Autoblog advies: fun-cabrio met vierwielaandrijving, kan dat?

Auteur: , 53 Reacties
Audi S5 Cabriolet

Een niche in een niche: wat kun je krijgen voor 25 mille?

Luxeproblemen. We helpen onze lezers er graag mee. Voor vandaag had Autoblog-lezer Wim een aanvraag. Wim en zijn vrouw gaan verhuizen. Aangezien de kinderen al het huis uit zijn, gaan ze wonen op een kleinere locatie. Dat heeft een effect op het huidige wagenpark, want er is ruimte voor slechts 2 auto’s. Geen enkel probleem, ze hebben er ook niet meer nodig. Op dit moment rijdt Wim tot volle tevredenheid in een Volvo XC90. Dankzij het feit dat hij zowel thuis als op zijn werk kan laden, rijdt hij gemiddeld 1 op 15 met de 430 pk (met dank aan Polestar) sterke plugin-hybride. Kijk, het kan dus wel.

Naast de Volvo staan er ook nog een Audi (A8) en Volkswagen (Polo) op de inrit. Deze zullen het veld gaan ruimen ten faveure van één auto. Wim heeft voorheen erg veel lol gehad van diverse cabrio’s (Audi A4, A5, Saab 9-3 Viggen), dus hij wil heel graag een auto met een open dak. Het mag best een fun-auto worden, het is immers de tweede auto. Dat mag op het gebied van snelheid, maar een stoere off-roader kan ook. Een andere eis is namelijk vierwielaandrijving. Het nieuwe huis bevindt zich in een landelijke omgeving en uit ervaring weten Wim en zijn vrouw hoe prettig het is om aandrijving op alle vier de wielen te hebben.

Kortom, weet de Autoblog redactie een paar leuke alternatieven die aan de eisen voldoen? Bekijk onderstaande tabel om goed beeld te krijgen van de eisen en wensen van Wim:

Huidige /vorige auto's:Volvo XC90, Audi A8, Volkswagen Polo
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 25.000
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:In principe benzine
Reden aanschaf andere auto:Terug naar twee auto i.v.m verhuizen
Gezinssamenstelling:2 volwassenen en een zwarte Labrador die in de Volvo past
Voorkeursmerken /modellen:Audi S5, Jeep Wrangler Unlimited
No-go modellen / merken:Geen: alles mag. Mits in originele staat.

Het eerste wat te binnen schiet: Audi’s! Zo veel Audi’s! Dat heeft niet zozeer met merkvoorkeuren te maken, maar in dit budget komen ze erg vaak voor. De combinatie vierwielaandrijving én cabriolet is namelijk een relatief zeldzame. Tegenwoordig levert BMW xDrive op de 4 en 6 Serie, maar deze zijn nog te jong. Ook de Jaguar F-Type is nog veel te duur, om maar te zwijgen van de Bentley Continental GTC of Mercedes C43. Aangezien dit type auto in Nederland niet goed te vinden is, is het raadzaam import te overwegen. Dat heeft Wim al eens vaker gedaan en is hem goed bevallen. Bij deze nemen we eerst de Audi’s door, daarna de overige opties.

Audi TT S Roadster (8J)
€ 22.900 (Dld.)
2009
100.000 km

Er zijn zeer veel Audi TT’s te vinden die in aanmerking komen. Ondanks dat de eerste qua styling puurder is, is de tweede generatie TT op alle fronten beter. Het interieur is volwassener, de rijeigenschappen staan op een hoger plan en de motoren zijn potiger, met name die van de TT S. De 265 pk sterke TFSI staat garant voor aangename prestaties, zonder dat de gebruikskosten uit de hand lopen. Het is wel zaak dit aankoopadvies te bekijken, met name de motor kent zo zijn issues. Je kan de TTS krijgen met een handbak of DSG. Puristen zeggen: ga voor de handbak! Maar dit is geen auto voor puristen, de DSG past uitstekend bij de auto en is sneller bovendien.

