België is een autoverkoopparadijs. Maar waarom?

Auteur: , 116 Reacties

Deze week rolden traditiegetrouw weer wereldwijd de autoverkoopcijfers binnen. Nederland pluste maar liefst 15 procent en kwam op bijna 556.000 autoverkopen uit. Ook Duitsland en, buiten Europa, de Verenigde Staten, deden het erg goed in 2011. Maar de kroon werd gespannen door België, met maar liefst 572.000 verkopen. En dat terwijl het land een derde minder inwoners heeft dan Nederland. Wat is de verklaring hiervoor?

Het is namelijk niet zo dat de hoge verkopen incidenteel zijn. Elk jaar worden er in België bovengemiddeld veel auto’s verkocht, hoewel 2011 (net als 2010 destijds) een record was voor onze zuiderburen, die helemaal geen naakte vrouwen nodig hebben om van hun auto’s af te komen. Aangezien dit me intrigeert ben ik eens een beetje gaan graven, waarbij ik dankbaar gebruik heb gemaakt van de hulp van het duo Huyskens en Bosman van de BOVAG, en Jasper Verweij van de VWE.

De eerste logische aanname zou zijn om te zeggen dat er meer auto’s per inwoner rondrijden in België. Dit is echter niet waar. Net als in Nederland is de dekking er ongeveer 1 auto op 2,1 inwoners. Dus waar moeten we het dan zoeken? Gijs Bosman (woordvoerder BOVAG) zegt het het volgende over:

Je zou het dan al eerder moeten gaan zoeken in de leeftijd van het wagenpark: het kan zijn dat Belgen nieuw kopen, de auto korter rijden dan in NL en oudere auto’s eerder gesloopt of geëxporteerd worden. Dan ververst het wagenpark dus sneller. Maar dat is een aanname, dit heb ik niet uitgezocht. Jasper Verweij van VWE noemde dat ook al: meer export en een kleine tweedehandsmarkt zorgt voor een snellere doorstroom.

In Nederland is een ‘registratie’, dat wat we tellen als een nieuw verkochte auto, de afgifte van een deel 2, de tenaamstelling. Dus de daadwerkelijke eigenaar van de auto is dan een Nederlands persoon of bedrijf. In België spreekt men van een inschrijving. Stel dat dat alleen een deel 1 is, dus alleen de afgifte van een kentekenbewijs, hoeft er aan de nieuwe auto nog geen fysieke eigenaar gekoppeld te zijn. De auto kan dan nog geëxporteerd worden als nieuwe auto. Een collega van me meent dat dit, vanwege de lage prijzen van auto’s in België, nogal eens gebeurt. Meer dan in Nederland.Dat zou het grote aantal inschrijvingen kunnen verklaren, maar ook dit is een aanname want hoe het Belgische kentekenbewijs en het tellen van nieuwe auto’s er precies uitziet, heb ik (nog) niet kunnen achterhalen..

Verder zijn er natuurlijk nog sociaal-demografische factoren te bedenken. Bijvoorbeeld dat de lage kosten van autorijden in België zouden leiden tot meer autobezit en een nieuwer wagenpark. Dat zou je dan welin de cijfers terug moeten zien en vooralsnog lijkt het aantal auto’s op de weg in België niet groter te zijn dan in Nederland. Voer voor economen, lijkt me.

Hier komen een aantal interessante punten uit naar voren. Ten eerste is het ontegenzeggelijk waar dat wanneer je lonen ongeveer gelijk liggen, maar de aanschafprijs van auto’s in België beduidend lager, er daar eerder een stimulans is om nieuw te kopen. Maar goed: ook in het buitenland vallen de prijzen ten opzichte van Nederland mee, en nergens (als we de schatrijke dwergstaatjes even buiten beschouwing laten) worden er meer nieuwe auto’s per hoofd van de bevolking verkocht als in België (meer dan 1 nieuwe auto per 20 inwoners). Ik heb in de loop van de week een aantal statistieken verzameld en op een rijtje gezet:

Autoverkopen

Waar zou het dan aan liggen? Wellicht zorgt de aanwezigheid van vele Europese instituten in België een rol. Daar wordt bovengemiddeld verdiend, en ik kan me voorstellen dat hier ook de nodige mensen zonder gezin tussen zitten, wat het gemiddelde omhoogtrekt. Maar dit is pure speculatie. Of zou je in België zelfs in de meest nietszeggende beroepen al een auto van de zaak krijgen? En hoeveel auto’s worden wel verkocht, maar niet op kenteken gezet?

De groei van het Belgische wagenpark en de vervangingsgraad wordt overigens keurig bijgehouden. Dit is hier (XLS) te vinden

U begrijpt het, wij komen hier niet veel verder. Daarom vragen we jullie, de Belgische reaguurders (uiteraard mag het ook als je ‘Ollander bent en een mening hebt), om eens hardop mee te denken. Is jullie wagenpark inderdaad relatief jong of rijden er net zo goed oude barrels rond? En, inhakend op de vraag in de quote: hoe ziet een Belgisch kentekenbewijs er uit? Kan iemand dit even inscannen en (gekuisd) posten? Bijdragen zijn welkom in de comments.



