Autoblog garage: een nieuw interieur voor de Alfa 159

Auteur: , 78 Reacties

Kijk, dat fleurt de boel al enigszins op!

Alfa Romeo 159

De Alfa Romeo begint nu echt onderdeel te worden van ‘het gezin’. Dat is natuurlijk kolderieke nonsens eigenlijk, maar wel een beetje van toepassing. In principe is het natuurlijk gewoon een stationwagon met GM-genen en een dieselmotor. Dat zijn twee enorme, dominante ingrediënten die niet in het leven zijn geroepen om de medemens te behagen.

En toch hè, dat gekke ding weet te verrassen. Misschien omdat we véél meer geld voor de inruilauto terug kregen, dan dat we voor de Alfa Romeo hebben betaald. Misschien omdat het in principe een afgeschreven auto is die nu eventjes zijn laatste stuiptrekkingen vertoont. Misschien omdat de auto beter is dan iedereen op verjaardagen denkt.

We hebben nu al het een en ander aan kosten gehad. De nieuwe koppeling was een reparatie die moest gebeuren. De wiellagers en draagarmen waren een verademing in combinatie met de nieuwe Bilstein dempers en Eibach veren en dankzij de Prodrive-velgen zag het er (van een afstandje) niet eens zo verkeerd uit.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm Distinctive (939B) '06

Dan gaan we nu verder met een onderdeel dat minder vaak besproken wordt met de Alfa Romeo 159 en dat is het interieur. Als ouder persoon kan ik de hoeveelheid echte meters erg waarderen. Ja, ik weet het, qua infotainment is de 159 een relikwie, maar de watertemperatuurmeter is een fysieke meter waarbij het woordje ‘Acqua’ geschreven staat. Erg leuk. En wat te denken van een turbodruk meter? Jazeker, in de Alfa 159 zit ‘ie erin.

Ik ben dus te spreken over het dashboard. Dat is gewoon uit de kunst. Minder enthousiast word ik van het interieur. De grijze ‘alcantara’ bekleding vond ik bij het kopen van de auto niet bijzonder, aanvankelijk. Niet fraai om te zien en ook niet erg praktisch om schoon te houden. Het bleek uiteindelijk best prettig te zijn. Zitcomfort was uitstekend, het schoonmaken bleek eenvoudiger dan verwacht en het stofje voelde best prettig aan. Ik snap dat mensen het laten zitten. Toch ging het aan mij vreten: 50% van alle 159’s heeft leer en ik heb dan net de gene met stof. Meh.

Alfa Romeo 159

Ik ging dus kijken bij diverse bedrijven die zich specialiseren in het inbouwen van lederen bekleding. Het eerste nadeel is de prijs. Voor een nieuwe Giulia kost het 1.500 tot 2.500 euro (afhankelijk van de kwaliteit), maar voor een gebruikte 159 kost het exact hetzelfde. Collega @jaapiyo wees mij er ook nog eens op dat het zonde is, want de stoelen zijn 3 ton en 12 jaar oud. Can’t argue with that. Nu kun je ook nieuwe vulling laten maken, maar het is een oude Alfa Romeo diesel, geen Ferrari 250 GTO of zelfs een Alfa 147 GTA. Dus wat zijn dan de opties?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm Distinctive (939B) '06

Lederen interieur
Gelukkig is er altijd het internet waar je alles kunt vinden. Dus heb ik gezocht naar lederen interieurs voor een Alfa 159. De keuze viel op een kleurtje dat @casperh graag ‘pindakaas’-kleurig noemt. Deze had een paar voordelen: ten eerste was het een stoel zonder opties, dus geen stoelverwarming en elektrische bediening. Ik heb altijd een broek aan in de auto (dus geen verwarming nodig) en elektrische stoelbediening is bijna altijd te traag voor mijn ongeduldige geest. Tevens waren er minder dingen die kapot kunnen gaan en is het eenvoudiger installeren. Alles wat op de Alfa zit, moet het ook gewoon doen. Dit soort nutteloze opties kunnen kapot en ik vind het zonde om het te repareren. Tevens is het installeren zo nog makkelijker.

