BAM! Donkervoort D8 GTO is hier: 2.5 TFSI [updated]

Auteur: , 77 Reacties

Zojuist onhuld in Lelystad, dus heet van de naald, en vers van de pers: de lang verwachte Donkervoort D8 GTO. En hij heeft aan boord waar we allemaal stiekem een beetje op hoopten: het onovertroffen 2.5 TFSI vijf-in-lijn blok van Audi. Resultaat: tot 400 pk en 450 Nm.

En daarmee mag de D8 GTO met recht een pocket rocket genoemd worden. Tot nu toe werd namelijk altijd een 1.8 liter-blok van Audi als basis gebruikt, dus dit is een behoorlijke pk-sprong vooruit. Bovendien weegt de D8 GTO slechts 700 kilogram. Ze-ven-hon-derd! Een snel rekensommetje leert ons dat hij qua pk-gewichtverhouding de Bugatti Veyron in het stof laat happen.

Wellicht viel je de toevoeging ‘tot’ op in de koptekst. Het zit namelijk zo: het standaard vermogen is even groot als in de TT-RS en RS3, namelijk 340 pk. De 60 extra pk’s kunnen worden opgeroepen met een druk op de knop. Het is dus een soort van overboost-functie.

De eerste exemplaren krijgen trouwens een extra lichte variant van het motorblok aan boord: hier is nog eens 30 kg af geschaafd. De buitenmaten zijn overigens flink gegroeid: de nieuwste D8 overtreft zijn non-GTO broertje met 35 cm in de lengte en 15 cm in de breedte. Een fors verschil dus. Vanaf 2012 wordt begonnen met de productie. Als je er een wilt kopen, houd dan rekening met een prijs van zes cijfers. Exclusief belastingen, that is..

UPDATE: Meer plaatjes, en een video hieronder. Tevens laat Donkervoort weten dat het motorblok an sich niet lichter is geworden, maar door wat componenten weg te laten is er ongeveer 30 kilo bespaard.