116 reacties

bedrijfswagens zijn in belgie ontzettend populair (fiscaal interessant, zelfs na de ‘hervorming’ van di rupo). Mensen krijgen dan ook heel snel een bedrijfswagen. Ik ken mensen die net van de studies komen, halftijds werken en een golf / astra hebben.
ikvind het voor ned eigenlijk nioet tellen want daar zijn alleen maar brommobielen verkocht omdat die zo aantrekkelijk zijn gemaakt door de overheid
@Flamingo: inderdaad, ze zouden die bij de brommers en scooters moeten rekenen.
mensen krijgen idd al snel bedrijfswagen, ik denk vooral vanwege de waanzinnige belastingsdruk in ons landje. Concreet, mij meer bruto geven heeft eigenlijk geen zin, dat gaat gewoon naar de staat, dus heb ik mooie bedrijfswagen, mooie gsm / abbo, dikke bonus enz… alles dat je beetje voor jezelf kan houden… Verder valt het mij in belgie op dat iedereen wel met instappers rondrijdt. Vooral bij franse / japanse wagens zijn dat vaak echt ondergemotoriseerde dingen, die dan ook niet zo lang meegaan. (ik ken bvb iemand met een 307 SW – 1.4HDI – die zal volgens mij toch niet snel 500.000km halen)
@faithnomore: Dat zie je in NL ook steeds meer, allemaal kleine muesli-auto’s.
Wat moeten we hier van zeggen, mensen kopen wel of geen auto en mensen kopen ook maar eens in de zoveel jaar een auto. Misschien kwam het door de fiscale voordelen en ik denk dat door die nieuwe wetten de automarkt volgend jaar hard op zijn bek gaat.
Zijn er niet meer ongelukken in Belgie als Nederland? :mrgreen:
@norge: hha
ik denk ook dat ze in belgie geen garages hebben ofzo?
@norge: ik bedoel dus ze onderhouden hun auto’s niet maar kopen gelijk een nieuwe
@Flamingo: wat een onzin. Jullie nederlanders proberen vaker zelf jullie auto te onderhouden of herstellen dan vlamingen.
@Panther: Belg!
Verder zijn er natuurlijk nog sociaal-demografische factoren te bedenken. Bijvoorbeeld dat de lage kosten van autorijden in België zouden leiden tot meer autobezit en een nieuwer wagenpark.


Say that again?? We rijden goedkoper dan de Nederlanders, maar om nu te zeggen dat de kosten laag zijn gaat er wat over vind ik! :o

De échte oorzaak is dat men tot Nieuwjaar nog een premie kreeg op milieuvriendelijke auto’s. De premie is fors verminderd en daardoor wou iedereen voor Nieuwjaar nog een auto aankopen.
Bij de loketten om je auto in te schrijven was het razend druk(journaal)! De mensen konden soms makkelijk 1000 a 1500 besparen door de auto nog vlug voor Nieuwjaar in te schrijven.

Het grootste deel kan op de (te hoge) premies afgeschoven worden. Die nu echter grotendeels wegvallen.
De Belgische verkopen 1999-2009 op een rij:
489.621
515.204
488.683
467.569
458.796
484.757
480.088
526.141
524.795
535.947
476.194

Constant hoog. Als Nederland gelijke tred zou houden moesten we tegen de 700.000 per jaar verkopen, maar ons topjaar (’99) liet 610.000 verkopen zien.
@sir_smokalot: Dat wij in de loop der jaren altijd meer auto’s hebben verkocht/inwoner klopt. Maar dat we nu zo een piek kennen 572.000 ipv. +- 490.000 is wel te danken aan die premies.

ik weet niet hoe dat met de belastingen zit in de loop der jaren. Maar die zal altijd een stukje onder de Nederlandse gezeten hebben, waardoor mensen uit de grensstreek continu de grens over steken om de wagen hier te kopen.

Lijkt volgens mij de meest plausibele verklaring.
@vale46: Jij snapt het. En naast de ecopremie die afgeschaft wordt, komt er een andere inschrijvingsbelasting. Kort samengevat zal je praktisch op elke benzinewagen meer moeten gaan betalen omdat het verbruik gemiddeld wat hoger ligt in vergelijking met een dieselwagen met hetzelfde vermogen. Groene diesels (econetic, bluemotion etc) met laag vermogen zullen volgens mij iets goedkoper worden omdat het verbruik zo laag ligt. Met een zware benzinemotor heb je het meest nadeel, want de maximale inschrijvingsbelasting gaat van 5000 euro naar 10000 euro en die grens haal je bij mij een motor die om en bij de 300 gram CO2 uitstoot (als ik het mij goed herinner). De categorie die er het meeste voordeel uit halen zijn de plezierdiesels zoals een 535d (gaat van 2500 euro naar ongeveer 600-700 euro) of een E250 CDI (gaat van 1250 euro naar 300-400 euro), aangezien deze motoren een hoog vermogen met een relatief laag verbruik weten te combineren.
Btw: de cijfers zijn maar schattingen van enkele berekeningen die ik een paar maanden geleden gedaan heb, maar ze scheppen toch een algemeen beeld.
@koenmb: Het probleem bij diesel is wel dat je aan de pomp bijna hetzelfde betaald als een benzine en de aankoopprijs een stukje duurder is. Ik denk dat het nog steeds goedkoper is voor een 2.0 benzine dan een 3.0 diesel.
Maar het zijn zo wel de meest goedkope “pleziermotoren” die diesels.
Dit jaar zijn er in België veel auto’s verkocht, zeker in december omdat de milieupremie in 2012 verdwenen is.
neds zijn ook nog eens zuiniger denk ik
vergeet ook niet dat als je in belgië bv gehandicapt bent en een auto nodig hebt je bijna de kale prijs betaald, en dan krijg je verder nog wat fiscale voordelen.
Veel mensen krijgen hier inderdaad een bedrijfswagen omdat werkgevers zo een deel van de idioot hoge loonbelasting kunnen ontwijken.
Er zijn ook veel zelfstandigen die snel hun auto vernieuwen om hun belastingen naar beneden te krijgen door de afschrijving van die wagen.

Hoe de inschrijvingen hier werken: je gaat met de gegevens van je wagen naar het inschrijvingskantoor en dan wordt die auto geregistreerd op jouw naam of die van het bedrijf en krijg je een nummerplaat en een inschrijvingsbewijs (roze kaart). Dan is die auto ingeschreven.
Naar het schijnt “foefelen” sommige merken hiermee en schrijven ze ook auto’s in die dan later weer verkocht worden aan lagere prijzen.

