Autoblog advies: jonge luxe hatchback voor 25 mille

Auteur: , 121 Reacties

Hip, jong, premium. Wat krijg je voor 25 Eckermen?

Mercedes-Benz A200 Edition AMG (W176) '15

Een heel simpele aanvraag dit keer. Hij is afkomstig van Yoep. Hij is op dit moment met zijn vriendin aan het kijken naar een leuke eerste échte auto. Hij heeft een hele riks Peugeots gehad, maar hij is nu aan het kijken naar een goede vervanger voor de Peugeot 108.

Zelf dacht hij aan een Mercedes-Benz A180, het model van ná de facelift (dus na 07-2015). Is dat wat? Dat gaan we bekijken. En zijn er ook leuke alternatieven? Ook dat gaan wij bekijken. Yoep zoekt een auto die overduidelijk groter is dan een 108, maar niet zo groot als een Ford Mondeo. Een C-segment auto, zo u wil. De auto mag best lekker vlot zijn en er goed uitzien. Uiteraard, voor 25 mille mag je dat ook zeker verwachten. De wensen en eisen van Yoep kun je teruglezen in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 206 1.4, Peugeot 206cc 2.0, Peugeot 108
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 25.000
Jaarkilometrage:12000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Toe aan een echte auto
Gezinssamenstelling:Met zijn tweeën
Voorkeursmerken /modellen:Mercedes-Benz A180
No-go modellen / merken:Frans, Japans

Wat mis je door de no go’s?
Geen Frans en Japans. Daarmee zet je meteen een hele hoop merken buitenspel. Qua Franse merken loop je de Peugeot 308 GT mis en bij Renault de Mégane, eveneens in GT trim. Dikke uitrusting, veel vermogen, lage KM-standen en een gunstig bouwjaar. Qua Japanse auto’s mis je de Mazda 3 2.0 HP GT-M, één van de lekkerste hatchbacks in zijn klasse. Ze rijden sportief, de atmosferische 2-liter motoren hebben meer karakter dan kleine turbotorretjes van de andere markten. Je moet iets meer toeren maken voor gelijkwaardige prestaties. Het verbruik is op papier wat minder gunstig dan bij de concurrentie, maar op asfalt is dat verschil nauwelijks aanwezig. De GT-M is heerlijk dik en zeer luxe uitgerust. Je vindt ze met gemak in het budget bij Mazda-dealers met garantie. Eigenlijk een auto met nauwelijks nadelen, zeker gezien de reputatie qua betrouwbaarheid. Absoluut de moeite waard om te overwegen.

Mazda 3 GT-M Nakama (BM) '16

Mercedes-Benz A200 Edition AMG (W176)
€ 24.500
2015
55.000 km

Zelf gaf je aan naar de A180 te kijken. Ons advies: meteen skippen. Die motor levert 122 pk, wat zich het beste laat omschreven als ‘meh’. De A200 bleek overigens zeer lastig te vinden. Van de 150 beschikbare A-Klasses was slechts 2% een A200. Met 155 pk is de A200 relatief vlot. Ondanks de hoge prijs en de ‘dikke looks’ is de A-Klasse qua rijden echt niet bijzonder. Echt snel zijn ze niet, ze sturen redelijk goed en het comfort is voldoende. Voor 25 mille zijn er véél leukere auto’s te koop. Aan de andere kant: de afschrijving is een voordeel van deze auto’s, dus de hoge prijs is relatief. Qua uitrusting zit je wel goed: de meeste exemplaren zijn dik aangekleed. Maar omdat het Duits is moet je het goed nalopen. Veel items zijn namelijk een optie, dus check echt even goed of alles wat je wenst er ook op zit. Vervolgens controleer je het A-Klasse aankoopadvies om te zien waar je op moet letten bij aanschaf.

Mercedes-Benz A200 Edition AMG (W176) '15

BMW 120i M-Sport Edition (F20)
€ 24.950
2016
65.000 km

Bij de 1 Serie is overduidelijk te zien dat het facelift model is. De gekke neus en Polo-achterlichten maakten plaatsen voor conventionelere BMW-looks. Ook bij deze BMW is het van belang de 118i over te slaan, want slechts drie cilinders. Je wilt niet een Toyota Aygo geluid horen in een ‘premium’-auto van 25 ruggen. Het doet afbreuk aan de beleving en geeft aan dat een badge belangrijker is dan de daadwerkelijke kwaliteiten van een auto. Klaar. De BMW 120i is in combinatie met het M-Sport pakket wel een erg leuke auto om te rijden, zeker ten opzichte van de A-Klasse. De motor is vinniger (177 pk) en je hebt achterwielaandrijving. Met het M-Sport pakket ziet het er ook nog eens dik uit. Ook de 120i is relatief lastig te vinden ten opzichte van de 118i, maar het is dus zeker de moeite waard. Bekijk het 1 Serie aankoopadvies hier.

