Autoblog Advies: funcar om Jaguar XJ6 te doen vergeten

Auteur: , 53 Reacties

Hoe leuk je auto ook is, er komt een moment dat je er op uitgekeken raakt. Dat geldt ook voor Stan en zijn Jaguar XJ6. Tijd voor iets anders dus, iets lekkers voor erbij.

Rolls Royce Silver Shadow

Hoe fijn een Jaguar XJ6 ook is, op een gegeven moment kan het tijd worden voor iets anders. Het is geen al te sportieve auto, maar is ook niet het toppunt van luxe, daarvoor hebben ze in Engeland twee andere merken. We gaan opzoek naar een auto die wat meer fun geeft. Zij het door luxe, zij het door sportiviteit of misschien wel door terreincapaciteit. Dit is het wensen- en voorkeurslijstje van Stan en zijn gezin:

Huidige autoJaguar XJ6
Koop/ leaseKoop
Zakelijk/ privePrive
Budget5000-15.000 euro
Jaarkilometrage15.000 km
BrandstofvoorkeurBenzine
Reden aanschaf andere autoLeuke auto voor erbij, we zijn uitgekeken op de Jaguar
GezinssamenstellingTwee volwassenen en twee kinderen. Het hoeft niet een echte vierpersoonsauto te zijn maar wel met vier stoelen
Voorkeursmerken/ modellenJaguar, Land-Rover
No-go modellen/ merkenGeen

Het moge duidelijk zijn, Stan is een liefhebber van Britse auto’s. Welke generatie XJ6 Stan precies heeft weten we niet, maar voor 15 mille kun je vrijwel elke generatie XJ vinden, op het laatste model na. Het is echter wel veel van hetzelfde, het gevolg van evolutie in plaats van revolutie. Je zou voor een dikke XJR kunnen gaan, schitterende auto’s natuurlijk, maar het blijft een XJ. Een andere Jaguar die je kunt overwegen is de XK8/XKR. De kinderen zitten wat krapper, maar het kan wel. Verwacht geen zeer sportief weggedrag, het is geen sportwagen maar een comfortabele GT.

Gezien ook Land-Rover bij de voorkeursmerken staat, gokken we dat sportiviteit niet per sé een eis is. Een Defender is één brok karakter, maar als je echt 15.000 kilometer per jaar wil rijden zouden we het niet doen. Daarvoor rijdt een Defender gewoon best wel, ehm, matig. Een Discovery rijdt al een stuk beter over verharde wegen, zonder al te veel te hoeven inboeten in het terrein. Het weggedrag van oude Range Rovers (generatie 1 en 2) kun je het beste vergelijken met een boot. Het is comfortabel, maar zeeziek worden is niet onmogelijk.

Zijn er nog meer Britse opties? Een MG ZT zou kunnen, maar een écht snelle auto is dat met de V6 niet, de briljante V8 valt helaas buiten budget. Vergeleken met de Jag lever je toch ook wel in op luxe en afwerking, dus die ruige Rover 75 zouden we links laten liggen. Een Rolls Royce dan? Voor 10 tot 15 mille koop je best een nette Silver Shadow (of Bentley-broertje T2), al moet je wat extra geld reserveren voor onderhoud. Schitterende wagens, maar als je ze serieus overweegt, kijk dan zeker het allereerste optreden van James May in Top Gear even terug (HIER, vanaf 22:40).

Het Europese vasteland

Als we op het Europese vasteland zoeken naar auto’s die nog het meest in de buurt komen van Britse auto’s, dan komen we in Italië uit. Ga maar na: bovengemiddeld onbetrouwbaar, maar met net dat beetje extra waaruit de passie voor auto’s blijkt. Karakter, aldus de bezitters van Italiaanse en Britse automobielen. Binnen het budget kunnen we je de Alfa Romeo Giulia van harte aanbevelen. Voor rond de 15 mille kun je aardig wat mooie Giulia’s vinden, maar let wel goed op roest bij de dorpels, wielkasten, onderkant van de deuren en raamranden (vooral rondom de spiegels). Ga zeker een keer sturen, het rijdt echt super en er zijn voldoende specialisten en onderdelen om het onderhoud behapbaar te maken.

