Hoe geruisloos we auto's ook maken, banden blijven vanaf een bepaalde snelheid een flinke herrie produceren. De overheid probeert stille banden daarom al geruime onder de aandacht te brengen. Maar wat te denken van een simpele aanpassing aan de infrastructuur zelf: holle buizen langs de weg.
Dit is volgens onderzoekers aan de Universiteit Twente dé manier om geluidshinder van voorbijrazend verkeer tegen te gaan. Tenminste, langs snelwegen en provinciale wegen. In druk bebouwde gebieden werkt het niet omdat geluid met een hoek van 30 graden wordt afgebogen. De buizen langs weerszijde van de weg worden diffractoren genoemd en ‘verplaatsen’ de herrie dus eigenlijk naar boven, waarmee huizen langs rurale wegen minder van het verkeer meekrijgen
Dit zegt UT-onderzoeker Ysbrand Wijnant er zelf over (via UTnieuws):
“Diffractoren zijn een soort pockets van lucht, holle buisjes of sleuven. Ze buigen het geluid af naar boven in plaats van naar de zijkant. Het geluid gaat dus meer richting de vogels, dan naar de huizen die langs de weg staan. In plaats van twee precies dezelfde auto’s die langsrijden, is het alsof bewoners één auto horen langsrijden.
In Enschede werd op de Knalhutteweg (what’s in a name) een eerste proef met de holle buizen uitgevoerd. Resultaat: een reductie van twee à drie decibel. De UT-spinoff 4Silence, die de vinding zal gaan exploiteren, hoopt om uiteindelijk een vermindering van 4 decibel te pakken. Bij een dergelijke vermindering kan je een weg namelijk als ‘stille weg’ bestempelen.
De diffractoren komen in verschillende vormen:
In 2013 beginnen ze met de aanleg van een weg bij het Achterhoekse Hummelo waarbij de diffractoren van 4Silence zullen worden toegepast. Motorrijders, probeer dus een beetje met het voorwiel uit deze decibelbuigers te blijven.
58 reacties
Een uitwijk door de berm loopt sowieso niet goed af, hoe de berm er ook uit ziet…
Gewoon opletten en zorgen dat je niet van de weg raakt!
Uber-trollen!
“Democracy” ftw.
Maar om daar nou jaloers op te zijn..?
M.T.B. : Move To Belgium………………
Ja.
Trappen we de helft van de wegwerkers eruit.
Kunnen die hun hand op gaan houden.
Betaal je ze toch nog.
Uit een ander potje.
We kunnen veel beter degenen die de werkende mens heel de dag lopen te controleren of de boormachine wel goed is enzo, die kunnen we beter exporteren.
Al die tokkies remmen af en gaan weer vol optrekken met die DTM verfpot daaronder..
Niet echt bevorderend voor het tegengaan van overlast in de buurt.
Het is in ieder geval minder uitzichtverpestend dan die enorme geluidswallen ..
Ach ja, opzich een goed idee, maar echt mooi is het niet.
+tussen die buizen is het de kortse keren een verzamelplaats van dode konijnen, blikjes, en McDonalds papiertjes.
Idee: 8, uitwerking: 3. einde casus.
Als een staaf..
Dus holle buizen is dubbelop ;)
Dan zouden ze vierkant of rechthoekig moeten zijn, althans in de constructiewereld.
Dus eigenlijk is er geen probleem maar we moeten onder een psychologische grens door en dus gaan we er miljarden tegenaan smijten…
Dus 3db minder aan geluid klinkt alsof er maar de helft aan verkeer rijdt. Dus dat scheelt nog best veel!
Heren, dan heb ik voor mijn beurt gesproken.
Liever dat het belastinggeld hier naartoe gaat zodat mensen minder overlast hebben, dan dat het in één of ander kunstwerk gestopt wordt waarvan het halve land niet eens ziet wat het inhoud of voorstelt.
Ook kan er soms worden gedacht aan hogere snelheid met evenveel herrie wellicht…