Die milieupremie zal er ook wel iets mee te doen gehad hebben zoals al eerder gezegd. Er zijn heel wat merken die hun stocks van die milieuvriendelijke wagens aangeboden hebben aan bijzonder scherpe prijzen voor de maatregel verdween op 1 januari 2012.
@CedricH: De reden waarom ze het snel vervangen is omdat ze meestal met de garage een idioot goedkope overnameprijs hebben afgesproken. vb 7000 Euro voor een BMW 320d. De ‘zelfstandige’ koopt na 3 jaar voor 7000 euro de auto prive over en verkoopt ‘em onmiddelijk 2de hands aan een gangbare prijs (vb 15000 euro). Het verschil steekt ‘em zelf (zwart) op zak.
We vroegen het aan twee ‘Ollandse experts, en het enige wat ze wisten te vertellen zijn gissingen en aannames.

Boeiend!

Ik weet ook niet waardoor het komt. In plaats van het aan BOVAG te vragen, misschien beter eens bellen naar VAB, Touring, Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, of Secrétaire d’Etat à l’Environnement,
à l’Energie, à la Mobilité
et aux Réformes institutionnelles (oui oui, en français) Melchior Wathelet. Dan gaat er misschien toch een redelijk duidelijk antwoord komen op het ‘mysterie’…
@Esprit_de_Flandre: Gelijk heb je, ze schrijven een artikel vol met vragen, maar we krijgen geen duidelijke antwoorden.

Ik denk de milieupremie en het constante(?) belastingvoordeel t.o.v. Nederland.
Klaag klaag. We stellen gewoon een vraag aan onze lezers om mee te denken, Het hoeft niet altijd in hapklare brokken aangeleverd te worden, of wel, Debbie Downer?
@sir_smokalot: Daar heb je een punt, we mogen al eens wat speculeren. Maar iedereen zuigt maar wat uit zijn duim en we leren uiteindelijk niks bij.
Tenzij er een Update volgt na een telefoontje naar weet ik veel wie?
De instanties zijn doorgaans niet heel rap met reageren, maar we wachten af. Hoopte eigenlijk dat er wat Belgische pro’s meelezen die e.e.a. kunnen invullen. Daarom wordt er ook voor een vraagstelling gekozen.
@sir_smokalot:

Waarom bedrijfswagens voordelig zijn leg ik hieronder uit maar of zij het merdendeel van het wagenpark uitmaken weet ik niet.
@sir_smokalot: Valt wel mee hoor, gewoon de juiste mensen te pakken krijgen ;) Probeer eens bij Febiac, hun woordvoerder is alleszins een zeer vriendelijke man. Maar je zal wel moeten vermelden dat je voor een of andere publicatie werkt, anders zal je inderdaad lang kunnen wachten nu. (Zij zijn immers medeorganisator van het autosalon en hebben het nu dus nogal druk.. Of ff aandringen, ik heb hen ook meer dan een keer moeten contacteren)
@sir_smokalot: blijft wel een rukartikel smoke…
Thanks :)
Gelukkig wordt er nog wel gewoon gereageerd door de Belgen, dus het schiet zijn doel in ieder geval niet voorbij.
Ik heb er voor mijn eindwerk in mijn interview met de woordvoerder van Febiac (www.febiac.be) eens naar gevraagd. Volgens hem is het grootste deel te danken aan de grote hoeveelheid bedrijfswagens, da’s bij ons nogal een interessant extralegaal voordeel voor werknemers.

Bedrijfswagens beslaan ongeveer de helft van de Belgische markt. En die worden afgeschreven over een aantal jaar (denk dat het gemiddeld over 5 of 6 jaar was), dus komt het erop neer dat de helft van de wagens die er momenteel rondrijden in België om de 5 of 6 jaar vervangen worden.

Autorijden is privé helemaal niet zo goedkoop hier, hoor. Aankoop valt inderdaad goed mee in België: geen BPM, en zoals hierboven al vermeld waren de ecopremies ook een belangrijke factor. Maar je betaalt je hier wel flink wat wegenbelasting. En dat terwijl de wegenkwaliteit er niet op verbetert.. :s En eens de hervorming van de Belasting op Inverkeerstelling (vanaf nu Vlaamse bevoegdheid en zal/zou volledig gebaseerd worden op CO2-waarden van de auto) wordt het een stuk duurder, zeker voor benzines! Als je het volledige plaatje bekijkt is die regeling zelfs volledig krom.. Een Cayenne Diesel inschrijven zou goedkoper worden dan pakweg een 335i ofzo..
Volgens mij is het daar ook aantrekkelijker om een nieuwe auto te kopen, omdat tweedehands daar aardig waardevast is.
Er staan wat comments die stellen dat de (loon)belastingdruk zo hoog is in BE. Volgens mij is de perceptie in NL dat die belastingdruk in BE juist “laag” is? Kan een zuiderbuur eens aangeven wat de staffels zijn? (of ruwe percentages)
@dennisa: In België werken we met een schijvenstelsel. Op de eerste 7900 euro (per jaar) betaal je 25%, op de volgende schijf (7900 – 11240 euro, reken zelf maar uit :P ) betaal je 30%, enzovoort. De schijf waar de meeste mensen in zitten is 45%, het gemiddelde ligt uiteindelijk net onder de 40% vermoed ik..
Meer info hier :
http://www.belgium.be/nl/belastingen/inkomstenbelastingen/particulieren_en_zelfstandigen/aangifte/vestiging_van_de_aanslag/
@Revvji:

Patronale bijdrage niet vergeten!
@dennisa:

Hangt ervanaf hoe je het bekijkt.
De werknemer betaald op z’n brutoloon afhankelijk van z’n inkomen 25% -50% belastingen op dat inkomen.
Maar de werkgever betaald ongeacht het inkomen voor iedere werknemer ook nog eens 30% van het brutoloon als patronale bijdrage aan de staat.
Dus nettoloon tov totale loonkost is heel hoog in België.
Je houd ongeveer 1/3 over van wat je kost dus.