Alfa Romeo 159

De keuze voor karamel-kleurig leder (ik krijg pindakaas-leer niet over mijn toetsenbord) was niet alleen vanwege de kleur, maar ook vanwege de auto. De set kwam namelijk uit een 159 waar slechts 60.000 mijlen mee gereden was. Jazeker, mijlen. Het betrof namelijk ook nog eens een keer een interieur uit een Britse Alfa 159. Het voordeel is dat de Britten veelal het stuurwiel aan de andere kant hebben zitten. De bestuurderstoel is nu praktisch nieuw! Nadeel: het was een enorm eind rijden. De verzendkosten vielen heel erg mee (iets meer dan 50 euro), dus heb ik de gok gewaagd. Op de voorwaarde dat alles intact was heb ik de set ongezien gekocht. Het was een set van stoelen, bank én alle panelen. Met name dat laatste wordt nog weleens vergeten.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm Distinctive (939B) '06

Het inbouwen heb ik vanwege het feit dat ik twee linkerhanden heb, overgelaten aan de specialist. Het voordeel van de specialist: die heeft verstand van 159’s. Bij het uitbouwen van de oude set raadde hij mij meteen aan om de handremkabels te vervangen. Ze konden er immers gemakkelijk bij en dat scheelde in het werkplaats tarief. Kijk: zo kan het dus ook! Uiteraard zijn beide kabels vervangen. Het inbouwen van het nieuwe meubilair bleek uiteindelijk iets minder straightforward dan dat de verkoper van het interieur liet blijken, maar het was te doen. Verder de airco even opgevuld en de auto was klaar.

Alfa Romeo 159 lederen interieur

Bij het ophalen viel meteen op hoe smerig de set was. Dit was niet met een doekje even schoon te maken. De 30-TG-VN kreeg meteen even een uitgebreide leer- plus poetsbehandeling waardoor deze er weer pico bello bij staat deze zomer. Lederen bekleding heeft zoveel voordelen. Ten eerste het zitcomfort: dat is hoger. Tevens is het prettiger voor de neus en veel makkelijker schoon te houden. Last but not least, ik vind het er erg fraai uit zien. Natuurlijk blijft een grijze auto een grijze auto, maar met de wielen en de bekleding heeft de 30-TG-VN toch zijn eigen uitstraling.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm Distinctive (939B) '06

Gaan we verder met het interieur. Het is, zoals jullie kunnen zien, een Sportwagon. Persoonlijk vond ik de sedan mooier, maar ja: de auto was zoals deze was. Ondanks het hoge gewicht zou je aannemen dat de Alfa Romeo enorm ruim is, maar dat is niet het geval. Het ‘premium’-platform van General Motors was bedoeld om D- en E-segment auto’s te huisvesten. Dus je hebt wel het nadeel van het hoge gewicht, maar niet de ruimte. Dat komt mede door de lijnvoering. Het onderstel is breed, de rest loopt vlij slank af.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm Distinctive (939B) '06

Voor een stationwagon is de auto ook niet bijzonder ruim te noemen. De 159 is wat ruimer dan een Audi A4 Avant en wat krapper dan een BMW 3 Serie Touring. Maar het is vooral het praktisch gemak dat je hebt. Zeker als je grotere objecten hebt, dan klap je de banken neer en heb je een behoorlijke ruimte. Is het dan allemaal hosanna? Nee, de 159 heeft een nogal hoge tildrempel. Logisch, want de auto heeft voor een stationwagon een bijzonder fraaie bips, maar die hoge bumperpartij en smalle achterklep zorgt ervoor dat grote items mee genomen kunnen worden. Uit ervaring kan ik melden: een grote televisie past wel in de auto, maar niet door de klep. Handige jongens, die Italianen. Oplossing: bestel een televisie die sowieso niet gepast had en laat ‘m bezorgen. Win-win.

