Bedrijven kopen 65% van alle nieuwe auto’s

Auteur: , 45 Reacties

Interessant weetje: de meeste auto's die nieuw bij de dealer weg gaan, worden niet door particulieren, maar door bedrijven gekocht, en die kloof verbreedt zich alleen maar.

Van de 166k aan nieuwe personenauto’s die in het tweede kwartaal van dit jaar zijn verkocht, werden er 108k door bedrijven aangeschaft (bijna twee derde dus), zo maakte het CBS vandaag bekend. Had jij dat gedacht? Ik niet. Dat betekent overigens niet dat bedrijven de halve automarkt in handen hebben: slechts 10% van ons wagenpark staat opm naam van een bedrijf, wat betekent dat ze na verloop van tijd op de tweedehandsmarkt door particulieren worden overgenomen.

Ander wetenswaardigheidje: bedrijven kopen relatief meer hybrides dan particulieren. Logisch, want het is zo’n lekkere imagobouwer, en bovendien vaak belastingvriendelijk.

Van de 10.000 geregistreerde hybrides in H1 van 2012, nam de bedrijvensector er 7.500 voor zijn rekening. Bij EV’s is dit nog veel erger, hier bedraagt het percentage 95%, maar dat wisten we al.

Foto credit: autojunk.nl



45 reacties

Logisch. 45 K voor een beetje Ampera is belachelijk veel. Maar een goede leaseprijs en 0% bijtelling maakt hem zakelijk spotgoedkoop!
@svenska_aeroplan_ab: daarbij komt dat als je hem als bedrijf koopt je nu in de crisis belachelijk veel geld terug krijgt als bedrijf zijnde. Je krijgt de investeringssubsidie en alsof dat nog niet genoeg is krijg je daar overheen nog groene investeringssubsidie, mijn vader kan met de belasting regels een auto van 20.000 euro voor iets minder dan 7.000 euro kopen. Het is belachelijk maar wel waar. We gaan kijken naar een renault Zoe.
Misschien kunnen jullie ook een toptien maken van meest gekochte auto’s door particulieren.
Dat gaat heel ontnuchterend werken op een hoop reaguurders hier.
Dat percentage vind ik niet eens zo schokkend als je kijkt hoeveel nieuwe C en D segmenters er nog rond rijden.
Die worden nauwelijks nog gekocht door particulieren.
@jrk68: yup, maar dat vereist weer zoveel meer onderzoek…en ook Autoblog.nl moet z’n volumes halen ;). Kga n’s ff speuren, heb er nu toch de tijd voor.
@Megakix:
Op AW staat het lijstje.
@jrk68: linky ?
@Megakix: Forget it. Er zijn grenzen. Wel een erg origineel idee om vanaf nu elke zaterdag met een top10 te komen! Oh, wacht…
@sir_smokalot: i know…i know… thumbs still up for AB.nl !
@jrk68: Pagina 12 van het Pdf ‘Download nieuwverkoop personenautos 201206:

http://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/verkoopstatistieken.aspx
Is toch bekend ? Lijkt me leuk om te weten welke merken door de particulier gekocht worden.
@norge: alle kleine autotjes. en de rest zijn bedrijven :P
@rubenpriest: Alleen als daar een fifty-fifty deal van is uiteraard..
@norge:
Na het eerste half jaar staat de Twingo op 1 en de Up! op 10.
Bij de merken scoort Kia hoog met zowel de Rio en de Picanto in de top 10.
Vw doet het ook goed met naast de Up! ook de Polo in die top 10. En nog steeds de Toyopsa drieling.
@jrk68: Aha ,klein is fijn geld nog steeds in Holland? ;) Thanks :)
Niets mis mee toch zo? Bedrijven betalen de kop van de auto en komen later op de tweede hands markt terecht.

Ik heb mijn auto ook zakelijk gekocht. Zakelijk die auto kopen (14% bijtelling) was gewoon véél interessanter dan hem prive kopen of überhaupt 2e hands een eigen auto prive kopen.
+++ de opmerking, dat de leeftijd van de gemiddelde particuliere autokoper tussen de 50- en 55-jaar ligt. Want, zoals u allen reeds weet…de babyboomers hebben het allemaal gedaan ;)
Voor een particulier is een nieuwe auto kopen eigenlijk gewoon niet slim aangezien je al duizenden euro’s inlevert zodra je ermee weg rijdt.

