Autoblog advies: originele auto met karakter voor €10.000

Auteur: , 97 Reacties

In deze aflevering van Autoblog advies gaan op zoek naar iets aparts!

Saab 9-3 Coupe Aero

“Iedereen rijdt in dezelfde gebakjes.”, “Alle auto’s lijken op elkaar.”, “Wat is het toch saai op de weg.” Zo maar wat zinnen die we geregeld te zien krijgen. De Nederlandse mentaliteit van doe maar gewoon zien we veelal terug op s’lands wegen. Keurige, veilige en degelijke automobielen. Als er een fiscaal voordeeltje gehaald kan worden, zijn wij er als de kippen bij. Op zich allemaal vrij logisch, maar inderdaad wel een tikkeltje saai. Michiel is iemand die dat ook zo ziet. Dat niet alleen: hij voegt de daad bij het woord en gaat op zoek naar een nieuwe auto. Momenteel zit hij achter het stuurwiel van een Jeep Cherokee 4.0, ook al een niet auto die je elke dag ziet. Omdat hij iets anders zoekt heeft hij een een bericht verzonden.

Hierin stelt Michiel dat hij tevreden is over de Jeep, maar dat de auto op hogere snelheid wel érg dorstig is. En ondanks dat Michiel niet veel rijdt, zijn de kilometers die hij tegenwoordig maakt op hogere snelheid. Dit doet hij met zijn hond en/of zijn vriendin, dus een beetje ruimte is wel gewenst. Hij moet vooral een originele en karaktervolle auto zijn, graag eentje die je niet op elke hoek van de straat ziet. Het mag ook wel iets sportiever dan de Jeep, niet heel erg moeilijk, lijkt ons. Een Cherokee wordt pas sportief als de stuurbekrachtiging niet functioneert.

Bijgaand de tabel met de eisen en wensen van Michiel:

Huidige /vorige auto's:Jeep Cherokee 4.0 Limited (2000)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€7.000 tot 10.000
Jaarkilometrage:10.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Jeep is wel érg dorstig op hogere snelheden
Gezinssamenstelling:Vriendin, hond
Voorkeursmerken /modellen:Alles met een beetje karakter/humor. Als het even kan Zweeds/Duits.
No-go modellen / merken: Iedere auto die je aan de ANWB Kampioen of Omroep Max doet denken.

Kortom, een eigenzinnige auto die gewoon dagelijks bruikbaar is. De redactie ging in beraad en kwam op de volgende keuzes uit

Mazda 3 MPS
Ik heb er nog nooit een huisvrouw in zien rijden. Sterker nog, je ziet ze sowieso erg weinig. Waanzinnig onderschat destijds. Terwijl een Golf GTI 200pk had en de Opel Astra OPC een monsterlijk vermogen had van 240pk, kon je bij Mazda een 3 MPS krijgen met 260 paarden, wat nog best een voorzichtige indicatie was. Dit is een zeer vlotte auto, dat moge duidelijk zijn. Daarbij ook nog eens lekker praktisch: 5 deuren, ruime kofferbak en alle gangbare opties hebben ze allemaal. Je moet even zoeken, maar voor 10k kun je een meer dan prima exemplaar vinden. Misschien worden het wel klassiekers, want voorlopig komt er geen MPS versie meer van de Mazda 3.

Mazda 3 MPS

Dodge Caliber SRT-4
Heerlijk onbehouwen. De SRT-4 is de opvolger van de bijzonder snel sprintende Neon SRT-4. De Caliber is wel een stuk praktischer: 5 deuren. Het uiterlijk is heerlijk over the top: spoilers, dikke bumpers, grote velgen: alles. Echt verfijnd is het allemaal niet, maar dat maakt niet uit. De stoelen zijn on-Amerikaans goed, de rest van het interieur is acceptabel, niet meer dan dat. Maar maakt dat uit met 295pk? Je zal geen v of 65 plusser aantreffen in een SRT-4. Mocht je tuningsplannen hebben, hebben we goed nieuws. Dit 2.4 blok kan met gemak 100pk méér leveren. Voor 10k zijn ze te vinden, maar veel keuze heb je niet: nieuw was het geen verkooptopper.