Audi TT S Roadster

Audi A3 Cabriolet 2.0 TDI quattro (8V)
€ 22.500 (Dld.)
2015
80.000 km

Bij de A3 hoef je je als purist niet druk te maken, dat is altijd een handbak. We moeten er direct bij aantekenen dat de vanafprijs (inclusief import) boven het budget ligt. Waarom dan toch aanraden? Simpel: de kosten zijn lekker laag. De sjoemeldiesel moet 1 op 20 kunnen halen, maar met gemiddeld 1 op 14 (wat de meeste mensen doen) is het niet eens zo verkeerd. Omdat de auto jong is heb je minder hoge onderhoudskosten. Ok, het is een saaie auto om te rijden, maar wel een prima daily driver. Laatste punt: het uiterlijk. De eerste A3 Cabriolet was niet zo mooi (maar wel heel erg lelijk). Deze generatie (rijtest) is erg fraai te noemen. Check bij deze auto wel even of alle opties erop zitten die je graag wenst, want deze auto’s zijn standaard zeldzaam kaal uitgerust. Eigenlijk moeten we deze auto schrappen: de fun blijft beperkt tot het open rijden. In dit aankoopadvies wordt de hatchback behandeld, zodat je in elk geval een gedeelte van de punten kunt bekijken.

Audi A3 2.0 TDI quattro Cabriolet

Audi S5 Cabriolet (8F7)
€ 21.500 (Dld.)
2009
110.000 km

Misschien wel de beste blend tussen looks, prestaties en praktische inzetbaarheid. De eerste generatie S5 Cabriolet (rijtest) is nog steeds een bloedmooie auto. Met de nieuwe S5 hebben ze dat overduidelijk niet weten te evenaren. Technisch gezien krijg je een vrij unieke auto: een ernstig geknepen 3-liter V6 met mechanische compressor, gekoppeld aan een S-Tronic transmissie. In tegenstelling tot de TT heeft de S5 ‘echte’ quattro, dus permanente vierwielaandrijving zoals Subaru’s het hebben. Qua kosten zit je wel wat hoger dan bijvoorbeeld de TT S, maar daar krijg je ook aanzienlijk meer auto voor terug. In dit aankoopadvies vertelt @Wouter waar je allemaal op moet letten bij aanschaf.

Audi S5 Cabriolet

Audi-YOLO: Audi RS4 Cabriolet (B7-8H)
€ 28.000 (Dld.)
2008
110.000 km

Deze hoort thuis in de categorie: verrek, die was er ook nog. De B7-8H (klinkt als een boef van Bassie & Adriaan) is de enige RS4 die leverbaar was in drie carrosserievarianten: sedan, stationwagon en cabriolet. De Cabriolet (aankoopadvies) werd in een laat stadium toegevoegd aan het gamma. Ze zijn dus erg weinig verkocht en als occasion lastig te vinden. In Duitsland beginnen ze iets boven het budget. Waarom dan toch aanraden? Als je niet te veel kilometers gaat maken, kan dit een redelijk goede investering zijn. Verwacht niet het dubbele terug te krijgen over 2 jaar, maar de afschrijving zal binnen de perken blijven. Rijden in deze RS4 is nog een ouderwetse belevenis. De 4.2 V8 hangt fantastisch aan het gas, de besturing is on-Audi direct en vol gevoel en het geluid is magistraal. Zo perfect als de sedan was, is de cabriolet niet (want slapper en zwaarder), maar het is zeker een bijzondere auto.