77 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Shit, dat wordt een echt gooi en smijt bakkie!
Behoorlijk aan de prijs..
Je ziet ze ook niet heel veel rijden (helaas)!
@bjorn123: Als je zulke dingen wilt zien rijden, moet je naar het circuit.. ;)
Te zwaar voor een ultra light, te duur, Turbo in een ultra light is gewoon dom, Tja… Blijft weinig positiefs over! Mooie kleur wel…
@Svenska_Aeroplan_AB: De vorige motor was toch ook een turbo motor. Het vermogens opbouw van deze 2.5t is overigens behoorlijk lineair voor een turbo motor, bij constant 450 nm voor handen, zolang ke maar boven de 2200 toeren blijft is er niets aan de hand.
Heb jij het soms ervaren met een relatief gedateerde turbo motor?
Het lijkt op een hagedis die is geboren in Tsjernobyl.
Overboost functie is gewoon een hogere turbodruk knop? Best een gaaf ding eigenlijk, natuurlijk weer van NL-bodem :) Juist voor dit soort lichtgewicht bakjes, is een turbo grandioos :) Ook heb ik begrepen dat de 2.5 TFSI 5 cilindert, niet zo een last heeft van de Turbolag.. Dat zou positief moeten zijn :)
@euro95: een ultra lightmet turbo ia echt het domste dat je kan doen. Rij er regelmatig mee, met en zonder turbo. Turbo is ideaal voor zwaardere auto’s ivm hoog koppel. Bij een ultra light heb je vermogen nodig. Turbo maakt hem onvoorspelbaar in bochten, zeker als je op de.limiet rijdt… Kortom: uberdom!
@Svenska_Aeroplan_AB: de manier om zo’n auto licht te houden is door er geen groot blok in te zetten. En als je vermogen uit een kleine motor wil, kom je al snel op een turbo uit. Ik vind zelf de onstabiliteit wel meevallen in bochten bij de versies met het 1.8 turbo blokje van audi.
@Ferdinand1: Gaat niet zo zeer om de stabiliteit maar meer om de vermogensontwikkeling. Je staat gewoon direct dwars met een ultra light als je een millimeter teveel gas geeft. Vermogens ontwikkeling moet 100% lineair zijn op de limiet!
@Svenska_Aeroplan_AB: de vermogensontwikkeling bepaalt de stabiliteit bij dit soort auto’s. Maargoed, ik heb blijkbaar een andere ervaring dan jou ;)
@Ferdinand1: ah, snap wat je bedoeld. Wat ik bedoel: als ik met een Westfield zónder turbo rij, kan ik direct op de limiet rijden. Met turbo duurt dat veel langer… Misschien ligt het aan mijn stuurmanskunsten! ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik ben het helemaal met je eens. Bovendien wordt het eens mooie design van de Donkervoort helemaal verpest omdat alle buizen en extra koelers ook nog een plekje in het vooronder nodig hebben. En natuurlijk extra gaten voor veel koeling. Verder verpest een turbo de lage tonen in de uitlaat en dat geeft een auto nou net zo’n lekker geluid.
@midasracer:
eensch, dit is wat je krijgt als je een turbo op een seven schroeft (ik zal het verklappen; het is niet best):
http://fwd.channel5.com/fifth-gear/videos/road-tests/westfield-sport-turbo
@JanJansen: Ha ja dat was een vernietigende test. Ik vind die Westfields ook verschrikkelijke auto’s. Ik heb in de jaren 80 Donkervoort S8 en S8A gereden (niet van mij overigens) en die waren prima. S8 met 2liter Ford blok met 180pk. Heerlijk geluid, maar wel 1 op 8 met dubbele Webers! En een springerige achterkant vanwege de Ford Taunus starre achteras. De S8A met Sierra achterkant was een stuk beter. 225pk Scorpio blok erin en dat reed geweldig. Ook best wel comfortabel met goede vering, verwarming en een goede bouwkwaliteit. En door een slimme benzinetankconstructie een volledige bagagebak. Alleen daarna begonnen ze ook met de turbo’s en toen ging het in mijn ogen al fout. Ik heb nu ook de turbo van mijn Midas afgesloopt en dat wordt weer een heerlijk old school autootje. Net mijn RVS LCB uitlaat binnengekregen. Het is gewoon kunst.
@Svenska_Aeroplan_AB: Is het dan niet gewoon een kwestie van gewenning/ervaring? Ik bedoel, als je al wel met een atmosferisch blok voluit kan gaan en vroeg op het gas de bocht uit. Dan lijkt het mij dat je met een turbo blok de eerste paar keer op een nieuw circuit, langzaam de bocht uit komt totdat je al een beetje gevoel krijgt wanneer je precies die turbo druk krijgt. Dan hoeft dat helemaal nog niet zo dom te zijn! Okee de 1e keer dat ik in een kart met turbo reed, scheet ik 6 kleuren stront in mn broek. Maar ook daar kan je aan wennen. (die kart dan hé :P)
@euro95:
Nog niets vergeleken met een Ariel Atom V8 :P
@Northwestern: De enige concurent van de Ariel Atom is een motorfiets, dus lekkere vergelijking…
@RickB: Ga weg man, een Ariel Atom heeft toch echt 4 wielen.
@Northwestern: de ariel heeft toch echt meer eigenschappen van een motorfiets dan van een auto.
@phantom95: Alleen de cijfers, en misschien een deel van de beleving.
@Northwestern: zit je al lang op lezen?
@Northwestern: Soms hoeft dat ook niet… 100x liever dit
is de 6 cijfers inclusief de 2 achter de komma of niet?
@spykerboy: nee duhuh…100 000-150 000 eurotjes
Het zou wat mij betreft écht geen probleem zijn als Autoblog eens een kijkje ging nemen bij Donkervoort en dat op film vast legde!
@laminaatplaat: ik denk wél dat dat een probleem is, is twijfel nog ten zeerste of hij überhaupt bestaat… Ik ken Donkervoort vrij goed en gebeurt al een paar jaar he-le-maal niks… Alleen maar gekonkel van het niveau Spyker. Hebben volgens.mij dit jaar 1 auto verkocht, oud showroommodelletje… Nee, heb er weinig vertrouwen in.
geweldig ding, ben sowieso al gecharmeerd van de Donkervoort GT, mocht ik ooit in luxe leven.. komt er zeker 1 bij voor de fun!
zijn er trouwens meer picca’s ? :(
@dennisr: Niet een elfje voor de fun en gelijktijdig een boodschappenwagentje?
@dennisr: Yep, de officiële informatie kwam een uurtje na het posten binnen. Heb ze vanochtend toegevoegd.
@sir_smokalot: aah, danku!

