Autoblog advies: vlotte en complete C-segment auto

Auteur: , 61 Reacties
Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line '18

Soms hoeft het niet het maximale te zijn.

Twee termen die in Nederland populair zijn: leasen en youngtimers. Die combinatie is niet zozeer aan te raden, maar beide vormen bieden zo hun voordelen. In dit geval voor Autoblog-lezer Julian. Julian runt al jaren een Marketingbureau en de zaken gaan nog altijd voorspoedig.

Julian rijdt over het algemeen vrij veel kilometers. In plaats van een nieuwe auto heeft hij jarenlang gekozen voor een zogenaamde youngtimer. Waarom een nieuw, kaal gebakje kiezen, terwijl je majestueus kan cruisen met een relaxte youngtimer? Zo heeft hij in de afgelopen jaren al een Jaguar XJ8 Souvereign en Audi A8 4.2 quattro gereden. Op dit moment zoeft hij in een BMW 535i over s’lands wegen.

Maar aan alles komt een einde. Youngtimers zijn leuk en aardig, maar Julian wordt er een beetje krankjorum van. Een paar jaar geleden reed hij nog 15.000 tot 20.000 km per jaar, maar dat is nu opgelopen tot maar liefst 40.000 km per jaar. Ondanks dat de E39 te boek staat als vrij betrouwbaar, staat de auto geregeld bij de garage. Zoals hij zelf zegt: “Ik laat hem maken voor twee punten en een paar dagen later komen er drie nieuwe euvels naar boven!” Daarbij zuipt zo’n 535i als een malle, terwijl de prestaties niet navenant zijn. Toevallig reed hij laatst in de Opel Astra van zijn zwager. Daar was Julian erg over te spreken. Dusdanig zelfs dat hij van zijn geloof is afgevallen en een C-segment auto wil gaan leasen. Hij zou gaan om een looptijd van 36 maanden op basis van 40.000 km per jaar.

Dan komt de uitdaging: welke auto moet hij dan kiezen? Julian heeft wel een paar eisen waaraan de auto moet voldoen: de wagen moet goed smoelen. Dus graag een leuke kleur en een fraai setje velgen. Er mag wel een beetje ‘motor’ in zitten. Geen instapper met driecilinder en krap 100 pk, maar gewoon rond de 140 pk, alhoewel meer altijd welkom is! Verder moet de auto voorzien zijn van climate control, cruise control en een groot navigatiesysteem. Een automaat hoeft niet, Julian kan een ‘sportief pookje’ best waarderen. Ook moet de auto voorzien zijn vier of vijf deuren. Niet dat er vaak iemand meegaat, maar als het gebeurt dat hij geen capriolen uit hoeft te halen met de stoelen. Zijn wensen en eisen zien er als volgt uit:

Huidige /vorige auto's:Audi A8 quattro, Jaguar XJ8, BMW 535i
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijks
Budget:€ 700 p.m. (mag hoger of lager, afhankelijk wat ik ervoor terugkrijg)
Jaarkilometrage:40.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Huidige 535 vertoont te veel kuren. Is nu nog wat waard.
Gezinssamenstelling:2 volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Luxe C-segmenter met voldoende vermogen. Verras me maar.
No-go modellen / merken:Grote auto's, kale auto's, slome auto's. Geen Golf graag. Die kennen we wel.

Leidend in dit geval is de leaseprijs. Dat is immers wat Julian per maand zal betalen. Julian had aanvankelijk een budget van 800 per maand begroot, maar als dat minder kán, dan mag dat. De aanschafprijs is minder van belang. Julian is namelijk voornemens om enkel zakelijke kilometers te rijden met de nieuwe leaseauto. Van de bijtelling die hij dan bespaart komt er een leuke youngtimer, waar hij later nog eens een AB-advies voor wil gaan opvragen!

Opel Astra 1.6 Turbo Innovation (K)
Consumentenprijs: € 30.899
Fiscale prijs: € 29.974
Leaseprijs: € 600 p.m.

Nuchter beschouwd is dit een absoluut topaanbod. De nieuwe Opel Astra is ruim, compleet uitgerust, betaalbaar en voorzien van een bovengemiddeld potente motor. De 1.6 viercilinder is goed voor 200 pk en dat zorgt voor aangename prestaties (rijtest). Op een lege AutoBahn kan deze Opel gewoon 235 km/u aantikken! En het is niet eens een OPC, of iets dergelijks. Ondanks dat de Opel in Innovation-uitvoering erg compleet is, zul je nog wel een OPC-Line pakket, lederen bekleding en een leuke kleur kunnen/moeten aanvinken om het net even wat prettiger te laten smoelen. Dan gaat de prijs wel iets omhoog, maar het blijft zeker binnen de perken. Gewoon een no-nonse aanbieding met een verrassing onder de rechtervoet.