Dodge Caliber SRT-4

Renault Avantime 2.0 Turbo 16v Dynamique
Deze zit iets minder in de hoek van sportief, maar scoort wel enorm als het gaat om een karakter. Op papier hopeloos: te zwaar, te apart en niet eens zo ruim. Maar dit is een auto waar je helemaal verliefd op wordt als je hem hebt. Net als je huidige Jeep zit je lekker hoog. Dankzij het vele glas heb je altijd een bijzondere ambiance. Bijna alle Avantime’s zijn compleet afgeleverd, dus het ontbreekt je aan niets. Het is in wezen een doorontwikkelde Espace III, dus de horrorverhalen van de Vel Satis ontloop je. Gaat ongetwijfeld een klassieker worden. Sommige exemplaren zijn al wat duurder aan het worden, maar er zijn er nog genoeg betaalbare exemplaren te vinden. Veel exemplaren hebben een V6, op zich geen verkeerd blok. De 2.0 Turbo heeft onderin meer koppel en is eigenlijk prima voor deze auto.

Renault Avantime

Honda Accord Coupe EX V6
In eerste instantie dacht de redactie aan een 330Ci Coupe, maar dat is ook zo standaard. In principe mag je hem bij het lijstje optellen, maar vandaag kijken we naar de Honda Accord Coupe. Ondanks de naam heeft deze auto niet zo veel te maken met de Europese Accord. De Coupe was namelijk gebaseerd op de Amerikaanse Accord. Je zou denken dat het dus een zwalkende auto is geworden, maar niets is minder waar: de vering en demping zitten qua afstelling tegen het stugge aan. Ga wel voor de V6, een van de fijnste VTEC motoren ooit gebouwd. In tegenstelling tot veel andere VTEC units heeft de 3.0 redelijk koppel onderin, maar nog altijd die rush als je doortrekt tot het rood. Veel zijn er niet, maar het valt op dat de meeste Accords Coupe van een liefhebber zijn: ze zien er veelal uitstekend uit.

Honda Accord Coupe EX V6

Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor
De CLC? Wat is dat ook alweer? De A3 was een schot in de roos voor Audi, compacte afmetingen in een chique koets met een hoogwaardig interieur. Dat het gewoon een Golf met ringen was zullen we even niet benoemen. BMW pareerde dit met de 3-serie Compact en Mercedes met de C-klasse Sportcoupe. Deze kreeg een tweede leven na de facelift als CLC. Qua uiterlijk moest deze refereren aan de C-klasse van de W204 generatie. Complete flop natuurlijk, maar daar gaat het nu niet om. De doorontwikkelde C is een fijne reisauto, heeft een zeer bruikbare kofferbak en ziet er zeker origineel uit. Dit is een D-segmenter met de kont er af. Voor 10 mille kun je heel redelijke exemplaren vinden. Dit is typisch zo’n auto waar je wel een beetje op moet kunnen afdingen, want ik ken niemand die een CLC wilt. Of kent. Jullie ook niet, waarschijnlijk.

Mercedes-Benz CLC200 Kompressor

Volvo C70 2.4
Twee vliegen in één klap, want het is én een Zweed én een cabriolet. Van alle klapdakcabrio’s is de C70 (rijtest) nog altijd een van de meest geslaagde. Slecht sturen doet het zeker niet, maar deze auto is overduidelijk gericht op comfort. Een volwaardige vierzitter is het niet, maar je hebt tenminste achterbank die je kunt gebruiken. Aangezien je net als ondergetekende groter bent, dien je wel op te letten met in en uitstappen, want de A-stijl loop enorm ver door. Heb je altijd met dit type Cabrio. In het budget kun je een C70 met vijfpits 2.4 vinden met behoorlijk wat kilometers op de klok, bij een particulier. Geen powerhouse, maar wel een prettige motor met een herkenbare roffel. Bekijk het aankoop advies van @Wouter om te zien waar je op moet letten.

Volvo C70

Saab 9-3 Aero Coupe
Beetje vreemd, maar wel lekker. In 2002 kreeg de Saab 9-3 Aero een facelift. De Viggen ging eruit dus kreeg de Aero de smakelijke bodykit van de Viggen. De sportstoelen zijn fantastisch: typisch Saab. Nadeeltje is wel dat deze wat te hoog staan, maar na een lange rit heb je daar geen last van. Echt zo iets wat je in eerste instantie opvalt. De motor lijkt niet zo bijzonder, maar klinkt een stuk beter dan de huidige torretjes. Daarbij is de bak dusdanig gespatieerd dat ie er altijd aan sleurt. Niet de meest dynamische auto, wel karaktervol. En snel. In jouw budget kun je gaan voor de mooiste exemplaren. Tip: vermijd de automaat, haalt te veel snelheid eruit.

