeaux rood is het ontwerp van de unit goed te doen.
@hokeej: ook ik vond ze in het begin oprecht mooi. Tunin scene heeft ze idd voor me verpest.
Ford cougar all day long, mits je een mooi exemplaar kunt vinden
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: een man met verstand! Zou ik ook kiezen
156 2.5 V6 natuurlijk! Wel vaak aan de pomp. 1 op 9 in de tekst is overschatting. 1 op 7/8 is realistischer. Maar trap het gas in en dat geluid maakt álles goed
@ohoogeveen: Ligt er aan hoe je rijdt, mijn beste kameraad doet met zijn GTA 3.2 V6 ook 1 op 9 a 10, en dan rijdt hij best vlot door.
Altijd leuk om mee te denken en binnen de geboden kaders een geschikte auto vinden.

In dit geval zou ik echter aanbevelen om nog ff met de 205 door te rijden en wat te sparen. Dat ga je dubbel en dwars terugverdienen.
@escort77: De adviesvrager hier. Allereerst bedankt voor het behandelen van mijn vraag!
Ik zie dat de keuze inderdaad beperkt is, en dat ik wellicht beter nog even kan sparen en mijn budget kan oprekken naar 3000-3500 Euro.
Toch zie ik een aantal erg leuke en interessante suggesties waar ik niet bij stil had gestaan! Met name de IS200 (wist niet dat deze een zescilinder had!) en de Rover spreken me aan. Die lexus moet ook wel een degelijke auto zijn. Een Xantia V6 lijkt me ook erg gaaf, hiervan kende ik het bestaan nog niet.
De reden dat ik naar een andere auto kijk is omdat ik de 205 weer naar concoursstaat wil gaan brengen (wordt even geschorst dan). Die gaat dus voorlopig niet weg ;-)
Dus, nogmaals bedankt voor dit zeer nuttige advies, ook aan alle mede-reageerders!
K kan even niks spannenders verzinnen dan de LeBaron cabrio met de 3 liter Mitsu V6… Als je cruisen/wat anders blieft.
De opel vectra 2.5v6 zou er ook tussen kunnen. Die past binnen budget, is niet heel groot en is erg betrouwbaar. Je moet alleen even een goed exemplaar weten te vinden. Maar dat geld voor alle auto’s.
@jelle166: maar dat is een Opel, en dat komt nou niet echt goed over.
er staat voor 1850 euro een dodge daytona 3.0 v6 op marktplaats. geen idee of het op een of andere manier betrouwbaar is, vet is t wel en het zal ook zeker comfortabel rijden.
@MrSkyline: Klinkt en ziet er uit als een echte YOLO-optie! Moeders mooiste is het niet. Maar toch wel erg anders dan anders.
Heel ff een beetje off-topic. Ik lees een hoop reaguurders die niet uit hun occasion, young- of oldtimer of leaseauto te slaan zijn (ik ben er zelf ook een). Met al hun persoonlijke voor- en afkeuren.

Maar wat ik me nu afvraag; als je je eigen zuurverdiende geld privé aan een nieuwe auto zou uitgeven, welke zou dat dan worden? Sparen mag, maar niet 1184 jaar tot er een R8 V10 voor de deur staat ;)
Waarschijnlijk zou ik zelf voor een leuk aangeklede Fiesta of een (iets minder aangeklede) Mini Cooper gaan.
@Gulli: Tja nieuw, dan een donkerblauwe 208 1.2 VTi Allure. Maar het ligt natuurlijk aan het budget, ik zou namelijk best een 520i kopen en er vervolgens tien jaar mee rijden, maar ik ga dan liever voor een auto van een jaar oud of, als de maandelijkse kosten ook geen probleem zijn, voor een tweedehands 535i of een gebruikte Range Rover Sport gaan. Meer voorwaarden stellen, dan kan ik je vraag beter beantwoorden :)
@granlusso: Gewoon, moet morgen uit de fabriek kunnen rollen en je moet er je zuurverdiende spaarcentjes op stuk durven slaan.