Grote concurrent van de Giulia was destijds de BMW 02-serie. Ook dat zijn leuke klassiekers, een stuk kleiner en minder luxe dan de Jaguar, maar daar krijg je een hoop stuurplezier voor terug. Reis je liever met wat meer comfort, dan is een Porsche 928 je ding. Laat je bij aankoop zeker bijstaan door een specialist en houd er rekening mee dat het onderhoud van zo’n 928 niet goedkoop is. Aan de andere kant is zeker een late 928 bij tijdig onderhoud een betrouwbare auto, die goed stuurt en ruimte biedt aan vier personen.

Als deze auto’s allemaal niet ruim genoeg zijn, dan is er nog een vierdeurs alternatief uit Italië wat de moeite waard kan zijn. De auto in kwestie heet zelfs zo, we hebben het over de Quattroporte. De vorige generatie met V8 ligt net buiten budget. De generatie daarvoor is wellicht ook een optie en als je toch met Maserati’s bezig bent, werp dan ook meteen een blik op de Ghibli uit de jaren negentig.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



53 reacties

Leuk, dit soort topics. Maar om een beetje serieus te blijven moet de vraagsteller wel iets beter aangeven wat hij/zij wil. Nu kan je letterlijk alle kanten op.
Nou, die voorkeursmodellen hebben een redelijk overzichtelijke modelhistorie, dus Stan kan dat best zelf uitzoeken. Als hij wat breder kijkt dan dat, zou ik een Porsche 996 overwegen. Of, in de budgethoek, een Mazda RX-8. Maar dan wel met goeie banden en gezonde/gereviseerde motor.
@Jochempie: Edit: voorkeursmerken.
Misschien iets Frans? Peugeot 404 is bijzonder stijlvol, Jaguarachtig stijlvol zeg maar ;-)
Dit vind ik een hele mooie:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/273505261?asrc=st|as

De opvolger van de 404, de 504jes, is ook heel erg fraai.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274237973?asrc=fa|as

Een DS(21) past ook in dit rijtje. @pallas kan je daar vast alles over vertellen ;-)
@Rob:
Als we iets verder gaan in de tijd komen we een Peugeot 405 tegen. Als Mi16 natuurlijk zalig! Wel goed zoeken, want volgens mij zijn ze aardig zeldzaam ondertussen…
https://www.youtube.com/watch?v=7FuxJdcguZ8
https://www.youtube.com/watch?v=k0pSEiPHngA
@Rob:

Bordeaux is een rotkleur (lak gaat heel snel deaud en dof) op een 404, voor minder mag je de mijne hebben, 1967 XC6, WIT met rood velours bekleding, van echt waar origineel waar de TWEEDE eigenaar (ik dus)
OW eerste lak auto, eerste Michelin X-en nog achter echt waar!
@Rob: Klopt, bindend aankoopadvies; Koop een DS!
Ik zou sowieso voor de Giulia gaan. Maar als je een XJ gewend bent is dat misschien iets te sportief en klein. En anders flink door sparen voor de vorige generatie Maserati Quattroporte, wat een geweldig ding is dat. Die gaat er nog komen, ooit…
@trustmeiamanengineer: Inderdaad, de Quattroporte en de Jag/Daimler XJ zijn toch wel de laatste betaalbare stap voordat je in Bentley/Rolls gebied terecht gaat komen, want een A8, 7-serie of S-klasse is het toch ook net niet.
Een XK zou ik doen.
Tsja… Een S-Type geeft een stuk meer sportiviteit dan de XJ met behoud van het karakter.

Alleen is na 2003 de XJ een stuk lichter geworden wat rijeigenschappen wel ten goede kwam. Ik zou met aanname dat je een 1700+ KG X308 rijd nu voor de besparende X350 gaan en daarnaast een leuke MG F?

Een XK is ook leuk, maar gevoelsmatig is het bij mij een dure S-Type coupe.
@razzie: De X308 is precies de enige generatie waarvan geen XJ6 is geweest, maar louter V8’en ;)
@dizono: Een X300 dan.
Ik zou voor een xk gaan, prachtige coupé! Anders vind ik een giulia en de geopperde bmw ook zeker een mooie keuze.
e9x 325i/330i.. erg veel bang voor buck
scrijft geen zak af, betrouwbaar, luxe doch sportief en prima ruimte
Wat dacht je van een XK?
Puur voor de fun; Lancia Delta Integrale…
Rover SD 1 Vitesse

http://prettycarz.com/data_images/models/rover-sd1/rover-sd1-04.jpg
@desjonnies: da’s wel een heel leuke suggestie, ja. Alleen: vind er maar eens eentje in goede conditie. Maar toegegeven, het zijn prachtauto’s met tonnen vol eh… “karakter”.