Daarmee is een bedrijfswagen voordelig omdat die niet bij dat brutoloon hoort en het dus eigenlijk een rechtstreekse loonsverhoging is en je dus ook krijgt wat de werkgever meer betaald en niet maar 1/3 daarvan.
Over die Europese organisaties. Daar wordt niet alleen bovengemiddeld verdient, ze hoeven ook maar iets van 4% inkomensbelasting te betalen. Daarbij krijgen ze bij de grote merken ook nog eens diplomatieke korting. Bij BMW bijvoorbeeld 15%.
Grijze import? Buurlanden kopen in België?
@leftlane: Jep, veel Fransen kopen hier een wagen en voeren die meteen in naar hun thuisland. Een tweedehandswagen invoeren is in veel 1anden goedkoper dan een nieuwe wagen invoeren. Bovendien is het in België zo dat je de inschrijvingstaks (BIV) pas moet betalen als aangetoond is dat de wagen werkelijk gebruikt wordt (dus een maand of zo na de inschrijving). Buitenlanders schrijven hun nieuwe wagen die ze in België gekocht hebben hier in voor een dag, waardoor hij vervolgens wel in hun eigen land als tweedehands beschouwd wordt.
prijs scheelt daar heel veel vergeleken met NL
Als je in België werkt en je hebt geen bedrijfswagen ben je niet goed bezig.
En de reden daarom is heel simpel onze gigantisch hoge inkomsten belastingen.
In België zit je met een directe belasting op inkomsten van 50% wat hoog is maar vergelijkbaar met de buurlanden. Je mag echter niet vergeten dat de werkgever ook nog eens 30% van het brutoloon bovenop het brutoloon moet doorstorten naar de staat, patronale bijdrage noemt men dat dat dient om je sociale zekerheid te betalen (waar gaat die 50% die je zelf betaald dan naartoe).

Dus kortom je krijg in België maar 1/3 van wat je aan je werkgever kost op je bankrekening. Dus een hoger loon krijgen is alles behalve voordelig aangezien het veel kost aan je werkgever en je er zelf amper iets van ziet.

Aangezien iedereen een auto wil/nodig heeft is het daarom veel voordeliger om een bedrijfswagen met tankkaart te krijgen dan een loonsverhoging van 500a1000 euro.

Nu met die nieuwe regeling voor bedrijfswagens word het een stuk duurder maar als je een zuinige wagen neemt en een handige boekhouder hebt (zitten achterpoortjes in) kom je nu even goedkoop uit als vroeger.
@Hupke: Eindelijk eens een deftige uitleg :)
Wat zijn de achterpoortjes zoal?
@vale46:

Stond in de netto van net voor of net na nieuwjaar. Ik heb het in de week nog eens nodig zal je dan iets laten weten.
Maar het komt erop neer dat je als je je bedrijfswagen nodig hebt voor je werk. Dat je het aantal kilometers die je doet voor je werk kan inbrengen als een kost aangezien een bedrijfwagen nu gezien word als loon/voordeel alle aard. Zoiets was het toch alleszins, ben wel eens benieuwd hoelang dat nog gaat duren.
@Hupke: Dat gat in Di Rupo (zijn wet) zal veel genomen worden!
@vale46:

Je moet wel anders ben je gestrikt :P
@Hupke: Hohoo, nice (p)un! :D
@Hupke: Inderdaad, de belastingsdruk voor de werkende mens is al erg hoog, en voor de werkgever is het loon dat je in geld betaalt voor je werknemer schandalig hoog..
@Revvji:

Het is echt compleet belachelijk, dit stopt mensen gewoon van nog bedrijven op te richten.
Hier een stukje van een would-be hongaarse ondernemer erover, maar ik waarschuw je je gaat huilen.
http://andorjakab.blog.hu/2012/01/06/this_is_why_i_don_t_give_you_a_job
@Hupke: Ik lees het later wel even, ik zou momenteel eigenlijk moeten aan het studeren zijn :P

Die belastingdruk is trouwens ook een van de oorzaken waarom autochtonen (dus mensen met de Belgische nationaliteit, niet alle mensen met buitenlandse ouders en wat weet ik nog allemaal, om hier maar geen racistische rel uit te lokken. Veel Oost-Europeanen zijn wel degelijk betere werkers, maar daar gaat het even niet om, lees gewoon even verder ;) ) Veel ondernemers gebruiken in België het achterpoortje van vrij verkeer van mensen in de EU: ze laten Oost-Europeanen hier werken als (schijn)zelfstandigen waardoor zij véél voordeliger zijn voor de werkgever om ze tewerk te stellen (terwijl ze dat dus officieel eigenlijk niet zijn, want ze zijn zelfstandig). Zij verdienen dus evenveel als mensen met de Belgische nationaliteit, maar ze kosten de werknemer veel minder én ze moeten zelfs een stuk minder belastingen betalen. Managementvenootschappen werken trouwens ook zo, managers starten een “onderneming” (vennootschap) op en factureren hun uren door aan hun “werkgever” (in dit geval opdrachtgever), waardoor de winst van die vennootschap (ze kunnen dus nog allerlei beroepskosten aftrekken van hun inkomen) maar belast wordt op 33,99%.
@Revvji:

Ik weet hoe het werkt ;) veel ingenieurs/experts doen dat ook tegenwoordig. Je zou maar zot zijn anders.
@Hupke: Dat had ik al vermoed :P Was gewoon even verduidelijken tegenover de rest van de lezers ;) Ik vermoed dat je zelf ondernemer bent? ;)
@Revvji:

Ik studeer nog, ben wel van plan om te gaan ondernemen (eerst een paar jaar als ingenieur in loondienst wat verkennen en dan iets overnemen of opstarten).
@Hupke: Damn, serieus stukske met een grappige toets. Maar is eigenlijk niet grappig…
@Hupke: Wat een gaaf artikel zeg!
België is een autoland, Nederland is meer een fiets/brommerland :P
worden er meer nieuwe auto’s per hoofd van de bevolking verkocht als in België

Dan in België
@sirmustang: Correcte grammatica willen corrigeren is altijd een beetje pijnlijk :)
@sir_smokalot: het is meer dan, niet meer als

Of ik lees de zin verkeerd :p
@sir_smokalot: Ik stel voor dat je toch eens gaat kijken op taaladvies.net:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1316
@sir_smokalot :

