Autoblog advies: MINI opvolger voor 8,5k

Auteur: , 65 Reacties

Klein, sportief en vlug: net als de eerste Cooper. Wat voor leuks kun je krijgen voor 8,5K?

MINI Cooper S

Eigenlijk zou iedereen een keer met een originele Mini moeten rijden. Het is namelijk een compleet unieke ervaring. Je hebt meer ruimte dan je zou denken. Dat komt mede omdat je botten onderdeel zijn van de crashconstructie, maar dat mag de pret niet drukken. Maar vooral het watervlugge karakter van de auto geeft hem zijn unieke status.

We kregen een mailtje inclusief ingevulde tabel van Autobloglezer Levi. Op dit moment rijdt hij in zo’n iconische originele Mini. Het exemplaar van Levi komt uit de Rover-tijd (1991) en is voorzien van een 1.300 cc motor. Maar nu is Levi op zoek naar een andere auto.

Als het kan moet de nieuwe aanwinst wel de sfeer ademenen van zijn oude Mini. Dus een relatief laag gewicht en prettige rijeigenschappen. Als het aan Levi lag, kwam er direct een Abarth 500. Maar helaas, helaas. Levi heeft al gekeken en zag dat de keuze in Abarths binnen zijn budget nogal beperkt is. Wat moet het dan worden? Daar komen wij om de hoek kijken. Of we toevallig nog een leuk alternatief weten? Maar natuurlijk! Dit zijn Levi’s wensen en eisen:

Huidige /vorige auto's:Mini Cooper 1.3i
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 8.500
Jaarkilometrage:Weinig (5.000 max)
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Op zoek naar iets, gebruiksvriendelijkers. En een nieuw speeltje is altijd leuk natuurlijk.
Gezinssamenstelling:Vriendin
Voorkeursmerken /modellen:Duits of Italiaans (lichte compacte autos, hatchback of kleine coupe)
No-go modellen / merken:Franse merken of budgetspul uit Japan

Er is een kleine uitdaging met de no-go’s. Het probleem is een beetje dat de eisen ervoor zorgen dat we ons in allerlei bochten moeten wringen. Klein, licht en sportief is geen probleem. Maar dit is juíst een gebied waar de Japanners en Fransen op excelleren. Kortom, het uitsluiten van een complete auto-producerende natie kan betekenen dat je een paar pareltjes mist. Zodoende hebben we één keer een uitzondering gemaakt.

MINI Cooper S (R56)
€ 8.745
2006
110.000 km

De meest logische keuze na een MINI, of in dit geval Mini, is een MINI. In het budget kun je kiezen voor een late variant van de eerste generatie of een vroeg exemplaar van de tweede generatie. De MINI biedt een uitstekende mix van een leuk uiterlijk en rijplezier. Geen wonder dat de afschrijving heel erg mee valt. Er is altijd wel iemand op zoek naar een MINI. Niet zonder reden, want er is veel voor te zeggen. De wegligging staat op een zeer hoog niveau, nog altijd hét USP van de auto. In het budget zijn ze te vinden. Let er wel op of het onderhoud goed is gedaan. Dat is voor deze klasse relatief duur en sommige eigenaren hebben daarop bezuinigd, terwijl deze generatie MINI Cooper S best wat aandacht nodig heeft. In dit aankoopadvies kun je zien waar je op moet letten.

MiINI Cooper S (R56)

Abarth Grande Punto (199)
€ 7.950
2008
135.000 km

Je gaf aan op zoek te zijn naar een Abarth 500 en dat die lastig te vinden zijn in het budget. Dat klopt. Op dit moment zijn ze net even duur. Maar er is goed nieuws, want naast een 500 Abarth was er ook een Abarth Grande Punto (rijtest). Ook dit was zo’n lekkere old-school hot hatch. De aandrijflijn is min of meer gelijk, dus een 1.4 T-Jet turbomotor met 140 pk en een handgeschakelde zesbak. De Grande Punto (aankoopadvies) heeft een fijnere zitpositie dan de 500, niet onbelangrijk. Ook is het uiterlijk net even wat stoerder dan de 500. Gek genoeg kocht desalniettemin toch vrijwel iedereen een Abarth 500. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Grande Punto Abarths bijzonder lastig te vinden zijn. Er staan er maar een handjevol van te koop.

