Autoblog advies: investeringsobject op wielen voor 50-100k

Auteur: , 113 Reacties

Vandaag gaan we op zoek naar een auto die eens niet afschrijft!

Ferrari 550 Maranello

De financiële experts van de redactie gingen even in conclaaf. Want voor de aanvraag van vandaag stond één vraag namelijk centraal. Welke auto gaat meer waard worden? Autobloglezer Dillon zoekt namelijk een leuk investeringsobject. Dillon heeft al enkele leuke auto’s op de oprijlaan staan, maar wel om elke dag te gebruiken. Gezien de lage rentesituatie vroeg hij zich af of het niet beter is om te investeren in een leuke auto. Of wij kunnen bijspringen met wat ideeën. Jazeker. Dat kunnen wij. Echter zijn er wel wat kanttekeningen, haken en ogen hieraan.

Houd met ‘investeren’ er namelijk rekening mee dat de markt zó om kan draaien. Nu worden er nog schrikbarend hoge prijzen voor een Z8 (rijtest) gevraagd, maar op het moment dat de bubbel barst, komen we erachter dat het een vrij dubbelslachtige auto is waar toch bijna 6.000 van gebouwd zijn. Daarbij zitten veel auto’s echt wel op hun maximum qua vraagprijzen.

Voordat we beginnen met de adviezen hebben we een viertal tips die je even in het achterhoofd dient mee te  nemen:

Tip 1: Lees je helemaal in over de auto die je wilt kopen. Zorg dat je van de hoed en de rand weet. Productie aantallen, standaarduitrusting, mogelijke opties, gebreken, uitvoeringen: zorg dat je dit weet. Kom je niet teleurgesteld met een ‘911 GT3 RS Cabrio UITGEVOERD BOMVOL MOOISTE VAN NL’ thuis…

Tip 2: Houd er rekening mee dat de bubbel kan gaan barsten. Dus een Porsche 964 met 2 ton gaat echt geen 80 mille meer opleveren. Maar een 964 RS zal waarschijnlijk duur blijven. Zorg dus niet dat je een auto hebt gekocht die op zijn top zit.

Tip 3: Ga voor de bijzondere uitvoeringen. Zeldzame kleur, speciale opties, optionele velgen. Als je hem verkoopt moet je hem als one-of-a-kind kunnen aanbieden. We maken wel eens grapjes over speciaaltjes, maar juist dit soort uitvoeringen weten hun waarde beter te behouden.

Tip 4: Heb vooral lol met de auto. Puur om te investeren is het zeer riskant en saai tegelijk. Ja, er zijn auto’s die wellicht in waarde kunnen stijgen. Maar dat is bij de meeste auto’s eigenlijk al gebeurd. Een E30 M3 is al onbetaalbaar. Dermate duur dat het gewoon niet meer leuk is om in te rijden. Hoe lang deze stijging aan houdt weet niemand, maar mocht de waarde zakken, zorg er dan wel voor dat je een auto hebt waar je sowieso blij mee bent.

Huidige /vorige auto's:Diverse
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€50.000 tot €100.000
Jaarkilometrage:1.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Auto als investeringsobject
Gezinssamenstelling:niet van belang
Voorkeursmerken /modellen:Porsche
No-go modellen / merken:Geen

Aangezien Dillon een uitgesproken voorkeur heeft voor Porsches beginnen we met enkele voorbeelden van de firma uit Zuffenhausen.

Porsche 911 Carrera Cabriolet (993)

De laatste echte 911? Op dit moment worden er schrikbarende prijzen gevraagd voor de 993. Zelfs exemplaren met meer dan 2,5 ton op de klok kunnen zo maar 90 mille kosten. Gekkenwerk. Een 993 Carrera 4S (https://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-911-993-carrera-4s-classic-rijtest-en-video-70248) is lastig in het budget. Het viel ons op dat er enkele hele late 993’s Cabrio met weinig kilometers te koop staan tussen de 60 en 90 mille. Waarom een Cabrio? Je gaat er maar 1.000 km per jaar mee rijden, dan voegt een open dak zeker wat toe. En je hoort de laatste luchtgekoelde boxer nog beter fauchen. De 993 was standaard heel erg kaal. Dus zoek zorgvuldig naar de specificatie die je zelf wilt hebben. Er zit niet heel veel verschil tussen een coupe of een cabrio, maar een Targa is vaak net ietsjes duurder.

Porsche 911 Carrera Cabriolet

Porsche 911 Turbo S (996.2)
Uitloopmodellen doen het altijd goed, en meer uitloop model dan dit wordt het niet. Toen de 996 Turbo S op de markt kwam kon je al lang en breed de 997 bestellen. Sterker nog, de eerste orders voor de 997 Turbo werden al opgenomen. De Turbo was al zeer vlot volgens Sacha, maar de Turbo S doet er met 450pk nog een schepje bovenop. Tip: ga voor de handbak, deze voegt extra sensatie toe. Daarbij was de Tiptronic niet geweldig en zijn ze minder in trek. Een GT3 is in dit budget net mogelijk, maar dat zijn wel de exemplaren die overduidelijk een eigenaar met Nordschleife jaarkaart hebben gehad.

Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Carrera GTS (997.2)

Bij een 997 als investeringsobject zou je denken aan de GT3 of GT3 RS. Klopt helemaal, maar dat doen er meerderen waardoor ze gewoon niet meer te betalen zijn. Sommige prijzen zijn dermate hoog dat het er geen ruimte is om te stijgen. Bekijk daarom de 997 Carrera GTS (in deze rijtest bijvoorbeeld). Feitelijk is dit gewoon een Sport Classic voor een fractie van de prijs. Of de GTS nu op zijn dieptepunt zit is lastig te bepalen, maar van de 997 zijn er niet zo heel veel gebouwd. Het is wel de ‘holy grail’ van de 997. De combinatie prijs, prestaties, zeldzaamheid, uiterlijk, bruikbaarheid en kwaliteit is gewoon erg goed.

Porsche 911 Carrera GTS

Porsche Cayman R (987C.2)
Dit is de voorloper van de Porsche Cayman GT4 (rijtest). Deze beginnen nu rond de €115.000 en vallen helaas dus buiten het budget, want de Cayman GT4 lijkt the next big thing te worden. De Cayman R (rijtest) heeft het dat probleem (nog) niet. Er staan niet veel exemplaren te koop, maar je kunt een goede vinden voor rond de €70.000. Dan heb je 330 pk op de achterwielen en een magistrale balans in het onderstel. Zoek er wel eentje met de goede specs. Dus met keramische schijven, schaalstoelen en gekleurde velgen. Goed alternatief is de Boxster Spyder. Deze is iets zwaarder en heeft 10 pk minder, maar het dak kon wel open. Sterker nog: het dak stelt helemaal niets voor. Een pure cabrio. Precies goed voor die 1.000 jaarlijkse kilometers.

Porsche Cayman R

Aston Martin V12 Vanquish S
Hiervoor zul je wel even naar het buitenland moeten gaan, maar ze zijn zeker te vinden. Maak niet de vergissing de Vanquish te verwarren met de DB9: de verschillen zijn enorm. De DB9 (rijtest) is de rustige GT, de Vanquish is veel meer een sportwagen. De Vanquish S doet daar een schepje boven op. De episch klinkende V12 levert nu 520 pk en zorgt voor serieus goede prestaties. Het interieur is minder mooi dan dat van de DB9, maar het rijden maakt alles goed. De rijbelveing is intenser en de reacties op stuurwiel scherper. Daarbij is de Vanquish S een van de zeldzamere Aston Martins en de laatste die in de originele fabriek in Newport Pagnell met de hand is gebouwd. Nadeel is de sequentiële bak: die was onhandig en hakerig. Aston Martin had hier een fix voor, namelijk een handbak. Sommige V12 Vanquish S modellen hebben deze al, de Ultimate Edition had hem standaard, maar is wat duurder.

Aston Martin Vanquish S

BMW M3 CSL (E46)

Misschien wel de meest legendarische BMW. Verkijk je niet op de looks: de M3 CSL is een hardcore sportwagen. Kijk deze rijtest er maar op na. Dus nauwelijks comfort en veel herrie. Maar wat een herrie: de koolstofvezel airbox zorgt voor een bizar gaaf inlaatgeluid. Qua prestaties op het niveau van de Porsche Cayman R, maar dan sensationeler, ondanks dat het gewoon een BMW 3-serie is. Qua prijzen moet je snel zijn, want instappen doe je nu rond de ton in euro’s. Is de M3 net te extreem? Kijk dan naar een BMW 1M Coupe (rijtest). Ook deze lijkt niet ver van zijn minimum te zijn aan beland qua afschrijving. Het prestatiepotentieel is ook wat bereikbaarder waardoor je wat sneller lol kan hebben. Andere optie is de E36/8 M Coupe of doe eens gek: een Alpina Roadster S (E85).

BMW M3 CSL

Honda NSX (NA1)
Deze Japanse legende moet gewoon genoemd worden als dit de eisen zijn. De NSX was bij introductie zo ver zijn tijd vooruit dat de auto 15 jaar lang in productie was zonder echt te verouderen of te kort te komen. Met name de waanzinnige wegligging en precieze bediening van stuurwiel, transmissie en pedalen zijn briljant. Voor 70 mille heb je een vroeg exemplaar met niet al te veel kilometers. Let wel even op een paar dingen. Ten eerste dat het een origineel Europees model is (er staan ook Japanse exemplaren met stuur links of Acura’s te koop). Ontwijk de automaat: dan heb je een versnelling minder, evenals 30 pk. Targa’s ook links laten liggen. Een handgeschakelde coupe heeft dus verreweg de voorkeur.

Honda NSX

Ferrari 550 Maranello (F133)

De F355 begint al serieus te stijgen en ook de 360 Modena lijkt over zijn kantelpunt heen. Toch opteren wij vandaag voor de 550 Maranello, waarmee Casper uiteraard ook een rijtest heeft gemaakt. Ten eerste is de motor: een 5.5 liter V12 met 485 pk. Daarbij is dit een raszuivere GT in de sfeer van de Daytona en misschien wel de laatste echt mooie Ferrari met V12. Maak niet de fout om te kiezen voor de 575M Marenello: deze zijn softer en minder direct. Voor 100k zit je in Nederland te kijken naar exemplaren met een ton op de klok. Hoeft niet verkeerd te zijn, maar kijk even over de grens voor de echt mooie exemplaren. Nog niet overtuigd: na het lezen van deze V12 ode van @Larssb wil je er zeker eentje. Een andere betaalbare Ferrari is de 456 GT, maar 4-zits Ferrari’s zijn traditioneel lastige handel.

