BAAS: stampen met een F50 en Enzo in de regen

Auteur: , 62 Reacties

Aquaplaning, wat is dat?

Heel even hadden we echt voorjaar te pakken. Zomer was het bijna maar weken later een beetje meer noorden-wind en de kou en regen stromen binnen. Waar sommigen al snel ‘onverantwoord’ en ‘gevaarlijk’ roepen blijkt een beetje nat helemaal geen reden je Ferrari F50 of Enzo te laten staan.

Goede banden monteren en niet te veel met de knoppen spelen. Dan komt een goede chauffeur wel op bestemming aan met zijn 500-600pk supercar. Een actie die direct bij het lijstje “automotive dingen die je als man moet kunnen” mag. Een rit door de stromende regen met achterwielaandrijving en 335-rubber tot een goede afloop brengen.

Natuurlijk heeft breder rubber ook meer kanaaltjes voor de afwatering. En hoe harder je rijdt hoe meer water je afvoert. Eitje dus. Gewoon iets meer met je Fingerspitzengefühl werken. Zo kan het ook.



62 reacties

Zou ik niet durven.
U:
1) hebt veel lef
2) bent F1 coureur
3) bent levensmoe.
@midasracer: heeft een aardige bak geld!
Ik heb al meerdere Enzo’s en F40’s gezien en gehoord, maar nog nooit een F50, man wat wil ik die auto graag in levende lijven aanschouwen, denk dat dat toch wel mijn favo Ferrari aller tijden is, thanks to Need For Speed 3, de laatste leuke NFS!
@kp92: ja :D speelde ik vroeger ook altijd echt cool was het met alle muziek erbij enzo :D.
OT: wat is de rede hiervoor om het om een lege snelweg te doen dat helemaal nat is?
als je zoiets doet doe het dan op droog asfalt…
@amg77: Haha inderdaad, ik had zo’n stuurtje erbij…helemaal kapot gedraaid dat ding!
@kp92: Je weet niet waar je over praat, NFS3 was helemaal niet de laatste leuke NFS! NFS 4 (road challenge) was minstens zo goed. Om nog maar te zwijgen over NFS 5:Porsche unleashed want dat was mijn favoriet. Jammer dat het alleen porsches bevatte maar wel de perfecte mix tussen arcade en realisme met schademodel, upgrades aan de wagens, schitterende graphics voor die tijd. NFS 5 is de laatste leuke NFS geweest.
@alcantara: Most Wanted is de beste NFS, vanwege het speltype blacklist en de bounty
@alcantara:

Amen, porsche vond ik ook verreweg de beste. Het heeft lang geduurd voordat spelletjes terug dat level van ‘realisme’ hadden.

@kp92 bedoel je met NFS 3 de NFS2 special edition want in NFS 3 (hot pursuit) zat geen F50. Daar ben ik wel zeker van.
@Hupke: zou kunnen, is al lang gelden he
@alcantara: Dat jij NFS 4 leuker vond..hoeft niet te betekenen dat ik dat ook vind..
james125 via iPhone app
@kp92: in het echt valt hij wat betreft uiterlijk tegen. Hoe hij rijdt weet ik niet, maar ik denk dat een beetje 458 hem wel klopt.
@kp92: weet niet hoor, maar de F40 én F50 hebben nooit in NFS3 gezeten. De F50 kan in NFS2 hebben gezeten, maar NFS3 had enkel een F355 F1 en een 550 Maranello.
@HDM: zat toch ook een McLaren in?
@isobmw: Zowel de F1 als de F1 GTR zat erin.
Jammer dat die auto filmpjes van 12 Ounces of Awesome altijd zo kort zijn.
@laminaatplaat: Had je nog langer naar een rechtdoor rijdende ferrari willen kijken dan
Dit is alles? Voor rechtuit stampen op de snelweg heb je weinig skillz nodig, probeer het eens op een bochtige landweg met het en der wat slijk.
@alcantara: kan wel zijn, maar het is wel verekte link, ik kan me nog herinderen dat ik een keer naar bremen ben geweest en het was ongeverer hetzelfde weer als in dit filmpje, en we werden bij oldenburg door 2 auto’s ingehaald, die denk ik harder dan 200 reden, en 10 kilometer verder lagen ze beide in de vangrail
@alcantara: Ik denk dat je je vergist. Iets meer water onder het linker achterwiel dan het rechter wiel en je gaat al linksaf de vangrail in. Zelfs als je het gaspedaal stabiel houdt. En even een kriebel in je rechtervoet en zonder TC (de F50) ben je het haasje.
@alcantara: Dit is alles? Ja dat dacht ik ook. Als je die vrachtwagen aan het eind van het filmpje ziet rijden ze amper 120 volgens mij.. wow
Briljante wagen, mooi dat ie zelfs in de regen nog gebruikt wordt.
@Vanquish: Gezien de gele platen zal dat wel vaker het geval zijn :P
Nuja, zo moeilijk is dat toch niet? Zolang je alles heel vloeiend doet kan er weinig mis gaan, toch?
@Alwood:

Natuurlijk heeft breder rubber ook meer kanaaltjes voor de afwatering. En hoe harder je rijdt hoe meer water je afvoert. Eitje dus.