Abarth Grande Punto (199)

Mazda MX-5 1.8i Executive (NC)
€ 6.900
2006
95.000 km

De markt van kleine coupé’s en cabrio’s is bijna weg. Op een enkel merk na (Audi!) bouwt niemand er meer eentje. Maar als je een compacte, sportieve auto zoekt voor 9 mille, dan kun je niet om de Mazda MX-5 (rijtest) heen. Ook al is het Japans, moeten we deze benoemen. In tegenstelling tot de NA en NB generatie voelt de NC (aankoopadvies) aan als een moderne auto. Hij voelt niet alleen aan als zodanig, hij is het ook. Denk alleen al aan de roestpreventie, die is veel beter voor elkaar bij de NC MX-5. Het liefste zou je een 2.0 Sport hebben, maar deze zijn nog wat aan de prijzige kant. Een 1.8 in een luxe uitvoering is echter zeker niet te versmaden. Sterker nog, dankzij het grotere absorptievermogen in banden, alsmede het chassis, is het een fijnere auto om elke dag mee te rijden. Ook wel prettig: de restwaarde is uitstekend.

Mazda MX-5 1.8i Executive (NC)

Opel Adam 1.4 Jam
€ 7.450
2014
125.000 km

Duitsers hebben geen humor. Met name in de Opel-showroom is de humor vaak ver te zoeken. Maar dat wil niet zeggen dat er geen goede producten in de showroom staan. De Opel Adam is zo’n auto. Je ziet ze niet zo vaak rijden als de concurrentie. Waarschijnlijk omdat men ‘Opel’ niet zo snel linkt aan ‘premium’, terwijl de auto qua prijs wel concurreert met premium producten van Audi en BMW. Toch, het is een goed autootje. De Adam ziet er nog altijd bovengemiddeld kek uit. Het stuurniveau is nét niet van MINI-niveau. Voordeel van deze Adam is dat ze nog erg jong zijn. Kosten voor verzekering, onderhoud en dergelijke liggen daardoor een stuk lager. Niet verkeerd voor de beste auto ter wereld.

Opel Adam Jam

Smart Roadster Coupe 82
€ 9.000
2006
80.000 km

Als je een lichte auto met veel fun zoekt is dit een vreemde, maar reëele optie. De Smart Roadster (negatief koopadvies) is een goed antwoord op een slechte vraag. Daardoor kent de auto zijn specifieke plus- en minpunten. Voordelen: het is een echte sportwagen en zo voelt de auto ook aan. In de bochten zul je er de grootst mogelijke lol mee hebben. Zo, dat was het positieve, nu de nadelen. Ze zien er niet uit, ze zijn rumoerig, de bak is een drama, ze lekken en de betrouwbaarheid is niet denderend. Maar die verslavende wegligging maakt veel goed. Oké, nog een voordeel: ze zijn spotgoedkoop in onderhoud en gebruik. Dus alles wat kapot gaat kun je makkelijk fixen.

Smart Roadster Coupe

MG ZR 160
€ 6.750
2005
110.000 km

Dan maar een Brits alternatief. Ben je verliefd op het nationale karakter van je MINI, dan is de MG ZR 160 een goede optie. De MG ZR is de sportieve variant van de Rover 25. De meeste hebben de 1.4 met 100 pk onder de kap, maar ze zijn er ook geweest met een potige 1.8 K-series. Inderdaad, de motor uit de Elise Sport 160. In het budget kun je kiezen uit de allerlaatste en mooiste van Europa en nog houd je nog geld over. Nadelen zijn er ook: je merkt aan alles dat de oorsprong van de auto uit de vroege jaren ’90 stamt. Dat betekent dat het gewicht ook lekker laag ligt. Het is nog een ouderwets, vuig GTI’-tje. Waarschijnlijk ook de enige auto die onderdelen deelt met jouw MINI.

