De Belgische flik heeft de smaak te pakken als het om GTI'tjes gaat (als er een schaap over de dam is...), want er zijn in Brussel nog eens 14 nieuwe Golf GTI's besteld. Is dit de ideale boeven-vangwagen?
We hadden een tijdje geleden een top 10 van ultieme getaway cars, maar nu draaien we de zaken om. Wat zou jij kiezen, als je agent was, en een auto moest uitzoeken die binnen een redelijk budget het best geschikt is om de zware jongens mee op de hielen te zitten?
Persoonlijk zou een Golf VI GTI dan niet het eerste zijn dat in me opkwam, omdat de auto bijna aan vervanging toe is (de Golf 7 wordt al volgende maand onthuld), en toch een vrij zwaar tweeliterblok heeft, dat er 211 pk uit haalt. Dat kan beter. Wel zou ik het binnen dezelfde klasse zoeken, want 1) we moeten een realistisch budget aanhouden en 2) de auto moet wendbaar zijn met oog op stadsgebruik (in tegenstelling tot wat films als ‘The Transporter‘ je willen doen geloven, is een 5 meter lange slee vooral lastig in smalle straten).
Als politie moet je je voordeel (aantallen en communicatiemiddelen) benutten. Voor alles wat zich buiten de stad afspeelt zijn er snellere snelweg-politiewagens en helikopters. Bovendien kan je een vluchtauto opvangen met blokkades.
Ik zou zelf eerder voor een Focus ST gaan (ook met 2.0 motor, maar wel met 250+ pk), of een Megane RS. Wellicht dat binnen de stad een B-segmenter (Corsa OPC, Polo GTI, of een rappe Italiaan) zelfs handiger zou zijn qua wendbaarheid. Of een motor, als je alleen snel ter plaatse hoeft te zijn..
Hoe dan ook: Brussel heeft er 14 politiepetjes-GTI’s bij, waar ze hopelijk een leuke korting op gekregen hebben omdat de nieuwe Golf al voor de deur staat… Een videoreportage vind je HIER.
Met dank aan Carreza voor de tip!
116 reacties
Quaife heeft daar sinds kort ook een mooie sper voor.
Dan heb je gelijk een stuk minder last van “schaatsen”.
Kost 660 pond maar dat lijkt mij een goede investering.
Auto’s zijn dan wel eerder aan vervanging toe, maar je hebt er dan ook veel minder nodig.
Als backup houden ze dan gewoon wat goedkope jappanertjes met een jankende benzine-motor.
kost al snel 10.000 meer als een golf die 330d…
Mitsu Lancer Ralliart. kost 3-4k minder dan een GTI
(Belgische prijzen)
kost in belgie 6.000 meer dan een GTI
Een evo X is veel duurder. Een impreza WRX (geen sti) zit wel in hetzelfde prijsniveau.
of Mitsu Ralliart
En dan hadden ze hier de slogan “die pet past iedereen”.
Agent: “Die goed kan remmen …” you don’t say :O
*doet me denken aan de Matiz die zelfs airbags en gordels had!*
Daarom is de Leon ook geleverd als Cupra310 ;-)
De 310 is toch gewoon de GTI motor die langs JD is geweest? Aangezien de 310 samengesteld is door de importeur en niet door SEAT zelf.
Hoe krijgt JD (en dat is niet zomaar een tuner) 310pk uit een golf GTI voor €699?
Maar 210pk –> 260pk kost 699 euro, 210pk –> 310pk (Stage 3) kost bij JD ook bijna 4500 euro (en is dus niet chip-only).
Volgens de website staat er toch echt 699,-
http://i50.tinypic.com/2qs7x8g.png
oeps my bad, ik keek bij de golf 5 GTI edition…
Maar de britse Lancer Evo’s en Impreza’s lijken ook wel een praktische optie.
Naar mijn weten is een WRX ca. 36-38k en een golf GTI ook…
Wat doet een GTI en een WRX in belgie dan? Bij de WRX moet je wel kijken naar de hatchback anders krijg je automatisch de STI. Die is hier dus 68k.
overheid en goede deals ??
whahahahahaha ..
en dan VW en politie als voorbeeld stellen ..