Zakelijk leasen is veel goedkoper en je weet wat je elke maand kwijt bent. Het is netto gewoon aantrekkelijker om een lease auto te krijgen ipv een loonsverhoging.
@flutterby: Helemaal een 14% bijtelling auto is een koopje.
@flutterby: bij 14% bijtelling heb je inderdaad gelijk…wordt het een hogere bijtelling bij een modaal inkomen, dan gaat dit niet meer op.
@Megakix: Maar dan heb je weer de luxe dat alles in 1 bedrag zit en slechts 1 aanspreek punt hebt, dat is ook wat waard ipv dat je alles zelf moet regelen.

Zelf heb ik ook een auto van de zaak, maar privé zal ik nooit een nieuwe kopen. Dan liever een 5-8 jarige Duitse sterke diesel met royale opties.
Wellicht offtopic, maar wist je.ook.dat bijvoorbeeld.2/3 van de diesel ex-leaseauto’s naar duitsland gaat? Onze.diesels.zijn daar populair.vanwege.onze platte wegen en onze omgang met auto’s. Daarnaast kennen de Duitsers een ander belastingstelsel mbt diesels.dan.dat wij hebben (bron: BNR autoshow, directeur autoscout24.nl)
@ Alassad. Het wordt maar eens tijd dat Nederland weer een kolonie gaat worden van Duitsland. Misschien kunnen wij dan ook profiteren van hun belastingstelsel en regeltjes. ;)
Wat een schokkend nieuws. Dit is zo ongeveer het eerste wat je leert op de IVA. Nog zoiets schokkends, daar komt ie, 80% van de nieuw aangekochte particuliere auto’s is geheel of gedeeltelijk gefinancierd. NIEUWS!
@thomaz: ja niks geks aan inderdaad. Snap ook wel dat er aardig wat gefinancierd wordt. Mensen willen het liever nu hebben en wat rente betalen dan 5 jaar lang sparen en dan pas kunnen kopen.
@RudyV:

Mensen hebben blijkbaar teveel geld als ze de voorkeur geven aan wat rente betalen… XD
@bempi:
Yep, geld op de bank maakt geen indruk op de buren hé.
Dat is de trieste realiteit in de gemiddelde vinexwijk.
@thomaz: Dat is zeker nieuws! Ik wist niet dat er nog maar liefst 20% was die wel gewoon contant auto’s kopen!
@kaasboerin:
Komop al dat kleine grut wat er particulier gekocht wordt kan je toch gewoon pinnen.
@jrk68: Haha, mijn auto heb ik ook gepind. Klein bedrag, pinnen mag
@kaasboerin: LOL, +1
EV’s zijn mooi!
@pokerface: deathwish?
Hmm, niet gek. Eerst hoor ik bij de 35% die particulier mijn auto gekocht heb. Daarna bij de 20% die het niet gefinancierd heeft. Dus 7% van de autokopers heeft gespaard !!!!

Moet wel zeggen dat ik hierna geen splinternieuwe auto meer koop. Restwaarde na 2mnd en 4500 km is -€4.000…
@lennyv87: ik bedoel aanschafprijs min €4.000
@lennyv87: Ik weet niet watvoor auto je hebt, maar dit is toch niet zo gek? De dealer kan de auto niet meer voor de nieuwprijs verkopen -dan koopt de klant wel een écht nieuwe- en die dealer wil nog een stukje marge halen. Of mag dat niet meer?

Wanneer het om een Aygo van €8.000 gaat is het wel weer een ander verhaal…
@thomaz: Nope, een Picanto van bijna 12000. Maar dat dealer verhaal klopt wel. Particuliere verkoop is mijn afschrijving minder hoog
@lennyv87:
gewoon auto van 3 jaar oud kopen, nog steeds een vrij nieuwe auto maar je hebt maar een fractie van de afschrijving
@undifined1: Dat gaat zeker bij de volgende auto gebeuren. Je moet alles een keer gedaan hebben in het leven en ik weet nu hoe het is om te zeggen: “Doe maar in het blauw” ;).
@lennyv87: Dat zeg ik ook altijd tegen autoscout24. Werkt prima.
ik denk dat als je kijkt naar hoeveel euro’s particulieren en bedrijven in nieuwe auto’s stoppen, het wel 80/20 is ofzo of meer zelfs
Zo ziet u maar weer: dankzij ons, de verwende leaserijders, wordt de rest in staat gesteld om toch nog een leuke auto voor een fatsoenlijk bedrag te kopen. En de particulieren die graag zelf de kleur willen kiezen, die kopen hun Aygo dan gewoon nieuw… ;)
Hmm… Als het dan toch over komkommers moet gaan, kan je er dan voor zorgen dat er wielen onder staan?

http://familyfun.go.com/assets/cms/recipes/cucumber-race-car-craft-photo-420-FF0302FOODA14.jpg
Bedrijven? Ik denk dat 50 procent of meer? autobedrijven zijn. Wakker worden CBS

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).