Saab 9-3 Coupe Aero

Yolo: Porsche 928  S
Aanvankelijk leek de Ford Mustang de Yolo te gaan worden, maar de aanvrager heeft een lichte voorkeur voor Zweeds of Duits. Dan is een Mustang wel een grote stap. Veel Duitser dan een Porsche 928 gaat het ook niet worden. Er gaan enorm veel horror verhalen over op het internet betreft de betrouwbaarheid van de 928. Dit is ten dele waar. Mits redelijk onderhouden kun je er prima kilometers mee maken. Zoek een specialist voor de onderdelen en onderhoud. Zorg dat je wel een ‘S’ model hebt, de eerste serie 928’s hadden slechts 240pk, met de S werd dat meteen 300. Voor 10k heb je zeker niet de mooiste 928, maar een deugdelijke moet te vinden zijn. Het hoeft geen betoog dat je goed je huiswerk moet doen om te kijken waar je op moet letten en dat de onderdelen erg prijzig zijn.

Porsche 928 S. En check die benen!!!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



97 reacties

ALFA 159
@hans75: ….
@hans75: Die valt af, het mag geen auto zijn die aan de ANWB doet denken…
@moveyourmind: Niet meer zeggen hoor, want dat vind @Hans75 niet leuk…
@hans75: Hij zoekt iets met humdor, niet iets waar je chagrijnig van wordt en waardoor je een ringmap met garagefacturen mee kan vullen…
@850t5r: en @moveyourmind :volgens mij zoeken jullie iets met humor.. want dat is wel nodig met dat verjaardagspartijgebazel… allemaal nogal achterhaald en gesponsord door boring car brigrade,,,
@hans75: tijdens onze zoektocht hebben we jou direct overgeslagen en je comment bevestigd direct waarom we verder zoeken…
@hans75: De Alfa 159 doet mij alleen maar aan de ANWB denken omdat deze Auto Kampioen is op Autoblog…
Een mooie Alfa 147 GTA is ook nog wel te vinden voor 10k en dan heb je een beul van een motor in het vooronder. Maar zo’n Mazda 3 MPS vind ik stiekem ook heel gaaf, bloedsnel en betrouwbaar maar tegelijkertijd een beetje anoniem.
@trustmeiamanengineer: het geluid van de busso….
@dutchdriftking: onbetaalbaar
@trustmeiamanengineer: geen idee hoe het met de Mazda is maar k heb maar weinig issues gehad met de GTA de laatste paar jaar en het geluid van de busso…. :)
De hoofdfoto geeft het antwoord al… Zeker als je het vergelijkt met kwalitatief treurige producten als de Caliber en Avantime. Ook nog eens ‘shooting braken’ dus makkelijk met de hond. En de 4 cilinder Turbo’s zijn niet kapot te krijgen
@svenska_aeroplan_ab: ik zou ook voor de SAAB gaan. De Porker is weer net zo dorstig als de jeep die hij nu heeft…
@Svenska_Aeroplan_AB: lol @ treurige Dodge… ja de draagarmen en bussen moeten elke 2 jaar. Maar blok is sterker dan dat van een Saab. Electra probleemloos en een bult aan koppel.
Ding sprint echt keihard naar de 250. Vergelijken met een Avantime qua onderhoud kan echt niet. By far de snelste optie, alleen de MPS komt in de buurt…
Dodge
@dutchcorvette: Nee, lijkt leuk, maar is een drama. Ken iemand die er een had; interieur is echt wel slecht, lijkt snel, maar is het stiekem toch niet, rijdt als een hork en niet zo ruim als je denkt.
@dawwg: lol lijkt snel maar is het niet….. top van 260 en 14 seconden op de kwartmijl…. hoezo niet snel? 600dollar er tegenaan en je gaat naar 380pk. Dan komen er weinig auto’s meer langs zij hoor!