Ferrari 550 Maranello

Donkervoort D8 270 E
Tsja, waarom niet investeren in een lokaal product? De Donkervoort D8 270 E was de heftigste van de D8 reeks. Het vermogen van 270 pk is het laagste in dit rijtje, maar toch is dit op een circuit de snelste. Dankzij het lage gewicht en de uitgekiende handling is het een zeer serieuze sportwagen. Aangezien je slechts 1.000 km per jaar gaat rijden moeten dit wel sensationele kilometers zijn. Een Donkervoort stelt dan absoluut niet teleur. De D8 is écht wat bijzonders en sympathiek. Nu moet je je nooit af vragen wat anderen van je zullen denken, maar iedereen wordt blij van een Donkervoort. Ook als deze de grootste tijd in de garage staat.

Donkervoort D8 270 E

Maserati GranSport MC Victory
Dit is de ultieme doorontwikkeling van de 3200GT en een saluut naar de succesvolle MC12 racers. Slechts 180 stuks zijn er van gebouwd en je kunt ze herkennen aan de blauwe lak, schaalstoelen antraciete velgen en carbon afwerking in het interieur. Het GT karakter is er bij deze auto behoorlijk uit geslagen. Dit is gewoon een Italiaanse volbloed. Dat zie je, dat hoor je en dat voel je. Het is ook de laatste sportwagen van Maserati tot op heden. Voor 80-90 mille vind je de mooiste exemplaren met weinig kilometers.

Maserati Gran Sport MC Victory

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



113 reacties

En nu graag advies voor een investeringsobjectje van zo rond de 0,5k.
@pomoek:
wheeler dealers?
@pomoek: U vraagt, wij draaien:

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modelauto-s-1-18/m1081983881-porsche-911-gt3-rs-lava-orange.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90537
@willeme: komt met bezorgkosten boven mijn budget. Ik zoek nog ff verder…
Met zo’n naam moet je wel een hele goede smaak hebben =P. Succes met de keuze en vooral veel plezier!
@dillon: Waarom staat mijn reactie hier, en niet gewoon netjes onderaan? Ach ja…
@willeme: ik wil ‘m in het paars. Is die er ook?
@pomoek: loop even bij jetcars binnen, die hebben de mooiste exemplaren staan, uiteraard puntgaaf.
@blo3to3t: zou wel voor max 450 gaan shoppen anders mag je zonder velgen naar huis :’)
Gaaf lijstje mannen! Zou zelf voor de CSL of de 997.2 Turbo S gaan!
Ik zou de M3 CSL of de NSX kiezen. De donkervoort is ook erg gaaf, en ook chauvinistisch een goeie keuze
@shibby: ik ben het helemaal met je eens. De bmw is de laatste BMW m3 met een ongeblazen 6 in lijn. De nsx gaat op korte termijn een boost krijgen als de nieuwe uitkomt. Ik zou gaan voor een wiesmann ipv een donkervoort. Het Donkervoort publiek is redelijk klein en de auto is spartaans. De wiesmann is meer gebruiksvriendelijk.

Yolo advies: Maserati Sebring spyder type 1
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=224531278&isSearchRequest=true&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&maxFirstRegistrationDate=1980-12-31&makeModelVariant1.makeId=16600&pageNumber=1&fnai=next

Het is een gok maar een hele interessante.
Donkervoort heeft ook zo’n coupe te koop staan voor minder dan 100k
Koop gewoon een leuke porsche ga er lekker in rijden.

RIJDEN MET DIE DINGEN!!!
in het verleden behaalde resultaten….

geen idee waarom je 100k in een auto zou stoppen en dan ook nog eens laten adviseren door mensen die eigenlijk alleen maar in autos willen rijden.
@super: Klein uit het oog verloren detail is ook dat omzeggens een goudstaaf nog evenveel waard is als je ze rond een boom draait. Ligt iets anders met een 550 Maranello…
@heidekonijn: in het kader van een goudstaaf rond een boom draaien is als vorm van kunst misschien nog zelfs waardeverhogend.
@heidekonijn:
ja, als je er mee rijdt verhoog je het risico dat je investering zijn waarde verliest…

Het risico bij dit soort “investeringen” lijkt me trouwens sowieso al enorm (ook al rijd je er niet mee), je hebt natuurlijk een hoop van die succes verhalen op internet, maar als je goed kijkt zie je dat er nog steeds een hoop wagens zijn die het lang niet zo goed doen qua waarde stijging (soms zelfs daling), dus het risico om een auto te kopen die niet in waarde stijgt (je hebt net de verkeerde uitvoering, bouwjaar, bla, bla) lijkt me nogal aanwezig. En dan nog; hoe lang moet je wachten tot zo’n bak iets waard wordt? En weegt dat op tegen het rendement dat je met andere belegging kunt halen? Ik dacht dat de nieuwprijs van een e46 M3 iets 80k, bijna 15 jaar geleden dus. Als ze nu 100k doen is dat dus een gemiddeld rendement van ca. 1.5% per jaar (niet voor inflatie gecorrigeerd), helemaal niks dus. Ik weet dat het anders ligt met 2e hands wagens omdat je als je geluk hebt instapt op de laagste waarde, maar dan nog, risicos tegen rendement lijken me gemiddeld niet fantastisch. Maar goed, het is slechts mijn mening.
Voorkeur voor Porsches. Grote kans dus dat er een Porsche gekocht gaat worden. Is niks mis mee overigens, de afgelopen jaren hebben laten zien dat Porkers juist gigantisch kunnen gaan stijgen.