Audi RS4 Cabriolet

Alfa Romeo Spider 3.2 JTS Q4 (939E)
€ 18.950
2007
85.000 km

De Alfa Romeo 159 is het antwoord op al je vragen en zelfs in deze specifieke zoektocht komt er een 159 bovendrijven, de Alfa Romeo Spider. Het is een cabriolet en als je gaat voor de 3.2 V6 heb je bijna altijd vierwielaandrijving (sinds 2008 was voorwielaandrijving ook een optie voor de V6). Als Alfa Romeo is deze auto eigenlijk hopeloos: te zwaar, indirect en te weinig temperament. Maar strikt genomen is het een geslaagde auto, je moet alleen geen klassieke Spider verwachten. Zie het als een moderne Riva-speedboat met wielen. Het koetswerk is tijdloos en het interieur is cool (zeker met two-tone leder). Het is geen spannende auto om te rijden, maar wel een uiterst relaxte. De V6 spint tevreden in het vooronder, maar echt overtuigen doen de prestaties niet. De versnellingsbakverhoudingen zijn vrij lang, waardoor de auto minder snel aanvoelt. Omdat de basis een 159 is, heb je redelijk wat ruimte. Zo krap als een Z4 of TT is de Spider absoluut niet. Getuige dit aankoopadvies, is de auto ook redelijk betrouwbaar.

Alfa Romeo Spider

Mercedes G 230 Cabrio (W460)
€ 22.900 (Dld.)
1981
30.000 km

Het is je misschien niet opgevallen, maar de G-Klasse cabrio is in korte tijd extreem duur geworden. Kon je een paar jaar geleden nog een G320 Cabrio met 2 ton op de klok voor 30 mille scoren, dat gaat nu niet meer lukken: het feest begint pas bij 80.000 euro voor zo’n uit de kluiten gewassen Suzuki Samurai. Gekkenwerk. Daarbij zijn die luxe G-klasses een beetje tegenstrijdig, het zijn raszuivere werkpaarden, geen luxe handtasjes. De Designo- en AMG-badges passen daar niet zo goed bij, eigenlijk. Daarom kun je ook all-the-way gaan en opteren voor een echte ouderwetse G. Die zijn aanzienlijk gunstiger geprijsd. Ze hebben ook een lichtvoetigheid die de luxe modellen ontberen. Met deze auto kom je door elk terrein. Tevens zijn ze te vinden met grijs kenteken én als klassieker. Dat is financieel gunstig, want je gaat er wel wat meer kosten aan onderhoud aan hebben. Dat ligt niet zozeer aan de G, dan wel aan diens leeftijd. Hoort er nu eenmaal bij. Je kan er ook voor kiezen om een oud chassis te kopen en deze te voorzien van een nieuwe motor en koets. Maar dan overstijg je het budget wel behoorlijk. In dit aankoopadvies legt @CasperH uit waar je op moet letten.

Mercedes-Benz 230 GE (W460)

Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (996)
€ 23.990 (Dld.)
2000
125.000 km

Binnen de eisen is het zelfs mogelijk om voor een raszuivere sportwagen te gaan. Alhoewel, raszuiver, dankzij drie concessies (tiptronic, cabriolet, vierwielaandrijving) voldoet de 996 uitstekend aan de eisen en is deze bovendien betaalbaarder. Gebruikt is dit geen gewilde combinatie. Logisch, want het ‘pure’ 911 karakter gaat wel wat verloren. Ook kent deze motor een paar bekende issues waardoor het blok in de soep kan lopen. Veel exemplaren hebben hier al de (bekende) fix voor gehad, dus let daar even goed op. In deze video zie je welke punten dat zijn. Het is misschien niet de meest extreme 911 allertijden, maar wel een fijne allrounder.

Porsche 911 Cabriolet Carrera 4 (996)

Land Rover Defender Soft Top Cabrio
€ 18.900
1998
150.000 km

Je kan eigenlijk twee kanten op met deze auto. Zoek de mooiste Land Rover Defender softtop die je kunt vinden. Het zijn solide investeringen: ze behouden uitstekend hun waarde. Zeker nette, originele exemplaren met weinig kilometers doen het goed. Net als de G-Klasse is de Defender lekker ouderwets. In tegenstelling tot de G-klasse kun je in het budget een recenter exemplaar op de kop tikken. Onthoud wel dat dit Britse auto’s zijn. Ze hebben zo hun eigenaardigheden, maar het is absoluut niet onoverkomelijk. Qua betrouwbaarheid is het zaak een strak onderhouden Defender (aankoopadvies) te kiezen. De zitpositie is wel vervelend, je zit uit het midden, te veel naar links. Niet echt ideaal, maar dat is onderdeel van de charme en (‘het karakter’) en dat biedt de Defender in overvloed. Een andere optie is net als met de Mercedes te gaan voor een ouder exemplaar en deze op te knappen (bij TopHat bijvoorbeeld), maar dan wordt het wel een prijzige aangelegenheid.

