Autoblog advies: hoeveel hatchback koop je voor vier mille?

Auteur: , 105 Reacties

Als je een beetje outside the box denkt, is er wat te vinden?

Mercedes-Benz A-Klasse (W169) '06


Hoe eenvoudiger de vraag, hoe lastiger het antwoord. Niet alleen als je 4 jaar oude neefje vraagt “waar baby’s vandaan komen”, maar ook bij auto’s. Net als bij cadeautjes voor je vriendin is er niet één simpel antwoord.

Toch is het precies dat wat Autoblog-lezer Marnix zich afvraagt. Hij heeft namelijk ‘een auto’ nodig. Soms krijgen we zoveel verschillende wensen en eisen binnen dat er maar een paar auto’s mogelijk zijn.

Vandaag dus niet. Alles kan en alles mag. Althans, binnen de perken. Op dit moment rijdt Marnix naar zijn werk op en neer met de BMW 3 Serie (E90) van zijn ouders. Een geweldige auto, maar net even te duur voor de kilometers die Marnix maakt.

Hij rijdt voornamelijk snelwegkilometers van huis naar Schiphol en weer terug. Het moet dus niet een te kleine truttenschudder zijn, maar een volwassen auto die aanzienlijk zuiniger is dan de E90, goedkoper in onderhoud en belast met minder MRB. Wat is dan een goede optie? De wensen en eisen van Marnix vindt je in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 106, Mazda MX-5 ND
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 6.000
Jaarkilometrage:15.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Daily driver voor naast mijn hobby auto
Gezinssamenstelling:Samenwonend, geen kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Mercedes, BMW, Peugeot
No-go modellen / merken:Ik laat mij graag verrassen

Fiat Punto 1.4 T-Jet Sport (199)
€ 3.950
2008
155.000 km

De Fiat Punto is een beetje de Alfa 159 onder de hatchbacks. Onder de fraaie Italiaanse koets gaat erg veel Opel-techniek schuil. Daardoor is de Punto niet de leukste auto in zijn segment om te rijden, maar wel een van de meest volwassen auto’s in zijn klasse. Omdat de Punto destijds met dumpprijzen in de markt is gezet, kun je heel behoorlijke exemplaren uitkiezen voor een net bedrag. In het budget kun je gemakkelijk een fijne 1.4 T-Jet vinden met niet eens zo gek veel kilometers. Dat is gewoon heel erg veel auto voor relatief weinig geld. Wens je een iets ruimere auto, dan kun je een grotere doch even oude Bravo voor hetzelfde bedrag vinden. Qua betrouwbaarheid horen we wisselende verhalen over de Punto, maar over het algemeen zit je redelijk safe met een jong, fris exemplaar. Controleer dit Punto-aankoopadvies om te zien waar je op moet letten bij de aanschaf van een dergelijke auto.

Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet Sport (199) '08

Mercedes-Benz A150 Classic (W169)
€ 3.995
2007
140.000 km

Jazeker, voor dit geld kun je ook rijden in een relatief moderne Mercedes-Benz! Wel moeten we er een asterisk bij plaatsen: van de range was dit de instapper. De A150 is natuurlijk niet zo luxe als een S500, het is zeker geen verkeerde auto gezien de vraagstelling. Je zit redelijk hoog, maar comfortabel. Het interieur is voor een Mercedes niet het toonbeeld van luxe, in deze klasse is het zeker bovengemiddeld. Nog een voordeel is dat de auto in trek was bij een oudere doelgroep. De meeste exemplaren zijn zodoende redelijk goed verzorgd. Kwalitatief steekt het ding puik in elkaar, veel beter dan de eerste generatie. Sportief is hij absoluut niet, overigens, maar voor de snelwegkilometers is de ‘A’ uitstekend geschikt. Momenteel zijn met name de kale driedeursmodellen niet te slijten, ondanks dat ze qua wegenbelasting heel erg meevallen. Deze Mercedes is dus ook voor de portomonnee best een aardige optie.