@dutchcorvette: Vanuit Mercedes(SternAuto) enkele jaren geleden overgeplaatst naar Eagle-CDJ(Chrysler-Dodge-Jeep) wat ben ik geschrokken! De gemiddelde MB klant ging over zijn nek als iets uit Duitsland moest komen(1dag levertijd), bij CDJ werd een levertijd van 3 weken geaccepteerd onder het motto: Beter lang wachten dan niet meer leverbaar. De kwaliteit was ook bedroevend. De beste auto’s in het lijstje hierboven: Mazda3;Mercedes CLC; en allerbeste de HONDA!
@audicoupe84: Dan moet je ook zien welke onderdelen… wat gaat er stuk bij een srt-4, ja draagarmen, rubbers en lagers….. zijn nou niet echt dingen waar je abrupt onderdelen voor moet hebben! Veel onderdelen komen uit distributiecentrum in Frankrijk… De dealers kunnen er dus gewoon wat aan doen, maar betere afspraken ho maar, ze verkopen liever meer onderdelen voor die duitsers!
Heb het niet zo in het algemeen voor Saab, maar hier zou ik toch voor de Saab gaan, wat een leuk ding zeker in het rood.
@misterdrogba: zo’n saab lijkt me inderdaad ook leuk! En anders zou ik voor de 3mps of accord coupé gaan. C70 cabrio is hee gaaf, ala het budget iets ruimer was.
Alfa Romeo Brera/GT, of een Peugeot 407 coupé met 3.0 v6?
Verder is een mooie 9-5 aero of vector ook niet te versmaden!
Mijn eerste gedachte was dat er toch wel wat gekkers te vinden moet zijn voor dat geld. Maar ik kan vandaag weinig bedenken. Een scirocco valt binnen budget, dat vind ik altijd een leuke verschijning. Een lancia Delta zie je ook niet vaak. Maar echt spannende keuzes zijn dit niet.
@lekbak: deze artikels zijn echt niet goed voor mij. Nu begin ik al zin te krijgen in een Delta. Een rode graag.
http://link.marktplaats.nl/m1065268947?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88469
@lekbak: of wat verder in europa gaan kijken. Voor dat geld vindt je ook al verschillende 1,8 turbo benzina’s! 200+ pk in mooie verpakking
@phdg: een hoop mensen hebben geen zin in dat gedoe van importeren. Ook zit je met gebrek aan garantie en moet je nog bpm betalen waardoor het vaak nauwelijks de moeite waard is. Ik zou het voor iets speciaals geen probleem vinden, maar voor een simpele Delta lekker in Nederland blijven.
@lekbak: aha, daarom in andere richting is het anders zeer eenvoudig. Juist een Lancia gekocht in Nederland uitvoeren was super eenvoudig en importen in België kostte, hou je vast… 4 eurocent!
@phdg: het importeren op zich is niet zo moeilijk. Maar je wordt hier bijna standrechtelijk geëxecuteerd als je als Nederlander met een niet Nederlands kenteken rijdt (Europees kenteken bijvoorbeeld) dus je moet de auto al hierheen traileren. Dan moet je nog wachten tot ze tijd voor je hebben en nog wachten tot je de papieren binnen hebt. Als je geluk hebt kan je anderhalve week na aanschaf rijden. Behalve de bpm zijn de kosten wel te overzien (minder dan €250), maar je hebt wel de risico’s.
Mazda RX-8
Ik zou voor de CLC gaan, ik ben echt een liefhebber van deze auto, net als van de C-klasse Sportcoupé. Ik vind ze ook niet lelijk, alleen het interieur van laatstgenoemde is hopeloos verouderd. Maar goed, als Dat het enige is
@granlusso: niet lelijk nee? Je had de kont nog niet gezien?
Waarom bij de eerste 2 opties benoemen dat je er nog nooit een vrouw in hebt zien rijden,
doen vrouwen je direct aan omroep max/anwb kampioen denken?

Een basisschool lerares bij de basisschool in de wijk waar ik woon reed een aantal jaar geleden een gele 3MPS, mooie auto!
Saab hands down
Een Infiniti FX 35 zie je bepaald niet elke dag. Het lijkt mij de beste rariteit die je voor dit geld kunt kopen. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=291803285