Alfa Romeo 159

Verder bevalt de Alfa Romeo telkens beter. Gek genoeg heeft de auto meer Volvo achtige kwaliteiten dan karakteristieke Alfa Romeo eigenschappen. Op de snelweg is het een zeer fijne auto om te cruisen, zeker na al het onderhoud. Lange ritten met cruise control gaat heerlijk relaxed. Ook zijn de prestaties op de snelweg niet verkeerd. Die 360 Newtonmeters zijn duidelijk aanwezig. Tussensprintjes gaan meer dan vlot. Je merkt wel dat de auto in de binnenstad niet in zijn element is. De auto is dan een beetje nukkig. Het is een typische diesel, dus de oomph komt er pas in rond 2.000 toeren, daaronder is ‘ie een beetje dood.

Qua prestaties ook nog niet te klagen verder, want boven de 2.000 toeren kom je prima met het verkeer mee. Lange stukken op hoge snelheid is geen enkel probleem. Qua verbruik valt het nog altijd redelijk mee, alhoewel een grote haast ook een grote dorst betekent. Gemiddeld is het ongeveer 1 op 15. Rijd je stevig door, dan is 1 op 12 je deel. Laat je de cruise control het werk, dan is 1 op 17 mogelijk.

Alfa Romeo 159

Kortom, de Alfa bevalt nog uitstekend. Wel een nadeeltje: de airco zou bijgevuld zijn, maar deed het niet. Heel in de verte, als je volgas gaf, dan merkte je iets. Een heel klein astmatisch doch ijskoud briesje wordt dan in het interieur geblazen. Maar het interieur werd er niet koel van. Jammer, want het gebeurde net in de weken dat bizar warm was. Nu was dat voor mij niet zo’n heel groot probleem, maar mijn vriendin had die dagen flink wat kilometers gemaakt. Net op het moment dat het nieuwe interieur erin zat. Dan hebben we meteen een nadeel van leder te pakken: het wordt erg warm. Ze was er niet heel erg blij mee en met Ben & Jerry’s kun je maar een beperkte hoeveelheid onvrede oplossen.

Kortom, een afspraakje met de garage gaat weer gemaakt worden. De auto moet namelijk een flinke tocht maken naar zijn geboortegrond. Dan moeten we zeker weten dat alles het doet, inclusief de airco. Ook staan er nóg een paar upgrades gepland. Eén hele grote plus een paar kleine verbeteringen.



78 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ik word hier zo hebberig van (slingert autoscout weer aan…)!

Chapeau voor de progressie. De auto is grijs, maar belangrijk is altijd contrast. En dat is wel gelukt met die bekleding :-).

@olivier420: haha precies hetzelfde, maar een Gazelle is momenteel nog te hoog gegrepen.
Keurige 159 hoor!
Gaaf! Ziet er goed uit. Mooie combinatie zo. Chapeau!
Netjes hoor! Ben wel benieuwd naar die ene “hele grote” upgrade…
@onnes: De eerste 159 met een Busso.
Zeer nette 159. Prachtige combi zo!
Je had beter ook het stuur erbij gekocht (maakt niet uit of deze links of rechts zit).
@rulefollower: Dat is nog best een lastige! Stuurwielen waren niet echt in denderende staat. Op de foto’s ziet het er (veel) erger uit dan in het echt. Gek genoeg is een stuurwiel opnieuw bekleden of een nieuwe (of jong gebruikte) even duur als het hele interieur mij gekost heeft :-D
@willeme: Ga langs Chico van CM Customs! Is Wouter ook geweest, en volgens mij Martijn ook (voor vorige auto’s). Echt een vakman! In mijn vorige auto een stuurtje gehad, en er komt er sowieso ook eentje in mijn huige auto. Liever gisteren van vandaag (ondanks dat dit stuur nog piekfijn is, en “pas” 60dkm ervaring heeft).
@rulefollower: in deze alfa hoort gewoon een zwart stuur, passend bij het dashboard en de zwarte vloerbekleding.
Dit is extreem fijn om te lezen. Chapeau!
Mooi project en gewoon een nette betrouwbare bak! De Alfa-Volvo is wel een mooie typering voor deze km-vreter 👍
Het logo op de achterklep ziet er vervaald uit of komt dat door de kwaliteit van de foto’s @willleme anders zou ik die ook eens vervangen.
@emping: Je moest eens weten wat er intussen allemaal vervangen is ;-)
Dacht het al bij het lezen van de titel, daar moet een cognac-kleurtje in, and so be it 🙂
@jajeroenja: Dat is geen cognac-kleur, in die auto.
@BaRa: meer je ogen knijpen
Heel cool om deze vorderingen te lezen. Wat mij betreft ook een erg mooie kleurstelling zo. Chapeau!
Aaaaaaaahhhhhh wat een cliffhangers op het einde!