Mercedes-Benz A150 Classic (W169) '06

Kia Pro_Cee’d 1.6 GDi
€ 3.900
2009
120.000 km

Als het iets sportiever mag, kun je ook eens kijken naar een, eh, Kia. Tegenwoordig is dit merk enorm aan de weg aan het timmeren, de Pro_Cee’d mogen we bestempelen als een van de eerste ‘leuke’ auto’s van de fabrikant. De slogan van Family Guy: “…is brought to you by Kia. Kia: too bad it’s a Kia!” gaat niet meer op. Het interieur is nog een tikke plastiekerig, maar heel erg storend is het allerminst. De techniek is gewoon uitstekend te noemen. De 1.6 is een prettige motor met bovenin zelfs een klein ‘rauw’ randje. De driedeurs heeft een sportievere wegligging dan de vijfdeurs, maar oncomfortabel is het zeker niet. Het is een beetje een vergeten auto, deze Pro_Cee’d. Ergens komt dat wel goed uit, want voor 4 mille kun je uit écht leuke uitvoeringen kiezen, waaraan je nog jaren plezier kunt beleven. Grootste nadeel: die achterlijke naam, eigenlijk.

Kia Pro_cee'd 1.6 GDI (ED) '09

Suzuki SX4 1.6i Exclusive (EY)
€ 3.750
2007
125.000 km

“Denk buiten de gebaande paden, outside the box.” Wie wel eens een cursus bedrijfsmanagement voor minder dan 50 euro p.p.p.d. heeft gevolgd zal dood zijn gegooid met dergelijke clichés, al zittend op een skippybal in een aftands hotel in Drenthe. Nou, met de Suzuki SX4 kun je daadwerkelijk buiten de gebaande paden treden, want het is een heuse crossover. Het feit dat niet iedere uitvoering vierwielaandrijving heeft, dat maakt weinig uit: die versie moet je namelijk niet hebben. Nee, ga voor luxe, maar met tweewielaandrijving. Net als de A-Klasse zit je ook hier iets hoger. De ambiance aan boord is niet overdadig, maar het ruimteaanbod is best aardig. En met zijn vijf deuren is het een praktische auto. Qua rijeigenschappen is het niet veel bijzonders, maar de betrouwbaarheid is voor elkaar: het is en blijft een Suzuki. Wil je hetzelfde, maar dan net iets anders? Ga dan voor de Fiat Sedici, die is in feite hetzelfde en daarom ook zeker een kijkje waard.

Suzuki SX4 (EY) '09

Opel Astra GTC 1.6 Temptation (H)
3.850
2008
165.000 km

Van sommige auto’s is het onbegrijpelijk dat niet het hele land ermee volstaat. De Opel Astra GTC is er zo eentje. De vijfdeurs Astra is netjes, praktisch en prima. De GTC is écht een leuke uitvoering. Qua lijnvoering is het een compleet andere auto, ondanks dat het duidelijk een Astra is. De aflopende daklijn, de dikke bumpers en de (veelal) grote wielen geven de auto een sportief aanzien. Zo sportief als ‘ie eruit ziet, rijdt de GTC niet, maar hij is net wat leuker dan de vijfdeurs. Qua betrouwbaarheid scoort de auto vrij goed, maar controleer toch voor de zekerheid ons Astra-Aankoopadvies. De 1.6 motor is niet veel bijzonders, maar dat was ook niet de bedoeling. De 1.8 met 140 pk is weliswaar iets leuker op de snelweg, maar daarmee ook wat dorstiger. Beide zijn in het budget te vinden, dus de keuze mag je zelf maken.

