Autoverkoop november: kwart eraf, premium scoort nog

Auteur: , 59 Reacties

Het is een slagveld, een ander woord is er niet voor. Een nare rol is er voor Fiat, die inmiddels gepasseerd is door zowel Audi als BMW.

Het is niet alleen de crisis, maar ook de Nederlandse overheid die een steentje bijdraagt in het slopen van de auto-branche. Naast de telkens wijzigende fiscale regels kreeg de gewone burger ook nog uitzicht op forse koopkrachtdalingen en dat hebben ze gemerkt in de showrooms in den lande. In november werden slechts 30.247 nieuwe personenauto’s geregistreerd, in 2011 waren dit er nog 41.081 stuks. Dat is een afname van 26,4 procent en daarmee lijkt het jaar 2012 een mager jaar te gaan worden voor de autohandel. Normaal gesproken is december ook al niet de maand met een enorme verkooppiek, vooral omdat leasemaatschappijen de boeken al in december dicht gooien. Dit jaar gebeurt dat niet om bepaalde auto’s die per 1 januari 2013 omhoog gaan in bijtelling nog op tijd op kenteken te kunnen gaan zetten. Toch is de verwachting niet dat de absurde piek van juni 2012 wordt herhaald, toen werden er ruim 76.000 auto’s van gele platen voorzien.

Totaal zijn er nu 484.222 auto’s verkocht, tegenover 538.601 stuks in 2011. De verwachting voor heel 2012 komt nu op 490.000 stuks en 2013 gaat vermoedelijk niet beter worden. Voor 2013 verwachten de rekenmeesters een autoverkoop van slechts 445.000 eenheden.

Winnaars en verliezers
Over vrijwel de hele linie scoren de premium merken plusjes:

Audi 19.965 (+9,2%)
BMW 18.195 (+17,8%)
Volvo 16.465 (+0,7%)
Mercedes-Benz 11.042 (+3%)
Lexus 3889 (+46,8%, hallo CT200h!)
Land Rover 1329 (+47,3%, hallo Evoque!)
Porsche 942 (+29,6%, hallo 991!)
Jaguar 341 (+1,5%)
Fisker 139 (vorig jaar nul)

Alleen Infiniti duikt fors de min in, maar die hebben dan ook geen auto’s met een fiscaal vriendelijke CO2 uitstoot. Maserati verkocht dit jaar welgeteld 1 auto (de beste man of vrouw krijgt ongetwijfeld een doos wijn uit Italië), maar de nieuwe Quattroporte zal volgend jaar voor een florissanter beeld zorgen.

Toch moet er in Italie stress zijn, want de volume merken doen het slecht. Heel slecht zelfs, Fiat verkocht dit jaar tot nu toe slechts 18.190 auto’s en wordt dus gepasseerd door BMW. Fiat scoort een negatieve groei van 36,2%, Alfa Romeo zelfs 36,6%. Alleen Lancia groeit van 687 auto’s in 2011 naar 816 tot nu toe dit jaar, maar dat zijn niet echt lekker grote volumes. Als je de verkopen van Chrysler en Dodge op een hoop gooit met Lancia dan komt de groei overigens alsnog negatief uit.

De top 5

1. Volkswagen (58.115 stuks, marktaandeel 12,0%)
2. Renault (41.396/8,6%)
3. Peugeot (38.588/8,0%)
4. Ford (34.814/7,2%)
5. Opel (34.190/7,1%)

De winnaar van de maand is Renault, ze verkochten 3.976 stuks in november. Een andere winnaar is Kia, die over het hele jaar al op een groei van 21,6% staat.



59 reacties

Tja, niet zo gek natuurlijk die daling… We missen alllll die Saab-registraties!! Lol
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik denk dat ze Lancia en Maserati wel hadden kunnen verslaan!
Jeetje, helemaal naar de klote, de NL’se automarkt…
@toyotafortuner: Inderdaad, dat iedereen nog steeds zoveel Audi’s en Volkswagens kopen is echt belachelijk.
@heyaudi: koopt*
De meeste leasemaatschappijen registreren al niet meer in Nov. Tenminste, toen ik nog bij een dealer werkte werd er vanaf midden Nov. door de lease niks meer op kenteken gezet. Dit zorgt altijd voor een flinke dip.