BMW 120i M-Sport Edition (F20) '15

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (8V)
€ 22.950
2014
35.000 km

Voor de Audi A3 geldt min of meer hetzelfde als met de Mercedes. Het is allemaal super-premium, maar pel de luxe verpakking weg en je houdt een vrij modale middenklasser over. Je ziet overigens wel waar het geld naartoe is gegaan. Het interieur is erg netjes, alle items als navigatie en infotainment werken soepel en zijn logisch, de afwerking is uitmuntend en de gebruikte materialen zijn fraai. De sfeer is een beetje kil (zoals in veel Duitse auto’s), maar het is allemaal strak voor elkaar. Qua rijden is de A3 zeker niet slecht, het zijn prima kilometervreters. Het is niet een auto waarmee je voor de lol een rondje om gaat rijden. Zeker de 1.4 TFSI met 150 pk is niet bijzonder, alhoewel het een prettig blokje in de omgang is. Het S-Line pakket is een beetje dubbel: qua looks maakt het de auto absoluut af, maar het sportonderstel en de platte banden maken de auto wel stoterig, terwijl de A3 allesbehalve sportief is. Net als de Mercedes-Benz een absolute restwaardekampioen. Voor het kopen is het raadzaam wel even dit A3 aankoopadvies te bekijken.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-Line (8V) '15

Volvo V40 T4 Business Sport R-Design
€ 24.900
2017
20.000 km

Als je op papier kijkt, dan zijn bovenstaande drie opties niet echt een goede aanbieding. Dat bleek namelijk toen we door het aanbod van jong gebruikte Volvo’s V40 heen gingen spitten. We vonden diverse exemplaren die wel heel aantrekkelijk zijn. Motor? Een dikke T4 met 190 pk, dat zet tenminste zoden aan de dijk. De Volvo’s zijn jonger, luxer uitgerust en hebben minder kilometers gelopen. Natuurlijk, om te rijden is het gewoon een comfortabele en competente auto, maar gold dat ook niet voor de Audi en Mercedes? De Volvo is tenminste een stukje sneller. Ook vonden we diverse exemplaren bij een merkdealer met Volvo Selekt garantie. Gewoon een topaanbieding. Uiteraard is er ook een Volvo V40 aankoopadvies. Als referentie kun je in het vergelijkend warenonderzoek zien hoe de V40 zich verhoudt tot de A-Klasse.

Volvo V40 T4 R-Design '17

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde (940)
€ 23.950
2014
45.000 km

Laten we beginnen met de nadelen. Deze auto is duidelijk een (halve) generatie ouder dan Duitse Drie. Dat zie je terug in het mindere infotainmentsysteem bijvoorbeeld. Ook is de auto niet zo ‘heet’ als de naam Quadrifoglio Verde doet vermoeden, vandaar dat Alfa Romeo inmiddels de naam Veloce gebruikt voor dit model. In vergelijking met bovenstaande auto’s heeft deze Alfa Romeo wel een groot voordeel: snelheid. Je rijdt rondjes om de bovenstaande auto’s, met gemak. Daarbij is de styling nog altijd fraai te noemen en oogt het niet eens zo heel verouderd. De auto wordt ook nog nieuw verkocht, waardoor je niet ineens in het ‘oude model’ rondrijdt. Destijds was het niet de beste auto in zijn klasse (rijtest) en dat is de Giulietta nog steeds niet. Het is echter wel een heel interessante aanbieding (aankoopadvies) in deze vraagstelling, zeker gezien het feit dat er veel exemplaren te vinden zijn met erg weinig kilometers.

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio (940) '14

Ford Focus ST-3 (DYB)
€ 24.950
2015
75.000 km

Zoek je een hatchback die net een beetje meer biedt, dan is deze Focus een uitstekende keuze. Het is namelijk de ST (Sports Technologies) uitvoering. De auto is aanzienlijk spectaculairder dan de gewone Focus, maar minder compromisloos dan de Focus RS. Kortom, precies goed. In ST-3 trim is de auto erg luxe uitgevoerd, qua opties waren er nauwelijks mogelijkheden. Je moet even zoeken, maar er zijn post-facelift exemplaren (aankoopadvies) te vinden, die als twee druppels water lijken op de volkomen nieuwe Focus. Om te rijden is de Ford Focus ST een absoluut feestje, zonder dat het te gek wordt. De 2.0 EcoBoost sleurt als een malle, het onderstel is strak zonder te hard te zijn en boven alles is het een praktische Focus, die er enkel wat dikker uitziet. Het verbruik zal iets hoger uitvallen in vergelijking met de Mercedes-Benz A180, maar de grijns op je gezicht eveneens. Dat is ook wat waard. Toch?

Ford Focus ST (DYB) '14

YOLO: Peugeot RCZ-R
€ 21.900
2014
155.000

We weten dat Frans een no-go is. Deze auto heeft eigenlijk ook teveel kilometers gelopen. Het is geeneens een hatchback. Maar toch is deze auto meer dan de moeite waard. De Peugeot RCZ begon zijn carrière vooral als ‘more show than go’. Een leuke idee, maar niet spectaculair. Na de facelift was de coupé al een stuk beter, maar met de komst van de RCZ-R was de auto eindelijk zo goed als het uiterlijk belooft. Kort gezegd is het een van de fijnst sturende voorwielaandrijvers. Dankzij de bemoeienis van Peugeot Sport is de auto aanzienlijk verbeterd. De handling en remmen zijn magistraal. Met 271 pk zal je aan vermogen niets te kort komen. Aangezien je toch met zijn tweeën bent, ga voor een coupé. Zo lang het kan, gewoon doen. Die familieauto kan later altijd nog een keer.