Opel Astra GTC (H) '09

Citroen C4 Coupé VTR 1.6 16v
€ 3.750
2007
145.000 km

Alle auto’s lijken op elkaar, het is allemaal automobiele eenheidsworst: kleine premium crossovers met sport-pakketjes. Maar wie een beetje zoekt, kan nog best interessante auto’s vinden. Wat te denken van de Citroen C4, bijvoorbeeld? In vergelijking met zijn voorganger, de Xsara, leek de C4 twee hele generaties moderner. Het is een ware Citroën, dus het ding zit vol eigenaardigheden. Zo draait het hart van het stuurwiel níet mee. Super-onlogisch, maar met knoppen op het stuurwiel stiekem nog best handig. De knoppen blijven daardoor namelijk op dezelfde locatie. Qua looks is het een bijzondere verschijning. De vijfdeurs is een beetje oubollig, maar de driedeurs is een zeer strakke en originele verschijning. Voor wat betreft de betrouwbaarheid is het ook een Citroën. Met name qua elektronica moet je goed testen of alles naar behoren functioneert. De afwerking is matig, daar hebben ze jammer genoeg allemaal last van.

Citroen C4 Coupe VTR 1.6 '07

YOLO: Ford Mondeo 2.5 V6 Aut. Ghia
€ 3.995
2006
175.000 km

Vroeger stonden er altijd twee of drie in de straat: een non-premium middenklasse sedan met zescilinder. Een Opel Vectra V6 CDX, Volkswagen Passat VR6 Exclusiv of een Ford Mondeo Ghia V6. Lichtmetalen wielen, velours bekleding, airco en elektrische rondom: dat was het ware genieten anno 1994. We zijn nu 25 jaar verder en dat type auto is inmiddels uitgestorven. Voor 4 mille zijn er diverse zescilinder Mondeo’s te vinden. De Mondeo V6 is een auto waarmee je jezelf verwendt, zonder dat iemand het doorheeft. Het stuurgedrag is uitstekend en die zescilinder is krachtig, dorstig en brengt een ‘duur’ geluid voort. De Ghia had in deze periode alle ongein aan boord waar je bij Mercedes of Audi flink voor moest bijbetalen. Ze zijn nogal dorstig. het verbruik staat niet in lijn met de prestaties, maar dat maakt verder niet uit. Dit is zo’n auto waar je altijd met een smile uitstapt. Mocht je de koets niet chic genoeg vinden, de Jaguar X-Type is in technisch opzicht bijna identiek.

Ford Mondeo V6 Ghia '06

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



105 reacties

Lancia ypsilon / musa met schuif/kanteldak ..

Word je vanzelf net zo stoer als mij ..
@lincoln: Idd heel stoer als je in zo’n bejaardenmobiel met hoge instap rond durft te tuffen…
@alcantara:

Stoerheidsbeleving ..
@alcantara: waarom doe je zo onaardig? Toch nergens voor nodig?

Daarbij, Lancia Musa is stiekem
Best een goede optie. Voor weinig vind je best aardige exemplaren.
@willeme: alcantara kan alleen maar onaardig zijn, zit in zijn karakter, kijk maar naar al zijn eerdere posts. Niets aan te doen, gewoon negeren.
@competition102: valt wel mee, maar ik reageer eigenlijk alleen als ik het ergens niet mee eens ben of een andere visie heb. Alle posts waar ik niet op reageer ben ik het dus helemaal mee eens.
@willeme:

Enig idee hoeveel alcantara er in zo een klein hok geperst is ??
Liefst donkerblauw ..

Ouwelullenhok dus ..
@lincoln: idd werkelijk overal, je had ook nog een verstelbare achterbank. Mijn eerste auto was een Lancia Ypsilon 1.2 16v (deze motorisering is best zeldzaam). Er zat climate control in, beige alcantara, schuifdak, bose systeem, cruisecontrol. En het ding had achterlijk veel airbags voor zo’n kleine auto. Ik vond het ding heerlijk rijden en stiekem mis ik hem wel een beetje.
@mikje90:

Dit is mijn derde nu ..
Visueel kom je eigenlijk niet dichter bij een botsautootje dan de ypsilon ..