Ikzelf opteer, uiteraard, voor Ferrari. Ferrari’s hebben ook wel bewezen in waarde te gaan stijgen. Tegenwoordig kun je nog een aantal mooie Ferrari’s vinden die nogal redelijk geprijsd zijn met weinig kilometers. Bijvoorbeeld deze 360 Modena. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=294130646
Nog geen 24.000 kilometers. Mooi exemplaar.

Of de F355. Briljante auto. Word geassocieerd als de laatste echt mooie Ferrari. Zijn al flink aan het stijgen. 3 jaar geleden kocht je er eentje voor 60.000 euries. Ik denk dat dit het moment is om er eentje aan te schaffen.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=287065296

Een F430 vind ik natuurlijk erg mooi, maar een handgeschakelde zit al boven het budget. Toch wil ik hem even benoemen vanwege een paar redenen.
1. Het is de laatste mid-engine V8 Ferrari die beschikbaar was met een handbak. Het is de eerste productieauto van Ferrari met de welbekende Manettino. Dat knopje heeft een hoop betekend voor Ferrari en zal dat voorlopig nog wel even doen. Daarmee denk ik dat het een mooie investering kan zijn.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=291310448

Succes met de zoektocht! Dit keer ben ik meer dan ooit benieuwd naar het resultaat.
@viezefreddyw: Ferrari altijd goede optie als investeringsobject alleen nu voor veel modellen de boot gemist. Sowieso zijn de GTS / Berlinetta modellen veel populairder en aantrekkelijker als investeringsobject dus geen Modena Spider of F355 spider uiteraard in het rood. 100k voor een Modena is nu normaal maar tot een jaar geleden kon je voor 50k een prima Modena kopen. Daar valt dus weinig winst te behalen als investeringsobject. Hetzelfde geldt voor de F355, in mijn ogen de mooiste van de “modernere” Ferrari’s. Nu qua prijs al redelijk aan zijn top. Komt misschien nog 10k bij maar dan zit je wel aan zijn top. Beter wachten tot de bubbel voorbij is over een x aantal jaren en dan voor een “schappelijke” prijs een F355 ophalen. F430 zou een toekomstig investeringsobject kunnen zijn, maar dalen nu nog in prijs, die worden pas weer interessant als ze onder de 70k duiken over een paar jaar.

Zelf zou ik als investeringsobject voor een Porsche 996 4s gaan met handbak. Lieft in de kleur zwart of zilvergrijs. Nu nog redelijk betaalbaar aan te schaffen, maar ik verwacht dat dit type 911 de aankomende jaren nog flink kan stijgen.
@viezefreddyw: jij hebt een F430 toch? Ik heb laatst eens met een F430 gereden. Mijn God, wat is dat ding extreem. Wat een beleving. Zo hardcore. Zo buitenaards snel. Maar wel echt rete gaaf, en ga ik de rest van mijn leven nooit vergegen. Toch een oprechte vraag; vind je het nooit te hardcore/extreem?
@camber24: Er staat hier inderdaad een F430 op de stoep. Sinds 2 maandjes genieten van een Spider. Het is inderdaad een extreme auto, lekker hardcore. Lekker wat beuken in je rug tijdens het schakelen en een intens geluid. Zeker door tunnels/aquaducten is het genieten. Maar ik vind het qua comfort nog redelijk meevallen. Met het dak open en ramen omhoog is het prima rijden op de snelweg met 140/150 km/u. Valt me alles mee. Maar je hebt wel gelijk, het is een hardcore auto. Het idee dat het allemaal veel sneller kan vind ik een gek idee. Zijn opvolger, de 458, geeft gewoon 90PK’s meer. De 488 bijna 200. Heel bizar. Maar de F430 is genieten, elke dag weer.
@viezefreddyw: wel heel erg cool. En verslavend, dat vond ik na de eerste kilometer al. Wel vaker in snelle auto’s gereden, maar de ervaring met de F430 was voor mij echt non plus ultra. Ik ging een paar keer van m’n gas omdat ik gewoon geïntimideerd was door de auto. Was me nog nooit overkomen. Geniet er verder nog van!!
@camber24: Ik snap volkomen wat je bedoelt. De auto nodigt echt uit om hard te gaan rijden en je hebt niet door hoe hard je eigenlijk gaat. Ga eventjes op het gas en je tikt zomaar 180 aan. Belachelijk snel. Maar het is geweldig om te rijden. Dank je wel, gaat goed komen. Zeker met dit weer.
@viezefreddyw: you lucky, lucky man!
En inderdaad: extreem om te bedenken dat de 488 “gewoon” 200 pk meer heeft. Bizar eigenlijk. Zo’n 430 is al snel genoeg, lijkt me…
Die Maserati daar wordt ik wel kriebelig van.. Wat een lekkerding zeg :-)
@ruudbmw: Wat een uitstraling, idd!
Alfa 159
New Beetle RSI
@gash: Dat is een interessant idee. Ik herinner me nog hoe een journalist over deze auto schreef: ” ze kunnen het dus toch” Hij bedoelde dat VW/Audi dus toch een echt leuk rijdende auto kunnen maken dat was toen nog zeldzamer dan nu..
Is een gewone 3200GT nou nog een beetje te onderhouden? Misschien een leuke aankoopadvies video of vergelijk met een XKR van die tijd?
@mikkeloentje: Ik zou voor de XKR gaan. Comfortabeler en een fijnere motor. En daarbij is onderhoud nog enigszins te doen. Bij de 3200 GT zit het bijna op Ferrari niveau. Daarbij zal het filmpje met punten waar je op moet letten wel heel lang worden ;)
@willeme: Maar die kont van de masser is zo mooi haha! Maar thanks voor de info.
@mikkeloentje: autoweek heeft een filmpje over dit tweetal.
Over onderhoud, zo’n Maserati is ook een auto die 100.000+ euro kostte nieuw. Onderhoudskosten zijn meer gerelateerd aan de nieuwwaarde. Een Porsche en BMW zijn net zo duur in onderhoud.