Peugeot RCZ-R '14

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



121 reacties

Bij de A-klasse kan ik tegenwoordig alleen maar denken, aan de foutere figuren uit Amsterdam West, Bos en Lommer, Rotterdam enz. Niet eens alleen maar in hun A45.

Doe maar de Giulietta, Focus ST of de RCZ-R.
@toyotafortuner: Vergeet ook niet de horrorverhalen mbt het navigatiesysteem: A klasses die standaard werden opengebroken om erna pas achter te komen dat er wel/geen Command systeem te vinden is.
@olivier420: dat ging niet over de command, maar over de becker navigatie. Deze zit in een apart kastje in de dashboard kastje en deze werd inderdaad veel gestolen.
De facelift heeft geen becker meer, maar een Garmin navigatie.

En dan had je als upgrade nog voor zowel de pre als de facelift een command navigatie. Die is eenvoudig te herkennen aan een groter scherm. De facelift wordt tegenwoordig wel door de Oostblokkerrs herkend en heb je minder kans op inbraak.
@eelco74: Ahh dacht dat het juist het Command systeem was wat zo’n apart kastje in dashboardkastje had!
@toyotafortuner: Niet eens alleen die regio. Hier in Zuid-Limburg zie je ook veel van dat soort figuren in de A-klasse rijden. Veelal een A180 met (imitatie) AMG-velgen, en dan een attitude alsof ze de hele wereld om hen draait.
@Edge: Ik heb natuurlijk geen inzicht in Zuid-Limburg, vanuit Amstelveen ;)
@Edge: En ze vragen zich nog steeds af waarom wij zo over ze denken…
@Edge: Net als rapper Sjors met zijn “AMG” 180 a klasse
@toyotafortuner: hij kan altijd nog een Toyota fortuner rijden. Daar rijden euhh …. daar rijdt euhh…. niemand in?
@toyotafortuner: dat en de kwaliteit is beneden alle peil. Bovendien ervaren wij en vele andere de non-service van Mercedes. Mocht je echt een premium Duits merk willen rijden, zou ik eerder voor Audi (Mercedes sjoemelt ook..) of BMW gaan. . Beide zijn zeker niet perfect, maar wat wij hebben ervaren bij Mercedes is een complete mindf*ck.
Waarde vast en kwaliteit… kom ik uit. Op bmw 120i
@elemento: rijplezier, en goeie sex kom ik uit bij de alfa romeo guilietta.
@mikje90: whaha. Omgeving vinden vrouwen 1 serie of mini vaak mooi
@elemento: ja omdat ze dan denken dat je geld hebt ;)
@mikje90:ik heb alfa gt gehad. Dus ik heb ook zwakte voor het merk.
@elemento: ik heb nog nooit zoveel geneukt als toen ik een Alfa 166 Met wit leer reed!!

Dus Yoep. Ben je maagd of wil je van bil. Koop een 2.4JTD!!!


@cloverleaf: ja toen… ik heb m550d.. ik neuk nog steeds
@mikje90: als jouw sex afhankelijk is van je auto dan heb ik echt slecht nieuws voor je
@mikje90: voor beiden rijd ik BMW. En zij mij.
@elemento: voor dat geld heb je ook een leuke mini cooper john cooper works (of een gewone S). Is denk ik beter dan de 120 en stukken mooier.
@nvn1993: sorry, hoe gaaf ik de MINI ook vindt, er moet wel een dame achter het stuur zitten.
Een kerel in een MINI vind ik een sneue vertoning, net zoals een kerel in een TT.
@rufctr01:
Bedankt 😂
@rufctr01: moet het je natuurlijk maar net wat kunnen schelen wat anderen van je vinden..
@2wheeler: zo’n reactie wilde ik ook plaatsen, toen bedacht ik me echter dat ik toch écht geen Peugeot 107/C1 (Aygo kon nog net vond ik) wilde als opvolger voor de 106, want vrouwenauto’s.
@rufctr01: haha toevallig 1 die ik heb en een die ik nog wil :)
@rufctr01: scheelt dat jij geen verstand van auto’s hebt whaha, doe mij maar zo’n john cooper works Mini, geweldige auto om te sturen. Rijdt als een kartauto ipv een overhellend frans hok.
@elemento: wil je jezelf pijnigen, dan kom ik uit op de Mercedes A klasse..
Toe aan een échte auto, voorkeur Mercedes A180….
@johnhert: Alles relatief he. Als je die A180 vergelijkt met een Peugeot 108 is het zeker een echte auto.
@evdw: Als ik de a180 vergelijk met een Mercedes S klasse is het dan weer geen echte auto?
@dees: jep, en zo is ieders referentiekader weer anders. Grappig he.
@dees: Helemaal correct inderdaad.
@johnhert: succes
@johnhert: leuk dat die gebouwd is op een Megane onderstel en Renault moto heeft. Valt af ivm “no-go Frans auto’s”
@johnhert: zolang je er niet naar hoeft te kijken, wat een afzichtelijke auto is dat.
Duidelijk de Ford. Meer smile aan rijplezier dan die minimercedes
Focus ST. Je wilt nooit meer wat anders.
@dutchdriftking: ook geen rs?
@mick0210: Nee.