Een snelle zoektocht levert één exemplaar op. Een importexemplaar, maar zo aan de foto’s te beoordelen wel een hele fraaie, alhoewel de bumpers zo te zien wel een opknapbeurt/vervanging zouden kunnen gebruiken. Net een ton op de teller (of zijn het mijlen?). En een vraagprijs die ruim binnen het budget ligt. Wow…
@RRRobert:

Buuv van 92 jaar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Heeft nog een goud – brons kleurige in de garage staan, opknapper ja maar wel echt van een oud vrouwtje met orgineel NL kenteken en schuifdak.
Soms lurrek ik nog een blokje rond met de V8 automatic !

Zit een tripcomputer in rocket science in 1984 !
@desjonnies: ja, leuk is dat. Tot voor een half jaar terug had ik zelf een Audi 100 Avant, eveneens uit 1984, die ook in bezit was van een boordcomputer, en zelfs al ‘Klimatronic’ en ABS. Die boordcomputer heeft in die vier jaar dat ik deze auto bezat, altijd vlekkeloos gefunctioneerd. Dat was bij de overige (elektrisch bediende) accessoires niet bepaald het geval.
Vind de BMW 02-serie nog steeds een van de mooiste klassieke BMW reeks en dan als uitschieter de 2002 Turbo, echt om van te smullen ;)

Ben ik de enigste die vind dat de 928 er een beetje raar uit ziet met opengeklapte koplampen?

Naar mijn mening hadden ze beter dezelfde stijl als de 924/944 moeten doortrekken naar de 928.
Rover P5B Coupé

De Engelse koningin heeft er nog steeds eentje en Margaret Thatcher zwoor (zwoer) bij de P5B : – ik weet niet of dat laatste voor de auto pleit –

https://c1.staticflickr.com/1/147/433491962_fe00aa9c1d_b.jpg
@desjonnies: ik vind persoonlijk de p6b mooier. En dan de 3500 uiteraard, voor het geluid.
Jaguar 420 chique ingetogen en racy en weer eens iets anders dan die -eeuwige- Mk II :

http://www.gentrylane.com/s/wp-content/uploads/2010/08/67_Jag420-01.jpg
Als je vier man mee wilt nemen, zijn een XK en 928 te krap. Echt voor kleine kinderen.

Ik zo opteren voor deze Saab 900 Turbo:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=269800155

Is helemaal in concours staat. Check dat leer! Daarbij aanzienlijk sportiever dan een XJ6, maar je boet ook weer niet te veel in qua luxe. Verder is het een eigenzinnig model dat lang goed blijft. Daarbij rijdt het heel aardig, en is de auto prima dagelijks bruikbaar. Als kers op de taart zijn deze generatie 900’s gewild, dus qua afschrijving hoef je ook geen grote kosten te verwachten.
@gtwillem: Of de 900S Turbo: http://ww3.autoscout24.nl/classified/273222624
Hoeft het allemaal niet zo snel, dan is een Saab 96 v4 nog te overwegen. Die zijn er ook in verschillende smaken.

Wat BMW betreft: voor dit budget is er een ruime keus aan 5-series (E39) en 7-series (E38) met een lage km-stand en ook de zwaardere motorisering. Denk hierbij aan bijv. een 540i of M5, of een 750i, al is deze V12 wellicht erg duur in onderhoud. Beste ga je voor de 740i of 735i.
Imo is de 7-serie wat BMW betreft the way to go voor een vergelijkbare klasse en uitstraling als de Jag. Ga je voor een iets hogere km-stand dan vallen een Alpina B3 3.2 en een B11 3.5 er ook binnen.