Ik zie het autoblog publiek als de meest kritische autoliefhebbers dus ik ben wel benieuwd welke hedendaagse (normale) auto hun geld waard is
@gulli: Dan ga ik voor een nieuwe 325d Touring. In het zwart, met zwarte raamlijsten en dakrailing, plus nette 18″ lichtmetalen velgen. Kost met opties rond de zestig, maar dan heb je een hele puike auto (plus een unieke motor, want bijna iedereen koopt een 330/5d of een 320d).
En een Efficient Dynamics (320ede) hoef ik toch niet als particulier.
@granlusso: De 330D is toch een stuk leuker weer.
@Gulli: Ligt aan het budget.
Tot 10k: ik ga fietsen
Tot 20k: Een Fiat 500 goed aangekleed met een leuk blokje.
Tot 30k: Mini Cooper met alle opties
Tot 50k: Alfa Giulia 2.0t
Tot 75k: BMW M240i
Tot 100k: Jaguar F-Type V6 (V8 en supercharger liggen net buiten bereik en de V6 rijdt ook heel lekker)
Boven de 100k: teveel keus
Van deze voorbeelden zou ik de lexus nemen, rwd is de meest voor de hand liggende reden voor mij..
Golf W12, iemand? ;)
Volvo 850 met die heerlijk 5 cilinder. Zo groot is hij ook weer niet.
@pjotr:
Zware bak man! Onderhoud erg duur, dus je wilt een net exemplaar vinden
Maar rijdt wel heerlijk met grote letter H
@scottreeder: hoezo is het onderhoud erg duur? Zijn niet stuk te krijgen en er zijn genoeg onderdelen voor te vinden nieuw of 2ehands.
@room850:
de 5 cilinders zijn nogal vervuilend, carterventilatie wil nog wel eens verstopt raken. Als je dat niet aanpakt blaas je je krukaskeerring eruit met als gevolg olielekkage.
Met z’n 1400 kg ook geen lichtgewicht (S70 weegt nog eens 70 kg meer), schokbrekers hebben dan ook nogal wat te verduren. Remschijven, draagarmen ook. Automaat is goed om te laten spoelen, weer een kostenpost.
Onderdelen zijn gewoon nogal duur vergeleken met die van lichtere auto’s, zeker nieuwe onderdelen!
Da’s mijn ervaring met m’n 850 T5 sedan. Hele fijne auto om te rijden, maar als ik het over zou doen zou ik op zoek gaan naar een andere 850 met volledige onderhoudshistorie.
Bravo HGT svp! Heerlijk blok, zeker de VIS uitvoering (Variable Inlet System).. 154pk sterk en een heerlijk geluid!
Die Rover, helemaal top!

Alternatieven, als je durft Laguna V6, 406 coupé V6, Focus RS.
@henkp1: Een Focus RS voor een budget van om en nabij de € 2.000,-? Werk je toevallig bij Jet Cars? ;-)
@Edge: 2050 he, velgen moeten er ook nog bij
Ik had mijn BMW E34 525i gekocht voor €1600, weinig roest en alleen lichte gebruikers krasjes. 288K op de teller toen ik hem kocht, nu 3 ton. Alleen de olie ververst toen ik hem naar spanje reed. 230 op de teller gehad, trek hem vaak even door tot 7000 (zowel elke keer als ik er in rijdt, mooie wegen hier).

Snap niet waarom zo’n Rover hondehok er tussen staat. Wat een vreselijke troep is dat…en ook nog strikt voor bejaarden.
Ik heb een tante die helemaal MX-3 gek is, en heb zodoende in zowel de 1.6 viercilinder als de 1.8 V6 gereden. Ik moet zeggen, dat zo’n V6 roffel toch wel erg verslavend is. En wat Willem zegt klopt helemaal, als je een beetje enthousiast bent wil de achterkant ook nog uitbreken!
@Edge: heerlijke auto inderdaad!
Ze zijn naast de 2.0 323F ook de Xedos6 vergeten. Allemaal dezelfde hoogtoerige motorserie KL. let wel op het olieverbruik, de klepseals vinden die hoge toeren niet fijn in koude toestand.
@bergmm: De Xedos 6 is een maatje te groot, maar de 323F staat vermeld bij de MX-3.
@willeme: De 323 had ik gezien :)
De Xedos6 is ongeveer even groot als de Rover, Seat en Lexus, kleiner dan de Ford. Hij is zelfs lichter dan deze 4.
Misschien verwar je hem met een Xedos9, die is zeker een stuk groter?
Een AMC Gremlin. Maar die zal wel niet te vinden zijn in Europa.
Een Fiat Stilo Abarth is wellicht ook nog te vinden voor dit bedrag? Heeft ook een heerlijke vijfpitter aan boord!
@trustmeiamanengineer: Oh, staat toch al genoemd in de tekst. De Stilo heeft wel ruim 20pk meer onder de kap dan de Bravo.
@trustmeiamanengineer: Bravo hgt is sneller. Had er 1 liep als een idioot, liep de teller uit op gps bijna 235. Verder rotte dat ding als een idioot en liep zonder pardoes de motor in puin. Onderdelen zijn bijna niet verkrijgbaar ook bij Fiat zelf niet. Stilo abarth kan je doen maar dan zeker een handbak die selespeed bakken gaan allemaal naar de klote en elec. Storingen zijn aan de orde van de dag bij de 2.4.
Spaar lekker door en haal dan wat. Grote kans dat je in dit segment nog een keer 2k kwijt bent om hem op de weg te houden. Auto’s als een Stilo hoef je echt niet aan te beginnen met dit budget. Alleen aan Selespeed reparaties ben je al meer kwijt.
Koop een Xantia V6 Exclusive! Heb er 2 gehad waarvan ik er 1 van 270.000 naar 350.000 km heb gereden. En jaren later rijdt dat ding nog rond. Onverwoestbaar blok. Laat de Activa versies echter wel staan.
Ik zie de beste keuze er niet tussenstaan…..
Calibra v6 automaat. Heerlijke gt met goede looks.
leer airco alles elektrisch. Opletten voor roest en bespoilerde exemplaren.
En ik moet als opelgek toch wel toegeven dat de vwgolf 3 vr6 ook een heerlijke gt is. Met ongetwijfeld t mooiste v6 geluid van alle 6cilinders…
Yolo: Passat W8.
Een 156 v6 moet je toch niet willen met dit budget? Een distributiewissel is al snel €1000,- , is daar wel geld voor dan? Dan beter een 156 2.0, helaas niet de v6 snerp, maar wel schakelui te rijden, of je kunt hem door trekken als je wilt.