Ik heb ff een artikel van m’n eindwerk geüpload, misschien geeft het wat meer info?
http://www.slideshare.net/Revvji/belgische-automarkt-2010
Alleszins zijn auto’s hier van het goedkoopst van heel Europa (in vergelijking met het gemiddeld inkomen)
In elk geval kan ik vooral vàststellen dat er enorm veel nieuwe wagens op de Belgische wegen rijden. Veel meer dat in NL bvb. Ik doe zelf sedert een jaar veel autosnelwegen in België en het is ongelooflijk hoeveel recente wagens je ziet rijden: bijzonder veel BMW 1, 3 en 5 (E60), Audi A3/4/5/6, Mercedes B/C, …
Het opvallendst is wanneer een facelift geweest is zie je onmiddellijk allemaal gefacelifte modellen rijden, alsof het wagenpark in één trek integraal vernieuwd werd! (vraag je je toch af hoe vààk het bedrijfswagenpark vernieuwd wordt en vooral: als de gemiddelde minder-autominnende werknemer daar wel zit op te wachten)
Maar waarom het zo’n opvallend verschil is met andere landen is voor mij ook niet volledig verklaarbaar.
Zoals aangehaald, spelen wellicht de Europese instellingen een rol hierin.

één ding die mij hier trouwens ook opvalt: de verspilcultuur. Een oppervlakkig faceliftje van de lichten en sommigen zouden hun auto al op de schroothoop gooien…
@lowlow: Het moederbedrijf van mijn vorige firma had een afspraak met VW gemaakt voor de lancering van de golf V, zij hebben een refresh gedaan van alle golfjes op voorwaarde van betere condities, het voordeel van vw is dan dat er gelijk een pak nieuwe modellen rond rijden.
Persoonlijk vindt ik wel dat het wagenpark bij ons erg jong is, er zijn niet veel mensen die een auto hebben die ouder is dan pakweg 12-13 jaar, dit is in andere landen ook wel anders.

Daarbij komt ook nog kijken dat de meeste jongeren zelf een auto hebben. Ook deze zijn doorgaans niet zo héél oud. Een maximum van die leeftijd is in de meeste gevallen +-7 jaar, maar er worden ook vaak nieuwe auto’s gegeven aan jonge chauffeurs, iets wat ik zeker promoot, want kleine nieuwe auto’s (genre Polo) zijn toch vaak veiliger dan de iets of wat oudere auto’s ( genre Golf 3/4).

In België neemt men denk ik ook sneller een lening op auto’s dan in Nederland, dit resulteert in duurdere wagens, maar natuurlijk ook dat men na de lening sneller weer een nieuwe wagen gaat kopen, om nog iets te kunnen vangen van de oude auto.

Het is in België ook nodig om steeds zuiniger gaan te rijden, onze -doorgaans toch redelijk grote- auto’s dienen daardoor vervangen te worden door een nieuw exemplaar, die een maatje kleiner is of een gelijkaardig model, maar dan met een minder dikke motor ( bv. van 320D naar 316D)

Het openbaar vervoer in België is ook waardeloos, dit resulteert ook snel in het feit dat gezinnen sneller overgaan tot het kopen van een 2e of 3e of ( ook geen uitzondering) 4e auto.

Dit zijn denk ik grote redenen waarom er bij ons redelijk wat auto’s verkocht worden.
@lovethecar: Ik vraag me af of er wel zoveel leningen worden gedaan voor auto’s. Ik zou het in ieder geval nooit doen. En ik vind dat het zoveel mogelijk moet vermeden worden. Kopen met lening/op afbetaling is één van de redenen waarom het financieel systeem zo gecorrumpeerd is…
@Esprit_de_Flandre:
Bijna iedereen in België koopt een auto op afbetaling, vooral ook om de belastingen een beetje te omzeilen. Daarbij is in België de auto ook best wel een statussymbool (ik weet niet hoe dat in Nederland zit), waardoor men hier graag in iets nieuwers/duurders wilt rijden. Ik durf de wedden dat 3/4 van de famillieauto’s ( dus zeg maar de auto waar papie’s mee rondrijden) op afbetaling zijn gekocht in België.
@lovethecar: Belastingen omzeilen door op afbetaling te kopen? Hoe dat zo?
@Esprit_de_Flandre:
Ik weet niet hoe het in elkaar zit, maar volgens mij kan je er toch je voordeel ( als zelfstandige ) mee uithalen.
@lovethecar:

niet erg hoor .. niemand weet nml hoe dat in elkaar zit ..
@Esprit_de_Flandre: Het heeft te maken met het rendement van het eigen vermogen (niet geleend kapitaal dus), als je bv niets van vreemd vermogen (geleend kapitaal) kan je van de winst voor belasting geen financiele kosten aftrekken, waardoor de ratio van rendabilteit van EV lager ligt.
Vb Bedrijf X heeft 100 € Eigen vermogen (EV) en 0€ Vreemd vermogen (VV), -de rente op het VV is 10%-, de nettoresulaat voor belasting bedraagt 20 – 0 (er zijn geen de financiele kosten omdat er geen VV is) => Winst voor belasting is nog steeds 20 euro ==> 20 euro winst op 100 euro EV heeft een rendabiliteit van 20%.
Bedrijf Y heeft 50€ EV en 50 € VV, (rente is nog steeds 10%). Het nettoresultaat is ook weer 20 – 5 € (10%*50 => aftrek van financiele kosten) ==> winst voor belasting = 15 €. 15 euro winst op 50 euro EV heeft een rendabiliteit van 30% van het EV (winst/EV).
@lovethecar:

Bijna iedereen?
Ik heb geen idee over het cijfer maar dat vind ik nogal een vreemde uitspraak. Vooral omdat wij Belgen toch brave spaarders zouden zijn, en als je het geld hebt is het dom om op afbetaling te kopen zelfs voor zelfstandigen.
Ik heb de indruk dat bijzonder weinig mensen hun auto op afbetaling kopen, er word veel geleased dat wel maar dat zijn bedrijfswagens.
@Hupke: Conclusie: nog meer vragen, nog steeds geen duidelijke antwoorden…
@Esprit_de_Flandre:

is zo,n achterlijk bull-shit verhaaltje ..