Een RS heeft een compleet ander prijskaartje en heeft ook een compleet ander karakter. Persoonlijk vind ik de ST ook een veel betere allrounder: prijs, prestaties en uiterlijk zijn mooi in verhouding. Je kunt ermee op vakantie naar zuid Italië, maar je kunt er ook een hoop lol mee beleven als je eens van de snelweg afwijkt. Eigenlijk is het oudere model met 5 cilinder nog nét iets gaver. Jammer dat die motor niet in het nieuwste model zit.
@gandini: Ik vraag me toch af of zo’n st betere rijeigenschappen heeft dan bijv. de 120i die hier genoemd word. En het interieur is voor mij een afknapper maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen belangrijk te zijn
@mick0210: Daar moet ik je wel gelijk in geven ja.
@mick0210: Persoonlijk vind ik het interieur van de Focus als ST mooier dan dat van de 1 serie…. Ik ga de kleine BMW steeds meer waarderen, maar het interieur blijft een minpunt. Dat doen Audi en Mercedes toch beter met hun ‘premium’ hatchbacks. Uiteraard is de achterwielaandrijving wel een enorm USP.
Wat betreft rijgedrag is de Focus ST misschien wel de beste keus. Ik vind ze nog wel fraai ook. Alleen het interieur is iets wat minder mooi is en daar moet je tegen kunnen. Maar wat betreft rijden is het een erg goede optie.

Voor dit geld vind je ook een M135i. Geen goedkope auto om te rijden maar wel heel erg leuk. Een zespitter, veel vermogen, heerlijk geluid en waardevast.

Zowel de A180 als de A200 zou ik laten staan. De A250 valt ook te vinden. Net wat rapper en vaak zijn ze goed aangekleed. Veel opties in zo’n auto is iets wat je wenst.

Golf GTI’s zijn er in overvloed. Wellicht een saaie keus maar wel een goede. Snelle krengen met prima opties en dergelijke. Een fijne allrounder.

Een Astra OPC is zo’n type auto die je vergeet dat ‘ie bestaat. Zonde eigenlijk want het is een zeer goede hot hatch. Het ding is zeer onderschat. Onwijs rap en goede rijeigenschappen. Wel krap achterin maar goed, daar zit jij toch nooit. Niet belangrijk dus…


Er zijn zoveel auto’s te vinden die leuk zijn voor dit bedrag. De keuze is reuze. Succes!
@viezefreddyw: Kan ik je alleen maar gelijk in geven. Die Focus is echt wel top in prijs/ kwaliteit.
En momenteel rijd ik ook in het laatste model Astra OPC, dat is echt een raket. Valt ook goed dagelijks mee te leven in de comfort stand. Enkel het verbruik valt wel tegen als je de gas weet staan. 11 à 12 liter is vrij normaal…
De A-klasse met name de A180 is eenvoudig te chippen naar 175pk +
@jamesbond007: idd alleen a klasse heeft echt slechte stoelen. 2018 model a klasse (niet nieuw model) met amg pakket harde stoelen. Alfa of bmw heeft echt betere stoelen
@elemento: oh dat zal vast! Ik heb dit er louter bijgezet omdat deze meneer de A-klasse als voorkeursmodel heeft, maar 122pk gewoon niet bijzonder is voor deze klasse.

https://www.samvandalen.com/italiaanse-auto/alfa-giulietta-1-7-tbi-quadrifoglio-verde

Hier een super mooie 235pk sterke Alfa! Voor €16900. Dan heb je nog dik 7-8k over voor een zeer leuke roadtrip !!
@jamesbond007: Toevallig donderdag deze auto gezien en even ingezeten. Fraai exemplaar. Is wel aan geknutseld en daarmee verre van origineel. Moet je van houden natuurlijk.
@elemento: bestuurders stoel en achterbank zijn enorm comfortabel in mijn ervaring. De passagiers stoel zit inderdaad veels te ver naar achter op een gekke manier en zit simpelweg kut.
De V40! Voldoende potent, lekker aangekleed, ziet er goed uit, stuurt fijn en is geen niersteenvergruizer.
@autodidact: en je valt bijna niet op. Dat is zeker voor een fijne rappe auto een zeer prettige bijkomstigheid tussen alle “AMGs met 122pk” waar alle finnen in rijden…
@autodidact: en kies een T2 of T3. Exact hetzelfde 1.6 blok als de T4, en dus eenvoudig te chippen. 200pk en 340Nm is geen probleem. Hou je geld over voor leuke Ixion velgen.
@henk_he: Bij de 1.6 (Ford) heb je gelijk wat chippen betreft maar de T4 met 190pk is een 2.0 blok van Volvo zelf. Ook als T2 en T3 te krijgen, maar of die net als de 1.6 makkelijk te chippen zijn weet ik niet.
Ikzelf zou een segment hoger shoppen en kijken naar een kleine sedan o.i.d. Zeker als je op zoek bent naar het gevoel van een “echte auto”. Bij mij viel het allemaal wat tegen i.i.g. Maar goed, als je opzoek bent naar een C-segment hatchback en je Frans en Japans uitsluit ben je eigenlijk opzoek naar een goede A3, 1serie of A klasse en die zijn al aan bod gekomen. Succes!
@2wheeler: Een luxe 1-Serie doet eigenlijk alleen onder voor een 3-Serie qua ruimte (en uitstraling voor de buren). Als ruimte geen probleem is dan ben je met een luxere 1-serie zeker beter af.
In dit lijstje zou ik gaan voor de V40 gezien wat je er allemaal voor terug krijgt. Het is absurd. Zoals gezegd zijn de A3 en A klasse niet zo heel veel beter.