Dingen zijn gewoon cute ..
dubbele punt uit ..
@willeme: Is niet persoonlijk bedoeld, of heeft Lincoln er zelf ook één?
Ik *persoonlijk* vind het totaal geen mooie auto, met de stance en uitstraling van een bejaardenmobiel.
Vandaar mijn opmerking.
@alcantara:

Ding ziet er uit als een ontplofte gympie .. en werden gekocht door oudere dames die oud genoeg waren om em cash af te tikken ..
Dat straalt er van alle kanten vanaf ..
Soort van Europese Lincoln ..

Eerder een constatering dan een belediging ..
@alcantara: het is absoluut geen bejaarden mobiel, dit zijn best stijlvolle auto’s die afgeladen zijn met opties.
@lincoln: “als ik” zou nog stoerder klinken ..
@mopar70:

Mij is aan het sparen voor een tribal tattoo ..
BMW 323ti
@cheatah: Die is alvast niet aanzienlijk zuiniger dan een E90 zou ik zo zeggen, en qua vaste lasten lijkt me dat ook geen winnaar.
@vaakbenjetebang: best bang for buck! Kwa verbruik niet heel goedkoop, maar war een leuke auto!
@cheatah: Leuk is-ie, dat zal ik niet ontkennen, maar aan de eisen voldoet-ie niet echt. Wat wel zo is: met 15.000km per jaar en goed onderhoud zul je er niet veel op afschrijven. Hij mag dan vaak verguisd zijn, het wordt toch een beetje een cult-auto waar je altijd weer een liefhebber voor vindt.
Uit het lijstje zou ik de Punto nemen. Blijft een frisse verschijning imho. Overigens is zo een Astra ook nogsteeds een mooie auto.

BMW 3 Compact wellicht nog interessant?
Ondanks het met onder andere de Corsa gedeelde SCCS-platform is een Punto toch wel een stukje ‘minder Opel’ dan een 159. Bij mijn weten heeft er bijvoorbeeld nooit een aangepaste GM-motor in de Punto gezeten, of is er ergens een obscure versie van de Punto geleverd met een SGE-motor?
@vaakbenjetebang: oh ik dacht dat de T-Jet en Ecotec 1.4 T dezelfde motor was
Géén Alfa in het lijstje. Schande, SCHANDE zeg ik U!!!
@alfapeter: een hatchback onder de 4000 euro, dan kom je op de 147 uit. Geen verkeerde keuze.
@dondeboer: Eens. Ik ben al jaren een trotse eigenaar van een bella 147.
@james82: of een 33, die had er wel in gekund als yolo.
@alfapeter: Een Alfa Mito is idd de beste optie… de meeste hebben een mooi interieur met heerlijk beige leder…
dat het voor de rest een Punto is vergeet je dan snel…
@hans75: De Mito is een leuke auto, maar als je een benzine wil, dan wordt ’t heel lastig om een goede te vinden voor 4000. Met een beetje een redelijk kilometerstand gaan ze al snel over de 5000 heen. In diesel heb je iets meer keus, maar dat wil de aanvrager niet.
Out of the box? Aston Martin Cygnet.

Succes met zoeken!
@eklasse: staan er wel een aantal te koop in de EU, zitten qua prijs dichterbij de 40.000 dan de 4000 euro..
@johnhert: in dat geval IQ kopen en Aston Badges via Alibaba.
Ouwe Amerikaanse taxi op gas.
Clio RS 172, Suzuki Swift, Colt CZT 1.5 turbo, Fiesta ST.
@retsok: niet echt heel erg zuinig ;). Wel geinige wagentjes!
@willeme: de w169 is ook niet bepaald het toppunt van zuinig…
@lekbak: bwoah. 1 op 14 lukt prima als je normaal rijdt.
@willeme: niet met een 170, en ik kan me niet voorstellen dat de 150 zoveel zuiniger is. Met 90+% snelwegkm’s zat ik op 8,6L gemiddeld volgens de boordcomputer.