Opel Astra 1.6 Turbi Innovation (K) '18

Ford Focus ST Line Business
Consumentenprijs: € 30.373
Fiscale prijs: € 29.665
Leaseprijs: € 620 p.m.

De Ford Focus is eigenlijk een soortgelijke aanbieding als de Opel Astra. Een behoorlijk complete auto met lekker veel motorvermogen, alhoewel het niet zo veel is als bij de Opel. Op papier lijkt het mee te vallen, maar in het echt is dat niet het geval. De Focus moet al zijn vermogen uit een driecilinder halen. De auto voelt minder potent aan. Qua rijeigenschappen is de Focus nog altijd een prima sturende auto (rijtest), maar de concurrentie heeft inhaalslagen gemaakt. Voordeeltje is dat de auto gloednieuw is. Je rijdt de komende drie jaar in een vers model rond. Mocht je 150 pk ook voldoende vinden, kun je eventueel opteren voor een super-de-luxe Focus ‘Vignale’.

Ford Focus EcoBoost ST-Line '18

Mazda 3 2.0 SkyActive-G 165 GT-M (BM)
Consumentenprijs: € 33.845
Fiscale prijs: € 33.100
Leaseprijs: € 670 p.m.

De fijnst sturende auto is waarschijnlijk ook de langzaamste, zeker in de vergelijking met de Opel. De Mazda3 is een beetje de cult-auto in zijn segment. De auto kent een kleine maar fanatieke fanschare. Het is absoluut de rijdersauto in dit segment. Met een prettig schakelende zesversnellingsbak, een atmosferische tweeliter motor en een sportief afgestemd onderstel is dit de auto waar vroeger Alfa Romeo-liefhebbers bij van werden. De GT-M uitvoering ziet er smakelijk uit en qua luxe zit het meeste wel aan boord. De Mazda 3 is wat duurder in de lease, dat komt voornamelijk door de standaard 18″ lichtmetalen velgen. Als je die bij de andere erop telt kom je ook op een dergelijk bedrag uit. Niet alleen door de hogere meerprijs, maar ook door de duurdere banden die geregeld vervangen dienen te worden.

Mazda 3 2.0 SkyActive 165 GT-M (BM) '18

Renault Mégane TCe 160 GT-Line
Consumentenprijs: 30.390
Fiscale prijs: € 29.540
Leaseprijs: € 585 p.m.

Dat het niet per se een heel dure aangelegenheid hoeft te zijn, bewijst de Renault Mégane. Deze ‘Franse Golf’ (rijtest) biedt een goede mix qua prestaties, uiterlijk, uitrusting en kosten. Met 160 pk heb je in principe voldoende vermogen onder de kap, wil je meer, dan dien je te investeren in de Mégane R.S.. Ook erg leuk, maar wellicht iets teveel van het goede. De GT-Line ziet er goed uit, zeker in het ‘Blue Iron’. Is er dan geen addertje onder het gras? Mwah, gedeeltelijk. Het interieur is echt niet je-van-het. In de GT-Line uitvoering toont het heel aardig, maar het is niet leidend in zijn klasse. Neem het grote infotainment scherm in het midden. Dat lijkt een beetje op wat Volvo en Tesla gebruiken. Maar in plaats van dat het aanvoelt als een Apple iPad lijkt het een imitatie Asus. In principe doen de systemen hetzelfde, het ene werkt net wat vloeiender dan het andere.

Renault Mégane TCe 160 GT-Line '18

Volvo V40 Cross Country T3 Polar+
Consumentenprijs: € 32.995
Fiscale prijs: € 32.015
Leaseprijs € 720 p.m.

De Volvo V40 is best een leuke auto, maar je ziet em erg veel. Met name op de linkerbaan van elke willekeurige snelweg zie je ze met bosjes rijden. Waarom dan toch deze auto aanraden? Ten eerste zijn het fijne auto’s, zeker voor langere ritten. Als Cross Country (rijtest) is het geen noemenswaardig terreinwaardige auto, maar het oogt wellicht wat vlotter. En misschien dat je een paar drempeltjes wat harder kunt nemen. De V40 zit nu aan het einde van zijn loopbaan, wat betekent dat Volvo ze aanbiedt als ‘Polar’. Dat staat traditiegetrouw synoniem aan een rijke uitrusting en eventuele opties voor heel schappelijke bedragen. De 1.6 turbomotor is adequaat, maar de goedkopere Opel Astra zul je echt niet bijhouden, een rijdende chicane is het dus zeker niet. De auto is wat meer relaxt qua karakter.