Leuk project iig! Zo iets zou ik ook wel eens willen doen.
Heerlijk stuk proza ! Pindakaasleer staat ‘m goed.
Ik was zelf voor porno rood gegaan maar dit is ook zeker erg mooi👌🏼 wat kost dit nou ongeveer om dit te laten doen?
@kennone: Ik wilde ook rood leer, eigenlijk. Mijn schoonvader vond dat dat ook de beste optie was. Zijn oudste dochter vond het echter vreselijk. Qua kosten: houdt even Ebay, Marktplaats en diverse auto onderdelen sites in de gaten. Een interieurtje scoor je vanaf 350 tot 950 euro. Voor 350 heb je niet veel soeps en voor 950 heb je een vrij vers TI interieur. Monteren is alleen een paar uurtjes werk.
@willeme: Voor de tas van de oudste dochter van je schoonvader had je een Brera erbij kunnen kopen.
Heel andere auto zo, fraai. Ook leuk om dit soort projecten te volgeb, keep them updates coming.
Ziet er goed uit! Maar, een hele grote update?! Weg met t kleine dieseltje en een echt Alfa moteurke (aka dikke V6) voorin? Mooie Gucci tas, trouwens.
@vroom11: dikkere turbo erop..? of misschien een chipje…
@racerx: Hij was al gechipt.
@simonmc: ahh, check.
Erg leuk op te lezen, mooie kleur leer ook. Grappig hoe mensen en smaken kunnen verschillen; ondanks dat ik ook altijd een broek aan heb in de auto zou ik nooit meer een auto kopen zonder stoelverwarming. Daarnaast vindt ik elektrische stoelverstelling een must. Nooit gevoelt dat het te langzaam is. Wel dat het heel makkelijk is om precies de juiste houding te vinden.
159 en 156 zie je steeds minder. Ze gaan toch relatief snel richting een voortijdig eind op de scrap heap. Jammer. 156 is een klassieker in wording (en nog een échte Alfa).
Mooi kleur! Ik snap alleen niet dat je dit soort dingen door een specialist laat doen. Met 2 linker handen kan je prima een interieur vervangen. Alles is te vinden op internet. En daarnaast maak je veel minder kosten wat het voor mij juist leuk zou houden bij een low budget projectje
@aapjes: Nope. Heb ooit eens handmatig een lederen interieur van een 147 en 156 vervangen. Ging niet helemaal lekker. Daarbij heb ik er ook de tijd niet voor en wil ik zeker weten dat het goed gedaan wordt. Uiteindelijk bleek het automatisch ook nog eens goedkoper te zijn dan alles zelf doen, want de handremkabels werden meteen vervangen, daar was ik in mijn eentje nooit opgekomen ;-).
Begint een fraaie 159 te worden zo!

