Bandenprijzen flink in de lift door ‘energielabel’

Auteur: , 32 Reacties

Moderne auto's zijn 'veel' groener, zuiniger en efficiënter. Goedkoper is het autorijden er niet op geworden. Naast een klein fortuin voor brandstof mogen we binnenkort ook meer gaan betalen voor een goed setje rubber rondom.

Het bericht/de waarschuwing komt van chemieconcern Lanxess. Zij produceren belangrijke grondstoffen voor bandenproductie, Butyl en Halobutyl, en voorzien een groeiende vraag naar deze grondstoffen. Voor moderne autobanden is meer van deze grondstoffen nodig, wat een redelijke prijsstijging teweeg lijkt te brengen.

Volgens het nieuwe Europese systeem worden alle autobanden voortaan ingedeeld naar 7 klassen. Van hele zuinige A-label banden tot bahvies G-label rubber. De A-label banden rollen soepeler maar er zijn ook meer (dure) grondstoffen nodig voor productie. De consument ziet dit terug in een tot 50 euro duurdere band.

Naast rolweerstand zegt het bandenlabel ook wat over grip bij nat weer en geluidsproductie. De ‘beste’ banden zouden zowel een 7,5% lager verbruik als 30% kortere remweg bieden. (via autokompas.nl)

Europees bandenlabel



32 reacties

maar wat is efficient? op een gallardo superlegerra wil je juist superplakkerige semi-slicks. Deze banden hebben een hoge rolweerstand, is dat dan niet efficient? en zijn deze banden dan het goedkoopst?
@lambo4all: Lekker belangrijk.
@pininfarina: ja. het is toch wel handig om te weten wat ze nou precies bedoelen met dat A label? Verschillende auto’s hebben namelijk totaal verschillende soorten banden nodig.
@lambo4all: Ik vind het ook behoorlijk belangrijk. Grip & remweg zijn naar mijn mening de belangrijkste eigenschappen! Je leven & dat van ander zou er vanaf kunnen hangen. Maar ook win je op het circuit secondes per ronde als je sneller de bocht om kan & later kan remmen voor een bocht.
Rolweerstand (& dus verbruik) & afrolgeluid interesseren mij juist nauwelijks. Grip tijdens droog & nat & bij intens gebruik goed remkrachten aankunnen, daar zouden ze banden op moeten beoordelen.
ik roll nice met getrokken 17×8, Dotz Mugello, onder mn Corsa hahaha verbruik is zeker toegenomen sinds deze eronder zitten maar velgen (en banden) maken de auto.

ON: Ik snap best dat als je veel km’s maakt je voor een A-label band gaat maar er zullen er ook genoeg zijn die liever die 200 euro liever ergens anders aan besteden…
En de hoeveelheid inch” natuurlijk. Ik betaal me helemaal leip aan die peperdure klote banden. Als je boven de 17″ komt tegenwoordig kost ’t gewoon 200 per stuk.
@kaasboerin: voor mijn Bridgestones 225/40/18ZR RE050A betaal ik bij bepaalde bandenboeren 140, valt op zich dus mee? Alleen het is niet zo dat ik ze maar op ga roken omdat het goedkoop is ;)
@jzaero: 1000,- voor mijn 18″ 225 rondom winterset; Vredestein Wintrac Xtreme’s (écht goede winterbanden!). Zo’n 800,- voor mijn zomerset, 19″ 235 voor 265 achter; Falken FK452 (underrated performance top-band), op het geluid na. En dat exclusief 2 nieuwe velgensets.. Je snapt wel dat ik (goede) replica’s koop in plaats van originele die beginnen bij 1500,-..
@kaasboerin: Tjah het is inderdaad prijzig, zeker met jouw 265 achter. Ik zelf rijd niet op winterbanden, ik heb hem ook pas net. Ik zie het tegen die tijd wel. Wat ik moeilijk vind aan banden is toch wel een goede band vinden. Je kan niet zomaar even proberen of een band goed of niet goed is.
@kaasboerin:

u bent zo’n consument waarvoor de deur wordt opengehouden door/bij de bandenboer?