@knipperlichtje: of een Nissan 350Z?
Dodge Stealth. In Duitsland staat zowaar een R/T te koop, prachtig ding! Je hoeft ‘em alleen nog maar in rood te spuiten ;-)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/258214651?asrc=st|as
@Rob: gaaf ding om te zien, maar hoe rijdt het? Al zo goed als de laatste corvettes of nog van het stereotype?
@dunhozzie:
Wel, stiekem is het een Mitsubishi 3000GT. Dus ook de Stealth heeft vierwielaandrijving, meesturende achterwielen, instelbaar onderstel en dezelfde twin turbo motor. Dus denk dat het rijden an sich wel snor zit en absoluut niet onder doet voor Europese sportauto’s uit die tijd. Kwalitatief schijnen er wel wat issues te zijn….
@Rob: weer wat geleerd thx!
Oom en tante van me rijden in een CLC (wel de 220CDI) al een jaar of 10-15, uiterst tevreden over de auto. Precies uiterlijk gelijk aan de geplaatste foto. Succes met de zoektocht!
Ford mondeo st220 of een mazda 6 mps!
“met zijn hond/vriendin”
Impreza gt
Smart roadster
Porsche
Graag een vervolg met de keuze + uitleg! ?
Een beetje kleur doet al wonderen. Zelfs een Golf wordt een leuke auto om te zien in “kanarie geel”
Ik zou het wel weten met dit budget…

En zou een mooie Jaguar XK8 aanschaffen. De ‘gewone’ zonder turbocharger is zeker niet heel erg zuiniger, maar verbruikt desondanks stukken minder dan een Cherokee.
@moveyourmind: prachtig idee, wel tricky met de hond ;-)
@dunhozzie: De hond is nog het minst tricky…

Dat bijna het hele budget er door gegebrast wordt met de aanschaf des te meer. Desondanks zou ik de gok zeker durven te wagen met een goed onderhouden exemplaar.
@moveyourmind: ik heb op het punt gestaan om het te doen met een XKR, tot mijn realistisch brein zei: 2 kids plus 50000km betekenen een leaseauto. En ik heb geen plaats / budget voor een 3de auto. Misschien ooit nog
Staan veel leuke en unieke autootjes te koop voor 10K

Buick Riviera (vette oldtimer !)
Chrysler 300C 5.7 HEMI
Honda Integra Type R
Jaguar XJ6 of XK8
Lexus RX 300
Maserati Quattroporte V6
Mazda RX- 7
MB 500 SEC Lorinser
MB C32 AMG (of CL500 of CLK500 AMG of E500 AMG)
Nissan 200SX
Nissan Murano V6
Saab 9.5 2.3 Turbo
Subaru Forester 2.5 AWD XT
Volvo S70/V70/V70 XC/S80 T5
@dawwg: dacia logan uit 2008
Ik heb een witte 120i e81 te koop voor 10.000. Erg mooie en snelle auto met op maat gemaakt hondenhok achterin.
@bmwe81: laten we wel wezen; een E81 120i is toch wel een beetje “dertien in een dozijn”…
@e1000bmw523i: 116 en 118 wel vaak en als 5 deurs. Maar deze zie je niet veel…
7 tot 10k en jullie komen net dit rijtje…
Lexus IS200
Apart lijstje, @willeme. Ik zou hands down voor de Saab gaan. De YOLO Porsche is ook leuk, maar heeft een belangrijke handicap: de ouderwetse conventionele automaat die aan die V8 hangt…

Echter ik mis nog wat in je lijstje. Denk je aan karakter, dan denk je aan Italiaans… Omdat de hond ook comfortabel mee moet kunnen, zijn een sedan, hatchback en een stationcar je enige praktische keuzemogelijkheden (lijkt me).
De open deur van de 159 SW ga ik niet maken, maar wat te denken van deze Alfa Romeo 156 GTA sportwagon? Voor een vergelijkbare prijs heb je ook een 147 GTA. Een vergelijkbare beul is deze Delta.
Als het klassieke karakter je aanstaat, zou je een Alfetta Quadrifoglio Oro of Giulietta Gran Turismo kunnen overwegen. Voor wat meer flair, is deze 166 de aangewezen kandidaat.

Maar je voorkeur gaat uit naar Duits/Zweeds. De Zweedse karakter-kandidaten zijn al gepasseerd, maar zeg je Duits+Karakter, dan zeg je ’02, E21 en E30. Dit zijn de wat voor de hand liggende keuzes, maar er zijn nog een paar opties aan de andere kant van het spectrum.
Zeg nou zelf, zo’n E38 heeft toch ook een bepaald karakter…? ;) Ook hier zou je voor wat meer klassiek kunnen gaan: in de vorm van deze E23 of de voorloper van de 7-serie.
Een gulden middenweg tussen grote slee en compact, is de 5-serie natuurlijk. Nu ga ik je geen E39 touring aanraden (al heeft die ook karakter naar mijn mening, maar jij ziet ze waarschijnlijk – net als de E46 3-serie touring – te veel…). Dat wordt dus de eerste touring der 5-series in de vorm van deze E34 540i touring (heb je toch nog een V8) met handbak (!), of gewoon de eerste 5-serie in de vorm van deze eveneens handgeschakelde E12 520. Zonder “i”, want carburateur. En vier cilinders. En we weten allemaal dat carburateurs gelijk staan aan plezier en karakter (vooral in de winter)…

Veel succes met je keuze, Michiel!