Whoehoehoehoehoe ..
Hoe dan ook zou de ideale auto uiteraard een Focus RS zijn, geen ST ;)
http://farm7.static.flickr.com/6122/5917773005_9861c9790e.jpg
Als Belgische agenten net zo “atletisch” gebouwd zijn als de Nederlandse dienders komen ze er met het dak erop überhaupt niet in.
Ik blijf het voor jullie op de voet volgen. ;)
Ga eerst maar eens in zo’n golf gti rijden.
Wegligging van dat ding is behoorlijk beroerd vergeleken met de gti’s van concurrenten.
Om maar ff een voorbeeld te noemen…met een focus st en wrx sti kan je harder en makkelijker een bocht om.
Mégane rs zou ik niet weten maar als ik zo de testen lees zou ie ook beter dan de golf gti moeten zijn.
Laag verbruik en gti gaan niet samen…dan moet je een slowmotion hebben.
Comfort en goede wegligging is ver te zoeken bij de golf gti.
4WD lijkt mij overigens de beste optie; een 330xd (dus)
Ze hebben al meer dan genoeg Q7’s rondrijden die belgische flikken dus breng ze niet op ideeën.
hmmmmmm
Kun je na gaan wat dat wordt met een GT Up!
Ik denk zomaar dat je ff een WTF face trekt als zo’n hokje met 200+ voorbij komt.
Tuurlijk krijgen jullie korting, die dealer weet ook wel dat de politie zeer veel langskomt voor reparaties, gewoon omdat het jullie job gevaarlijk is en jullie de auto’s niet sparen wegens snelle en gevaarlijke interventies.
Wees maar gerust dat de dealer bij het onderhoud zijn geld terugpakt, is eenmaal commerce, niks voor niks…Btw, hoe fijn rijdend de golfjes wel mogen zijn, denk ik toch dat puur kwalitatief gezien WRXjes of Evo’s tegen meer tegen kunnen…
Voordeel wel is dat de VAG dealers in België wel heel goede service verlenen, heb ik goede ervaringen mee…
Waarom ze golf kiezen is me een raadsel,VW is statistisch gezien echt niet betrouwbaar, check dit artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/1476432/2012/07/27/Range-Rover-blijkt-minst-betrouwbare-auto-ook-slechte-scores-voor-Duitse-topmerken-en-Renault.dhtml
Beter een 335i of M3
Ik zie hier vaak in de buurt Audi A4’s en BMW’s 3 van de politie, maar de snelle wagens zijn toch hoofdzakelijk de Golf GTI’s. Aan de kanten van Geel heb ik al eens zo’n zware vectra gezien (naam vergeten).
Kennis wou eventjes met zijn lancer evo die lastige vectra zoekrijden…. spijtig genog zette die 1minuut later een zwaailicht op zijn dak!
Die heb je in die suffe maar snelle Vortjes niet. Opel? Moehaa. En die Franse fabrikanten zijn collectief failliet aan het gaan dus garantie wordt een moeilijk verhaal.
GTI: Prijs, kwaliteit, ruimte, snelheid, geen patserbak/aanstootgevende auto.
Op zich dus eigenlijk heul logisch.
Oohh dus ook in belgië schrijven ze het eisen pakket zo dat alleen VW overblijft.
Dat is hier niet anders. Al wacht ik nog op de uitkomst van het beloofde onderzoek naar deze hier omstreden aanbesteding.
340pk, AWD (met die haldex koppeling, maximaal 50/50), een zeer beschaafd uiterlijk want Audi staat er voor bekend en geen boef die nog kan ontsnappen aan 340pk met opgeleide bestuurder!
Ik vind het een prima keuze
Als het gevaarlijk wordt haken ze toch af, en met snelle achtervolgingen vallen er alleen maar onschuldige slachtoffers
Of het een goede keuze is? Geen idee, ford focus zou ook nog wel gaan.
Het valt me al reuze mee dat er geen luxe mini’s oid het ‘goedkoopst’ waren.
Ben je in de ban van complottheorieën?
http://polizeiautos.de/pics/b004k.jpg