MG ZR160

Ford Fiesta 1.6 Titanium
€ 8.995
2009
40.000 km

Dit is misschien wel de default-keuze. Het is niet de beste auto ter wereld, maar de Fiesta (aankoopadvies) scoort bijna op alle vlakken bovengemiddeld. Zeker als 1.6 met 120 pk in titanium is de auto absoluut niet te versmaden. Het is in principe gewoon een redelijk nette, veilige en praktische hatchback. Maar op het gebied van sturen, schakelen en wegligging is er overduidelijk meer geld, moeite, tijd en liefde in gestoken dan bij welke concurrent dan ook. Dat verklaart eveneens het wat goedkoop aandoende dashboard, bij het ontwerpen daarvan was het geld al op. Het moet uit de lengte of de breedte komen. Het is niet de meest ideale auto om naar de Alpen te rijden, alhoewel het prima kan. Eenmaal aangekomen zul je de tijd van je leven hebben.

Ford Fiesta Sport

YOLO: Chrysler Crossfire (ZH)
€ 8.750
2004
80.000 km

Even kijken. Is het een compacte coupé: yes. Frans of Japans? Nope. Dan komt ‘ie in aanmerking. Eigenlijk is de Chrysler Crossfire exact het tegenovergestelde van de Mini Cooper. Het is een pretentieuze showcar met een matige wegligging. Maar dat is juist zijn charme. Het is een soort Bayliner speedboot voor op de weg. Die motor gorgelt lekker in het vooronder en zorgt voor aangename prestaties. Het ziet er geweldig uit. Daarbij is het ook nog eens een auto die je elke dag kan inzetten. Oké, de V6 lust een beste slok, maar met jouw kilometrage maakt dat niet zoveel uit. Wat dat betreft valt het Yolo-karakter heel erg mee. Maar goed, we weten het: met een Mini heeft dit niks te maken.

Chrysler Crossfire (ZH)



65 reacties

Ik zou toch je No-Go modellen even beter gaan bekijken! Peugeot heeft hele leuke modellen op dit gebied
@eferrari: zo niet renault! Clio RS behoort tot de mogelijkheden!
@kle500: gezien hij uit een leuke mini komt vind ik de clio meteen zo “groot” een leuk aangeklede twingo RS behoort ook tot de mogelijkheden.
Paar keer in gereden en rijden eigenlijk best prettig.
Vooruit een originele mini doet dat met nog meer rijplezier.
@jpoers: al de rest die hier genoemd wordt is niet meteen enorm groot?
@saxoke: ik zeg ook niet dat ze heel groot zijn. Iets met aanhalingstekens. Maar wel direct een klasse hoger dan zo’n originele mini.
Echt YOLO zou zijn: de 1300 uit de mini vervangen voor de 1300 uit een Hayabusa. Houw je nog wat geld over voor nieuwe bandjes;)
@aeromax: grappig dat je dat zegt! Ik zat daar ook aan te denken. Maar is dat haalbaar voor het bedrag?
@willeme:Ja, dat moet wel lukken. Voor rond de 3-4K zijn ze al te vinden.
@willeme: totaal niet. Een los blok kopen is 1. Vervolgens komt het subframe de assen electronica. En wat wel nog meer. Vaker gedaan is een vtec mod. Sterker nog hier rijden enkele van in nl. Maar onder de 10k is nagenoeg niet te doen. Sorry
@dedokter: Precies wat ik dacht ;-).
Mito QV 1.4T 170pk op 1120kg. Stuurt leuk, rijdt en oogt vlot.

Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde QV 170pk nw turbo+d-riem
http://link.marktplaats.nl/m1210193256?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad
@allesmetturbo: Deze mis ik ook
@allesmetturbo: Meteen de leukste van het hele stel!
@berlinetta: ja alleen niet in het zwart! Lekker vuurrood!
@cloverleaf: Nou, rood zou ik laten. Die lak is vrij slecht. Spreek helaas uit ervaring.
@allesmetturbo: of wat ouder en voor een Gt gaan, mooie auto, geweldige rij-eigenschappen
@conflagration: de GT is idd een erg mooie auto en rijdt ook goed. Nog beter met een eibach-bilstein setje vind ik persoonlijk. Alleen zijn de benzinemotoren niet ideaal voor deze man denk ik. De 2.0JTS heeft een ontwerpfoutje waardoor hij veel olie verbruikt en de 3.2 zuipt best veel en word er te zwaar van in de neus. Maar qua design echt een prachtig apparaat.
@allesmetturbo: ben het met je eens, maar ikzelf houd meer van alles origineel, en dan het liefst zwart met die mooie 17′ velgen. Over de motoren, zou een 1.8 ts niet gewoon voldoen, genoeg pit (140pk), mooi geluid en als hij warm is kun je er mooi mee in de toeren rijden. (Hij verbruikt ook wel een beetje olie, maar eens per jaar olie toevoegen is niet zo’n probleem vind ik)
@conflagration: 17″ vind ik ook het mooist staan. De keuze voor set komt omdat ik bij een korte s-bochten op de standaard veren de neus wat zacht vind en de kont zich wat laat zet. Ik heb geen ervaring met de 1.8 maar zal vergeleken bij zijn mini vast niet tegevallen. Bij onze vroegere 2.0JTS ging er elke 1500km een halve liter op:0 verder wel een erg fijne auto en nooit ergens problemen mee gehad.
Eigenlijk kun je niet serieus reageren als mensen complete auto producerende landen uit sluiten .
Te meer omdat de meeste merken niet meer natie-vast zijn, zo komen er FIAT’s uit Polen, Nissan’s uit Engeland, VW’s uit Tsjechë Mercedessen uit Spanje evenals Opels , Audi’s en Volvo’s uit België.
En ik vraag me af wat daar mis mee is.
Vroegâh kon dat serieus verschil uitmaken, zo had Renault een assemblage fabriek in Maubeuge, Noord Frankrijk waar de toen populaire Renault 18 werd gemaakt, maar werden de carrosserieën in Flins zo’n kleine 300 kilometer zuidelijker (bij Parijs) gemaakt en per open vrachtwagen werden er zes stuks gelijk vervoerd.
Naakte bodies dus. Dat ging goed, maar dan ging het regenen, de lol was dat we altijd een vrachtwagen of vier á vijf met naakte carrosserieën in de stromende regen tegenkwamen alvorens we de eerste vrachtwagen tegenkwamen waar ze keurig in een hele grote zak verpakt zaten.
Je kunt je wel enigszins voorstellen welke Renault 18’s later gingen roesten als de neten !
Hier een Renault 18 :
http://boitierrouge.com/wp-content/uploads/2017/03/18-05.jpeg
@desjonnies: mijn opa en oma hadden een R18 Avenue. Na 10 jaar geen spatje roest.
@desjonnies: En toch hebben franse auto’s nog steeds wat meer rammeltjes dan duitse auto’s. Zijn Italianen vaak net ff wat pittiger, koreanen wat saaier in het rijden en de zweden veilige snelweg ridders.