als zelfstandigen een auto willen kopen die ze niet kunnen betalen en dan gaan lenen zeggen ze dat hun keuze een belastingtechnische grondslag heeft ..
om vervolgens met 1 of ander dom praatje te komen hoe dat precies zit ..

waar ik stee-vast te dom voor ben om te begrijpen ..

verkopers gebruiken die bull-shit ook vaak ..
in de hoop dat zelfstandige ondernemers geen vragen durven te stellen omdat ze bang zijn dom over te komen ..
@lincoln: Als je het niet weet waarover je hebt en het ook toegeeft dat je het ook niet weet, kun je beter zwijgen ipv bullshit te vertellen, waarvan je weet dat die geen waar is. Zo kom je niet echt geloofwaardig over, ook al is je theorie sowieso niet juist.
@Nv:

het leuke van je rekensommetje is dat in praktijk aan het einde van de lijn de auto meer gekost heeft ..
@lincoln: Leg eens verder uit? Mag ik raden, je bent de persoon die alleen kijkt naar de winst van een bedrijf? Je weet toch dat er weinig wordt gekeken naar de winst (alleen) van een bedrijf tijdens een de financiele analyse van de jaarrekening.
Als je zou moeten investeren in een bedrijf, volgens jou zou dan het bedrijf X met meest winst het beste zijn toch? Ja iedereen heeft liever 20% rendement ipv 30%.
@lincoln: Mwoah, ik denk wel dat er manieren zijn om met lening + andere financiële foefjes winsten te maken zijn.

Maar dan niet voor de gewone zelfstandige (loodgieter, bakker, webdesigner) waar deze discussie zich lijkt rond te draaien, maar eerder voor grote firma’s, die een paar dozijn boekhouders in dienst hebben.

Die mannen vinden altijd wel achterpoortjes waardoor ze bij miljardenwinsten maar 0.036% belasting hoeven te betalen…
@lincoln: Let vooral op de laatste zin in het artikel…
@Hupke: Hmm, niet zo snel zeggen dat het dom is om op afbetaling te kopen als je het geld hebt. Kijk, als je en wagen koopt ben je zowiezo een bedrag kwijt. Nu, als je hiervoor een lening aangaat betaal je rente, maar, als je het geld hebt, en het is een redelijk bedrag, dan kan je dat bedrag voor een bepaalde tijd wegzetten en krijg je rente. Met een beetje geluk (tegenwoordig wordt dit wel al wat moeilijker voor het bedrag van een wagen maar kom) en een beetje zoeken kan de rente die je krijgt iets meer bedragen dan de rente die je moet betalen wat op de eindafrekening een iets voordeliger resultaat geeft. Zelfstandiggen hebben hierbij nog een groter voordeel mbt de btw
@eulo:

rule # 1 .. geen schulden opbouwen ..
@lincoln: het gaat er hier om om te lenen als je het geld hebt, dat is iets anders dan zomaar op krediet kopen en schulden opbouwen nietwaar
@eulo:

schuld = schuld + schuld = dom ..

maar je mag me dat BTW voordeel gerust uitleggen hoor ..
@lincoln: Zucht … het geld is er, dus je maakt geen schuld. Kijk, heel simpel uitgelegd, jij hebt 100 € en koopt iets ervoor. Ik wil datzelfde en heb ook 100 €, maar ik leen deze en betaal hier bijv. 5 % rente op, ben dus op het einde 105 € kwijt. Maar, ik had dus deze 100 € al in mijn bezit en vind hiervoor een belegging die me een rente geeft van 6%, op het einde krijg ik dus 106 € terug wat me tov. van jou 1 € winst oplevert. Maar ok, voor de aankoop (lees bedrag) van een wagen gaat dit moeilijk worden in de huidige tijden.
Btw, die hoef je niet te omzeilen als je hem kan inschrijven voor de zaak, die hoef je simpel niet te betalen.
@eulo: Het heeft weinig te maken met lenen om te herinvesteren in een voordeligere belegging dit bestaat naar mijn weten niet, anders zou iedereen lenen omdat je er dan directe winst uithaalt.
@Nv: O jawel hoor, alleen ga je al iets of wat moeten hebben om een deftige rente voor je belegging te vinden. Dus laat ons zeggen dat dit voor een hyuadai i10 niet zal lukken, maar als je een bank binnengaat met het bedrag voor een doorsnee veyron daarentegen … (je weet, de echte rijken worden slapend rijker). Maar om nog even aan te halen waar ik in het begin vooral op reageerde, de stelling om te zeggen dat het zowiezo dom is om te lenen als je het geld al hebt klopt dus niet, lenen als je geen geld het is dus toaal nog iets anders.
@eulo: Dat is het probleem, niet risicovolle beleggingen
-waarvoor het niet echt gevaarlijk is voor te lenen- hebben een duurdere intrest dan de rente van de belegging. Met je vb met die auto’s ben ik wel niet echt mee, dus me stelling kan ook verkeerd zijn omdat ik mogelijk je voorbeeld verkeerd heb opgevat.
@lovethecar: ik ken eigenlijk niemand die dat doet, het zou me ook niet verbazen als belgie helemaal onderaan de lijst zou staan van landen waar men op afbetaling koopt.

Maar ook in België begint men de VS te volgen en koopt men meer en meer op afbetaling. Tot zelfs TV’s. Eigenlijk zou men zoiets moeten verbieden. Als je een TV niet in 1 keer kan betalen, koop em dan niet.
@faithnomore: True. Het is ongelooflijk met hoeveel kredieten, kredietkaarten, afbetalingen-met-0-%-rente en leningen je wordt doodgegooid in reclamefolders.

