Banden wisselen kost bij nieuwe auto’s 2,5x meer tijd

Auteur: , 68 Reacties

Slecht nieuws voor nieuwe autobezitters: Dankzij nieuwe Europese regels gaat het wisselen van banden maar liefst 2,5 keer langer duren. In plaats van zo'n 15 minuten zal het straks 38,5 minuut duren om 4 banden te vervangen. En je mag 1x raden wie dat gaat betalen.

Hoe het komt dat er plotseling zoveel extra tijd nodig is? Sinds november 2012 is TPMS, oftewel bandenspanningssensoren, verplicht bij nieuwe modellen die vanaf dat moment op de markt komen. Vanaf november 2014 is TPMS zelfs verplicht voor alle nieuwe auto’s die vanaf dat moment verkocht worden.

De berekening van deze nieuwe tijd is gedaan door toeleverancier Rema Tip-Top, ze zien de procedure als volgt:

– De auto de werkplaats inrijden
– De sensoren uitlezen om vast te stellen of ze nog goed functioneren
– Kijken of de passende sensoren op voorraad zijn, deze samen met de winterband monteren op de velg
– Balanceren en wielen monteren op de auto
– Tenslotte de sensoren weer ingelezen met behulp van het bijbehorende diagnose-apparaat

Bij de berekening is er wel vanuit gegaan dat er een wissel plaatsvindt tussen normale banden en winterbanden, en waarbij ook de velgen worden gewisseld. Wanneer alleen de banden gewisseld worden en de garage de sensoren dus opnieuw monteert is de doorlooptijd gelijk. In sommige gevallen moeten er echter wel een servicekit met nieuwe afdichtingen gebruikt worden.

In de toekomst zullen we dan wellicht minder vaak onze bandenspanning te hoeven controleren, maar we moeten wel weten waar dat rare waarschuwingslampje voor staat en het wisselen van banden zal een stuk(je) prijziger worden. (via: autokompas.nl)



68 reacties

leuk.. al die snufjes die je keer op keer opnieuw betaald bij elk garage bezoek..

eigenlijk nooit je auto afbetaald dus..
@dennisr:
De redenen om lekker met “ouwe meuk” te blijven rijden stapelen zich zo wel op Dennis….
Gewoon niet meedoen met die idioterie….
@dennisr: dat je auto nooit is afbetaald merk je al bij het tankstation…
– De auto de werkplaats inrijden
– De sensoren uitlezen om vast te stellen of ze nog goed functioneren
– Kijken of de passende sensoren op voorraad zijn, deze samen met de winterband monteren op de velg.

Die eerste twee zijn echt onzin en die laatste hoeft maar eenmalig bij nieuwe velgen… Je hoeft niet bij iedere nieuwe band een nieuwe sensor te plaatsen, al wil Rema Tip-Top dat wel omdat zij die dingen verkopen, net als de afdichtingskit die dan ook benodigd is.

Dus: Move along, nothing to see here…
@RRenault: Doen ze al voor 12 euro bij de renault garage toch?
@fristie: fristie hahahaha
@fristie: €35,- per 4 ;) Maar je kan ze beter uit laten zetten. Werkt toch voor geen meter. En niet alleen bij Renault is dat zo.
@RRenault: Bij mij werkt het goed… Sensoren voor winter één keer laten inlezen en hij herkent ze vanzelf bij zomer/winterwissels.
@RRenault: Na die matig werkende dingen op de rampen Renaults zijn ze gelukt af gestapt van de standaard montage van die dingen. Bij de Laguna III Phase 2 gelukkig weer een optie. Hebben jullie ze er op zitten?
@RoT___: Ben het volledig met je eens hoor: rampendingen zijn het. Helaas niet alleen bij Renaults… (Ik heb een bijbaantje bij een bandenbedrijf) We hebben ze nu gelukkig niet, was niet mogelijk i.c.m. met de wielen van onze uitvoering (Mégane GT), maar we hadden ze 5 jaar terug wel op onze Laguna II phase I zitten. Laat ik het zo zeggen: de boordcomputer waarschuwde regelmatig voor het feit dat we op drie wielen reden…
@RRenault: Riskant, een Laguna II Phase I. Vaak bij de dealer gestaan? Ook zonder kapotte sensoren vind ik ze al een ramp. Heb eens met een Panamera staan rotzooien met die zeiksensoren. Ding gaf bij het starten aan dat de spanning op één band te laag was, dus maar even bij gevuld, melding bleef echter aan. Sticker in de deur gaf een hogere waarde aan voor snelheden boven de 270km/u (geen grap!), dus maar tot daar aangevuld. Lampje daarna rood in plaats van geel. Geen tijd meer en het maar opgegeven. Geef duidelijk aan wat er aan de hand is, of geef niets aan. Voorkeur gaat uit naar het laatste.
@RoT___: Over die hogere bandenspanning bij hogere snelheden heb ik vaker gezien ja. Ik geloof dat Audi dat ook bij sommige modellen doet. Blijft allemaal raar en lekker onduidelijk die systemen. Of je hebt van die mensen die met een Renault Vel Satis (geeft de exacte spanning aan) die terugkomen omdat er een tiende bar verschil zit tussen de banden. *ZUCHT*