Land Rover Defender Soft Top

Jeep Wrangler Unlimited 3.8 Sport (JK)
€ 22.950
2007
130.000 km

Leuk, die Mercedes en de Land Rover. Maar we moeten eerlijk zijn: daar wil je niet mee op vakantie. Op locatie zijn ze fantastisch, maar om 1.000 km snelweg af te leggen is toch wat te veel gevraagd. Daar komt deze Amerikaan om de hoek kijken. Waar Mercedes en Land Rover hun concept nooit hebben aangepast, is de Wrangler wél meegegaan met zijn tijd. De JK-generatie heeft een redelijk modern interieur. Alles is net even minder ouderwets dan de andere terreinauto’s in dit lijstje. Ook is het mogelijk om een lange uitvoering te krijgen met open softtop, toch vrij uniek. Qua looks is het nog altijd een stoere Wrangler. De motor is wel een dingetje: dik 3.8 liter, maar nauwelijks 200 pk en een hoog verbruik. Zeker boven de 120 km/u wordt het catastrofaal. Uiteraard hebben we voor deze auto een aankoopadvies.

Jeep Wrangler Unlimited (JK)

YOLO: Subaru Impreza WRX STI Convertible (GRB)
$ 26.967 (VS)
2011
9.042 miles

Het is lastig zoeken naar open auto’s met de aandrijving op vier wielen. Dan kom je vanzelf uit op de rariteiten, zoals deze Subaru. In New Hampshire staat deze Subaru WRX STI Convertible te koop. Maar Subaru maakt toch helemaal geen cabrio’s? Klopt, de conversie is gedaan door Newport Specialty Cars, dat vaker dit soort projecten onderneemt. Ze weten dus waar ze mee bezig zijn. Toegegeven, het is geen hele mooie auto, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest. Het is immers een Subaru. Het is ook geen volledige cabriolet, maar eentje in de stijl van de Baur 3 Series. Qua kosten kom je wel iets hoger uit, de auto moet immers nog op de boot gezet worden. Maar gezien de lage kilometerstand is het eigenlijk best een aardige aanbieding.

Subaru Impreza WRX STI Cabrio



53 reacties

370Z cabrio!
@nopetrolnofun: volgens mij las ik iets over vierwielaandrijving…
@nopetrolnofun: lees aub de eisen eerst even
@nopetrolnofun: nee joh! Een Chevrolet Caprice sedan! Veel leuker!
Suzuki Jimmy, of als dat buiten het budget is een Samurai.
@marinepower: buiten budget…. 😂
@marinepower: Vitara met softtop?
Rijd al jaren met veel plezier de Audi S5 cabrio, met een abt tuning: power and elegance 😎
@astonmartindriver: de beste van het setje. Alhoewel ikzelf voor de RS4 zou gaan.
Ik zou voor een 911 gaan kijken, niet in de afgrijselijke groene kleur die je hier ziet.
De MB G klasse vind ik een afgrijselijk hok om in te rijden. De nieuwe zijn vele malen beter, maar de oude….man, man of je met een tractor rijdt.
Vergeet de vierwielaandrijving en probeer eens een R129! Kan je bijna garanderen dat je daarna geen interesse meer hebt in andere cabrio’s. Wat een comfort, tijdloze elegantie en bouwkwaliteit. Ik heb er dit jaar eentje gekocht na het Autoblog advies; wat een geweldige wagen. Een ’98er 320 in Turmalingrun met beige lederen interieur.
-Edit: probeer eens vriendelijk te zijn-
@alcantara: wat een ander van mij denkt interesseert mij helemaal niets.
@maxidyne: foto op autojunk?
Ik heb ook een R129 ( woon niet op een kamp ) en idd heerlijke auto
@maxidyne: bevalt de 6 cilinder? Ik overweeg ook al een tijdje een R129, maar wil eigenlijk niet minder dan een V8. Lijkt mij beter bij het karakter van de auto te passen?
@bender: heb zowel met de V8 als V12 gereden. Heerlijke motoren, maar persoonlijk vonden wij de V6 met zijn gemoedelijke karakter meer dan genoeg power hebben voor waar wij hem voor hebben gekocht: cruisen. De V12 is echt een genot, maar zeer duur in onderhoud. De V8 heeft een heerlijke sound onder vollast. Succes met het maken van je keuze!
Maar als je gewoon een fatsoenlijke auto wil; gewoon één van de Audi’s. Wrangler, Defender en G-klasse zijn eigenlijk gewoon ruk om meer kilometers mee te rijden. Sommigen vinden dat juist leuk, ik werd knettergek na een uurtje in een Defender…