Op die nep snelwegen die ze in de randstad hebben gebruikte ik 7,5 liter (max 100 dus) en zodra de cc op 135 mocht ging het naar bijna 9 liter.
@lekbak: exemplarisch en anekdotisch bewijs. Ook nog eens een andere auto ;)
@willeme: waar baseer jij het dan op dat die 150 wel 1:14 haalt? Iets wat een swift overigens zeker makkelijk doet…
@lekbak: waarom zou een A150 geen 1:14 kunnen halen? Ik heb zelf een grotere en zwaardere C180 Kompressor, en voor het woon-werkverkeer (2x 35 km per dag) haal ik ook vrij eenvoudig 1:13.
@lekbak: klant van mij had er zes in zijn vloot rijden. Had ze later vervangen voor 6 Polo’s Bluemotion. Ging van 1 op 14 naar 1 op 15,5. Was niet de moeite waard uiteindelijk. Mercedes was ook nog eens veel betrouwbaarder.
@willeme: over anekdotisch gesproken ..
@eklasse: zes is beter dan één. Maar de steekproef blijft inderdaad vrij klein.
@willeme: een CZT kan je prima 1 op 22 mee halen bij 100km/u. Mama had er vroeger 1. Een lastige 1ste versnelling naar 2de versnelling maar als die gaat, gaat ie ook rap ook!
@retsok: Twingo RS
@retsok: dan wel de 100 pk en noet de 133 nemen als het zuinig moet zijn.
Slim karretje met de verschuifbare stoelen achterin.
Allemaal leuk, maar niet veel zuiniger dan een e90 waar hij specifiek om vraagt…
Welke motor heeft de genoemde E90 eigenlijk? Nogal bepalend voor hoe zuinig hij is…
De Fiat Panda 100HP. Onwijs leuke auto met veel binnenruimte. Niet zuiniger dan een Puntootje maar tig keer zuiniger dan de BMW. Wegenbelasting is een keutel en ze zijn betrouwbaar. Dat ‘ie er niet tussen staat..
@viezefreddyw: Topsuggestie!
@viezefreddyw: Dat is vooral een leuke auto om de rallycoureur mee uit te hangen op een rustig b-weggetje, maar voor de snelweg?
@gandini: Van en naar Schiphol. Ik gok zo dat hij er niet heel ver vandaan woont. Dus veel stukken waar je max 100 km/u mag en trajectcontroles.
@viezefreddyw: zit dezelfde motor in als in de Punto 16v, zou dus niet per se onzuiniger hoeven zijn. Maar wel een leuk karretje!
@dondeboer: Dat is waar. Maar wel lekker licht karretje.
Seat Leon MK2, voor een jonge gast gewoon een hele dikke eerste auto. En is nog steeds een mooi model.

Of de Alfa Romeo 147…

Maar de Alfa Romeo GT is pas echt begeerlijk en tijdloos mooi. Zou er gelijk de eis dat het een hatchback moet zijn voor laten vallen.
En mocht het een coupé zijn zou ik ook eens kijken naar een Coupé Fiat of Alfa GTV.
@moveyourmind: Dat loopt ook allemaal nipt zuiniger dan 1 op 10…
@moveyourmind: de alfa GT is ook nog eens verrassend praktisch. Passen gewoon twee volwassenen achterin en er zit ook nog eens een heel redelijke kofferbak in (320 liter!) . Ik was zelf stomverbaasd toen ik een proefrit ging maken. We hebben er al vier jaar veel plezier van.
@dondeboer: Durf te wedden dat je als je de auto net geparkeerd hebt je nog steeds af en toe nog een keer omkijkt om je GT te bewonderen. Is gewoon een plaatje van een auto. Interieur idem en zeker het meubilair oogt een klasse hoger.
@moveyourmind: Yep. In 2004 toen ie uitkwam was ik al verkocht en ’t is echt een droom die in vervulling ging toen ie hier voor de deur stond. De mijne is wijnrood met lichtbruin leer, niet iedereens smaak, maar ik vind ’t prachtig. En het geluid is ook subliem. Zalig.
@dondeboer: mooie combinatie, jaren geleden ook eentje in zo’n kleurstelling overwogen. Alleen met een kleine op komst toch voor een Focus gegaan. Elke keer als ik er eentje zie rijden denk ik jammer kans gemist.
Focus is in feite wel een slimmere keuze. Wij hebben een kleine van 2 en je wordt er op termijn wel lenig van als je haar regelmatig in de kinderstoel zet. Maar wie mooi wil zijn…
@dondeboer: ja dat was ook een argument hier thuis maar ja de baas beslist he :)
Die Mercedes a-klasse heb ik gehad (A170 vijfdeurs). Een ongelooflijk praktische, stille en fijne auto, met de beste motor die de laatste 20 jaar is gemaakt (voor in een personenwagen). Maar helaas is het onderhoud echt onbetaalbaar…