Over die Laguna: het was er een uit 2001, dus het eerste bouwjaar en eerste eigenaar. En ondanks dat hebben we in de 7 jaar dat we die auto gereden hebben slechts een keer een (electronisch) probleem gehad. De ECU ging kapot. Was even €700 aftikken, maar verder 0.0 omkosten aan gehad. Best mazzel dus, want ik weet hoe slecht de electronica in die auto’s is. Op de een of andere manier heeft mijn familie altijd wel geluk met Renaults, zo rijdt mijn vader al zo’n 25 jaar Renault, nieuw en 2e hands, zonder grote problemen. Drie keer een wiellager, 5 bobine’s (1.6 16v penbobine kwaal) + die ene keer ECU verdeeld over 12 auto’s vind ik erg netjes.
@RRenault: Oja, toen die ECU kapot was begon sloeg de claxon op hol om drie uur ’s nachts en als je hem dan startte ging hij direct in noodloop á 4500 rpm… Vonden de buren zo fijn ;)
@RRenault: Dus jij dacht, hmm mijn auto begint uit zichzelf te claxonneren zonder duidelijke reden, laten we hem starten!
@BMW330Ci: Het was een Laguna II Phase I hè… Dan ben je wel gewend aan “kleine” storingen die weer automagisch verdwenen zijn als je je auto even aan en uit zet. Noemen ze in Frankrijk Caractère. ;)
ik was zondag een uur bezig met 4 banden (velg met rubber) te wisselen.Komt ook omdat ik de meest waardeloze krik ooit had.
Tpms gaat bij mij via abs systeem. Geldt het dan ook?
@Joerek: ik neem aan dat er iets van een aparte sensor in je velg zal zitten.
@robbie:
Geen sensoren in de velg, gaat gewoon via de ABS sensoren die omwenteling van de wielen contoleerd en zo een lekke band opmerkt.
Dat is een systeem dat ook meeteld.
@primer: Inderdaad, op die manier heb je nooit gedonder met sensoren die niet aangemeld zijn.
@rubend: bmw o.a. :)
@rubend: klopt, sensorloos en vooral: probleemloos
Maakt niet uit joh, ik heb toch geld zat!
Waar is deze regel nuttig voor? Nog meer elektronische troep op je auto dat ook kapot kan gaan. Ik begrijp niet wat er moeilijk is aan de spanning van je banden controleren…
@autobart: Mensen zijn lui…
Die Reuma Tip Top gasten zijn niet wijs. Je hebt toch geen sensor nodig om te merken of je banden leeg zijn. Gewoon zelf af en toe kijken en voelen. En als die naar de zijkant trekt dan is het hard nodig!