En die arme Maserati verkoper, slechts 1 nwe op kenteken. Zal vast meer verkocht hebben maar toch.
@E34M5Touring: Hier kopen, op kenteken waar je vakantiehuis staat.
@sdk16420: Dat denk ik inderdaad ook.
Premium plust? Mooi zo, fuck nivellering!! Sloebers gaan fietsen en de rest koopt/least nieuwe dikke bakken, zo hoort het!
Volvo, dik PRIEMIUM! Weinig landen waar het merk zo’n groot aandeel heeft als Nederland volgens mij ;-)
@Alwood: Zweden ;)
@robbie: Engeland toch ook wel dacht ik?
@Alwood: Ongeveer evenredig aan het aantal hockeyclubs :)
Misschien moet Fiat overwegen om naast de Up, 107, Aygo etcetera, ook zo’n ‘budget’bakkie de markt in te slingeren.
Ik durf te wedden dat minimaal 25% van Peug en Renault’s verkopen die C1 en 107 zijn..
Al moet ik bekennen geen flauw idee van de marges te hebben op die koekblikjes, ik denk niet veel.
@kaasboerin: Peug heeft de 508 en 3008 in de 14% bijtelling net als Renault met de Megane. Die doen samen met de 107 en de Twingo’s en clio’s de grootste cijfers denk ik.
@E34M5Touring: bij Fiat slechts de Punt Evo diesel en de Mito die in 14% valt…Giulietta doet minimaal 20%. Kortom, ze kúnnen het wel, alleen moet die Marchionne eens wieberen.
@Megakix: Als Alfa wil overleven hebben ze een 3e model nodig. Die ook nog is modern genoeg is om in Europa goed mee te draaien. Anders zie ik het somber in. Van alleen een Mito en Guilietta kan de lamp niet blijven branden. Hopelijk wordt er snel wat gedaan anders wordt het steeds lastiger de klantenkring vast te houden. Een 5serie concurrent zou ik voorlopig nog niet aan beginnen als Alfa zijnde. Een goede degelijke Passat concurrent is denk ik beter. Nog steeds het beste segment qua balans in aantallen en marge. Die Mito’s zijn leuk en je verkoopt er aardig wat van maar denk dat de marge best tegenvalt. Enige voordeel, Alfa is wel een merk waar doorgaans de optielijst wel gebruikt wordt. Je ziet zelden een kale Alfa, zeker vanaf zeg maar 2004/5 zitten ze toch wel goed in de spullen.
@kaasboerin: Niet veel meer marge dan op een echt koekblik waarschijnlijk.
Terwijl de verkopen in Nederland ten opzichte van 2006 nog steeds een kleine stijging vertonen zijn ze in Griekenland teruggezakt van 267k naar 97k in 2011 en halen ze dit jaar mogelijk de 60k niet eens.
Maar we krijgen onze centjes wel terug hoor Griekenland komt er vast bovenop met enkel een paar hervormingen… Zet de ‘crisis’ in Nederland ook weer even in perspectief.
@Alwood: yup…altijd weer lachen om politiek gezemel :) ! Ze strooien al eeuwen met het bekende ‘positivisme’, maar al eeuwen blijkt dat dat nergens echt op gebaseerd is. Wat te denken van Spanje; die gasten gaan er helemaal NIET uitkomen met 50% werkloosheid. Of Cyprus, Griekenland, Ierland…Dus pakken ze een gemiddelde, die Draghi de gisteren gemaakte mooie uitspraak deed ontlokken: volgend jaar, 2e helft, gaan ‘we’ weer groeien ! Echt hoor…eerlijk waar…mét rent ! :)
Kijk ff op Auto week, daar staat een link naar de totale Europese autoverkoop. Dat is pas interessant. NL is de op vier na grootste automarkt….. Daar kun je ook zien hoe groot het slachtveld in werkelijkheid is.
@ropbp: thanks !
En op wereldniveau is alleen Europa een daler. De rest stijgt nog steeds met een wereldplus van ca. 5miljoen auto’s!
Och.
Momenteel betalen we ons primijum Duits omdat veel Duitse banken een godsvermogen in Griekenland hebben uitstaan.
Die klap van schulden afschrijven gaat nog komen.
En is onafwendbaar.
Verder blijkt hieruitook dat die ene fijne Euro dus helemaal nergens voor staat, in de oude situatie hadden Frankrijk, Italië en Griekenland hun munteenheid kunnen devalueren om op die manier een positieve draai te geven aan de alomheersende malaise.