Prijzen voor de 3200 lijken te stijgen. Wordt gezien als de laatste echte Maserati door sommigen vanwege de bi-turbo Maserati motor. De update, 4200 heeft een Ferrari motor (430 variant) en bak uit de 360.

Als je een 3200 zoekt, laat een aankoopkeuring uitvoeren bij bv Franco in Kwintsheul.
@alfablog:
De onderhoudskosten moet je over het algemeen relateren aan de nieuwwaarde, klopt. Maar niet bij de 3200 GT. Bij deze auto zijn de kosten veelal flink hoger dan bij een Porsche, laat staan een BMW. Gaat echt nergens over. Bij de garage waar ik werkte hadden we er een paar in onderhoud. Mooie auto’s hoor, absoluut. Maar niet goedkoop.

Prijzen voor een 3200 GT stijgen mede daardoor ook niet. Ik zie ze ook niet veel meer dalen, maar dat is ook niet meer mogelijk.
@willeme: voordat ik een maserati kocht, gekeken naar een 911. Had voor 11000 ex banden verspijkerd in 2 jaar in NL. Was een import uit D die daar ook P zentrum afgestempeld onderhoudsboekje had. Maakte voor mij duidelijk dat het allemaal borrelpraat is over dat onderhoud. Had ook een 3200 bekeken met wat rekeningen van Hessing. Ook in die orde van grootte. Oftewel, alles is duur zodra eraan gewerkt moet worden. Die auto’s zijn nu zo oud dat je daar geen algemeen ding meer over kan zeggen. Het gaat om de staat van onderhoud.

Waardeontwikkeling heeft denk ik weinig te maken met onderhoudskosten, of zijn de kosten van onderhoud aan de 911 opeens zo gedaald? ;-)
@mikkeloentje: Duidelijk voor de 3200 gaan. XKR is best een fijne auto, maar zal niet in prijs stijgen. 3200 is daarnaast naar mijn mening velen malen mooier, specialer en er zal altijd een fan schare zijn om deze Maserati aan te verkopen. Onderhoud is helaas een ander verhaal…
BMW 1M Coupe
@plankgas: eens! investeringsobject van de toekomst…
@plankgas: Wat een bommetje hé, maar wat zou je kiezen, een cayman R of die 1 M? De één is wat puurder, de ander wat praktischer … Maar dewelke wordt het als je het echt met je eigen verdiende centen koopt?
@bogey: de 1M juist dan, genoeg ruimte voor vrouw en evt kinderen, kofferruimte etc. Als daily wel duur en schrijft aardig af, maar van zo’n auto moet je genieten!
@plankgas: door velen aangeduid als net te hardcore voor zijn maat: het perfecte recept! Als ik het geld had liggen nu….
@plankgas: Nog zo’n auto die ik als de loterij langskomt zou kopen boven zo’n beetje alles wat nu nieuw te krijgen is inclusief z’n opvolger.
Die porsche 996.2 Turbo S is wel erg dik zeg
Waarom moeten we de NSX targa links laten liggen?
@pallas: Zijn een stuk minder gewild. Aangezien het om een investering gaat zouden wij de meest courante (manual, coupé) aanraden. Verder een prima auto, de NSX-T.
911 Carrera GTS of de Donkervoort. Stiekem de F355 Berlinetta en de 550, maar die worden nu echt te duur (lees: te duur om de bubbel te overleven).
Lekker de Maserati of NSX kopen en er ook mee rijden, zoals het hoort. Anders het geld in een sok onder je matras stoppen.
Nissan R34 GT-R
GranSport is wel een geniale keuze!
Kwijl hier maar weg https://www.stradalecars.com/nl/
@klotskuukske: Het zou wel leuk en handig zijn als niet alle auto’s een prijs op aanvraag hebben..
Alfa Rome 4C, dat lijkt mij gegarandeerd klassieker materiaal. Moet je wel een lange adem hebben….
@rob: De Alfa Lotus?? Denk het niet…de 8c daarentegen!
@maarten020:
Die zijn ondertussen al onbetaalbaar…. (al begrijp ik niet precies waarom…)
Maar de serieuze scheurijzers van Alfa kunnen krankzinnige bedragen opbrengen. Dit jaar nog is er een Giulia Sprint GTA voor $440.000 (!) weggegaan, bizar.
http://www.goodingco.com/vehicle/1965-alfa-romeo-giulia-sprint-gta/

Ik heb jammer genoeg geen glazen bol, maar ik denk dat de 4C over de juist ingrediënten beschikt om een klassieker te worden. Wel op de lange termijn. En misschien moet Alfa er mee gaan racen, da’s altijd goed voor de waarde…..
Koop nu nog een Nissan Skyline R34 GT-R! Die prijzen stijgen per dag.
Clio v6
Ik zou voor een Maserati Quattroporte 4.7 GT S gaan. Blijft een heerlijke auto!
Of koop een youngtimer e39 530d met een individual pakket en de laagst mogelijke km-stand.