Tip:
Om de motor wat soepeler te krijgen, overweeg dan eens een olieflush van bijv. Liqui Moly, Kroon of 5in1 voordat je de olie ververst. Ik doe dit al jaren bij mijn auto’s en je merkt gegarandeerd het verschil ten opzichte van een reguliere oliewissel. En voor de kosten van 10-15 euro hoef je het zeker niet te laten!
Wat een leuk project. Echt leuk om over te lezen op de zaterdag ochtend!
Leuke rubriek dit, keep it up en veel plezier van de 159!
159 helaas te zwaar. Verbruik jtd was prima. Ik heb 2 jaar goed meegereden zonder problemen…
Ik vind het erg leuk om te lezen, goeie upgrades ook. Ik krijg alleen wel een beetje het gevoel dat er behoorlijk wat geld in gestopt is en dat je met dat in het achterhoofd beter een andere 159 had kunnen kopen.
@jippie: Ja, daar heb ik even aan gedacht. Dat zou verstandiger zijn om te doen. Dan geef je 7 tot 10 mille uit voor een jonger exemplaar die dan al naar wens is. Maar ik vind het leuk om lekker met dat ding bezig te zijn. Ook schrijft de auto niet meer af: de auto koste mij minder dan de goedkoopste 159 op Marktplaats op dit moment. Dus afschrijving heb ik niet. Ook heb je nul garantie dat een 159 van 10 mille wél heel blijft. Het blijven oude auto’s.
Ik blijf dit heerlijk vinden en ondanks de leeftijd blijf ik de 159 een van de mooiste autos on het straatbeeld vinden.

Lang lang geleden had ik een 155 Lusso en was ik ook niet tevreden over het interieur en heb ik iemand met een Sport gevonden die juist het Lusso interieur wilde hebben; dus ik naar friesland en een middagje zitten klussen; stoelen, bank, deurpanelen etcetc.. ik mis die bak soms nog wel..
Airco die wel soort van werkt maar niet sterk genoeg na vullen? 2 dure mogelijkheden: compressor versleten wegens te lang draaien met tekort vulling of condensorvinnen tussen de pijpen weggevallen.
2 goedkopere mogelijkheden: condensor zit potdicht met vuil, pollen filter/ interieur filter zit potdicht.
Wildcard: er zit een lekje in het systeem en de minimale werking tijdens de hitte was de laatste stuiptrekking van het systeem of er is een of andere druksensor aan het overlijden/ stekkertje gaan oxideren waardoor de stuursignalen niet binnenkomen.
@nietcreatief: Geen van die vier,. de airco werkt inmiddels ;-)
@willeme: enlighten us!
@tjorque: Wat @nietcreatief zegt, is wel veel logischer. Ik zat daar zelf ook aan te denken, namelijk. Was zelf ook verrast met het wat het bleek te zijn :-D
@willeme: over cliffhangers gesproken, vertél dan man! ;-) of ben je content aan t bewaren voor hoofdstuk “next”? ;-)
@galgootje: heb je de optie overwogen dat hij zelf gewoon geen idee heeft en dat hij het lingo van de garagist ook niet begrepen heeft?
@sudbina: nee dat had ik niet overwogen nee. Nu wel, maar rap afgedaan want ik schat dat @willeme wel lingo-fähig is persoonlijk. Maar kan me natuurlijk vergissen.
@galgootje: het was een zekering van de aanjager. 13 eurootjes en hij deed het perfect ;)
@willeme: Je had al m’n aandacht, nu heb je mijn nieuwsgierigheid aangewakkerd;)
Vertel, wat was het? Niet dat ik de kennis dan kan gebruiken voor mijn eigen Alfa, die heeft geen airco
@nietcreatief: nu is het wat rustiger in de comment sectie, moet wel een cliffhanger blijven :-).