Volvo V40 Cross Country Polar+ '18

Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Executive (FC1)
Consumentenprijs: € 37.560
Fiscale prijs: € 36.730
Leaseprijs: 630 p.m.

Vroeger was een Honda juist een auto om niet mee op te vallen. Betrouwbaar? Jazeker. Duf? Nogal. De nieuwe Civic is juist een design statement. Niet iedereen is er even gecharmeerd van. Aan de andere kant is het wél origineel. Je kunt je auto gemakkelijk tussen de Golfjes en A3’tjes herkennen. Zeker omdat de Civic in vierduimers uitvoering een behoorlijk stuk uitsteekt. De Hatchback is al lang, de sedan heeft nog wat meer centimeters in petto. De 1.5 motor heeft 182 pk tot zijn beschikking, dus je komt prima met het verkeer mee. Sterker nog, de prestaties van deze motor zijn prima te noemen. De uitrusting is dat eveneens. Qua aanschaf is het een vrij prijzige auto, maar in de lease valt het enigszins mee.

Honda Civic Sedan 1.5i VTEC Executive (FC1) '18

Mercedes-Benz A200 Sedan Business Solution AMG (V177)
Consumentenprijs: € 38.055
Fiscale prijs: € 36.960
Leaseprijs per maand: € 730

Mocht je nog wel de premium-uitstraling van de youngtimers kunnen waarderen, kun je ook kiezen voor de okselfrisse Mercedes A-klasse (rijtest). Er is zelfs een extra chique optie in de vorm van een heuse sedan. Dan heb je een statige Mercedes vierdeurs, maar dan modern, hip en tegen een redelijke leaseprijs. De auto in dit geval is de ‘Business Solution AMG’ en die biedt in elk geval items als leuke wielen, een kek AMG paketje, navigatie en wat andere snuisterijen. Qua rijden is het een comfortabelere auto dan de BMW 1 Serie en Audi A3. De motor is redelijk potent, een sterkere variant heb je niet direct nodig. Kortom, een prima aanbieding voor de leaserijder.

Mercedes-Benz A200 Sedan Business Solution AMG (W177) '18

YOLO: Seat Leon CUPRA Black DSG
Consumentenprijs: € 41.950
Fiscale prijs: € 41.430
Leaseprijs: € 830 p.m.

Mocht je de alternatieven tot dusver te braaf vinden, voor een geringe maandelijkse meerprijs krijg je een kanon van een auto. Nu moeten we toegeven, je zit niet in een sfeervolle ambiance. Het is een beetje kaal in de CUPRA, eenvoudig en ‘meh’. Daar moet je je overheen zetten, want deze auto koop je voor het onderstel en de aandrijflijn. De EA888 motor is in deze auto goed voor maar liefst 300 pk en 380 Nm. Daarmee haal je de 100 km/u in 5,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Een bijzonder pittig karretje dus, deze Seat Leon CUPRA. Houdt er wel rekening mee dat het verbruik hoger is. Maar daar staat een hoop fun tegenover. 19″ velgen, sperdifferientieel en strak onderstel zijn allemaal standaard, dus je kan meteen knallen.

Seat Leon Cupra 300 (5F) '18

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



61 reacties

En de Mégane GT dan? 205 PK en meesturende achterwielen!
@michiel_vandelft: Schijnbaar is die niet meer leverbaar sinds April.
Misschien als ze nog ergens een model op voorraad hebben.
@torsen: Ik wou net zeggen! Mijn vrouw heeft er een. Automaat is even leren leren mee omgaan, maar voor de rest een goede mix tussen comfort en sportiviteit.
@michaelb: “leren leren”, altijd lastig dat Nederlands…
@michaelb: komt goed, iedereen kan die taal leren leren
Toen ik ‘m voor het eerst zag schrok ik er van, maar begin de nieuwe Focus steeds meer te waarderen… Echt wel een goede aanbieding qua opties comfort en vooral rijplezier!