“Tot zelfs TV’s.” noem jij dat. Je kan zelfs een mixer van 50 euro op afbetaling kopen in de meeste winkels. In één namiddagje shoppen kan je makkelijk een jaarloon op krediet nemen…
Bla bla bla. Niemand heeft nog gezegd waar het in dit topic eigenlijk om draait. Van wat voor een auto is de sleutel die de dikke verkoopmeneer in zijn handje heeft op de foto? Ik kom er niet uit.
@swaffelaer: Honda…
@swaffelaer: En dan waarschijnlijk de Accord of de CR-V. Cevic en Jazz hebben maar twee knoppen op de sleutel…
Veel rijke Nederlanders wonen helaas in Belgie, die zorgen voor wat hogere verkopen in de duurdere segmenten? Daarnaast is er veel zwart geld in Belgie. Misschien wordt dat gedeeltelijk omgezet in nieuwe auto’s?
Lage kosten van het autorijden in België, laat me niet lachen…
Omdat dit jaar de eco-premies wegvallen hebben veel mensen op het laatste nippertje een “ecologische” stockwagen gekocht en die ingeschreven voor 1 januari 2012, dat verklaart dit cijfer.
Kijk eens naar het lijstje, doe iets aan die Belgie fixatie en besef dat nederland gewoon relatief weinig auto’s koop. Niet moeilijk met die huizenprijzen trouwens.
@heidekonijn: hmm. Ik zou zeggen dat gezien de lease cultuur er juist relatief veel nieuwe auto’s in Nederland verkocht worden, niet door particulieren maar door bedrijven.
De verklaring kort samengevat:

1) Bedrijfswagens
2) Fiscale achterpoortjes
3) Ecopremie tot en met december 2011, nu afgeschaft
Gewoon heeeeel veel leasings in België. Die worden natuurlijk elke 4 jaar vernieuwd…
Ik zorg wel voor een tegenbalans in de gemiddelde autoleeftijd :D
De auto’s zijn er gemiddeld 1/3 goedkoper, dus men hoeft er 1/3 minder lang mee te doen (om gelijke kosten te houden met de Nederlandse autokoper), dus worden er per persoon per tijdseenheid 1/3 meer auto’s verkocht. En laat Belgie nu net 1/3 minder inwoners dan Nederland hebben.

En wat ook nog kan helpen is dat de fiets en het openbaar vervoer iets populairder is in Nederland.
In België , kunnen zelfstandigen zoals al een paar keren vermeld is de aankoop van een wagen aftrekken van de belastingen. Ze schrijven die dus expres op +-4 jaar af, omdat ze daarbij gewoon het meeste rendement er uit halen… Ze willen die niet zo snel mogelijk afbetalen , maar gewoon zodanig dat ze zo min mogelijk belastingen moeten betalen. En er wordt inderdaad veel met bedrijfswagens gegooid. Maar niet extreem meer als in nederland denk ik.

De aankoopprijs van een wagen onder 20.000,00 euro verschilt niet veel met nederland, wel de duurdere wagens. Maar dat mag ook wel aangezien je hier de helft moet afgeven van je loon aan de staat, en u werkgever ook nog eens 30%…

Maar rijden in België is niet cheap, inschrijvingstaks en jaarlijkse verkeersbelasting zijn niet goedkoop! Inschrijvingstaks:Vanaf 2012 betaalt een porsche cayenne turbo 10.000 euro ipv 5000euro. En een mercedes cls 350 diesel betaalt 670euro ipv 4000 euro. Vroeger moest je betalen naar gelang het vermogen, sinds 2012 betaal je naar gelang je uitstoot. Verkeersbelasting : is bvb voor een 2.2hdi jaarlijks +-500euro.

En hou in het achterhoofd dat als hier 4500euro bruto hebt, dat je daar 2400 euro aan over houdt. Om te janken verdomme :’-(
@Sir_smokalot : je schrijft dat de dekkingsgraad in België net zo hoog is als in Nederland. Dat impliceert export. En dus…vraag ik mij zachtjes af, hoe en of de geproduceerde Opels in België worden genoteerd als ‘verkocht’ op het moment dat ze van de band rollen. Is het geen juridisch truukje bedoel ik ?
@Megakix: Rollen er dan nog Opel van de band in Belgique?

Daarnaast, als ze dat voor alle in België geproduceerde auto’s doen, dan zijn dat er al een miljoen…
@Megakix: geproduceerd wordt niet geteld als verkocht. Men kijkt naar de inschrijvingen.
Correcter zou zijn dat ze keken naar bestelbonnen op naam in combinatie met inschrijvingen.
@kleinelettersengetallen: ye, ik weet hoe het ‘normaal gesproken’ gaat…maar het blijven Belgen hae…en wellicht dat ze in de statistieken meetellen.
1) Bedrijfswagens zijn hier echt heel populair, al heb ik geen idee hoe zich dat verhoudt tot NL. Ik startte bvb in september en kreeg in oktober een 2012 Focus. Het is fiscaal voordeliger van u een wagen te geven dan een verhoging van het brutoloon dat netto op ongeveer hetzelfde bedrag van de wagen zou komen.

2) Auto’s zijn goedkoper dan in NL (geen bpm,…). Verdere kosten zullen gelijkaardig zijn.

3) Ons openbaar vervoer trekt op de ballen en deftige fietspaden hebben we ook al niet ;).