die achterkant is ook een hele verbetering, iets wat bij de GT nog wat minder was, super wagentje!
En die D8 GT, die was toch ook rete duur voor wat? Een beetje snel kunnen optrekken maar een heel raar ogende auto, of kitcar, buggy achtig ding, geef mij dan maar een volwaardige auto voor 6 cijfers..
Altijd leuk, auto’s van Nederlandse bodem.
Als er een stereo installatie aanboord is zou er maar één band uit mogen klinken: Suicidal Tendencies…
Doodskist op wielen.
Ik weet niet waardoor het komt, maar TFSI klinkt niet zo heel tof in een donkervoort.
Even @alcantara:
Niet meer, de nieuwe deuren moet een auto van 1100 kg die aan de zijkant binnenkomt (Zwakke punt gewone D8) tegen kunnen houden.

@Vanquish
Deze klonk heel lekker toen hij binnen kwam rijden.

Promo filmpje http://www.staalwol.com
@D-Drive: Duidelijk, maar ben toch wel benieuwd naar een NCAP score…waar is mijn post gebleven btw??
-=edit: ik zie het al. Had ‘m per ongeluk weggegooid. Stond onder een dubbele post van een ander.=-
@D-Drive: 1100 kg, dat zijn dan alleen maar de kleintjes en de oudjes. Toch nog best gevaarlijk dus…
Vind hem in het echt veel mooier dan op de foto. Interieur is niet tevergelijken met de huidige D8 GT. Veel ruimer.
Eerste 25 worden in 2012 geproduceerd. Kies een nummer bij het kleurtje. Prijs 100.000 tot 150.000 ex BTW en BPM.

Oh en nog een gerucht …. er zijn er al 11 verkocht.
specs, specs, specs en een jijbuis video waar ie revt
Voor de mensen die (helaas) niet bij de presentatie van de D8 GTO zijn geweest. Tijdens de officiele presentatie heeft men gebruik gemaakt van deze film: http://www.staalwol.com/wordpress/?p=3725
Thanks!
ENGINE
Type AUDI 2,5L R5 TFSI
Mounting Front, 5 cylinders in line
Capacity 2480 cc
Bore 82,50 mm
Stroke 92,8 mm
Compression Ratio 10,0 : 1
Maximum power 340 bhp / 254 kw at 5400 rpm (Standaard, boost 400 bij 5600)
Maximum torque 450 Nm at 1600-5300 rpm *)
Top speed 255 km/h
Acceleration 0-100 km/h in 3,0 sec (Standaard versie?)
Fuel consumption10-12 L /100 km



Fuel tank capacity

50 L









TRANSMISSION




Propulsion

Rear wheels



Gearbox type

5-speed manual



Gearbox ratio

3,36:1 (I), 1,81:1 (II), 1,26:1 (III), 1,00:1 (IV), 0,82:1 (V), reverse 3,66:1, final drive 3,62:1