Wil je een prettige auto dan zou ik er zeker voor gaan. Wil je een goedkope auto dan zeker niet. Wil je beide, haal dan gewoon een Ford Focus mk2.
@lekbak: Vertel, ik heb ook wel eens naar een 2e gen. A-klasse gekeken als dagelijks vervoer maar overal lees en hoor je hetzelfde. Veel malheur met storingen en defecten…
@johnhert: die van mij was probleemloos. Het enige wat ik heb gehad komt omdat ik de auto altijd met een kraan aan boord van een schip moet zetten. Blijkbaar kan het stuurhuis daar niet tegen als die nog op contact staat, reken maar op een klein maandloon aan kosten als je het laat doen…

Maar zoals gezegd: heel stil en comfortabel, maar toch verrassend goede wegligging. Veel ruimte op de voorstoelen en vooral uitzonderlijk veel ruimte op de achterbank in alle opzichten. En dat met een kofferbak groter dan een golf, Astra of focus uit die tijd. Het interieur is niet helemaal des Mercedes maar beter dan de niet premium merken, en alles zit wel op de goede plek en werkt prettig.

De motor is een verhaal apart. Een 1.7 8 klepper met heerlijk veel bruikbaar koppel onderin (ook echt onderin, tot stationair aan toe) en als je de toeren in gaat heb je een heerlijk lineaire vermogensopbouw tot het eind toe. Je kunt hem doortrekken als een zestienklepper maar je hebt ouderwets koppel. Het is zo bizar veel prettiger in omgang dan al die 1.4 of 1.6 zestienkleppertjes waar al die miljoenen hatchbacks uit die tijd mee uitgerust waren dat ik niet begrijp dat ze daar ooit mee begonnen zijn. De absolute perfecte motor voor in een personenwagen dus, zelfs als je van serieus doorrijden houd.

De mijne is uiteindelijk weg gegaan omdat ik een trekhaak nodig had en de a-klasse ongeremd nauwelijks mag trekken, en omdat ik toch net ff wat liever een zak cement of een vuile kruiwagen achterin een afgeleefde focus gooi dan in die veel te nette Mercedes.
@lekbak: het oog wil ook wat.
@lekbak: Ford Focus Mk2, ik heb ruim een maand geleden precies dat gedaan. alleen dan met de helft van het budget. Ik kwam uit op een 14 jaar oude wagon met de 1.6 met 100pk en een handgeschakelde 5 bak. Een prima auto, rijdt lekker en stuurt goed alleen het is geen racemonster. Ik kwam uit een 26 jaar oude terreinwagen dus ik vind het wel best, kom je uit een BMW 3 serie dan is het misschien te langzaam en kun je beter voor een zwaarder blok gaan.
@robert110: ik heb ook zo’n 1.6 volgens het kenteken. Volgens mij ligt er een dummy in en hebben ze een Puch maxi blokje ergens verstopt. Wat een bizar verschil als je uit een a170 komt zeg…