O ja, Willem of @autoblogger… Ik blijf hangen… ;)
@e1000bmw523i: De Porsche 928 heeft een automaat van Mercedes, prima ding. En een handbak is gewoon mogelijk. Ongeveer 35% heeft een dogleg 5-bak.

Alfa 156 GTA Sportwagon had er in gekund, klopt. Alhoewel ik die Lancia Delta HPE altijd bijzonder gaaf heb gevonden. Puur op uiterlijk zelfs mooier dan een Integrale.

Zelf zou ik de E34 doen. Schitterende klassieker in wording. En V8 met handbak is altijd goed.
@e1000bmw523i: Potverdikke. Jij hebt er anders ook aardig werk van gemaakt. Allemaal fraaie opties die ook allemaal in het plaatje passen. Complimenten.
@viezefreddyw: tja, ik miste gewoon wat in het lijstje van Willem… ;)
@e1000bmw523i: Klopt, zeker waar. Maar wij als reageerders moeten ook wat hebben om over te schrijven he. Ik vind dit een van de leukste topics. Ben soms wel eens een uur bezig om een leuk advies te kunnen geven. Vind ik leuk om te doen. Als Willem alle geschikte auto’s opnoemt hebben wij niks meer.
@viezefreddyw: dat is ook weer zo.
@e1000bmw523i:
het verbaasd mij enigszins dat je niet een 3-serie compact opnoemt ;-)

Zo’n tweede generatie 325i lijkt haast perfect gezien de wensen van de vraagsteller. Een mooie:
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/bmw/3-serie-325ti-compact/5354080
@Rob: Jij hebt een pilsje verdiend. Deze is zowaar aan mijn aandacht ontsnapt.
@e1000bmw523i:
Dan wel een stevige Duitse halve liter (het is nog geen 4 uur, dan had ik een liter gezegd ;-)) graag!

Ik vind overigens dat er maar bar weinig 325’s te koop staan…. In Duitsland wel meer natuurlijk. Voor 5k is deze misschien wel een weekendje Berlijn waard:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/288639257?asrc=st|as

Trein heen, met de auto terug? ;-)
@Rob: klopt. De markt bestaat vooral uit 316ti.
@Rob: Ik ga naar Berlijn…maar wel met de auto. Eerst kijken. Transport regelen kan altijd nog. Ding heeft de juiste kleur ook nog (blauw i.p.v. zwart)!
Een S40 T4. Sleepertje pur sang. Veel tuning potentieel en nog steeds een leuke verschijning, zeker de facelifts. En echt snel.
Of een Mazda 6 MPS. 4×4 dus minder torquesteer en wat meer ruimte. En ik vind dat model 6 echt een knappe auto.

PS. Die Jeep, ga je die verkopen of inruilen? Mocht ie te koop komen, zou je me dan aub de link van de advertentie willen sturen via prive bericht? Dan kan ik eens kijken of het haalbaar is voor me. Mis mijne enorm. Thanks!
Duits + karakter. Veel succes!
@lalancia: oude BMW-tjes…
Toch maar wel even een kort verhaaltje typen @willeme. Dus ik zal eens een klein beetje mijn best doen.

Prachtige reden heb je verzonnen om een andere auto aan te schaffen. Daarnaast heb je er een mooi budget voor vrijgemaakt. Voor 10.000 knaken kan je wel wat fraais vinden denk ik.

Ik heb een tikkeltje verbaasd naar het advies van Willem gekeken. En waar ik nou verbaasd over ben is dat ik geen Alfa Romeo 159 zie! Is toch wel een beetje het heilige beestje van AB. En als je zo eentje hebt met een 3.2 V6 is dat meer dan terecht. Het blok is helaas geen Busso, maar het geluid en de prestaties zijn zeker niet misselijk te noemen. Dat TI pakket is zo mooi he, erg fraaie velgen! Het interieur ziet er fraai uit. Goede stoelen met stoelverwarming, de mooie rode accenten en een navigatiesysteem. Best prettig. Een goede keuze zou dit zijn hoor, een 159 sedan kom je niet al te vaak tegen en al helemaal niet een Q4.