Differential type

standard differential
HELP! waar is de edit knop?
*) Dennis D. zei dat er geen turbogat was. Voor hen die weten hoe gevaarlijk een turbogat is zonder een LSD sper.
@D-Drive: inderdaad een behoorlijk (!!!) turbogat, maar die ga je niet bereiken IN een bocht, dus valt het ‘tricky’ nog wel mee.
@D-Drive: Naar je profiel, je eigen berichten bekijken, druk op “verwijder” knop, wachten tot ‘ie weg is, en een nieuw bericht plaatsen is de enige optie.
Oh help, dat worden de auto’s voor ex-schaatsers die zichzelf om een boom gaan vouwen…en voor reborn dikbuikzwijntjes die met kerst hun bankbonus mochten ophalen !
@Megakix: niet helemaal zeiken vriend…net het filmpje gekeken op youtube…en genoten van het vakmanschap…ik gun het ze natuurljk wel !!!!
@Megakix: Dikbuikzwijntjes kunnen niet eens in zo’n auto klimmen. Heb jij wel eens geprobeerd in een Donkervoort te klimmen? Ik wel. Je moet je knie tot je kin optrekken om het been binnen boord te krijgen. Iemand met een pubspoiler zal al problemen krijgen.
@midasracer: :lol: @pubspoiler….maar deze nieuwe versie is toch echt flink gegroeid, kortom, het zou voor zou toch voor de dikkerdjes ook weer kunnen ?
Ze worden steeds minder mooi om te zien .
@norge: Rob je moet niet vergeten, Donkervoort heeft meerdere modellen. De D8 GTO is hun dikste monster inderdaad. Ik vind dat die wel een ongelikt bruut uiterlijk mag hebben. Maar wil je een nette klassieke Donkervoort, dan neem je gewoon een D8 Classic. Met de Audi 1.8T. Van 150 tot 210 PK, net wat je wil.
@Freewarefreak: Als ik ooit in de gelegenheid ben voor een sportwagen zou het zomaar een “normale” Donkervoort kunnen zijn.Iets van Neerlands trots of zoiets ;)
Ik denk dat ik met een caterham die een stuk goedkoper is zeker zoveel lol kan hebben, die donkervoorts zien er te serieus uit. Alsof ze gekocht worden door mannetjes die naar een circuit gaan alleen met de bedoeling van de snelste te zijn en die trouwens ook een halve Schumacher moeten zijn om alles uit dat ding te halen.
@Hupke: Dan denk ik ook. Caterham e.d. leveren dezelfde kick, tegen een veel lagere prijs. Maar ik ben gewoon fan. Ik wil een Donkervoort als ik ooit in de gelegenheid mocht komen een “Open Wheel Roadster” te kunnen bezitten.

OT: Dat veegt designer Jordi trouwens wel heel simpel van tafel. “We are the only company that uses the open wheel concept. Nobody does that anymore..”

Jordi: Caterham, Tramontana, Lotus, iedere hotrod van de firma Coddington, enz. Er zijn er nog genoeg.
Hoezo turbogat, al vanaf 1600tpm maximum koppel beschikbaar! En tenzij dat je nog in hypermilemodus zit geraak je toch echt niet onder de 1600tpm na het wegrijden…
@Yeelen: Turbogat heb je door de hele vermogensband ;)
@fernie: leg die eens uit?
waarom heeft het ding maar 5 versnellingen?
@g40freak: omdat je er echt geen 6 of 7 nodig hebt om naar de 250 km/h te komen, en harder zal je er op een circuit niet mee halen. Een overdrive heeft ook weinig nut aangezien niemand deze auto als daily drive zal gebruiken..
@g40freak: ik denk omdat je turbo motoren zo kunt afstellen dat ze over een lang bereik hun volledige vermogen hebben. Dan kun je langere verzetten gebruiken zodat een 5-bak al voldoet.
-=edit: ja dat staat al meerdere malen in de comments.=-
Ook al is het de laatste tijd wat stil geweest bij Donkervoort, dit is gewoon weer een gave machine. En met een Audi blok, dus ook nog eens een mooi stukje betrouwbare techniek ….. zou ‘m zo in de garage zetten!
Nice!
Weer een nieuwe droomauto.
Vind het wel geweldig dat er geen concessies
gedaan worden aan het concept.