Persoonlijk zou ik eens kijken naar een Seat Leon. Ze zijn betaalbaar, zien er toch leuk uit en wellicht is het interieur niet heel sexy, het is wel prima en alles is daar waar je het nodig hebt. Met de leuke opties vind ik ze erg lekker! Rijden tevens vrij strak en ondertussen heeft Seat de isolatie goed op orde dus is het vrij stil binnen.

Heb net een 1.0tsi als tijdelijke lease bak gekregen zonder al te veel opties, maar met de DSG erbij ben ik al gek op dat ding eigenlijk. Ik zou dan wel gaan voor een 2.0tsi in dit budget.
Franse merken als no-go. Blijkbaar totaal afgeknapt op de huidige / vorige auto’s 🤪. Ik snap t wel.
Vind de Audi a3 de mooiste maar wel met S Line bumpers en mooie 18 of 19 inch originele velgen. Gewoon een clean model.
@thomasthomas: clean is ander woord voor saai?
Die kleur groen op de A-klasse maakt het meteen mijn favoriet, wel liever een A250.

https://blog.mercedes-benz-passion.com/wp-cb4ef-content/uploads/2048_15C1016_006.jpg

In Koudekerke waar ik soms voor m’n werk kwam stond (of staat) altijd een prachtig exemplaar.
@reactief: Bij zowel de 1-serie als de V40 vind ik de versie zonder M / R opsmuk vele malen mooier.
Nooit gesnapt dat extra plastic een auto ‘sportiever’ maakt…
Recent zelf voor een nieuwe auto gaan kijken, erg vergelijkbare situatie.
Ben uiteindelijk zeer positief verrast en verliefd geworden op de Mazda 3 HB.

Tot nu toe geen moment spijt gehad, vind het een heerlijke rustige auto die ook best sportief te rijden is. Ben benieuwd wat Yoep uiteindelijk kiest!
Ik zat in dezelfde situatie met enig verschil dat ons eerste kindje op komst is en ben zelf voor de 120i gegaan. Ons budget was 30k ipv 25k maar voor die 30k hebben we dan wel een nieuwe kunnen kopen. (ja ik woon in België sorry..) Met M sport shadow in estorilblauw en de nodige opties die het doorverkopen makkelijker maken zonder dat het te gek werd. De latere 120i’s hebben dan ook de 184pk sterke B48 motor ipv de franse 1.6 met minder tuningspotentieel. Momenteel heeft die van ons 260pk en 437nm. In combinatie met de lage wegentaks hier in België voor de 120i heb ik nog niet echt meer “bang for your buck” gevonden die evenveel rijplezier biedt, praktisch genoeg is en een goede restwaarde heeft binnen een 3-4 jaar.
Koop een paar jaar ouder en geef 10 ruggen uit een superbrute vakantie en zet een jacuzzi in je tuin!
Zeker met slechts 12k per jaar zou ik of een stukkie minder uitgeven of echt iets leuks kopen van een paar jaar ouder. Is meteen een stuk waardevaster…

Persoonlijk zou ik voor 15k de netste 350z zoeken (technisch is t een hatchback, jaja, wel japans maar je krijgt geheid gele koorts ;) ), evt een Nismo mogelijk? Je verstookt wel 2x zoveel peut maar je hebt geen afschrijving en je kan driftend naar je werk! Uit dit rijtje zou ik de guillietta qv kiezen maar zeker niet voor 24k.