Zou zelf voor een BMW 1-serie gaan, loopt uit z’n cyclus, dus moet wel een goede aanbieding te vinden zijn ergens. En natuurlijk laatste kans op achterwiel aandrijving, over rijplezier gesproken!!
@jaapies: ik heb ‘12 model gereden, flink in de opties, fantastisch rij-ijzer. Had alleen ongelooflijk veel pech met de 1600 benzine motor. Maar die rotzooi ligt er al een tijd niet meer in 😎
Alleen moet je niet iemand mee willen nemen achterin als je zelf langer dan 1m70 bent 😏
@bischero: Denk dat dat geval met je lengte voor bijna elke hatchback geldt..
@bischero: een bmw 1 serie is inderdaad schrikbarend krap achterin.
@jaapies: Ha, ik had precies hetzelfde. Ik was totaal verrast dat ik nu de kopfoto echt super gelukt vind. Soms is design (net als in de muziek) een tikje wennen
@jaapies: heb mijn huidige model 116d gisteren vanuit Keulen naar huis gereden. 189 op de GPS en 3000 op de toerenteller. Zelfs met een driecilinder dieseltje is het heerlijk cruisen met die auto. Ondertussen ook gewoon een gesprek kunnen voeren met mijn medepassagier zonder te hoeven schreeuwen.
Mijn advies: de goedkoopste die je aanstaat,
de BMW verkopen en het geld daarvan samen met het geld dat je per maand op de leaseprijs bespaart opzij leggen voor de nieuwe weekendliefde.
@moveyourmind: Ioniq electric voor woon-werkverkeer en speeltje erbij voor het weekend of vakantie (kan ook de huidige BMW zijn, auto’s die stil staan hebben niet zoveel onderhoud nodig).
@flutterby: Leuke en slimme keuze, mits aanvrager met de maximale range van 280 km uit de voeten kan. Al duurt in het ergste geval opladen onderweg nog altijd minder lang dan de tijd die hij nu kwijt is met het wachten op de pechdienst.
Focus is een heel prettige auto, zeker in ST line een in mijn ogen mooie verschijning.
Franse rommel zou ik met een boog omheen lopen.

Tot slot een kleine suggestie: 48 maanden is vwb lease tarief aantrekkelijker gegeven het relatief bescheiden aantal kilometers per jaar.
@bischero: Haha Franse rommel. Grapjas.
@michaelb: eh, nee?
Oh en ik ben niet getrouwd met Duits, voorliefde voor Italiaans maar overweeg ook serieus Mazda of Kia hoor. En heb veelwaardering voor ieder merk haar sterke kanten en accepteer faults. Maar Frans? Nah. Een 206 is een prima propositie geweest en betrouwbare techniek. De rest heeft mij tot nagenoeg een staat van waanzin gedreven.

Maar start maar met me proberen te overtuigen, ik pak chips en bier erbij, dit wordt amusant. 🤓
@bischero: Nah, heb wat beters te doen vanavond. Als je wacht op iets amusants zou ik je willen adviseren een hobby te zoeken.


Maar ach, ik vraag het toch? Voorliefde voor Italiaans? Ik hoop het niet gezien je comment. Over troep gesproken…
@michaelb: nooit koop ik nog een Renault. Na 2 jaar al benzinepomp, bekleding, lichten(vocht), batterij, distributieketting en deurrubbers moeten vervangen
Hoe prettig de rest van de auto’s ook zijn, hier moet je stiekem gewoon voor de YOLO gaan ;)
@denniss00: de Honda dus.
Infinity Q30? Niemand?
@c4seum: Nee
‘Imitatie Asus’ moet volgens mij ‘imitatie Acer’ zijn, Asus maakt over het algemeen aardig spul.
Honda, gewoon omdat iedereen al in deze klasse Mercedusz wil rijden van de zaak.
@desjonnies: misschien is er een rede dat ze niet in de Honda willen rijden, ziet er niet uit die Civic
@lekkerlinksrijden:
En ik heb het idee dat ze een verkeerde neus op die Mercedes hebben geplakt,
https://www.extra.cz/10-traumatizujicich-faktu-ktere-pochopi-jen-holky-s-velkym-nosem/galerie/0
@desjonnies: ford of seat had mijn keuze geweest, zit een normale neus op
@desjonnies: echt niet, in geen enkele klasse een Benz voor mij
Ik zou naar een mooie rode Giulia met 200pk kijken. Moet net gaan met 750/800pm.
@marijn90: dat gaat denk ik heel krap worden, full operational dan.
Lexus CT 200h (F Sport line)