Die nieuwe “techy” look staat hem goed.
Beetje agressief, maar dat is ook wel terecht.
Donkervoort.. wat is dat toch een vreselijk gaaf merk. Dat is echt één van mijn droomauto’s. Een Donkervoort koop ik echt een keer als ik geld over heb voor erbij. Kan ook niet anders.. ze zijn vreselijk klein, vreselijk laag, vreselijk onpraktisch.. zoiets kun je dus niet als eerste auto rijden.. en helaas zijn ze ook nog vreselijk duur.. maar o zo vreselijk leuk EN o zo vreselijk snel.

Heb 2 keer het genoegen gehad bij ze te mogen verkeren. 1 keer gewoon met mijn vriendin op de bonnefooi heen gereden. Super ontvangst. Koffie, een koek, rond kijken, uitleg krijgen, in de auto’s zitten, alles mocht in de showroom. Ze vroegen nog net niet of we meeaten. Zo cool en zo gastvrij.

De 2e keer was met AutoVisie. De beroemde Donkervoort AutoVisie Open Dag. Toen ging alles open. Toen konden we eindelijk in de werkplaats rondneuzen, kijken, voelen, ruiken, etc. En eindelijk een keer praten, handje geven, fotootje maken met Joop zelf en Ton Roks. Zulke dagen ben ik 48 uur hyper van.. genieten, genieten, genieten.. stuiter de stuiter..

En nu komen ze dus met een nieuwe D8 met een nieuwe 3-lettercombinatie GTO.. dan heb ik er ook één.. OMG.. bloedsnel, wat is ie bruut om te zien. Ik las in de comments “een hagedis uit Tsjernobyl” ..een groter compliment kun je de designer niet geven.. een monster dus! Wow!

Ik hoop dat we er snel echt rijdend beeld van zien. Als in “een autotest”. Nu ga ik het filmpje nog eens kijken, ik krijg alleen al kippenvel van de “National Treasure” muziek die er achter speelt. Super!
Als ik een leuke prijs win in de staatsloterij dan weet ik wat er bij mij op de stoep komt te staan. Aan alle die het over superlight en atmosferische motoren hebben; F1 vanaf volgend jaar ook weer Turbo Motoren?? Wel is over nagedacht dat de motoren zo ver geïnnoveerd zijn dat je het Turbogat bijna niet of nauwelijks meer werkt?? Iemand die goed kan sturen kan hier mee overweg en de anderen die het niet kunnen moeten er ook niet mee rijden. I rest my case. It’s all very simple.
@ al die azijnpissers hier, wees een trots dat er nog zoiets op eigen bodem gemaakt word ipv het bij voorbaat alweer de grond in te boren.

Ik hoop dat ze er een groot succes van weten te maken.
Als ik het geld er voor over had dan wist ik het wel…
Die superlights kun je amper directe concurrentie noemen. Die zijn of totaal ongeschikt voor semi-dagelijks gebruik (Atom) of lazeren bij een beetje intensief gebruik uit elkaar (Caterham, met anorexia constructies en plaatwerk). De juiste balans tussen gewicht, degelijkheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid dát is de kunst die ze bij Donkervoort verstaan.
Hier kan je echt een beest van een auto van maken.
Als je hier een Loba Motorsport LO500P turbo opschroeft (plug & Play) kom je op 500+ pk uit en dat bij ±700 Kg.

Hier een idee hoeveel fun een Donkervoort nu al is.

http://youtu.be/CYO63skgn4c
Wanneer komt de rijtest+video?
Waarschijnlijk te exclusief, maar hoe vet zou dat zijn!
Dit is de Prototyp.
De productie start in 2012 met een tot 25 stuks gelimiteerde versie.
In 2013 komt de normale productie versie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).