Autoblog advies: vlot surfboardvervoer voor 10k

Auteur: , 54 Reacties

En het mag wel een beetje leuk zijn, ook!

Volvo XC70 Surf Rescue '07

Een surfplank moet mee kunnen en het moet een leuke, vlotte auto zijn. Kijk, dat zijn nog eens de lekkere verzoeknummers. Vandaag zijn we voor Autoblog-lezer Frank op zoek naar een leuke, compacte maar praktische auto. Hij legt zijn kilometers nu af in een MINI Cooper D leaseauto. Hij heeft echter een nieuwe baan gevonden (gefeliciteerd!) waarmee hij de leaseauto moet inleveren.

Voor zijn nieuwe werk gaat hij aanzienlijk minder kilometers maken, maar hij niet helemaal zonder auto zitten. Hij gebruikt de auto voor kortere ritjes, woon-werk verkeer en om erop uit te gaan met de surfplankL: Frank is een fervent wind én golfsurfer. Een echte Beach Boy, dus.

Daarnaast houdt hij ook van autorijden, dus de vervangende auto mag best wat rijplezier bieden. Frank is op dit moment erg te spreken over zijn MINI, alhoewel het van hem wel een stukje sneller zou mogen. Dat snappen we natuurlijk. Er moet in elk geval een windsurf-pakket inpassen. Dat lukte destijds ook al in zijn oude Peugeot 106, maar het moet een hatchback of kleine stationwagon zijn. Een sedan of coupé is echt uitgesloten, hoe leuk die ook kunnen zijn.

De huidige MINI van Frank is zeer compleet uitgerust. Hij weet ook dat dat niet mogelijk zal zijn met de nieuwe auto, maar een beetje luxe is zeker gewenst. Een goede stereo is een must. Als laatste: het mag best smoelen en er anders uitzien. Frank heeft absoluut geen zin in ‘gewoon’ een snelle Polo of Golf. Leuk, maar voor Frank veel te saai. De wensen en eisen van Frank vind je in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Mini Cooper D (2015)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beiden
Budget:10.000 (Evt. 12.000)
Jaarkilometrage:15000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe baan, leaseauto gaat eruit
Gezinssamenstelling:Samenwonend met vriendin
Voorkeursmerken /modellen:Hot hatches / Compacte snelle stations
No-go modellen / merken:Sedans/coupes (ivm surfgear)

Skoda Fabia RS Combi (5J)
€ 9.500
2013
65.000 km

Het is een beetje een vreemde niche, maar de rappe B-segment stationwagon is wel degelijk te vinden. De Skoda Fabia RS Combi is een goed voorbeeld. De meeste Fabia stationwagons zijn die extreem trieste Greenline driecilinder diesels. Het type auto dat uitstraalt dat je het hebt opgegeven. De RS is anders, die ziet er ten eerste veel dikker uit, zeker in het felgroen is het een gaaf ding om te zien. Het is wel een auto die iets verlaagd mag worden, maar gelukkig is er voldoende voor te vinden wat dat soort onderdelen betreft. De aandrijflijn moet je zorgvuldig controleren. De motoren zijn notoire olieboten en de bakken kunnen vroegtijdig de geest geven, check daarom ons Fabia-aankoopadvies. Om te rijden is het niet zo vermakelijk als een MINI, maar met name het hoge vermogen maakt veel goed. Het zijn verrassend snelle auto’s.

Skoda Fabia vRS Combi (5J) '13

MINI Cooper S Clubman (R55)
€ 9.950
2007
95.000 km

Het begint een beetje een vaste klant te worden bij deze rubriek, de MINI Clubman. Het is echter de meest logische opstap van wat je nu rijdt. Je gaat wel een generatie erop achteruit, maar dat is niet zozeer een nadeel. Ja, met name in het interieur merk je dat je in een ouderen auto zit, maar het rijden is gelukkig ook veel ouderwetser. Deze generatie MINI’s zijn gewoon leuker om te rijden. Sturen gaat directer, de ophanging is stugger en de auto voelt gewoon levendiger aan. De motor is een pareltje. Net als bij de Skoda Fabia niet helemaal vrij van fouten, dus check het MINI Clubman aankoopadvies grondig.