ik vraag me namelijk af je als ‘normale’ bestuurder het verschil merkt tussen een ”echt goede!” winterband en de ”normale!” band die onder mijn auto ligt. Ik denk het namelijk niet..
kaasboerin via iPhone app
@ts46: Er is geen deur, ja ik doe de deur open voor de leverancier. Nee, zie al waar je naartoe wil gaan.. Ik rijdt sportiever dan de gemiddelde bestuurder, geef ik toe. Geloof mij, er zit een giga verschil in banden. Man, ik heb zo’n trauma aan B-merk banden overgehouden dat ik dat never-nooit meer doe.
@ts46: zeker merk je dat wel. Misschien als ‘normale’ bestuurder niet bewust, maar het zorgt voor een veel veiliger weggedrag onder een bredere mix van omstandigheden. Zeker bij winterbanden, de goeden schelen je meters remweg en zorgen dat je auto beter controleerbaar blijft als je bijv moet uitwijken. En in de regen doen ze het ook vaak beter. Kortom, ja, het verschil tussen a-merk en b-keuze is niet alleen voor coureurtjes te verantwoorden.
@kaasboerin:

hoe kan je goede replica’s onderscheiden van slechte replica’s?
@escort77: Op 2 gebieden; het design en de kwaliteit. Sommige zijn zo cheap en low-budget dat ze er zelfs anders uitzien dan de originele. (Zie tupperware wagentjes). Maar het belangrijkste is de kwaliteit, brokkelt het af na 6 maanden en een beetje pekel?? Dan is ’t meuk. Is ’t (bijna) net zo sterk als origineel dan zit je goed. Dit is natuurlijk allemaal achteraf pas te merken maar ik heb ze van een speciaal adres uit Engeland die een zeer goede reputatie hebben als replica-smeder. Zelfs mensen uit de USA bestellen ze daar. Betekend wel dat ze natuurlijk éffe wat duurder zijn dan de ‘gemiddelde’ replica. M.a.w. het foute beeld van replica’s hoef je niet te hebben bij deze, hier kan ik jaren mee doen.
@kaasboerin: het is dus duur.
Even denken aangezien we al jaren op banden rijden:

-Al jaren heb je verschillende categorieën in banden
-Al jaren heb je verschillende kwaliteiten in banden
-Al jaren wisselt de grondstofprijs en wordt verrekend
-Al jaren bestaan er dus R&D kosten

Maar nee, nu komt er een label dat alles opsomt en dat heet toevallig “energielabel” en de prijs knalt opeens omhoog, maar dat ligt daar niet aan.

Ja, en een paard lust geen hooi…
@jack_abarth: honden plassen ook niet meer tegen paaltjes, schijnt.

Wat vooral interessant is is dat een veilige band (veel grip = plakken = ongunstig label?) wellicht duurder wordt? En daarmee onveilige banden relatief nog goedkoper?
@CasperH:

Dat zou je er inderdaad wel aan uit kunnen halen.
Het milieu heft ons vooral al véél gekost. Niet dat zorg ervoor niet belangrijk is, maar het is net iets veel doorgeslagen naar hysterie en blind autogepest. Maar aan alles komt een eind… :-)
Overigens rijd ik sinds kort met Pirelli’s en die bevallen me beter dan m’n Michelins… :-o
Volgens mij heb je met fuel efficiency G en wet grip A de beste band qua grip… Net als je met energielabel G voor de auto meestal wel een leuke rijdersauto hebt.
Maar wanneer zien we deze prijsstijging ook daadwerkelijk bij de bandenboer? Is dat op zeer korte termijn, of zou dat nog een paar maanden kunnen duren?
Als die Bah vies G label banden beter zijn voor m’n portemonnee dan koop ik die Bah vies G label banden wel!
@VeniVidiVici: Maar er staat ook dat A label een combinatie is van goede performance!?
@jzaero: Tja, dan maar wat minder performance.
Gaat lekker zo, en maar raar opkijken als ze zonder te betalen weg rijden bij een pomp..

ik moet ook maar even een doorzichtig slangetje aanschaffen, kan je op een drukke parkeerplaats nog eens wat aftappen.. lijkt me uiteindelijk de enige optie om wat over te houden, en als je bij iedereen een litertje doet verneemt niemand er iets van :mrgreen:

Waar kan je banden jatten? waar staat in Nederland een fabriek? van leveranciers jatten doen we natuurlijk niet.. direct halen bij de oplichters zelf..
@dennisr:

Zeg me wanneer je gaat, dan ga ik mee.

PS: Regel wel een Audi RS- model voor het geval :D
@zakar36: Nee joh, daar passen niet genoeg banden in.. was ABT laatst niet bezig met Transporters? :lol: allebei een busje.. kan er ook nog een setje op de bijrijders stoel ;)
@dennisr:

Srry voor late reactie maar beter laat dan nooit :P

Hmmm nee lijkt ook ook niet de oplossing(valt door ABT pakket op) tenzij ze ook alleen de motor aanpakken dan is het een deal :D
@zakar36: totdat ik mijn eerste auto koop nog maar even over nadenken dan.. misschien de nieuwe Panda 2 cil! naa, te veel lawaai..
Met omleggen en alles betaalde ik 300 voor 4 nieuwe vredestein sporttrac 3 in het maatje 195-50-R15. Ben zeer tevreden met deze banden, de grip is goed op droog en nat, en geluid valt ook mee. Maar von dit duur zat! Ahhaha!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).