Excuses voor het onhangsamend taalgebruik maar ik heb vannacht veel te veel gezopen!
@cloverleaf: uit dit rijtje zou ik trouwens geen quillietta kiezen. Maar toch de einer… Rwd is toch wel een dingetje
@cloverleaf: Gezien zijn vorige auto’s lijkt het me niet het type die graag driftend naar zijn werk gaat maar ik kan het mis hebben. Succes met kater ;)
@evdw: dank. Is inmiddels weg. Nee ik denk idd dat hij op een premium wijze onopvallend toch wilt opvallen gezien zijn voorkeuze voor de A klasse. Ideale schoonzoon type. Met wellicht een donkere kant. Een sm kelder of als hobby dode dieren opzetten. Denk je ook niet? Immers, die rijden doorgaans niet driftend naar hen werk
@cloverleaf: Met SM kelder en dode dieren opzetten zit je denk ik aan de veelste voorzichtige kant.
Het is duidelijk een uitgesproken Peugeot rijder en dat zijn vaak enge mensen.
Ik zou zeggen type Ted Bundy. Die had voor zover ik weet een VW kever maar wellicht had hij eerder een paar Peugeot’s of iets anders Frans.
@evdw: zou best kunnen. Of Yoep werkt in een kinderdagverblijf of als gynaecoloog. Ook zo’n eng beroep voor mannen! Reed Manson trouwens niet een ouwe Peug?
@cloverleaf: Ik ken 2 Mansons, Marilyn en Charles. Allebei eng, maar Charles wint. Een Amerikaan in een Peug zie je niet veel dus daar reed hij dan ook niet in. Hij reed rond in een Dodge power wagon. Wellicht dat de Mercedes A Klasse van Yoep over een paar jaar hierbij staat: https://www.ranker.com/list/serial-killer-cars/mike-rothschild
@evdw: Een kant van mijn familie is totaal gestoord en daar heerste het peugeot virus en ging van mijn opa door op zijn kinderen. Ik snapte nooit waar de kronkels vandaan kwamen. Het zijn dus die magische model nummeringen van peugeot! Damn!
@niex: men hanteerde ook de wijze kreet “als je arm bent moet je een nieuwe auto kopen, als je rijk bent kun je je 2ehands permitteren”… ha hey, als je Peugeot rijdt misschien! Overigens dank voor jullie vermakelijk duetje betreft dit onderwerp.
@cloverleaf: hear hear! 25K voor een C-segmenter die geen eens een bijzondete motorisering o.i.d. heeft en dan bijna allemaal ook nog aandrijving op de verkeerde wielen… voor dat geld zou ik toch andere eisen hebben…
@cloverleaf: je moet vaker bezopen zijn, dit is denk ik het best mogelijke advies!
Ik zou zeggen, ga voor de A3 Sedan of de Mercedes CLA.
@willeme: heeft het continue over hatchbacks maar ik lees nergens dat hij persee een hatchback wil.
Blijkbaar is een hatchback voor veel mensen zo’n gemeengoed dat ze de sedan vergeten.
De sedan is in mijn ogen veel meer een echte auto, toont groter en eigenlijk altijd de mooiere uitvoering van de hatchback en dat geldt met name voor de A3 en de Mercedes A.
Je ziet ze sowieso in Nederland en omliggende landen minder dus je bent meteen ook exclusiever.
De S3 sedan is nog net te duur maar de A3 1.4TFSI is een rappe auto. De 1.8TFSI is natuurlijk nog leuker en ook echt wel snel, zeker met ook nog een chip.
Succes met je keuze!
@evdw: grappig. Ik vind sedans per definitie juist vaak minder mooi. De A3 is zo’n gevoel- en zaadloze auto om te rijden dat je spontaan verandert in een onaardige kindonvriendelijke register accountant die met zo’n dom wijf en een dik kind alle feestjes verpest. Even ter beeldvorming.
@cloverleaf: De hatchbacks worden met name gereden door leasejuppen waardoor er erg veel van rondrijden.
Hatchbacks worden ook vaak gereden door vrouwen, de auto voor erbij, waardoor het in mijn ogen ook een beetje een vrouwenauto is.
En dat zorgt er bij elkaar voor dat de hatchback er op een gegeven moment zaadloos uitziet, om jouw woorden maar eens te gebruiken.
De sedan is dan exclusiever. Maar als je dat niet wil en je met de grijze massa mee wil, moet je lekker de hatchback nemen natuurlijk.
@evdw: Sedan is voor de grijze massa. Audi A3 Sedan, Nissan Almera Sedan, Mazda 323 Sedan, Ford Focus Sedan, Fiat Marea.

De aanvrager wilde graag een hatchback, geen sedan. De aanvrager is nog vrij jong ;-)
@willeme: Een sedan in het C-segment wordt in Nederland niet veel verkocht, dat weet jij vast wel. De hatchback veel meer. Dus als iets voor de (grijze) massa is in Nederland dan is het de hatchback wel.

Dat de aanvrager graag een hatchback wilde is uit je artikel niet op te maken dus dat wist ik niet :)
@evdw: Over het algemeen is de sedan altijd een bedaagde carrosserievariant. Meer voor de senioren. De hatchbackas zijn over het algemeen een stukje vlotter qua looks.
@willeme: Dat je een sedan verbindt aan oude mensen komt denk ik omdat je sedans met name vindt in de (hogere) middenklasse en topklasse. Vaak zijn oudere mensen degene die dergelijke auto’s kunnen betalen.
Dat maakt het model zelf nog niet bedaagd natuurlijk.
De BMW 7 serie, de A6(C7) Sedan zijn stuk voor stuk prachtige sedans en in mijn ogen zeker niet bedaagd, eerder statig.
Ik zou, als ik in de markt ervoor was, gaan voor deze: https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/1f12071c-ec5f-4884-8d08-f30965902ddc/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty Veel vermogen, goeie uitrusting, rijklaar en garantie. Top auto vind ik.
@wieowie: Goede uitrusting? Stoelverwarming en navigatie en dat is het. Deze standaard stoelen zitten dramatisch. Bij BMW zijn de comfortstoelen tig keer beter. Met dit budget vallen ze gemakkelijk te vinden.
@wieowie: geen corona verlichting op een BMW is als een vrouw zonder borsten…