Mooie middenweg vind ik trouwens de klassieke 3-deurs SUVs. Ford Bronco, Chevy Blazer, Jeep Wagoneer, Range Rover, Dodge Ramcharger. Dat soort spul. Moet je wel afscheid nemen van het cabrio idee, maar wel lekker hobby-matig en toch nog enigszins geschikt voor wat meer kilometers.
@Rob: de Jeep valt wel mee hoor. Geen ladder meer hè? Die past nu ook gewoon in je rijtje van geschikte SUV’s.
@tenaci:
Zeker weten?
https://www.youtube.com/watch?v=8LQz7mrNx-Q
@Rob: Oeps…. ik dacht dat ik het rustig kon aannemen als @willeme het zei….. Zie nu dat hij het zelf ook al heeft gecorrigeerd….
@rob: De range rover kan je ook vinden zonder dakje. Moet je wel ff goed zoeken maar ze zijn er wel.
@lekbak: @toyota:
Klopt, maar zodra het eerste drupje regen valt of na het eerste snelwegritje, is de lol van zo’n tent als dak er wel weer van af ;-)
Dus als je het doet, koop er dan op zijn minst een deftige hard-top erbij.
Ik denk ook wel dat een hardtop handiger is :)
@rob: Dat soort Amerikaanse 3-deurs SUVs waren wel degelijk een soort cabrio. T waren grotendeels 3-deurs SUVs met een afneembare hardtop. Er waren ook modellen met een softtop. Zie bijvoorbeeld deze GMC K5 Jimmy uit 1977 mét softtop. GMC Jimmy cabrio wegenbelasting vrij – Verkoopprijs: € 13.500,-
https://www.autoscout24.nl/aanbod/gmc-others-jimmy-cabrio-wegenbelasting-vrij-benzine-zilver-21715f55-07bd-ba16-e053-e350040ade85. Gelijk mijn duit in t zak