Wil je een hatchback, iets sportiever en een goed sturende auto? Dan kan je niet om een Ford Focus ST heen. Dit zijn echt goed sturende en fijn en sportief rijdende auto’s. Dat is namelijk waar Ford een kei in is. Ze rijden ook bijzonder prettig, het is geen stuiterbal. Maar als je het pedaal intrapt, de 5-cilinder hoort werken en roffelen ga je er als een speer vandoor. De charme van deze auto is dan ook dat je het van buitenaf niet goed ziet dat het een snel beestje is. Qua ruimte zit je hiermee ook zeker niet verkeerd. Misschien wel de beste optie.

Misschien wil je meer luxe en comfort in de auto en wil je een auto die het fantastisch doet op de autobahn. Dan moet je gaan voor een van de fraaiste opties en dat is de BMW E39 530i. En oh oh, wat is dit een fraai en smetteloos exemplaar. De kleur is misschien een beetje saai maar het staat hem fantastisch. Eigenlijk moet ik hierover niks gaan zeggen. Deze dingen rijden fantastisch, de motorblokken klinken goed en zijn erg betrouwbaar. De beste @e1000bmw523i zal je op handen dragen als je dit koopt. Terecht natuurlijk.

Ik persoonlijk ben geen fan van Volvo, althans lang niet van alle modellen. Er zijn een paar modellen die ik wel kan begeren en de S40 is daar eentje van. Al helemaal als het om een Volvo S40 2.4I gaat met R-Design. Dit is gewoon een erg fraai ding hoor. Ziet er erg goed uit met dat R-pakketje. En met een Volvo kan je overal mee voorrijden natuurlijk. Net als de Ford klinkt dit ook heerlijk door middel van zijn 5-cilinder. Prima reisauto waar je veel comfortabele kilometers mee kan maken. Een V40 kom je natuurlijk aardig vaak tegen maar een exemplaar als deze is schaars. Goede keuze.

En weet je, voor de rest zijn er nog zat opties om uit te kiezen. Echt bizar. Een RX8? Tof ding, maar wees er zuinig op en lief voor. Wel een toppertje. Of een Honda Civic Type R? Fraai ding, echt. Rijdt goed. Voor zijn tijd was ‘ie belachelijk snel met zijn 200PK. Misschien valt er een Renault Laguna Coupe te vinden voor dit geld? Fraaie optie, een van de mooiste auto’s gebouwd van Renault de laatste tijd. En als laatste misschien deze bijzonder fraaie Skoda Octavia RS. Wat een knallende kleur zeg, dat geel. Staat hem perfect. Dit is in feite een alleskunner. Comfortabel, rijdt prettig, veel ruimte en is lekker snel. Fraaie optie, goede auto die je niet zo vaak tegen komt.

Ik wens je veel succes met je zoektocht, ik ben benieuwd wat het gaat worden voor je.
@viezefreddyw: joh, dus jij doet de 159 en E39 wél! Fijn!