Omdat er in 2017 alle auto’s 22% bijtelling krijgen denk ik dat dat soort auto’s geld waard worden. Vanwege de dagwaarde bijtelling.
@dirkiii: ik denk niet dat de koper zo’n investering zoekt
het is denk ik heel belangrijk om naar onderhoudskosten te kijken! Kijk zo’n Maserati koop je misschien voor 50k en schrijft nauwelijks af maar als je in een paar jaar tijd 30k aan onderhoud kwijt bent is het alles behalve een investerings object. Datzelfde geldt voor een Ferrari 355 en in mindere mate de 550. Uit het bovenstaande lijstje is de Honda nsx absoluut de beste keus, en de porsches zijn ook te overwegen. En verder, audi rs2 misschien?
Een Alpina B12 5.7 Coupe?
993! M’n pa had er eentje een paar jaar geleden, vekocht voor €30.000… Zijn nu minimaal €60.000 waard. Tja. Wat doe je er aan.
@matonias: is denk ik met veel Porsche eigenaren het geval geweest. Mijn vader kost in 2001 een 356B Roadster voor 123k gulden, aantal jaren later verkocht voor 90k euro. Ze gaan nu voor 200-250k euro van de hand. Een bubbel die wel moet gaan barsten.
Sowieso de nsx, wat een bazenauto is dat zeg. Paar jaar terug kon je er een krijgen voor 30k. Nu mag je dromen voor 30k
Of doe met als @e35m5touring. Als je net z’n exemplaar kan vinden
Ik zou toch voor de 996 Turbo S gaan. Heb met bijna alle auto’s hier boven wel gereden, en dan maakt de turbo toch de meeste indruk! Tweede en derde keuze toch de 993 en Maranello.

Andere optie is voor mij een F430 Spider, blijft zijn waarde wel houden en heeft een waanzinnig geluid (wel met tubi’s)!
Een Donkervoort als investeringsobject slaat natuurlijk helemaal nergens op….hele kleine markt en fanschare in een klein gebied (NL/ Dui) Ferrari en Porsche zijn wereldmerken en daardoor als investeringsoject een stuk interessanter. De Donkervoort moet je gewoon kopen als je gewoon een heerlijke kart wilt hebben om af en toe mee op pad te gaan, maar als investeringsobject….nope.
@maarten020: Donkervoorts worden door een kleine maar fanatieke schare fans door heel Europa gewaardeerd. Net als Caterhams zijn ze waanzinnig waardevast. In de tekst staat vermeld dat je op zoek moet naar auto’s die zo min mogelijk afschrijven (of het mee waard gaat worden is een tweede, bij ALLE auto’s). De Donkervoort is een auto waar je financieel niet veel kosten aan zult hebben. Daarbij zijn Donkervoorts als occasions zeer gewild. Zeker omdat er zo weinig van zijn. Daarbij is Donkervoort een paar stappen hoger tegenwoordig qua prijs, dus ‘dan maar een nieuwe’ gaat ook niet lukken.

Al met al denk ik dat de Donkervoort zelfs een van de betere keuzes is, financieel gezien. Nederland is niet zo’n belangrijke markt voor Donkervoort, overigens.
@willeme: daarin verschillen wij dus van mening maar dat mag ;-)
@maarten020: Niet echt een mening, meer een feit. Donkervoorts zijn nu eenmaal enorm waardevast. Daarbij heb je voor 50-100 een unieke Donkervoort. Terwijl een unieke Porsche of Ferrari voor dat geld een stuk lastiger is.
@willeme: een feit…poeh poeh
@maarten020: Ik bedoel het niet verkeerd, maar het is nu eenmaal zo. Excuses voor als het in het verkeerde keelgat schoot niet de bedoeling.


Paar voorbeeldjes:

D8 180 E
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290205611?asrc=fa|as

D8 Cosworth uit 1996:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274979882?asrc=st|as

D8 150 (instapper uit 2001)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/294218354?asrc=st|as

D8 270:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272293155?asrc=st|as

Dus als je rond de 50k of meer hebt voor een zeer waardevaste auto, is een Donkervoort wel degelijk een goede keuze. Vandaar dat ie in het advies staat.

Daarbij blijven dit zeldzame auto’s. Op het moment dat bubbel klapt komen we er achter dat veel Ferrari’s en Porsche’s ook weer niet zó zeldzaam zijn.