Of anders de Bravo, vond ik altijd een erg gaaf model.
Of trouwens een Mitsubishi Sigma! Veel te groot qua formaat dat dan weer wel, maar er staat nu een 3.0 v6 te koop voor €1600! Een zalig geluid, en naar mijn idee een schitterende neus!. Het geld wat je in zak houdt kun je gebruiken voor wegenbelasting en evt onderhoud
@rrk147: Da’s een leuke. Ook een mooie auto om te zien. Zouden onderdelen nog wel goed verkrijgbaar zijn? Meeste onderhoud kan ik zelf wel doen, behalve meer specialistische zaken als transmissie/motor onderdelen/elektronica. Ben alleen bang dat deze Sigma prijzig is qua belasting..
Een Mitsubishi Galant V6 is ook misschien een optie, is net een slagje kleiner (maar nog steeds fors). Ik ga sowieso doorsparen tot 3-3,5k Euro’s zodat ik gegarandeerd iets goeds/moois koop. Dat heb ik wel van dit advies geleerd :-)
Van deze lijst spreekt de Lexus me op dit moment het meeste aan, vanwege het degelijke imago en het n.m.m geslaagde design. De kwaliteit weegt voor mij dan wel goed op tegen de hogere wegenbelasting. De Cougar en de Rover vind ik ook erg fraai en de Xantia die aangeraden werd in de comments is ook bijzonder gaaf.
De fiat bravo met 5 cilinder klinkt echt super, als 2e optie zou ik de lexus overwegen. Want degelijk en stuurt meer dan prima
en niemand die voor de Lex kiest ?!
TS wil een representatieve wagen die ook nog goed rijd!

Maat van me heeft er een gehad 3jaar lang. alleen maar beurtjes en gaan met die banaan :O
Terwijl ik met mijn s60 in dezelfde periode wel 2x zo vaak bij onze “monteur” stond

Iedere x als ik naast hem in de Lex zat was ik onder de indruk van de loopcultuur,snelheid en souplesse van het hok.. ow en niet te vergeten RWD !! FTW
@roadrage: De Lexus spreekt me ook het meeste aan uit dit lijstje :-)
Zeker als ik lees dat deze ook nog eens erg goed rijdt. Het ontwerp vind ik mooi en het is inderdaad een kwalitatief sterke auto. Ik wist hiervoor echter niet dat de 200 ook een zescilinder was!
Zoals ik al eerder heb aangehaald lijkt de Lexus me dan ook een goede keuze (zo niet de beste uit dit lijstje), waarbij ik wel wat ga doorsparen voor een echt mooi exemplaar. Hij mag dan wel wat groter zijn dan ik zocht, de (hopelijk) lage onderhoudskosten zullen dan wel opwegen tegen de hogere wegenbelasting.
@puggie205: kijk, jij snapt het!
Van dit type wagen zal je niet snel spijt krijgen.
Idd een 6cyl. 150pk
goed zoeken en je zal mooie exemplaren tegenkomen.
ook nog eens een 6bak besef ik net..

