Belasting reiskostenvergoeding: u betaalt 90 euro meer

Auteur: , 47 Reacties

Als u dagelijks naar uw werk rijdt met de auto dan kost u dat straks tussen de 65 en 90 euro per maand extra. En alternatieven -anders dan naar uw werk fietsen- zijn er niet.

De overheid lijkt het over een heel andere boeg te gooien namelijk: ook treinreizigers gaan meer betalen per maand, nog meer dan automobilisten zelfs. Er is dus een kans dat menig treinreiziger toch maar weer besluit voortaan de auto te nemen omdat dat goedkoper blijkt te zijn. Gevolg: u komt weer meer in de file te staan door toegenomen drukte en dat kost u ook nog eens extra knaken.

Oké, misschien loop ik een beetje op de feiten vooruit maar volgens onderzoek van Ecorys in opdracht van de ANWB gaan we toch echt op jaarbasis tussen de 780 en 1080 euro meer betalen doordat de woon-werk kilometers voortaan gewoon belast worden. Als jij dat niet gecompenseerd krijgt van je werkgever ben je die euro’s gewoon kwijt. In de schatkist, u weet wel, die bodemloze put met een open verbinding naar Griekenland.

De ANWB heeft een rekenmodel gemaakt waarmee heel eenvoudig uit te rekenen valt wat u per maand meer gaat betalen dankzij het Lenteakkoord. Laat even weten in de reacties hoeveel armer jij bent in 2013!



47 reacties

“ja .. maar uiteindelijk wordt het goedkoper” ..

citaat van een willekeurige NL politicus ..
@lincoln: Inderdaad, ik wordt er kotsmisselijk van terwijl dat toch nooit zal veranderen.
En indien dat niet van toepassing is: “na het zuur komt het zoet”
of de voorstellen die wel in het belang van de burgers zijn met een uitgestreken smoelwerk “populistisch” noemen ..
of een onsamenhangend verhaaltje eindigen met de woorden “normen en waarden” ..
@lincoln: Joh, die gasten zijn opgeleid om slap te ouwehoeren, zinnen verdraaien is ’t beste wat ze kunnen. Dingen anders over laten komen op ’t volk dan daadwerkelijk is. Oppassen met die gladde gasten, het is immers hun werk (niet dat ik me zorgen maak om uw nuchterheid). En als dat verdraaien niet genoeg is, schakelen ze “deskundigen” in die dan op TV op een schijnheilige wijze voor andere politici gaan spreken. Kansloze situatie als je de media tegen je hebt.
Nou niets, want ik fiets elke dag:
http://i1094.photobucket.com/albums/i444/midasracer/Rowbike/IMG_2614.jpg

Zelfs vanmorgen met dit shitweer. En heb ik meteen mijn dagelijkse dosis fitness gehad.
@midasracer:

zoooooooo .. wat een gaaf ding ..
en idd fietsen is 10X leuker dan met je aars in een auto ploffen ..
@lincoln: Inderdaad en dikke armen dat je er van krijgt :) Ik zou ook helemaal depri worden van elke dag in de auto te moeten kruipen. Ik heb godzijdank nooit meer dan 15km van mijn werk gewoond.
@midasracer: hoe werkt de overbrenging van het stuur naar je voorwiel?
@desoper: met een kabelsysteem. Pulley bovenop het stuur, via 2 bowdenkabels door de linker poot van de powerlever naar voren. Op de vork zit een beugel waar je ze op vast schroeft. Werkt verbazingwekkend goed, maar is wel slijtagegevoelig. En geregeld even de fiets op de kop om het regenwater uit de kabels te laten lopen. In de winter willen ze anders vastvriezen.
Typisch Nederlands dit…
Als de vergoedingen omhoog gaan hoor je niemand, als ze weer (gedeeltelijk) teruggedraaid worden komen we niet meer rond en gaan we er allemaal aan en het is een schande…
Mijn vader heeft een leaseauto die hij nu moet gaan bijtellen. Dat kost ons bijna 550 Euro per maand voor nog geen 5000km/jaar.
@Joel_D: Als hij 5000km per jaar met die auto maakt dan moest hij ook voor de maatregelen als bijtelling over die auto betalen toch?
@RRenault: LOL
-=edit: beetje te hard op de man gespeeld…=-
@baasbas:
Beetje vorbarig, niet??
Woon-werkverkeer met de leaseauto wordt als prive gezien vanaf het lenteakkoord, dus hij was wellicht geen oplichter. Er zijn duizenden mensen die nu bijtelling moeten gaan betalen. Als ik in Amsterdam woon, op een klus zit in zaandam, mag ik alleen het verkeer rechtstreeks van ons hoofdkantoor in Capelle a/d IJssel naar Zaandam als zakelijk opgeven. Ik zou dus eerst de trein/fiets of eigen auto moeten nemen om daar mijn lease-auto van het terein te halen en bijtellings-vrij te rijden. Kan jij of iemand anders me dat uitleggen?
@Gaoske: Dat is duurzaamheid! Niet te lang over nadenken want dan lijkt het opeens heel onlogisch…
@Gaoske: Inderdaad 5.000km/jaar woon-werkverkeer waar we nu 6.000 Euro over gaan betalen.
@Joel_D: Oké, ik wist niet dat het om woon-werk verkeer ging… en @baasbas: Achter mijn reactie staat een vraagteken. Dat betekend dat de desbetreffende zin een vraag is. Dan kun je er vanuit gaan dat ik niet zeker weet of ik het bij het juiste eind had. Duidelijk? ;)
@baasbas: @Gaoske: Ik hoopte dat mijn !!1!1!!1 gebruik voldoende aangaf dat het geen gemeende flame was. Ik moest lachen om de comment van @RRenault: en dacht een extra duit in het zakje te doen. No hard feelings ;-)