Prettig weekend!
Impreza WRX Sti type R, is reeds verdubbeld de afgelopen 2 jaar maar nog te behappen qua prijs wel
investern om de wagen van RHD naar LHD te bouwen.
Lancia Delta Integrale 8 of zestien klepper, EVo of geen Evo, het maakt niet zoveel uit
Mitsubishi Lancer Evo zoveel ‘Tommi Makkinen’ editie.
Lancia Fulvia coupé en NEE niet de Fanalone’s die zijn al jaren onbetaalbaar.
Peugeot 306 cabrio, een mooie en een echte, loaded uitvoering met uiteraard bijbehorende hardtop.
Renautl Sport Spider, rare druif maar nu nog steeds betaalbaar.
Renault Clio V6 Phase twee, koop uitsluitend de Phase II met de trapezium koplampen.
Jaguar XJ 6 Series II of III, koop de mooiste, beste en waarschijnlijk meest dure,
Mercedes Benz SL model de R 107, de meest begeerlijke motorisatie ? denk zelf de V8 350, maar in de lijn der traditie zou ik zeggen de 300 SL
Lister jaguar XJS een gedrocht maar wel zeldzaam.
NSU R0 80, een ouwetje maar is nu pas in opkomst.; zelfde geldt voor de Citroën CX, beste de Serie II met de kunststof bumpers, is een veel betere wagen met weinig tot geen corrosie problemen, in dezelfde hoek de Rover 3500 SD 1 Vitesse en de Volvo 262 C Bertone
Ga altijd voor de dikste uitvoering ow; en natuurlijk een 205 GTI 1.9 een Golfje I of II GTi een Autobianchi A 112 Abarth, een 106 Rallye, een Clio Williams, allemaal NOG betaalbaar maar wacht maar een paar jaar
Verder weet ik een echte ex-works Prodrive Impreza WRC GC 8 te koop, maar dan zal het budget met een kwart ton omhoog moeten. Die prijs is wel inclusief extra velgen en banden.
Kost wat, maar dan heb je ook wat !
http://rallyteam.henk-400.nl/wp-content/uploads/ngg_featured/Rallyelegenden_2015_DF_090_303278_55a0bde11.jpg
@desjonnies: Ik waag het te betwijfelen, als ik Donkervoort occasions zie, zie ik we voor een langere tijd bij dezelfde bedrijven te koop staan wat mij het gevoel geeft dat er maar weinig verkocht wordt. Dan mag de prijs misschien waardevast zijn maar als niemand ze koopt heb je er nog niet veel aan. Los daarvan vind ik Donkervoorts wel briljante auto’s en ben ik als kind menig maal in Loosdrecht bij de fabriek een kijkje gaan nemen.

Goed weekend, prima weer om met een Donkervoort op pad te gaan! ;-)
@maarten020:
Donkervoort is hardcore niche en niet echt gebruiksvriendelijk, deze wagen bedient een hele kleine groep van ultieme liefhebbers en puristen.
Mooi gemaakt met oog voor detail en ultieme rij eigenschappen.
Daarom zullen de meesten voor de goeiekopere alternatieven als Caterham kiezen.
Voor Ferrari, Porsche en de andere meuk bent u een jaar of twee te laat.
Eeen behoorlijke E-type gaat al door de ton Euries heen en waar ik vijf jaar geleden mijn Porsche 911 voor verkocht, koop je nu nog geen kwart van zo een hok dus: Afblijven, er is ontieglijk veel prutspul op de markt en de sop is de kool niet waard, m.a.w. te duur en te slecht, beter spreiden en drie of vier mindere goden kopen !
En geloof me, de gemiddelde Ferrari is gewoon een onhandelbaar stuk pokkeding om mee te rijden, maar dat mag je nooooit zeggen ! Een Ford Focus rijdt tigch keer lekkerder.
@desjonnies: Zeg, wil je dat nooit meer zeggen over de gemiddelde Ferrari? Het is net een Mercedes hoor, heeeeeeel erg comfortabel enzo. Vooral drempels. Daar kan je gewoon met 100 over heen rijden. Gaat echt boterzacht allemaal. Heus, echt waar hoor.
@desjonnies: geef jij nou investeringsadvies? Ik kan mij herinneren met een soortgelijke advies aanvraag vorige keer dat je zei absoluut hier niet aan bij te willen dragen. En dat jij onze man bent als je op zoek wilt naar de obscure klassiekers voor de liefhebber die er mee wilt rijden.
Had ik ’t te besteden Ferrari 360 met handbak, Corvette ZR 1, Porsche 968 Turbo CS, BMW M3 CSL. of misschien zelfs Alfa Romeo Montreal en niet enkel voor de mottenballen dan.
@sezz: 968 Turbo kost je minimaal 2,5 ton, als er één van de 13 te koop staan… Wel een dik ding!
@willeme: Idd ik bedoel ook de “gewone” 968 CS die past nog wel in de beurs (niet van mij overigens) en ja de Turbo S of beter nog de RS zijn natuurlijk echt dromelandspul.
BMW 1M coupe
Een oer Toyota Prius met hippe wieldoppen
Kek kleurtje ook: Ferrari Mondial 3.2 1987, light azzurro blue, 168.000 złotych (€38.600)
http://www.ardorcars.pl/ferrari-mondial-3-2-1987/
@solksagen: de wagen is goedkoop met een reden, man wat een lillik ding!
@solksagen: niet bepaald de mooiste kleur voor deze auto
Alles wat is genoemd zit al aan zijn top of is in ieder geval aanzienlijk duurder dan een jaar (of 2) geleden. Je moet op zoek naar een auto die beperkt geproduceerd is, niet veel draagvlak kent bij de huidige meute en hopen dat ie een keer opgepikt wordt door de massa.