Maar het was een zekeringetje van de aanjager van 13 euro. Sindsdien doet de airco het briljant! IJskoud en een flinke bries.
@willeme: Hahaha oh wow, het was dus niet eens de airco maar de interieur fan. Is de interieur fan nog goed of loopt ie wat zwaar en is het wachten op de volgende zekering?
Of.. als het net zo heerlijk ontworpen is als de 156 (sarc) loopt er regenwater naar de fan en zekering omdat er een afvoer verstopt zit?
Ik kijk al uit naar het road trip verslag. En mooie upgrades gedaan Willem
Is fraai geworden mooi contrast. Had zelf ook deze “saaie” exterieur kleur Grigio Stromboli maar daardoor komen de strakke lijnen goed door. Mijn interieur had porno rood leer, minder subtiel maar erg lekker
Mooie upgrade!
Lekker hoor! Ik zal een idioot zijn, maar dit vind ik gewoon nóg leuker dan een artikel over de geniale BMW van Martijn.
@dutchdriftking: eens alhoewel ik de nerdtalk in de laatste video toch “verslonden” heb. Puike video weer @martijngizmo dus! Complimenten!
@galgootje: oh, voor de zekerheid: heerlijke nerdtalk! :-)
@galgootje: @martijngizmo, o zeker fantastische video van een enthousiaste eigenaar met een geniale auto. Maar Martijn maakt van een 9,5 een 10 en Willem van een 3 een 7,5. Het omtoveren van het oude barrel heeft wat magisch.
@dutchdriftking: zeker en zonder twijfel met je eens! Another ballgame! Spreekt beide aan maar de Alfa net beetje meer qua charmes. Ook omdat ik met mijn E39 M5 een vergelijkbaar traject heb doorlopen. Auto uit 2000 weer top zien te krijgen is een geweldige journey! Ennuh, nog duurzaam ook! Dus @willeme crossppst op groen7? ;-)
Mooie upgrade. En de eerste keer dat het ‘s nachts gevroren heeft, weet je waarom leder en stoelverwarming vaak samen gaan.
@crashingduke: hij staat toch in de autoblog garage? 🤔😁
@tjorque: Helemaal vergeten ;-)
Het bewijs dat met stijl en fun sturen ook niet de hoofdprijs hoeft te kosten..
ben zelf net overgestapt van een 159SW 2.4jtd naar een 1750tbi… eigenlijk gewoon omdat ik niet weet wat ik anders zou moeten kopen.. (een Giulia is me nog iets te duur)
Dat interieur staat echt prachtig, tegenover het grijs van het exterieur. Fijn leesvoer ook, dit feuilleton.
Had de middenarmsteun ook niet vervangen moeten worden door een zandkleurig exemplaar?
@red5: is origineel dan ook zwart
Pindakaasleer zat ook in mijn bruine 159sw. Mooi contrast in het interieur. Wat betreft ff wennen aan 50 shades of grey in mn Juultje nu.
Heel fraai!
Prachtige kleur leer
Ohhh kijk dat zijn de opknap projecten @willeme! Poah lekker hoor!!!
@galgootje: Thanks!
Zeer fraai!
In de 156 was ook een bordeel-rood leren interieur verkrijgbaar, dat had ook perfect bij jouw grijze lak gepast. Maar dan krijg je misschien wel wat rare vragen als je stilstaat op de stoep….
@markos78: Een lakzwarte 156 met rood Momoleer gehad. Nooit een vreemde vraag over gehad. Stond dan ook geweldig. Net als dit lichte leer in de 159 trouwens, buitengewoon smaakvol ! 👍🏽
Mooi verhaal weer Willem; heel vermakelijk! Vindt het leer prachtig staan iig.
Schitterende wagen zo zeg. Tip: bewaar het originele interieur. Mocht er iets catostrofaals kapot gaan aan de auto, dan kan je nog een deel van het geld ‘uit’ je auto halen, alvorens hem goedkoop te moeten lozen.
Ik heb net een paar maanden een auto met leer gereden en heb besloten dat dat niets voor mij is. Altijd te warm of te koud en veel te glad. Ik vind een knuffelstofje veel fijner, hoewel dat ook per soort stof zal verschillen. Maar het staat wel mooi, dat leer…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).