En inderdaad is je voorbeeld te zot voor woorden. Ik heb makkelijk praten. Ik rijd lease en moest toch al bijtellen.
@baasbas: Kun je samenvatten wat er in het “edit regeltje” stond? Noemde je hem een oplichter of ging het over mij? Niet om nog een foute reactie uit te lokken, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat er stond…
ik ook niets..

Geen reiskosten vergoeding maar een ongelimiteerde tankpas :P
“nog meer als…”? Waar gaat het heen met de wereld? :P
(Redactie pakt mattenkloppers om Casper een portie billenkoek te geven). Bedankt!
Of je zorgt dat je een baan+baas hebt die deze extra vergoed; of je stapt naar je vakbond, daarvoor zijn ze.
En daarnaast: als je zonodig ergens anders werkt zoekt dan waar je woont (of omgekeerd); ja, dan moet je voor vervoer dokken!
Het feit dat je vroegah wat belasting mocht aftrekken, dat was gek. Er moet meer gestopt worden met al die regelingen; kan de belasting ook weer omlaag. Stom socialisme!
@gregorius:

dat vind zijn oorsprong niet in het socialisme ..
maar in de niet te stillen honger naar controledrang van de overheid ..
@gregorius: Moet je vooral bij ’n sollicitatie opzetten, zo’n grote waffel..
@gregorius: Ik ben het me je eens… Dit soort onoverzichtelijke belastingregels wordt door veel mensen gezien als een extra inkomstenbron. Vreemd dat dit soort belasting voordeel vroeger geintroduceerd is. Iedereen die gebruik maakt van dit soort regels brult nu moord en brand. Je krijgt een vergoeding/salaris en daar betaal je belasting over. Lijkt me niet moeilijk/oneerlijk. Als je direct naast je werkt woont krijg je niet eens een vergoeding. Sterker nog, je betaald meer belasting tbv dit soort regels.
Het is mij nog onduidelijk.

Vooralsnog heb ik alleen gelezen dat degene die een vergoeding krijgen voor woon-werk-kilometers, deze vergoeding bruto krijgen. (Dus belasting betalen)

Worden de woon-werk km’s nu als prive gezien, waardoor veel leaseauto’s moet worden bijgeteld (ivm >500km prive per jaar)? Dat heb ik nog nergens gelezen.

Hoe dan ook, het blijft bizar. Dat men nu zou gaan verhuizen is natuurlijk een utopie. Probeer maar eens geld te lenen, of van je oude huis af te komen.
Ja, woon-werk is inderdaad voor eigen rekening volgens het plan, want dat zijn geen zakelijke kilometers.
Kost mij €95,- per maand, maar goed, ze hebben groot gelijk hoor, ik ga gewoon wel dichter bij m’n werk wonen.

Een huis heb je tegenwoordig zo gekocht, vooral als starter. En als je eenmaal ergens werkt dan is dat anno nu gegarandeerd dat je daar tot je pensioen blijft!

Als verhuizen onverhoopt toch niet blijkt te lukken zoek ik gewoon werk dichterbij m’n huis, aangezien de banen toch voor het oprapen liggen!

Lang leve de duurzaamheid! :roll:
@C6_R:

ik wil graag een seminar bij u boeken ..

ouwe positiviteitsgoeroe ..
ouwe overheidspersvoorlichter ..

(meer lettergrepen heb ik niet voor je) ..
@C6_R: chappeau! Mooi geschreven stukje…
@C6_R: Vergeet niet de extra kosten die verhuizen – gelukkig – met zich mee brengt: vervoer; verbouwen, verven, vloer, inrichting. En vergeet ook niet het gemak waarmee je tegenwoordig een hypotheek verkrijgt.