4) Met Volvo, Ford, Audi en Opel produceren wij in ons landje ook redelijk wat auto’s. Beter van de lokale economie te steunen :).
Verklaring is heel simpel: betere autoverkopers hier in België.
(dat ik er één ben heeft hier in het geheel niets mee te maken hoor)
Voor mijn thesis moet ik uitzoeken waar je iemand fiscaal gezien het best kan inschrijven bij detachering tss verschillende Europese landen. Hier moeten we dan rekening houden met pensioenen, vakantiedagen, … Een van de dingen die ook in rekening moeten gebracht worden, om een totaal beeld te krijgen op de situatie, zijn de voordelen van bedrijfswagens en tankkaarten op je totale loon. Nu dit deel hebben we nog niet uitgewerkt in onze thesis, maar al wel enige informatie over gaan opzoeken bij juristen. Iets dat sowieso al een verschil is tss Nederland en België is het bedrag dat ze van je loon houden voor een bedrijfswagen. In Nederland betaal je gemiddeld gezien 3x zoveel voor eenzelfde auto als in België. Dit verklaart waarom er in België zoveel bedrijfswagens worden gegeven, ook aan jonge mensen die net beginnen te werken. Aangezien deze gemiddeld op 4 jaar worden afgeschreven wisselen werknemers ook vrij snel van bedrijfswagen. In Nederland is een tankkaart echter net iets populairder als in België, maar meer mensen rijden met hun eigen wagen. Misschien dat ze deze dan langer bij houden? Dit is echter mijn veronderstelling. Eind juni, als onze thesis af moet zijn wil ik graag nog eens terugkomen op dit onderwerp in de hoop hier een correct antwoord op te geven.
@thomatski:

Ik weet niet of je het al gezien hebt maar vanaf 1januari 2012 worden bedrijfswagens wel anders berekend waardoor ze een stuk minder voordelig uitvallen in België (nuja totdat je een van de achterpoortjes vind dat jij kan gebruiken).
Ik zeg het maar, zou zonde zijn als je de oude gegevens gebruikt.
Ik denk wel dat het voor ons nog altijd een stuk goedkoper is dan in Nederland.

Wel een interessant en handig onderwerp voor een thesis.
@Hupke: weet ik, vandaar dat dit onderdeel nog niet heb uitgewerkt. Anders kon ik mss nog eens opnieuw beginnen.
@Hupke: het voordeel alle aard valt nogal mee. Het is natuurlijk sterk afhankelijk van de CO2 uitstoot. En zoals we allemaal weten speelt nu ook de brutoprijs een rol. Voor veel bedrijswagens is er amper een verhoging. Mensen die met wagens rijden zoals een Citroën C5 1.6 HDI, Volvo V50 1.6D, Opel Insignia 1.9TDCIn etc… Zullen dit verschil amper voelen.
Het verschil is in ieder geval goed te dragen.
Het zijn vooral de voertuigen met een hoge CO2 en, het kan nog slechter, een dure brutoprijs die het gelag gaan betalen. Als hier een, bijvoorbeeld, een directeur mee rijdt dan vind ik het nogal meevallen (pak dat deze gemiddeld een 125 euro meer zal betalen). Deze mensen hebben dan ook een loonpakket waardoor ze deze last best kunnen dragen.
Het is crisis en de rekeningen moeten betaald worden, ook deze van de Belgische Staat.
@kleinelettersengetallen:

Ik ben geen fan van de belgische staat, die moet maar inbinden ipv nieuwe belastingen uit te vinden, zijn genoeg plaatsen om op te snoeien.

Je zal zien dat inderdaad veel mensen voor deze armzalige leasertjes gaan moeten kiezen ipv dat ze een 2.0 of een 2.7 ofzo gaan rijden en zeg nu zelf met een 1.6D kan je toch niet het verkeer in. Dat is prima om mee rond de kerk te rijden, je boodschappen te doen en dergelijke maar als je kilometers (en veel in duitsland zit) maakt heb je toch iets meer nodig dan een astmatisch turbootje.
Ik bedoel niet dat het slechte motors zijn maar als je je echt moet verplaatsen is wat overschot hebben toch zeker zo gemakkelijk.
Meer autonijverheid ook…

80% van Limburg kan Ford’s kopen met grote personeelskorting (Ford Genk), Je hebt ook nog Audi Brussels, Volvo in Gent…
Maar neen bedrijfswagens!! Je ziet dat duidelijk in de files ’s morgens. Zijn bijna allemaal recente ( <4j) dieselaars . Om loonkosten te besparen, delen de werkgevers maar graag bedrijfswagens uit. Zowel voor de werkgevers als de werknemers is dit fiscaal interessant. De meeste bedrijfswagens worden geleased. Meestal voor een periode van 4 jaar of 120.000km.
-edit: nutteloze bijdrage-
1. België is inderdaad een “bedrijfswagenland”. 50% van ons wagenpark bestaat uit bedrijfswagens. Een bedrijfswagen wordt in België gemiddeld om de 4 jaar vernieuwd. Veel van deze wagens worden dus geëxporteerd door de leasemaatschappijen (verklaart deels de hoge exportcijfers).
2. Een particulier rijdt gemiddeld 7 jaar met zijn wagen. Ik weet niet hoe dit in Nederland zit?
3. Er worden in België veel nieuwe wagens geëxporteerd. De aankoopprijs ligt hier lager dan in veel landen (een Citroën kan je in België goedkoper kopen dan in Frankrijk, hetzelfde geldt voor bv. Fiat (worden vaak terug naar Italië geëxporteerd, eveneens is het een lucratieve zaak om Renault te exporteren naar Duitsland). Vooraleer deze geëxporteerd worden krijgen ze een daginschrijving. En worden deze dus bij de inschrijvingen geteld.

Ik denk dat dit de voornaamste redenen zijn :
vernieuwing van 50% van het wagenpark na 48 maanden (bedrijfswagens) en export (daginschrijvingen).

De piek van dit jaar hebben we te danken aan de afschaffing van de fiscale premie. Voor de Nederlanders, de premie zag er als volgt uit :
1. 3% korting op de factuurprijs indien de CO2 tussen 115 g/km en (inbegrepen) 105 g/km ligt. Een wagen van 15.000 euro kost dan 14.250 euro.
2. 15% korting op factuurprijs indien de CO2 lager dan 105 g/km bedraagt. Dezelfde wagen van 15.000 euro kost dan 12.750 euro.

De premie werd rechtstreeks in de garage afgetrokken van de factuur. De dealer recupereert de fiscale premie van de staat. Deze premie werdt dit jaar afgeschaft, het nieuws werd nogal laat meegedeeld. Hierdoor ontstond er een run op stockwagens.
werdt = werd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).