Mini Cooper S 5drs

Alfa Giulietta 1.4 Turbo

Peugeot 308 1.6 GT

Nissan Qashqai 1.6 T


@peurst: sommige van die opties doen me denken: waarom in godsnaam
@sjonniedeluxe: snap je helemaal! In the end voldoen ze aan de gestelde eisen en zijn allemaal net even anders dan de golfjes van tegenwoordig ;-)
@sjonniedeluxe: Tja, origineel is t wel..
@peurst: ik heb zo’n Lexus overwogen.. maar serieus, dat interieur en dan vooral de knoppen… man man… een Peugeot uit 1994 ziet er hetzelfde uit. Diep diep triest
@stuko: ding gaat ook al lang mee. Het is wachten op een opvolger, met de nieuwe automaat en 2.0 hybrid van toyota/lexus
@sjonniedeluxe: ook in 2009 was dat interieur al niet modern. Ik zoek op dit moment een hybride van +/- 20k, maar schrok me dood van dit interieur. Onbegrijpelijk.
F30 328i
Als je nu een 535i rijdt ga je toch niet terugvallen op dit soort meuk?
@alcantara: oh ja 330i heet dat nu…
En de vw golf dan ? In R line trim welteverstaan.
@blo3to3t: Kijk ‘ns even bij de no-go modellen…
@potver7: dus? Een astra wordt wel genoemd en die kennen we ook wel.
Die Cupra is wel een heel leuke optie.
-edit: nutteloze bijdrage-
Als ik uit dit rijtje moest kiezen zou ik voor de Mercedes gaan. En als ik een auto mag toevoegen, de A3 limousine.
De 35 TFSI heeft 150 pk maar je kan natuurlijk ook voor de 2.0 TFSI gaan, dan krijg je 190 pk.
YOLO :D
Uitstekende Yolo zou ook mijn keuze zijn :)
De Mercedes A hatch als dat snel genoeg is.

De Cupra als je een goeie rug hebt om 40k per jaar te rijden met een toch wel strak onderstel.
@cossiekiller: ik ben bijna zeker dat de cupra comfortabeler is dan een a klasse met amg pakketje. De cupra heeft altijd een adaptief onderstel die in comfort echt wel comfortabel is. Voor korte oneffenheden zijn 19″ niet zo comfortabel maar daar heeft de benz ook last van met grote velgen
@leeno: Dat wist ik niet. Heb nog niet met beide gereden… Dan sowieso de Cupra. En misschien zelfs de break, dat is nog handiger (en mooier) dan de 5-deurs.
Zou voor de Lexus is300h gaan: zo groot is ie niet, 220pk, rijkelijk in opties, zuinig (handig voor die 40k km’s p.j.). Hadden nu een leasetarief vanaf €495 kaal.
De YOLO uiteraard! Al 2 weken op pad met de facelift Golf R, wat een pareltje.
😍
308 GTI
Ik zou de 535i inruilen voor een M550d
Ik r8j al heel lamg geen leaseauto’s meer maar youngtimer. Geintrigeerd door de kop even het ertikel gelezen. Tjonge wat een grijze droefenis die moderne shit. Niet eigenwijs doen en die overschatte BMw eruit gooien en weer een fatsoenlijke hoger segment youngtimer erin. Heb je elke dag plezier van ipv alleen in het weekend.
Als ik Julian een tip mag geven als ondernemers onder elkaar: koop een auto die al wat langer in productie is, en dan met de kop er af, een half jaar oud doet wonderen. Dan heb je een lekker volle met leuke motor voor de prijs van een instapper. Financial lease kun je shoppen voor een lage rente, sommige gaan zo laag als praktisch inflatie. Met goede garantie (bijv Audi met 2+3 op jahreswagens) heb je geen verrassende kosten.
Waarom benzine? Met 40000km lijkt diesel of hybride etc… Veel voordeliger
@jarnobakker: omdat dat zijn voorkeur is.
@jarnobakker: Tegenwoordig gaat de voorkeur van de leasemaatschapij uit naar benzine aangezien de diesels steeds minder aantrekkelijk worden door alle mileuzones. Ik rijd 50.000 km per jaar en moet nu ook naar Benzine.. Daarom de Focus ST Automaat besteld!
Hoewel ik altijd erg enthousiast ben over Mazda, zou ik waarschijnlijk voor de Focus gaan. Is een fijn recent model, stuurt leuker dan bijna al het andere, ziet er als ST-Line uitstekend uit en is verrassend voordelig. Dan hou je nog geld over voor iets leuks in het weekend.
(Of je wacht op de volgende Mazda 3 die de bijzondere SkyActiv-X motor krijgt met flink meer power en een gunstig verbruik).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).