Allemaal hartstikke goed voor de economie, zo stimuleer je de lokale ondernemers :roll:
Dat is dus 90,56 per maand ofwel 969,01 per jaar Dank U :-(
“doordat de woon-werk kilometers voortaan gewoon belast worden. Als jij dat niet gecompenseerd krijgt van je werkgever ben je die euro’s gewoon kwijt.”
Klopt niet. Belast wordt de vergoeding die je voor woon-werk kilometers krijgt, en waarvan voorheen ook nog eens alleen de eerste 19 cent per km belastingvrij waren. Wat wegvalt is dus de extra belastingaftrek, het is niet zo dat er belasting geheven gaat worden op de kilometers die je maakt om op je werk te komen. Het hakt er desondanks hier en daar flink in. De vakbonden krijgen veel werk om deze vergoeding toch in de CAO in te voegen.

Leaserijders merken hier alleen iets van als ze in de 500 km regeling vallen. Die vervalt.
@oxymoron: Alleen de auto vd zaak rijders merken het die het van plan zijn te doen. Huidige regelingen gaan buiten schot vallen.
Ik heb leasebak + tankpas, zal er dus vrijwel niets tot geheel niets van merken. Bijtelling had ik ook al. Ben blij dat ik in deze tijden niets privé hoef te vergoeden… Dure grap zo.
Dat is niet zo mooi:
ik rij 75 km (enkeltje) dus 150 per dag waarvan ik er (CAO-bepaald) 60 betaald krijg a e 0,19. Dit kost mij ook ongeveer 95 euro extra in de maand op reiskostengebied.

Ik laat dan even buiten beschouwing dat diesel van 1 euro in een korte periode ineens 1 euro 40 is gaan kosten.

Helaas worden de kosten van de kinderopvang ook weer hoger (minder belastingteruggaaf) en met een tweede kind op komst gaat dat ook niet erg leuk worden.

Tel daarbij dat de kinderbijslag (199 per kwartaal) ook minder wordt EN de BTW omhoog gaat vermoed ik dat mijn salaris met 7 a 8% gaat zakken nadat de nieuwe maatregelen ingaan.

Dat is voor een jong gezin best veel.

Ik wil niet verhuizen want ik woon in mijn droomhuis maar wil best van baan veranderen, alleen is het aanbod van banen hier nu wat minder waardoor ik dat niet als een reële optie zie.
@Yellomello: beetje zelfde verhaal hier. Heb pas een nieuw contract getekend met een flink hogere km compensatie. Zou er zon netto €450 op vooruit gaan, verzinnen ze weer wat regeltjes waardoor dat verdampt. Ga er gelukkig niet op achteruit maar een vette hap is het niet.

Ik wacht maar met een tweede kleine, €700 netto per maand voor de crèche erbij gaat hem niet worden..
@weereentankleeg: Ik herken je situatie, ik was 2 jaar terug van baan veranderd waarbij ik van leaseauto naar priveauto ging, kleine loonsverhoging had en minder reistijd kreeg (van consultancy/detachering naar eindgebruiker/vaste dienst). Onze aankomende tweede kan ik nu niet meer uitstellen, anders had dat wel een aantrekkelijke optie geweest. (ivm een kortere periode van overlap met 2 kinderen op de kinderopvang, nu duurt de periode dat ze beide op de kinderopvang zijn langer, dus ik betaal langer het dubbele. [bijvoorbeeld 4 jaar enkel en 4 jaar dubbel]. Dat hakt er meer in dan 6 jaar enkel en 2 jaar dubbel).
Wel vreemd. Men wilt graag doorstroom van alle markten ( vastgoed en mobiel transport ), maar maken alles wel een stuk duurder waardoor het onmogelijk wordt om in iets te investeren of een aankoop te doen. Zeker voor de doelgroep starters.
Ik denk dat de trent wordt dat jongeren nog wat langer inwonen bij hun ouderlijk huis, om toch een kleine startkapitaal te sparen en op die manier hun toekomstig hypotheek aanvraag te verkleinen. Het is een slechte ontwikkeling op dit moment.
Waanzin dit. Wel makkelijk met de komende verkiezingen voor mij. Partijen die op alles bezuinigen behalve ontwikkelingssamenwerking vallen bij voorbaat al af. blijft er weinig over…
Wordt €255,36 per maand inleveren. Per jaar dus een €2732,35 wat ik moet inleveren… Weet genoeg andere leuke dingen om daar mee te doen. Zucht
bij mij ook 2732 per jaar wat ik er op achteruit ga…
65 km enkele reis.
Word wel heel aantrekkelijk zo, die WW.
Kan de auto eruit en heb ik 450 euro minder kosten.
85% uit de ww is al veel meer :O
120 km enkele reis

Extra kosten auto: 383,04 / maand; 4098,53 / jaar (!)

Dus nog maar even kijken hoeveel het wordt als ik een treinabo neem:
Extra kosten trein: 125 / maand ; 1500 / jaar

Ik word helaas de trein in geduwd.. Of een leaseauto, maar contracten voor 70.000+ km per jaar zijn ook prijzig..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).