Wat een karige bak voor dat geld zeg! Niet eens een normale navi of sportstoelen, wel een paar M velgen onder de verkeerde uitvoering… Nope, dan maar een iets hogere km stand.
@wieowie: voor 25k wil ik toch wel op leder ruften
Koop een Megane 3 rs
@renault4life: lezen. Franse merken zijn no-go
@henk_he: jammer voor hem dan
Er is toch wel wat leukers te vinden voor EUR 25K lijkt me… Op de Focus RS na (die wel een tikkeltje fout/AutoStyle is) vind ik alle voorgestelde uitvoeringen nogal gewoontjes, en die Alfa vond ik een dikke tegenvaller tijdens een proefritje (vage besturing, vreselijke sound)… De RCZ zou ik ook zeker laten staan: 270 pk uit dat 1.6 Peugeot-blokje met al een erg slechte reputatie en al 155K km is garantie voor veel ellendige werkplaatsbezoeken…

Voor 25K zijn ook genoeg dikke 6-cilinders te vinden zelfs met garantie…
@punicaoase: RS = ST
Ja lastig. Er valt voor alles wat goeds en slechts te zeggen (inc de Mazda). De Volvo heeft de beste stoelen, maar verder geen redenen om er een te kopen. De A3 van deze gen is een van die zeldzame Audi’s waarbij het interieur de hype waarmaakt, maar heeft een TFSI-tje. De Ford stuurt geweldig maar heeft een dash dat alleen 13-jarigen kunnen apprecieren. De Bimmer heeft RWD maar is niet moeders mooiste en een beetje krap. De Mazda heeft een atmosferische motor maar is qua infotainment bagger. De Alfa is een Alfa, maar aan de andere kant is het ook een Alfa.

Doe mij maar de stoelen van de V40, de motor van de Mazda, de RWD van de 1-serie, het dash van de A3, de onderstelafstemming van de Ford en de koets van de Alfa (met iets minder frontoverhang wat nu kan dankzij RWD). Oh en doe dan maar in dat appeltjesgroen van de Merc. Swaaaag.
@jaapiyo: je houd van kitcars?
@jaapiyo: front overhang is lelijk. Maar grote borsten zijn mooi. Contradictie?
Voor 22 tot 25k zijn er in Duitsland Seat Leon cupra’s uit 2015 met minder dan 50k aan kilometers op de kop te tikken. Zelfs een golf 7r valt binnen het budget in Duitsland. En hier maar een lans breken over een Mazda 3 met de meest gezapige motor in zijn segment.
Met zijn 2-en? Dan zou ik gaan voor de auto die alles kan: VW Golf VI GTI Cabriolet. Wel met een lampje zoeken.
Voor mij de 120i met op enige afstand de ST.
Voor de helft van het budget heb je fraaie Lancia Delta’s. Wellicht iets om over na te denken.

En anders gewoon een Golfje GTI.
A180 is al een stuk vlotter dan zijn huidige auto. Niet iedereen heeft 500 pk nodig
@nautique206: heb in de tijd dat ik MBs reed wel eens zo’n A180 (van de eerste generatie) als vervangauto mee gehad. Vond het twee keer helemaal niets, niet vooruit te branden en beroerd zicht zijwaarts en naar achteren vanwege de kleine ruiten. Die zou ik dus zeker laten staan.

Met de andere auto’s geen ervaring, dus daar geen inhoudelijke mening over.
@amghans: heb er nooit ingereden en heb zelf liever ook meer vermogen. Maar rij dan ook niet in een 108
Uit dit lijstje altijd de Focus ST.
Heb zelf een 2014 Seat Leon SC (de 3-deurs dus), prima auto, comfortabel, weinig herrie van de wind en met de DSG erg vlot naar snelweg snelheden, daarna nog altijd snel genoeg maar je kan hem een beetje helpen door terug te schakelen van 7 naar 5. Betreft de 1.4 turbo met 150pk overigens.
Leon Cupra?
@habing: een cupra met wat lagere kilometerstanden ga je niet redden onder de 25k, dan zit je al snel tegen de 30k
@rike: https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/5cd49c40-6c2f-4488-9634-ac4e06d6fb1c/

Mooie Cupra 280 met 51.620km op de teller voor 24.995,-
@joost_schravendeel: Je hebt helemaal gelijk, dit kwam bij mijn zoekopdracht niet naar voren (ik zit te kijken naar de cupra 300 met 4WD en niet voorwielaandrijving, en vanaf 2016)
@habing: Leon FR
Ik heb het model Ford Focus ST van voor deze generatie gereden, dat vond ik een fantastische auto om in te rijden. Interieur is minder dan dat van de Duitsers, maar daar had ik toen nog geen ervaring mee. Ik heb de Quadrifoglio Verde uitvoering van de Alfa Romeo proefgereden, maar ben toen toch voor de pre-facelift 1-serie gegaan (118i met 170 pk). Ik vond de BMW op vrijwel ieder vlak een fijnere auto. Ik rij nu de Audi A3, wel de e-tron voor de bijtelling, dus iets zwaarder en iets meer PK (maar zou alsnog liever de 1-serie nog rijden).