Nu zit iedereen elkaar aan te kijken, wie er het eerste zal omvallen.

FIAT heeft van oudsher problemen met zijn marktsegment, in de jaren dat de Japanse auto’s kwamen, heeft FIAT daar toen ook al een knauw van gekregen en nu zijn het vooral de
Koreaanse merken die zichzelf gewoon beter presenteren.
Echter FIAT’s prioriteit ligt hier allang niet meer, ga eens kijken naar Zuid Amerika en naar Chrysler in de VS.
Kia gaat lekker …
@norge: VW ook, moet je dat marktaandeel zien.
Maar Fiat komt grootser dan ooit terug in 2014… zo sprak ome Sergio.
@Carreza: lol…die marchionne…(rofl)
@Carreza: Zei hij ook over 2012…
@Carreza: Ja man, 150.000 Alfa Romeo’s in 2014, weet je het nog? Gaan ze vast halen!
@sir_smokalot: die 4C gaat knalluh!!
@sir_smokalot: en of ik het nog weet! :D

Ik stuur Sergio alvast een singletje “dromen zijn bedrog” van Marco.
Deze crisis werd voor een groot deel veroorzaakt doordat veel mensen keihard boven hun stand leven. Gelukkig leren ze snel, en kopen ze nu een bescheiden wagen, in plaats van een veel te duur premiumhok…

Of nee, euhm…
@Esprit_de_Flandre: jaloers!
@flippert: Nee hoor, ik hoef geen premium. Als het maar deftig rijdt en er niet teveel kosten aan zijn ben ik content. Dan mag het er voor mijn part uitzien als een gesmolten walvis…
@Esprit_de_Flandre: Alstublieft!

http://media.autokopen.nl/vehiclephoto/005/353/423/5353423b.jpg
@kaasboerin: Gesmolten walvis zei ik. Geen fishstick.

Die gesmolten walvis heb ik trouwens al…
Ik heb in ieder geval voor ’n +1 gezorgd bij VW. Vanmiddag om 16:00 ophalen :-P
(VAG-bashers, kom d’r maar in!)
@Henk_he: Bofferd ! Je gaat naar je eigen begrafenis ?! Bloemetje erbij, goedkope cake… ;)
@Henk_he:

Nogal laat maar gecondoleerd.
De Nederlands overheid doet zijn best om alle branches te slopen, niet alleen de auto business. Maar ach, het pluche zit heerlijk en ze hebben hun eigen verdiensten inclusief bijbaantjes goed geregeld. Het zal Den haag een worst zijn of de ondernemers er bij bosjes neervallen. Als er opnieuw tekorten zijn, verhogen ze toch gewoon de BTW naar 23 procent? En probleem weer opgelost. Als ik een ongebonden YUP/DINK was, woonde ik nu buiten de EU zone. Wil de laatste het licht uitdoen?
@midasracer: amen !
@midasracer: En waar ging je dan wonen? Nog knap lastig om een plek te vinden waar mensen het beter hebben dan in Nederland! Maarja, het gras van de buren…
@Svenska_Aeroplan_AB: Hoi.
@norge: Lekker daar, -25 graden? :D
@kaasboerin: Nee hoor, maar -10…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik zou zeggen, ga volgend jaar eens naar de emigratiebeurs.
@midasracer: Dat gezeur over die politici altijd, lekker makkelijk. Maar wij hebben de afgelopen jaren wel met z’n allen ongegeneerd de staatsruif leeg lopen vreten met enorme bergen hypotheekrente-aftrek, huursubsidie, studiefinanciering, roep om meer asfalt, voor elk wissewasje naar de dokter rennen, etc., etc. Is het vreemd dat het dan een keer fout loopt? En dan geven we de politiek de schuld.
@mattraket: Ja, het is de schuld van de politiek. En dan met name het enorme aantal ambtenaren wat ze om zich heen hebben verzameld. Dit land gaat ten onder aan staatsruifvreters.
@mattraket: Tuurlijk, het is alleen opvallend vaak een bepaalde groep..
Think BIG !

Europa is niet meer interessant , Fiat is de grootste in Brazile de snelst groeiende economie , met vele modellen die je hier niet hebt . daarnaast China en Rusland en….BRIC landen.
Europa groeit niet meer , alle een auto en kopen doen we niet meer. Aleen de leasebakjes nog .Jongeren willen geen auto meer in Europa . Time change …
Spaanse banken inmiddels ook aan de kapitaalinjectie.

Fiat gepasseerd door Audi en BMW, dacht eerst zo dat gaat goed in NL. Geen Panda/Punto meer maar A4/3 serie. Toch zie ik het voor Fiat wat positiever in dan PSA die mondiaal een slag lijken te missen. Franse auto’s blijken in ieder geval nog steeds wel populair in Holland.
Ik vraag het me af of Fiat wel goed gegokt heeft. Ze waren ooit heel erg aanwezig in India (wat straks ook een mega-economie gaat worden) o.a. met een Fiat 1100 uit 1897. Daarna hebben ze het uit handen laten glippen. Dom. In China zijn ze ook niet echt groot, terwijl daar ook mega kansen liggen. Ook dom. Groot zijn in Brazilië is leuk, maar die economie gaat als een jojo en wat verkopen ze daar het meest? De aloude Uno in een nieuw jasje (dat model is nog maar 30 jaar oud….). Beetje dom. Waar nu geld wordt verdiend, is in de VS met Chrysler dankzij het feit dat banken daar niets hebben geleerd (en de consument dus ook niet) en zeer gul zijn met het verstrekken van leningen……
Oftewel……….
@ropbp:
Niet geheel met je eens
– In China benje nooit eigenaar als fabrikant maar (minderheids) partner
– In India heeft men de rechten van de aloude Fiat 1100 gekocht.
– FIAT Brazilië is eigendom van FIAT, eerst als assamblagefabriek, later als volledige fabriek omdat import heffingen op auto’s enorm hoog zijn.
“Alleen Infiniti duikt fors de min in, maar die hebben dan ook geen auto’s met een fiscaal vriendelijke CO2 uitstoot.”
Ze hebben toch die M hybride?

Snap overigens ook niet wat mensen zo massaal in Renault zien, ik vind het zeer matige auto’s.
Tussen de klasse A voor tripjes van ongeveer max 50km wat eveneens ook de breedte van België is—————-

-edit: geen enorme engelse teksten copy-pasten aub-
@Pieter-Jan Catteeuw: hahah
@desjonnies: India heeft Fiat ergens in de jaren 80/90 gevraagd om de Uno en de Tipo in India te produceren. Fiat had toen veel succes in Europa en was zo arrogant om de Indiërs de 124 aan te bieden (met een Niksan motor als ik me niet vergis). Daarmee hebben ze toen de boot gemist, want die wilden de Indiërs niet.
Toevallig dat die ene Maserati-koper de baas is van mijn oom. Hij heeft hem wel mooi uitgevoerd moet ik zeggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).