MINI Cooper S Clubman (R55) '07

Peugeot 207 RC SW
€ 8.500
2008
75.000 km

In de categorie waarin je zoekt zijn veel motorische problemen te vinden: de Peugeot heeft namelijk dezelfde motor als de MINI Cooper S. Je hoeft niet bang te zijn dat al die blokken binnen drie dagen ‘in de soep’ lopen, maar het zorgvuldig controleren en een bedragje reserveren voor onvoorziene kosten is aan te raden. De 207 SW is een beetje een vreemde auto in RC-trim. Het is geen Hot Hatch. In vergelijking met de MINI en Skoda voelt de 207 veel volwassener en zwaarder aan. Op de snelweg is het een fijne auto, maar ook op binnenwegen is er voldoende lol mee te beleven. Het is alleen niet de meeste lol die je kan vinden in dit segment. Voordeel is wel dat je veel value for money krijgt, met name qua uitrusting. De 207 RC was standaard erg compleet, terwijl de MINI juist erg kaal was uitgerust.

Peugeot 207 RC SW '08

Renault Clio TCe 120 GT-Line
€ 11.950
2014
100.000 km

De Peugeot en MINI zijn leuke opties, maar al wel wat ouder. Mocht je dat een probleem vinden, dan kun je ook opteren voor een modernere stationwagon. In dit segment zijn er niet veel aanbiedingen, sterker nog, alleen de Clio Estate is een mogelijkheid. Gelukkig is dat meteen een geslaagde auto. De eerste Clio Estate was niet zo mooi (maar wel lelijk), de tweede generatie is zelfs fraai te noemen. Zeker in deze GT-uitvoering en een fraai kleurtje is het een leuke verschijning. De 1.2 motor is een fijn blokje in de omgang. Met 120 pk beduidend minder krachtig dan de bovenstaande opties, maar je komt niets te kort. Het is een goedverkochte auto, dus je kan ze redelijk eenvoudig vinden in het budget. Check wel even goed of het de uitvoering die je wenst, de TCe120 is ook in eenvoudige uitvoeringen leverbaar.

Renault Clio Estate GT-Line TCe120 '14

Opel Meriva OPC (A)
€ 7.500 (Dld.)
2006
85.000 km

Een eend in de bijt zo vreemd, dat je hem nauwelijks zal vinden. In Nederland konden we er welgeteld twee exemplaren van vinden. In principe heb je de extra ruimte niet nodig, maar het is wél leuk. De Meriva OPC was een plannetje van Opel om de auto een iets cooler imago te geven. Nu is het idee leuker dan de uitwerking. Dit stuurt lang niet zo goed als een MINI. Aan de andere kant, het gaat wel goed van zijn plek. De 1.6 Turbo is goed voor 192 pk en meer paarden zijn relatief eenvoudig uit het blok te extraheren. Het ding ziet er geinig uit met de grote wielen, dikke bodykit en het liefst de felblauwe lak. Het is extra leuk omdat het uniek is, dan dat het leuk om is omdat het zo’n fijne auto is. Desalniettemin: de Meriva OPC past in het eisenpakket en in het budget. Wel even ophalen uit Duitsland.

Opel Meriva OPC (A) '07

Mitsubishi Colt Ralliart (Z30)
€ 9.500
2010
100.000 km

Het is een beetje ondergeschoven kindje in deze klasse. De snelle Colt is niet ieders smaak, terwijl het toch een van de snelste Hot Hatches van vaderlandse bodem is. Wat nog meer spreekt in de voordeel van de Colt is zijn ruimte. Van alle B-segmenters is de Colt een van de ruimste. Naast de vlot uitziende driedeurs, was er ook een iets praktischere en ruimere vijfdeurs, alhoewel deze wat lastiger te vinden zijn. Hoogtepuntje is de 1.5 turbomotor, deze is standaard al behoorlijk krachtig, maar kan eenvoudig naar 200 pk getild worden. Altijd leuk. De keuze in Nederland is niet reuze, maar ze zijn goed te vinden. Waar je op moet letten bij aanschaf, lees je in ons Colt-aankoopadvies.

Mitsubishi Colt Ralliart (Z30) '10

Abarth Grande Punto 1.4T (199)
€ 9.500
2009
90.000 km

Net als de Colt is de Punto een relatief ruime auto in zijn klasse. We zeggen expres geen Fiat, want dit is een heuse Abarth Grande Punto. De Abarth Grande Punto sneeuwt vaak onder bij concurrenten als de guitige MINI Cooper S, de snaarstrakke Clio Renault Sport of de dikke Opel Corsa OPC. De Abarth Grande Punto is een Hot Hatch van de oude school. Dus iets te hard afgeveerd en gedempt, de motor is ietwat rauw en de algehele verfijning ontbreekt. Dat is juist het leuke aan de auto. Hoe voelt op een positieve manier ‘getuned’ aan, wat ‘ie eigenlijk ook is. In het budget kun je naar hartelust shoppen. Zelfs exemplaren met het ‘esseesse‘-pakket behoren tot de mogelijkheden. Uiteraard hebben we ook een Punto-aankoopadvies.