Mocht je er een halen, let us know!!

succes :)

PS. die van mijn maat heeft hem van 250k t/m dik 375k gereden met geen benoemenswaardige problemen.
ok, een nieuwe radiator maar dat kost je de kop niet.
Voor onderdelen moet je wel goed zoeken en een beetje creatief zijn dan kom je een heel eind. (lang leve het internet)
Hij had de genoemde radiator ergens in het land bij een onbekende toko gehaald voor bijna de helft van de prijs bij de dealer.
@roadrage: gewoon de Lex. Oerdegelijk, fijne 6 in lijn, achterwielaandrijving, best goede audio installatie af fabriek, goede stoelen. Én zijn er ook als sportcross uitvoering (station) als je dat mocht prefereren. Ik zou persoonlijk voor een zwarte of blauwe gaan, redelijk tijdloos dan. Zilver is beetje saai.
@roadrage:
erg jammer dat lexus die dingen niet meer als station bouwt, anders had ik er zo 1 gekocht.
Jammer dat je niet meer te besteden hebt, anders was dit nog een mooi alternatief: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=293248000
qua trillingsvrije loop biedt een V6 niet gigantisch veel voordelen tov een I4, zeker niet bij kleinere motoren. ik denk ook dat een boxer 4 mooier loopt dan een V6.
Gezien het budget zou ik lekker voor een kleinere motor gaan, verbruikt net wat minder. Maar die Rover en Lexus lijken me toch wel erg lekker…
Ik heb een aantal jaar een MX-3 V6 gehad. Hele fijne auto, door de lage zitpositie en de de kuipstoelen (vroege bouwjaren) had je continue het gevoel in een echte dikke sportwagen te zitten..

Het geluid is prima, de acceleratie van 0-100 is tegenwoordig niet meer super bijzonder (8 sec) maar rap zat.

Op een gebroken veer na nooit problemen gehad met deze auto.
Audi coupe?
Zonder twijfel mx3. De tuning mx3tjes staan er niet heel veel van op marktplaats. Die hebben mij nog niet laten staan. Ik heb er nu nog twee eentje voor het circuit en de ander als daily.
Leuk een 156 maar iedere 3 jaar distri vervangen word je ook niet vrolijk van
Zo lastig, ik denk Seat, Lexus of Mazda
Ik weet niet waar je woont maar in Belgie kun je voor dat bedrag vrij gemakkelijk een zescilinder E36 320i ophalen. Heb een jaar geleden enkele testritten gedaan in die prijscategorie en sommige zijn nog best nette exemplaren. Uiteindelijk wegens budgettaire redenen (voornamelijk verbruik en verzekering) toch maar een 316i gekocht voor €1.500 met 150k op de klok en nog geen problemen gehad. Maar als zescilinders je ding zijn zou ik zeker even naar een 320i / 323i kijken
Allemaal troep onderhand, zeker in de 2k categorie , koop dan maar beter een nieuwe fiets van dat geld.
De cougar roest als de pest, de HGT vind ik zelf een erg leuke van dit lijstje, kameraad van mij heeft eind jaren 90 een nieuwe gekocht een gele in Duitsland, zaten in Duitsland als militair dus belastingvrij, iets van 20.000 gulden in die tijd, geweldig ding!! bloedsnel voor die tijd, en niemand kende hem als zodanig snel.
Blok hoeft er trouwens niet helemaal uit, er is een foefje om het blok te kantelen zodat je er net bij kunt, scheelt een halve dag sleutelen.
Dit is er weer eentje uit de categorie ; als je het geld niet hebt , probeer het dan ook niet…
De fiat en de ford lijken aantrekkelijk maar zoals eerder vermeld is een roestvrije cougar lastig een brand je je vingers aan het onderhoud van de fiat.
De mazda is wat oubollig maar kan op zich nog wel ; het ding op de weg houden gaat echter wel pijnlijk meer kosten dan dat de 205 doet…

Realistisch gezien zou je ongeveer 50% meer budget moeten hebben om de eerste klappen op te kunnen vangen en het geheel te kunnen blijven rijden.
Ik zou gaan voor de MX3-V6, of Honda Accord, Nissan Maxima QX of Mitsubishi Galant V6 als het betrouwbaar moet zijn, patso ? dan de BMZ Z3, Toyota Supra of BMW 530.. als het allemaal niet uit maakt, zou ik kijken naar de Alfa 156.
of een jaguar x-type
kun je redelijk vinden in deze prijsklasse en onderhuids is het een mondeo…
IS300 is tegenwoordig ook in de 3k prijsklasse opgedoken wel stuk zwaarder dan de 200 maar dan kan je wel zeggen: 2JZ no shit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).