Da gezegd hebbende zou ik nooit no-go lijstjes samenstellen op basis van het thuisland van het automerk. Overal komen goede en slechte auto’s vandaan en allen hebben goede en slechte dingen.
@lekbak: Italianen met techniek van Chrysler pittiger? Fransozen met die techniek delen met Duitsers meer rammeltjes? Koreanen met Europese design chefs en styling saaier dan wat er hier getekend wordt? De jaren negentig hebben gebeld, ze willen graag hun stereotypes terug.
@silverarrow: Italiaanse motoren hebben nog steeds een eigen karakter en als je een nieuwe fransoos onder de kap bekijkt zie je allemaal dingetjes die na een paar jaar los gaan zitten. Net zoals tien jaar geleden. En dat stukje over die koreanen mag je opnieuw proberen, maar dat is ook gewoon waar.
@desjonnies: Opel is inmiddels een tijdje weg uit België, volgens mij hebben ze net een nieuwe bestemming voor het terrein in Antwerpen gevonden, maar Opel in ogenschouw nemende ontbreekt in je lijstje de naam van NV Sobimpex, gevestigd was in de havens van Antwerpen.
Je gaat je toch afvragen waarom een Opel Adam wordt gekozen wanneer je in drie jaar tijd 125.000 kilometer rijdt. Ik vermoed dat er weinig leuke Adams binnen het budget/met zulke tellerstanden beschikbaar zijn.
@phaeton: sowieso leuk en Adam in één zin combineren is mij al een raadsel. Die apparaten zijn echt hondslelijk en rijden alsof de hond ook zijn staart tussen zijn benen heeft.
De mazda en de mg zijn pareltjes
De adviezen van willeme blijven de leukste blogs op Autoblog! Altijd een goed excuus om ook zelf even door gaspedaal.nl te neuzen :-)
Een opvolger voor een legendarische MINI is wel een lastige. Er is maar weinig nieuwers dat zo dicht bij dat kart gevoel komt.
Een leuke not-too-hot hatch is de Suzuki Swift Sport. Ik weet het – Japans – maar echt wel een leuk karretje met die lichtvoetige GTI spirit! Voor 6k heb je er al eentje.
Een Daihatsu Copen heeft vast niet de uitstraling die je zoekt.
Met Franse merken uitgesloten is helaas ook de Renault Clio RS geen kanshebber. Was anders erg leuk geweest: https://www.autowereld.nl/renault/clio/2-0-16v-145kw-rsport-25988544/details.html
Maargoed, ik zou voor de MX-5 gaan. Als MX-5 rijder kan ik je garanderen: dat is een feestje! De balans is zo leuk en het dak kan open! Wat wil je nog meer?
Voor dat geld moet er toch wel ergens een Panda 100HP te vinden zijn?
@potver7: Is een 100HP een ‘speeltje’ voor in de weekenden dan? Denk het niet ;)
@wimbraber: denk dat je je nog vergist!
Een DS3, ja het is Frans maar het rijdt heerlijk, beter dan de Mini.
Ik zou voor de Cooper S gaan, zeker de gaafste van het stel! En gezien dat het een speeltje is/word, zijn er nog zat mods die gedaan kunnen worden.
@wimbraber: om te beginnen eens shoppen bij de jongens van Beek Autoracing in Den Haag (www.minispeed.nl). Die kennen mini’s van binnen en van buiten en hebben alles liggen om hem nog leuker te maken.

Nee ik word niet gesponsord 😉
De MX5, MG of eventueel Crossfire. De rest vind ik niks.
Abarth Grande Punto/Punto Evo, onbekend maakt onbemind. Het is een tijdloze auto.
Yolo!! Volvo 850R Estate. Gewoon even wat anders.
@kennone: Op deze manier wordt je een karikatuur van jezelf.
@kennone: Deze man begrijpt het tenminste! Jij wint dit weekend de reacties!
Honda CR-Z.
Als VAG liefhebber zeg ik: neem de fiesta
Nieuwe MINI is trouwens een veel fijnere auto dan de 500. Wereld van verschil vind ik. De een is een kleine BMW met voorwielaandrijving waarbij alles goed in elkaar zit, de ander gewoon een klein goedkoop autootje met guitig uiterlijk. Maar ja daar is de prijs ook naar.
@frederik: euhm. Wat zit er beter in elkaar bij een nieuwe Mini? Zoals in het artikel al staat is het onderhoud duur. Daarboven gaan ook nog zeer veel dure stukken kapot. Denk aan motoren en versnellingsbakken.
Beetje kort door de bocht denken: het komt van BMW dus zal het wel goed zijn.
Zo een 500 gaat een stuk minder aan kapot.
@pa045: Ik heb het over rijgedrag en -ervaring, niet betrouwbaarheid. Heb zelf een Mini gehad en was blij dat er niets aan stuk ging. Maar leukste auto ooit! Ook best belangrijk.
Een Mazda 3 2.2 diesel CDTi. Even naar de chipboer brengen en je hebt een diesel hot hatch die elke MX5 stof laat happen.
@silverarrow: Goed idee met 5k per jaar. Niet alleen betaal je je dan scheel aan belastingen, je hebt ook nog eens gegarandeerd dure dingen kapot omdat een moderne diesel absoluut niet tegen korte stukjes kan en die zo nu en dan beslist lange afstanden moet rijden.
@lekbak: Als dat de logica wordt kan Levi beter geen auto kopen maar gewoon lekker met het openbaar vervoer of de scooter gaan. Of, als hij een beetje sportief aangelegd is, met de fiets. Daarbij komt dat woon-werk verkeer in Nederland gemiddeld rond de dertig kilometer ligt en ik nog geen diesels bij de vleet op de vluchtstrook heb zien staan. Lang verhaal kort: zeker is dat een goed idee.
@silverarrow: Als je niet geregeld lange afstanden rijdt vervuilt je roetfilter, dure reparatie. Als je veel korte stukjes rijdt vervuilt je hele motor met de egt klep als eerste. Wederom een dure reparatie. Je turbo’s kunnen trouwens ook slecht tegen dit soort gedrag.
Het is ronduit onnozel om voor 5k per jaar een diesel te kopen.

