Hoeveel zin heeft het eigenlijk om haast te hebben in Nederland?
Kars heeft voorheen altijd benzine of LPG gereden. De laatste jaren gaat hij telkens meer kilometers maken. Aanvankelijk had Kars het er wel voor over om een paar keer extra te tanken, om zo te kunnen genieten van die benzinemotoren, maar nu hij zo’n 45.000 kilometer per jaar maakt is het niet leuk meer. Gezien het feit dat de prijzen van dieselauto’s onder druk komen te staan, leek Kars het wel een goed idee om eens te gaan shoppen.
Hij komt niet zo vaak in de randstad, het heeft naar eigen zeggen te maken met wat blokkeerfriezen, verdwaalde hunebedden en FC Groningen supporters. Kars is zijn wilde haren kwijt en hoeft niet zozeer een snelle auto. Een standaarddiesel voldoet perfect voor hem. Hij maakte onlangs een ritje in een oude E220 Diesel (W210) en eigenlijk vond hij dat al voldoende. Zolang de auto maar zuinig is en een grote actieradius heeft. Qua luxe hoeft er niet veel op te zitten, het mag wel, maar goede stoelen zijn veel belangrijker dan xenon verlichting of elektrisch bedienbare oorschelpwarmers.
Kars heeft voornamelijk zescilinders gereden. Nu is het mogelijk om een zescilinder diesel te kiezen, maar voor Kars hoeft dat niet: het verbruik neemt dan toe en de extra performance gebruikt hij toch niet. En hij gaat er vanuit dat de geluidsisolatie redelijk voor elkaar is in deze klasse. Met deze klasse bedoelt hij het E-segment. Hij heeft twee grote kinderen en Kars houdt van een ruime auto die niet alleen in de lengte, maar ook in de breedte voldoende bewegingsruimte biedt. Premium hoeft niet per se, het mag wel.
Huidige /vorige auto's: | Opel Omega 3.2 V6, Audi A6 2.4, |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Beide |
Budget: | € 15.000 |
Jaarkilometrage: | 45.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Diesel |
Reden aanschaf andere auto: | Graag een ruime reislimousine |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen, twee bijna volwassen kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Duits! |
No-go modellen / merken: | Aziatisch |
Wat mis je door de no go’s?
Je hebt geluk! Je geeft aan dat Aziatisch niet gewenst is en dat gevoel is waarschijnlijk geheel wederzijds: er zijn namelijk nauwelijks opties. De meeste merken in dit segment gaan voor benzine of een hybride aandrijving, geen diesel. Laat staan een instapdieseltje. De enige optie is een hele zeldzame auto, de Infiniti M30 3.0d. Deze automobiele witte raaf is zeer beperkt verkocht geweest en ze staan ook bijna niet te koop. De meeste exemplaren zijn superluxe en altijd voorzien van een schofterig dikke V6 dieselmotor. Erg gaaf, maar niet wat er gezocht wordt.
Volvo S80 D2 Summum
€ 14.950
2012
135.000 km
Dit is de eerste auto die bij ons naar boven kwam. Volvo heeft een periode gekend waarin ze de zeer kleine 1.6 diesel met 109 pk in het vooronder van de enorme S80 lepelden. Is het voldoende? Volgens @Wouter komt de motor een slordige 200 pk tekort. Of dat ook in dit geval zo is, valt te bezien. De Volvo S80 (rijtest) is uitstekend geschikt voor grote afstanden en als je je best doet, kún je bijzonder zuinig rijden. Maar de D3 is eigenlijk altijd de meerprijs waard. Theoretisch gezien minder zuinig, maar veel fijner in de omgang en in het echt waarschijnlijk even dorstig. Verder valt de S80 (aankoopadvies) helemaal in de smaak: geweldige stoelen, non-sportief onderstel (ondanks Mondeo-genen) en in Summum uitvoering lekker compleet.