Abarth Grande Punto (199) '09

Yolo: Startech GT Cruiser 2.4 Turbo
€ 5.500
2005
70.000 km

Eigenlijk te fout voor woorden, deze auto. Ondanks dat het een opvallende auto is, is het wel degelijk een sleeper. De 2.4 viercilinder turbomotor komt namelijk uit de Dodge SRT-4 en is standaard al bovengemiddeld krachtig, maar met een paar effectieve ingrepen is meer dan 300 pk met gemak mogelijk. Het is daarnaast een heel praktische auto met standaard vijf deuren en een relatief ruim interieur. Je vindt ze voor schrikbarend lage prijzen, heel fraaie exemplaren vind je namelijk voor de helft van het budget. Kun je de rest uitgeven aan motorische tuning. Of een nieuwe surfplank.

Startech GT Cruiser Turbo '05

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



54 reacties

Ik zou voor de Abarth kiezen. Voordat iemand ook maar even overweegt de PT cruiser aan te schaffen, ook al komt ie met een SRT4 motor: https://youtu.be/hoxqtnI4I4c
@pomoek: het is geen EVO, dus valt het dashboard erg tegen.
De facelift ziet er stukken beter uit van binnen en ook veel completer uitgerust.

Uit dit rijtje zou ik de Clio of Mini opteren.
Zou dan toch gewoon voor een oudere met meevallende kms Mercedes c station gaan
@tortuga: even snel een zoektocht gedaan. Een Chevrolet HHR SS
https://www.autoscout24.nl/aanbod/chevrolet-caprice-el-camino-ss-benzine-wit-f45ee77c-47d4-871a-e053-e350040a1fb4

Surfplank in de bak en strepen trekken tot aan zandvoort.
@e34m5touring: als ie een Beach Boy is, dan is dat het betere/passende vervoer
@e34m5touring: meer YOLO dan de PT inderdaad :-)
In vrijwel alle andere omstandigheden zou ik ver blijven van de PT Cruiser. Ik ben er niet zo fan van zeg maar. Maar gek genoeg zou ik hem in de geval kiezen. Want zeg nou zelf, de rest is toch sowieso niks voor een surfdude?

Maar eigenlijk zou ik met die centen gewoon voor een Chevy Van op camperkenteken met een gastank gaan. Dat wil toch elke surfdude?
Ik zou voor een nette golf GTI gaan of een R32 (word wel lastig in het budget).
Toyota Prius
@toyotaprius: serieus geen slechte optie. Lelijk. Maar compleet en super ruim
2X met mijn doblo en 1X met een ouwe Peugeot 505 station naar Biarritz getogen ..

Zou lekker voor een bedrijfsbrikkie gaan ..
Seat Ibiza ST FR zou mijn keuze zijn ziet er stoerder uit dan een Fabia
Sorry hoor maar gezien de persoon en zijn wensen: hoe kom je erop om dan bv die Colt of Fabia of Peugeot te adviseren…..
Dikke motor of niet maar Lullige 20 in in dozijn autootjes voor een surfdude die uit een mini komt.
@gokartmozart: inderdaad, het moet leuker en de Opel Meriva adviseren.. Man man man…
@gokartmozart: ja ik begrijp deze lijst ook niet echt.
Waarom geen caddy of iets in die richting.
Skoda FUNstar?
Sorry maar dit is echte slechte advies. Allemaal auto’s waar je geen fun mee kan hebben en amper ruimte hebt, misschien die Abarth of Mini maar de rest sorry but no. Kan je het net zo goed simpel houden en voor een e90 335 of een 330 gaan, kan prima met dit budget dan heb je pas echt fun en ruimte. Of een v50 T5 kan ook natuurlijk.
@eirmakk: Stuk voor stuk zware lompe dingen die jij noemt. Als je een autootje van net boven een ton gewend bent is 1400kg gewoon lomp zwaar en dat voel je elke bocht.
@eirmakk: Fun en Volvo? Gelukkig is jouw advies echt fantastisch.
@michaelb: heb je wel eens een 5 cilinder roffel in combinatie met een turbo gehoord? Klinkt heerlijk trust me
@eirmakk: enkel het geluid maakt een auto niet fun to drive. Elke bocht is het hopen dat je erdoor komt, trust me
Er is maar een echte optie en dat is een transporter. Alles tot een T3 voldoet. Leuker wordt het niet. Praktischer ook niet.
@airc: lezen kan best lastig zijn ; opdracht is hatchback of kleine station…..dusss
@gokartmozart: iedere transporten is een hatchback… dusssss
E39 540i. Zijn ook wel E60s te vinden, maar die 8cylinder blokken zijn een ramp. Achterbank plat, surfplank erin.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-540-540i-touring-aut-benzine-zwart-0edfbcb0-fa35-4be3-ba46-f6f095e3fb46

@olivier420: mooi ding, ik zou je advies meteen overgenomen hebben als ik betrokkene was.