Leuk plaatje trouwens
@redneckdarian: Kwestie van routine van maken. Na het maandelijkse bezoekje aan de wasstraat meteen even de bandenspanning controleren. Zo moeilijk is het niet.
@RoT___: vind ik ook! Behalve van de wasstraat dan. Waarom betalen voor iets wat je zelf ook kan…
@redneckdarian: Wordt lastig wassen bij een appartement zonder water aansluiting buitenshuis. Om elke keer met een emmer water twee trappen op en af te lopen is niet bepaald efficiënt te noemen!
@RoT___: Natuurlijk wel! Goed voor de gezondheid!
@autobart: Daar valt geen speld tussen te krijgen! Alle recht om na afloop met een voldaan gevoel een biertje er bij te pakken.
@RoT___:
Of je houd gewoon elke 2de tankbeurt aan, dan ben je toch bij de pomp….
Mijn auto heeft al sensoren, die heb ik nog nooit uit laten lezen… Een kulverhaal om geld te verdienen.
Maakt me niets uit, kan urenlang extra naar zo’n meid kijken.
@willemseles: toch iemand die bij de essentie van dit artikel blijft…
Ik word die elektrische snufjes een beetje beu, je moet maar eens op het Mercedes/BMW forum kijken hoeveel ellende je hebt met een tweedehands Mercedes S-klasse W221 of 7 serie.
Ze moeten ergens geld aan verdienen..
@bmwe46csl:
Juist, dit hebben we te danken aan de machtige autolobby voor wie het een simpel kunstje was om dat stelletje schapen in Brussel ervan te overtuigen dat we al ruim 100 jaar levensgevaarlijk bezig zijn.
Moeten die banden dan iedere keer van de velgen af oid? Lijkt me nogal slecht voor de veiligheid, dan gaan die banden gewoon na 3 x kapot
Dus, nu kun je niet eens meer zelf je winterbanden eronder schroeven of hoe moet ik dit interpreteren?
@C220AMG: Zelf er onder leggen wel, daarna nog door naar de dealer om te voorkomen dat de hele zomer/winter dat lampje brandt.
@RoT___: pfff… Moet niet gekker worden hè. :p
Gewoon een mooi extra setje lichtmetaal met winterrubber en klaar is kees
@4x4wheels: Tenzij je inderdaad een dikke 4×4 met enorme off-terrein banden rijd, zou ik toch staal aanraden voor in de winter. Sta je na een glijertje ( die ook met winterbanden kunnen voorkomen ) tenminste niet met een stuk uit je velg tegen de stoeprand. Met een stalen velg loop je een deuk in de velgrand op, maar kan je tenminste gewoon doorrijden. Doorrijden ook zònder zo’n irritant piepje dat je een band hebt die zacht is.
Dus tegen je banden schoppen hoeft niet meer!
Dank u EU, even op de oprit de banden verwisselen behoort dus tot de verleden tijd. Of ze moeten het verplichten een knop toe te voegen omdat systeem bij aanschaf meteen de kop in te drukken. De dealers staan al handenwrijvend met de uitleesapparatuur in de handen en eurotekens in de ogen te wachten tot de wisselmomenten, kassa!
Gewoon zelf diagnoseapparatuur/-software aanschaffen. Zo duur is dat niet…
@Emile_Benz: wel voor canbus auto’s. En dat hebben al die nieuwe auto’s…
Nou zie mijn reacties niet probeer het nog 1 x

Bij mijn Cadillac hoef ik na een bandenwissel alleen maar het systeem opnieuw te laten leren door wat lucht erbij of eruit. De auto claxonneert dan even per band als de info is doorgekomen.Dus wat nou diagnose app. ??
Woensdag nieuwe patta’s onder de Alfa. Die worden er helaas niet opgezet door een hete chick maar door een vriendelijke tukker. En die heeft daar gelukkig niet de hele dag voor nodig.
@E34M5Touring: Met fatsoenlijk gereedschap (krik en momentsleutel) ben je in een half uurtje rond. Maat van me heeft dat spul liggen, heb af en toe het idee dat hij sneller rond is dan een monteur in de garage.
@RoT___: Ja is geen wissel. Moet nieuwe banden op de bestaande velg. Dat kan ik zelf (VBO motorvoertuigen diploma, jaja) maar heb er de spullen niet voor noch een plek om het te doen. Daarbij moet er een wiellager vervangen worden en moet ie worden uitgelijnd. Dus dit is zo ff handiger :)
@E34M5Touring: Zonder de juiste gereedschappen houdt het al snel op. Scheelt dat ze daarna, hopelijk, wel weer een tijd mee kunnen en zelf verwisseld kunnen worden.
@RoT___: Ja zo kunnen ze weer even mee. Was ook wel nodig. De huidige beginnen behoorlijk te cuppen en maken erg veel lawaai. Zie er wel naar uit eerlijk gezegd :)
Heerlijk al die flauwekulregelgeving uit Brussel. Het positieve aan dit alles is dat er over een paar jaar helemaal geen EU meer bestaat.
@jippie:

Nee dan wonen we in de EUSSR, maar eens die uiteengevallen is zal het idd beter gaan hoop ik.
@jippie: klopt dan wonen we allemaal gewoon in Europa en zijn al die kneuterige landjes met hun regerinkjes met hun kleine belangetjes gewoon opgeheven.
@Robbie en alle bovenstaande, die sensor kan wel degelijk nut hebben! Zowel bij runflat banden als bij veel te lage en brede banden onder een lichte auto. Zo heb ik bij mijn Suzuki Swift er 225/40R17 onder zitten. Het maakt dan niet uit of er 2,0 bar in zit of 0,6 bar, je merkt/ziet het verschil niet. Zonder sensoren rijd je dan zo een aantal dagen met een lekke band.
@ya314:
Schei toch uit man, als je te lui bent om je banden spanning te controleren en het verschil niet voelt tussen 0.6 en 2 bar dan hoor je niet in een auto thuis.
Ook met die 40 serie banden voel ik het al als er 2 tiende verschil in zit.
@jrk68: klopt, minimale verschillen voel je direkt in je stuurhuis (voorbanden dus). Achterbanden uiteindelijk ook, maar op een iets later moment (drempels of ‘zeilen’).
@jrk68: bij mijn potenza’s van 225 breed onder een swift van 950 kilo merk je daar echt heel weinig van. En ja de bandenspanning controleren doe je ook niet dagelijks en is dus niet de indicator die je gebruikt voor een lekke band.
@ya314:
Ik rij zelf met 225/40 achter op een Roadster van 765kg, en ik voel het echt wel als die iets zachter is.
Dan gaat die zoeken met spoorvorming en meer op de buitenband hangen in een bocht.
We hebben hier ook nog een Aygo op 195/40 en daar hetzelfde verhaal. Om van de Lotus maar te zwijgen, daar voel je echt alles bij.
Gaat naarstig op zoek naar een KadeTT uit de jaren 70 simpel in onderhoud en bandjes wisselen kan ik dan zelf weer, wel de 2 liter uitvoering, altijd al een leuke auto gevonden.
@jrk68: Ik denk dat veel beginnend automobilisten niet het verschil voelen tussen een band die ter zacht is en een band die op spanning is. Ik denk dus dat deze sensoren wel degelijk een functie kunnen hebben net als esp, cruise control, stuurbekrachtiging, verlichting, ruitenwissers etc. etc. Allemaal zaken die ooit door ervaren automobilisten als onzin werden afgedaan. Dat gezegd hebbende: Ik ben het met je eens dat deze sensoren door de autolobby erdoorheen zijn gedrukt. Net als het gebruik van winterbanden overigens.
@pomoek:
Je weet waarschijnlijk nog niet hoe ik over ESP/ABS, stuurbekrachtiging en rembekrachtiging denk?
In mijn boek is dat allemaal overbodige rommel.
Als je dat echt allemaal nodig hebt kan je gewoon niet rijden, of je bent teveel bezig met zaken die de rijvaardigheid nadelig beïnvloeden.
Wat een onzin!
Omdat ene fabrikant van spanningssensoren dikke vriendjes heeft binnen Europa moeten wij binnenkort allemaal 4 van zijn sensoren kopen…
Dat zie je van hier!

Draadloos = problemen en moeilijker opspoorbaar.
Ik lees hier dat er al ABS-systemen zijn die het opmerken, wel, liever dan zo een systeem dan dat geklooi met elektronica in mijn banden.

Of weet je wat, loop gewoon regelmatig eens rond je auto, zoals iedere normale mens wel eens doet hoop ik. Kost niks, is evenwel draadloos en het neemt minder tijd dan die sensoren monteren.
Who the f**ck is Reuma Tip Top?

En dat geldt ook voor al die overbodige ambtenaren in Brussel.
Weg ermee.
Ik rij al 58 jaar auto en ik weet heus wel hoe ik mijn banden in de gaten moet houden.
Ze heb ut er warrum fan gekregeh…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).