Hoe breder je rubber, hoe meer kanaaltjes, tot daar volledig akkoord. Maar hoe breder je banden, hoe meer water er onder/door je banden gaat. Dus eigenlijk maakt het niet zo veel uit of je nu een bredere band hebt of niet.

Het grote gevaar in brede banden in de regen zit er in dat je met een groot contactoppervlak zit. Dus je hebt minder druk tussen band en wegdek, wat maak dat je veel sneller te maken krijgt met aquaplaning.
@Alwood: eerste alinea moest een blockqoute zijn uit jouw tekst.
@vale46: aquaplaning is een functie van de openheid van het profiel (profieldiepte en afwatering over de breedte van de band) en, wat velen niet beseffen, de bandendruk. Het is namelijk deze laatste die de grootte van het contactoppervlak bepaald (en niet de breedte)…. Dus een tip als je in hevige reden gaat rijden = maximale toegelaten druk steken en je hebt veel minder last van aquaplaning!
@Onehp: Klopt niet helemaal.
Neem nu dat je een auto op fietswielen hebt, die banden moeten een strook van 2cm water verplaatsen. De fietsband zal bijna plat staan door het gewicht, dus een lang maar smal(2cm) contactoppervlak hebben. Dus bij smalle banden mag je dan een vergelijkbare druk hebben, ze moeten maar 2cm water verplaatsen, waar ze bij een brede band, met een vergelijkbare contactdruk 30cm moeten verplaatsen.
Is dit zo speciaal? Doe ik zeker 200 dagen per jaar….
@norge: Wel als je dit doet met een Enzo waar de meeste eigenaren er zeer zuinig op zijn.
@agera: …en het relatief meervoudige aan vermogen bezitten dan @Norge ? Kortom, @Norge heeft volkomen gelijk.
Prachtige auto. Stampen valt denk ik wel mee, het duurt lang voordat de vrachtwagen dichterbij komt.
Wel respect voor die twee eigenaren. De Enzo is een van mijn favo supercars als ik een Enzo zou bezitten zou ik erg echt zuinig op zijn.
Het grootste voordeel van dit soort regenbuien is dat de auto’s niet afbranden.Dus eigenlijk zijn het angsthazen die hier rijden….
@norge: Dat beetje water zal het ontbranden echt niet tegengaan.
@alcantara: Zouden de brandweerkorpsen over de hele wereld het dan verkeerd begrepen hebben?
@norge: Een autobrand ontstaat vaak door kortsluiting, een regenbui gaat die kortsluiting echt niet tegenhouden. En een auto blus je niet met water, water helpt vrijwel niks als er olie bij betrokken is.
Laat dat “stampen” maar achterwege. veel harder dan 120 zal het zeker niet gaan, wat natuurlijk ook wel zo verstandig is van de bestuurders.
zo hard gaat dit niet, niet iets wat ik niet na doe in mijn eigen auto ^^
Enzo, F50 en F40. Beste Ferrari’s ooit!
@jordy14: Psst 288 GTO en 250 GTO en 250 SWB niet vergeten pliis
@norge: Jij bent ook de opa blogger hier :P
@agera: Hij zei ooit 8)
integralechubasco
@norge: pfff en dan 250 ‘tour de france’ er niet bijzetten… de stamvader van de gto serie…
@integralechubasco: Die vind ik persoonlijk minder mooi dan een 250 SWB ,minder mooi maar niet lelijk.
sjonge jonge is dit nu echt bijzonder ze kruipen bijna over de weg
Haha zo ooi hoe iedereen het hier beter weet of zelfs beter kan :’)
Hoe snel rijden die?
Like a boss!
En waarom zou je geen 140km/h kunnen rijden in de regen ? Wtf…straks krijgen onze EK-voetballers nog een staande ovatie als ze het hele Wilhelmus kunnen meezingen ?
@Megakix: lol! :D en terecht… best knap als er eindelijk een het hele liedje mee kan zingen.
@Megakix: :lol: Schitterende analogie!
Snel naar huis rijden, voordat de aquaplanning begint! Hoe sneller, hoe minder tijd op de weg, hoe minder kans.
ik reed sneller :P wel met een FWD hatchback incl dakkoffer ;)
@KaCh1ng: Had je je pet op?
zo blijven ze wel goed gekoeld! ;)
Meneer, u hebt ballen! BAAS!
Alsof dit aartsmoeilijk zou zijn. Hij rijdt op een bijna verlaten weg rechtdoor en we weten niet hoe snel… Ik ben niet onder de indruk.
downforce iemand?
Gelukkig dat het regent want die Ferraris hebben de slechte gewoonte om in brand te schieten … in feite moet je dus ermee in de regen rijden, zoniet is het veel te gevaarlijk
Niet echt indrukwekkend, tenzij er spoorvorming is van vrachtwagens, dan zou ik er met zo’n dikke velgen niet willen rijden…
Ik heb ooit met mijn vorige volvo 480 turbo de 250 aangetikt in de regen toen ik een impreza WRX STI 265pk was aan het volgen, in de bochten moest ik wel inhouden, die Impreza haalde ik wel bij op het rechte stuk… DAT was pas indrukwekkend… Maar ik zou het niet meer doen, toen was ik nog jong en onbezonnen…
Is toch niets aan… die mensen rijden volgens mij gewoon 120-140…
Leuk natuurlijk, maar zo hard lijken ze nou ook weer niet te gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).