De R8 die jullie gisteren getest hebben (video nog niet gekeken en test nog niet gelezen) is wat dat betreft een veel betere investering. Je koopt ze rond de 50-60, en veel verder dalen doen ze niet meer.

Dat geldt ook voor een mooie 997 Carrera of Carrera S met handbak. Je pikt ze op tussen de 40 en 50k voor een net exemplaar, zitten redelijk op de bodem en qua afschrijving doe je het altijd goed. Met een beetje mazzel komt er weer een boost zoals bij de 993 en stijgen ze naar de 60-80k want laatste pure 911 (geen drive-by-wire zoals de 991, en ook minder GT dan de 991, plus de goeie koplampen). Er staan zelfs goeie 997’s onder de 40 te koop. Je moet het alleen aandurven, want die motoren zijn niks beter dan die van de 996 en een revisie zet je zo 10k terug. Tel er de helft bij op als je het door een dealer wilt laten doen.

Overigens kun je ook nog prima een 996 Carrera of Carrera S proberen te kopen rond de 20. Dat worden straks echt cultautos. Auto’s waar alle huidige eind twintigers/begin dertigers mee opgegroeid zijn en nu of straks ineens geld voor hebben.

En waar dan ook nog geen rekening mee gehouden is, en wat de eigenlijke reden is dat deze markt zo geëxplodeerd is is de anticipatie dat de Aziatische en Amerikaanse markten straks open gaan voor young-timers. Dan is de vraag niet meer te houden en komt alles goed met de bubbel.
@stefje: De R8 is even afwachten. Het nadeel met de R8 is dat er een hele hoop van gebouwd zijn. Zelfde als met alle 996 en 997. Een gewone Carrera of Carrera S komt erg veel voor. Een GTS, zoals genoemd, is zeldzamer en biedt het perfect 911-pakket zonder dat er RS op staat.
@willeme: de R8 is aanzienlijk minder gebouwd dan de 993. Toch is een 993 Carrera 2 van een marktwaarde van zo’n 20k naar een mw van 60-80k doorgeschoten. Dat zie ik met een R8 ook nog wel een keer gebeuren, mits het betreft een handbak.
Ik zou nog ff wachten en een 599gtb nemen. Of idd een 993 cabriolet. Ik vraag mij weleens af wat de toekomst brengt. Nu mag je Rotterdam al niet in met je 930 of 348 of Tr of F40… Wat zou dat doen in de toekomst?? Met de waardes?
Wat een plaatje die Maserati.
V12 ferrari’s altijd goed,
Is er niemand die luchtgekoelde VW’s noemt buiten Porsche? Al mijn VW’s zijn de afgelopen jaren x2 of
meer gegaan in waarde… We roepen al vanaf 2004 dat die bubbel moet gaan barsten maar nee hoor…
Bij de 993 zijn de cabrio’s en de targa’s net goedkoper…enkel in NL is de targa hoog geprijsd….in ander landen wil een Porsche kenner altijd een coupe met handbak en liefst nog zonder schuifdak en met sperdifferentieel…
Ik weet een goedkoper alternatief:

Een originele Subaru Impreza WRX.

Zoek naar een blauwe, met gouden velgen en een kilometerstand onder de 50.000 en ik ben er bijna zeker van dat dat een goede belegging gaat worden binnen 10 jaar.
NSX, tja een Hondaatje zeggen vele!, staat er terecht tussen. ik denk dat de NSX met de Type-R en Senna edition het meeste waard wordt in de toekomst. Deze auto stamt uit een tijd dat de F1 auto’s nog levensgevaarlijk en super spectaculair waren en Ayrton natuurlijk. Daar gaan de Dollars dik voor rollen, steeds meer in de toekomst. Vele andere (mooie) wagens zullen zakken als bakstenen denk ik.
Een Audi RS4 B5 kruiste nog mijn gedachte
Ik zou mijn kansen spreiden. Het eerst wat mij te binnen schiet zijn auto’s van de jaren ’80 en ’90. Die auto’s worden zeldzaam en mannen die groot zijn geworden en die auto’s het geld om er een aan te schaffen. Mijn suggesties:
Saab 900 arrow
Peugeot 205 GTI
Volvo 480
Volvo 850 T5R
BMW M3
Lancia Delta intergrale
@tatog: precies dat dacht ik ook. Het enige wat je nodig hebt is ruimte om wat van die 80’s en 90’s auto’s te stallen en af en toe te rijden….

De generatie die straks het geld hebben om wat te spenderen aan auto’s droomden in de jaren 80 – 90 over precies die auto’s…

Een mooi Volvo 480 GT Turbo (twotone)
Een originele Peugeot 1.9 (of 1.6)Gti
Een Citroën BX Gti
Een ……
Ik zou voor de Aston Martin Vanquish S gaan. Dat is veruit de mooiste auto die er tussen staat.
De CSL aub.
Ik zag laatst op autoscout een aston martin v12 vantage staan voor onder de 100k.. Met een handbak en een v12 zou dat dingkie ook wel in waarde stijgen!!
Ik zou voor de NSX gaan.
3drs Sierra Cossie
E31 alpina b12 5.7 wellicht of misschien een gewone 850csi.
Ik heb de ultieme roadster gevonden en echt een perfecte uitvoering.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/296091701?asrc=st|as

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).