En dat staat nog los van het feit dat de mazda met die 2.2 veel te zwaar is in de neus. Vooral voor iemand die uit een classic mini komt. Ik kan me geen slechter idee bedenken…
@lekbak: Idd, zoiets probeerde je net ook al duidelijk te maken. Toch zijn er massa’s mensen die gewoon 30 km per dag op en neer rijden zonder problemen, laat staan zonder extra problemen tov een benzine auto. En als enkel rationele argumenten op zouden gaan, is het ronduit onnozel om voor 5k per jaar een funauto van 8,5k te willen kopen. Dat zou pas echt een slecht idee zijn.
@lekbak: oh, en het onderstel van een Mazda 3 kan die 2.2 diesel prima hebben.
De eerste Abarth Grande Punto had 155pk uit de T-Jet, De esseesse 180. De latere Evo 165 en met esseesse pakket 185.. 140 is een foutje bedankt!
@theveenmeister: juist. Alternatief is een Evo Sport met 150 pk. Ook voor dit bedrag te vinden.
Gewoon gaan voor de mx-5!!! Als je een net exemplaar kan vinden is het als een trouwe vriend/kind.
Een Smart Roadster is voor mij een absolute no-go. Die automaat verpest is bizar slecht en verpest alles.

Ik zou voor de MX5 gaan, sterker nog, ben zelf ook er over na aan het denken, maar dan een NB 10th ani
@willeme: en een 1-serie? Voldoet aan veel van de gewenste eisen, en lijkt me haalbaar binnen dit budget
Ik vind de Opel Adam en de Smart meisjes auto’s. Denkt iedereen dat je de auto van je vriendin een middag mocht lenen..
Zou hiervoor gaan: Mazda RX8

Super gave Mazda RX8 1.3 I 141KW Renesis Zwart Te Koop
http://link.marktplaats.nl/m1216108016?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Adhttp://link.marktplaats.nl/m1216108016?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Jeremy Clarkson heeft ooit over die Chrysler gezegd dat de achterkant lijkt op een poepende hond. Sinds dat moment kan ik aan niks anders denken als ik deze auto zie. Het klopt gewoon.
@hallobanaan: dat probleem heb ik met het bam logo. (Draai het maar eens 180 graden)
Die Opel Adam is wat zwaar en heeft een te kleine benzinetank als ik me goed herinner. Ik zou voor de Fiesta met 1.6 motor gaan. Auto is licht en heeft een geweldige wegligging en komt naar mijn idee heel dicht in de buurt van het uitgangspunt. Als je voor de Mini gaat, zou ik voor de 2e generatie gaan al zijn reparaties zoals vermeld duur want BMW en zijn ze bepaald niet issue vrij.
Erg moeilijk te vinden, maar als het je lukt, dan zou ik zeker eens kijken naar een celica T-sport! Een lichtgewicht met een fabelachtig hoogtoerig vvti blok, welke ook nog eens een boven gemiddeld goed bochten gedrag heeft. Ook een auto die wel een artikeltje waard is. Helaas erg zeldzaam in orginele staat!
Beste meneer de koper,

Koop een mx5 voor 4000 euro. Van de rest kan je dan 3 maanden op vakantie!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).