Persoonlijk zou ik voor de 1-serie gaan. Die had ik hiervoor en reed gewoon echt geweldig. Achterwiel aangedreven en sneller dan de Mercedes en Audi. Die Ford Focus ST zou ik nog wel serieus overwegen, maar ik zou uiteindelijk opnieuw voor de ‘premium’ auto gaan. Voor mij die 1-serie dus. Nu het bijtellingsfeest is afgelopen ga ik hierna ook weer naar een 1-serie kijken (M140i).
Laatst in een Mazda 3 GT-M gereden van een bekende, was me een flinke tegenvaller. Had er heel wat meer van verwacht na al die lovende woorden hier bij de aankoopadviezen. Ten eerste de zitpositie, deze is veel hoger dan in mijn E46 of in elke andere 1/3 serie waardoor je er niet echt lekker ‘in’ zit. Interieur op zich ok, maar oogt een beetje goedkoop qua materialen, leer lijkt kunstleer en head-up display is een stukje plexiglas…
Dan het rijden, rijbeleving is echt nul, motor hoor je amper en heeft niks geen koppel, in de toeren jagen heeft weinig zin levert alleen meer gebrom op. Was wel de 120pk (sowieso te weinig) maar de 165 heeft amper meer koppel. Sturen heb ik helaas niet echt kunnen testen, met de eigenaar naast je ga ik niet de limieten opzoeken en sowieso geen goede bochten kunnen rijden maar zal gewoon doorsnee ok zijn.
Zal vast een fijne reiswagen zijn, maar had imo niks met sportief te maken. Giulietta of Leon vind ik sportiever rijdende hatchbacks. Met voorkeur voor 1-serie, niet alleen rwd maar blinkt ook uit qua zitpositie (maar niet qua looks helaas).
Wat een jaloezieeeeee……. Mercedes-Benz natuurlijk!!! Zal ik je een geheimpje vertellen… Zelfs de “oude” a160 is sneller dan alle leasebakken met zn 1.6 liter turboblok met camtronic
@steelfighter: grappig, wij hebben een Mercedes A klasse.. Wat nog grappiger is, is het feit dat het een zeer slechte auto is. Het beste is wellicht de motor wat niet van Mercedes is. Verder is de kwaliteit van het interieur slecht. De stoelen zijn slecht.. De versnellingsbak is om van te huilen.. De ergonomie is bedroevend en oh ja, de service van Mercedes? Want het was een nieuwe auto.. Dat is vrij simpel. De service.. Die is er niet. Bij een probleem mogen we doorrijden tot we stil komen te vallen. Oh ja, het enige advies wat wij hebben ontvangen van Mercedes is het advies om minimaal voor een C200 te gaan. De a en b klasse of het model beneden de C200 zijn Mercedes onwaardig, door de vele problemen en het feit dat Mercedes onderdelen van Renault gebruikt.
@toyotaprius: jajaja blabla, alleen de kleinste 1.5l DIESEL met een HANDBAK is een renaultmotor, alle andere motoren zijn echt allemaal van de f1 wereldkampioen constructeurs, toevallig ook een 1.6-je….
Alfa natuurlijk
Als je voor de A gaat zorg dat je de command online hebt. Die becker is echt bar slecht!
Zelf zou ik voor de 120i gaan mits die achterwielaandrijving heeft. Zorg hier ook voor dat je de pro navi hebt.
Ik heb zelf 8 jaar geleden, gedurende 2 jaar een 116d gehad (2L blok nog) en ik heb daar enorm veel plezier aan gehad; als je van gooi en smijt werk houdt:-)
@unknown32: elke 120i heeft achterwielaandrijving.
Audi, Merc en bmw worden nog weleens opengebroken. Doe maar de Volveu of Ford
Laat je niet gek maken door de (slechts) 122 pk van de A180. Ik rij zelf een (hier alom geliefd ;) ) CLA180 Shooting Brake (sportonderstel automaat, scheelt een hoop!) en het rijdt echt goed en stuurt leuk! (mijn referentiekader is o.a. 2x Honda Civic’s (8th gen) en de vorige Ford Focus). De reden voor mij om voor MB te kiezen was omdat ik toevallig een A160 die ik als leenauto kreeg heb gereden en ik was verrast door de rijeigenschappen en looks (dat is heel persoonlijk natuurlijk). Ik zou zeggen ga lekker proefritjes maken en kies wat je leuk vind en wat goed voelt. Veel plezier alvast!
Van dit rijtje de RCZR. Hoef ik niet lang over na te denken. En anders een RoccoR of Mégane RS Ref Bull edition als ik die kan vinden.
Mijn keuze zou een A-Klasse zijn! Op papier is 122 pk misschien weinig. Echter, hebben wij vorig jaar een knalrode A 180 met een AMG-Pakket, automaat en nog veel meer fijne opties als leenauto meegekregen van de dealer.

Ik moet zeggen dat wij met die 122 pk helemaal niks te kort zijn gekomen. Rijdt en stuurt zeer goed.


Als je nog met zijn tweeen bent en nog niet rept over kinderwens oid, dan zou ik gaan voor een knappe coupé. Die hatchback komt wel (ik mis de Golf GTI sowieso in het rijtje). Dus lekker op zoek naar een Audi TT als alternatief voor die RCZ, of een knappe Alfa Brera (dat wordt graven naar de laatste knappe 1750 TBi).
Doe mij maar de 120i of de A3!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).