E39 natuurlijk. Punt uit!
@e1000bmw523i: Fraai exemplaar he? Ik had het wel geweten hoor. Toekomstig klassiekertje.
@viezefreddyw: hij mist naar mijn mening wat: multifunctioneel stuurwiel en cruisecontrol. Vooral op de lange trajecten (inclusief trajectcontroles) wel zo prettig…
@e1000bmw523i: @viezefreddyw: al heeft hij wel de uitgebreide boordcomputer. Dus met een beetje geluk zit de sleepring er al standaard in en is het dus een kwestie van een ander (OEM!) stuurwiel en een extra zekering erin zetten.
@e1000bmw523i: Daar ben ik het wel met je eens. Hij is vrij kaal. Maar zo zijn er wel andere exemplaren binnen het budget met de juiste opties.
@viezefreddyw: over karakterbakken gesproken: Volvo 240 2.3i. Staat bij mij zo onderhand op de hoek (ietsje verder). En bij een specialist die beter aangeschreven staat dan de officiële merkdealer die ook hier zo onderhand op de hoek zit (iets dichterbij).
De Honda en Mazda zijn ok voorstellen, maar de rest van die lijst… Hopelijk neemt niemand dit advies serieus
@faithnomore: u rijdt een volkswagen golf?
@lekbak: uiteraard, als ik me niet kan vinden in het adviseren van auto’s die of legendarisch onbterouwbaar zijn of legendarisch slecht rijden of gewoon nogal oud/duur zijn als dagelijks vervoer dan moet ik een grijze muis zijn en moet ik dus ook wel met een golf rijden. Overbodige vraag dus eigenlijk.
@faithnomore: De Mercedes, volvo en Saab zijn hele veilige keuzes. De porsche kan oud zijn, de Renault heeft het imago onbetrouwbaar te zijn (wat vaak reuze meevalt) en de dodge is een onbekende. Die auto’s afschieten met jou argumenten getuige van ernstig gebrek aan fantasie en lef. Iets waar de gemiddelde golf goed bij past.
@lekbak: de Saab durf ik niet echt zeggen, maar blijft een Opel met Opel problemen. De Volvo is bij mijn weten een van de cabrios met de slechtste chassis stijfheid. Die dodge, Tja, Amerikaans interieur en, de normale versie rijdt niet echt goed. Die avantime had toch de naam of zelfs voor een Renault slecht in elkaar te steken.

Maar goed, iemand die een Cherokee had zoekt misschien geen rijdynamiek :-)
@faithnomore: De vorige C70 Cabrio was niet echt torsiestijf, alhoewel niet zo erg als de Saab 900/9-3 van die tijd. De tweede generatie was een heel stuk beter.

De Dodge Caliber SRT-4 is wat rijden betreft totaal niet te vergelijken met een reguliere Caliber. Niet een perfecte auto, maar wel degelijk karaktervol.

De Renault Avantime en Vel Satis kwamen bijna tegelijkertijd op de markt. De Vel Satis deelde zijn techniek met de Espace IV en had erg veel last van kinderziektes. De Avantime is zoals aangegeven een Espace III en is minder erg dan de verhalen doen vermoeden. Ja, ze hebben hun eigenaardigheden maar zo slecht als soms gesteld wordt is het niet.

Was het maar waar dat de 9-3 een Opel was met Opel problemen. Dan bestond Saab tenmisnte nog. De 9-3 is zeker geen degelijke auto, maar wel origineel. En voor 10k heb je echt een hele mooie Aero in uitstekende staat. Ook wat waard.
@faithnomore: De Dodge die hier geopperd word is wel degelijk de snelste van het stel, al zal de mps het op het circuit het winnen, is de praktische bruikbaarheid van de Caliber een stuk beter…. Ik beloof niet gauw wat, maar een proefrit met een srt-4 zal je verassen als je uit een Jeep komt. 14 seconden 1/4mijl out of the box is gewoon SNEL voor zo’n betaalbare productieauto
Een Subaru outback of Legacy break met een heerlijke 6 cil boxer!
Hij wil een auto met karakter en humor.
En het liefste Duits
On-mo-ge-lijke opgave
Of je moet serieus op zoek naar een R0 80 van NSU
De rest heeft net zoveel humor als een breinaald !
@desjonnies:
Eerste generatie Audi TT 1.8 Turbo?
Tweede generatie 325i compact?

Zijn op zich wel grappige auto’s….
@Rob:
u is helemaal gelijkhebbend in deze !
Lijstje met leuke auto’s, weer eens wat anders…

Pa rijdt al meer dan 10 jaar een accord coupe 3 liter in mooi Donkergroen..laatst had tie weer een grote onderhoudsbeurt..enkel weer olie verversen, filtertjes etc en gaan..dijk van een auto, nihil olieverbruik.

Zo een mps zijn top auto’s…
De Honda met 3ltr Vtec ik rijd deze zelf iedere dag met veel plezier. het zijn wel altijd aut. transmissies. indien je zelf wilt schakelen dan de MPS van Mazda. De rest is rotzooi voor de garage (rekeningen).
@sracert: Het onderhoud na 15 jaar: 1x abs sensor vervangen en 1x start relais vervangen. voor de rest geen mededelingen buiten apk en 1x per jaar grote beurt.
@sracert: Oh was ik nog vergeten: nadat de auto netjes is warm gereden plank ik nagenoeg altijd om de heerlijke 3ltr. Vtec te horen spinnen…… en scherp sturen absoluut.
De Porsche uit het rijtje!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).