Verder is de Mercedes aanzienlijk stiller, heeft overal voor de kofferbak meer ruimte (ik heb nu een stationwagen), zitten de stoelen beter en is de radio 100 keer zo goed. Maar de focus stuurt lekkerder en schakelt ietsje fijner (al is de Benz zeker geen slechte). Al met al is het mij om het even welke auto ik zou rijden, maar de focus als stationwagen is praktischer en heeft de helft gekost van wat de A opgeleverd heeft (heb de focus als opknapper gekocht, was destijds net zoveel kwijt na mijn reparaties als de goedkopere die met achterstallig onderhoud te koop stonden).
@robert110: binnen budget is ook de 1.8 en zelfs een 2.0 te vinden. Al moet ik zeggen de 1.6 reed behoorlijk door, de bermterroristen waren blij met mij.
Polootje zoeken met een 1.6 TDI. Is iets duurder in MRB, maar durf te wedden dat je het op brandstof terugverdiend. Want hetgeen wat hierboven allemaal genoemd wordt moet je blij zijn met 1:15 gemiddeld.
@jack_abarth: rijd in de randstad. Daar vinden ze die heerlijke brandstof een beetje bah.
Seat Ibiza FR 1.8 150pk heb er een gehad na een veel drinkend Alfa 156 2.5 V6 doet 1 op 12 en motor is makkelijk te tunen. Destijds ook getwijfeld over een Punto Tjet of Alfa 147. Een Mazda 3 2.0 Active is ook een leuk alternatief
Ik verlang nog vaak terug naar mijn heerlijke Mondeo MK3. Wat reed dat ding toch fijn 👌
@amphiby: ik heb er 1 gehad . Een 2liter automaat station in Ghia uitvoering. Heerlijke bak , maar zoop harder dan het baasje
Een fiat….als je failliet wil gaan is dat de beste keuze.

Koop een oude honda civic
@baklava: We rijden al 20 jaar allerlei Fiatjes en ik kan je verzekeren: het onderhoud kost erg weinig.
@baklava: Goede suggestie. Of een Honda Logo. Zijn vaak iets jonger en hebben minder op de teller. Kosten niets qua onderhoud en aanschaf. Ik haal daarnaast makkelijk 1:16.
In plaats van de Grande Punto kun je voor dit budget ook op zoek naar een Bravo 1.4T. Ook mooi en net even wat meer auto. Van binnen ook een stuk knapper dan de eerste generatie Grande Punto.
https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-romeo-159-3-2-jts-v6-24v-q4-elegante-poing/277576657.html?ref=srp

https://m.mobile.de/auto-inserat/nissan-altima-coupe-2-5-us-papiere-langenau/277160201.html?ref=srp

https://m.mobile.de/auto-inserat/lexus-lexus-is200-2-hand-tüv-neu-bad-nauheim/277660262.html?ref=srp

https://m.mobile.de/auto-inserat/abarth-stilo-2-4-20v-nentershausen/277053710.html?ref=srp
@dunhozzie: Je vergeet de rest-BPM…
@svenska_aeroplan_ab: bpm is na 10 jaar afgeschreven
@wildewesten: dacht 15 jaar toch, maar sowieso met die laatste jaren gaat dat om kleingeld
@svenska_aeroplan_ab: zoals hierboven al is aangeven, voor deze auto’s nagenoeg geen punt.

Toch was mijn bedoeling met name om aan te geven dat je ook even naar Duitsland moet kijken, alleen altijd even de km stand checken. En deze auto’s trokken me wel.
@dunhozzie: hoe kun je in Duitsland de km-stand op betrouwbaarheid controleren? Ze kennen daar toch geen nationale autopas?
@sirprize: klopt. Ik doelde meer op een goede aankoopkeuring. Die kunnen echt wel inschatten of de km stand klopt
Suzuki Swift.
Opel Corsa C. Licht, betrouwbaar, rijdt heel lekker op de snelweg en zelfs met 120 km/u haal je 1:14 wel. En in je eentje heb je meer ruimte echt niet nodig.
Of een mini one, al is die minder betrouwbaar.
Ikzelf zou kijken of er een fiestA 1.6 van de vorige generatie in het budget te vinden is.
Doe er een beetje geld bij (of werk aan je onderhandeling skills), en lever iets iets ruimte in: koop een Twingo RS.
Suggesties zijn eigenlijk al spot on. Smart ForFour nog? Gebruikskosten zijn enorm laag ivm verbruik en gewicht. Enorm betrouwbaar. Met de 1.3 of 1.5 aardig pittig en rijdt verrassend volwassen.
De Punto T-jet is een hele fijne, vlotte en nog steeds mooie auto imho.
Voor meer binnenruimte hoef je niet naar een Bravo te kijken, want dat scheelt bijna niks.
Zelf zou ik dus zeker naar een Punto T-jet zoeken!
@cvoo:

Maar voor het verbruik moet je een voorzichtige voet hebben. Heb m’n Abarth nooit onder de 1:13 gehad. En dat was inclusief snelweg kilometers naar Italië.
@jack_abarth: Zeker waar. Maar het is z’n eerste auto, hij is alleen én denkt maar 15000km p.j. te rijden. Dan zou ik zeggen; Ga er voor!
Honda Civic, Suzuki Swift of miss een Mazda 3.
Van de suggesties vind ik de SX4 een erg goede. Ik heb vroeger bij een Suzuki dealer gewerkt en veel in zo’n SX4 rondgereden. Ja, het zit hoog en heeft een bejaarden imago maar eigenlijk deed die auto niks verkeerd. Meer uitstraling dan een Golf plus, relatief goedkoop en goed in zijn spullen! Dus als je een praktische, en gewoon een hoede auto zoekt, de SX4. Zelf zal ik eerder voor de Ford Focus MK2 gaan. Een C30 zou toch ook kunnen voor dat Basra?
Toyota yaris 1.8 ts, pittig genoeg met ca 133pk. Ook genoeg ruimte voor 4 personen. Hmm oke ik doe die van mij niet weg voor 4k maar ze zijn vast te vinden.
Dus de Prius.

Zuiniger en betrouwbaarder gaat het niet worden.
Jammer van het imago…..
Sjeusus die Pro Ceed is een beste aanbieding. Eentje kijken waar tot 2 jaar terug nog het een en ander in de garantie is vervangen. Die c’eeds uit die tijd hebben iig van binnen meer “kwaliteit” dan de punto
Een 2009-2010 bravo of delta 1.4 lukt voor 4K.
Dan rij je er leuk bij!
Op BVA bij de ex leasebakjes veiling kun je genoeg rijk uitgeruste hatchbacks krijgen voor dat geld. Relatief jonger en volledige historie.
Heb goeie herinneringen aan die smeuïge Mondeo v6. Was trouwens verrassend zuinig te rijden op lange trajecten.
Autobianchi A112
Leuk hoor die YOLO. Dacht ik ga gelijk eens kijken. Wat schetst mijn verbazing. Niet te vinden voor 4000.-

Net als de KIA ook amper te vinden in dit budget en als je de auto’s ziet binnen dit budget zou ik deze overslaan.

Als je een beetje leuke degelijke en betrouwbare auto wilt dan zou ik voor de Fiat gaan.
Ik heb afgelopen weekend voor een kwart van dit bedrag een 9-3 2.0t automaat op de kop getikt.. rijdt er ongeveer 1 op 14 mee (maar rijdt serieus lange afstanden), misschien ook wel wat?
Neem een late Peugeot 206 met 1.6 16v of 2.0 16v. Rijdt best aardig, degelijke techniek, leuke blokjes en er zijn goede exemplaren voor dat geld te vinden.

Voor een goedkope leasebakvervanger voor mn vriendin hadden we dezelfde criteria, uiteindelijk is het een strakke 206CC 1.6 geworden met weinig kilometers. Nog geen dag spijt van gehad.
Met die kilométrage moet een Renault Twizzy toch lukken?
Polo 9n(3) met cruise en airco, hou je nog over ook. Zeer fijne auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).