Als ik denk aan 2 personen en een grote hond, denk ik juist aan een Amerikaan!
Waarom al die duitse autos tegen het limiet aan maar zonder invoeren en BPM. Dat gaat niet passen financieel lijkt mij.
BMW 335 xD
Volgens mij zocht mr. gtWillem gewoon naar een excuus om zijn vondst van de impreza convertible te delen.
Die subie cabrio is gaaf! Sws voor die gaan!
De Jeep, guilty pleasure, maar stiekem nog niet eens zo heel slecht.
De Alfa Spider blijft werkelijk een prachtig ding. Op papier is de 3.2 V6 met alles erop wel een leuke uitvoering, maar eigenlijk moet je toch gewoon een late 1.8 TBi hebben, maar dan verlies je de 4wd.
Dus ik vrees dat je dan toch bij de Duitsers uitkomt, als je niet zo’n leuke Jeep wilt rijden.
996 C4 zou mijn keuze zijn. Veel leuker rijden dan al die Audi’s. Persoonlijk lijkt me die vierwielaandrijving trouwens echt niet nodig.
Eh de Wrangler heeft nog wel degelijk een ladderchassis. Zelf het nieuwe model dat binnenkort komt heeft nog een ladderchassis. Een Wranger is dus niet veel moderner dan een Defender of een G.
@robert110: verrek, compleet verkeerde aanname van mij! Het is gefixt, thanks!
Als je Audi’s uit genoemde periode koopt zou ik ook aandelen Shell kopen. Waarom? Het zijn olieboten. Je blijft olie bijgooien en je mooie gepoetste uitlaten zijn in no-time zwart. Spreek uit ervaring. TT-Roadster 2008, Audi A4 Avant 2009, Audi A3 2014. BMW’s gebruiken niks. 328i 2013, BMW 335i 2015.
@bartsmit: geldt niet voor de 3.0 tfsi met v6 ofwel S5. Tt met 1.8 en 2.0 tfsi hebben hoer vaak wel last van inderdaad
Stop toch godsamme met die prijzen uit Duitsland! Als je dat al doet, geef dan de prijs inclusief invoerkosten!
@st220: dat is idd zo logisch aangezien we in in NL wonen ja haha
Ik weet niet of ze al binnen budget zijn maar je zou naar een X-Drive 2 serie kunnen kijken. Rijdt ondanks z’n gewicht erg lekker.
RS4 B7!! In sprintblauw maar ja, mooie exemplaren zijn erg schaars voor normaal geld.
@willeme Ik heb vele cabriolets gereden (alleen als demo’s) van een paar MX-5’s tot 206 CC’s via een verdwaalde Colt CZC cabriolet (die ik liet staan) en Tigra’s Twintop en 5 Astra’s TwinTop.
Stuk voor stuk vond ik er niet zo veel aan. Al was in die tijd de Astra een meer dan prima auto.

Toch zijn auto’s zonder een vast dak duidelijk niet mijn ding.
Ik zou iets meer uitgeven en gaan voor een 996 4S cabrio. Prachtige wagen, cabrio, 4wd, 3.6 Mezger, zo goed als geen afschrijving… Misschien zelfs nog met winst verkopen binnen 10 jaar! Onderhoud zal wel ietsje duurder uitvallen dan een ‘gewone’ cabrio. Maar dan heb je ook wat!
De merknaam xDrive is ook slechts marketinggelul @willeme. Daarvoor had je al jaren de 320iX, 325iX, 330iX Cabrio en dergelijke. Ik heb nu niet gezocht, maar er is vast een mooie 3-Serie Cabrio met vierwielaandrijving te vinden.
@goed_koopman: ??? Nee, de 3 Serie is er nooit als cabrio geweest, op een zeldzame 325iX Baur Cabriolet na. Maar dan heb je het over de E30. De E46 was er wel als ix, maar dan alleen in sedan en Touring. De E93 Cabrio was er alleen met achterwielaandrijving.
De alfa, jeep of subaru zouden bij mij op de shortlist komen te staan denk ik! De alfa is gewoon heel fraai om te zien, de jeep en subaru zijn lekker apart!
S5 natuurlijk!
De 911(996)! Fijne auto! Tijdloos design en veel power! Ik had ongeveer de zelfde eisen (behalve AWD) rij er nu bijna een jaar elke dag mee en ben nog steeds blij met de keuze!
Landcruiser J40.
@pitapita: Dat ik daar niet op gekomen ben… Een J40 is een goeie optie!
Hardstikke mooi allemaal maar waar blijft de special @willeme? Ik ben al 2 weken van slag door het ontbreken ervan
Een vierwiel aangedreven cabrio, het is een appart segment.

Een terreinwagen met een panoramischdak die goed open kan lijkt mij wel iets, dus de zaag in die XC90.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).