Audi A6 2.0 TDI (C6)
€ 13.900
2011
140.000 km
De ‘meh’-keuze. Als Avant 3.0 TDI quattro zijn het geweldige kanonnen, maar een viercilinder diesel met voorwielaandrijving verlaagd het sex-appeal van de A6. De meeste 2.0 TDI’s (in dit geval 136 pk) in deze prijsrange met niet al te veel kilometers hebben die kleine vlekjes en zelfs stoffen bekleding. Het rijdt zeker niet slecht, maar zo zacht als de S80 is de Audi A6 (rijtest) niet, terwijl het geenszins een sportieve auto is. Het interieur is fraai, maar je mist de aankleding en opties van de luxere modellen. De Audi A6 (aankoopadvies) is verder veilig en zeer koersvast tijdens snelweg ritten. De motor (gewoon uit een Golfje) is adequaat, maar niet meer dan dat. Minder stil dan de Volvo motor. Het is een vrij saaie optie, vandaar dat de meeste die wij in het budget vonden voorzien waren van een grijze lakkleur.
Mercedes-Benz E200 CDI Elegance Business (W212)
€ 14.500
2012
165.000 km
Natuurlijk is het maken van een taxi-connotatie heel erg gemakkelijk. Of dat waar is valt te bezien. Daar de E-klasse behoorlijk aan de prijs is de laatste tijd, is de auto niet altijd de eerste keuze voor taxibedrijven. Daarbij: is het zo erg dat deze auto als taxi gebruikt wordt? De E-Klasse (rijtest) is zeer comfortabel, heeft een stille, zuinige en betrouwbare motor (met 136 pk) en is bovendien erg ruim. Het zijn waanzinnig geslaagde kilometervreters. Waarbij je bij de Audi een dik blok en AWD nodig hebt om het idee te hebben van een geslaagde auto, biedt een standaard E200 CDI dat op zijn eigen manier ook. Meer dan dit heb je niet nodig. Let wel heel erg goed op: import altijd links laten liggen en de NAP stand checken. Geen NAP? Laten gaan. Omdat je de kilometers zo moeilijk aan de E-Klasse (aankoopadvies) af kan lezen, wordt de kilometerstand hier nog wel eens op aangepast. Ga altijd voor een Elegance, dat past het beste bij de auto en ziet er het meest sierlijk uit.
BMW 520d EDE Executive (F10)
€ 15.000
2012
160.000 km
Bij de BMW is het een beetje zoeken. In het budget staan een enorm aantal modellen van de zogenaamde ‘E60’ generatie te koop. Aangezien je uit bent op comfort is de zogenaamde ‘F10’ generatie van de 5 Serie (rijtest) verreweg de beste keuze. Deze is ruimer en minder sportief dan zijn voorganger. Qua motor is en blijft het een BMW, in dit geval hebben we het over een geknepen 2.0 dieselmotor met 163 pk, nog altijd meer dan de rest, alhoewel de standaard 520d maar liefst 184 pk levert. Mochten die 163 paarden te veel zijn, later kwam er een 518d bij met 143 paarden. Net als bij de Mercedes is het een fijne auto om mee onderweg te zijn. Er heerst enorm veel rust aan boord, de stoelen zijn prettig, de navigatie werkt feilloos en deze ‘F10’-generatie 5 Serie (aankoopadvies) wordt met de dag fraaier. Nadeel is om een goed exemplaar te vinden dat in het budget valt. Je ziet ze al met imitatie M-velgen, donkere achterlichten en foute bumpers. Dat moet je niet willen: het doet afbreuk aan een van de laatste elegante BMW’s ooit gebouwd.
Jaguar XF 2.2D (X250)
€ 15.950
2013
155.000 km
Hoe fraai de BMW volgens sommigen ook is, tegen het cleane lijnenspel van Ian Cullum is weinig te doen. De Jaguar XF is een van de fraaiste auto’s in zijn klasse, ondanks dat meningen verschillen. Met name het model ná de facelift, met de strakke koplampen (in plaats van die rare bobbel), was het goed ogende verschijning. Ook het interieur voldoet aan de verwachtingen, alhoewel het qua ergonomie niet haalt bij de Duitsers. De 2.2 viercilinder is met 163 op papier behoorlijk sterk, maar in de praktijk voelt de BMW potiger aan dan deze gefacelifte Jaguar XF (rijtest). Gelukkig is dat in dit geval minder relevant. In het budget zijn veel pre-facelift modellen te vinden, maar dat zijn allemaal dikke biturbo zescilinders. De viercilinders kwamen pas later. Qua betrouwbaarheid zit het met de Jaguar XF (aankoopadvies) redelijk snor.