Als je bereid bent je budget iets te buiten te gaan (of heel goed kunt pingelen) is een Fiat 130 Coupe misschien wat…http://ww3.autoscout24.nl/classified/274430572.
@e1000bmw523i: de E39 met zescilinder is de fijnste combinatie die er is. Als je dan toch een tijdloze BMW wilt, ga dan voor een Alpina B10 3.2 of 3.3. En die kun je na een paar jaar weer prima verkopen, Alpina’s schrijven relatief weinig af, dus dat weegt op tegen de hogere gebruikskosten, alhoewel dat met de XJ6 op hetzelfde niveau is.
@gtwillem: een V8 in een E39 is ook een goede combi hoor. Doordat de V8 beduidend korter is dan de L6, heb je een betere gewichtsverdeling. De L6-jes zijn in de basis lichtelijk onderstuurd. Vooral bij de 520i en diesels is dit goed te merken.
@e1000bmw523i: De V8 heeft een grotere massa, wat ook niet gunstig is. Maar in principe is het geneuzel in de marge. Ik heb nooit last gehad van een E39 die onderstuurd is. Ik heb zelf een Oxfordgroene 523i gehad (met 17″ wielen) en die was heerlijk neutraal. Ik heb ook een 540 gereden en hij is voornamelijk sneller en het geluid is anders. De loop van zo’n zes-in-lijn is perfect, daar kan geen andere V6 of V8 tegenop. En goede V8’s kun je ook bij Lexus, Audi of Mercedes krijgen.
@gtwillem: wat een fantastisch ding!
@gtwillem: Wat een plaatje! Alleen zou hij echt 20.000km gereden hebben??
@svenska_aeroplan_ab: ik denk dat deze dermate gerestaureerd is dat ie sinds dat moment 20k gelopen heeft. Een originele 900 Turbo met zo weinig km’s doet al gauw het dubbele.
Vreemd Frans – chique, apart maar prettig om te rijden, maar eigenlijk au fond een Franse XJ 6 :
http://images.thecarconnection.com/lrg/peugeot-604_100369020_l.jpg
BMW 850 ..
Lekker lomp ding voor niet al teveel ..
@lincoln: En een hoop potentiële problemen…
– Motorblok (V12 kost nogal wat om in perfecte staat van dienst te houden)
– Elektronica
– Elektronica





– Elektronica

Cheap alternative: de 840Ci. Zelfde uiterlijk, maar net iets goedkoper (want 4.4l V8) en hangt net wat gretiger aan het gas.
@e1000bmw523i:

Rij de laatste tijd veel e39 ..
Ben er helemaal happy mee ..
Heb inmiddels ook een truuk gevonden om de airride wat hoger te laten pompen ..
@lincoln: E39 hardly goes wrong. ;) Hoe dan?
Ik kan de XJR aanraden. Deze auto brengt al jaren een grote smile op m’n gezicht. Hij is relatief praktisch en vooral heel erg snel is. De koppel (535NM) verveelt nooit. Bochten? Houdt ie niet van. Tanken? Ga je heel vaak doen. Technische problemen? Heel zelden. En het uiterlijk is redelijk tijdloos.
Rover 3500
Lotus Elite (vd kooi had er heel lang 1 staan, misschien nog wel).
Jaguar Mk2 (een goeie daily is wel te vinden voor dat geld)
MGB GT (V8)
Rover SD1 Vandenplas
Volvo 164
Volvo Amazon met een paar rally upgrades (stond er 1 op MP toevallig laatst)
Alfa Romeo 75 V6
Alfa Romeo Giulia
Mercedes E klasse cabriolet (vreemd genoeg best betaalbaar en een lekker ruim interieur. Bedoel bouwjaar 1992 model).
Jaguar XJR (qua looks hetzelfde maar qua specs totaal anders natuurlijk).
@E34M5Touring: Een goeie E-klasse cabrio w124 kost tegenwoordig een goeie tik met geld. Zijn ook versleten bij maar pas op, onderdelen ervan zijn duur bij de cabrio. Zijn er gek genoeg niet veel van.
@henkhupelschoten: Maar wel een stijlvolle 4zits cabrio en ze zijn er nog wel met lage km stand. En op de roestduivel na onverwoestbaar. Je ziet ze af en toe nog wel voor redelijk geld.
Austin princess, @desjonnies weet vast welke je exact moet hebben maar waarschijnlijk iets met 2e generatie en de nieuwere 2 cilinder.
@lekbak:
En dan heeeeeel lang zoeken. Er staat 1 1700HL te koop in Nederland. Dan nog ergens een op Mobile.de en dat waren de linksgestuurden in Europa.
@sabrerator:
Maar ik zou hem doen. Die 2200 HLS in Duitsland. Kost 6800 euries, maar ding is zo goed als nieuw.
Mercedes w108, lekker im onderhoud rijdt als een tiet! Zo spreekt de kenner.

En als het dan echt brits moet zijn triump dolomite sprint “the dolly” heerlijke wagen en je ziet ze zelden!
@henkhupelschoten: oei, dat was een ritje om nooit te vergeten. De dolomite, wàt een wagen was dat. Die staat erg hoog op mijn shortlist. Moeilijk te vinden. Er staan er maar een paar lhd in Europa te koop.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).