Rijd zelf een E60 540 met V8 trouwens, nog nooit zo’n probleemloze auto gehad (ok de antenneversterker is een keer gaar geweest…).
Skoda Felicia Fun!!!!
@flashevan: die had ik al in mijn hoofd bij het lezen van de titel! Raar dat die niet in het advies tevoorschijn komt.

Desnoods een oude Vitara (of X90) of een dikke Jimny met ragtop
Jeep Compass/Patriot
Land Rover Defender
Porsche Cayenne
Saab 9-3 Estate
Alfa 159sw

Yolo: Audi S4 Avant
@peurst: op een cayenne ga je meer geld verliezen dan een s4
Voor een surf dude kan het er maar één worden: de Suzuki X90.
Sportwagen kopen, surfboard huren
Ik zou voor een facelift mk2 Focus ST gaan. Snel, mooi geluid en stuurt goed.
Voor 10K zou ik voor een Alfa 159 3.2 q4 gaan.

Gewoon een vierkante Volvo Estate tank.
Met 2 windsurfsets achter de voorstoelen naar de spot cruisen.
Een 245 GLT of 850 T5R is nog fun ook.
@harrie: en je hoeft niet bang voor een beetje zand of (zee)water in je auto!
Alfa 159! Houd je nog 5k over voor vliegtickets en 1,5 maand surfvakantie
Deze Seat lijkt mij de ideale surf auto .Gevonden via GasPedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/119375590/Android?s=13-13-4-4-1-5
Een Subaru natuurlijk!
Lekker eigenwijs, wad voor als het zandig wordt en niet zo storingsgevoelig.
Welke Sub? Bijvoorbeeld een Outback met die heerlijke H6, of een Impreza plus turbo maar ook een Forester tubo is geen straf. De Outback is gebruikt het voordeligst.
Maar de eerder genoemde El Camino is voor mij ook een soort droomauto….
@sizedoesmatter: ja top wagen! Ideaal ook voor de wintersport! Nooit meer sneeuwkettingen nodig!
Een Octavia vrs met veel ervaring?
Kan je plank gewoon in, en dan hoef je geen schrik voor diefstal te hebben.
Toen ik nog veel surfte kon ik mijn Takayama DT2 9’2” prima kwijt in mijn Alfa 159 SW. Ook een fijne reisauto voor de trips naar Bidart enzo. Shortboards en fishes enz. zijn natuurlijk helemaal geen probleem. Ik kan voor surfen vooral een goeie station aanbevelen. Mijn huidige ride (Subaru Outback) zou t ook prima doen.
Je moet hier denk ik eerst een principle keuze maken: ga ik voor een leuke en karakteristieke (maar oudere) auto of wil ik iets moderners?
Een El camino is leuk, maar 15k km per jaar is dan toch wat veel… (voor de El camino, maar vooral voor jezelf)
Dan kom je dus toch uit bij het tweede, waar je dus vrij snel op suffe B/C segment hatchbacks uitkomt met een beetje pit.
Ik snap de comments dus wel, maar ik snap het advies ook heel goed. Het is tenslotte ook de enige auto en niet eentje voor de bij.
Vind overigens een subaru de beste suggestie tot nu toe. Lekker eigenzinnig, praktisch en betaalbaar. Zag bijvoorbeeld deze: Forester 2.5 XT Luxery pack, 310+ PK! WRX / STI
€ 9.750,00
http://link.marktplaats.nl/m1358494600?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Als windsurfer is het erg handig als de passagierstoel horizontaal plat kan liggen. Pas dan kun je je hele windsurfset meenemen. Er zijn maar weinig auto’s die deze optie nog hebben 🥴
@cspot: laatst zag ik nog een surfplank in een Mitsubishi Lancer wagon liggen, daarin kan het dus prima. Met de 2.0 nog geen strepentrekker, maar wel lekker vlot en ook best eigenwijs; aanrader?
Ik ga even lekker alternatief @willeme (niet snel, wel fun!):

– Suzuki Jimny
– Daihatsu Rocky
– Lada Niva

Serieuzer:
– 350Z (DE)
– 3 MPS (DE)
Tip: neem geen zwart interieur maar creme. Mijn surfauto was een grand cherokee en op dat lichte interieur zag je het nog niet al gad je een kuub zand mee aan je spullen. Ideaal!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).