Citroen C6 2.2 HDiF Exclusive
€ 13.500
2010
170.000 km
Als je relaxed wil cruisen, dan moet je eigenlijk wel een Citroën C6 overwegen. Het is de ultieme relax-auto voor mensen die de reis net zo belangrijk vinden als het arriveren zelf. Veel stijlvoller is niet echt mogelijk, met de C6 maak je altijd een statement. Ze zijn echter lastig te vinden, zeker met de ‘kleine’ 2.2 viercilinder diesel, die qua power geheel tegen de verwachting sterker is dan de bovenstaande auto’s. Dat merk je niet in de prestaties, want de Citroen C6 (rijtest) is schofterig zwaar, dus je hebt die extra paarden ook wel nodig. Daardoor is het niet de zuinigste auto, maar je krijgt er wel veel voor terug in de vorm van comfort. Kwalitatief kent de Citroen C6 (aankoopadvies) wat eigenaardigheden die Citroën nooit heeft aangepakt, dus is het wijselijk om te kijken naar specialisten.
YOLO: Mercedes-Benz S 250 CDI Prestige Plus (W221)
€ 13.950
2011
320.000 km
Waarom niet gewoon gaan voor Das Beste Oder Nichts? Als er een auto geschikt is om veel mee te rijden, dan is het wel een Mercedes-Benz S-Klasse. In het kader van downzsizing is deze generatie ook tijdelijk geleverd met een viercilinder diesel. Dat klinkt erger dan dat het is. Met 204 pk en 500 Nm ben je uitstekend bedient en komt deze Mercedes-Benz S-Klasse (rijtest) prima van zijn plek. Je hoort dat de motor niet zo soepel is als een V6, maar de geluidsisolatie is uitstekend voor elkaar. Eenmaal op de snelweg hoor je dat blok nauwelijks meer. Maar je geniet wel van de lange wielbasis: we vonden zelfs LWB’s in het budget, waarschijnlijk zijn die auto’s ingezet voor luxe personenvervoer. Qua kilometers heb je te maken met auto’s die wat achter de kiezen hebben. Betreft die kilometers, je hoeft je je geen zorgen te maken bij de Mercedes-Benz S-Klasse (aankoopadvies), check de NAP en de boekjes.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
133 reacties
Gelukkig is de wereld zo mooi rond!
Actieradius is een criterium. Iedere 500 km bijvullen zal hij niet waarderen denk ik zo
Maar ik moet er wel bij zeggen dat het 1.6 dieseltje helemaal niet slecht is.
Ik heb dat torretje in mijn V50 liggen en de teller staat nu boven de 350.000 km.
Wel heb ik rond de 220.000 km het roetfilter laten verwijderen en de egr klep uit laten schakelen.
Dit heb ik gedaan omdat er een probleem was met het regenereren van de katalysator en daardoor het oliepijl steeg.
Dat probleem was daarna verholpen, de motor liep beter en was zuiniger. Als je zo’n roetfilter ziet snap je niet dat de uitlaatgassen daar doorheen kunnen.
Korte ritjes zorgen er voor dat het regeneratie proces niet volledig of niet gebeurt (Dit gebeurt +/- om de 1000km) en kan de motor in de soep lopen.
Filters eruit, egr kleppen blokkeren.
Men is VW voor veel minder gaan bashen.
Maar het is altijd wat. Ik ben nu 42 en op de lagere school leerde ik dat olie, gas en kolen bijna op waren dus dat we snel andere energiebronnen moesten vinden. Ik werk nu in de mining en olie en gas industrie en leer nu dat we de komende honderden jaren makkelijk vooruit kunnen als we dat willen. Kolen nog wel 1000 jaar.
Tegen mijn opa vertelde ze vroeger dat treinen en auto’s duivelse machines waren.
Nu leren we dat we het klimaat beïnvloed hebben en we het positief moeten gaan beïnvloeden.
Ik koop een auto en kom er achter dat ze in de fabriek een prop in de uitlaat hebben gestopt dus ik laat het ding er uit halen.
Nu ben ik een milieu delinquent, proost!
En we gaan echt wel stoppen met de fossiele brandstoffen, ruim voordat ze op zijn. Kwestie van tijd.
Kolen zijn inderdaad altijd wel beschikbaar en dus goedkoop, maar men wil er toch vanaf stappen. Zelfs in landen als China.
Hoe dan ook, al die politiek doet er al niet meer toe als de nu nog zo dure groene alternatieven gewoon de boel op prijs verslaan.
De C6 zou in dat geval naar de YOLO mogen.
De sedan is geen ruimtewonder. Maar dat is een 5-serie sedan ook niet echt.
De Tourer is mooier, ruimer en praktischer.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c5-tourer-2-0-hdif-163pk-exclusive-hydro-automaat-fu-diesel-blauw-379b586a-c857-4b06-8e43-0ba529183379
Verder heb je alle opties er op en er aan.
Bijvoorbeeld:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-superb-1-6-tdi-greenline-arctic-active-xenon-leder-navi-diesel-zwart-23efec33-0a85-47f2-8993-a8efc32c7b59
Misschien. Maar als ik de wensen doorlees wil meneer vooral veel auto voor weinig. Kun je niet om de Skoda heen.
Als Kars toch niet zo ‘ons bint zuunig’ is als ik vermoed, dan moet hij de 5-serie hebben. Perfect uitgebalanceerde wagen en best een statige sedan.
En Kars kan natuurlijk ook voor max 5k een Jaguar S-type halen.
Er is een mooie donker rode kleur geleverd op de Superb. En fraaie spaaks wielen. Dat maakt het een stuk meer auto. Dan vind ik hem niet onder doen voor de Audi of Volvo eerlijk gezegd:
https://www.netcarshow.com/Skoda-Superb-2009-800-06.jpg
Van binnen wel akelig grauw inderdaad. Maar ach, Skoda’s kun je blindelings bedienen door de echt goed bedachte Volkswagen ergonomie, dus kijk je toch lekker naar buiten? ;-)
Ik vind jaguar prachtig, maar na een gesprek met mij vriend die hetzelfde auto had vind ik heb iets minder mooi. Veel problemen met hoge reparatie kosten.
Zelf heb ik een Mazda 6 en die zou ik ook nog een keer kiezen. Maar als je voor Duits spul gaat kijk dan naar Skoda Super. Fijne en grote auto!
In het geval van de Golf 3 was het kofferdeksel echt rot onderaan en waren herstellingen lapmiddelen.
Die S is ook gaaf (LWB!) maar wel een slag duurder met 45k km. Mijn keuze zou de XF of S LWB met V6 zijn.
Qua advies is het echter duidelijk: @rob heeft gelijk. De laatste generatie Superb is eigenlijk perfect als je naar je eisen kijkt. Compleet, prima cruiser, goedkoop, neutraal, geluidsisolatie is prima en ruim zelfs met 2 kinderen/volwassenen achterin. Ik heb er 25k in 6 maanden in gereden en me nergens aan gestoord. Alleen heb ik kleine kinderen en kon ik een Kodiaq krijgen voor hetzelfde geld. Dat is nog meer ruimte ;-)
De wat latere modellen van dit type zijn gewoon goede auto’s, deze is net ingereden en voldoet prima. Houd je ook nog wat knaken op zak voor eventuele reparaties. Voor 15K heb je ook een hele nette 320CDI met V6.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-200-cdi-avantgarde-nieuwstaat-73-000-org-km-holla-diesel-zilver-3f32bd61-37ae-4971-9ccf-d95ca6f35dd4
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-320-cdi-standkachel-panoramadak-comand-harman-ka-diesel-zilver-07000d96-802b-40c3-8e5a-7c7eb8e45544
Ding heeft van alles wat ..
Behalve van Lancia ..
Thema logo op de billen vind ik prachtig ..
Hoop er zelf nog een aan te schaffen dit jaar ..
Comfort
Comfort
Comfort
En gewoon knetter goed
Auto’s uit de VAG stal hebben ook meer dan genoeg aandachtspunten, dus jouw opmerking gaat niet helemaal op!
Welke het moet worden zou bij mij van de proefrit en het specifieke aanbod afhangen.
Dat is gewoon wat je wil toch?!
http://bestcarmag.com/sites/default/files/93413502004_audi_a8_4_dr_l_quattro_awd_sedan-pic-7269630489280131879.jpeg